IJsclub breekt met luide jeugdsoos De Osseberg brengt vijfmaal naakt Eerste paal Buitenhof Domburg Kattenhater actief in Sint-Philipsland Niet te duiden herinneringen Nieuwe stichting haalt Yan Dik Hout naar Oostburg lezers schrijven Clubnaam Harteloos-II Kunst-II Sint-Annalandse jongeren moeten na herhaalde klachten uit gehuurd honk kunst cultuur Van studie tot beeld zeeland dinsdag 17 februari 1998 s 14 Op deze plek moeten 199 exclusieve landhuizen verrijzen. foto Lex de Meester door Nicole Kluijtmans DOMBURG - Li Domburg is maandag middag de eerste paal geslagen voor de uitbreiding van Hof Domburg. Het gaat om de fundering van de eerste van 199 ex clusieve landhuizen die Buitenhof Dom burg gaan vormen. De officiële plechtig heid rondom de eerste paal volgt nog. Vanwege twee rechtszaken die bij de rechtbank in Middelburg hebben gediend tegen de bouwplannen, heeft Roompot Recreatie Beheer BV (RRB) de festivitei ten nog niet kunnen plannen. Voor de eigenaar van het park is de eerste paal een mijlpaal. RRB heeft hier ruim drie jaar op moeten wachten. Bij de over name van het verlieslijdende Hof Dom burg van de Stichting Badplaatshelangen Domburg is afgesproken dat de gemeente zou meewerken aan de uitbreiding van het bungalowpark. Kwaliteit Buitenhof Domburg moet leiden tot kwa liteitsverbetering. H. J. van Koeveringé, directeur van RRB, verwacht dat alin sep tember de eerste bungalow wordt opgele verd. In oktober 1999 zal Buitenhof Dom burg helemaal klaar zijn. In het stadje Domburg stuitte het bouw plan echter op groot verzet. Omwonenden vrezen voor overlast. Volgens hen kan het Wegennet van het oude Domburg het toenemende verkeer niet aan. Ook de voorzieningen zouden niet op de extra toeristen zijn berekend. Toch verloren de om wonenden, verenigd in het actiecomité Houdt Domburg Leefbaar en Uniek, een rechtszaak tegen de bouwvergunning van de gemeente. De bestuursrechter wees ook de sehorsingsverzoeken van de on dernemer P. Bommeljé, de Zeeuwse Mi lieufederatie en J. Lievense, eigenaar van Park de Hoge Weide af. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche nen berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd beloopt uiter lijk 7 dagen. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. Toen ik de kop zag van de ru briek 'Clubnaam' (PZC 6-2) viel mijn mond van verbazing open. Met grote letters stond er dat Robur duivelse invloeden moest uitbannen. Omdat de betreffen de verslaggever mij had gebeld over de herkomst van deze naam, ben ik voor mezelf het ge sprek nog eens nagegaan of ik ook werkelijk iets over duivelse invloeden gezegd had. Dat bleek niet het geval te zijn. Ik heb wel gezegd dat het in de ja ren voor de Tweede Wereldoor log gewoonte was dat katholie ken, maar ook protestanten, eigen verenigingen oprichtten om hun leden tegen invloeden van buitenaf te beschermen en dat dat in die jaren ook heel nor maal was. Over duivelse invloe den heb ik absoluut niets gezegd en het zou ook niet in me opko men, omdat ik medemensen niet als duivels kan zien. A J. de Kok Geldeloozehof 2, Goes Over het schrijven van de heer of mevrouw Bosma (PZC, 4-2) wil ik het volgende opmerken. In de zaak van de familie uit Borssele is, zoals het behoort in een democratische staat, recht gesproken met als gevolg terug zending naar het land van her komst. Dat een ieder zich niet met deze uitspraak kan vereni gen, kan ik begrijpen en ik heb respect voor die overtuiging. Maar de wethouder van de ge meente Borsele, mevrouw Elen- baas-Murre, heeft natuurlijk ook haar eigen overtuiging en die heeft zij niet om er door te genstanders en zéér zeker niet vanuit de bevolking daarvan te worden afgebracht, een moedig en standvastig besluit dus. Want had zij dat niet dan staan er bin nenkort weer andere, uitgepro cedeerde families te trappelen om dezelfde weg te volgen om hier te mogen blijven (ketting reacties). En als laatste wil ik nog even kwijt, dat ik de opmer kingen aan het adres van de wethouder (lid van welke poli tieke partij dan