Astra vlotter en ruimer
BMW perfectioneert 3-serie
PZC
Bestseller
van Opel
Giant
in de
prijzen
Veel extra's voor
Renault Twingo
Harley beloont
trouwe kopers
Shuttle vernieuwd
Ssang Yong Korando
auto motorfiets
41
zaterdag 7 maart 1998
Al sinds september vorig jaar
onthult Opel in stukjes en
beetjes de nieuwe Opel Astra. Maar
een serieuze kennismaking en rij-
indruk lieten al die tijd op zich
wachten. Dat wachten heeft echter
de moeite geloond, want de jongste
Astra overtreft de verwachtingen op
bijna alle vlakken. De nieuweling is
groter, technisch beter en qua
uiterlijk moderner dan zijn
voorganger.
Opel heeft ongelooflijk veel
aandacht besteed aan de
nieuwe Astra. Dat is niet zo
vreemd, want voor Opel is het de
belangrijkste auto in het gamma.
Bovendien moet de Astra de strijd
aangaan met de eveneens recent
vernieuwde Volkswagen Golf en
om daar van te winnen moet je
echt wat meebrengen.
Opel heeft dan ook alle registers
opengetrokken en de auto uit en te
na getest op betrouwbaarheid on
der extreme omstandigheden,
comfort en veiligheid en handel
baarheid. Er is gebruik gemaakt
van lichtere metaalsoorten, de he
le body is gegalvaniseerd en Opel
durft het aan om maar liefst 12
jaar garantie te geven op door
roesten van binnenuit.
Vloeiender gelijnde oppervlak
ken, een scherp gestileerde motor
kap met geïntegreerde grille, forse
bumpers en mooi afgevlakte kop
lampunits geven de nieuwe Astra
een aanmerkelijk vlottere aanblik
dan voorheen. Die lijn zet zich
vloeiend naar achteren door en
verloopt bij de drie- en vijfdeurs
hatchback in een stompe hoek
naar beneden, waar een kort kof
ferdeksel en driehoekig gevormd
achterlichtunits het beeld afma
ken. De Stationwagon is een mo
del op zich. Fraai van lijn en in ho
ge mate functioneel.
Functioneel is ook het interieur.
De wielbasis is met een ruime ne
gen centimeter ten opzichte van de
vorige generatie toegenomen en
De nieuwe Opel Astra wordt de grote concurrent van de Volkswagen Golf.
bedraagt nu 2,61 meter. Daar is
wat mee te doen en Opel heeft dat
ook gedaan. Stoelen en achter
bank zijn goed vormgegeven, goed
verstelbaar ook, al blijkt de zit op
lange ritten wat aan de harde
kant.
De beenruimte achter is, als de
voorinzittenden niet al te zelf
zuchtig zijn, voldoende. De hoofd
ruimte voor de gemiddelde Euro
peaan ook. De instap in de
driedeurs naar achteren toe is be
hoorlijk royaal, maar de vijfdeurs
biedt hier uiteraard meer comfort.
Daarvoor dient de, koper echter
duizend gulden extra neer te tel
len. De deuren van de vijfdeurs
gaan trouwens opmerkelijk ver
open.
Het dashboard is mooi vormgege
ven. Het is Opel wel toevertrouwd
om zo ergonomisch mogelijk te
werk te gaan. Bedieningshendels
en -knoppen zitten dan ook daar
waar je ze zou verwachten. In het
instrumentenpaneel de essentiële
meters en klokken. De bestuurder
kan met één oogopslag alles in zich
opnemen.
De Astra wordt als basismodel in
Nederland geleverd met een 1,6 li
ter motor 55 kW/75 pk levert. Dan
volgt een pittiger variant met vier
kleppen per cilinder (74 kW/100
pk), daarboven een 1.8 16V (85
kW/115 pk) en het topmodel met
tweelïter 16-klepper met 100
kW/136 pk. Voor de dieselversie
heeft Opel een tweeliter direct in
gespoten machine die 60 kW/81 pk
levert. Die diesel levert overigens
ook het grootste koppel van 185
Nm bij 1.800 toeren. Daarmee
komt die diesel heel vlot van de
plaats.
Op de versies Club, Sport en CDX
zijn ABS en tractiecontrole stan
daard, slechts het basismodel GL
ontbeert deze nuttige extra's. Alle
motoren zijn van het Ecotec-type.
Dat wil zeggen dat Opel het ver
bruik en de uitstoot zo gering mo
gelijk heeft gehouden.
