Astra vlotter en ruimer BMW perfectioneert 3-serie PZC Bestseller van Opel Giant in de prijzen Veel extra's voor Renault Twingo Harley beloont trouwe kopers Shuttle vernieuwd Ssang Yong Korando auto motorfiets 41 zaterdag 7 maart 1998 Al sinds september vorig jaar onthult Opel in stukjes en beetjes de nieuwe Opel Astra. Maar een serieuze kennismaking en rij- indruk lieten al die tijd op zich wachten. Dat wachten heeft echter de moeite geloond, want de jongste Astra overtreft de verwachtingen op bijna alle vlakken. De nieuweling is groter, technisch beter en qua uiterlijk moderner dan zijn voorganger. Opel heeft ongelooflijk veel aandacht besteed aan de nieuwe Astra. Dat is niet zo vreemd, want voor Opel is het de belangrijkste auto in het gamma. Bovendien moet de Astra de strijd aangaan met de eveneens recent vernieuwde Volkswagen Golf en om daar van te winnen moet je echt wat meebrengen. Opel heeft dan ook alle registers opengetrokken en de auto uit en te na getest op betrouwbaarheid on der extreme omstandigheden, comfort en veiligheid en handel baarheid. Er is gebruik gemaakt van lichtere metaalsoorten, de he le body is gegalvaniseerd en Opel durft het aan om maar liefst 12 jaar garantie te geven op door roesten van binnenuit. Vloeiender gelijnde oppervlak ken, een scherp gestileerde motor kap met geïntegreerde grille, forse bumpers en mooi afgevlakte kop lampunits geven de nieuwe Astra een aanmerkelijk vlottere aanblik dan voorheen. Die lijn zet zich vloeiend naar achteren door en verloopt bij de drie- en vijfdeurs hatchback in een stompe hoek naar beneden, waar een kort kof ferdeksel en driehoekig gevormd achterlichtunits het beeld afma ken. De Stationwagon is een mo del op zich. Fraai van lijn en in ho ge mate functioneel. Functioneel is ook het interieur. De wielbasis is met een ruime ne gen centimeter ten opzichte van de vorige generatie toegenomen en De nieuwe Opel Astra wordt de grote concurrent van de Volkswagen Golf. bedraagt nu 2,61 meter. Daar is wat mee te doen en Opel heeft dat ook gedaan. Stoelen en achter bank zijn goed vormgegeven, goed verstelbaar ook, al blijkt de zit op lange ritten wat aan de harde kant. De beenruimte achter is, als de voorinzittenden niet al te zelf zuchtig zijn, voldoende. De hoofd ruimte voor de gemiddelde Euro peaan ook. De instap in de driedeurs naar achteren toe is be hoorlijk royaal, maar de vijfdeurs biedt hier uiteraard meer comfort. Daarvoor dient de, koper echter duizend gulden extra neer te tel len. De deuren van de vijfdeurs gaan trouwens opmerkelijk ver open. Het dashboard is mooi vormgege ven. Het is Opel wel toevertrouwd om zo ergonomisch mogelijk te werk te gaan. Bedieningshendels en -knoppen zitten dan ook daar waar je ze zou verwachten. In het instrumentenpaneel de essentiële meters en klokken. De bestuurder kan met één oogopslag alles in zich opnemen. De Astra wordt als basismodel in Nederland geleverd met een 1,6 li ter motor 55 kW/75 pk levert. Dan volgt een pittiger variant met vier kleppen per cilinder (74 kW/100 pk), daarboven een 1.8 16V (85 kW/115 pk) en het topmodel met tweelïter 16-klepper met 100 kW/136 pk. Voor de dieselversie heeft Opel een tweeliter direct in gespoten machine die 60 kW/81 pk levert. Die diesel levert overigens ook het grootste koppel van 185 Nm bij 1.800 toeren. Daarmee komt die diesel heel vlot van de plaats. Op de versies Club, Sport en CDX zijn ABS en tractiecontrole stan daard, slechts het basismodel GL ontbeert deze nuttige extra's. Alle motoren zijn van het Ecotec-type. Dat wil zeggen dat Opel het ver bruik en de uitstoot zo gering mo gelijk heeft gehouden. Opel heeft de tweede generatie Astra zo licht mogelijk proberen te houden. Dat is onder meer te dan ken aan het feit dat de MacPher- son veerpoten aan de voorzijde van de auto van aluminium zijn gemaakt. De achterwielen worden door middel van een semi-onaf- hankelijke as op hun plaats ge