Wim Wenders pretentieus onderuit Niet Karakter, maar Pleidooi was keerpunt Examenfeestje loopt uit op nachtmerrie End of Violence Chen Kaige stelt ernstig teleur in Temptress Moon Mike van Die voor Oscar genomineerd kunst cultuur 24 vrijdag 20 maart 1998 And the winner is... Bij deze zinderende zin schuift toute Hollywood komende maandag naar het puntje van de stoel. Want een tel later drukt weer een uitverkoren ster, scenarioschrijver of regisseur 's werelds meest begeerde beeldje aan de borst. Hoe leef je naar die avond der avonden toe? Regisseur Mike van Diem (39) moet het weten. Zijn Karakter is van een van de vijf buitenlandse films, genomineerd voor een Oscar. Sinds enkele weken verblijft de in Sittard grootgegroeide filmmaker, in Los Angeles. Wachtend in de schaduw van Oscar reageert Mike van Diem op tien gerichte vragen. Al geïnformeerd bij Marleen Gorris over haar Óscar-bele ving na/dankzij 'Antonia'? Mike: „Ik heb Marleen de dag na de nominatie ontmoet bij een talk show. .Ze heeft me vooral op het hart gedrukt om er van te genie ten. D at probeer ik ook zoveel mo gelijk te doen. Maar het Oscar-cir cus valt helaas gelijktijdig met de Amerikaanse publiciteitscam pagne voor de film. Karakter gaat hier in LA op 27 maart in première. Dat betekent vooral hard werken met dagenlang interviews geven voor radio, tv en schrijvende pers. En daarbij probeer ik de Neder landse pers aan zijn trekken te la ten komen." Oscar is 's werelds meest begeerde 'golden boy'. Hoe begerig kijk je nu zijn kant op? „Iedere filmregisseur heeft wel eens van een Oscar gedroomd. Er zijn er die dat ontkennen, maar daar geloof ik geen ene moer van. Voor en na Marleen Gorris deelt haar leven nu in op vóór en na de Oscar. Voor- alnade Oscar kan ze filmen w at ze wil, zegt ze ■blij. En verwijst dan naar Mrs Dalloway, haar binnen kort uit te brengen film. Wat ver wacht jij van je (film)leven als je Oscar mee naar huis mag nemen? „Wat er ook gebeurt; mijn be roepsmatige leven zal ik altijd in blijven delen in de tijd vóór en na de Nederlandse tv-serie 'Plei dooi', waarvoor ik acht afleverin gen regisseerde. Die serie heeft me het zelfvertrouwen gegeven om een film als Karakter te duiven maken. Als ik de Oscar win, zal de kans om nog meer films te kunnen maken zeker toenemen. Maar 'Pleidooi' blijft voor mij mijn 'breekpunt'." Maak je in 'verwend' Hollywood indruk m,etje zegekar vol Europe se prijzen, verdiend met van Ka rakter? „Europese prijzen zeggen hier weinig, ofschoon ze de pubheks- prijs in Cannes wel aardig vinden. Het meest onder de indruk zijn ze van de film zelf. Niet alleen heeft Karakter als geheel een flinke emotionele impact. Ook de losse onderdelen zoals de locaties, de cors, fotografie, het acteren in zijn geheel en vooral de vlotte, immer voorstuwende verteltrant scoren hier bijzonder hoog." Schepje bovenop Hoe onderga je het promoten van Karakter in de VS? Een meer seri euze zaak dan het circus in Can nes? Mijn ervaring met de publicitai re begeleiding vanuit La Semaine de la Critique in Cannes is zeker positief, maar hier weten ze er nog een schepje boven op te doen. De culturele correspondent van The New York Times zetelt in Parijs. Toen ze hier hoorden dat die erg enthousiast was, hebben ze mij vanuit Los Angeles binnen één weekend op en neer gevlogen voor één enkel interview met deze ge zaghebbende meneer. Absurd en erg vermoeiend, maar eerste klas vliegen en lekker eten in Parijs maakt veel goed." Volgens de LA Times is je Karak ter gedoodverfd voor een Oscar. Hoe reageer je daarop? Schouder ophalend of barstensvol nog meer vertrouwen? „Een leuke Amerikaanse uitdruk king is: It ain't over untill the fat lady sings. Ofwel: eerst zien en dan geloven." Ben je al naar The Thief geweest, je enige opponent, made in Rus sia? Hoe Oscar-rijp loopt ie erbij? „Ik heb besloten de eerste vijf jaar geen enkele van de concurrende films te gaan zien. Ik denk dat dat wel zo gezond is. De Russische film wordt inderdaad onze ge vaarlijkste opponent genoemd. Ie dereen hier vindt dat een goede Het eindexamen van de middelbare school is in veel Amerikaanse films een bijna mythische gebeurtenis. 