Gefascineerd door menselijke relaties Van Hallo Venray tot Albert Heijn PZC Lisa Loeb: muziek als ambacht Eric Clapton doet aanslag op bioritme van de luisteraar Sonny Rollins in het Concertgebouw kunst cultuur 21 cd Fabrique maakt werk van cd-hoes vrijdag 13 maart 1998 Op de veranda van je strandhuis liedjes schrijven voor andere artiesten. Het is behalve een romantisch idee - dat perfect zou passen in een speelfilm - de droomwens van de Amerikaanse muzikante Lisa Loeb. „Ik hoef niet per se mijn eigen werk uit te voeren". Voor Loeb (28) is muziek eerder een ambacht, dan een uitlaat klep voor persoonlijke frustraties. „Het leven met mijn vriend en fa milie is privé. Dat gaat echt nie mand wat aan. Daarom schrijf ik er ook niet over. Wat niet weg neemt, dat het heel slim is je eigen leven tot onderwerp te bombarde ren. Je leeft, dus beleeft, en hebt op die manier altijd wel een onder werp voorhanden", zegt ze. „Maar, wat mij juist zo boeit, is het vakmanschap. Neem James Joyce, die in 'Ulyssesniet alleen op een ongekend fascinerende manier met verschillende schrijfstijlen speelt, maar ook politieke uitspra ken doet en een boeiend verhaal neerzet. Wat zou ik graag op zo'n experimentele manier werken. Een verhaal met een interessant plot vertellen, waarin tevens be langrijke historische en culturele elementen zijn verweven, die ook nog eens op een heldere manier in een aantal vier-minutenliedjes zijn samengevat. Ik heb er over ge dacht een album te schrijven, waarbij elk liedje een gebeurtenis vanuit een ander perspectief be licht". Overdrijven Het liefst schrijft Lisa Loeb werk dat een stap is verwijderd van de werkelijkheid. „Dat biedt mij de mogelijkheid tot overdrijven, wat ik in mijn werk graag doe". Ze pauzeert even en zegt dan: „Toch reflecteren mijn liedj es heel erg de manier waarop ik tegen de wereld aankijk, heb ik een voorkeur voor belangrijke onderwerpen en schrijf ik het liefst over de relatie tussen mensen. Er is geen fascine render onderwerp. Sinds ik als achtjarige aan de piano mijn eer ste liedje schreef, heb ik gepro beerd mijn zienswijze in composi ties te vangen. De honger, die belangrijke gebeurtenis of dat in teressante visuele beeld te be schrijven, is nooit verloren ge gaan. Bovendien werd ik gegrepen door gitaristen zoals Jimi Hendrix, Jimmy Page en Brian May, die met hun instrumenten zo veel emotie wisten uit te drukken. Dat wilde ik ook kunnen. Om straks in staat te zijn de woorden op een heel natuurlijke manier om de noten te buigen en geen beper king meer te voelen, ga ik komen de zomer een jazzcursus volgen. Ik wil zoals Bill Frisell in staat zijn een geluid te creëren dat past bij het verhaal dat ik vertel, zonder steeds te vervallen in die couplet- refreinstructuur" Om haar ideeën niet verloren te la ten gaan, draagt Lisa Loeb altijd een kleine cassetterecorder bij zich. „Laatst in Newport bedacht ik mij, dat ik een verhaal wilde vertellen over twee mensen in Las Vegas die verliefd op elkaar wor den. Wat door mijn hoofd speelde, was het refrein. Dat heb ik al lo pende op het bandje ingezongen". Lisa Loeb, wier tweede album Fi recracker zojuist is verschenen, vindt Nederland een inspirerend land. „Drie zaken zorgen daar voor", zegt ze nadenkend. „Het water - dat dankzij z'n rustgeven de werking mijn concentratie aan scherpt, waardoor mijn geest en daarmee mijn fantasie wordt ge stimuleerd - en verder de rijke his torie en de visuele aankleding van het land. Ik hou van bloemen, maar Nederland telt ook veel prachtige architectuur. En jullie sterke koffie is fantastisch. Niet dat ik eraan verslaafd ben. Eén, hoogstens twee kopjes per dag is voldoende. Maar, ik word er wel heel vrolijk van". Lisa Loeb, een na oudste van een gezin van