Watco wil steviger band met Delta vraagt overheid COLIJIU PZC om maatregelen ADZ raakt zelfstandigheid kwijt O Vergeneieg opslag i^e.ni u hoogradloactief afval Covra eog later Wijers bespreekt Stora met Vlaamse premier Vaargeulen in de Westerschelde zijn Nederlands gebied zeeland 17 Afvalgigant ziet energiebedrijf als sterke partner Afv&lvCrWCrkcr BEVEILIGING lezers schrijven zaterdag 7 maart 1998 door Wout Bareman sn Ben Jansen BRUSSEL - De Belgische afval gigant Watco is geïnteresseerd in versterking van de samen werking met Delta Nutsbedrij ven op het gebied van afvalver wijdering en -verwerking in Zuidwest-Nederland en in Oost- en West-Vlaanderen. Watco beschouwt Delta als een financieel sterke partner met kennis van de markt in Zeeland. Algemeen directeur Y. Debruy- ne reageert met instemming op de suggestie die Delta-directeur Stoter vorige week heeft ge daan dat Watco en Delta beide een belang van vijftig procent in deze activiteiten nemen. Delta is nu voor een kwart eige naar van de Zeeuws-Vlaamse [afvalbedrijven Verstraeten Verbrugge (V&V) en Verstraeten Verbrugge Milieubeheer (WM). V&V en Watco hebben twee houdstermaatschappijen opgericht, waarin ze elk een even groot belang hebben: WW voor de activiteiten in Vlaande ren en Vevewe, waaronder de 'uilverbrander in Roosendaal en het scheepsafval- en indu striële reinigingsbedrijf Dape- VVW (voorheen Tankclea- ning Rotterdam) vallen. Uitvoering van het plan dat jStoter tijdens de aandeelhou dersvergadering van Delta ont vouwde, betekent dat de mede eigenaars van V&V en WM (D. Verstraeten en M. Verbrug- zouden moeten worden uit gekocht. Debruyne voelt wel wat voor deze mogelijkheid, al acht hij het bereiken van overeenstem- 'ming met Verstraeten en Ver- jge in eerste aanleg een zaak voor Delta. „Wij hebben nooit problemen gehad, noch met de heer Verstraeten, noch met de heer Verbrugge, noch met de heer Stoter." Hij erkent dat zich tussen deze drie binnen V&V en iVVM moeilijkheden hebben voorgedaan. „Maar hun onder linge problemen zijn niet ons probleem." Watco, dat een vrolijke kangoe roe als beeldmerk voert, is in opgericht door de Fabri- icom-groep, een onderdeel van de Belgische energie- en afval- multinational Tractebel. Sinds dien heeft de onderneming in [België en ook in Nederland tien tallen bedrijven overgenomen om haar positie op de afval markt te versterken. Deze be drijven zijn actief in onder meer inzameling, scheiding, voor hergebruik geschikt maken, verbranding en storting van huishoudelijk afval, gevaarlijke afvalstoffen, medisch afval, ga rage-afval, afvalolie, industrië le i'einiging en bodem- en grondwatersanering. Geduld Volgens Debruyne geeft slechts een van die dochters tegenval lende resultaten te zien: Dape- mo WW. De directeur van Wat co is het eens met de opvatting van Stoter dat enig geduld no dig is tot het scheepsafval- en reinigingsbedrijf in Rotterdam voldoende rendement oplevert. „Wij hebben ergeenbezwaar te gen wanneer Delta de positie van Verstraeten en Verbrugge in WW en Vevewe overneemt, want wij willen graag met een sterke partner verder." Versterking van de band ligt naar de mening van Debruyne ook voor de hand, omdat de nut- sonderneming goede relaties heeft met het bedrijfsleven in Zeeland. Sterk punt van Watco is dat het over veel kennis van afvalverwerking beschikt. De bruyne kan zich voorstellen dat ook verwerking van gevaarlijke afvalstoffen door het huidige WM in Terneuzen onder het sa menwerkingsverband Watco/ Delta wordt gebracht. „Op die manier ontstaat synergie tussen de activiteiten in Rotterdam en Terneuzen." Verstraeten heeft de raad van commissarissen van Delta Nutsbedrijven eind vorig jaar erop gewezen dat er een princi pe-akkoord was met Watco over deelneming voor vijftig procent in V&V en WM. De participatie van Delta in de twee afvalbe drijven maakte het onmogelijk deze afspraak na te komen. Vol gens Verstraeten