Noem het gewoon muziek PZC Zwanenzang van The Posies Fu Manchu leeft in de seventies Goldberg Variaties Jazz-zanger Ronald Douglas kunst cultuur 21 Space en synthesizer cd vrijdag 20 maart 1998 Het festival voor elektro nische muziek dat mor gen (zaterdag) voor de vijfde keer wordt gehouden in Huizen, mag zich vanaf dit jaar het grootste op zijn ge bied in Nederland noemen. Dat ligt deels aan de inspan ningen van de in Huizen ze telende vereniging Alfa- Centauri, maar meer nog aan het wegvallen van de jaarlijkse KLEM-dag in Nijmegen, de Kontaktdag voor Liefhebbers van de Elektronische Muziek. Dus rust nu op Alfa Centauri de taak de traditie voort te zetten. Voorzitter Eric Snel- ders: „De mensen komen zo langzamerhand uit heel Eu ropa. Engeland, Rusland, Zweden en zelfs uit Aruba." Over bezoekersaantallen zit Erie dan ook niet bovenma tig in. Het evenement vindt plaats in Theater 3 in 1In de grote zaal zijn de optredens van de professionele arties ten, compleet met videopro jecties. In de foyer, de hal en de witte zaal staan vijftig stands, onder meer met soft ware voor apparatuur zoals samplers.Verder is er een podium voor amateurmusi ci en een ruilbeurs waar ook particulieren met hun cd's of oude platen terecht kunnen. Het spits wordt afgebeten door Rainbow Serpent (Duitsland), aanvang 12.45 uur. Daarna:Mark Jenkins Paul Nagle (15.00 uur), Syn- dromeda uit België (17.30 uur), Mario Schonwalder en Detlef Keiler uit Duitsland (19.30 uur) en Ian Boddy en Mark Shreeve uit Engeland (21.30 uur uur). GPD Het vijfde album van The Posies heet Success (Popilama/ Universal) en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de titel enigzins cynisch is bedoeld. Volgens mij hebben deze Amerikanen louter succes in Nederland en tja, succes in Nederland is natuurlijk ook maar re latief. De faam van The Posies in eigen land is dusdanig beperkt dat ze major Geffen hebben verlaten om weer terug te keren naar hun oorspronkelijke label. Bovendien moeten we The Posies in het vervolg niet meer beschouwen als een band, maar als een nevenproject van de diverse leden, heeft zanger .Ton Auer ge zegd. Vraag Fu Manchu's voorman Scott Hill naar zijn favoriete bands en de zanger/gitarist noemt een lange rij oude rockhelden als Led Zeppelin, Blue Cheer, Black Sabbath en Deep Purple. Maar luistert Hill dan nooit naar heden daagse bands? „Jazeker wel, Mon ster Magnet bijvoorbeeld, of Cor rosion Of Conformity of Kyuss." Juist ja, dat zijn dus ook bands wier muziek stevig in de jaren ze ventig of eerder verankerd ligt. En dat is met de zwaar groovende sto- nerrock van Fu Manchu niet an ders. Sterker nog, de dertigers Hill, Brant Bjork (drums), Bob Balch (guitaar) en Brad Davis (bas) zijn hoe dan ook bijzonder gecharmeerd van alles wat maar met de seventies te maken heeft. Hill: „We zijn allemaal opgegroeid in die tijd en op de één of andere manier hebben veel zaken uit de jaren zeventig een onuitwisbare indruk op ons achter gelaten. En dan heb ik het zeker met alleen over de muziek, maar ook over de big muscle-cars, de B-films, de meisjes en hun lderen en haar dracht. Het zijn allemaal dingen waar we helemaal wild van zijn. Scott Hill richtte Fu Manchu in 1990 op. In eerste instantie bracht de groep uit de omgeving van Los Angeles enkele singles uit, waarna in 1994 een platenbaas toehapte. De eerste twee Fu Manchu-al- bums deden nog niet zoveel. In search of uit 1996 verkocht ech ter beduidend beter en het eind vorig jaar uitgekomen The Action is Go lijkt voor Hill en consorten eindelijk de weg vrij te maken naar een groter publiek. Zo toert Fu Manchu op dit moment uitge breid door "Vrij wel alle landen van Europa. In dat kader is de groep deze maand in Nederland voor een aantal concerten. Bovendien staan ze geprogrammeerd op Dy namo Open Air, op 30 