Grauw met hier en daar een lichtpuntje De beste verleiders, de mooiste beloften Binnenhof houdt het schappelijk C&A is de draad kwijt tafel en trend zaterdag 7 maart 1998 39 aan tafel Restaurant Het Binnenhof De Bocht van Guinea 4-6 4461 BC Goes Tel. 0113-227405 Fax. 0113-222552 Sluitingsdag: woensdag Op zaterdag en zondag geen lunch ("s zomers op reservering Keuken open voor diner van 18.00 tot 21.30 uur (sluitingstijd flexibel) Creditcards: Amex, Diners Club, Visa en Eurocard en pinnen Rolstoel: ja, maar even overleggen Kinderen: ja, Esthers kinderstoel staat paraat Alle begin is moeilijk, dat on dervonden ook Esther en Ar jan Suijkerbuijk toen zij in Goes hun eerste eigen restaurant Het Binnenhof openden. De grote toe loop overviel hen en de eerste da gen ging er van alles mis. Maar dank zij beider ervaring in gere nommeerde restaurants in het Zeeuwse, ik noem er een paar: De Stadsschuur en Katseveer, kwam alles snel op z'n pootjes terecht. Over gebrek aan belangstelling hebben Esther en Arjan niet te klagen. Vanaf de opening tot nu toe zit Het Binnenhof vrijwel voortdurend vol. Als ik vroeg op de vrijdagavond onverwacht kom opdagen is dat ook het geval. Alle tafels zijn gereserveerd en nog gaat voortdurend de telefoon en komen gasten vragen of zij des noods wat later terecht kunnen. Esther moet met tegenzin nee ver kopen. Ik ben alleen en dat is in mijn voordeel. Of ik er geen be zwaar tegen heb aan het barretje te eten? Integendeel, de barkruk ken hebben een rugleuning en zit ten heel comfortabel. Bovendien heb ik goed zicht op het werk ach ter de schermen en gezelschap van de parkiet in zijn kooi rechts van mij. „Anders zit 'ie maar eenzaam boven", verklaart Esther zijn aan wezigheid. De vogel heeft het ken nelijk naar z'n zin met zoveel men sen want hij kwettert er de hele avond lustig op los. Aan het barretje, opgetrokken uit een zeer fraaie houtsoort, is het bar gezellig. De dames van de be diening lopen af en aan en rechts (even voorbij de vogelkooi) kan ik in de gedeeltelijk open keuken de verrichtingen volgen van Ai-jan en zijn assistenten. Het praktische barmeubéi, tevens dienend als uit- giftebuffet, is van de hand van de bekende Goese interieurbouwer Slabbekoom die ook de licht- en kleuradviezen verstrekte. Voor de rest hebben Esther en Arjan, ge holpen door familie en vrienden, alles zelf gedaan om Het Binnen hof te maken tot het gezellige res taurant wat het nu is. Aantrekkelijk De kaart is niet omvangrijk maar aantrekkelijk met leuke gerechten tegen zeer schappelijke prijzen. Ik tel vijf voorgerechten, twee soe pen, vier vis- en vier vleesgerech ten en er is keus uit vijf desserts. Deze kaart verandert wel om de ongeveer twee maanden. Esther: „We zijn nu aan onze tweede kaart." Het Binnenhof hanteert twee menu's. Het eerste, Menu de Mer, telt drie gangen: Zeeuwse vis soep met een garnituur van rouil- le, geraspte Emmentaler kaas en Provengaals stokbrood, Gerookte zalm a la minute met zeezout uit de molen op een bedje van taglia telle met kappertjes en karwei- zaad en een Oblie gevuld met stracciatelle-ijs met warme cho- colade-caramelsaus. Dit alles voor 42,50. Ik kies Het Binnenhof Menu van 57,50: een salade van kwartel met een dressing van saffloerolie, een krachtige gevogeltebouillon met reepjes gerookte eendenborst, gebakken speenvarkenkoteletten met een saus van bloesemhoning en rozemarijn met gefrituurde prei of in ganzenvet gebraden pa relhoenfilet met een dakje een denlever en een mooie truffelvi naigrette en huisgemaakte witte chocolade-perzikenmousse met een saus van geconfijte dadels. Het is moeilijk kiezen tussen de parelhoenfilet en de speenvarken koteletten maar de laatste winnen het toch. Terwijl ik de kaart bestu deer heb ik bij mijn alcohol wij e apéritief, een Crodino met ijs een schijfjegepocheerdeparelhoen als amuse gekregen, een heel smake lijk voorproefje. Ai-jan Suijkerbuijk calculeert scherp, de prijzen zijn