houden. Met de gekozen construc tie en de bevestiging ervan aan subframes worden trillingen ge ëlimineerd en geluidsoverdracht van de weg beperkt. Het blijft dan ook aangenaam stil in de auto, ter wijl het weggedrag toch van hoog niveau is. De Astra gaat goedmoe dig door de bocht, ook als het wat vlotter gaat dan bedoeld. Vier Opel-fabrieken in Europa (in Antwerpen, Bochum Eisenach en Ellesmere Port) moeten ervoor zorgen dat er dit jaar nog 500.000 exemplaren van de nieuwe Astra in Europa verkocht gaan worden. Een respectabel aantal, dat het volgend jaar met ruim 800.000 stuks nog respectabeler wordt. In Nederland, waar Opel al jaren lang nummer één is, zullen ernaar het zich laat aanzien zo'n 30.000 op jaarbasis van eigenaar moeten wisselen. Die potentiële eigenaren - en er zijn er al zesduizend die er onge zien één hebben gekocht - dienen dan in het goedkoopste geval 32.120 gulden (1,6 liter basismo del) en in het duurste geval 48.120 gulden (2.0 Di Stationwagon CDX) mee te brengen. Dat is op een vergelijkbaar niveau als de grootste concurrent, de Volkswa gen Golf. Mario Vos Bij de verkiezing van de 'Fiets van het Jaar 1998', tijdens de afgelopen FietsRAI in Amster dam, is fietsenfabriek Giant dub bel in de prijzen gevallen. Het type Expedition, een volbloed reisfiets, kreeg de titel 'Fiets van het Jaar' en met het type MCR-1, een bij zonder vormgegeven uiterst lichte racefiets, sleepte Giant een eer volle vermelding in de wacht. De fabrikant uit Taiwan is tegen woordig Nederlands te noemen, omdat alle fietsen sinds een jaar in Lelystad worden gemaakt. De Expedition van Giant bestaat al langei', maar is geheel ver nieuwd. Het is een valcantiefiets waarmee wereldreizen zijn te ma ken. Het frame is van aluminium, de onderdelen zijn beproefd en de fiets rijdt uiterst comfortabel. Ge let op de prijs van 2.199.- is het een fiets waaraan niets ontbreekt. De jury van deze jaarlijkse verkie zing bestaat uit deskundigen op fietsgebied. Zij onderwerpen fiet sen die het afgelopen jaar nieuw op de markt zijn gebracht aan een uitvoerig testprogramma. De jury: „Deze fiets beantwoordt zeker aan zijn doel. Nederland kent een aantal specialisten die de vol maakte vakantiefiets bouwen naar wens en op maat. De Expedi tion biedt de mogelijkheid om met een lagere drempel kennis te ma ken met het plezier van een vakan tie op een fiets die daar zeer goed bij past." Boardman De MCR-1, een wedstrijdfiets van Giant, is een verhaal apart. De Britse fietsontwerper Mike Bur rows, in dienst van Giant, paste technieken toe van racefietsen voor het wereldsnelheidsrecord. Deze fiets stamt rechtstreeks af van de Lotus van coureur Board man. Het frame is van uiterst lich te kunststof en sterk afwijkend van de gebruikelijke vorm. De prijs bedraagt 7000,-. Er waren eervolle vermeldingen voor nog drie Nederlandse fabri kanten. Union voor de Goldrun Aluminium C21D, een fraai afge werkte damesfiets voor recreatief en dagelijks gebruik, met een op vallend frame van gekruiste bui zen 1.299). Batavus sprong eruit met de vouwfiets Vice Versa. Het ding vouwt handig, is betaalbaar en rijdt prettig 1.349). Ten slotte viel een elektrisch on dersteunde fiets in de prijzen. De Pharos Forenzo van Sparta geeft de fietser bij tegenwind of een stij - gend wegoppervlak een duwtje in de rug.(/ 2.499). Theo van der Kaaij De vernieuwde BMW 3-serie biedt vooral technische verbeteringen. Als BMW een nieuw model introduceert, is dat qua uiterlijk zelden een spectaculai re vernieuwing. En dat is dit keer bij de nieu we 3-serie sedan ook zeker niet het geval. Eerder is sprake van een zorgvuldige evolu tie van het model. Wat overigens als belang rijk voordeel heeft dat het bestaande model er voorlopig nog niet achterhaald uit zal zien. Je mag er echter zeker niet uit conclude ren dat de nieuwe 3-serie weinig nieuws te bieden heeft. De auto is op een groot aantal punten belangrijk verbeterd. Met helaas