Afscheid van een dansbuffo Endemols Titanic verovert Broadway Laatste optreden Jacco van Renesse kunst cultuur vrijdag 13 maart 1998 24 Erna Sassen speelt een rebelse meid Een moeder van 36 die een meisje van twaalf speelt. Het was even wennen voor actrice Erna Sassen. Toch merkje op de planken niets van dat grote leeftijdsverschil. „Je hobbelt van de een naar de ander ze hebben steeds het beste met je voor en hopen dat ik positief verander maar ik heb die etterbakken heel goed door", zingt ze fel. Erna Sassen is Gilly, het rebelse pleegkind dat de hoofdrol speelt in de naar haar vernoemde familievoorstelling. „Gilly is boos. Ze gedraagt zich onmogelijk en wil maar één ding: terug naar haar moeder", legt Sassen uit. Een theatervoorstelling met een boodschap. Al valt er ook best wat te lachen. „Ik houd van voor stellingen met een maatschappe lijk thema", vertelt Sassen. „Dan heb je tenminste iets te vertellen." Ze noemt het toeval dat ze in Gilly speelt. Regisseur BruunKuijt, met wie ze in het verleden al eens een Cabaret-voorstelling speelde, vroeg haar voor deze rol. „Ikheb in het verleden in ad hoc-groepen ge speeld. Soms was ik blij als het voorbij was. Je bent dag en nacht bezig met mensen die je niet zelf hebt uitgezocht. Dan is het soms een hele klus. Deze groep is echt heel leuk. Het klikt onderling." De afgelopen twee jaar stond ze niet op de planken. „Ik hoefde niet zo nodig. Ik heb er bewust voor ge kozen om thuis te blijven nadat mijn zoon was geboren. Ik wil hem zien opgroeien. In die twee jaar heb ik het theater helemaal niet gemist. Maar ja, er moet toch brood op de plank komen. En Bruun kwam met een hele leuke rol." Gilly vertelt het verhaal van een pleegkind dat na omzwervingen bij verschillende pleeggezinnen terecht komt bij mevrouw Trotter. De 12-jarige Gilly heeft een hekel aan mensen die het beste met haar voor hebben. Ook op het nieuwe opvangadres dreigt het mis te gaan. Maar de liefdevolle aanpak van mevrouw Trotter zorgt voor een kentering in het gedrag van de opstandige Gilly. Driftkikker „Ze is een rebelse meid", zegt Erna Sassen over haar toneelkarakter. „Maar toch blijft ze een kind. Wat me aanspreekt in haar is de recht streekse manier van reageren. Verder doet ze er alles aan om haar verdriet te verbergen. Daar her ken ik wel iets van mijzelf in. Ik was als kind ook stoer, wilde mijn emoties ook niet aan de buitenwe reld laten zien. Ik ben een driftkik ker, net als Gilly. Het is leuk om die kant uit mijn jeugd nu op toneel te kunnen botvieren. Dat kwaaie moest ik vroeger inhouden, omdat het thuis niet werd getolereerd. Er liepen meer mensen rond waar mee je rekening had te houden. Met al die herinneringen kan ik nu wat doen. Dat maakt van Gilly één van de leukste rollen die ik tot nu toe gespeeld heb." De voorstelling is opgezet in sa menwerking met de Federatie Pleegzorg. Die wil zo meer belang stelling kweken voor haar werk. Jaarlijks zoekt de federatie voor veertienduizend kinderen voor korte of lange tijd een opvang adres. Er is echter een chronisch tekort aan pleeggezinnen. Het aantal ouders dat informatie over de pleegzorg aanvraagt, bevindt zich op een historisch dieptepunt. „Een vriend van mij had een ge zinshuis", vertelt Erna Sassen over haar ervaringen met de pleegzorg. „Hij had voortdurend vier pleegkinderen in zijn gezin. Tijdens de voorbereidingen voor deze productie heb ik ook gepraat met mensen uit de pleegzorg. Ik kwam heel aardige mensen tegen; het is leuk om te zien dat zulke mensen nog bestaan." „Ik denk datje als pleegouder heel veel tij d en energie in je gezin moet steken. Soms mislukt het en dat