Watco wil steviger band met Delta vraagt overheid
COLIJIU
PZC
om maatregelen
ADZ raakt zelfstandigheid kwijt
O
Vergeneieg opslag i^e.ni u
hoogradloactief
afval Covra eog later
Wijers bespreekt Stora met Vlaamse premier
Vaargeulen in de
Westerschelde zijn
Nederlands gebied
zeeland
17
Afvalgigant ziet energiebedrijf als sterke partner Afv&lvCrWCrkcr
BEVEILIGING
lezers schrijven
zaterdag 7 maart 1998
door Wout Bareman
sn Ben Jansen
BRUSSEL - De Belgische afval
gigant Watco is geïnteresseerd
in versterking van de samen
werking met Delta Nutsbedrij
ven op het gebied van afvalver
wijdering en -verwerking in
Zuidwest-Nederland en in
Oost- en West-Vlaanderen.
Watco beschouwt Delta als een
financieel sterke partner met
kennis van de markt in Zeeland.
Algemeen directeur Y. Debruy-
ne reageert met instemming op
de suggestie die Delta-directeur
Stoter vorige week heeft ge
daan dat Watco en Delta beide
een belang van vijftig procent in
deze activiteiten nemen.
Delta is nu voor een kwart eige
naar van de Zeeuws-Vlaamse
[afvalbedrijven Verstraeten
Verbrugge (V&V) en Verstraeten
Verbrugge Milieubeheer
(WM). V&V en Watco hebben
twee houdstermaatschappijen
opgericht, waarin ze elk een
even groot belang hebben: WW
voor de activiteiten in Vlaande
ren en Vevewe, waaronder de
'uilverbrander in Roosendaal
en het scheepsafval- en indu
striële reinigingsbedrijf Dape-
VVW (voorheen Tankclea-
ning Rotterdam) vallen.
Uitvoering van het plan dat
jStoter tijdens de aandeelhou
dersvergadering van Delta ont
vouwde, betekent dat de mede
eigenaars van V&V en WM
(D. Verstraeten en M. Verbrug-
zouden moeten worden uit
gekocht.
Debruyne voelt wel wat voor
deze mogelijkheid, al acht hij
het bereiken van overeenstem-
'ming met Verstraeten en Ver-
jge in eerste aanleg een zaak
voor Delta. „Wij hebben nooit
problemen gehad, noch met de
heer Verstraeten, noch met de
heer Verbrugge, noch met de
heer Stoter." Hij erkent dat zich
tussen deze drie binnen V&V en
iVVM moeilijkheden hebben
voorgedaan. „Maar hun onder
linge problemen zijn niet ons
probleem."
Watco, dat een vrolijke kangoe
roe als beeldmerk voert, is in
opgericht door de Fabri-
icom-groep, een onderdeel van
de Belgische energie- en afval-
multinational Tractebel. Sinds
dien heeft de onderneming in
[België en ook in Nederland tien
tallen bedrijven overgenomen
om haar positie op de afval
markt te versterken. Deze be
drijven zijn actief in onder meer
inzameling, scheiding, voor
hergebruik geschikt maken,
verbranding en storting van
huishoudelijk afval, gevaarlijke
afvalstoffen, medisch afval, ga
rage-afval, afvalolie, industrië
le i'einiging en bodem- en
grondwatersanering.
Geduld
Volgens Debruyne geeft slechts
een van die dochters tegenval
lende resultaten te zien: Dape-
mo WW. De directeur van Wat
co is het eens met de opvatting
van Stoter dat enig geduld no
dig is tot het scheepsafval- en
reinigingsbedrijf in Rotterdam
voldoende rendement oplevert.
„Wij hebben ergeenbezwaar te
gen wanneer Delta de positie
van Verstraeten en Verbrugge in
WW en Vevewe overneemt,
want wij willen graag met een
sterke partner verder."
