Koffer zegt veel over de reiziger Thuis in een doosje 43 18 el Ur I il 7 s d I 3 e i i i1 I I II .•Jf v y.f zaterdag 7 maart 1998 vrije tijd Nu de afstanden op vliegvelden steeds langer worden, is de koffer met twee, vier of zelfs zes wielen wel zo gemak kelijk. Het gebeurde op de luchthaven van Tel Aviv. Na de toch al uit voerige controle werd ik aangeschoten door een qua outfit op een veilig heidsbeambte lijkende dame, die vroeg of ik de koffers nog wilde laten 'sealen'. Oftewel: geheel laten inpakken in plastic folie, net als de biefstuk bij de slager. Tegen be schadigingen en voor de veiligheid. Voor zo'n ze ven gulden per koffer. „Komt steeds vaker voor", aldus Paul Peeters van Samsonite Europa in het Belgische Oudenaar de. „Zo'n plastic hoes geeft onder meer be scherming tegen het on gevraagd vervoeren van drugs. Het wil nog wel eens voorkomen dat niet afgesloten koffers na het inchecken worden 'ge vuld' metpakketjes, waar de eigenaar niets van weet." De koffer, een reis-attri- buut dat bijna iedereen bezit. Een soort doos waarin je je spullen doet als je op vakantie gaat. Voor de een een gesloten bak voor kleding, schoe nen en toilet-artikelen, niets meer en niet minder. Maar voor anderen een li festyle-product, dat je welbewust uitkiest en dat bij je moet passen. „Voor sommigen is het zelfs een stukje status, iets om te laten zien. Veel Japanners kopen in Lon den bij Harrod's een Sam sonite als status-souve- nir. Een koffer vertelt ook iets van de persoon die De koffers waarmee hem gebruikt, hij toont een deel van zijn karakter", aldus Peeters, die de vergelijking met auto's trekt. „Er zijn Porsches, Audi 100's en ook Volkswagen Polo's. Voor be paalde mensen is de handgreep het autostuur en het slot het dashboard. En een Lada-rijder is dan iemand die z'n koffer als een ding ziet dat van A naar B moet." Vijf tientjes Maar koffers, zo weet Peeters, verschillen ook per continent, In de VS bijvoorbeeld willen ze wel veel praktische accessoires, maar verder is daar een koffer puur een gebruiksvoorwerp. Eu ropa is veel modieuzer. „Een Amerikaanse koffer is een noodzakelijk kwaad. Bij de Europeanen hangt er meer een sfeertje aan: ik reis graag. Een koffer is bij ons een bezit." Hij filosofeert verder: „Maar ook binnen Europa zijn er verschillen.. Mariene Dietrich reisde. Een Duitser wil, net als bij een auto, iets degelijks en goeds. Een Duitser streelt zijn koffer, net als zijn Mercedes." Belgen en Nederlanders letten meer op design en een Fransman is modebewust, die wil elk j aar een nieuwe. „De Italiaan heeft voorkeur voor leer en de Engelsman koopt een Boss-costuum van dui zend gulden en een koffer van vijf tientjes," Wat de kleur betreft blijken veel koffergebruikers nogal saai: veel zwart, grijs en donkerblauw. „Psychologisch is een koffer voor veel mensen een soort houvast: daar zit hun hele thuis in. Je koffer kwijt zijn betekent vaak in paniek raken. Van een koffer verwachten mensen heel veel, want dat kleine thuis moet net als het grote goed beschermd zijn. Dat verwachtingspatroon gaat zo ver, dat we eens een serieuze klacht kregen van iemand die het maar niks vond dat de koffer be schadigd was toen er een tank overheen was ge reden." Geen wonder, opperen we, Samsonite adverteer de jaren terug zelf met een olifant die een koffer 'vertrapte' zonder dat er iets gebeurde. Peeters, lachend: „Maar we kennen ook een man die be weert z'n leven te danken aan zo'n koffer. Die stond tussen zijn autostoel en de achterbank en toen er een vrachtwagen achter op hem knalde, ving de koffer de klap op, zo houdt-ie nog steeds vol." Wieltjes Wielloze koffers zijn volgens hem niet meer van deze tijd. Het uitgangspunt is immers dat veel bagage zo licht mogelijk moet worden vervoerd. Ikzelf prefereer de koffer op vier wielen, met een lijntje, die als een soort hondje achter je aan hobbelt. De types met twee wieltjes hebben toch het nadeel dat je de helft moet sjouwen." Wie echt wil meetellen moet de trends volgen. „Echt nieuw zijn de rechtopstaande modellen, en ook bol en rond". Hét voor beeld is de Samsonite Ultra Transporter. Een forse koffer met vóór twee extra wieltjes voor het nemen van drempels. Nieuw is dat je hem gekanteld kunt parkeren, dat je hem zo wel kunt trekken als duwen en dat hij door die vier (soms zelfs zes) wielen vrijwel om zijn ei gen as draait. „Bovendien is de trek- en duwhendel nu ook in hoogte verstelbaar, zodat ie dereen die op zijn eigen lengte kan instellen. Duwen heeft trouwens het voordeel dat je constant zicht hebt op je koffer en de daarop liggende handba gage." Van binnen is de koffer voor zien van 'plankjes', waardoor je hem als een staande kleding kast kunt indelen. Nieuws is er ook al enige jaren bij de hand bagage. „De handtas is totaal vervangen door die trolleys, met wieltjes. Logisch, want de loopafstanden op de luchtha vens worden steeds groter. Een probleem zijn wel die maxima le afmetingen. Formeel mogen de breedte, hoogte en diepte niet meer zijn dan samen 150 centimeter, maar in sommige vliegtuigen passen die dingen dan niet. Er is ook geen eenheid tussen de maatschappijen, In Amerika mag je soms je gewone koffer naast je stoel meene men." Over het algemeen blijken mensen exact de inpak-in- structies van de fabriek te vol gen. Opgerolde onderbroeken, kruislings gevouwen sokken, het krijgt allemaal z'n plaats in de koffer. „Ook bij het inpakken heb je weer die twee niveaus. Die Lada-man propt alles wat mee moet er ge woon in. Maar er zijn ook mensen voor wie een koffer een toegevoegde waarde heeft. Die doen aan de binnenkant dingen die je niet voor moge lijk houdt. Die maken er een mix-aculeuze legpuz zel van, waarin alles zijn eigen plekje kxijgt". Zonder dat gekreukte jasje? Peeters vastberaden: „Kreuken is soms een kwestie van niét goed pakken. Een colbert in een koffer is op zich geen probleem, als je hem maar goed opvouwt. In de hangstand en met buffeiTol- len op de vouwlijn. Maar ja, goed, in het uiterste geval kun je kreuken nooit helemaal vermijden. Een koffer is geen omgekeerd strijkijzer." Riexi van den Anker Voor sommigen is het een ding dat van A naar B moet, voor anderen een statussymbool, zoals de auto. Waarbij de handgreep het stuur is, en het slot een dashboard. Koffers hebben iets fascinerends; het type zegt veel over de gebruiker. Ook voor koffers geldt dat elk land zijn eigen voorkeuren heeft. De Samsonite Ultra Transporter is als staande kledingkast in te delen. Vuur uit een potje Levende muren Ondergronds tuinhuis De beste xnooimakers C&A heeft opfrisser nodig Aan tafel in Het Binnenhof Natuurrubriek Straf voor luie wespenmannetjes Wegwerpluiers van kippenveren Puzzel Postzegels Opel Astra biedt meer ruimte BMW 3 in het nieuw Keurmerk voor gebruikte Harleys

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 37