Spanningen op Noord-Beveland Kapelle mist daadkracht Reimerswaal zoekt samenhang Tholen went aan debat Noord-Beveland, wat is het nou hele maal; een paar duizend hectare Peeland met een dijk eromheen, moet je nou echt ingewikkelde politiek gaan voe ren om dat te besturen? Je zou zeggen van niet. Het waterschap houdt de dijk in de gaten en voor de rest is er genoeg ruimte zodat niemand een ander in de weg hoeft te zitten. Helaas, zo zitten mensen niet in elkaar, ook op Noord-Beveland niet. Hoe wel de oppervlakkige beschouwer geen tegenstrijdige belangen kan ontdekken op het eiland, dat onmiskenbaar één landschappelijk geheel vormt, zijn die er wel degelijk. Nog maar kort geleden hebben de gemeenten Kortgene en Wis- senkerke de strijdbijl begraven. Noodge dwongen, want herindelende staatsecre tarissen houden geen rekening met tere gemeentegevoelens, en de oude aversies zijn soms dan ook nog merkbaar. Op Noord-Bevelandhebbenze natuurlijk hetzelfde om voor'te zorgen als in andere gemeenten: de openbare orde, de veilig heid, de collectieve gezondheidszorg, rioleringen, kerktorens, uitkeringen en andere zaken waarvoor de gemeente nu eenmaal verantwoordelij kis. De kost ver dienen de Noord-Bevelanders voorname lijk in de recreatie en in de akkerbouw. Daar wil het gemeentebestuur dan ook ruimte voor scheppen. Maar die ruimte is, zelfs op Noord-Beveland, beperkt. Langs de boorden van de Oosterschelde, de Noordzeekust en de oevers van het Veerse Meer wil iedere projectontwikkelaar wel huisjes en steigers bouwen, liefst zo veel mogelijk, en het gemeentebestuur van Noord-Bevelandheeft daar wel oren naar. Recreatiewoningen en ligplaatsen voor jachten hebben in het verleden al geld in het laadje gebracht en werkgelegenheid op het eiland geschapen. Maar niet iedereen is daarvoor zo heftig geporteerd. Natuurbeschermers vrezen de teloorgang van waarden die alleen in deze contreien te vinden zijn, zoals inla gen en slikken en ook de provincie krijgt het zo langzamerhand benauwd. Als overal langs de kust recreatiewoningen gemeengoed worden zou dat weieens de slachting van de kip met de gouden eieren kunnen betekenen. Terughoudendheid, wordt er dan ook vanuit Middelburg ge preekt, maar het gemeentebestuur van Kortgene spreekt dat niet zo aan. Niet dat het allemaal met evenveel voort varendheid wordt geregeld. Integendeel. Voor het plan Havenfront Kortgene, de inrichting van de voormalige landbouw- haven met recreatiewoningen en ligplaat sen, had het college nagenoeg de hele afgelopen ambtsperiode nodig en nog is alles niet helemaal rond. Het wachten was aanvankelijk op de beleidsvisie recreatie, later op het Bestemmingsplan Buitenge bied en nu nog op de herstructurerings- plannen voor het Veerse Meer. Terwij], een Bredase projectontwikkelaar alle ruimte kreeg in Kortgene, werd de grootste werk gever in het dorp, Delta Marina, met ont wikkelingsplannen en al in de wacht ge zet. Het doorgaan van het Deltapark bij de Banjaard, uiteindelijk nog net een pijplijnproject, wordt door het gemeente bestuur als een wapenfeit beschouwd, maar veel mensen vinden het ook een wandaad. Intussen begint er in de dorpen gemor te klinken want met de woningbouw wil het niet zo erg vlotten. Voor Kamperland is nu, na lang wachten, een bestemmings plan gereed maar een dorp als Kats kon, ondanks het ambiteuzë plan voor Nova Kats, naar nieuwe huizen fluiten. Het is ook de vraag in hoeveree de woningbouw in Havenfront het contingent nieuw bouwwoningen voor de rest van de ge meente zal opvreten. De helft, zo is de be doeling, is voor permanente bewoning. Besturen is dus, ook op Noord-Beveland, echt niet eenvoudig. Daar komt nog bij dat de verhoudingen niet altijd even dui delijk zijn. Wie steunt of wantrouwt wie, wie krijgt het voordeel van de twijfel en wie laten ze zakken en wanneer? Regel matig, als weer eens een antwoord op één van die vragen wordt verwacht; maken veel Noord-Bevelanders de