vier kinderen, mag in haar werk dan terughoudend zijn als het om privé-zaken gaat, wan neer ze op haar praatstoel zit, neemt ze geen blad voor de mond. Zo blijkt de zangeres verslaafd te zijn aan televisie. „Ik kijk graag naar kanalen als Homeshopping en The Foodnet- work, maar ik hou ook van films en soaps. En natuurlijk 'The X Fi les', hoewel ik die serie alleen be kijk wanneer er iemand bij mij in de kamer zit. Het is té eng om in mijn eentje te volgen. Angst is mijn grootste angst. Een vriendin vroeg of ik uit Denemarken een trol wilde meenemen. Ik zal haar straks teleurstellen. Ik vond ze te angstaanjagend om in mijn koffer mee te dragen". Lisa komt uit een muzikale fami lie. Hoewel zij de meest succesvol le Loeb is, maakt haar oudere broer Ben, die de orkestratie op Firecracker voor zijn rekening neemt en de strijkers dirigeert, naam in de klassieke wereld en zit ten haar jongste broer en zus ook in de muziek. De gitariste, die aanstekelijke en behoorlijk romantische poplied jes aflevert, blijkt niet te beroerd de kennis die ze inmiddels heeft opgedaan, met anderen te delen. Zo kwam ze onlangs Mariah Carey op een feestje tegen. „Nadat we over kleren hadden staan praten en zij mij vertelde, dat ze, grappig genoeg, in het apartement heeft gewoond, dat ik nu in New York bezit, kwamen we op het schrijven van nummers. Mariah zou dolgraag eigen werk Vier navels op een cd-hoes bezorgden ontwerpbureau Fabrique zes jaar geleden de eerste faam. Inmiddels heeft het bedrijf opdrachten van concerns als ABN/AMRO, de NS en Albert Heijn in de orderportefeuille. Maar de roots van Fabrique liggen in de popmuziek. „In Nederland werd erg onprofessioneel met het uiterlijk van cd's omgegaan: een fotootje van de band, een logootje erbij en klaar was het hoesje", aldus Jeroen van Erp, die het bureau in 1992 oprichtte. „Dat wilden wij anders aanpakken." De 'andere aanpak' van Fabri que leidde in de afgelopen ja ren onder meer tot de 'navelhoes van Hallo Venray The more I laugh, the hornier due gets!) en de 'geiserhoes' van Van Dik Hout {Vier weken). Een selectie van de 200 hoezen die ze de afgelopen zes jaar hebben gemaakt is te zien op de tentoonstelling It looks like it sounds, die tot 27 maart in het pa viljoen van de faculteit bouwkun de in Delft te zien is. Daarna gaat het naar het Nationaal Pop Insti tuut in Amsterdam. Naar aanlei ding van de tentoonstelling is een boek verschenen met dezelfde ti tel. Van Erp was in de jaren tachtig manager van de Amsterdamse band 'Fatal Flowers'. Zo leerde hij ook Jan Douwe Kroeske kermen, - die de afgestudeerde industrieel ontwerper benaderde om de hoe zen van de '2 meter sessies' cd's vorm te geven. Daarna kwam Hal lo Venray en werd het steeds meer. „In Nederland is er een kloof tus sen aan de ene kant de emotie, het intuïtieve van de popmuziek en aan de andere kant het gestructu reerde denken dat heerst bij de grote, gevestigde ontwerpbu reaus", vindt Van Erp. „Despotjes van Arcade voor cd's druipen van de oubolligheid. Maar zo'n recla me van AMEV, met dat liedje I've got life van Nina Simone, dat is echt een prachtig filmpje. Ex- wordt dieper nagedacht over com municatie, in plaats van platge treden paden te bewandelen." Hij vindt dat ontwerpers een voor beeld aan de Engelse collega's moeten nemen. „In Engeland heeft een band één stijl en één lijn. De singles in hetzelfde ontwerp als het album enzovoort. In Neder land wordt weinig aan zo'n band identiteit gedaan. In Engeland vragen ze wat voor sooxf band het is. Een band denkt daar na over de sokken en de veters in de schoe nen." Van Ei-p wordt niet graag in één adem genoemd met andere ont werpbureaus in de muziekbran- De 'geiserhoes' van Van Dik Hout. - De ontwerpers van Fabrique, vlnr