in verhou ding tot het gebodene zeer gast- vriendelijk. En zoals al opgemerkt is de kaart heel aantrekkelijk. Voorgerechten: Lauwwarme scampistaartjes op een groene sa lade met een Japanse zoetzure dressing 17,50), Salade van veldsla met pijnboompitjes, spek jes en in de olijfolie gefrituurde nootjes kalfszwezerik met een kerrie-knoflookdressing 16,50), Carpaccio van Saeftin- ger runderlende met gedroogde pomodorie tomaat, kappertjes, truffelolie en een Italiaanse peco- rino kaas 16,50), In een ijsberg blad geserveerde salade van Stel- lendamse garnalen omringd met een groene kruidenvinaigi-ette 16,50) en Een terrine van zee duivel, schaal- en schelpdieren, gemarineerd met basilicum en overgoten met lauwwarme saf- fraandressing 15,50). Garnalen en Saeftinger rund zij n sterk gere lateerd aan Zeeland. Het is een ge noegen om naast de Heldere run derbouillon met cantarellen en fijne plukjes kervel 8,50) op de kaart ook Zeeuwse vissoep (inder daad, uit het Menu de Mer) aan te treffen 14,50). Arjan Suijker buijk verloochent zijn culinaire afkomst niet. Bruin café Het Binnenhof heeft twee in el kaar overlopende ruimten, toe passelijk de Eerste en Tweede Ka mer genoemd. Het restaurant is eind vorig jaar geopend door een Europarlementariër, maar daar mee houdt de vergelijking met de politiek, zelfs in deze verkiezings tijd, gelukkig op. Geen gezever maar gesmui. Voor wie in Goes niet bekend is, is dit zeer aanbevelenswaardige res taurant niet gemakkelijk te vin den. De Bocht van Guinea had woeger geen gunstige reputatie maar is volkomen gerehabiliteerd. Esther en Arjan hebben echter wel heel wat werk moeten verzetten om wat eens een morsig bruin café was om te toveren in het eethuis van hun dromen. Het pleintje ach ter de Joa'chimikade is nu heel res pectabel en zal de komende lente en zomer middelpunt worden van culinair vertier met muzikanten, een palingrokeren dergelijke. Es ther heeft plannen om typisch En gelse 'hanging baskets' op te han gen (zie haar fotoboek). Ook Arjan heeft oog voor het de coratieve, mijn voorgerecht van kwartel ziet er prachtig uit en smaakt voortreffelijk; de dressing is perfect. Krachtig is inderdaad de gevogeltebouillon met de ge prononceerde smaak van padde stoelen die de eendenborst een beetje overtreft. De speenvarkenkoteletten, mooi rosé, pronken op een bed van in ro de wijn geconfijte uien (de gefri tuurde prei speelt een bijrol) en worden vergezeld van een frisse salade met walnotendressing, krokante frietjes en de lekkerste aardappelgratin die ik tot dusver ben tegengekomen (met extra ge kookte aardappeltjes in het diepst van het kommetje). Tot slot serveert Esther mij de wit te chocolade-perzikenmousse. Lekker, maar ik vraag me even af of ik de samenstelling zou hebben geproefd wanneer ik niet de kaart zou hebben gezien. Nu ontbreekt de ruimte om de hoofdgerechten breed uit te me ten. Ik beperk met tot een summie re opsomming: bij de vis tong schar, kreeft, roodbaars en griet met mooie garnituren en sauzen voor prijzen die variëren van 28,50 tot 45,00 (kreeft) en bij de vleesgerechten; tournedos, kalfs-ribeye, parelhoenfilet en (krokante) kalfszwezerik voor 32,50 tot 37,50. Bijzonder sympathiek vind ik dat flessen wijn tot ƒ50,00 ook per glas worden geschonken en bere kend, zodat ik rustig kan genieten van enkele glazen Zuidafrikaanse Pinotage, Bay Vieuw. Kien van Reems Esther en Arjan Suijkerbuijk van Het Binnenhof in Goes. foto Lex de Meester Het kledingconcern C&A is in de overgang en de collectie rammelt, meldde het hoofd marketing-communicatie vorige week zelf. Door de langere leveringstijden is het aanbod verouderd. En wat er aan actueels hangt, blijkt goed verstopt. „Broeken met afritsbare pijpen, corduroy en bruin, het is er allemaal. Maar kijk nou hoe die rekken helemaal volgeprakt hangen. Je moet je wel door dat hele rek werken." Ze hebben 'm wel, de zandkleu rige stretch blazer met door gestikte naden, en