zou daarmee de lucratieve samenwerking met Watco in België in gevaar komen. Debruyne is laconiek over deze overeenkomst: „Ik voel me niet bedrogen door de deal van Verstraeten Verbrug ge met Delta. We hebben wel ideeën over de manier waarop we onze samenwerking met Delta kunnen voortzetten. Er is geen aanleiding om daar ingrij pende veranderingen in aan te brengen." De afdeling afwerking van het Administratief Dienstencentrum Zeeland in Vlissingen. foto Ruben Oreel door Maurits Sep VLISSINGEN - Het Administratief Dien stencentrum Zeeland (ADZ) verliest na het jaar 2000 zijn zelfstandige positie als provinciaal werkvoorzieningsschap. Mi nister Melkert van Sociale Zaken heeft besloten voor het ADZ geen uitzonde ringspositie te creëren. Het schap hoeft echter niet te sluiten, benadrukt directeur ir. P. K. Cevaal. De nieuwe Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) bepaalt dat gemeenten nog maar aah één gemeenschappelijke regeling voor sociale werkvoorziening mogen deelnemen. Zeeuwse gemeenten nemen behalve aan hun regionale schappen ook deel aan het provinciale ADZ. Tot 2000 geldt een overgangsregeling, maar het ADZ wilde daarna een uitzonderingspo sitie. Die weigert Melkert toe te staan. Dit is inderdaad een teleurstelling", rea geert Cevaal. „Men moet niet vergeten welke goede resultaten wij boeken en hoe veel energie in het ADZ wordt gestoken. Moet je dat teniet doen? Wij denken van niet. Maar we moeten nu enige souplesse betrachten en niet direct een juridisch ge vecht met de minister aangaanZoiets doe je pas als al het andere niet is gelukt." Oplossing Cevaal zoekt een oplossing, samen met de directeuren van de vier andere sociale werkvoorzieningsschappen in Zeeland. Het ADZ kan een bv, een structuur-nv of een 'aangepaste gemeenschappelijke re geling' worden, legt Cevaal uit. „Er wordt naar gestreefd dat de vier re gionale schappen samen de 'bv ADZ' op richten". beweert A van der Maden, dis trictsbestuurder van de AbvaKabo. „Het ADZ verliest daardoor wel een deel van zijn zelfstandigheid, maar de provinciale structuur van het bedrijf blijft overeind, en dat is nu net de kracht van het ADZ. Een andere mogelijkheid is het schap op te splitsen en de drie vestigingen bestuurlijk onder te brengen bij de regionale schap pen in Middelburg, Goes en Terneuzen. Het bestuur van het ADZ is daar echter geen voorstander van; Van der Maden evenmin. Minister Melkert wil voor 1 juli weten waar de voorkeur van het ADZ naar uit gaat. Cevaal heeft de hoop dat het schap na 2000 toch nog zelfstandig kan blijven nog niet helemaal opgegeven. „De minis ter heeft laten weten dat hij 'in eerste in stantie' geen uitzondering voor ons wil maken. Je kunt daaruit lezen: in tweede instantie misschien wel." Voor de driehonderd werknemers van het ADZ zijn het onzekere tijden. Cevaal en Van der Maden beklemtonen dat er geen ontslagen vallen. De onzekerheid betreft vooral de rechtspositie van de ambtena ren bij het ADZ. Zij dreigen hun ambtena- renstatus kwijt te raken, met gevolgen voor bijvoorbeeld de pensioenen. Voor de WSW'ers zal er volgens Van der Maden en Cevaal weinig veranderen. door Lianne Sleutjes DEN HAAG - De Covra in Bor- sele krijgt haar definitieve ver gunning voor de bouw van een loods voor hoogradioactief af val pas in april. Minister Wijers (Economische Zaken) zei eerder dat de vergunning vorige maand, in februari, verleend zou worden. Hij heeft die datum niet kunnen halen. Er wordt nog gestudeerd op de bedenkingen die tegen de ver gunningverlening zijn inge bracht, laat hij de Tweede Ka merweten. Economische Zaken dacht eerder dat de bezwaren een herhaling van eerdere be denkingen zouden zijn waar door de afhandeling niet al te veel tijd zou kosten. Er zijn ech ter nieuwe argumenten tegen de vergunning ingebracht. Het is een hele klus om alles grondig te bestuderen, aldus een woord voerder van het ministerie. In de