Pieter Aarts, Jeroen van Erp en Ro- De beroemde navelhoes van Hallo bert Muda. foto Rob Keeris Venray che. „De concurrenten zijn heel andere bedrijven dan wijWij zijn het enige bureau in de amuse mentsindustrie dat ook voor bij voorbeeld Albert Heijn werkt. Veel andere bureaus hebben maar één markt." Van Ei-p laat de term DTP vallen. „Dat staat voor Desk Top Publishing. Bij platenmaat schappijen in het Gooi is het meer ideeën uitwerken dan ideeën ge- nereren, daar draait het om de kwantiteit. Ze brengen vooral sta pels compilaties uit, met illustere titels als 'R B Christmas', weer zo'n 'fotootje - logootje' hoes. Soms is dit ook wel de beste ma nier, kijk maar naar BZN dat een vast logo heeft. Maar ik vind dat je eerst naar de andere mogelijkhe den moet kijken en dan pas beslist wat de beste oplossing is." Naast Van Erp ontwei-pen Pieter Aarts en Robert Muda de meeste cd-hoezen voor Fabrique. Aarts probeert het ontwerppi-oces uit te leggen. „Je moet een gevoel van verbondenheid met de band heb ben. Overleg is heel erg belangrijk. Een band bedenkt een titel, Wij Lisa Loeb: „Je leeft, dus beleeft, en hebt op die manier altijd wel een onderwerp voorhanden." foto Kevin Westenberg leveren. Ik zei: 'Bel mij maai-. Ik help j e wel'Hetzelfde heb ik tegen Celine Dion gezegd. Ze zei: 'als ik het probeer klinken ze altijd als Broadwaynummers'. Schrijven is eigenlijk hetzelfde als autorijden. Je moet het gewoon veel doen. En denk nu niet dat ik het voor de cre dits doe. Ik vind het gewoon leuk om de kennis die ik heb opgedaan, over te dragen. Ik zei tegen Maxi- ah: 'het blijven jouw woorden en ideeën'. Ze heeft nog niet terugge beld. Ik ga straks wel, samen met Dweezei Zappa, wat optredens doen en mogelijk dat ik samen met Lyle Lovett wat schrijf. Maar, wij zijn dik bevriend. Waar ik nog al tijd op hoop, is een telefoontje van David Bowie, Robert Smith van The Cure of Bi-ian Eno. Ik bedoel, als je het hebt over met wie ik écht graag zou samenwei'ken, dan zijn het die muzikanten wel". Hans Piët leggen dan wat op tafel, daar rea geren ze op en dan ga je bijscha ven. De mening van bij wijze van spreken 'de vriendin van de bas sist' is ook belangrijk. Aan het eind van de rit had niemand ge dacht dat het ontwei-p zo zou wor den als het uiteindelijk is gewor den." Robert Muda vult hem aan: „Bands veranderen in de loop der jaren ook hun muzikale stijl en daar moet het ontwerp in mee gaan. Hallo Venray komt nu niet meer met zoiets als de 'navelhoes' op de markt, maar een hoes die minder 'underground' is, omdat de groep nu een stuk bekender is in Nederland. Het is een pi-oces van interactief en flexibel met de band bezig zijn.t Hazes Fabrique maakt voornamelijk ontwerpen voor Nedei'landsepop- muziek-cd's. „We zouden wel graag klassiek willen doen, maar we zijn nog nooit gevraagd", zegt Van Erp. Mocht volkszanger An- dré Hazes op de deur van Fabrique kloppen, dan hebben de heren al wel wat leuke ideetjes. „Voor Ha- zes zou ik een klassieke blues-hoes maken. Zeker geen foto-logo", mijmert Van Erp. „Sfeervol, roke rig, beetje depri", vult Muda aan. „Maar wel integer", vindt Van Erp. „In ieder geval niet zo'n plat te glimmende foto met een fout lo go en een fout glimlachje." Muda heeft de eei-ste countiy-cd van Al- bert West ontworpen. „Mensen reageren daar heel verbaasd op. 