en 31 mei in Eindhoven. Fu Manchu: Zwaar groovende stonerrock. „Ja, dat is echt te gek", zegt Hill, die van collegabands al het één en ander over het befaamde Dyna mo-festival gehoord heeft. „Het gaat dus goed met Fu Manchu. Ik had nooit gedacht dat ik ooit nog eens Europa zouden toeren, maar dit is inmiddels al weer de vijfde keer. Mïtar nog nooit was de toer zo uitgebreid als deze. In Nederland hebben we geloof ik in 1996 ooit eens gespeeld, maar dat we nu op Dynamo staan is geweldig. We kij- ken er erg naar uit." Drummer De stijgende populariteit en de goede reacties op het dampende en log groovende rockalbum The Ac tion is Go zijn volgens Scott Hill mede te danken aan de inbreng van de nieuwe drummer Brant Bjork. De slagwerker maakte in het verleden deel uit van de in 1995 ter ziele gegane Amerikaan se stonerrock-topper Kyuss. „We hebben veel met Kyuss opge treden in de buurt van L.A We kennen Brant al zo'n tien jaar en toen het met onze vorige drummer Ruben Romano niet meer klikte hebben we Brant direct gevraagd. Zijn drumstijl past perfect bij on ze muziek en bovendien heeft hij een belangrijke rol gespeeld bij het schrijven van songs voor ons laatste album", aldus Hill. Echt druk om de zakelijke kant van de groep maakt Hill zich niet. „Vraag me niet hoeveel platen we verkopen, want ik zou het niet we ten. Onze platenbaas is tevreden, foto Lisa Johnson dus dan zijn wij het ook. Kijk, het gaat ons om de muziek. Wij willen onze eigen muziek maken, en vin den andere mensen dat ook leuk, dan is dat mooi meegenomen. Sto nerrock is niet gigantisch hip." Vandaar de intensieve Europese toernee die Fu Manchu momen teel onderneemt. Support act tij dens die hele toer is het Zweedse Spiritual Beggars. Een band die ook overduidelijk is geïnspireerd door de (blues)rock uit jaren zestig en zeventig. Han Neijenhuis Fu Manchu en Spiritual Beggars: van daag (vrijdag) Melkweg Amsterdam, 22/3 Effenaar Eindhoven, 30/5 of 31/5 Dynamo Open Air Eindhoven. De cd Success zou derhalve wel eens de zwanenzang van The Posies kunnen zijn en eerlijk is eerlijk, dit album doet minder naar méér verlangen dan zijn voorgangers 'Frosting On The Beater' en 'Amazing Disgrace'. Geen sprankelende Beatlesque melodieën, geen refreintjes die zich onmiddellijk in je kop neste len, maar wel een zoektocht naar een wat harder en minder gestruc tureerd geluid. Bij herhaalde be luistering blijkt dat ook zo z'n aantrekkelijke kanten te hebben ('LooMng Lost', 'Placebo', het Crowded House-achtige 'Start A Life', 'Fall Song') en vervelende nummers telt Sticcess ook niet. Maar echt blijven hangen, zoals we van The Posies gewend zijn, nee, daar is hiér toch geen sprake van. Simple Minds Even wat bekennen. Ooit was de Simple Minds mijn favorie te bandje. Ik heb al hun platen in de kast staan, maar moet er gelijk bij zeggen dat de bombast die ze vanaf 'Once Upon A Time' uit '85 produceerden mij gestolen kan worden. Kennelijk vindt Jim Kerr ook dat het tijd is om de bakens te verzetten. Niet alleen werden drummer Mei Gaynor en bassist Derek Forbes weer met open ar men op het oude nest ontvangen, maar bovendien wordt op Néapo- lis (Chrysalis/EMI) een poging ge daan het geluid van weleer nieuw leven in te blazen. Helaas, het is ze niet gegund. Kerr mag dan nog z'n best doen met z'n hernieuwde U2- imitatie, de nummers zijn niet spannend, slepen je niet mee, drin gen zich niet op, blijven kortom geen moment in je kop hangen. Pas tegen het slot leef je even op; 'Killing Andy Wai'hol' is oké en het instrumentale 'Androgyny' doet vaag de tijden van 'Theme For Great Cities' herleven. Vaag. Als zelfs deze poging om het verleden te doen terugkeren faalt, wat he- ben we dan nog van de Simple Minds te verwachten. Dandy Warhols The Dandy Warhols. De naam alleen al is natuurlijk fantas