Opel heeft de tweede generatie
Astra zo licht mogelijk proberen te
houden. Dat is onder meer te dan
ken aan het feit dat de MacPher-
son veerpoten aan de voorzijde
van de auto van aluminium zijn
gemaakt. De achterwielen worden
door middel van een semi-onaf-
hankelijke as op hun plaats ge
houden. Met de gekozen construc
tie en de bevestiging ervan aan
subframes worden trillingen ge
ëlimineerd en geluidsoverdracht
van de weg beperkt. Het blijft dan
ook aangenaam stil in de auto, ter
wijl het weggedrag toch van hoog
niveau is. De Astra gaat goedmoe
dig door de bocht, ook als het wat
vlotter gaat dan bedoeld.
Vier Opel-fabrieken in Europa (in
Antwerpen, Bochum Eisenach en
Ellesmere Port) moeten ervoor
zorgen dat er dit jaar nog 500.000
exemplaren van de nieuwe Astra
in Europa verkocht gaan worden.
Een respectabel aantal, dat het
volgend jaar met ruim 800.000
stuks nog respectabeler wordt. In
Nederland, waar Opel al jaren
lang nummer één is, zullen ernaar
het zich laat aanzien zo'n 30.000
op jaarbasis van eigenaar moeten
wisselen.
Die potentiële eigenaren - en er
zijn er al zesduizend die er onge
zien één hebben gekocht - dienen
dan in het goedkoopste geval
32.120 gulden (1,6 liter basismo
del) en in het duurste geval 48.120
gulden (2.0 Di Stationwagon
CDX) mee te brengen. Dat is op
een vergelijkbaar niveau als de
grootste concurrent, de Volkswa
gen Golf.
Mario Vos
Bij de verkiezing van de 'Fiets
van het Jaar 1998', tijdens de
afgelopen FietsRAI in Amster
dam, is fietsenfabriek Giant dub
bel in de prijzen gevallen. Het type
Expedition, een volbloed reisfiets,
kreeg de titel 'Fiets van het Jaar'
en met het type MCR-1, een bij
zonder vormgegeven uiterst lichte
racefiets, sleepte Giant een eer
volle vermelding in de wacht.
De fabrikant uit Taiwan is tegen
woordig Nederlands te noemen,
omdat alle fietsen sinds een jaar in
Lelystad worden gemaakt.
De Expedition van Giant bestaat
al langei', maar is geheel ver
nieuwd. Het is een valcantiefiets
waarmee wereldreizen zijn te ma
ken. Het frame is van aluminium,
de onderdelen zijn beproefd en de
fiets rijdt uiterst comfortabel. Ge
let op de prijs van 2.199.- is het
een fiets waaraan niets ontbreekt.
De jury van deze jaarlijkse verkie
zing bestaat uit deskundigen op
fietsgebied. Zij onderwerpen fiet
sen die het afgelopen jaar nieuw
op de markt zijn gebracht aan een
uitvoerig testprogramma. De jury:
„Deze fiets beantwoordt zeker
aan zijn doel. Nederland kent een
aantal specialisten die de vol
maakte vakantiefiets bouwen
naar wens en op maat. De Expedi
tion biedt de mogelijkheid om met
een lagere drempel kennis te ma
ken met het plezier van een vakan
tie op een fiets die daar zeer goed
bij past."
Boardman
De MCR-1, een wedstrijdfiets van
Giant, is een verhaal apart. De
Britse fietsontwerper Mike Bur
rows, in dienst van Giant, paste
technieken toe van racefietsen
voor het wereldsnelheidsrecord.
Deze fiets stamt rechtstreeks af
van de Lotus van coureur Board
man. Het frame is van uiterst lich
te kunststof en sterk afwijkend
van de gebruikelijke vorm. De
prijs bedraagt 7000,-.
Er waren eervolle vermeldingen
voor nog drie Nederlandse fabri
kanten. Union voor de Goldrun
Aluminium C21D, een fraai afge
werkte damesfiets voor recreatief
en dagelijks gebruik, met een op
vallend frame van gekruiste bui
zen 1.299). Batavus sprong eruit
met de vouwfiets Vice Versa. Het
ding vouwt handig, is betaalbaar
en rijdt prettig 1.349).
Ten slotte viel een elektrisch on
dersteunde fiets in de prijzen. De
Pharos Forenzo van Sparta geeft
de fietser bij tegenwind of een stij -
gend wegoppervlak een duwtje in
de rug.(/ 2.499).
Theo van der Kaaij
De vernieuwde BMW 3-serie biedt vooral technische verbeteringen.
Als BMW een nieuw model introduceert, is
dat qua uiterlijk zelden een spectaculai
re vernieuwing. En dat is dit keer bij de nieu
we 3-serie sedan ook zeker niet het geval.
