Roemloos marinewrak krijgt oude glorie terug Blikvanger in Den Helder in deze bijlage: p reportage zaterdag 7 maart 1998 Fotorubriek: Regenval Nico van Kranen, de oudste nog levende Geus Als iemand erg in de war is, denk eens aan schizofrenie Professional: Peter Otte, auto-demonteur Menselijk falen oorzaak stroomstoring Midden-Nederland Honderd jaar huisvrouw in woord en beeld Het was een klein wonder dat de Abel Tasman de reis van Delfzijl naar Den Helder overleefde, eind 1996. Het was een rustige zee en de stalen sleepconstructie die speciaal voor deze reis in de boeg was aangebracht, bleek te houden. Bij slecht weer had het schip zomaar uit elkaar kunnen vallen. Want eigenlijk was de Abel Tasman een wrak, sinds 1924 overgeleverd aan de tand des tijds. Vanaf dat jaar fungeerde het voormalige marineschip Bonaire als internaat van de zeevaartschool Abel Tasman in Delfzijl. Nu het schip terug is in Den Helder, in het historische dok waarin het wél regelmatig werd onderhouden toen het nog in actieve dienst was, heeft het weer de naam Bonaire. Na restauratie moet het schip het pronkstuk worden van een uitgebreid nautisch themapark. En af en toe zal het nog terugkeren naar Delfzijl. Bijna liefkozend laat hij het licht van zijn zaklantaarn door de duistere buik van het schip glijden. „Je wordt er stil van als je die prachtige rij spanten ziet. Kijk, hoe mooi. Naar achteren toe worden ze steeds ronder." Ir. B.A Mooi- man toont hoe de Bonaire er bij ligt. Ha veloos. „Het schip bevindt zich in een ver schrikkelijk slechte staat. Maar het is interessant om te zien hoe een schip kan verrotten als je niks aan onderhoud doet. Om de vijftig centimeter zit er een spant. Langsverband is er nauwelijks. Hooguit door de kiel. „Het schip moet hebben ge wrongen als ik weet niet wat. Er moet erg veel beweging in hebben gezeten. In die tijd werd een schip gemaakt als een bui gend riet of als een stoere eik. Deze Bonai re is erg flexibel gebouwd. Het is een prachtig rank schip, een echt zeilschip. Het vormt de eerste stap in de overgang van zeil naar stoom." Nautisch park Hen miljoen gulden is er nodig om de Bo naire te restaureren. In tien jaar moet die klus worden geklaard. De Bonaire wordt de blikvanger van het nautisch thema park waarin de vroegere Rijkswerf Wil lemsoord wordt veranderd. Mooiman, ge pensioneerd als laatste directeur van de voormalige marinewerf, heeft een nieuwe taak gekregen. Hij bereidt de metamorfo se van het enorme complex voor. De oud marineman, die een groot deel van zijn loopbaan als officier bij de onderzee dienst zat, verliet de dienst als comman deur. Van 1986 tot 1993 was hij directeur van de Rij ks werfwaarvan hij de sanering leidde. Mooiman heeft op 'zijn'Rijkswerf nu de functie van 'kwartiermaker'. De Bonaire werd in 1876 bij de Neder landse Stoombootmaatschappij te Rot- terdam/Fijenoord op stapel gezet en een jaar later te water gelaten. Het was een stoomschroefschip, een zeilschip met een stoommachine als hulpmotor. De lengte is 53,6 meter, de grootste breedte negen me ter, bij een gemiddelde diepgang van 3.55 meter. De Bonaire telde 85 bemanningsle den en was bewapend met acht kanonnen. Geen heldendaden Het schip heeft een ijzeren huid met een teakhouten huid aan de buitenkant erte genaan. Onder de waterlijn is die houten huid op zijn beurt bekleed met aangroei werende zinkplaten. Waarom die dubbele huid? Mooiman: „Dat is een vraag waar zelfs de experts geen antwoord op heb ben. Wij denken dat het het hout bedoeld was als isolatielaag tussen de ijzeren huid en de anti-aangroeilaag van zink. Wan neer je zink tegen een ijzeren huid zet, krijg je weliswaar geen aangroei, maar binnen een mum van tijd ben je je hele huid kwijt." De driemaster Bonaire was getuigd als schoenerbark en had een zeiloppervlak van 746 vierkante meter. Wanneer het schip onder zeil ging, liet men de schoor steen telescopisch zakken en werd de schroef met een takel een stukje naar bo ven getrokken zodat die vrij kwam van de schroefas. Daardoor kon de schroef vrij draaien, wat de weerstand in het water verminderde. Mooiman: „De Bonaire was bedoeld om naar de koloniën te gaan en lange tijd van huis te blijven. Maar het heeft geen hel