tisch, en suggereert mogelijke raakvlakken met de psychedelica van Velvet Underground. Die zijn er ook wel; al worden die op het tweede album, The Dandy War hols Come Down (Capitol/EMI), gemengd met indringende pop songs van hoog kaliber. The Dan dy Warhols kennen we in Neder land van de huidige single 'Not If You Were The Last Junkie On Earth' (met het meebrul-refrein 'Heroin is so passé'), een heerlijk slepende song die zich het beste verhoudt als The Beach Boys staat tot Electric Light Orchestra. Of zo. Er staan meer van die liedjes op ('Minnesoter' en 'Every Day Should Be A Ploliday' bijvoor beeld), maar daarnaast is het vier tal ook volop in de weer met in strumentale psychedelica, zoals voox-al aan het slot blijkt. Niet al die songs zijn even spannend, wat niet wegneemt dat The Dandy Warhols Come Down een heerlijk rockalbum is. Cd van de Maand, volgens de platenmaatschappij. Volgens mij ook. Vals Licht Ooit werd Van Dik Hout de eer ste Nederlandstalige grunge- band genoemd. Vraag me niet waarom, ik heb ze nog nooit op één grunge-akkoord kunnen betrap pen. Nee, de eerste en enige Neder landstalige grungeband komt uit Hilvarenbeek, heet Vals Licht en debuteert op cd met Luna Park (Epic/Sony Music). Je kunt je af vragen of zo'n grungéplaat niet een beetje mosterd na de maaltijd is, maar ach, Vals Licht bewandelt ook de zijpaden van de rock en bo vendien, Pearl Jam doet het ook nog steeds goed. Dat ik die naam noem is niet toevallig, luister maar naar zanger Tony de Bi-uijn, Bo vendien wekt-ie nogal eens de indruk elk moment 'Alibe' in te zetten (de Mooiste Liederen, het bijzonder intrigerende De Laatste Woorden), Maar dat mag-ie ook als een compliment zien: de liedjes zitten gewoon goed in elkaar. Al leen het afsluitende 'Discjockey' wijkt sterk af, maar de tekst maakt onmiddellijk duidelijk waarom. Luna Park is juist van wege de taal even wennen: het ge middelde Nederlandstalige lied klinkt immers een stuk zachter en sentimenteler. Maar Vals Licht houdt niet van vals sentiment. Heerlijk toch? Chris Carla Op hun laatste album 'Night- town' lieten The Walkabouts al doorschemeren dat ze steeds meer belangstelling krijgen voor zwaar georkestreerde muziek met een licht-dramatische invalshoek. En omdat The Walkabouts in feite bestaan uit Chris Eckman en Car la Torgerson is het niet zo vreemd dat hun tweede gezamenlijke pro ject Swinger 500 (Glitterhouse- /Zomba-Rough Trade) dezelfde sporen draagt. Swinger 500, ge noemd naar de favoriete orgel- /drummachine van Chris Carla, blijkt echter vooral het vertrek punt voor een meer elektronisch album. Plet tweetal gebruikte meer instrumenten en meer muzi kanten dan ooit, waarbij loops en samples hun folk- en country-in- vloeden naar de achtergrond duwen, zonder die overigens hele maal te verliezen. Zo is er een in drukwekkende cover van Willie Nelsons 'Funny How Time Slips Away'. Maar even goed is er de omfloerste trompet in 'Blue Win ter Snow' of de viool in 'Famous Last Words' en het titelnummer. Niet de gitaar, maar de piano en andere toetsen vormen de hoofd schotel van het aanfrekkelijek menu dat Chris Carla ons op Swinger 500 voorschotelen. Waarmee dit AmeiTkaanse duo er moeiteloos in slaagt om oorspron kelijke muziek een zeer eigentijds jasje aan te meten. Gert Meijer Het wezen van muziek zi t met zozeer in de klank van een instru ment als wel in de diepere intentie van de muziek, van de noten, schrijft Leo Samama in het booklet van de in eigen beheer uitgegeven nieuwe opname van Bachs Goldberg Variaties. De juistheid van deze constatering is al eerder in de praktijk aange toond door een aantal pianisten, onder wie Glenn Gould de promi nentste plaats inneemt. Dat er ook na Gould nog leven is voor een pianoversie van deze geniale muziek bewijst pianist Ivo Janssen. Niet dat de