ook) laag bij de grond vind geschreven door ie mand met een te laag IQ. En de wijze waarop over anderen wordt gedacht doet mij denken aan een citaat uit een boek dei- dertiger j aren: 'Wie niet vóór mij is - is tegen mij en zal ik vernieti gen'. T. M. Muller Pr. Rooseveltlacin 178 Vlissingen Plotseling hebben we een daad krachtige wethouder van Cul tuur in Middelburg. Geweldig! De Vleeshal, dat elitaire paleis, zal eindelijk eens de goede rich ting uitgestuurd worden. Om niet de schijn van onwetendheid op zich te laden, heeft de wet houder eerst onverdachte des kundigen geraadpleegd. Beves tigd werd het hoge niveau van de tentoonstellingen (PZC, 5-2). Geen twijfel over het beleid dus. Een totale afbraak zou het ima go van de stad geen goed doen. Helaas blijft het feit dat de ten toonstellingen maar geen grote publiekstrekkers willen wor den. Gelukkig weet wethouder Strous daar wel raad op: de kunst moet de straat op en het aantal exposities gehalveerd. Waren er geen deskundigen die hem het verschil hadden kun nen uitleggen tussen stadsver- fraaiing en kunst die het denken en verbeelden prikkelt? Voor dit laatste wordt (de woorden van wethouder Strous citerend:) ne ver nooit niet op het moment zelf een groot publiek gevon den. Maar de geschiedenis van cultuur (zelfs die van Middel burg) leert ons dat het de brood nodige brandstof is voor het le vendig houden van de geest. De uitwerking daarvan staat ga rant voor een groter publiek dan ad hoe gevonden kan worden. Vooralsnog vind ik de pogingen van directeur Lex ter Braak om in bredere kring interesse te wekken voor moderne kunst - door onder andere lezingen, dis cussies, De Verborgen Stad (zijn idee, niet dat van wethouder Strous), een consequent exposi- tiebeleid, dat zeker het huidige aantal tentoonstellingen per jaar behoeft, wil het niet tot in cidenten vervallen - interessan ter en veelbelovender dan de grabbelton-ideeën van de wet houder. Jeltje Ratsma Bogardstraat 31, Middelburg door Marco van Barneveld SINT-PHILIPSLAND - Ver moedelijk door vergiftiging zijn de afgelopen maanden in Sint- Philipsland al zeker tien katten omgekomen. Bij de politie Tho- len zijn daarvan diverse meldin gen binnengekomen. Onlangs was het raak bij de familie Mol aan de Schelpkreekstraat in Sint-Philipsland. „Het is ver schrikkelijk. M'n dochtertje vond de poes, Krabbel, op een gegeven moment buiten op straat. Hartstikke dood. De dokter wist zeker dat het vergif tiging was", zegt E. Mol, de vrouw des huizes. Het zou vooral spelen in de nieuwbouwwijk waar ook de Schelpkreekstraat ligt. Volgens mevrouw Mol is de gifmenger al sinds september vorig jaar be zig. „Zo'n beetje om de veertien dagen is het raak. Die van ons had zich volgens de dokter hele maal volgevreten met blauw groene gifkorrels." De politie zegt weinig te kunnen doen aan de zaak. „De vraag is natuurlijk of alle dode katten die daar de afgelopen tijd zijn gevonden ook zijn vergiftigd. We denken dat dat zo is, maar verder is de zaak moeilijk aan te pakken", zegt een politiewoordvoerder. V ogelliefhebbers Probleem is volgens de woord voerder dat het heel eenvoudig is om onopvallend katten te ver giftigen. „Je hoeft maar een handjevol korrels op straat te laten vallen en klaar is Kees. En laatst schijnt het ook in zahn te hebben gezeten die iemand op straat had gelegd." Volgens de politiewoordvoerder zouden er vaak vogelliefhebbers achter dit soort praktijken zitten. „Maar of dat in Sint-Philips land ook het geval is weet ik echt niet. Dat zou ik echt niet durven zeggen." Ellie Mol zegt ook niet te weten wie er achter kan zitten. „Je hoort natuurlijk wel eens wat namen in de wijk, maar ik weet niet wat daarvan waar is.Of de familie een nieuwe poes neemt, is nog niet helemaal zeker. „Ik denk het wel", zegt Mol, „maar ik -wil toch nog even wachten. Het verlies van Krabbel is nog zo vers." door Marco van Barneveld SINT-ANNALAND - De ijsclub Sint-Annaland wil af van de jeugdsoos die sinds een jaar ge bruik maakt van het clubge bouw van de ijsvereniging. Er