hij kost eender de van de prijs die concurrent H M ervoor vraagt. Maar je zoekt je een ongeluk bij C&A: op de eer ste verdieping zijn twee exempla ren letterlijk achter een pilaar weggestopt. Alsof het bedrijf ze eigenlijk, diep in zijn hart, niet kwijt wil. En dat, zegt Hans van Kooten, hoofd van de afdeling Modevorm geving van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, is bij C&A pre cies het probleem. ,,-Je moet ge duld hebben. Ze hebben best leuke dingen, maar je ziet 't niet in een oogopslag. Ze laten niet zien dat ze óók modieuze kleding hebben. Onbegrijpelijk vind ik dat. „De consument wil snel zijn keus maken, hij heeft weinig tijd, hij wil zappen en is steeds minder ge neigd om te wachten. Dan moet je 'm niet een half uur laten zoeken. Een marktonderzoeker zou op het concept van C&A zijn tanden stukbijten. Natuurlijk is er het be kende: redelijke kwaliteit voor een lage prijs. Een nette jas voor vader of een geklede bloes voor tante zijn er snel gevonden, Maar bij nadere beschouwing is er ei genlijk geen touw aan vast te kno pen. Een uitgebreid assortiment sexy lingerie in abrikoos, zwart en rood, en rode g-strings voor heren gaan immers hand in hand met bloemetjesbloezen en streepjur- ken met een hoog Erica Terpstra- gehalte. Kinder jacks in laffe bleekgroene en oranje kleuren hangen bij aardige doorgestickte brandweerjacks en zeemans truien voor stoere meisjes. De stretch blazer is als een plakj e ham verstopt tussen een sandwich van twee zak-achtige sportieve jacks. Voor elk wat wils, maar een mens weet niet goed waar hij het zoeken moet. Stoffig imago Natuurlijk rammelt de collectie aan alle kanten, zegt Van Kooten. Daarin moet hij het hoofd marke ting-communicatie van het kle dingconcern groot gelijk geven. Die stak kortgeleden de hand in eigen boezem door te verklaren dat het assortiment niet meer ac tueel is. Het concern zit in de over gang, zo luidde de zelfkritiek. Die omschrijving kan niet treffender: de collectie is grotendeels grauw, met enkele modieuze, trendy op vliegers. Hoogste tijd, kondigde het marke- ting-hoofd aan, om het stoffige, achterhaalde imago op te poetsen. Om, wie weet, ook de modieuze, trendgevoelige twintiger (met weinig geld) en dertiger (iets meer geld) te lokken uit de klauwen van Hennes Mauritz, Bijenkorf, Mexx en Image. „Want het is er wel: Missoni-achtige breisels, ja ren zestig-dessins op nylon bloe- ses, doorkijlcgevalletjes, mooie lingerie, Ausbrenner-velours. En netjes afgewerkt." Bij C&A hangen alle stijlen door elkaar en zoekt de klant zich een ongeluk tussen overvolle rekken. Maar het is ook de presentatie van de pakweg tien procent actuele, eigentijdse, wie weet zelfs trendy kleding bij C&A Als krenten in de pap van grauwheid, lichtpuntjes in een zee van grijze rekken vol vesten, sportieve jacks, degelijke regenjassen, nette broeken en comfortabele boodschappen- schoenen in gedekte tinten. Van Kooten zucht en wordt eerlijk gezegd al moe van de aanblik. Maar onwillekeurig graaien zijn handen al door de broeken, zijn vingers betasten de stof, hij laat zijn blik gaan over de afwerking, de tierelantijnen. „Dé camoufla gebroek, jawel. En zo'n broek die je boven de knieën kunt afritsen? Ja hoor, ze hebben 'm. Corduroy en bruin, het is er allemaal. Maar kijk nou hoe die rekken helemaal vol geprakt hangen met broeken. Je moet je wel door dat hele rek wer ken." Een goeie anti-stoffigheidscam pagne met mooie foto's zou hel pen, denkt Van Kooten. „Net als concurrent H&M. Die foto's op billboards doen het goed. Ze heb ben ook altijd een rekje met hele nieuwe dingen. Dat proberen ze in het klein uit." foto Charles Strijd Eigenlijk is het best een leuke op dracht voor studenten: maak een analyse van een bepaald kleding bedrijf, filosofeert Van Kooten hardop. „Maar of zij dat ook leuk vinden? Ik heb nog nooit meege maakt dat ze bij C&A stage willen lopen. Wel bij ontwerpers. Namen. En liefst in het