Wachten in het zenuwcentrum Centrale is net een auto die airbags heeft gekregen dossier 36 tvP donderdag 19 februari 1998 De zaal ziet er exact volgens verwach ting uit. Een lange regeltafel vol met knopjes en lichtjes. Verschillende beeld schermen met regels teksten of met sche ma's. Aan een van de wanden nog meer knopjes en lichtjes en aan de wand er te genover een scherm van ongeveer twee bij twee meter waarop schematisch de kern energiecentrale te Borssele is afgebeeld. Wie deze ruimte de naam regelzaal geeft, heeft gevoel voor humor. Dat ziet toch een kind. Als het reactorvat het hart van de kerncentrale is, dan is de regelzaal het ze nuwcentrum. Trouwens in het Duitse Essen staat een exacte kopie van deze zaal. Alles is er het zelfde, van de vloerbedekking tot het kleinste bedieningsknopje. Zelfs het eni ge buitenraam zit op precies dezelfde plaats als in Borssele en - het moet Duitse Gründlichkeit zijn - tegen dat raam is een foto met zicht op de Zak van Zuid-Beve land en de Westerschelde geplakt. Alles moet precies hetzelfde zijn als het EPZ- personeel in Duitsland komt oefenen met de simulator van de regelzaal. Het is donderdag en rustig in de regelzaal te Borssele. Drie mensen van de 'wacht ploeg' zitten op zeer comfortabel uitzien de stoelen naar beeldschermen te staren. Die rust geeft een vertekend beeld, legt wachtchef A van den Broeke uit. Daar is deze avond bewust voor gekozen om het journalistieke bezoek wat beter te woord te kunnen staan. Onder normale omstan digheden zouden tests en beproevingen van het systeem uitgevoerd worden. Dat is waar de dagelijkse routine van de wachtploeg meestal 's avonds uit bestaat. Overdag moeten er vooral handelingen verricht worden in verband met allerlei (onderhouds)werkzaamheden aan de centrales. En voor de rest is het eigenlijk wachten op storingen. Hoewel: „Op sto ringen zitten we niet te wachten", is on middellijk de reactie van R. Hoppener, een van de hoofdwerktuigkundigen van de wachtploeg. Nagenoeg elk lid van de vij f wachtploegen van EPZ heeft de koop vaardij als basis. De meesten hebben ge varen en vervolgens een baantje aan de wal gezocht. Knopjes Op de achtergrond klinkt zachtjes een deuntje uit een radio. Hoppener weet niet welke zender het is. „We draaien meestal maar wat aan de zenderknop tot we wat aardigs gevonden hebben." Dat is met de honderden knopjes in de re gelzaal wel anders. Daar komt geen wille keur aan te pas. Voor iedere handeling is als het ware een procedure vastgesteld. En als zich een storing voordoet, is het de taak van de mensen in de regelzaal om - zoals Van den Broeke het noemt - 'de reac torkern in een veilige toestand te brengen zodat de situatie te beheersen is'. Overigens kan de centrale dat in feite ook best zelf. Met alle mogelijke storingen en problemen is rekeningen gehouden en de computers zijn zo geprogrammeerd dat ze zelf beveiligingssystemen in werking kunnen zetten. De wachtploeg hoeft dan in feite alleen maar toe te zien of het in derdaad gebeurt. Van den Broeke: „Je kunt eigenlijk geen fouten maken. Overal is aan gedacht. Ik kan niks bedenken wat we niet van te voren hebben ingeschat. Water Veiligheid en beveiligingen, daar draait alles om. Veel van de beveiligingssyste men zijn op hun beurt ook weer beveiligd en daar zit in een aantal gevallen nog eens een beveiliging achter. Zo zijn er in het ka der van de j ongste aanpassing van de cen trale verspreid over het terrein acht grondwaterpompen tot op een diepte van 30 meter aangebracht. „Voor als de Wes terschelde droog valt", lacht J.J. Jakob- sen „dan moeten we toch koelwater hebben." Elke zaterdag wordt het grondwaterpeil bekeken. Hij is de plaatsvervanger van de wachtchef. Jakobsenmaakt duidelijk dat de wachtploeg niet de hele dienst in de re gelzaal blijft. Op verschillende plaatsen van het complex moet er van alles gecon troleerd en getest worden. Zijn ogen gaan glinsteren als hij het over de diesels heeft die bij calamiteiten voor de noodstroom moeten zorgen. Dan komt de ware aard van de werktuigkundige bo ven. De man die ooit in de machinekamer van een schip aan dieseltjes stond te prut sen. De noodstroom-diesels van EPZ kunnen elk een vermogen van bijna 4 megawatt produceren, genoeg voor een flink stadje. Daar staan er drie van. Voor het geval dat. Ze kunnen vanuit verschillende plaatsen en op verschillende manieren gestart worden. Coderingen Jakobsen loopt met duidelijk plezier een rondje door allerlei technische ruimten van het bedrijf om zijn gasten van alles te laten zien. Hij weet allerlei details van de verschillende installaties uit zijn mouw te schudden en waar het kan wijst hij op al lerlei beveiligingssystemen. Aan- allerlei afsluiters en apparaten hangen labels met coderingen. Die zijn weer terug te vinden op schema's en in computers en zo komt alles in de regelkamer weer bij elkaar. Ja kobsen weet ook alles van de nieuwe brandblusinstallaties, hij moet immers als bevelvoerder van de eerste brand weerploeg uitrukken bij brandalarm. En ook de brandblusapparatuur wordt na tuurlijk weer uit den treure getest. Elke keer weer. Dat is het werk