kunst cultuur Al die snaren zingen vrij Harpistes met spierballen en bloedblaren 19 21 23 24 PZC vrijdag 13 maart 1998 De eerste harpspelers waren mannen. De mythische Orfeo wist met zijn spel de goden te vermurwen. De bijbelse David verlichtte er de depressies van Koning Saul mee. En zelfs de brute Komeinse keizer Nero heeft met zijn bloedbevlekte handen de snaren beroerd. Maar tegenwoordig is harp het domein van vrouwen. Niet verboden voor mannen, maar ze vormen zo'n kleine minderheid in de wereld van de harp, dat we toch echt van een seksestereotiep instrument kunnen spreken. Lange haren, mooie jurken, lieve meisjes en zoete klanken, dat is het beeld van de harp en haar bespeelster. Maar klopt dat beeld nog in deze tijd? Gesprekken met drie jonge harpistes die beter weten. Ze hebben drie dingen gemeenschappe lijk, de harpistes Gwyneth Wentink (16), Harmke Brouwer (24) en Godelieve Schrama (28). Voor hun deuren staat een grote auto - stationcar of bestel. Ze vallen regelmatig in de prijzen - Gwyneth won vorige maand in Tel Aviv het Internationa le Harp Concours en was daarmee de jong ste winnaar ooit; Harmke won in '94 het Nederlandse Harp Concours, en Godelie ve kreeg in '95 de prestigieuze Nederland se Muziekprijs. En al op zeer jonge leeftijd, respectievelijk 4, 7 en 5 jaar oud, wisten ze pertinent zeker dat harp hun instrument was. Driftbuien De ouders van Gwyneth, beiden musici, reageerden aanvankelijk enthousiast toen hun kleuter meedeelde dat 'grote ding zo tussen je benen' te willen bespelen. Een cello, dachten ze, dat is handig want dan kun je altijd wel in een orkest terecht. Maar nee, de kleine Gwyneth bedoelde harp, en dat idee viel in minder goede aar de. Wie speelt er nou harp? Tijdens hun ei gen conservatoriumopleiding waren ze immers geen enkele harpstudent tegenge komen. Godelieve's ouders fronsten eveneens de wenkbrauwen en probeerden het eerst nog even met een blokfluit. Tevergeefs, want dat ding riep slechts driftbuien op in hun dochter. Ook voor Harmke was eerder aan fluit gedacht, maar de Boxtelse muziek school, waar geen harp was te vinden, nam de hardnekkige wens van hun leer ling serieus en ging op zoek naar een klei ne harp en een lerares. Toen haar ouders al snel de suggestie kregen te gaan sparen voor een grote harp, schrokken ze zich dood. Het beeld van roze-gejurkte meisjes en engeltjes die harp spelen, daar zitten ze alledrie wel mee, maar ieder heeft zo haar eigen oplossing. „Dat beeld klopt gewoon niet", zegt Gwyneth, die onlangs in een gifgroene rok het podium betrad. „Harp spelen is keihardwerken. Het is fysiek een zwaar instrument, kijk m'n vingers maar eens." Ze toont de fikse eeltknobbels op haar vingertoppen. „Dit zijn toch geen eng'eltj esvingers?" Als het aan Godelieve Schrama ligt, heb- (foto boven) Gwyneth Wentink (1981) kreeg haar eerste harplessen op vijfjarige leeftijd. Vanaf '91 is ze leerling van Erika Waardenburg in de Jong Talent Opleiding aan het Utrechts conservatorium. Vorige maand won ze de eerste prijs van het 13th International Harp Contest in Israël, waar ze tevens de Gulbenkian Prize won voor de beste interpretatie van het harpconcert van R. Murray Schafer. foto Rob Keeris (foto links) Harmke Brouwer (1974) haalde in '91 haar gymnasiumdiploma. Sinds haar elfde volgde ze de vooropleiding aan het Brabants conservatorium en vanaf '91 studeerde ze aan het Koninklijk Conservatorium te Brussel, waar zij in '97 haar diploma haalde 'met onderscheiding'. Tegenwoordig volgt ze lessen bij Edward Witsenburg. Zij behaalde prijzen tijdens het Prinses Christina Concours ('91), het Nederlands Harpconcours ('94) en het Internationaal Harpconcours in