is te veel overlast. „Het geluid van de muziek staat soms veel te hard en jongeren hangen veel te veel buiten rond", zegt J. van Dijke van het bestuur van de ijs- club. „Er kwamen gewoon steeds meer klachten van om wonenden. Dat kan dus niet meer." Het ging om een proef met de jeugdsoos. Die instelling kon daar vorig jaar terecht, na lang zoeken naar een locatie. Het be stuur van de ijsclub heeft beslo ten de samenwerking per 28 februari op te zeggen. W. Berke laar van het Thoolse jeugd- en jongerenwerk zegt desondanks te hopen dat er nog een oplos sing kan worden gevonden. „Ik kan me voorstellen dat de ijs club moeite heeft met de manier waarop het is gegaan", zegt zij. „Zij willen natuurlijk hun goe de naam behouden en wanneer er klachten zijn, is dat niet best. Maar het moet toch mogelijk zijn om daar via goede afspra ken oplossingen voor te verzin nen. Bijvoorbeeld afspraken over het volume van de muziek. Desnoods ga ik zelf op vrijdag avonden controleren of het alle maal goed gaat." Urineren Berkelaar zelf zegt nog nooit klachten te hebben gehoord van omwonenden. Bij de ijsclub zijn wel regelmatig negatieve gelui den binnengekomen. Van Dijke: „We zijn ook zelf wel eens gaan kijken op vrijdagavonden. Dan zeiden ze bij de soos dat h'et alle maal prima liep, maar onder tussen hingen er dan meer jon geren buiten dan binnen. Soms liepen ze zelfs bij mensen in tui nen te urineren." Verzekering Los van de overlast waren er problemen rond de verzekering voor het gebouw. Onduidelijk was per wanneer en hoeveel de soos moest gaan meebetalen aan verzekeringspremies. Het be stuur van de ijsclub betreurt het volgens Van Dijke dat het niet goed is gelopen met de soos. ,Want er is ook op de woensdag middag van alles te doen voor kleintjes. En dat loopt hartstik ke goed. Het is natuurlijk heel jammer dat het nu voor hen ook is afgelopen." Berkelaar gaat deze week nog rond de tafel zitten met een aan tal bestuursleden van de ijsclub. „Dat gebeurt op mijn verzoek", zegt de jongerenwerkster. „Want de soos loopt op zich goed. Het zou heel zonde zijn wanneer het afloopt." Berke laar hoopt in elk geval uitstel te krijgen van de ijsclub. „Dan kunnen we zelf uitkijken naar een andere locatie. Al is dat heel erg moeilijk. Zelf weet ik nog geen plek waar we terecht kun nen." Overigens noemt Berke laar de huidige locatie ook niet echt ideaal. „We zitten toch middenin een woonwijk." Stijn Kriele in GHL In GHL aan de Gravenstraat in Middelburg is een instal latie te zien van Stijn Kriele. Deze jonge kunstenaar geeft er met woorden van de schrijver EC. Terbogh een motto aan: 'Of zijn wij ons heimelijk bewust dat wij het essentiëledat wij begeren nooit, zullen zien?' Kriele houdt zich bezig met herinneringen: „De afstand tussen 'toen' en 'nu' is ongrijp baar en moeilijk te definiëren. Een poging om die 'afstand' toch helder te benoemen, vormt de basis van mijn werk." Als Ik binnenkom beginnen vier filmprojectoren te ratelen. Ze staan op aan de wand beves tigde glazen planken. Op elke projector draait een eindeloos filmpje dat door een spiegel op een vrijhangend matglas zicht baar is. Een horizontale rode baan boven een grijzig doorte- kend vlak; een bunker in het veld; een 'rijdende' beweging die over het dak van een bunker de akkers laat zien; een witte lamp die lijkt op een high-tech paddestoel. In het aangrenzen de klaslokaal begint een vreemd klagelijk loeien wan neer ik door de ruimte loop. Ik zie een in een rood waas gehuld filmbeeld van een weg met bo men vanuit een rijdende auto gezien. Op een muur hangen vier kleine schilderijtjes in grijs, zwart en wit. Niet meer dan twee banen en in één geval weer een bunker. Ernaast hangt een computerprint: zwart met een rood vlak boven een lichtblauw vlak dat wel op water lijkt. De vlakken vloeien wolkachtig in het duister uit. Het zijn beelden waaivan ik me kan voorstellen dat ze zich zon der te traceren reden vertonen op je netvlies. De geprojecteer de beelden zi j n echter én vluch tiger, de andere zetten