Versterking van de band ligt
naar de mening van Debruyne
ook voor de hand, omdat de nut-
sonderneming goede relaties
heeft met het bedrijfsleven in
Zeeland. Sterk punt van Watco
is dat het over veel kennis van
afvalverwerking beschikt. De
bruyne kan zich voorstellen dat
ook verwerking van gevaarlijke
afvalstoffen door het huidige
WM in Terneuzen onder het sa
menwerkingsverband Watco/
Delta wordt gebracht. „Op die
manier ontstaat synergie tussen
de activiteiten in Rotterdam en
Terneuzen."
Verstraeten heeft de raad van
commissarissen van Delta
Nutsbedrijven eind vorig jaar
erop gewezen dat er een princi
pe-akkoord was met Watco over
deelneming voor vijftig procent
in V&V en WM. De participatie
van Delta in de twee afvalbe
drijven maakte het onmogelijk
deze afspraak na te komen. Vol
gens Verstraeten zou daarmee
de lucratieve samenwerking
met Watco in België in gevaar
komen. Debruyne is laconiek
over deze overeenkomst: „Ik
voel me niet bedrogen door de
deal van Verstraeten Verbrug
ge met Delta. We hebben wel
ideeën over de manier waarop
we onze samenwerking met
Delta kunnen voortzetten. Er is
geen aanleiding om daar ingrij
pende veranderingen in aan te
brengen."
De afdeling afwerking van het Administratief Dienstencentrum Zeeland in Vlissingen.
foto Ruben Oreel
door Maurits Sep
VLISSINGEN - Het Administratief Dien
stencentrum Zeeland (ADZ) verliest na
het jaar 2000 zijn zelfstandige positie als
provinciaal werkvoorzieningsschap. Mi
nister Melkert van Sociale Zaken heeft
besloten voor het ADZ geen uitzonde
ringspositie te creëren. Het schap hoeft
echter niet te sluiten, benadrukt directeur
ir. P. K. Cevaal.
De nieuwe Wet Sociale Werkvoorziening
(WSW) bepaalt dat gemeenten nog maar
aah één gemeenschappelijke regeling
voor sociale werkvoorziening mogen
deelnemen. Zeeuwse gemeenten nemen
behalve aan hun regionale schappen ook
deel aan het provinciale ADZ. Tot 2000
geldt een overgangsregeling, maar het
ADZ wilde daarna een uitzonderingspo
sitie. Die weigert Melkert toe te staan.
Dit is inderdaad een teleurstelling", rea
geert Cevaal. „Men moet niet vergeten
welke goede resultaten wij boeken en hoe
veel energie in het ADZ wordt gestoken.
Moet je dat teniet doen? Wij denken van
niet. Maar we moeten nu enige souplesse
betrachten en niet direct een juridisch ge
vecht met de minister aangaanZoiets doe
je pas als al het andere niet is gelukt."
Oplossing
Cevaal zoekt een oplossing, samen met de
directeuren van de vier andere sociale
werkvoorzieningsschappen in Zeeland.
Het ADZ kan een bv, een structuur-nv of
een 'aangepaste gemeenschappelijke re
geling' worden, legt Cevaal uit.
„Er wordt naar gestreefd dat de vier re
gionale schappen samen de 'bv ADZ' op
richten". beweert A van der Maden, dis
trictsbestuurder van de AbvaKabo. „Het
ADZ verliest daardoor wel een deel van
zijn zelfstandigheid, maar de provinciale
structuur van het bedrijf blijft overeind,
en dat is nu net de kracht van het ADZ.
Een andere mogelijkheid is het schap op te
splitsen en de drie vestigingen bestuurlijk
onder te brengen bij de regionale schap
pen in Middelburg, Goes en Terneuzen.
Het bestuur van het ADZ is daar echter
geen voorstander van; Van der Maden
evenmin.
Minister Melkert wil voor 1 juli weten
waar de voorkeur van het ADZ naar uit
gaat. Cevaal heeft de hoop dat het schap
na 2000 toch nog zelfstandig kan blijven
nog niet helemaal opgegeven. „De minis
ter heeft laten weten dat hij 'in eerste in
stantie' geen uitzondering voor ons wil
maken. Je kunt daaruit lezen: in tweede
instantie misschien wel."