Spotorno, Italië ('95). Ze maakt deel uit van het Gaudae Trio (fluit, altviool, harp) en Trio Bonne (zang, fluit, harp). Momenteel geeft zij concerten met het NOG Ensemble. (foto rechts) Godelieve Schrama (1969) studeerde harp aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en haalde in '90 het diploma Uitvoerend Musicus met onderscheiding. In '94 werd haar de Philip Morris Finest Selection Award toegekend en won ze de Derde Prijs op het Internationale Harpconcours in Israël. Behalve als soliste treedt ze op met haar eigen Ensemble Amadé. Ze maakt deel uit van het Schönberg Ensemble en is met ingang van komend studiejaar aangesteld als docente harp aan het Rotterdams Conservatorium. In '95 verscheen haar eerste solo-cd. foto Roland de Bruin ben we het er gewoon nooit meer over. „Meisjes met lange haren, engeltjes, al die beelden - ik noem ze nu zelf weer, maar het zou beter zijn als ze nooit meer ter sprake kwamen. Harp is gewoon een instrument, net als alle andere. Met specifieke moge lijkheden, bepaalde voordelen, maar ook bepaalde nadelen. En dat begint zo lang zamerhand ook bij een breder publiek door te dringen. Ik merk het aan het aan tal concerten dat geprogrammeerd wordt met harp, en aan de serieuze stukken die er tegenwoordig voor worden gecompo neerd." Status Harmke Brouwer wil het er juist wél over hebben. Ze is behalve harpiste ook stu dent Muziekwetenschap aan de Universi teit Utrecht en schrijft haar scriptie over de beeldvorming rond de harp. Zij zag het verband in de geschiedenis tussen de sek se van de harpspeler en de status van het instrument. „In de Griekse en Romeinse oudheid zijn het vooral mannen die harp spelen, vaak als begeleiding van hun zang. Het was een gerespecteerd instru ment in de handen van mannen en dat gold ook nog voor de Middeleeuwen en de Renaissance. Er werd op kleine harpen gespeeld, die gemakkelijk waren mee te nemen. Toen in de loop der eeuwen de harp groter en groter werd, en daardoor minder mobiel, werd het een typisch vrouweninstrument. Om thuis op te spe len. De Franse koningin Marie-Antoinet te was zo'n amateur-harpspeelster die het instrument tot mode onder vrouwen maakte. Maar vrouwen verschenen niet op de professionele podia. Dus lieten de grote componisten het vervolgens afwe ten." „Eigenlijk wel schokkend", reageert Go delieve op Harmkes bevindingen. Ze beaamt de gevolgen voor het harpreper- toire. „We hebben natuurlijk het pro bleem van heel veel muziek van tweede rangs componisten en maar weinig van grote namen. We hebben geen Brahms, geen Schumann, nauwelijks Mozart, geen Beethoven, geen Haydn. De hele muziek geschiedenis worden wij overgeslagen, tot het begin van onze eeuw, met de Franse componisten Ravel en Debussy. Beiden gebruiken veel harp in hun orkestwerken Debussy heeft bovendien geschreven voor harp en strijkers. En Ravel een heel mooi stuk voor harp, klarinet en strijk kwartet. Dat zijn dan twee hoogtepunten uit ons repertoire. Maar het is natuurlijk wel zuur dat we van al die eeuwen daar voor altijd maar weer die tweederangs componisten moeten verkopen." „Hoe graag had ik Mozart een briefje met een opdracht geschreven", mijmert Harmke. Godelieve heeft een pragmati scher oplossing. Ze heeft onlangs met Ton Koopman en het Rotterdams Philharmo- nisch Orkest het clavecimbelconcert van Haydn gespeeld. Bewerkt dus voor harp. „Dat vind'ik zelf erg leuk omdat je dan een in ieder geval serieuze en goedgewaar- deerde componist, Haydn, combineert met een instrument dat in die muziek niet *zo erg bekend is, waardoor je het instru ment uit zijn beperkte romantische hoek haalt." Dat laatste doet Harmke op een andere manier. Ze verzet