Eerder is sprake van een zorgvuldige evolu
tie van het model. Wat overigens als belang
rijk voordeel heeft dat het bestaande model
er voorlopig nog niet achterhaald uit zal
zien. Je mag er echter zeker niet uit conclude
ren dat de nieuwe 3-serie weinig nieuws te
bieden heeft. De auto is op een groot aantal
punten belangrijk verbeterd. Met helaas als
vervelende consequentie dat de prijzen fors
gestegen zijn.
Wie straks een nieuwe 3-serie sedan wil rij
den moet daarvoor minstens 62.950 neer
tellen, de basisprijs van de 318i. Dat is zes
duizend piek meer dan de bestaande 318i.
Daartegenover zet BMW wel behoorlijk wat
extra uitrusting, want de nieuwe 318i heeft
voortaan schijfremmen achter, tractiecon
trole, een verstelbaar stuurwiel, bredere
banden, in kleur gespoten bumpers, een ster
kere motor, zij-airbags en hoofdairbags, af
standsbediening van de centrale vergrende
ling en een radio/cassettespeler. Maar het
blijft f inancieel een flinke stap, vooral omdat
de veelal zakelijk bereden 3-serie daardoor
ook in de fiscale bijtelling enkele honderden
guldens per jaar extra kost, om over verzeke
ring nog maar te zwijgen.
BMW Nederland directeur Klaus Wiese
voorziet geen problemen met die hogere prij
zen. „Kopers van de kleinste BMW-modellen
kleden deze auto's bijna allemaal aan met ex
tra accessoires. Daarom hebben we besloten
om de auto's standaard rijker uit te rusten",
zegt Wiese. Volgens hem moeten we de 3-se-
rie niet langer beschouwen als een model on
der de 5-serie. „Qua uitrusting en comfort
zitten de BMW-modellen op één lijn. Het is
een horizontaal modelprogramma gewor
den, waarbij er duidelijke verschillen in af
metingen zijn, maar niet in kwaliteit, com
fort en rijeigenschappen.
Tijdens de eerste kennismakingrit met de
318i wordt goed duidelijk wat de directeur
bedoelt. In de bestaande 318i had je nog dui
delijk de indruk met één van de basismodel
len onderweg te zijn. Wat meer kracht en wat
extra accessoires kon je goed gebruiken.
Maar de nieuwe laat op deze punten eigenlij k
geen wensen open. Zelfs bij het beklimmen
van steile bergpassen komt niet de behoefte
aan meer vermogen op. En de uitrusting kun
je gerust als luxueus omschrijven.
Voor een deel is de fijne indruk die de 318i
achterlaat te danken aan de nieuwe motor.
De 318i heeft voortaan een 1,9 liter viercilin-
der motor onder de kap die flink is verbeterd.
Afgezien van de iets grotere inhoud, heeft de
machine als eersteBMW-krachtbron balans
assen. Daardoor is de motor aanzienlijk stil
ler: in het interieur is er volgens BMW tot 10
decibel minder geluid aanwezig.
De nieuwe motor heeft ook een verstelbaar
inlaatspruitstuk, zodat bij lage toerentallen
meer trekkracht aanwezig is. Het vermogen
steeg ten opzichte van de vorige motor maar
met 2 kW/3 pk tot 87 kW/118 pk. Maar de
grootste trekkracht bedraagt nu 180 Nm bij
3.900 toeren (was 168 Nm). Vanaf iets meer
dan stationair toerental bedraagt de trek
kracht meer dan 160 Nm en dat blijft zo tot
ruim 5.000 toeren.
Nog indrukwekkender dan de 1,9 liter benzi
nemotor is de nieuwe direct ingespoten
tweeliter dieselmotor. Deze levert 100
kW/136 pk bij 4.000 toeren en biedt bij 1.750
toeren 280 Nm trekkracht. De BMW-diesel
maakt nog geen gebruik van de common rail
techniek, die vanwege de licentierechten nog
vrij kostbaar is. Met de speciaal door Bosch
ontwikkelde inspuitpomp weet BMW echter
bijna hetzelfde resultaat te bereiken. En de
speciale variabele turbocompressor zorgt
voor een vlot aansprekende motor.
De 320d presteert daardoor nog beter dan de
318i. Hij accelereert in 9,9 seconden vanuit
stilstand naar 100 km/h (318i in 10,4 secon
den) en haalt een topsnelheid van 207 km/h
(318i 206 km/h. Het is daarmee een echte
sportdiesel, ook om te rijden.
Langer
BMW heeft veel werk gemaakt van de moto
ren voor de nieuwe 3-serie, maar is de rest ze
ker niet vergeten. De carrosserie heeft geen
grote verrassingen in petto op het gebied van
vormgeving, want hij lijkt nu meer op die van
de 5-serie, maar hij is wel volledig nieuw. De
nieuwe3is vier cm langer dan zij n voorgan
ger (nu 4,47 meter), vier cm breder (nu 1,74
meter) en 3,5 cm hoger. De wielbasis van de
auto groeide met 2,5 cm. De ruimere afmetin
gen scheppen vooral achterin meer plaats
voor de inzittenden. De kofferruimte werd
ook wat groter, maar is door de kleinere ope
ning niet makkelijker te beladen.