Voor de driehonderd werknemers van het
ADZ zijn het onzekere tijden. Cevaal en
Van der Maden beklemtonen dat er geen
ontslagen vallen. De onzekerheid betreft
vooral de rechtspositie van de ambtena
ren bij het ADZ. Zij dreigen hun ambtena-
renstatus kwijt te raken, met gevolgen
voor bijvoorbeeld de pensioenen. Voor de
WSW'ers zal er volgens Van der Maden en
Cevaal weinig veranderen.
door Lianne Sleutjes
DEN HAAG - De Covra in Bor-
sele krijgt haar definitieve ver
gunning voor de bouw van een
loods voor hoogradioactief af
val pas in april. Minister Wijers
(Economische Zaken) zei eerder
dat de vergunning vorige
maand, in februari, verleend
zou worden. Hij heeft die datum
niet kunnen halen.
Er wordt nog gestudeerd op de
bedenkingen die tegen de ver
gunningverlening zijn inge
bracht, laat hij de Tweede Ka
merweten. Economische Zaken
dacht eerder dat de bezwaren
een herhaling van eerdere be
denkingen zouden zijn waar
door de afhandeling niet al te
veel tijd zou kosten. Er zijn ech
ter nieuwe argumenten tegen de
vergunning ingebracht. Het is
een hele klus om alles grondig te
bestuderen, aldus een woord
voerder van het ministerie.
In de tang
Wat de vertraging voor Covra
betekent was gisteren niet na te
gaan. Er was niemand aanwezig
lie op het bericht wilde reage
ren. Covra zit al flink in de tang.
Bezwaarmakers haalden vorig
jaar hun gelijk bij de Raad van
State waardoor de loods al twee
jaar te laat zal zijn.
Wijers laat een extern bureau
onderzoek doen naar de moge
lijkheid om opgebrande splijt
stofstaven direct op te slaan bij
de kerncentrales zelf. De Twee
de Kamer had hem om een stu
die verzocht. Wijers tekent wel
aan dat de mogelijkheden voor
directe opslag beperkt zijn. Er
lopen contracten met buiten
landse fabrieken om de splijt
stofstaven op te werken. Die
contracten opzeggen kost vol-
Open Deur
Dienst
COLIJNSPLAAT - In de gere
formeerde kerk aan de Beatrix -
straat te Colijnsplaat wordt
zondag 15 maart om 19.00 uur
een Open Deur Dienst gehou
den.
Het jongerenkoor en combo
'Nova. Medlocia' uit Kapelle-
Biézelinge treedt op. Het thema
voor deze avond is 'licht'Dit zal
door middel van zang, gedich
ten, lezing, een korte overden
king en samenzang tot uiting
worden gebracht.
gens hem een lieve duit. Boven
dien betekent directe opslag dat
de ontmanteling van nu D ode-
waard, en later Borssele, ge
staakt moet worden. Dat vindt
Wijers ongewenst, zoals hij eer
der al in overleg met de Kamer
liet weten.
Doorgaan
Hij verwacht niet dat al het on
derzoek dat wordt uitgevoerd
zal leiden tot een ander stand
punt van de Nederlandse rege
ring. Die wil doorgaan met op
werken. Tot nu toe zijn in de
Kamer alleen de PvdA en
GroenLinks voor het stoppen
met opwerken.
Het extern bureau moet ook on
derzoeken hoe staat met de inzet
van Nederlandse Mixed Oxide
staven in kernenergiecentrales.
In MOX-staven zit opgewerkt
plutonium en uranium uit de
splijtstofstaven. De Kema on
derzoekt voor elektriciteitspro
ductiemaatschappij EPZ of de
kerncentrale Borssele, die in
2004 dichtmoet van het parle
ment, kan draaien op MOX.
Wijers laat dat ook nog eens
doen door het externe bureau.