als vervelende consequentie dat de prijzen fors gestegen zijn. Wie straks een nieuwe 3-serie sedan wil rij den moet daarvoor minstens 62.950 neer tellen, de basisprijs van de 318i. Dat is zes duizend piek meer dan de bestaande 318i. Daartegenover zet BMW wel behoorlijk wat extra uitrusting, want de nieuwe 318i heeft voortaan schijfremmen achter, tractiecon trole, een verstelbaar stuurwiel, bredere banden, in kleur gespoten bumpers, een ster kere motor, zij-airbags en hoofdairbags, af standsbediening van de centrale vergrende ling en een radio/cassettespeler. Maar het blijft f inancieel een flinke stap, vooral omdat de veelal zakelijk bereden 3-serie daardoor ook in de fiscale bijtelling enkele honderden guldens per jaar extra kost, om over verzeke ring nog maar te zwijgen. BMW Nederland directeur Klaus Wiese voorziet geen problemen met die hogere prij zen. „Kopers van de kleinste BMW-modellen kleden deze auto's bijna allemaal aan met ex tra accessoires. Daarom hebben we besloten om de auto's standaard rijker uit te rusten", zegt Wiese. Volgens hem moeten we de 3-se- rie niet langer beschouwen als een model on der de 5-serie. „Qua uitrusting en comfort zitten de BMW-modellen op één lijn. Het is een horizontaal modelprogramma gewor den, waarbij er duidelijke verschillen in af metingen zijn, maar niet in kwaliteit, com fort en rijeigenschappen. Tijdens de eerste kennismakingrit met de 318i wordt goed duidelijk wat de directeur bedoelt. In de bestaande 318i had je nog dui delijk de indruk met één van de basismodel len onderweg te zijn. Wat meer kracht en wat extra accessoires kon je goed gebruiken. Maar de nieuwe laat op deze punten eigenlij k geen wensen open. Zelfs bij het beklimmen van steile bergpassen komt niet de behoefte aan meer vermogen op. En de uitrusting kun je gerust als luxueus omschrijven. Voor een deel is de fijne indruk die de 318i achterlaat te danken aan de nieuwe motor. De 318i heeft voortaan een 1,9 liter viercilin- der motor onder de kap die flink is verbeterd. Afgezien van de iets grotere inhoud, heeft de machine als eersteBMW-krachtbron balans assen. Daardoor is de motor aanzienlijk stil ler: in het interieur is er volgens BMW tot 10 decibel minder geluid aanwezig. De nieuwe motor heeft ook een verstelbaar inlaatspruitstuk, zodat bij lage toerentallen meer trekkracht aanwezig is. Het vermogen steeg ten opzichte van de vorige motor maar met 2 kW/3 pk tot 87 kW/118 pk. Maar de grootste trekkracht bedraagt nu 180 Nm bij 3.900 toeren (was 168 Nm). Vanaf iets meer dan stationair toerental bedraagt de trek kracht meer dan 160 Nm en dat blijft zo tot ruim 5.000 toeren. Nog indrukwekkender dan de 1,9 liter benzi nemotor is de nieuwe direct ingespoten tweeliter dieselmotor. Deze levert 100 kW/136 pk bij 4.000 toeren en biedt bij 1.750 toeren 280 Nm trekkracht. De BMW-diesel maakt nog geen gebruik van de common rail techniek, die vanwege de licentierechten nog vrij kostbaar is. Met de speciaal door Bosch ontwikkelde inspuitpomp weet BMW echter bijna hetzelfde resultaat te bereiken. En de speciale variabele turbocompressor zorgt voor een vlot aansprekende motor. De 320d presteert daardoor nog beter dan de 318i. Hij accelereert in 9,9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h (318i in 10,4 secon den) en haalt een topsnelheid van 207 km/h (318i 206 km/h. Het is daarmee een echte sportdiesel, ook om te rijden. Langer BMW heeft veel werk gemaakt van de moto ren voor de nieuwe 3-serie, maar is de rest ze ker niet vergeten. De carrosserie heeft geen grote verrassingen in petto op het gebied van vormgeving, want hij lijkt nu meer op die van de 5-serie, maar hij is wel volledig nieuw. De nieuwe3is vier cm langer dan zij n voorgan ger (nu 4,47 meter), vier cm breder (nu 1,74 meter) en 3,5 cm hoger. De wielbasis van de auto groeide met 2,5 cm. De ruimere afmetin gen scheppen vooral achterin meer plaats voor de inzittenden. De