dendaden verricht. Dat is jammer. Als je er spannende verhalen aan wilt hangen, moet je de waarheid te veel geweld aan doen. In de periode dat het schip werd in gezet om de West-Indische eilanden te be schermen, was er geen roem te behalen. Het heeft alleen een actie gedaan bij Co lombia. Piraten tegengehouden. Daar blijft het bij." Hangmatten In 1902 kwam de Bonaire in Hellevoet- sluis aan de kant te liggen om te dienen als logementschip van de torpedodienst van de marine. De masten verdwenen. Boven op het dek werd over de hele lengte van het schip een nieuwe opbouw geplaatst. In 1923 werd het schip door de marine af gevoerd en verkocht aan de gemeente Delfzijl. Een jaar later werd het herdoopt in Abel Tasman en begon het aan een lang leven als internaatschip van de gelij kna ling dat er flink gaat worden gewerkt. "De rest van de benodigde tien miljoen zal worden besteed aan de inrichting van de Bonaire, aan de masten, de tuigage en de zeilen. Teakhout De houten huid zal straks het schip in zijn verband moeten houden. Om uit te zoeken of de kwaliteit van het teak voldoende was, werd het Rijksinstituut voor Scheepsarcheologie in Ketelhaven inge schakeld. Technische proeven in het Ma rinelaboratorium wezen uit dat het nog in uitstekende staat verkeerde. „De mannen prikten er hun naalden krom op. Het ziet er niet uit, maar als je er een millimeter van af haalt, krijg je weer dat prachtig mooie rode teakhout. Het blijkt een hele goeie houtsoort te zijn, die goed tegen zout water kan. Het schip lijkt nu een wrak, maar daar moet je doorheen kijken. Op de hele wereld zijn er nog maar drie van dit soort, schepen, kleine ranke zeilschepen met hulpstoomvermogen, de Gannet in Chattam en een museumschip in Argentinië. De Bonaire is het enige met een ijzeren huid en een houten bekleding. Historisch gezien moet je dit schip redden voor het nageslacht." De restauratie begint zodra er een fullti me bedrijfsleider is aangesteld. Men zal gebruik maken van gesubsidieerde pro jecten die mensen met weinig kansen op de arbeidsmarkt aan werk helpen. Er is gekeken naar het voorbeeld van de Bata- viawerf in Lelystad waar de bouw van de Oostindiëvaarder voortdurend massa's bezoekers trok. „Al het werk moet zicht baar zijn voor het publiek. Zolang de vei ligheid het toestaat, zal ook het schip tij dens de restauratie toegankelijk zijn. Omdat het publiek telkens nieuwe dingen wil zien, zullen we gedurende die tien jaar omkijken naar nieuwe projecten." Napoleon De Bonaire ligt in het oudste nog in ge bruik zijnde dok van West-Europa, date rend uit 1822. Napoleon besloot in 1811 een verdedigingslinie aan te laten leggen en een scheepsreparatieplaats, de Rijks werf dus. De verdedigingslinie werd sa mengesteld uit een hele serie forten die er nu nog liggen. Napoleon wilde van Den Helder het Gibraltar van het Noorden maken. „Op luchtfoto's zie je die prachtige ster vormen, net zoals in Bourtange en in Naarden. Ze liggen hier en we doen er niks mee, teiwijl er een enorm ver-band bestaat tussen die forten en de werf. Daarom wil de gemeente nu op pad gaan om Den Hel der op de toeristische markt té zetten. Daarin speelt de Bonaire een belangrijke rol. Het schip komt op het mooiste plekje van het hele terrein te liggen. Daarom moeten we zorgen dat hij een ander aan zien krijgt dan nu. Die opbouw is afschu welijk, die moeten we er af halen. En we willen er in een vroeg stadium masten op moeten zetten, zodat je in ieder geval kunt zien dat er een schip ligt." Mooiman laat het licht van zijn zaklan taarn nog eens over de spanten glijden. „Kijk eens naar de prachtige mooie ron ding van de huid. Realiseer je maar eens dat dat allemaal met de hand is gevormd, geplaatst en geklonken. Er staat ons een enorme hoeveelheid sloopwerk te wach ten, Maar om dit hele zaakje van de grond te krijgen... Ik word er hartstikke enthou siast van. Het is net een verhaal uit een jongensboek." Barend Strang Ir. B.A Mooiman: „Het is interessant te zien hoe een schip kan verrotten als je niks aan onderhoud doet. Foto links: De Bonaire in het historische dok in Den Helder. foto's Harry Tielman Tekening van de Bonaire. mige zeevaartschool. Tachtig jongens vonden huisvesting op de