Politici zijn geen idealisten meer De Osseberg brengt vijfmaal naakt PZC Niet te duiden herinneringen zeeland z 14 Kunstenaar Van Langevelde is niet onder de indruk van mooie woorden Hulster boeren horen niks nieuws op forum agenda lezers schrijven kunst cultuur Van studie tot beeld Nieuwe stichting haalt Van Dik Hout naar Oostburg dinsdag 17 februari 1998 door Wout Bareman TERNEUZEN - Wat er de afge lopen jaren is verwezenlijkt? Cees van Langevelde (65 en kunstenaar) grijpt in z'n baard. „Ze hebben de Stenen Beer ge realiseerd. En daardoor veel leegstand in de rest van de bin nenstad gecreëerd. In de Noordstraat vooral. En dat is eerlijk gezegd toch nog altijd de Kalverstraat van Terneu- zen. Die Stenen Beer? Je ziet er geen mensen, 't Is er geen pret tig lopen. Het is een ijskoud tochtgat. Een ijssalon is daar inderdaad heel erg op z'n plaats." Van Langevelde volgt de plaat selijke politiek op de voet. Lo gisch, z'n vader was tientallen jaren geleden wethouder van de Anti-Revolutionairen (AR). Het verhaal van de paplepel dus. Hij woont met zicht op de watertoren - 'daar moet een mooie woontoren komen' - en kijkt vanuit z'n atelier aan De Blokken ook uit op de Oostkolk en het Stadhuisplein. Miskleun Dat plein vindt hij een regel rechte miskleun. En met de Oostkolk hebben de bestuur ders tot nu toe ook nog weinig of niets gedaan. „Je komt er gemeenteraadsverkiezingen 4 maart door René Hoonhorst SINT-JANSTEEN - Agrariërs en plaatselijke politici kwa men er maandagavond tijdens een politiek forum van de NCB-afdeling Hulst niet hele maal uit. De vertegenwoordi gers van de aan de Hulster raadsverkiezingen deelne mende partijen willen de be staande agrarische bedrijven zoveel mogelijk gelegenheid geven een neventak uit te oefe nen om een rendabel bedrijf te kunnen bestieren. De ham vraag hoe tegelijkertijd een in vasie van intensieve varkens- of kippenmesterijen kan wor den voorkomen, werd echter door geen der politici beant woord. De problemen die ontstaan wanneer huidige agrariërs hun bedrijf verkopen aan boeren van buiten, die dan van voor delenvoor 'eigën' landbouwers kunnen profiteren, werden door de plaatselijke bestuur ders niet aangesneden. De zes vertegenwoordigers van de raadsfracties hielden zich voornamelijk op de vlakte. Zo had het aansluiten van wónin- drie eenden tegen - en dan nog voornamelijk op het bruggetje, tot ergernis van de wandelaars. Verder niets. En de gerecon-. strueerde Markt... sorry hoor... alweer negatief. Kaal. En al die paaltjes, alsof de mensen zelf niet een klein beetje discipline zouden kunnen opbrengen. Het heeft geen sfeer. Dat is het probleem!" Bij de verwezenlijking van al die mooie plannen wordt veel te weinig gebruik gemaakt van 'eigen volk', van eigen archi tecten en andere plannenma kers die voeling hebben met Terneuzen. „Zo'n ontwerp voor een poortgebouw op de Axelsedam is wél van een ar chitect die Terneuzen als z'n broekzak kent. En dat ziet er toch prima uit?! Waarom niet vaker die mensen ingescha keld? Het is echt een oud ver haal: wat van ver komt is duur der en beter. Ik vind dat onzin, maar de dames en heren politi ci denken daar kennelijk an ders over. Ze doen op die manier wel mooi aan geldver spilling." Z'n stokpaardje dan, de cul tuur'. Beleid op dat gebied? Hij heeft er nooit iets van gemerkt. „De een krijgt alles de ander gen en bedrijven in het buiten gebied op het rioleringsnet ie ders aandacht. Over hoeveel geld de gemeente beschikbaar wil stellen voor aansluitingen in het buitengebied, had echter nog geen van de partijen diep nagedacht, verklaarde secre taris E. de Deeltere van de NCB-af deling Hulst na afloop van de 'levendige' discussie avond. Hondenbelasting De partijen waren wel eensge zind in hun afwijzing van een uitzonderingspositie voor hon denbezitters in het buitenge bied. Een aantal van de aanwe zige agrariërs meende dat zij vrijgesteld moesten worden van het betalen van hondenbe lasting, omdat hun huisdier of waakhond in het