Ook wordt op verzoek van de
Kamer onderzocht hoe het staat
met de stralingsbelasting in de
directe omgeving van de opwer
kingsfabrieken in het buiten-
land, met name in La Hague.
Daar staat Cogema, waar de op
gebrande splijtstofstaven uit de
kerncentrale Borssele worden
opgewerkt.
Contracten
Wijers heeft aan de eigenaren
van de kerncentrales Borssele
en Dodewaard (EPZ en GKN)
gevraagd of hun contracten met
de opwerkingsfabrieken ter in
zage zijn. Daarop heeft hij nog
geen antwoord gehad. De Ka
mer wil zo te weten komen wat
de kosten zijn van contract
breuk als besloten wordt om de
staven direct op te slaan en niet
meer op te werken.
De minister heeft ook op een rij
tje gezet hoeveel opgewerkt Ne
derlands plutonium is verkocht.
EPZ heeft tot op heden 410,8 ki
lo verkocht aan de Franse Coge
ma, SBK en Enel. Aan SBL is
32,7 kilo geleend voor haar
kerncentrale Super Phenix.
Ook is er 150 kilo splijtbaar plu
tonium uitgeleend aan Cogema.
Die gebruikt het als grondstof
voor MOX-staven die naar an
dere klanten toegaan. EPZ
krijgt die hoeveelheid terug
voor 31 december 2003
door Lianne Sleufjes
DEN HAAG - Minister H. Wijers
(Economische Zaken) be
spreekt de 'Stora-kwestie' de
eerstvolgende keer dat hij over
legt met de Vlaamse premier
Van den Brande.
Een eventuele klacht bij de Eu
ropese Commissie over het op
treden van het Vlaamse gewest
in de slag om het Zweedse pa
pierconcern, moet echter door
Zeeland Seaports zelf worden
ingediend. Wijers antwoordt dit
op vragen van RPF-Tweede-
Kamerlid L. van Dijke. Wijers
zegt dat hij uit wat hij nu weet
niet kan opmaken of er sprake is
van een onevenredig groot over
heidsaandeel van Vlaanderen
bij de geplande investeringen.
Stoi'a lonkte tot voor kort zowel
naar de haven van Zeebrugge
als naar Vlissingen. Het papier
concern koos uiteindelijk voor
de Vlaamse haven. De Zeeuwse
gedeputeerde Bruinooge, voor
zitter van Zeeland Seaports, is
er niet van overtuigd dat de Vla
mingen het spel netjes hebben
gespeeld. Er wordt onderzocht
of de Belgen de Europese regels
overtreden hebben. De Vlamin
gen stellen dat zij volgens het
boekje hebben gehandeld.
Een nieuw pulp- en papierter-
minal vergt een investering van
225 miljoen gulden. Het Vlaam
se gewest betaalt ruim 100 mil
joen gulden voor de aanpassing
van Zeebrugge en het bouwrijp
maken van overslagterreinen.
Daarnaast hebben de Belgische
Spoorwegen Stora vervoersta-
rieven aangeboden die 10 tot 15
procent lager liggen dan de ta
rieven die de NS konden bieden.
Advertentie
Inbraak
Brand
Toegangscontrole
T.V.-bewaking
Technisch alarm
Terreinbeveiliging
Winkeldiefstal
Overval
Erkend
Uneto
Beveiligings
installateur
Technisch Beveiligingsbedrijf
24-uurs meldkamer-service
„fs lewestraat43
BEL: 0113-213720 goes/kloetinge
door Wout Bareman
en Ben Jansen
BRUSSEL - De Nederlandse
overheid moet maatregelen ne
men om de verwerkingsbedrij
ven van scheepsafval uit de rode
cijfers te helpen. De havenont
vangstinstallaties draaien al
geruime tijd met verliezen.
Algemeen directeur ing. Y. De
bruyne van de Belgische afval
verwerker Watco meent dat
alleen de overheid het tij kan ke
ren. Hij pleit voor uniforme re
gelgeving, de mogelijkheid ex
tra gelden te innen via het
havengeld, maar sluit ook on
derlinge afspraken tussen de af
valverwerkers niet uit.
