Koffer zegt veel over de reiziger
Thuis in een doosje
43
18
el
Ur
I
il
7
s
d
I
3
e
i
i
i1
I
I
II
.•Jf v y.f
zaterdag 7 maart 1998
vrije tijd
Nu de afstanden op vliegvelden steeds langer worden, is
de koffer met twee, vier of zelfs zes wielen wel zo gemak
kelijk.
Het gebeurde op de
luchthaven van Tel
Aviv. Na de toch al uit
voerige controle werd ik
aangeschoten door een
qua outfit op een veilig
heidsbeambte lijkende
dame, die vroeg of ik de
koffers nog wilde laten
'sealen'. Oftewel: geheel
laten inpakken in plastic
folie, net als de biefstuk
bij de slager. Tegen be
schadigingen en voor de
veiligheid. Voor zo'n ze
ven gulden per koffer.
„Komt steeds vaker
voor", aldus Paul Peeters
van Samsonite Europa in
het Belgische Oudenaar
de. „Zo'n plastic hoes
geeft onder meer be
scherming tegen het on
gevraagd vervoeren van
drugs. Het wil nog wel
eens voorkomen dat niet
afgesloten koffers na het
inchecken worden 'ge
vuld' metpakketjes, waar
de eigenaar niets van
weet."
De koffer, een reis-attri-
buut dat bijna iedereen
bezit. Een soort doos
waarin je je spullen doet
als je op vakantie gaat.
Voor de een een gesloten
bak voor kleding, schoe
nen en toilet-artikelen,
niets meer en niet minder.
Maar voor anderen een li
festyle-product, dat je
welbewust uitkiest en dat
bij je moet passen.
„Voor sommigen is het
zelfs een stukje status,
iets om te laten zien. Veel
Japanners kopen in Lon
den bij Harrod's een Sam
sonite als status-souve-
nir. Een koffer vertelt ook
iets van de persoon die De koffers waarmee
hem gebruikt, hij toont
een deel van zijn karakter", aldus Peeters, die de
vergelijking met auto's trekt. „Er zijn Porsches,
Audi 100's en ook Volkswagen Polo's. Voor be
paalde mensen is de handgreep het autostuur en
het slot het dashboard. En een Lada-rijder is dan
iemand die z'n koffer als een ding ziet dat van A
naar B moet."
Vijf tientjes
Maar koffers, zo weet Peeters, verschillen ook
per continent, In de VS bijvoorbeeld willen ze
wel veel praktische accessoires, maar verder is
daar een koffer puur een gebruiksvoorwerp. Eu
ropa is veel modieuzer. „Een Amerikaanse koffer
is een noodzakelijk kwaad. Bij de Europeanen
hangt er meer een sfeertje aan: ik reis graag. Een
koffer is bij ons een bezit." Hij filosofeert verder:
„Maar ook binnen Europa zijn er verschillen..
Mariene Dietrich reisde.
Een Duitser wil, net als bij een auto, iets degelijks
en goeds. Een Duitser streelt zijn koffer, net als
zijn Mercedes."
Belgen en Nederlanders letten meer op design en
een Fransman is modebewust, die wil elk j aar een
nieuwe. „De Italiaan heeft voorkeur voor leer en
de Engelsman koopt een Boss-costuum van dui
zend gulden en een koffer van vijf tientjes," Wat
de kleur betreft blijken veel koffergebruikers
nogal saai: veel zwart, grijs en donkerblauw.
„Psychologisch is een koffer voor veel mensen
een soort houvast: daar zit hun hele thuis in. Je
koffer kwijt zijn betekent vaak in paniek raken.
Van een koffer verwachten mensen heel veel,
want dat kleine thuis moet net als het grote goed
beschermd zijn. Dat verwachtingspatroon gaat
zo ver, dat we eens een serieuze klacht kregen van
iemand die het maar niks vond dat de koffer be
schadigd was toen er een tank overheen was ge
reden."