kost veel pijn en verdriet. Ik vind het geweldig dat er mensen zijn die het doen. Ik zou het zelf op dit moment niet aandurven. Mis schien wel als ik ouder ben en mijn kinderen volwassen zijn. Ik weet niet of ik het geduld kan opbren gen. Je moet als pleegouder vaak met weinig resultaat tevreden zijn. Ik denk dat ik gauw zou gaan twijfelen aan mezelf." „Tijdens de voorbereidingen zei een pleegkind: het belangrijkste is dat j e ergens komt waar j e gewoon je eigen plek hebt en dat mensen je met rust laten. Dat soort basale dingen zijn heel belangrijk voor een kind. Als er een soort van rela tie komt met de pleegouders, moet die vanzelf komen. Je leunt dat niet gaan pushen." Martin Hermens Theater: Gilly, woensdag 25 maart Prins van Oranje Goes, vrijdag 22 mei Zuidlandtheater Terneuzen. Jacco van Renesse zet een punt achter zijn theatercarrière. Welk genre heeft hij niet beoefend? Om nog maar te zwijgen van zijn bijdragen aan radio en televisie. Een man met grote vakkennis. Zondag wordt hij uitgeluid door zijn collega's, zijn vrienden van de Hoofdstad Operette waar hij sinds 1974 als solist in vaste dienst is geweest en door veel vrienden en bekenden uit zijn woonplaats Enkhuizen. Jacco van Renesse, een pionier van de Nederlandse musical, de laatste ster van de Nederlandse operette. Een gedwongen afscheid, maar hij heeft zich er mee verzoend. De zon speelt door zijn woning in een Enkhuizer nieuw bouwwijk. In West-Friesland is zijn geboortedorp Noordwelle op Schouwen-Duiveland ver weg. Maar de herinneringen aan vroe ger bloeien. „Prachtig toch, af scheid nemen met 'Die Fleder- maus' van Johann Strauss? In de Amsterdamse Stadsschouwburg. Op het toneel waar ik als leerling aan de dansopleiding van de Ne derlandse Opera ooit ben begon nen. Armoede was dat. Om te kun nen leven werkte ik in een ij ssalon, want een kind uit een Zeeuws ge zin dat naar het theater wilde: dat kon vroeger niet. Maar toen ik veel later voor de radio de Kurhaus- concerten presenteerde, heb ik mijn vader eens meegenomen. Er kwam toen iemand naar me toe die zei dat ze zo'n gróte fgn van mij was. Ja, zei mijn vader daarop. Maar ik ben zijn gróótste." Acteren leerde hij bij Elise Hoo- mans, zingen van Coby Riemers- ma. Het kwam hem te pas toen hij in 1958 bij het ABC-cabaret van Wim Kan en Corry Vonk kwam. „Je ziet: ik ging met kleine stapjes vooruit. Datishetbeste. Ik wil niet klinken als een oude man, maar je hoort zo vaak jongelui die de 'Soundmixshow' hebben gewon nen en dan een paar hitjes hebben gehad, praten over hun carrière. 'Wat voor carrière?', denk ik dan." Hij speelde toneel met Andrea Domburg, zong in de musical 'Oh Venus' van Harry Bannink en Guus Vleugel, stond met Hedy d'Ancon'a in een Amsterdams stu dentencabaret en werd door Al bert Mol samen met Jenny Arean op televisie gebracht met een reeks van selecties uit Amerikaanse mu sicals. Met zo veel succes dat Har ry de Groot en Willy van Hemert hen een aantal televisiemusicals op het lijf schreven. „En wat een impact... Je had toen nog maar een televisiezender." Jasperina mij daarna hebben voor 'Promi ses, Promises'. Maar ik kon niet goed opschieten met producent René Sleeswijk en toen kreeg Ge rard Cox die rol. Had ik die rol wél gehad, dan zou ik misschien nog steeds in musicals hebben ge speeld. Ik was dan niet bij de Ko ninklijke Opera van Gent en de Hoofdstad Operette terecht geko men." „De musical, de laatste tijd zitten ze vol helikopters en vliegtuigen. Miss Saigon? Geef mij maar een mooie 'Madame Butterfly'. Wat zou het mooi zijn om weer eens een 'Oklahoma', 'Carousel' of 'Me And My Girl' te spelen met echte zan