buitengebied niet voor overlast zorgt. Zo'n uitzonderingsregel is echter niet te hanteren, vonden alle partijen. Het is namelijk onmo gelijk om eerlijk onderscheid te maken tussen huisdieren (en hun bazen) die overlast veroor zaken en honden waarvoor de gemeenschap niets extra's hoeft te betalen. Cees van Langevelde: „Jammer dat ik het moet zeggen, maar de politici zitten voornamelijk op dat pluche ter meerdere glorie van zichzelf." foto Charles Strijd niks. Wie dicht bij het vuur zit, warmt z'n handen. Ik ben altijd nogal betrokken geweest bij de muziek, 't Is ronduit bescha mend hoe een stad als Terneu zen daarmee omspringt. We roepen nu zo over die nieuwe schouwburg; daaraan wordt alles opgehangen. Zoiets van 'kom in Terneuzen wonen, want we krijgen een nieuw the ater'. En verder?! Het is prach tig om te roepen dat Terneuzen een centrumfunctie in Zeeuws- Vlaanderen heeft. Maar maak dat dan eens waar. Maak jezelf eens waar als bij voorbeeld cul turele centrumgemeente. En niet alleen als werkstad." Geweigerd Cees van Langevelde had het gekund, in de voetsporen tre den van z'n vader Marinus. „Als ik het ha d gewild was ik zó gekozen. Maar ik heb het ge weigerd. Waarom? Omdat ik achter de schermen heb geke ken en zag hoe het er daar aan toeging. 'Je moet je'jas kunnen omkeren', zei m'n vader altijd. Toen wist ik genoeg. Ik ben blij voor vader dat hij de toestan den zoals je die nu leest niet heeft meegemaakt. Voor mijn vader was er nooit een voor deeltje, begrijp je? Nooit!" De politici van vandaag de dag vindt hij te afstandelijk. „Het zijn geen echte idealisten meer. Ja... zo rond de verkiezingen slaan ze je fanatiek op de schouder. Maar anders... Het is j ammer dat ik het moet zeggen, maar ze zitten voornamelijk op dat pluche ter meerdere glorie van zichzelf. Echt, ik vraag me af wanneer er weer een vent opstaat die de toon zet. In die raadsvergaderingen... er is toch geen discussie meer? Oostburg: dinsdag 17 februari - PvdA-afdeling en raadsleden op bezoek bij megastallen varkens fokker Van Sleuwen. Terneuzen: dinsdag 17 februari - VVD-bijeenkomstmet minister Jo- sias van Aartsen (landbouw) en kandidaat Tweede Kamerlid Jan Geluk - 20.00 uur hotel l'Escaut Oostburg: dinsdag 17 februari - VVD-statenleden en West- Zeeuws-Vlaamse raadsleden be zoeken zorgcentra IJzendijke, Aar denburg en Antoniusziekenhuis Eede: woensdag 18 februari - poli tiek café -19.30 uur Hof van Eede, organisatie in handen van de dorpsraad. Sas van Gent: woensdag 18 febru ari - politiek forum - 19.30 uur De Speye. Organisatie: Welzijnsraad Sas van Gent. Clinge: woensdag 18februari - po litiek forum - 20.00 uur Malper- tuus. Organisatie: dorpsraad Kioosterzande: wo 18 februari - politiek forum -20.00 uur Hotel van Leuven: Organisatie: LTO Cadzand: vrijdag 20 februari - poli tiek forum -20.00 uur verenigings gebouw Het ZWin. Organisatie: dorpsraad Terneuzen: 20 februari - PvdA- fractie Terneuzen bezoekt plaatse lijke woningbouwvereniging Groede: D66-verkiezingskaravaan in Groede. Lokale kandidaten, af delingsbestuurders en statenle den brengen met staatssecretaris Aad Nuis een bezoek aan de Lu therse kerk en het Slijkstraatje. Daarna in De Drie Koningen een discussiebijeenkomst over cul tuurbeleid en monumentenzorg in relatie tot het toerisme. Het werk bezoekvan de bewindsman begint om 10.15 uur, de forumbijeen komst om 13.00 uur Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche nen berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd beloopt uiter lijk 7 dagen. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. Clubnaam Toen ik de kop zag van de ru briek 'Clubnaam' (PZC 6-2) viel mijn mond van verbazing open. Met grote letters stond er dat Robur duivelse invloeden moest uitbannen. Omdat de betreffen de verslaggever mij had gebeld over de herkomst van deze naam, ben ik voor mezelf het ge sprek nog eens nagegaan of ik ook werkelijk iets over duivelse invloeden gezegd had. Dat bleek niet het geval te zijn. Ik heb wel gezegd dat het in de ja ren voor de Tweede Wereldoor log gewoonte was dat katholie ken, maar ook protestanten, eigen verenigingen oprichtten om hun leden tegen invloeden van buitenaf te beschermen en dat dat in die jaren ook heel nor maal was. Over duivelse invloe den heb ik absoluut niets gezegd en het zou ook niet in me opko men, omdat ik medemensen niet als duivels kan zien. A J. de Kok Geldeloozehof 2, Goes Harteloos-II Over het schrijven van de heer of mevrouw Bosma (PZC, 4-2) wil ik het volgende opmerken. In de zaak van de familie uit Borssele is, zoals het behoort in een democratische staat, recht gesproken met als gevolg terug zending naar het land van her komst. Dat een ieder zich niet met deze uitspraak kan vereni gen, kan ik begrijpen en ik heb respect voor die overtuiging. Maar de wethouder van de ge meente Borsele, mevrouw Elen- baas-Murre, heeft natuurlijk ook haar eigen overtuiging en die heeft zij niet om er door te genstanders en zéér zeker niet vanuit de bevolking daarvan te worden afgebracht, een moedig en standvastig besluit dus. Want had zij dat niet dan staan er bin nenkort weer andere, uitgepro cedeerde 'families te trappelen om dezelfde weg te volgen om hier te mogen blijven (ketting reacties). En als laatste wil ik nog even kwijt, dat ik de opmer kingen aan het adres van de wethouder (lid van welke poli tieke partij dan ook) laag bij de grond vind geschreven door ie mand met een te laag IQ. En de wijze waarop over anderen wordt gedacht doet mij denken aan een citaat uit een boek der dertiger jaren: 'Wie niet vóór mij is - is tegen mij en zal ik vernieti gen'. T. M. Muller Pr. Rooseveltlaan 178 Vlissingen Kunst-II Plotseling hebben we een daad krachtige wethouder van Cul tuur in Middelburg. Geweldig! De Vleeshal, dat elitaire paleis, zal eindelijk eens de goede rich ting uitgestuurd worden. Om niet de schij n van onwetendheid op zich te laden, heeft de wet houder eerst onverdachte des kundigen geraadpleegd. Beves tigd werd het hoge niveau van de tentoonstellingen (PZC, 5-2). Geen twijfel over het beleid dus. Een totale afbraak zou het ima go van de stad geen goed doen. Helaas blijft het feit dat de ten toonstellingen maar geen grote publiekstrekkers willen wor den. Gelukkig weet wethouder Strous daar wel raad op: de kunst moet de straat op en het aantal exposities gehalveerd. Waren er geen deskundigen die hem het verschil hadden kun nen uitleggen tussen stadsver- fraaiing en kunst die het denken en verbeelden prikkelt? Voor dit laatste wordt (de woorden van wethouder Strous citerend:) ne ver nooit niet op het moment zelf een groot publiek gevon den. Maar de geschiedenis van cultuur (zelfs die van Middel burg) leert ons dat het de brood nodige brandstof is voor het le vendig houden van de geest. De uitwerking daarvan staat ga-1 rant voor een groter publiek dan ad hoe gevonden kan worden. Vooralsnog vind ik de pogingen van directeur Lex ter Braak om in bredere kring interesse te wekken voor moderne kunst - door onder andere lezingen, dis cussies, De Verborgen Stad (zijn idee, niet dat van wethouder Strous), een consequent exposi- tiebeleid, dat zeker het huidige aantal tentoonstellingen per jaar behoeft, wil het niet tot in cidenten vervallen - interessan ter en veelbelovender dan de grabbelton-ideeën varf de wet houder. Jeltje Ratsmd Bogardstraat 31, Middelburg door Nico Out Het vrouwelijk naakt heeft in de beeldende kunst een lan ge traditie. Die loopt van vruchfbaarheidssymbool via 'de verleidster' Eva tot de my thologische vrouwen uit de Renaissance. Kunstenaars pro jecteren hun wisselende schoonheidsidealen op het mo del en voeren later vrouwelijk liloot op als symbool voor hoge re zaken. Pas in de 19e eeuw ko men de mannelijke schilders vaker uit voor hun erotische verlangens. Schaars geklede dames zijn zelfs een reis naar de harems van Tanger waard. In gres spant met zijn volgepakte 'Turkse bad' de kroon. De expressionisten zijn aan het begin van de 20e