kofferruimte werd ook wat groter, maar is door de kleinere ope ning niet makkelijker te beladen. Mario Vos Renault biedt de Twingo aan in twee speciale versies. De Twin go 'Air' is voorzien van een vouwdak over de complete lengte van het dak. Het volledig geïsoleerde dak kan in allerlei standen worden opengezet. De meerprijs is tijdelijk slechts 395 gulden, waarvoor de klant trouwens ook nog hoofdsteunen achterin en in hoogte verstelbare gordels voorin krijgt. De 'Air'-uitvoering is tij delijk leverbaar in combinatie met de gewone Twingo, de Twingo Comfort en de Twingo Matic. De Renault Twingo Alizé wordt gekenmerkt door de aanwezig heid van airconditioning en een warmtewerende voorruit. Dit mo del heeft bovendien in hoogte verstelbare gordels vóór, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, centrale deurver grendeling en elektrisch bedienbare ramen vóór. De prijs voor de ze Alizé-versie is vastgesteld op 21.990 gulden, zodat een meer prijs van slechts 995 gulden geldt ten opzichte van de Twingo Comfort. llliÉ Honda Shuttle Honda heeft de in 1995 geïntroduceerde Shuttle een verjon gingskuur gegeven. De ruimte-auto heeft tal van kleine wijzi gingen ondergaan. Zo is motor iets vergroot van 2,2 naar 2,3 liter: Hef vermogen van 110 kW/150 pk is daardoor niet gestegen, maai de motor levert meer trekkracht bij een lager toerental. De stan daard viertraps automaat is ook aangepast, waardoor de auto maat zich beter aanpast aan allerlei rijomstandigheden. De Shuttle heeft voortaan elektronische remkrachtverdeling (EBD genaamd) om beter te kunnen reageren op wisselende beladingen van de auto. Het comfort van de Honda Shuttle is op een hoger peil gebracht door verlaging van het geluidsniveau, nieuwe bekledingsstoffen en warmtewerend glas. Aan de buitenkant is de nieuwe Shuttle herkenbaar aan een grille met groot Honda-embleem, nieuwe bumpers, een achterspoiler in carrosseriekleur, gewijzigde ach terlichten en nieuwe wieldoppen. De Shuttle is er ook nu weer als LS'enES. Ssang Yong Korando Ssang Yong heeft het programma van de Korando terreinauto uitgebreid met twee benzineversies. Het gaat om een 2,3 liter viercilinder motor en een 3,2 liter zescilinder. De 2,3 liter viercilinder levert 103 kW/140 pk en kan worden ge combineerd met een viertraps automaat of een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Daarmee is de Korando maximaal 172 km/h snel, terwijl hij in 11,9 seconden vanuit stilstand op 100 km/h zit. De 3,2 liter zescilinder motor doet er nog een schepje bovenop, want die levert 154 kW/210 pk. De acceleratie van 0 tot 100 km/h duurt daarmee slechts 9,9 seconden en de topsnelheid bedraagt 191 km/h. De beide Korando's zijn luxueus uitgerust. Elektrisch bedienbare ramen en buitenspiegels, een in hoogte verstelbaar stuurwiel, centrale vergrendeling en airconditioning behoren tot de standaarduitrusting. Het interieur is bovendien voorzien van houteffect afwerking. De zescilinder versie heeft standaard nog eens cruise control, ABS en een interieur waarin leer en alcantara gecombineerd zijn. De Korando 2.3 is er vanaf 64.980 gulden, de 3,2 liter versie komt op 89.980 gulden. Harley-Davidson wil gegadigden voor een gebruikte H-D op voor hand zekerheid bieden. Met het oog daarop,heeft de importeur een speciaal programma ontwikkeld, waarbinnen ingeruilde Harleys vanaf bouwjaar 1991 door de erkende dealers op een groot aantal punten wor den nagekeken. Zijn de tweewielers volgens de dealer 'zo goed als nieuw', dan wordt het 'H-D Approved' keurmerk toegekend. In het verlengde daarvan krijgen kopers vervolgens een jaar volledige garantie. In dat garantiejaar krijgen 'occassionisten' tevens een gratis lidmaatschap van de Harley Owners Groep aangeboden terwijl ze even eens worden aangesloten bij Harleys wereldwijd geldige 'HOG Assis tance Program'. Voor informatie: 071-582.0409. GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 41