Geen wonder, opperen we, Samsonite adverteer
de jaren terug zelf met een olifant die een koffer
'vertrapte' zonder dat er iets gebeurde. Peeters,
lachend: „Maar we kennen ook een man die be
weert z'n leven te danken aan zo'n koffer. Die
stond tussen zijn autostoel en de achterbank en
toen er een vrachtwagen achter op hem knalde,
ving de koffer de klap op, zo houdt-ie nog steeds
vol."
Wieltjes
Wielloze koffers zijn volgens hem niet meer van
deze tijd. Het uitgangspunt is immers dat veel
bagage zo licht mogelijk moet worden vervoerd.
Ikzelf prefereer de koffer op vier wielen, met een
lijntje, die als een soort hondje
achter je aan hobbelt. De types
met twee wieltjes hebben toch
het nadeel dat je de helft moet
sjouwen."
Wie echt wil meetellen moet de
trends volgen. „Echt nieuw zijn
de rechtopstaande modellen,
en ook bol en rond". Hét voor
beeld is de Samsonite Ultra
Transporter. Een forse koffer
met vóór twee extra wieltjes
voor het nemen van drempels.
Nieuw is dat je hem gekanteld
kunt parkeren, dat je hem zo
wel kunt trekken als duwen en
dat hij door die vier (soms zelfs
zes) wielen vrijwel om zijn ei
gen as draait. „Bovendien is de
trek- en duwhendel nu ook in
hoogte verstelbaar, zodat ie
dereen die op zijn eigen lengte
kan instellen. Duwen heeft
trouwens het voordeel dat je
constant zicht hebt op je koffer
en de daarop liggende handba
gage."
Van binnen is de koffer voor
zien van 'plankjes', waardoor
je hem als een staande kleding
kast kunt indelen. Nieuws is er
ook al enige jaren bij de hand
bagage. „De handtas is totaal
vervangen door die trolleys,
met wieltjes. Logisch, want de
loopafstanden op de luchtha
vens worden steeds groter. Een
probleem zijn wel die maxima
le afmetingen. Formeel mogen
de breedte, hoogte en diepte
niet meer zijn dan samen 150
centimeter, maar in sommige
vliegtuigen passen die dingen
dan niet. Er is ook geen eenheid
tussen de maatschappijen, In
Amerika mag je soms je gewone
koffer naast je stoel meene
men."
Over het algemeen blijken
mensen exact de inpak-in-
structies van de fabriek te vol
gen. Opgerolde onderbroeken,
kruislings gevouwen sokken,
het krijgt allemaal z'n plaats in de koffer. „Ook
bij het inpakken heb je weer die twee niveaus.
Die Lada-man propt alles wat mee moet er ge
woon in. Maar er zijn ook mensen voor wie een
koffer een toegevoegde waarde heeft. Die doen
aan de binnenkant dingen die je niet voor moge
lijk houdt. Die maken er een mix-aculeuze legpuz
zel van, waarin alles zijn eigen plekje kxijgt".
Zonder dat gekreukte jasje?
Peeters vastberaden: „Kreuken is soms een
kwestie van niét goed pakken. Een colbert in een
koffer is op zich geen probleem, als je hem maar
goed opvouwt. In de hangstand en met buffeiTol-
len op de vouwlijn. Maar ja, goed, in het uiterste
geval kun je kreuken nooit helemaal vermijden.
Een koffer is geen omgekeerd strijkijzer."
Riexi van den Anker
Voor sommigen is het een ding dat van A naar B moet, voor anderen
een statussymbool, zoals de auto. Waarbij de handgreep het stuur
is, en het slot een dashboard. Koffers hebben iets fascinerends; het
type zegt veel over de gebruiker.
Ook voor koffers
geldt dat elk land
zijn eigen
voorkeuren heeft.
De Samsonite
Ultra Transporter
is als staande
kledingkast
in te delen.
Vuur uit een potje
Levende muren
Ondergronds
tuinhuis
De beste xnooimakers
C&A heeft opfrisser
nodig
Aan tafel in
Het Binnenhof
Natuurrubriek
Straf voor luie
wespenmannetjes
Wegwerpluiers van
kippenveren
Puzzel
Postzegels
Opel Astra biedt meer ruimte
BMW 3 in het nieuw
Keurmerk voor gebruikte Harleys