eeuw het meest direct in hun heftig verbeelden. Daarnaast komt een meer for mele aanpak op die het model vooral ziet als een boeiend volu me in de ruimte. Die visie sluit aan bij de ge woonte om op de academie naakt te tekenenen om zo de menselijke figuur te leren ken nen en weergeven. De tentoon stelling in Boerderijgalerie de Osseberg komt voort uit dat zelfde streven. Op het atelier van Theo Jordans in Groede kwamen tien jaar lang regelma- Olieverfschilderij van TeunnNijkamp. tig kunstenaars en liefhebbers samen óm zich te wijden aan modeltekenen. Vijf van hen - onder wie Jordans zelf - tonen nu een selectie uit de productie van die avonden. Jordans zocht met enkele fra giele lijnen de essentie van de vorm en voegt met enkele sub tiel gedoseerde waterverfvlek- ken plasticiteit toe. Zijn aanpak houdt het midden tussen een academisch realisme - in de goe de zin des woords - en een vluch tig impressionisme. Er zal veel mislukt zijn, maar de paar bla den die hij laat zien zijn mooi. Gerard Menken koos ook voor een studieuze verwerking. In hetzelfde idioom als zijn teke ningen van landschappen en stillevens zet hij zijn model neer. Zware contouren en hoekige ar ceringen maken de tekeningen krachtig. Als estheet in hart en nieren brengt hij achteraf met de roller kleurvlakken aan. Hij benadrukt zo de compositori sche spanning. Leendert van der Pool is vooral bekend als tekenaar van stille venachtige situaties. Langzaam kan hij daarin de compositie op bouwen en een balans vinden tussen vorm en kleur. In de zwart-wit tekeningen van het naakt is hij daarin niet ge slaagd. Wellicht door de korte standen krijgt hij onvoldoende greep op de complexe organi sche vormen. Zo resteert vooral het beeld van een worsteling waarin de spanning tussen het hoekige handschrift en de zach te rondingen van het model niet is opgelost. Jozef van Mierlo kan gezien de twee grotere beelden die buiten staan bogen op een degelijke anatomische kennis. Die stelt hem in staat gemakkelijk de vormen van het naakt te verta len in vlot geboetseerde beeld jes. De klei of de was wordt in losse brokjes opgebracht, wat het beeld een levendig karakter geeft. De grote variatie aanhou dingen is prima gekarakteri seerd. Van Mierlo verwerkt soms zijn beeldjes tot meer dan studies. Een opengewerkt bronsje wordt zo een herinne ring aan de vluchtigheid van de dans. Als enige van de exposanten ex poseert Teunn Nijkamp een werk dat veel verder gaat dan het visueel verkennen van het naakt. Hij schilderde het afge beelde doek dat in een gamma van blond en groen licht werpt op de vrouw als persoon. Door het zorgvuldig aftasten van de uitgekiend belichte vormen ver beeldt hij zowel een innerlijke als een uiterlijke wereld. In zijn tekeningen gaat hij uit van een grijs fond van houtskool waarin hij met lichte vlekken de vor men zichtbaar maakt. Zo krij gen ze iets geheimzinnigs, dat ondanks de helderheid in dit schilderij ook daaruit spreekt. Vijfmaal model. Werk van vijf kun stenaars in de Osseberg, Singelweg, Middelburg/Sint Laurens. Tot en met 28 februari. Stijn Kriele in GHL In GHL aan de Gravenstraat in Middelburg is een instal latie te zien van Stijn Kriele. Deze jonge kunstenaar geeft er met woorden van de schrijver F.C. Terbogh een motto aan: 'Of zijn wij ons heimelijk bewust dat wij het essentiële, dat wij begeren nooit zullen zien?' Kriele houdt zich bezig met herinneringen: „De afstand tussen 'toen' en 'nu' is ongrijp baar en moeilijk te definiëren. Een poging om die 'afstand' toch helder te benoemen, vormt de basis van mijn werk." Als ik binnenkom beginnen vier filmprojectoren te ratelen. Ze staan op aan de wand beves tigde glazen planken. Op elke projector draait een eindeloos filmpje dat door een spiegel op een vrijhangend matglas zicht baar Is.. Een horizontale rode baan boven een grijzig doorte- lcend vlak; een bunker in het veld; een 'rijdende' beweging d ie over het d a k va n een bun kei- de akkers laat zien; een witte lamp die