'Heb jij Albert West gedaan! is de reactie. Ik vond het een enorme kick." „Een goede hoes vind ik Kerstmis met Jantje Smit, zegt Van Ei-p. „Als je de hoes openmaakt popt Jantje er zo uit, net als in van die wenskaarten. Prachtig." De ontwei-pers van Fabrique erge ren zich aan het conservatisme in de ontwerpbranche. „De zoge naamde 'budgfet-serdes' (goedko pe cd's) moeten een goedkope uit straling hebben, zo redeneren de platenmaatschappijen. Maar dit is niet vanwege budgettaire rede- nen. Tegen de 'goedkope' uitstra ling van OMO waspoeder wordt waarschijnlijk meer geld aan ge gooid dan tegen de 'dure' uitstra ling van Mona drinkyoghurt", al dus Van Ei-p. „Bij een goedkope uitsti-aling wordt vaak de Zeeman filosofie toegepast: groot, dik en lelijk", weet Aaits. „Maar iets wat goedkoop is, moet er volgens ons ook mooi en prikkelend uit kun nen zien. Jeroen Keijzer Ik geloof dat het al acht jaar geleden is dat Eric Clapton voor het laatst nieuw materidal op cd zette. De jaren tussen Journeyman en het nieuwe Pilgrim (Reprise/warner Music) werden gevuld met live- en compilatie-albums en een cd met bluescovers, From The Cradle. Dat wekt de indruk dat Clapton de laatste jaren vooi-al z'n zakken aan het vullen is, een idee dat helaas met Pilgrim niet echt wordt weggenomen. Wie speurt naar de Clapton, die ooit God was, heeft het zoeken waarschijnlijk allang opgegeven, maar ook voor de liefhebbers van zijn sterke op blues georiënteei'de popsongs valt er weinig meer te genieten. Pil grim is onder invloed van produ cer Simon Climie een geforceerde poging om aansluiting te krijgen bij het hedendaagse r&b-gevoel. Gladde koortjes, een lichte hip- hop-ritmiek en veel te lange, be zonken liedjes die vooral een aan slag zijn op je bioritme. Tegen het einde worden de songs wat beter maar dan is het kwaad al geschied. En die gitaar? Daar heeft-ie zo te horen de bi-and ingestoken. Zonde hoor. Mavericks Roy Orbison spookt nogal eens door je hoofd als je Trampoline (MCA/Universal), het nieuwe al bum van The Mavericks hoort. Da's ook geen wonder want Raul Malo, de zanger en componist van deze band uit Miami kan net zo verdrietig en mooi tegelijk croo nen als wijlen Orbison. Maar Raul kan meer Zijn Cubaanse achtex-- grond is namelijk duidelijk te ho ren in mambo- en salsa-achtige dingetjes die overal op Trampoli ne opduiken. Maar ook voor een brassband of een stevige gospel draait hij zijn hand niet om. Ze vox-men de welkome afwisseling op een album dat over de hele lengte de sfeer van de jaren zestig ademt. Maar dat verveelt geen moment, om de eenvoudige reden dat The Mavericks heel authen tiek klinken en toch heel eigen tijds. En eigenwijs. Waarom hoor ik Dance The Night Away of Tell Me Why niet elke dag op de radio? Eagle-Eye Cherry Je kunt de radio niet aanzetten of Save Tonight, de opgewekte de buut-single van Eagle-Eye Cherry komt voorbij. Het nummer opent Desireless (Polydor), het album waarmee het bx-oex-tje van Neneh zijn naam in één klap wil vestigen, Dat zou 'm nog best eens kunnen lukken ook, ook al blijkt Save To night het enige uptempo-nummer van de cd en klinkt de x-est wat meer moody en daardoor soms te veel van hetzelfde .Maar de sfeer is goed en het album telt naast de single een paar heerlijke num mers. Worried Eyes bijvoorbeeld, een duet met z'n andere zus Tityo. Maar bovenal het titelnummer aan het slot. Een jazzy stuk met licht Afrikaanse elementen en een piano-opening die doet denken aan I Don't Like Mondays. Een nummei' ook, waarmee Eagle-Eye al zijn roots in één welgemikte klap openbaart. De woxlels van< een zwarte Zweed, die zijn jeugd in New Yox-k doox-bx-acht. Toch een prima smeltkroes. The Nits Het vertrek van Robert-Jan Ótips heeft het geluid van The Nits niet wezenlijk veranderd, zo blijkt op hun zestiende album Alankomaat (Columbia/Sony Music). Wel zijn de composities bewust wat kaler en basaler gehouden dan op vorig werk, iets wat misschien ook wel past bij de Scandinavische invloe den op dit album. Alankomaat is Fins voor 'lage landen' (Nedex-- land dus) en bij de opnames van dit album was er beperkte hulp van twee Finse toetsenlieden. De me diterrane