borst nat om de publieke tribune van de gemeenteraad te overbevolken. Heel dikwijls gebeurt er dan niets, terwijl op een andere keer ge makkelijk een bom kan barsten naar aan leiding van een regeltje in de ingekomen stukken. Oppositie De sfeer van een bonte-avond-vol-ver- rassingen wordt versterkt door het feit dat het college (een VVD-burgemeester, een dito-wethoucler en een CD A-wethou der) niet meer op de steun van een mee- derheid in de raad kan rekenen. Steunde de Kiesvereniging Noord-Beveland bij de vorming het college nog samen met de fracties van SGP, CDA en VVDhalverwe ge de rit werden de kaaiden anders ge schud. De kiesvereniging sloot zich aan bij de oppositie van PvdA en Gemeente belang en gaat de komende verkiezingen zelfs in met een nieuwe partij: Noord-Be- velands Belang. De samenwerking met Gemeentebelang, in de raad al duidelijk omlijnd, krijgt daarin officieel gestalte. Het valt dus zeer te betwijfelen of het col lege na de verïdezingen nog uit heizelfde blauw-groen kan worden gevormd. Mieke van der Jagt Luisteren naar wat er onder de bevol king leeft. De Kapelse gemeenteraad worstelde met dat thema de afgelopen vier jaar. Langzaam maar zeker groeide het besef dat de relatie met de burger aan vernieuwing toe was. Daadwerkelijke veranderingen kwamen echter maar moeizaam op gang. De roep op meer open heid lijkt in ieder geval weerklank te heb ben gevonden bij de in 1995 aangetreden burgemeester G.C. de Groot. De veriaezingen' in 1994 leverden Ge meentebelang een verdubbeling van het aantalzetels op. Dat de lokale partij tegen de komst van asielzoekers naai" Wemel- dinge was, zou een belangrij ke rol hebben gespeeld. Collegepartijen CDA en PvdA raakten samen drie zetels en daarmee hun meerderheid kwijt. Ze gingen een nieuwe coalitie aan met de VVD, die sinds de ver kiezingen drie in plaats van twee verte genwoordigers in de raad had. Het uitbouwen van de toeristisch-recrea- tiève mogelijkheden van Wemeldinge, zorgen voor voldoende woningbouw locaties, verbetering van de verkeersvei ligheid, realisering van een woonzorg complex in Wemeldinge, behoud van het onderwijs in een kleine kern als Schore, garanderen van voldoende politiezorg. Het zijn voorbeelden van zaken die het CDA-PVDA-WD-college ter hand nam, al was het niet in alle gevallen even suc cesvol. Het zijn zaken waarvan velen vinden dat ze nodig zijn; logische thema's ook, gezien de omstandigheden. Kapelle is geen ge meente van radicale veranderingen,, ver nieuwende ideeën of vooruitlopen op za ken die pas op de lange termijn gaan spelen. Het gemeentebestuur reageert vooral op zaken die zich aandienen en zet zelf weinig naar zijn hand. En dat is jam mer, want aan geldgebrek hoeft het niet te liggen. Als het op daadwerkelijke bestuurs kracht aankomt, heeft het college van b en w het de afgelopen vier jaar nogal eens la ten afweten. Plannen voor een gedeelte lijke herinrichting van het centrum van Kapelle zijn nog steeds niet van de grond gekomen. De vraag van de Wemeldingse jeugd om een eigen soos, bleek niet naar tevredenheid van betrokken partijen op te lossen. Er is nog steeds geen speeltuin- beleid waar alle partijen zich in kunnen vinden. Natuurlijk zijn er tal van excuses voor het niet van de grond komen van sommmige projecten. Toch valt niet aan de indruk te on tkomen dat ook gebrek aan daadkracht een rol heeft gespeeld. Politiek spel De wethouders stuitten regehnatig op kritiek uit de gemeenteraad. Vooral Ge meentebelang het veelvuldig van zich ho ren, Dat gebeurde niet altijd op een pro fessionele manier, maar de nieuwe leden van de fractie hebben zich het politieke spel gaandeweg eigen gemaakt. Ook de SGP leverde verscheidene keren goed be argumenteerde kritiek. Kritiek van de eigen achterbanleidde zo mer 1997 tot het vertrek van PvdA-wet- houcler AC. van Overbeeke. Aanleiding was de dreigende sluiting van cle openba re basisschool in Schore als gevolg van een