lijkt op een high-tech paddestoel. In het aangrenzen de klaslokaal begint een vreemd klagelijk loeien wan neer ik door de ruimte loop. Ik zie een in een rood waas gehuld filmbeeld van een weg met bo men vanuit een rijdende auto gezien, Op een mum- hangen vier kleine schilderijtjes in grijs, zwart en wit. Niet meer dan twee banen en in één geval weer een bunker. Ernaast hangt een computerprint: zwart met een rood vlak boven een lichtblauw vlak dat wel op water lijkt. De vlakken vloeien wolkachtig in het duister uit. Het zijn beelden waarvan ik me kan voorstellen dat ze zich zon der te traceren reden vertonen op je netvlies. De geprojecteer de beelden zijn echter én vluch tiger, de andere zetten zich vast zonder dat ze daarmee duide lijk worden. Kriele wil een sfeer scheppen 'waarvan de kracht gelijk waardig is' aan zijn ervaringen en herinneringen. Dat is moei lijk te toetsen. Voor mij is de in stallatie een aanzet die het vreemde proces zichtbaar maakt waarin herinneringen zich aandienen zonder dat je erom vraagt en zonder dat je er wat van snapt. Een boeiend proces, dat zich bij Kriele het sterkst manifesteert in de film pjes op de gang. Stijn Kriele, GHL, Middelburg. Tol en met 22 februari. archieffoto Lex de Meester Fragment van de installatie van Stijn Kriele. foto Ruben Oreel door Hans Heijt OOSTBURG - Het concert van de Nederlandstalige band Van Dik Hout in sporthal De Een hoorn in Oostburg op 31 mei is het eerste wapenfeit van de stichting Wall of Sound. De stichting wordt gevormd door West-Zeeuws-Vlaamse mu ziekliefhebbers die enkele ke ren per jaar een grotere band naar de regio willen halen, re gionale bands gaan begeleiden en een maandelijkse jamsessie nastreven. De stichting Wall of Sound is vorige week opgericht en be staat uit Jan-Bart van Bohee- men, Luciën Haertjens en Na thalie van Rijswijk. Haertjens legt uit dat de oprichters grote muziekliefhebbers zijn, regel matig concerten bezoeken en samen drummen. „We volgen de Zeeuws-Vlaamse popscene goed en vonden dat er op het ge bied van concerten niet zoveel gebeurde. Daarom wilden we zelf iets gaan doen. Haertjens en Van Boheemen Vinden het een goede zaak dat de sector Jeugd- en Jongeren werk van de stichting Welzij n en andere instanties regelmatig concerten verzorgen, maar stel len dat er meer mogelijk is. Van Boheemen: „Op Ledelpop speelden de laatste keer goede bands, maar ik geloof dat er niet meer dan driehonderd mensen waren. Wij willen enkele keren per jaar een wat grotere band naar Zeeuws-Vlaanderen halen en een regionale groep voor het voorprogramma contracteren. De beide muziekliefhebbers stellen dat het mes op die manier aan twee kanten snijdt. De Zeeuws-Vlamingen krijgen een bekendere band in de eigen streek te zien en een regionale I band kan voor een groter pu bliek optreden. Begeleiding Daarnaast wil de stichting Wall of Sound Zeeuws-Vlaamse groepen begeleiden bij het rege len van optredens, het opnemen van demo's en andere zaken. Haertjens: „We zijn ook een da- tabank aan het opzetten met 1 informatie over bands en muzi- i kanten uit de regio. We kunnen bands dan in contact brengen met muzikanten en ook het om gekeerde doen. We willen aan alle stijlen aandacht besteden." De leden van de stichting probe ren zoveel mogelijk optredens van regionale bands te bezoe ken om in contact te komen met j muzikanten uit de regio. Daar- naast is het de bedoeling elke maand een jamsessie te houden. ,We hebben al een locatie op het oog en willen zelf een vaste in- stallatie aanschaffen", aldus j Van Boheemen. Haert j ens en Van Boheemen ste- i ken zelf geld in de installatie, omdat ze muziekliefhebbers zijn. Ook het contracteren van j Van Dik Hout, met in het voor- programma de regionale band Absolute Beginners, is voor de stichting een risico. Haertjens: „Maar we gaan ook nog op zoek naar sponsors." De stichting Wall of Sound is gevestigd op Weststraat 25, 4501 JE Oost burg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 34