voorkeur van The Nits op vroeger werk is dus geheel om geslagen, iets wat hun muziek wat kouder maar daardoor nog niet klinischer maakt. Meer dan voor heen is spx-ake van heuse poplied jes, waarin naarmate de plaat vor dert het melancholieke karakter van de band steeds meer naar vo ren komt. Prima, maar persoonlijk verlang ik na zestien albums met dat typische Nits-geluid eigenlijk naar wat meer vuurwerk. Tony Hadley Tony Hadley mag dan het gezicht en de stem van Spandau Ballet zijn geweest, een fatsoenlijk num mer heeft hij nog nooit geschre- ven, Dat-ie daax-voor Gax-y Kemp nodig had is goed te merken op zijn solo-debuut Tony Hadley (Slipsteam/Mercury), met afstand de meest overbodige cd die er dit jaar zal vei-schijnen. Op vier num mers na bevat dit album louter co vers (van Duran Durans Save A Prayer tot de Bee Gees' First Of May) waarbij de keuze van de co vers een tamelijk bedenkelijke is. Het gaat vrijwel louter om grote hits uit het al dan niet grijze verle den, die door Hadley een aalglad de en supergelikte uitvoering krijgen. Dat de man daarbij en passant een van mijn favox-ieten (Blacks Wonderful Life) om zeep helpt is de druppel die de emmer doet overlopen. Josh Smith Josh Smith is net 18 jaar maar dat neemt niet weg dat hij met Too Damn Cold (Maddog Music/Ber- tus) al aan zijn dei'de cd toe. We kunnen hier dan ook spreken van een tamelijk begenadigde bluesgi tarist, die echter de pech heeft dat wonderkindex-en nooit alleen ko men. En dus gaat de meeste be langstelling uit naar leeftijd- en genregenoot Kenny Wayne Shep herd, tex-wijl Smith eigenlijk net zo goed is. Hij schudt de gitaar- licks uit zijn mouw, alsof hij S te vie Ray Vaughan zelf is, met Jimx Hendrix op een goede tweede plaats. Zijn grofkorrelige stem past bovendien eerder bij een bluesveteraan dan bij een kid van 18. Josh Smith heeft als nadeel dat hij in een genre opereexf waar de concuiTentie groot is. Maar alle eerder genoemde elementen plus het feit dat hij vrijwel al zijn lied jes zelf schrijft, moeten dit jochie ook buiten Florida wex'eldbe- roemd kunnen maken. Gert Meijer Eric Clapton. Tenorsaxofonist Sonny Rol lins (67) geeft op 1 mei een exclusief concert in hetrAm- sterdamse Concertgebouw. Rollins, al meer dan veex-tig jaar toonaangevend op zijn in strument en samen met Cole man Hawkins, Lester Young en John Coltrane behorend tot de tenorreuzen van deze eeuw, speelt in Amsterdam samen met trombonist Clifton Ander son, pianist Stephen Scott, bassist Bob Cranshaw, percus sionist Victor See-Yuen en dmmmer Perxy Wilson. Het optreden van Rollins moet gezien worden als de 'opmaat' voor de concexfserie Jazz in het Concertgebouw in het seizoen '98/'99. Na afloop van het een malige conceit is er een 'after- party' met het Jesse van Ruller Kwartet en de New Cool Col lective. Rollins die heeft gespeeld met de grootste namen uit de jazz geschiedenis zoals Miles Davis, Axt Blakey, Thelonious Monk, Max Roach en McCoy Tyner, kreeg grote faam in de jaren vijftig met albums als Tenor Madness, Saxophone Colossus, Tour de Force en A night at the Village Vanguard. Vanaf die ja ren tot nu toe heeft hij regelma tig Down Beat Critics Polls ge wonnen. Vorig jaar nog werd hij tot beste tenorsaxofonist en 'Jazz Artist of the Year' verko zen. In totaal heeft Rollins rond 50 platen op zijn naam staan. Hij heeft veel gespeeld met jonge, aankomende talenten zoals deétijds Roy Hargrove en Bran- f ord Marsalis. Ook heeft hij op getreden met de Rolling Sto nes, zodat zijn naam ook bij het poppubliek niet onbekend is. Kaarten voor het concert zijn verkrijgbaar bij de kassa van het Concertgebouw (020- 6718345) en de via de AUB-lijn (020-6211211). GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 21