administratieve fout. Een fusie met de openbare school in Wemeldinge voor kwam dat deze Kapelse kleine kern zon der onderwijs kwam te zitten. Toen zijn eigen fractie verantwoordelijk wethou der Van Overbeeke afviel, besloot hij op te stappen. Na Van Overbeeke's vertrek hep het ook mis met een andere kwestie waar hij ver antwoordelijk voor was geweest. Na een jarenlange voorbei-eiding voor de bouw van een woonzorgcomplex in Wemeldin ge, bleek de raad zich aan het einde van het traject niet in het plan te kunnen vin den, Bewoners van Wemeldinge waren te gen het gekozen ontwerp in opstand ge komen en de gemeenteraad ga f he t college de opdracht een alternatief te zoeken. Aan de bel getrokken De kwestie was tekenend voor de Kapelse politieke situatie. Was het overleg tussen dagelijks gemeentebestuur, ambtenaren, raad en bevolking transparanter geweest, dan was er waarschijnlijk eerder aan de bel getrokken. Nu besloten de fracties pas bij te sturen toen het voorbereidingspro ces voor de bouw van het woonzorgcen trum haast was afgerond. Zowel het vertrek van Van Overbeeke als de problemen rond het woonzorgcentrum hebben de Kapelse politieke verhoudin gen behoorlijk op z'n kop gezet. Er is een andere wind gaan waaien in de raadszaal en dat was nodig. De voortdurende roep om meer openheid, lijkt aan het einde van die vier jaar toch meer te zijn dan een loze kreet. De veranderingen zijn voor een deel toe te schrijven aan de in 1995 aangetreden bur gemeester G.C. de Groot. Hoewel hij als voorzitter van de raad onpartijdig is, moet. zijn invloed niet worden, geschat. De oproep bij zijn aantreden om een open oog en oor te hebben, heeft hij zich ter harte genomen. En hij is niet bang voor het doorbreken van bestaande structuren. De komende vier jaar zou er in Kapelle wel eens heel anders kunnen gaan uitzien. Caroline Moerland gemeenteraadsverkiezingen 4 maart donderdag 26 februari 1998 bw Reimerswaal, waar ligt dat eigenlijk? Onder water, zullen velen roepen, be gonnen met verzinken in de zeventiende eeuw en voorgoed verdwenen i n de vorige. De gemeente die- naar de verzonken, bloeiende stad is genoemd, de verzame ling dorpen op een smalle slurf land, grof weg tussen twee kanalen, spreekt nog steeds niet tot de verbeelding. Bijna der tig jaar zijn er sinds de herindeling al overheen gegaan, maar een indruk van los zand wil de regelmatige beschouwer maar niet loslaten. Het Is ook nogal een bonte verzameling met nadrukkelijke eigenheden.'4 Neem Yerseke, Godvrezend en vrijgevochten te gelijk, waar nagenoeg iedereen buiten dijks boert of anderszins van cle schaal- en schelpdiersector leeft. Of Rilland, dat in zijn verscheidenheid van bevolkings groepen: katholieken, protestanten, re- formatorischen, moslims en nog een hele boel 'o.p wielen', een miniatuuruitvoering is van de gemeente. Want zijn ze in Krab- bendijke overwegend van een zwaar ge loof, in Iiansweert voeren de rooms-ka- tholieken de boventoon. Het protestantse Kruiningen is weliswaar het ambtelijk centrum, maar heeft lang niét de meeste voorzieningen. Wel meer dan de kleine kern Bath, die drié keer kan ronddraaien in de schepen die er dagelijks langs varen. En dan zijn er nog Waarde enöostdijk, die ondanks of dankzij de vrome soberheid die de Zeeuw eigen heet te zijn, lieflijk en groen zijn gebleven. Iedere gemeenschap krijgt de overheid die hij verdient. Geen wonder dus dat ook het gemeentebestuur, in vergadering bij een, altij d een beetje een los-zand-achtige indruk.wekt. Warmte en saamhorigheid, zoals je die in andere gemeenten wel kunt tegenkomen, gaan er niet bepaald van uit. En dat terwijl de verschillende stromin gen onder elkaar beslist geen ongezellige indruk maken. Nergens anders komt het college zo vaak met een verdeeld advies, nergens anders proberen de fracties el kaar zo dikwijls vliegen af te vangen, soms op grond van kleine versprekingen, als in Reimerswaal. Toch probeert het col lege uit alle macht één gemeente te zijn. 