gers, zoals ze door de makers zijn bedoeld. Dus zonder microfoons. Net als bij de operette." Dus kom niet bij hem aan met de nigrerende opmerkingen over de operette. „Het is volwaardig mu ziektheater en de mensen moeten zelf maar uitmaken of ze er naar toe willen. Natuurlijk haalt de Hoofdstad Operette 2050, al is het j ammer dat het repertoire van gro te operettes beperkt is. Moderni seren? Zeker, maar je moet geen 'Lustige Witwe' brengen waarbij de hakenkruizen naar beneden komen. Toch vragen de mensen mij regelmatig naar die voorstel lingen met die schitterende Ween- se kostuums. Maar ja, de kosten." Shaffy In 'Sweet Charity' was hij Oscar, de tegenspeler van Jasperina de Jong. De show werd een succes. „De regisseur Fred Hebert wilde Het einde van Jacco's carrière komt gedwongen. Te snel, te on verwacht. Voor het theaterseizoen 1995/1996 werd hij gevraagd voor de hoofdrol naast Ramses Shaffy in de musical 'La Cage Aux Fol ies'. De Hoofdstad Operette leen de hem uit. „Geweldig gebaar van directeur Jaap Montagne. Voor mij was het de kans om nog eens in een grote musical te staan en voor hem publiciteit voor de Hoofdstad Operette." „Nooit heb ik zo'n hectische repe titieperiode meegemaakt." Jacco vertelt hoe een paar weken voor de première Shaffy wegens zijn ge zondheid moest afhaken. En dat bij de première de show bij lange na niet klaar bleek te zijn. Toch speelde Jacco daar als de traves- foto Roland de Bruin wel noemen: Sigismund in 'lm Weissen Rössl', een vervelend ko misch mannetje. Met het vertrek van Jacco van Re nesse eindigt een stukj e theaterge schiedenis. Ernst Daniël Smid, ooit collega bij de Hoofdstad Ope rette, noemde hem de laatste der dansbuffo's. „Die heb je inderdaad niet meer. Zo'n lichte operetterol, waarin het hele theatervak aan bod komt. Al les wat ik ooit heb gedaan kon ik daarin gebruiken: ballet, cabaret, het entertainersvak dat ik aan boord van cruiseschepen heb ge leerd: alles. Daarom is ouder wor den in mijn vak nooit een pro bleem geweest. Altijd was er wel een rol die bij mij paste. De rol van de oude dronken cipier Froschin 'Die Fledermaus', waar voor de Hoofdstad Operette hem vorig jaar in gedachten had, zou hem goed hebben gepast. „Jam mer. Ik ben wel naar de première geweest, al heeft me dat enorm veel moeite gekost. Maar ik moest er doorheen, ik moest aanvaarden dat ik het niet meer kon. Een kwestie van materiaalmoeheid, lege batterijen. Ik kan niet meer tegen de stress. De angst dat je geen stem hebt of dat een opko mende hoofdpijn niet op tijd weg zal zijn." „Dit afscheid. Ik wilde eerst niet. Maar nu het op me afkomt voel ik me na die stilte eventjes weer be roemd. Heerlijk. Gelukkig heb ik mijn radioprogramma nog. En wie weet dat ik later, als ik 65 ben toch nog eens.... Maar denk erom, ik verbeeld me niets. Wie kent Elise Hoomans nu nog, of Coby Rie- mersma? Dus wie zal mij straks nog kennen? Ik zal hooguit nog wat voortleven in een paar artike len en dat was het het dan. Hans Visser De afscheidsvoorstelling van Jacco van Renesse is zondag om 14 uur in de Stadsschouwburg in Amsterdam (tel.: 020-6242311). Jacco van Renesse pre senteert elke zaterdag voor de AVRO het programma 'Jacco's keus', Radio 4. 