Abel Tasman. Ze sliepen in hangmatten. Hun sanitair bestond uit een lange rij wasbalcjes die ze tegen de wand omhoog konden zetten, waarna het water via een lange goot onder in het schip belandde. Het was vochtig in het schip, zonder ventilatie. „Het effect op het ijzer is spectaculair Je breekt de roest, zo van de spanten af." Het Marinemuseum in Den Helder kreeg in 1983 een onderzeeboot, de Tonijn. Daardoor liep het bezoekersaantal op van 35.000 tot 100.000 per jaar. Later kwam daar het stoomschip Abraham Krijnse bij Toen men nog een schip wilde hebben, viel het oog op de Abel Tasman die sinds enige tijd verlaten en nutteloos aan de kade in Delfzijl lag te verrotten. De Rijkswerf in Den Helder, die in 1993 zijn functie kwijt was geraakt, bood per spectieven voor een nieuwe leven voor de Abel Tasman. Want de gemeente wil van de werf een toeristische attractie van de eerste orde maken. Het moet een nau- tisch-educatief themapark worden waar in de geschiedenis van de scheepsbouw en van de scheepsvoortstuwing centraal staat.,Daar past de Bonaire bij uitstek in. Het is een schakel tussen zeil en stoom die elders op de wereld niet meer te vinden is." Schorpioen Zoals eind vorig jaar gemeld gaat ook het ramschip Schorpioen, het gerestaureerde stoomschip met hulpzeilvermogen dat nu aan de Loskade in Middelburg ligt, naar Den Helder. Daar bood het voormalige ramschip decennia lang onderdak aarx de marva's. Voorzitter W. van Son-Florisse van de stichting Ramschip Schorpioen noemde liet bij het bekend worden van de komende verhuizing weten: „Het schip hoort in een marinehaven thuis." De ge meente Middelburg was over het. ver-trek van de Schorpioen onaangenaam verrast: de attractie trekt jaarlijks z'o'n 25.000 toeristen. 'Nederland over zee' wordt het thema van het toeristische complex in Den Helder dat 110 miljoen gulden gaat kosten, voor een deel gefinancierd uit Europese fond sen. In 2003 moet het zijn poorten openen. Het reddingmuseum Dorus Rijkers krijgt er onderdak, er komt een museum waarin wordt teruggegaan naar de Romeinse tijd, een museum over de marine van vandaag en morgen, een nautische speeltuin, en een gebouw waarin via elektronische weg echt gebeurde avonturen op de zeven zee enzijn te beleven, zoals de schipbreuk van de Batavia. Doel is jaarlijks 250.000 be zoekers te trekken. Om en om Voor het behoud van de Bonaire werd een stichting opgericht waarin vertegen woordigers van Den Helder en Delfzijl zitting hebben. Afgesproken werd dat het schip in Den Helder zou worden gerestau reerd, waarna het beurtelings in de mari- nestad en in Delfzijl te bezichtigen zou zijn. De stichting heeft tot taak geld bij een te schrapen, dat vervolgens wordt doorgesluisd naar de Stichting Restaura tie en Renovatie van de Bonaire waarvan de definitieve oprichting nog zijn beslag moet krijgen. Mooiman wordt voorzitter- van die stichting. „De marine heeft een fors bedrag be schikbaar gesteld om de restauratiemo gelijkheden te onderzoeken. Bovendien heeft de marine een fraaie wiegconstruc- tie gemaakt, waarin het schip nu hangt. Zestig procent van het gewicht van de huid wordt nu opgevangen door die con structie, veertig procent door de kiel. De spanten verkeren in verregaande staat van ontbinding. Zou je het schip alleen op zijn kiel neerzetten, dan zou hij weieens in elkaar kunnen vallen. Het restauratie-onderzoek leverde drie mogelijkheden op. „In de eerste plaats zou je alles wat oud en verrot is kunnen vernieuwen. Dat is een hele dure oplos sing, want dat zou neerkomen op de bouw van een heel nieuw schip. Ook zou je kun nen besluiten verder niks te doen aan dat ding. Je laat het zo staan, zet er een paar masten op en maakt de opbouw weer zo als vroeger. Dat was de goedkoopste op lossing, maar dan had je een wrak opge tuigd. Er was ook een middenoplossing. Je kunt om de vier spanten - in de machi nekamer om de drie - een spant vernieu wen en die verbinden met de houten huid- dubbeling. Daardoor wordt de houten huid de waterdichte huid. Een geniale op lossing, die anderhalf miljoen gulden gaat kosten en die-een behoorlijke hoeveelheid werk oplevert. Maar het is juist de bedoe-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 25