1-Iet staat voor het definitieve afscheid van de puberteit, voor prille ambitie en voor de eerste serieuze erotiek. Paul Verhoevens recente Starship Troopers begint ermee, en ook I Know What You Did Last Summer opent met tieners die afscheid nemen van hun middelbare schooltijd. Omdat we in de openingsbeel den in een flash forward al een eenzame, depressief ogende jon gen met een fles drank op de rand van een klif zien zitten, is eigenlijk vanaf het begin duidelijk dat het in deze eerste Amerikaanse film van de Schotse regisseur Jim Gil lespie uiteindelijk geen vrolijk af scheid zal worden. En inderdaad: Julie, Helen, Barry en Ray, de twee stelletjes om wie de film draait, rijden na afloop van een zomerse feestavond in het vis sersplaatsje Southport in een dol le bui een man dood. Althans, hij lijkt dood. In de paniek die volgt besluit het viertal, dat in een flits een stralende toekomst in rook ziet opgaan, het lichaam in zee te dumpen en te zwijgen over wat er is voorgevallen. Maar schuldge voel knaagt aan de meer gewe tensvolle leden van het kwartet. Dat schuldgevoel gaat een jaar la ter over in regelrechte angst wan neer één van de vier een briefje film, maar zelf houd ik ook nog re kening met de Duitse en Brazili aanse film." Stiekem Ooit durven dromen, vroeger in Sittard, van een Oscar? „Zoals gezegd, vanaf het moment dat ik films ging maken, heb ik er weieens stiekem van durven dro men. Ik denk dat alle filmers dat wel eens doen." Heb je voor de mogelijke Oscar al een plek uitverkoren? „Naast het scherm van de tekst verwerker waar ik de volgende film op hoop te schrijven. Daar kan natuurlijk een enigzins ver lammende werking vanuit gaan. In dat geval lijkt me de badkamer wel een aardige plek. Even navra gen of het ding daar niet gaat roes ten." Hoe stel je je in op de day after zon der die golden boy? „Daar stel ik me helemaal niet op in. Net zo min als ik me instel op de day after mèt het beeldje in mijn handen. Op 23 maart zien we wel verder." Hans Toonen krijgt met de boodschap 'Ik weet wat je vorige zomer gedaan hebt'. De vier worden vervolgens be laagd door een mysterieus, in olie- jas gehuld type dat van het onge val op de hoogte blijkt, zeer wraakzuchtig van aard is en ge weld niet schuwt. Onderhoudend Niet alle vei*wikkelingen in het vlotte, door Kevin Williamson (Scream) geschreven script, zijn even geloofwaardig, maar IKnow What You Did Last Summer is wel degelijk een ongecompliceei'de en onderhoudende thriller. De film is bij vlagen te glad, met name om dat hij is volgesmeerd; met opdrin gerige muziek. En ook al die laag- uitgesneden bloesjes van de twee vrouwelijke hoofdrolspeelsters beginnen op den duur wat op de zenuwen te werken. Daartegenover staat dat er fris wordt gespeeld (door een vooral door Amerikaanse tv-rollen be kende cast van jonge acteurs), dat er optimaal gebruik gemaakt wordt van de sfeervolle locaties aan de kust van North Carolina en dat de plot voldoende hecht en verrassend is om je bij de les te houden. Een film voor een ont spannen zaterdagavond. Rob de Kam I Know What You Did Last Summer is te zien in Roxy Bergen op Zoom De film I Know What You Did Last Summer pakt uit als een onderhou dende thriller. Bill Pullman en Traci Lind in The end of violence. Hoe lang is het eigenlijk gele den dat de Duitse regisseur Wim Wenders een echt goede film maakte? Het moet ergens in de jaren '80 geweest zijn, waar schijnlijk was het Der Himmel über Berlin. Ook al een wat wan kel product, maar nog wel eentje met een aantal magistrale scènes. Alleen de opening al, waarin de gedachtenstromen van de inzit tenden van een metrowagon door elkaar kronkelen, vergeet je nooit meer. Daarna wonnen de fi losofische pretenties het bij Wen ders van de filmkunst en zaten we bij producties als Bis ans En- de der Welt (1992) en In Weiter Feme so nah (1993) meer naar ideeën dan naar film te kijken. De laatste jaren heet het dat Wenders de weg terug weer heeft gevonden. Dat er weer iets doorsijpelt van het talent dat ooit meesterwerken als lm Lauf der Zeit 19 7 6) en Der Stand der Din- ge (1982) voortbracht. Ook dat waren films waarin de beelden overduidelijk bedoeld waren als drager van ideeën over de wereld en de filmkunst, maar toen vielen die nog bijna als vanzelf samen met de beelden en het drama. Bij het uit 1994 stammende Lis bon Story leek de oude Wenders inderdaad een beetje terug, het verhaal over een geluidsman die in Lissabon op zoek gaat naar een vermiste regisseur had in elk ge val een charme die de zwaarte van Wenders gedachtegoed wat