van de wacht ploeg Zoals gezegd, het is rustig die avond. Toch gaat er zowaar rond kwart over negen een bescheiden alarmbelletje af. Aan de toon van het geluid kan de wachtploeg horen of het in het nucleaire of het conventionele deel van de centrale is. Niemand wordt koud of warm van dit alarmsignaal. Hop pener loopt op zijn gemak naar de regelta fel en drukt op een knopje. Hetis duidelijk dat de stroomvoorziening van Zeeland bepaald niet in gevaar isD e kaarsen hoe ven niet opgezocht te worden. Het blijkt een probleempje met de kachel van de kleedruimte van het personeel in het nu cleaire deel van de centrale te zijn. Dat ge beurt wel vaker in de winter. Niet iets om erg opgewonden van te raken. René Sehrier Bij de recente aanpassing is de regelzaal geheel vernieuwd foto Lex de Meester bassin opslag brandstofstaven koelwaterkringloop stoom/waterkringloop kringloop primair koelmiddel wateropslagtank Tekening: Eric van Rootselaar De kerncentrale Borssele - het is nu al bijna 25 jaar met grote stelligheid verkondigd - is een van de veiligste centrales ter wereld. Toch is er vorig jaar voor 467 miljoen gulden aan verbeterd om ze nóg veiliger te maken. Dat roept vraagtekens op. Waarom een half miljard gulden uitgeven aan verbetering van veiligheid die zich toch al op zo'n hoog niveau bevindt? Natuurlijk vallen de aanpassingen aan de Borsselse kerncentrale in cijfers te vatten. Statistische becijferingen drukten de kans dat een storing zou leiden tot smelting van de reactorkern vóór de verbeteringen uit in drie keer per 100.000 jaar. Nu is uitgerekend dat dit onheil zich drie keer per 1 miljoen jaar kan voor doen. Dat betekent dat de kerncentrale tien keer zo veilig is geworden. Jos Bongers, hoofd nucleaire productie van de kerncentrale Borssele, zegt: „Ultieme veiligheid bestaat niet. Ook niet na de aanpassingen die we nu hebben uitgevoerd. Het is een kwestie van de veiligheid verder opvoeren. Vergelijk het maar met de auto-industrie. Vandaag de dag komen auto's op de markt die een stuk veiliger zijn dan die van tien jaar geleden. Je zou de kerncentrale van vóór de modificatie kunnen vergelijken met een auto met veiligheidsgordels en kreukelzones. Nu hebben we er airbags en een anti-blokkeersysteem aan toegevoegd." Net als bij verbeterde auto's gaan ook in het geval van de kerncentrale Borssele de veranderingen grotendeels onder het koetswerk schuil. Wie over de Borsselse zeedijk langs het centralecomplex van de Elektriciteits Productiemaatschappij Zuid- Nederland wandelt, ziet het er niet aan af dat er voor een half milj ard gulden aan is verspijkerd. Ter vergelijking: bij de beslissing van de toenmalige Provinciale Zeeuwse Energie Maatschappij in 1969 om bij Borssele een kerncentrale en een conventionele centrale te bouwen, werd uitgegaan van een investering van 350 miljoen gulden. Zorgvuldige vergelijking van luchtfoto's van vóór en na 1997 brengt slechts enkele veranderingen aan het licht. Zo is aan de oostkant van de kerncentrale een nieuw gebouw verrezen en schuin achter de portiersloge is ook wat toegevoegd. Brandbescherming Verreweg de meeste en de ingrijpendste veranderingen hebben zich binnenin de centrale voltrokken. Bij het ontwerp bijna 30 jaar geleden is geen rekening gehouden met van buiten komende invloeden als een gaswolkexplosie door een calamiteit met transport of opslag van gevaarlijke stoffen, een aardbeving, een vliegtuigongeval en de totale uitval van de koelwatervoorziening van de Westerschelde. Vandaag de dag worden ook andere eisen gesteld aan de breukbestendigheid van leidingen en aan de mogelijkheid om de centrale in noodsituaties veilig stil te leggen. Daarom is de noodstroomvoorziening uitgebreid van één tot drie dieselgeneratoren, waarvan er twee bovendien in een aparte ruimte staan. De brandbescherming is verbeterd. De stoom- en waterleidingen zijn vernieuwd en zodanigbevestigd dat zebeter dan de oude bestand zijn tegen bijvoorbeeld een aardbeving. Om over een alternatieve koelwater-voorziening te beschikken, zijn ten noorden van de kerncentrale bronnen geslagen om grondwater te kunnen oppompen. Het reactorgebouw is voorzien van nieuwe veiligheidskleppen die bij mankementen in de open stand automatisch worden afgesloten. Bij de modificatie is verder de regelzaal geheel vernieuwd, een nieuwe simulator aangeschaft en een reserve-regelzaal gebouwd. Als zich een storing in de centrale voordoet, neemt de computer automatisch de bediening over en zorgt ervoor dat minstens een half uur lang de juiste besturingscommando's worden gegeven. De wachtploeg in de regelzaal heeft dan de tijd zich een goed oordeel te vormen van het probleem en gepaste maatregelen te treffen. In 1989 is een begin gemaakt met de voorbereidingen voor de modificatie. Op 8 februari vorig jaar ging de kerncentrale uit bedrijf om de aanpassingen aan te brengen. Dat was een omvangrijk karwei, waarbij honderden mede werkers van leveranciers en onderaannemers waren ingeschakeld, Ruim vijf maanden later, op 15 juli, werd de levering van elektriciteit hei-vat. Ben Jansen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 36