in Venlo geboren pianist de even kristalheldere als ei genzinnige benadering van zijn Canadese voorganger doet verge ten. Dat is ook haast onmogelijk; het eigenzinnige van Gould be paalt juist in hoge mate de attractiviteit van zijn aanpak. Wel is Janssen erin geslaagd de diepere intensie van de muziek duidelijk te maken: zijn soepele technische vaardigheden staan steeds in dienst van karakterisering en sfeerschildering, vooral in de snelle re, dansante delen. Ze komen door de natuurlijke cadans in zijn spel heel overtuigend over. In de langzame, wat meer beschouwen de delen mis ik soms die haast mystieke diepte die Goulds benade ring - speciaal die uit zijn laatste jaren - zo pakkend maakt. Over de opname kan ik maar matig tevreden zijn, omdat de vleugel in de discant wel erg nadrukkelijk 'nazingt'. Jos Frvisch Goldberg Variations D Johann Sebastian Bach; Ivo Janssen, piano; VOID- 9801. van m'n leven niet gezegd. En het stond in verschillende bladen. Hoe kun je nou zeggen wie de beste is? In de gekste uithoeken kunnen fantastische talenten zitten. Bo vendien, we hebben Edwin Rutten nog en Eddy Doorenbos." Vreselijk veel mannelijke jazzvo- calisten zijn er niet. Dat wil hij best toegeven. Zangeressen zat, maar met de hoeveelheid zangers is het behelpen. Hoe dat komt weet hij ook niet. „Zang heeft erg met gevoel te maken. Misschien is het wel typisch vrouwelijk om met veel gevoel over de liefde te zin gen. Misschien Mjkt men er wel vreemd tegenaan als een man zo iets doet." Hij werd in Den Haag geboren, maar hij groeide op in Winters wijk. Op zijn zevende belandde hij daar bij de plaatselijke muziek vereniging. Bij de klarinetten, omdat zoals hij zelf zegt 'de trom petten op waren'. Hij deed aan amateurto neel en als zanger, saxofonist en klari nettist was hij een prominent lid van de jazz vereniging Jaz- zewind. Als sociaal cultureel werker kwam hij terecht in een jongerencen trum. Ook was hij hulpverlener bij jeugdige delinquen ten in Rekken. Toen zijn contract niet verlengd werd, besloot hij jazz-zang te gaan studeren in Hilversum. Met suc ces, in het eerste jaar zong hij al bij hetMe- tropole Orkest en bij de Skymasters. Anderhalf jaar gele den nam het leven van Ronald Douglas een nieuwe wending. Toen gaf hij aan zichzelf en aan zijn omgeving toe dat hij homoseksueel is. „Vijf endertig was ik. Erg laat natuur lijk, maar toen pas heb ik dat ein delijk durven zeggen. Het zat er al heel lang bij me in, maar ik ben er altijd voor op de vlucht geweest." Hagenees „Mijn moeder wist het langer dan ik zelf. Altijd mijn kop in het zand gehad. Ik werkte met Mnderen. Met die jongens ging ik op kamp en hun ouders vertrouwden me. Ik Ronald Douglas: Als iemand mijn zang leuk vindt, dan maakt het niet uit hoe die muziek wordt genoemd, foto Charel van Tendeloo was bang dat ik veel gedonder zou krijgen als bekend zou zijn dat ik homosekusueel was. Dus stopte ik mijn gevoelens weg. Ik had al zo veel moeite om als Hagenees geac cepteerd te worden in een dorp als Winterswijk. Daar moest niet nog eens iets als homoseksualiteit bij komen. Ik was heilig van plan om het met me mee te nemen, het graf in. Verstandelijk wist ik best dat zoiets helemaal niet goed was. Aan de ene kant hielp ik jongens die naar mij toekwamen met precies zo'n ver haal. En dan zei ik dat ze het eruit moes ten gooien. Dat ze zichzelf niet moesten verloochenen. En mijn eigen gevoelens hield ik voor mezelf. Dat is de blues van de hulpverlener: voor een ander weet je het allemaal prima, maar je eigen ge voelsleven is een rotzooitje. Ik nam me voor om het daar nooit over te hebben. Als een bezetene stortte ik me op mijn werk. Later toen ik in de jazz zat, ging dat ge woon verder. Ik durfde niet aan mijn homoseksualiteit toe te ge ven. Ik dacht dat het me werk zou gaan