buitenland. Patricia van der Zalm Mooier, jonger, stralender.... Als je de reclames mag gelo ven hoef je tegenwoordig zelfs op je tachtigste nog geen rimpeltje te vertonen. Want als de cosmeti- cabranche ergens goed in is, dan is het wel in het doen van belof ten. Loze beloften doorgaans. Hoewel.... soms worden er pro ducten gelanceerd die wel dege lijk iets waarmaken. En al is het dan niet de eeuwigdurende schoonheid, ze onderscheiden zich in elk geval van de grote massa doordat ze echt werkzaam zijn, vernieuwend en origineel. De beste van deze cosmeticapro- ducten worden jaarlijks beloond met de Astir Award, een Neder landse persprijs, uitgereikt door de Vereniging van Cosmetica Journalisten. De prijs wordt ver geven in zes categorieën: decora tieve cosmetica, vrouwengeuren, verzorgende cosmetica, mannen- cosmetica/-geuren, haarverzor- ging en zonnecosmetica. De ongeveer dertig leden van de VCJ, die gezamenlijk ook de jury vormen, kenden de Astir Award voor de decoratieve cosmetica toe aan Éclat de Rire van Bour- jois, een uitgebreide serie lip sticks, die niet alleen opvalt van wege de Meuren, maar ook vanwege de speelse verpakking: matte, metalen huisjes in de kleur van de stift. Een eervolle vermelding in deze categorie was er voor Mascara Essentiel van Yves Saint Laurent, volgens de ture'. Lanvin Homme liet zelfs What About Adam van Joop! achter zich, dat met de eervolle vermelding ging strijken. In de categorie zonnecosmetica won Tan Maximizer, omdat het de bruinende werking van de zon na het zonnebad voortzet. Hier door kan met minder zonnen een fraai gebronsd kleurtje worden verworven. Een beschermende gel-olie van Ambre Solaire van de Laboratoires Garnier, de eer ste olie met een hoge bescher mingsfactor, die bovendien niet vet aanvoelt, kreeg de eervolle vermelding Christian Dior eindigde met Flash Mascara bij de haarcosme- tica op de eerste plaats vanwege het trendsettende karakter van dit product, dat inmiddels al vol op navolging heeft gekregen. Op de tweede plaats eindigde Belle Color van Garnier, waarmee vol gens de j ury een nieuwe generatie haarkleurmiddelen is geïntrodu ceerd. Voor het complete oeuvre werd Max Factor met een Astir be loond, omdat dit meik volgens de vakjournalisten goed aan de weg timmert en opvalt met vernieu wende en toch betaalbare pro ducten. De Astir bestaat uit een transparant object, ontworpen door Melanie Oudemans. De eer volle vermelding is een ingelijste oorkonde. Kitty van Gerven juiy een 'uitstekende mascara, die goed dekt, niet vlekt en de wimpers zacht houdt.' Als beste vrouwengeur kwam Organza van Givenchy uit de bus. Een parfum dat aansluit bij de nieuwste trend, die, na de hype in lichte aqua- en ozongeuren, weer de richting van de wat zoetere, zwaardere geuren opgaat. Or ganza is bovendien verpakt in een 'prachtige' flacon. 'Het is nieuw-klassiek, vrouwelijk en zal niet snel vervelen', aldus de jury- De eervolle vermelding in de ca tegorie geuren ging naar Jil van Jil Sandei', 'niet alleen een heer lijke geür, maar vooral verras send modern vormgegeven. Een voorproefje op het jaar 2000.' 'Echt iets van deze tijd' vond ook de jury van Nutritious van Estée Lauder, een dag- en nachtcrème, gebaseerd op melk. Juist de toe passing van een alledaags pro duct als melk in cosmetica, en de verpakking die met een knipoog verwijst naar zuivel, waren aanleiding om deze crème te on derscheiden in de categorie ver zorgende cosmetica. De hydrate- rende crème Hydra-Detox van Biotherm kreeg een eervolle ver melding. Een 'beschaafd' karakter én een mooie flacon leverden in de cate gorie mannencosmetica de geur Lanvin Homme van Lanvin de Astir op. Met deze geur plaatst het huis Lanvin zich volgens de juiy in één keer weer 'in the pic- Concurrent H&M is niet altijd goedkoper dan C&A maar wint op punten door een eigentijdsere presentatie en overzichtelijker aanbod. foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 39