16.00 uur: fragmenten uit de wereld van opera, operette en musical. Jacco van Renesse: Een kwestie van materiaalmoeheid, lege batterijen. Jacco van Renesse in La Cage aux Folies. foto's Stardust tiet Zaza misschien wel de rol van zijn leven. Een rol waarin Shireen Strooker hem de ruimte gaf om humor en tragiek op een bewonderenswaar dige manier te combineren. „Heel anders dan bij sommige operette regisseurs, die je vaak een bepaald stramien laten volgen." De jaren ervaring bij de Haagse Comedie verloochenden zich niet. „Na de laatste voorstelling hoorde ik dat erbij het 'Ik ben wie ik ben' enorm veel mensen met zakdoeken in de weer zijn geweest." Maar wat een zware rol ook. Niet alleen fysiek, met het dragen van soms twintig kilo zware jurken, terwijl hij balanceerde op hoge hakken. „Wat had ik een medelij den met mijn kleedster. En wat was het soms gênant je in zo'n jurk te moeten hijsen als de brand wacht achter de coulissen toe keek." Ook geestelijk was het hard wer ken, zeven voorstellingen per week. „En dan zeiden ze toen dat Julie Andrews, die net zo oud is, hetzelfde in 'Victor Victoria' deed. Maar zij woonde op tien minuten van het theater. Want wat moesten we reizen. Eerst deed ik alles al leen met de auto, maar later toen het te zwaar werd ging ik met de auto naar Amsterdam en dan met de bus van het gezelschap mee, ook naar België. Ik liep af en toe te trillen op mijn benen. Als ik de trap op ging moest ik memet beide handen vasthouden. En dan dat transpireren, koud zweet." „Na de tournee had ik drie weken vakantie. Daarna begon ik bij de Hoofdstad Operette aan de repeti ties voor 'Viktoria und ihr Husar', ik zou Cunlight doen, een hoofd rol. Maar het ging niet, ik moest naar huis. Wist niet wat ik had en wilde ook niet aanvaarden dat er iets zou zijn. Ben naar het zieken huis gebracht, onderzocht, niets gevonden. Ik was zwaar over spannen." „Anderhalf jaar heb ik nodig ge had om op te knappen. Ik voel me nu goed, maar de bedrijfsarts heeft me afgeraden weer te gaan werken. Ik zou wel weer een twee, drie voorstellingen per week kun nen doen, maar hij garandeert me niet dat ik het seizoen kan volma ken. Stoppen dus. Dat is hard, maar hij vertelde me ook dat er mensen zijn die dat twintig jaar eerder hebben. Toch had ik 'La Cage Aux Folies' nooit willen mis sen." De mooiste rol van zijn leven? „Ik heb zo veel rollen gespeeld die al lemaal een bijzonder facet had den. Daarom heb ik niet het gevoel dat ik een rol heb gemist, al heb ik natuurlijk wel altijd ambities ge had. De vervelendste rol kan ik je Erna Sassen Vergeleken met de vierhonderd miljoen gulden voor de gelijknamige film valt de investering van negentien miljoen gulden voor de musical Titanic een beetje in het niet. Maar het succes van de mede door Endemol geproduceerde theaterproductie doet niet onder voor dat van de film van James Cameron. Titanic behoort samen met 'The lion king' en 'Rent' tot de absolute toppers van Broadway op dit moment. De verwachtingen zijn uiter mate optimistisch. Robin de Levita, de rechterhand van Joop van den Ende in New York, schat in dat de musical Titanic met fraaie muziek van Maury Yeston minimaal drie jaar op Broadway te zien blijft. Hij baseert zich daarbij op de voorverkoop van de toegangskaarten. „Het is uniek wat er gebeurt:", aldus De Levita. „De kaartverkoop loopt als een trein. Sinds de première zijn we alleen maar gegroeid. Dat komt slechts zelden voorin New York." „Het succes van de film 'Titanic' is, voor zover we dat kunnen na gaan, niet zo veel van invloed op de kaartverkoop. Maar het helpt wel. Er bestaat een natuurlijke belangstelling voor dit verhaal. De titel werkt dan ook enorm in ons voordeel. En hoe langer de voorstelling draait, hoe meer we onderdeel zijn van New York. De toekomst ziet er dan ook roos kleurig uit. Alles wijst in de rich ting van een lange looptijd, mis schien wel net zo lang als 'Les misérables' en 'The phantom of the opera'." Toch zag het er een jaar geleden minder optimistisch uit. „Een musical maken over de