verlichtte. Wenders nieuwste, The End of Violenceslaat echter alle hoop op een definitief herstel de bo dem in, Pretenties, gewichtige dialogen en naïviteit strijden om voorrang in dit verhaal over de invloed van geweld op een aantal levens in Los Angeles. Wenders is, daarvan getuigen al zijn films, een moralist en geweld is dus voor hem een reden tot zorg. Vandaar dat Bill Pullman onder zijn regie een akelig onper soonlijke producent van geweld films mag neerzetten en Andie MacDowell er als diens door ver veling leeggezogen echtgenote nog een karikaturaal schepje bo venop mag doen. Dat alles onge twijfeld om de holheid van het bestaan van dit soort mensen te demonstreren. De omslag die er in het leven van de steenrijke producent op treedt, is zo mogelijk nog dikker aangezet. Hij wordt het slachtof fer van echt geweld en moet ver volgens zijn toevlucht zoeken bij een familie van arme, maar o zo levenslustige en goedaardige Mexicaanse gastarbeiders. Daar ontdekt hij opnieuw de geneug ten van een menselijk bestaan op een manier die je anders alleen in kindersprookjes aantreft. Ar moede adelt, zoiets. Om maar te bewijzen dat onmen selijk werk de mens tot onmense lijkheid verleidt, laat Wenders vervolgens de echtgenote van de producent in no time veranderen in een al even kil en berekenend mens als de producent ooit zelf was. Tussen dit alles door vlocht Wen ders nog wat levensverhalen. Over een computertechnicus (Gabriel Byrne), die meewerkt aan een beveiligingssysteem te gen criminaliteit dat nog erger blijkt dan de kwaal. Over een MiddenAmerikaans slachtoffer van martelpraktijken dat in ruil voor haar redding ineewerkt aan dubieuze CIA-praktijken. Intus sen brengen de dialogen ons op de hoogte van het feit dat de mens de ergste vijand van zichzelf is. In het geval van Wenders zelf lijkt die uitspraak in elk geval op tra gische wijze werkelijkheid ge worden. Rob de Kam The End of Violence draait in Lanta ren/Venster in Rotterdam. Scene uit de film Temptress Moon van regisseur Chen Kaige. De Chinese regisseur Chen Kaige bouwde in de jaren '80 in filmhuiskringen een gedegen naam op met films als Yellow Earth (1984) en King Of The Children (1986), voordat hij in 1993 doorbrak naar een breder publiek met Farewell My Concubine, een drama over de lange en dramatische relatie tussen twee sterren van de Chinese Opera. Uit al die films bleken Kaiges voorkeur en talent voor het verweven van politiek en persoonlijk drama, een voorkeur die ook tot uitdrukking komt in Temptress Moon, Kaiges uit 1996 stammende speelfilm. De late en bescheiden uitbreng van de zesde film van Kaige blijkt alleszins terecht, want hij is in Temptress Moon slecht op dreef. Interessante elementen bevat de film genoeg: het verhaal draait om de door een incestueuze relatie in zijn jeugd getroubleerde man (Leslie Cheung) die zich opwerkt tot gangstex-, waarna hij de op dracht krijgt terug te keren naar de rijke familie waar hij ooit mis bruikt wex'd en daar een wonder schone vrouw (Gong Li) aantreft. Aan dit verhaal, gesitueerd in de roerige eerste helft van deze eeuw, toen China's laatste keizer stierf en het land een republiek werd, weet Kaige veel op te hangen: de v perverterende invloed van tradi- d ties en de emotionele onzekerheid d die kan ontstaan wanneer een sa- 0 menleving van zijn fundamenten |j geslagen wordt. Een juiste vox-m heeft Kaige voor die elementen 2 echter niet weten te vinden. g Veeg teken Dat de film in het begin veel tekst- bordjes nodig heeft, is al een veeg d teken, maar ook als die hulpmid- n delen niet meer noodzakelijk zijn, v wordt het er allemaal niét beter op. Cameraman Christopher Doy- I le, die de films van Wong Karwai. 1 zo'n trendy aanblik geeft, kon j blijkbaar niet met het historische j drama uit de voeten; zijn beelden g doen regelmatig aan de softporno g van David Hamilton denken. Ook g de acteurs, met ster Gong Li voor- op, wekken niet de indruk dat Kaige hen een duidelijke richting wist te geven. Gong Li's spel neigt p eerder naar schmieren en bekken trekken, dan naar de verstilde mi- d miek waar ze in het Westen popu- li lair mee werd. Rob de Kam jj Temptress Moon is te zien in Cinema i Middelburg. i Oscar-kandidaat Mike van Diem (Karak ter): „Ik probeer er zoveel mogelijk van te genieten." foto Jaap de Boer

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 24