zich zoveel mogelijk te gen die typisch romantische harpstijl vol gebroken akkoorden en glissandi. Ze speelt de noten liever wat strakker, zoals ze ook een duidelijke voorkeur heeft voor haar strakke, zwartgelakte instrument zonder versieringen. Kleurend Naast bewerkingen van oudere toonmees- ters is het zaak hedendaagse componisten te enthousiasmeren voor de harp. Sinds Godelieve Schrama deel uitmaakt van het Schönberg Ensemble schrijven componis ten, die voor dat ensemble componeren, ook vaak voor harp„Het is een mooi kleu rend instrument", legt ze uit, „en nogal klankrijk. Al die snaren zingen zo'n beetje vrij en daardoor krijg je extra boventonen waardoor de harp dat hele specifieke, vol le geluid krijgt. Je kunt het goed mengen met andere instrumenten, die dan hetzelf de spelen, maar vaak een strakkere, kalere toon voortbrengen, zoals de minder bo- ventoonrijke blaasinstrumenten. Het ge luid van de harp bindt, en dan krijg je hele spannende klankkleuren. Ook bijvoor beeld met slagwerk. Dat hebben compo nisten tegenwoordig ook ontdekt en nu doen ze er wat mee. Maar vaak ook initieert Godelieve de com posities zelf. Zo heeft Theo Verbey in op dracht een stuk voor haar geschreven, voor harp en strijkers, en Roel van Oosten een kwintet. Willem Jeths componeerde een solostuk voor haar dat ze begin mei met het Residentie Orkest in première brengt. In december volgt een nieuwe compositie van Jan Rokus van Roo- sendael, met het Radio Kamerorkest. Ook voor Gwyneth wordt een stuk geschreven. In Israël was een componist zo enthousiast over haar spel, dat hij haar spontaan een compositie beloofde. Het gaat dus goed met de harp en haar be spelers, zeker in Nederland. Betekent dit dat het weeïg-romantische beeld van het harpmeisje voorgoed aan flarden is? Go delieve zwijgt. De Engelse vakpers roemde ooit haar 'bijna viriele stijl'. Gwyneth ver wijst naar Harmke, en Harmke aarzelt. „Het oude beeld is hardnekkig", zegt ze. „Mijn jongste leerling, net zes, wil later prinses worden, en meent toch echt dat ze als eerste stap in haar carrière harp moet leren spelen. Er valt naast de noten nog heel wat aan zulke leerlingen uit te leggen. Over sjouwen met een groot instrument, over spierkracht, over eelt en bloedbla ren." Joke Dame Gwyneth Wentink is de soliste in het program ma van het Symfonie Orkest Utrechts Conser vatorium o.l.v, Kenneth Montgomery op 16/3 in Amsterdam (Beurs van Bei-lage) en 17/3 in Utrecht (Muziekcentrum Vredenburg). Harmke Brouwer is met het NOG Ensemble tot 29/3 op tournee in Nederland (Lochem, Eind hoven, Oss, Hoogeveen, Apeldoorn, Arnhem, Veenendaal). Met het Trio Bonne (zang, fluit, harp) speelt ze 3/5 in Nijmegen (De Vereeni- ging). Godelieve Schrama speelt 27/4 in Apeldoorn (Paleis het Loo); met Ensemble Amadaie 5/4 in Amersfoort (St. Aegtenkapelen 7/4 in Haar lem (Concertgebouiv); 12/4 met Marieke Sch- neemann (fluit) en Emile Cantor (altviool) in Amsterdam (Concertgebouw, Kleine Zaal) en 8/5 in Den Haag (Anton Philipszaal) met het Residentie Orkest in de wereldpremière van Willem Jeths' Harpconcert: Gerrit Krol tussen ratio en sentiment Dagboek en poëzie van Rutger Kopland Dirkje Kuik gelooft in het noodlot Jeugdboek telt mee Lisa Loeb ziet muziek als ambacht Fabrique maakt werk van de verpakking Cd-rubriek: Eric Clapton, Mavericks, Eagle- Eye Cherry, The Nits Haneke's Funny Games toont wanhoop van slachtoffers Jakhals komt niet uit de verf The Winter Guest - is een film vol theater Jacco van Renesse, de laatste ster van de Nederlandse operette Endemol scoort in Amerika met gezongen Titanic Erna Sassen als rebels pleegkind

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 17