scheepsramp met Tita nic in 1912 is vragen om moeilijkheden", erkent De Levita. „Het had de groot ste ramp, de meest komi sche flop in de theaterge schiedenis kunnen zijn. Er zijn twee valkuilen: ieder een weet hoe het verhaal af loopt, en daarbij kun je niet zingend en dansend ten on der gaan. Wij hebben er voor gekozen om zo dicht mogelijk bij het oorspron kelijke verhaal te blijven en een aantal sleutelfiguren te volgen. Dat verhaal hebben we geprobeerd op een artis tieke manier te vertellen. Doeltreffend meeste belangrijke theater- landen om de musical te mo gen produceren. Een groep investeerders in Duitsland wil zelfs een theater bouwen speciaal voor deze voorstel ling. In Nederland is "lita nie één van de serieuze kan didaten om 'Miss Saigon' op te volgen in het Circusthea ter." „Deze musical is het groot ste succes wat ik ooit heb meegemaakt en heeft mij mijn eerste Tony Award op geleverd. Het was keihard werken en veel tegenslagen zien te overkomen. Tegen de stroom in is het toch een suc ces geworden. Je weet nooit hoe lang zo'n show kan blij ven draaien. Op een bepaald moment neemt de publieke belangstelling af. Je weet nooit wanneer en waarom. „Als producent was Ende mol. al een. aardig eind op weg hier in New York. Zo'n hit helpt natuurlijk wel. We behoren tot het groepje van vier, hooguit vijf producen ten die ervaring hebben in het produceren van musi cals. Er is hier een grote be hoefte aan die ervaring en know-how We hebben vier pro jecten in voorbereiding. Daar mag best een mislukkig tussen zitten, zolang je de industrie maar professioneel blijft benade ren." Martin Hermens M'usical Titanic - Scnpt: Peter Stone. Muziek en liedteksten: Maury Yeston. Regie: Richard Jones. Te zien in het Lunt-Fontane Theatre in New York. „De film van James Came ron heeft een heel andere benadering. Die legt de na druk op een liefdesrelatie. Dat vind ik persoonlijk een tekortkoming van de film, want over de details van de fatale reis kom je maar wei nig te weten, Toch is het een voorspelbare en doeltref fende manier om je verhaal te vertellen. Maar zou je zo'n liefdesrelatie op toneel ge bruiken, dan wordt het al gauw ontzettend melodramatisch." „Wij zijn erin geslaagd een geraf fineerde musical te maken die op een bijna humoristische manier bezig is met het zinken van het schip. Er worden steeds subtiele hints gegeven. Precies zoals in werkelijkheid ook gebeurd is. Al le details kloppen met het echte verhaal. Dat hebben de schrijvers Scène uit de musical Titanic. goed gedaan. Bij een volgende versie kunnen we verbeteringen aanbrengen; je bent nooit klaar met een musical." „We hebben bij het maken van deze musical alles tegengehad. Het is technisch een moeilijk te produceren theatervoorstelling. Bi j de eerste try outs ging nog veel inis. 'Titanic won't sink', schreef de New York Post. Die krant ere- eerde daarmee het idee als zou den wij een spectaculaire musical willen maken. Daar werden we door andere critici ook op afgere kend. Maar het is nooit onze be doeling geweest om er een groot schalig Disney-achtig spektakel van temaken." „We kregen matige tot slechte re censies, maar de kaartverkoop vertoonde een stijgende lijn. De mond tot mond reclame deed zijn werk. Een show die niet werkt, gaat uiteindelijk toch ten onder. De Tony Awards waren heel waardevol voor de marketing. Ruim zevenhonderd mensen uit het vak brengen him stem voor die Tony's uit. Titanic werd geko zen tot besté nieuwe musical." Buitenland Een Amerikaanse tournee van de musical is al in voorbereiding, „Ér liggen ook aanvragen uit de

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 24