Mario Vos
Renault biedt de Twingo aan in twee speciale versies. De Twin
go 'Air' is voorzien van een vouwdak over de complete lengte
van het dak. Het volledig geïsoleerde dak kan in allerlei standen
worden opengezet. De meerprijs is tijdelijk slechts 395 gulden,
waarvoor de klant trouwens ook nog hoofdsteunen achterin en in
hoogte verstelbare gordels voorin krijgt. De 'Air'-uitvoering is tij
delijk leverbaar in combinatie met de gewone Twingo, de Twingo
Comfort en de Twingo Matic.
De Renault Twingo Alizé wordt gekenmerkt door de aanwezig
heid van airconditioning en een warmtewerende voorruit. Dit mo
del heeft bovendien in hoogte verstelbare gordels vóór, elektrisch
verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, centrale deurver
grendeling en elektrisch bedienbare ramen vóór. De prijs voor de
ze Alizé-versie is vastgesteld op 21.990 gulden, zodat een meer
prijs van slechts 995 gulden geldt ten opzichte van de Twingo
Comfort.
llliÉ
Honda Shuttle
Honda heeft de in 1995 geïntroduceerde Shuttle een verjon
gingskuur gegeven. De ruimte-auto heeft tal van kleine wijzi
gingen ondergaan. Zo is motor iets vergroot van 2,2 naar 2,3 liter:
Hef vermogen van 110 kW/150 pk is daardoor niet gestegen, maai
de motor levert meer trekkracht bij een lager toerental. De stan
daard viertraps automaat is ook aangepast, waardoor de auto
maat zich beter aanpast aan allerlei rijomstandigheden. De
Shuttle heeft voortaan elektronische remkrachtverdeling (EBD
genaamd) om beter te kunnen reageren op wisselende beladingen
van de auto.
Het comfort van de Honda Shuttle is op een hoger peil gebracht
door verlaging van het geluidsniveau, nieuwe bekledingsstoffen
en warmtewerend glas. Aan de buitenkant is de nieuwe Shuttle
herkenbaar aan een grille met groot Honda-embleem, nieuwe
bumpers, een achterspoiler in carrosseriekleur, gewijzigde ach
terlichten en nieuwe wieldoppen. De Shuttle is er ook nu weer als
LS'enES.
Ssang Yong Korando
Ssang Yong heeft het programma van de Korando terreinauto
uitgebreid met twee benzineversies. Het gaat om een 2,3 liter
viercilinder motor en een 3,2 liter zescilinder.
De 2,3 liter viercilinder levert 103 kW/140 pk en kan worden ge
combineerd met een viertraps automaat of een handgeschakelde
vijfversnellingsbak. Daarmee is de Korando maximaal 172 km/h
snel, terwijl hij in 11,9 seconden vanuit stilstand op 100 km/h zit.
De 3,2 liter zescilinder motor doet er nog een schepje bovenop,
want die levert 154 kW/210 pk. De acceleratie van 0 tot 100 km/h
duurt daarmee slechts 9,9 seconden en de topsnelheid bedraagt
191 km/h. De beide Korando's zijn luxueus uitgerust. Elektrisch
bedienbare ramen en buitenspiegels, een in hoogte verstelbaar
stuurwiel, centrale vergrendeling en airconditioning behoren tot
de standaarduitrusting. Het interieur is bovendien voorzien van
houteffect afwerking. De zescilinder versie heeft standaard nog
eens cruise control, ABS en een interieur waarin leer en alcantara
gecombineerd zijn. De Korando 2.3 is er vanaf 64.980 gulden, de
3,2 liter versie komt op 89.980 gulden.
Harley-Davidson wil gegadigden voor een gebruikte H-D op voor
hand zekerheid bieden. Met het oog daarop,heeft de importeur een
speciaal programma ontwikkeld, waarbinnen ingeruilde Harleys vanaf
bouwjaar 1991 door de erkende dealers op een groot aantal punten wor
den nagekeken. Zijn de tweewielers volgens de dealer 'zo goed als
nieuw', dan wordt het 'H-D Approved' keurmerk toegekend.
In het verlengde daarvan krijgen kopers vervolgens een jaar volledige
garantie. In dat garantiejaar krijgen 'occassionisten' tevens een gratis
lidmaatschap van de Harley Owners Groep aangeboden terwijl ze even
eens worden aangesloten bij Harleys wereldwijd geldige 'HOG Assis
tance Program'. Voor informatie: 071-582.0409. GPD