'Reimerswaal, ruimte ook voor U' luidt de slogan die behalve briefhoofden en fol dertjes, ook de deurmat achter de auto matische schuifdeuren van het gemeente huis ih Kruiningen siert. Kanaalarm Het moet gezegd: Ze zijn al een eindje op scheut in dat streven. Eén van de oorza ken voor het gebrek aan gevoelde samen hang zou het beleid kunnen zijn sinds de herindeling. In Reimerswaal werd vroe ger veel ad hoe geregeld. De problemen waren er ook naar want nergens anders kwam je vraagstukken tegen zoals die door Reimerswaal moesten worden opge lost. Neem een dorp als Hansweert, waai de hele oostkant moest verdwijnen voor de nieuwe sluizen en de kanaalverbre ding. Geen geweldige architectuur ver dween er met Hansweert-Oost, meer een soort Coronationstreet, maar ook een ge meenschap met een bijzonder sociaal ka rakter. Hansweert, dat daarna nog een slib stort door de strot geduwd kreeg, is die klap nog steeds niet helemaal te boven. Nu doet de gemeente haar uiterste best om de sociale samenhang in het dorp te rug te brengen. Het bestemmingsplan Tramper wordt vervroegd afgerond om een nieuw plan op de gedempte kanaal- arm te ontwikkelen. Het bijzondere is, dat de zaken in onder linge samenhang worden aangepakt. De gemeente heeft beleidsvisies ontwikkeld voor de langere termijn, waarbij woning bouw, recreatie en bedrijventerreinen aparte en vrij duidelijke contouren heb ben gekregen. In de afgelopen vier jaar heeft het college onder aanvoering van burgemeester A Verbree een sfeer weten te scheppen die zich nog het best laat om schrijven met de Engelse term 'booming'. Dat beperkt zich wel tot de economische ontwikkeling. In de Bathpolders loopt de gronduitgifte voor glastuinbouw ge smeerd, het industrieterrein De Poort bij Rilland mag de regionale potenties be nutten, inNishoek bij Kruiningen nestelt zich de ag'ro-bedrijvigheid. in Yerseke raakt de Olzendepolder vol en de provin cie heeft beloofd het Veerhavengebied in Kruiningen welwillend op zijn economi sche meritus te zullen beschou wen. De komende jaren krijgt Reimerswaal, ondanks de booming economie, te maken met prangende problemen. Plet wegval len van de veerdienst Kruiningen-Perk- polder, zo is becijferd, gaat honderd banen kosten in de gemeente en wie dat allemaal moeten gaan oplossen is nog lang niet zeker. Twee wethouders, oudge dienden, verlaten het college: AP. Bruin- ooge (SGP) en J.W.P. Cornelissen (CDA). Dat de SGP, nu met zes zetels vertegen woordigd, zal terugkomen met een wet houder, lijkt wel duidelijk maar bij het CDA moet de kiezer spreken. Dat geldt evenzeer voor de zetel van M. van Over loop (Bewonersbelang Reimerswaal) om dat ook zijn fractie concurrentie van de WD te duchten heeft. Nu PvdA en WD het landelijk goed doen en het bovendien samen redelijk kunnen vinden, is ook in Reimerswaal niet veel meer voorspelbaar. Mieke van der Jagt Consensus. Dat woord, door Van Dale omschreven als 'overeenstemming van gevoelens', zweefde lange tijd boven de Thoolse politiek. CDA SGP en PvdA vormden jarenlang de collegepartijen en van politieke deining was in de raadszaal te Smerdiek weinig sprake. Een college programma, waarin burgemeester en wethouders duidelijk maken wat zij in een zittingsperiode van plan zijn, is op Tholen dan ook nooit verschenen. Het liep allemaal wel. Maar daarin zou wel eens verandering kunnen komen. Van over eenstemming van gevoelens is, sinds de vorige verkiezingen, niet echt meer spra ke. Niet-collegepartijen betichten B en W van starheid, van geslotenheid en van on duidelijkheid in het beleid. Om aan die vaagheid een einde te maken zou een col legeprogramma volgens de 'oppositie' hard nodig zijn. De felste kritici zitten voor het publiek links in de Thoolse raadszaal. WD, D66 en AOV (Algemeen Ouderen Verbond) zijn de fracties die het meeste tegengas geven. RPF/GPV, aan de rechterflank van de zaal gezeten, geeft eveneens behoorlijk