tang Wat de vertraging voor Covra betekent was gisteren niet na te gaan. Er was niemand aanwezig lie op het bericht wilde reage ren. Covra zit al flink in de tang. Bezwaarmakers haalden vorig jaar hun gelijk bij de Raad van State waardoor de loods al twee jaar te laat zal zijn. Wijers laat een extern bureau onderzoek doen naar de moge lijkheid om opgebrande splijt stofstaven direct op te slaan bij de kerncentrales zelf. De Twee de Kamer had hem om een stu die verzocht. Wijers tekent wel aan dat de mogelijkheden voor directe opslag beperkt zijn. Er lopen contracten met buiten landse fabrieken om de splijt stofstaven op te werken. Die contracten opzeggen kost vol- Open Deur Dienst COLIJNSPLAAT - In de gere formeerde kerk aan de Beatrix - straat te Colijnsplaat wordt zondag 15 maart om 19.00 uur een Open Deur Dienst gehou den. Het jongerenkoor en combo 'Nova. Medlocia' uit Kapelle- Biézelinge treedt op. Het thema voor deze avond is 'licht'Dit zal door middel van zang, gedich ten, lezing, een korte overden king en samenzang tot uiting worden gebracht. gens hem een lieve duit. Boven dien betekent directe opslag dat de ontmanteling van nu D ode- waard, en later Borssele, ge staakt moet worden. Dat vindt Wijers ongewenst, zoals hij eer der al in overleg met de Kamer liet weten. Doorgaan Hij verwacht niet dat al het on derzoek dat wordt uitgevoerd zal leiden tot een ander stand punt van de Nederlandse rege ring. Die wil doorgaan met op werken. Tot nu toe zijn in de Kamer alleen de PvdA en GroenLinks voor het stoppen met opwerken. Het extern bureau moet ook on derzoeken hoe staat met de inzet van Nederlandse Mixed Oxide staven in kernenergiecentrales. In MOX-staven zit opgewerkt plutonium en uranium uit de splijtstofstaven. De Kema on derzoekt voor elektriciteitspro ductiemaatschappij EPZ of de kerncentrale Borssele, die in 2004 dichtmoet van het parle ment, kan draaien op MOX. Wijers laat dat ook nog eens doen door het externe bureau. Ook wordt op verzoek van de Kamer onderzocht hoe het staat met de stralingsbelasting in de directe omgeving van de opwer kingsfabrieken in het buiten- land, met name in La Hague. Daar staat Cogema, waar de op gebrande splijtstofstaven uit de kerncentrale Borssele worden opgewerkt. Contracten Wijers heeft aan de eigenaren van de kerncentrales Borssele en Dodewaard (EPZ en GKN) gevraagd of hun contracten met de opwerkingsfabrieken ter in zage zijn. Daarop heeft hij nog geen antwoord gehad. De Ka mer wil zo te weten komen wat de kosten zijn van contract breuk als besloten wordt om de staven direct op te slaan en niet meer op te werken. De minister heeft ook op een rij tje gezet hoeveel opgewerkt Ne derlands plutonium is verkocht. EPZ heeft tot op heden 410,8 ki lo verkocht aan de Franse Coge ma, SBK en Enel. Aan SBL is 32,7 kilo geleend voor haar kerncentrale Super Phenix. Ook is er 150 kilo splijtbaar plu tonium uitgeleend aan Cogema. Die gebruikt het als grondstof voor MOX-staven die naar an dere klanten toegaan. EPZ krijgt die hoeveelheid terug voor 31 december 2003 door Lianne Sleufjes DEN HAAG - Minister H. Wijers (Economische Zaken) be spreekt de 'Stora-kwestie' de eerstvolgende keer dat hij over legt met de Vlaamse premier Van den Brande. Een eventuele klacht bij de Eu ropese Commissie over het op treden van het Vlaamse gewest in de slag om het Zweedse pa pierconcern, moet echter door Zeeland Seaports zelf worden ingediend. Wijers antwoordt dit op vragen van RPF-Tweede- Kamerlid L. van Dijke. Wijers zegt dat hij uit wat hij nu weet niet kan opmaken of er sprake is van een onevenredig groot over heidsaandeel van Vlaanderen bij de geplande investeringen. Stoi'a lonkte tot voor kort zowel naar de haven van Zeebrugge als naar Vlissingen. Het papier concern koos uiteindelijk voor de Vlaamse haven. De Zeeuwse gedeputeerde Bruinooge, voor zitter van Zeeland Seaports, is er niet van overtuigd dat de Vla