Daarvan zou onder meer Dape-
mo VV Watco, het voormalige
Tankcleaning Rotterdam
(TCR), kunnen profiteren. Da-
pemo WW behandelt zowel af
valstoffen van de scheepvaart
als van de industrie. Het bedrijf
werd in 19 94 gevormd door Ver
straeten Verbrugge in Terneu
zen en de internationale afval
gigant Watco, die beide voor de
helft eigenaar zijn. De overna
me van TCR bleek een kat in de
zak. Het bedrijf, dat vele miljoe
nen guldens aan rijkssubsidie
had opgestreken, lapte alle mi
lieuregels aan z'n laars en werd
ook vervolgd voor het op grote
schaal illegaal lozen van ver-
ontreinigd afvalwater. De in
stallaties bleken ondeugdelijk
en de overheid stelde keiharde
eisen aan de nieuwe eigenaar,
die zwaar investeerde in ge
avanceerde installaties voor af-
valbehandeling, maar daardoor
wel veel meer geld kwijt was
dan verwacht: 85 miljoen gul
den in plaats van de begrote 40
miljoen. Vorig jaar leed Dapemo
WW, dat langzaam weer onder
stoom kwam. een verlies van 7
miljoen gulden en ook voor dit
jaar wordt rekening gehouden
met een aanzienlijk verlies.
Ernstig onderschat
Watco-directeur Debruyne:
„Wij hebben de problemen bij
TCR ernstig onderschat. Aan
gezien wij geen specialist waren
op het gebied van dergelijke
ontvangstinstallaties moesten
we voor een belangrijk deel
blindvaren op de know-how
van de mensen van Verstraeten
Ing. Y. Debruyne
Verbrugge. Wat dat betreft
had we meer veiwacht van onze
pai-tner. Toen bleek dat het alle
maal veel erger was dan we had
den ingeschat, hebben we onze
Vertfitwoordeiijkheid genomen
en gezoi'gd voor omvangxhjke
investeringen."
Volgens Debruyne is alles 'tech
nisch' nu helemaal in orde. In
juni wordt het 'nieuwe' Dapemo
WW officieel geopend. „Maar
vervolgens worden we-gecon
fronteerd met de economische
kant van de zaak. Die is pi*oble-
matisch. Alle havenontvangst
installaties in Rotterdam wer
ken met verlies. Niet omdat er
overcapaciteit is - want jaar-,
lijks zijn er pieken die we met.
z'n allen net kunnen opvangen -
maar omdat de taxieven ontzet
tend laag liggen. Pas als dat is
aangepakt, kunnen we de zaak;
winstgevend maken. Ik reken er
echter op dat ex-, voor het zo ver
is, nog een lange weg te gaan is.
Veel, zoniet alles, hangt af van
de overheid. Die zal - ook al om
dat onze activiteiten van maat
schappelijk belang zijn - moe
ten tusserïkomen.
Volgens Debruyne kan de over
heid de hoogte van de tarieven
voox'schxijven en zich daarbij
laten leiden door de vaste kos
ten van de afvalvex-werkïng. De
bedrijven onderling zouden in
overleg met het Rotterdams ha-
venbedxijf prijsafspraken kun
nen maken en daarnaast zouden
de rederijen wettelijk verplicht
moeten worden hun afvalstof
fen bij de installaties af te leve—
x-en. Momenteel jyordt nog geen
tiende deel van het scheepsa fval
aangeboden. Een deugdelijke-
regelgeving bleef tot nu toe uit.
omdat die de concmrentieposi7,
tie van de Rottex'damse haven
zou kunnen schaden,
COR DE JONGE
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche
nen berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd beloopt uiter
lijk 7 dagen.
Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden
niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re
dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge
weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd.