wat kritiek, maar doet dat aanmerkelijk minder fel. Genuanceerder, zou je kunnen zeggen. PvdA (ook links gezeteld), CDA en SGP (beiden rechts) zijn, als college partijen, veel volgzamer, zij het dat alle fracties uiteraard hun vaste punten van kritiek hebben. Voor de SGP is dat bij voorbeeld alles wat met de zondagsrust te maken heeft. Komt die ook maar een beet je in gevaar, dan stemt deze partij tegen. Waarbij L. Walpot, vroeger wethouder te Flipland, vaak nog een 'eigen lijstje' met punten inlevert waar hij, als 'zwaarst ge reformeerde', persoonlijk nog eens tegen is. Sinds '96 eigenlijk is het gedaan met de betrekkelijke rust in de Thoolse gemeen teraad. Toen, na de verkiezingen die er mo'esten komen door de fusie met Sint- Philipsland, stormde een aantal nieuwe raadsleden binnen die, zo waren ze van plan, de boel eens zouden openbreken. Dat waren J. van den Donker voor D 6 6R Ravensteijn en E. Frigge-Hogesteeger voor de WD en M. Schot-de Hoog voor het AOV (na haar huwelijk met AOV-er- Batenburg vervangen door de minder spraakmakende M. Roelvink). Zij wilden een einde maken aan het in hun ogen veel te gesloten karakter van de Thoolse poli tiek. Meer discussie moest er komen, en meer openheid, zo luidde het credo Irritaties Met name Van den Donker en Frigge-Ho gesteeger kweten zich tot nu toe met verve van hun taken. De irritaties tussen open heidbepleiter Van den Donker en de vol gens kritici te starre burgemeester H.A van der Munnik lopen daarbij in de raads zaal veelvuldig hoog op. Volgens Van den Donker zou de burgemeester zich vaak arrogant opstellen en te veel zijn eigen ideeën willen doordrukken. De burge meester zelf vindt het D66-raadslid - ui teraard - nogal eens te ver gaan in zijn bewoordingen. De 'oppositiepartijen' wijzen echter niet alleen met de beschul digende vinger naar het college. De raad zelf zou zich vaak te slap opstel len en het college te veel ruimte geven om zijn eigen ideeën door te drukken, zo klinkt het. 'Regels zijn regels' is het adagi um dat daarbij vaak doorklinkt. Waar di verse fracties in voorkomende gevallen nogal eens pleiten voor een meer mense lijke opstelling, houdt het college heel vaak strak aan regels vast. Meest spre kende voorbeeld uit een lange reeks: de kwestie met een grafsteen voor een over leden meisje te Flipland. De ouders van het in '94 overleden meisje hebben kei hard moeten knokken om op het graf van hun dochtertje een steen te mogen plaat sen. Punt was dat het meisje per ongeluk in een algemeen graf terecht was gekomen en niet in een kindergraf. Volgens het col lege van B en W paste de door de ouders beoogde steen niet op zo'n algemeen graf. Bovendien zou het daar volgens het colle ge 'lastig maaien' worden indien de steen er zou staan. Gevolg: een rechtszaak tus sen cle ouders en cle gemeente, waarbij de rechter stelde weinig van de opstelling van B en W te snappen. Het was toch een bijzonder geval, stelde de rechter. En: 'je kunt toch niet alles met regels ondervan gen'. De steen is er uiteindelijk gekomen. Roze invasie Wat wél met regels moet worden onder vangen is de 'roze invasie' op Tholen, hét politieke item van de afgelopen jaren. Juist dat lukt echter niet zo best. Nog im mer is niet duidelijk of een roze ramp kan worden voorkomen. Veel varkenshande laren zijn al op het eiland neergestreken door bouwaanvragen in te dienen vóórdat op het gemeentehuis duidelijk was wat er dreigde. Duizenden varkens zorgen nu al regelmatig voor behoorlijke stankover last. Bovendien liggen er nog tientallen aanvragen, samen goed voor 120.000 var kens. Totdat er duidelijkheid is over de mogelijkheden om deze roze invasie te weren, is de behandeling van cle aanvra gen uitgesteld. Diverse suggesties die de fracties vorig jaar tijdens de algemene be schouwingen deden werden door het col lege allemaal van de hand gewezen. Marco van Barneveld

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 19