mingen het spel netjes hebben gespeeld. Er wordt onderzocht of de Belgen de Europese regels overtreden hebben. De Vlamin gen stellen dat zij volgens het boekje hebben gehandeld. Een nieuw pulp- en papierter- minal vergt een investering van 225 miljoen gulden. Het Vlaam se gewest betaalt ruim 100 mil joen gulden voor de aanpassing van Zeebrugge en het bouwrijp maken van overslagterreinen. Daarnaast hebben de Belgische Spoorwegen Stora vervoersta- rieven aangeboden die 10 tot 15 procent lager liggen dan de ta rieven die de NS konden bieden. Advertentie Inbraak Brand Toegangscontrole T.V.-bewaking Technisch alarm Terreinbeveiliging Winkeldiefstal Overval Erkend Uneto Beveiligings installateur Technisch Beveiligingsbedrijf 24-uurs meldkamer-service „fs lewestraat43 BEL: 0113-213720 goes/kloetinge door Wout Bareman en Ben Jansen BRUSSEL - De Nederlandse overheid moet maatregelen ne men om de verwerkingsbedrij ven van scheepsafval uit de rode cijfers te helpen. De havenont vangstinstallaties draaien al geruime tijd met verliezen. Algemeen directeur ing. Y. De bruyne van de Belgische afval verwerker Watco meent dat alleen de overheid het tij kan ke ren. Hij pleit voor uniforme re gelgeving, de mogelijkheid ex tra gelden te innen via het havengeld, maar sluit ook on derlinge afspraken tussen de af valverwerkers niet uit. Daarvan zou onder meer Dape- mo VV Watco, het voormalige Tankcleaning Rotterdam (TCR), kunnen profiteren. Da- pemo WW behandelt zowel af valstoffen van de scheepvaart als van de industrie. Het bedrijf werd in 19 94 gevormd door Ver straeten Verbrugge in Terneu zen en de internationale afval gigant Watco, die beide voor de helft eigenaar zijn. De overna me van TCR bleek een kat in de zak. Het bedrijf, dat vele miljoe nen guldens aan rijkssubsidie had opgestreken, lapte alle mi lieuregels aan z'n laars en werd ook vervolgd voor het op grote schaal illegaal lozen van ver- ontreinigd afvalwater. De in stallaties bleken ondeugdelijk en de overheid stelde keiharde eisen aan de nieuwe eigenaar, die zwaar investeerde in ge avanceerde installaties voor af- valbehandeling, maar daardoor wel veel meer geld kwijt was dan verwacht: 85 miljoen gul den in plaats van de begrote 40 miljoen. Vorig jaar leed Dapemo WW, dat langzaam weer onder stoom kwam. een verlies van 7 miljoen gulden en ook voor dit jaar wordt rekening gehouden met een aanzienlijk verlies. Ernstig onderschat Watco-directeur Debruyne: „Wij hebben de problemen bij TCR ernstig onderschat. Aan gezien wij geen specialist waren op het gebied van dergelijke ontvangstinstallaties moesten we voor een belangrijk deel blindvaren op de know-how van de mensen van Verstraeten Ing. Y. Debruyne Verbrugge. Wat dat betreft had we meer veiwacht van onze pai-tner. Toen bleek dat het alle maal veel erger was dan we had den ingeschat, hebben we onze Vertfitwoordeiijkheid genomen en gezoi'gd voor omvangxhjke investeringen." Volgens Debruyne is alles 'tech nisch' nu helemaal in orde. In juni wordt het 'nieuwe' Dapemo WW officieel geopend. „Maar vervolgens worden we-gecon fronteerd met de economische kant van de zaak. Die is pi*oble- matisch. Alle havenontvangst installaties in Rotterdam wer ken met verlies. Niet omdat er overcapaciteit is - want jaar-, lijks zijn er pieken die we met. z'n allen net kunnen opvangen - maar omdat de taxieven ontzet tend laag liggen. Pas als dat is aangepakt, kunnen we de zaak; winstgevend maken. Ik reken er echter op dat ex-, voor het zo ver is, nog een lange weg te gaan is. Veel, zoniet alles, hangt af van de overheid. Die zal - ook al om dat onze activiteiten van maat schappelijk belang zijn - moe ten tusserïkomen. Volgens Debruyne kan de over heid de hoogte van de tarieven voox'schxijven en zich daarbij laten leiden door de vaste kos ten van de afvalvex-werkïng. De bedrijven onderling zouden in overleg met het Rotterdams ha- venbedxijf prijsafspraken kun nen maken en daarnaast zouden de rederijen wettelijk verplicht moeten worden hun afvalstof fen bij de installaties af te leve— x-en. Momenteel jyordt nog geen tiende deel van het scheepsa fval aangeboden. Een deugdelijke- regelgeving bleef tot nu toe uit. omdat die de concmrentieposi7, tie van de Rottex'damse haven zou kunnen schaden, COR DE JONGE Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche nen berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd beloopt uiter lijk 7 dagen. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. Pendelbussen Het ax-tikel inzake massale snel heidsovertreding door pendel bussen in de PZC yan 2-3 geeft mij aanleiding tot de volgende opmerkingen. In vrijwel alle landen van Europa is de maxi mum snelheid voor touringcars 90 km/uur of hoger. Zo is bij voorbeeld in Oostenrijk, Duits land, Frankrijk, Spanje, Italië en Zwitserland 100 km/uur toe gestaan. Reeds in 1993 werd in de Tweede Kamer een motie aangenomen waarin werd aan gedrongen op een verhoging van de toegestane snelheid voor tou- ringcars op autosnelwegen naar 100 km/uur. Om politieke rede nen wei'd aan deze motie geen uitvoering gegeven. Het toen malige kamerlid Jorritsma, thans minister van V&W. onder steunde deze motie! Door de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Vex-keersveiligheid (SWOV) is in 1994 geconclu-. deex'd dat een verhoging van de snelheidslimiet voor autobus sen tot 100 km/uur de verkeers veiligheid niet aantast. Ing. A Spruit,directeur AMZ Quistenburg 8" Borssele door Lianne Sleutjes DEN HAAG - De vaargeulen in de Westerschelde zijn uiteraard Nederlands grondgebied. Mi nister H. van Mierlo (Buiten landse Zaken) kan met deze me dedeling de RPF-fractie in de Tweede Kamer geruststellen. Die destilleex'de uit een wets voorstel dat de Wielingenkwes tie tussen België en Nederland moet regelen, dat de Schelde tot België zou behoren. Het betreft echter het deel van de vaargeul dat toegang geeft tot de Westerschelde vanuit de zuidzijde. Dat deel wordt aaom geduid met de Wielingen en dat komt straks in de Belgische ter ritoriale zee te liggen, aldus Van Mierlo. De Wielingenkwestie is een zaak die al jaren sleept. Het gaat om de grensafbakening in de territoriale zee, liever gezegd Traditionele wandeltocht VLISSINGEN - Wandelspox-t- vereniging Willen is Kunnen in Vlissingen houdt zaterdag 14 maart haar jaarlijkse pannen- koekentocht. Deelnemers kunnen kiezen uit de afstanden vijf tien en vij f tien kilometer. De start voor alle af standen is in het wijkcentrum aan de Adriaan Coortelaan in Vlissingen tussen 11.00 en 14.00 uur. om het ontbreken daarvan.. In de Eerste Wereldoorlog leidde dat tot spanningen omdat Neder land zijn neutraliteit handhaaf de en België wel bij de oorlog be trokken raakte. Na de Eerste Wereldoorlog werd getracht tot een verdrag te komen. De daarin opgenomen bepalingen leidden echter tot zoveel weerstand dat de Eerste Kamer het verdrag in 1927 verwierp, aldus Van Mier lo. Daarop moest de toenmalige minister van Buitenlandse Za ken jonkheer J. van Kax-nebeek aftreden. België en Nederland probeex-den in de jaren dertig opnieuw tot een verdrag te ko-r men maar dat lukte weer niet. Akkoord Na de Tweede Wereldoorlog, werden de besprekingen hervat maar telkens maakten andere onderwerpen het sluiten van een verdrag onmogelijk. Dan stak de uitbreiding van de terri toriale zee van drie naar twaalf zeemijl een stok in de wielen, dan weer cle afbakening van het continentaal plat. Uiteindelijk werd in 1993 beslo ten de onderhandelingen op nieuw »te starten. In mei 1996 kwamen Nederland en België tot een akkoord. Nederland heeft ten gunste van de haven van Zeebx-ugge af stand gedaan van een opper vlakte van 331 vierkante kilo-, meter continentaal plat en in oppervlakte van de territoriale zee van bijna 55 vierkante kilo meter.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 17