Pendelbussen
Het ax-tikel inzake massale snel
heidsovertreding door pendel
bussen in de PZC yan 2-3 geeft
mij aanleiding tot de volgende
opmerkingen. In vrijwel alle
landen van Europa is de maxi
mum snelheid voor touringcars
90 km/uur of hoger. Zo is bij
voorbeeld in Oostenrijk, Duits
land, Frankrijk, Spanje, Italië
en Zwitserland 100 km/uur toe
gestaan. Reeds in 1993 werd in
de Tweede Kamer een motie
aangenomen waarin werd aan
gedrongen op een verhoging van
de toegestane snelheid voor tou-
ringcars op autosnelwegen naar
100 km/uur. Om politieke rede
nen wei'd aan deze motie geen
uitvoering gegeven. Het toen
malige kamerlid Jorritsma,
thans minister van V&W. onder
steunde deze motie! Door de
Stichting Wetenschappelijk
Onderzoek Vex-keersveiligheid
(SWOV) is in 1994 geconclu-.
deex'd dat een verhoging van de
snelheidslimiet voor autobus
sen tot 100 km/uur de verkeers
veiligheid niet aantast.
Ing. A Spruit,directeur AMZ
Quistenburg 8"
Borssele
door Lianne Sleutjes
DEN HAAG - De vaargeulen in
de Westerschelde zijn uiteraard
Nederlands grondgebied. Mi
nister H. van Mierlo (Buiten
landse Zaken) kan met deze me
dedeling de RPF-fractie in de
Tweede Kamer geruststellen.
Die destilleex'de uit een wets
voorstel dat de Wielingenkwes
tie tussen België en Nederland
moet regelen, dat de Schelde tot
België zou behoren.
Het betreft echter het deel van
de vaargeul dat toegang geeft
tot de Westerschelde vanuit de
zuidzijde. Dat deel wordt aaom
geduid met de Wielingen en dat
komt straks in de Belgische ter
ritoriale zee te liggen, aldus Van
Mierlo.
De Wielingenkwestie is een
zaak die al jaren sleept. Het gaat
om de grensafbakening in de
territoriale zee, liever gezegd
Traditionele
wandeltocht
VLISSINGEN - Wandelspox-t-
vereniging Willen is Kunnen in
Vlissingen houdt zaterdag 14
maart haar jaarlijkse pannen-
koekentocht.
Deelnemers kunnen kiezen uit
de afstanden vijf tien en vij f tien
kilometer. De start voor alle af
standen is in het wijkcentrum
aan de Adriaan Coortelaan in
Vlissingen tussen 11.00 en 14.00
uur.
om het ontbreken daarvan.. In de
Eerste Wereldoorlog leidde dat
tot spanningen omdat Neder
land zijn neutraliteit handhaaf
de en België wel bij de oorlog be
trokken raakte. Na de Eerste
Wereldoorlog werd getracht tot
een verdrag te komen. De daarin
opgenomen bepalingen leidden
echter tot zoveel weerstand dat
de Eerste Kamer het verdrag in
1927 verwierp, aldus Van Mier
lo. Daarop moest de toenmalige
minister van Buitenlandse Za
ken jonkheer J. van Kax-nebeek
aftreden. België en Nederland
probeex-den in de jaren dertig
opnieuw tot een verdrag te ko-r
men maar dat lukte weer niet.
Akkoord
Na de Tweede Wereldoorlog,
werden de besprekingen hervat
maar telkens maakten andere
onderwerpen het sluiten van
een verdrag onmogelijk. Dan
stak de uitbreiding van de terri
toriale zee van drie naar twaalf
zeemijl een stok in de wielen,
dan weer cle afbakening van het
continentaal plat.
Uiteindelijk werd in 1993 beslo
ten de onderhandelingen op
nieuw »te starten. In mei 1996
kwamen Nederland en België
tot een akkoord.
Nederland heeft ten gunste van
de haven van Zeebx-ugge af
stand gedaan van een opper
vlakte van 331 vierkante kilo-,
meter continentaal plat en in
oppervlakte van de territoriale
zee van bijna 55 vierkante kilo
meter.