kosten." „Ik stond mezelf te overschreeu wen. Ik hing de macho uit. Altijd ben ik voor mezelf op de vlucht ge weest. Nu ik het voor mezelf heb erkend, ben ik vrijer. Daarom klinkt mijn nieuwe cd ook veel be ter. Ik merk het aan mijn optre dens. Ik ben veel minder gestresst. Ik zweet ook lang zo heftig niet. Laatst zag ik een video terug van mijn eindexamen. Muzikaal ge zien klopte het wel, maar ik kon er niet naar Mjken. Ik gedroeg me vreselijk. Ik was vooral bezig de aandacht weg te halen van waar ik heimelijk mee bezig was. Zodat ik juist de aandacht er op vestigde. Ik weet zeker dat die krampachtige manier waarop ik de entertainer probeerde uit te hangen, me heel veel werk heeft gekost. Het gekke was dat collega's allemaal onge veer hetzelfde reageerden. Ieder een bleek het al veel langer te we ten dan ik zelf. Reacties waren in de trant van: hè, hè, kunnen we daar dan nu eindelijk normaal over doen? Ga maar weer eens zin gen jongen." Ton Ouwehand Cd van Ronald Douglas (This Is Neio) verscheen op Serendip Records JBTD 97022 (distributie: Solo Music). Ronald Douglas treedt o.a. op in: Lely stad, Jazzfestival (28/3); Amsterdam, Kersentuin (29/3); Eindhoven, Hol land Casino (19/4); Breda, Holland Ca sino (26/4); Den Bosch, Jazz in Duke- town (29/5). Zijn nieuwe cd This is New werd alom de hemel ingeschreven. Jazz- zanger Ronald Douglas kan zich moeiteloos meten met zijn Amerikaanse voorbeelden, meldden de bladen. Sommigen noemden hem de enige en beste jazz-zanger van Nederland. Zelf blijft hij vrij nuchter. „Noem het gewoon muziek, wat ik zing. Die hokjes hoeven van mij niet. En de beste, dat is onzin." Wat krijgen we nou, stond jij daar live te zingen? Ik dacht dat ze een plaat van Frank Sinatra aan het draaien waren. Zo'n com pliment en dan ook nog eens uit de mond van Fay Lovsky. Zanger Ro nald Douglas (37) vertelt het voor val lachend. Eind vorig jaar was dat in een tv-studio. Hij stond te repeteren voor de kerstuitzending van het programma Cor Co van pianist Cor Bakker. Ronald Douglas is jazz-zanger. Een boom van een vent die jazzles- sen geeft aan het conservatorium van Gent. Thuis in Arnhem heeft hij privé-leerlingen. En verder zingt en swingt hij zelf. Met zijn ei gen band, bij de Timeless Orches tra en bij alles wat hem voor de voeten komt. Dat laatste loopt van carnaval met het Brabants Orkest tot musical en jazz met het Metro- pole Orkest. Én op een avondje met Jaap Valkhoff-liedjes zong hij met plezier "Ik ben verliefd op de keukenmeid. Dat geval met Fay Lovksy staat niet op zichzelf. Ze zeggen het va ker, dat zijn stem op die van Frank Sinatra lijkt. Op die van Mei Tor- mé ook trouwens. Vroeger vond-ie dat vervelend. Dan haalde hij alles uit de kast om uit te leggen dat ze het mis hadden. Tegenwoordig is hij wat minder strikt in die dingen. Hij incasseert het compliment manmoedig en gaat over tot de or de van de dag. Drempel Hij is zelfs zover in het afbouwen van zijn principes dat hij ook best bereid is om het begrip 'jazz' te la ten vallen. „Steeds vaker maak ik mee dat mensen me vragen of het jazzmuziek is wat ik zing. Dat ge beurt dan naar aanleiding van een optreden of vanwege mijn nieuwe cd. Vroeger zou ik heel fel hebben gereageerd. Dan ging ik omstan dig uitleggen dat ik inderdaad met jazz bezig was. Tegenwoordig laat ik dat los. Als iemand mijn zang leuk vindt, dan maakt het niet uit hoe die muziek wordt genoemd. Het begrip jazz is voor sommige mensen een enorme drempel. Nou goed, noem het dan gewoon mu ziek wat ik zing. Van mij hoeven die hokjes niet." Voordat hij op een praatstoel plaatsneemt, wil hij iets rechtzet ten. Hij heeft dus nooit, hélemaél nóóit, beweerd dat-ie de enige en beste jazz-zanger van Nederland zou zijn. „Wat een onzin. Heb ik

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 21