zich vast zonder dat ze daarmee duide lijk worden. Kriele wil een sfeer scheppen 'waarvan de kracht gelijk waardig is' aan zijn ervaringen en herinneringen. Dat is moei lijk te toetsen. Voor mij is de in stallatie een aanzet die het vreemde proces zichtbaar maakt waarin herinneringen zich aandienen zonder- dat je erom vraagt en zonder dat je er wat van snapt. Een boeiend proces, dat zich bij Kriele het sterkst manifesteert in de film pjes op de gang. Stijn Kriele, GHL, Middelburg. Tot en met 22 februari. Fragment van de installatie van Stijn Kriele. foto Ruben Oreel door Hans Heijt OOSTBURG - Het concert van de Nederlandstalige band Van Dik Hout in sporthal De Een hoorn in Oostburg op 31 mei is het eerste wapenfeit van de stichting Wall of Sound. De stichting wordt gevormd door West-Zeeuws-Vlaamse mu ziekliefhebbers die enkele ke ren per jaar een grotere band naar de regio willen halen, re gionale bands gaan begeleiden en een maandelijkse jamsessie nastreven. De stichting Wall of Sound is vorige week opgericht en be staat uit Jan-Bart van Bohee- men, Luciën Haertjens en Na thalie van Rijswijk. Haertjens legt uit dat de oprichters grote muziekliefhebbers zijn, regel matig concerten bezoeken en samen drummen. „We volgen de Zeeuws-Vlaamse popscene goed en vonden dat er op het ge bied van concerten niet zoveel gebeurde. Daarom wilden we zelf iets gaan doen." Haertjens en Van Boheemen Vinden het een goede zaak dat de sector Jeugd- en Jongeren werk van de stichting Welzijn en andere instanties regelmatig concerten verzorgen, maar stel len dat er meer mogelijk is. Van Boheemen: „Op Ledelpop speelden de laatste keer goede bands, maar ik geloof dat er niet meer dan driehonderd mensen waren. Wij willen enkele keren per jaar een wat grotere band naar Zeeuws-Vlaanderen halen en een regionale groep voor het voorprogramma contracteren. De beide muziekliefhebbers stellen dat het mes op die manier aan twee kanten snijdt. De Zeeuws-Vlamingen krijgen een bekendere band in de eigen streek te zien en een regionale band kan voor een groter pu bhek optreden. Begeleiding Daarnaast wil de stichting Wall' I of Sound Zeeuws-Vlaamse groepen begeleiden bij het rege len van optredens, het opnemen van demo's en andere zaken. Haertjens: „We zijn ook een da tabank aan het opzetten met informatie over bands en muzi kanten uit de regio. We kunnen bands dan in contact brengen met muzikanten en ook het om gekeerde doen. We willen aan alle stijlen aandacht besteden. De leden van de stichting probe ren zoveel mogelijk optredens van regionale bands te bezoe ken om in contact te komen met muzikanten uit de regio. Daar naast is het de bedoeling elke maand een jamsessie te houden. „We hebben al een locatie op het i oog en willen zelf een vaste in stallatie aanschaffen", aldus Van Boheemen. Haertjens en Van Boheemen ste ken zelf geld in de installatie, omdat ze muziekliefhebbers zijn. Ook het contracteren van i Van Dik Hout, met in het voor programma de regionale band Absolute Beginners, is voor de stichting een risico. Haertjens: „Maar we gaan ook nog op zoek naar sponsors." De stichting Wall of Sound is gevestigd op j Weststraat 25, 4501 JE Oost burg. door Nico Out Het vrouwelijk naakt heeft in de beeldende kunst een lan ge traditie. Die loopt van vruchtbaarheidssymbool via 'de verleidster' Eva tot de my thologische vrouwen uit de Renaissance. Kunstenaars pro jecteren hun wisselende schoonheidsidealen op het mo del en voeren later vrouwelijk bloot op als symbool voor hoge re zaken. Pas in de 19e eeuw ko men de mannelijke schilders vaker uit voor hun erotische verlangens. Schaars geklede dames zijn zelfs een reis naar de harems van Tanger waard. In gres spant met zijn volgepakte 'Turkse bad' de kroon. De expressionisten zijn aan het begin van de 20e eeuw het meest direct in hun heftig verbeelden. Daarnaast komt een meer for mele aanpak op die het model vooral ziet als een boeiend volu me in de ruimte. Die visie sluit aan bij de ge woonte om op de academie naakt te tekenenen om zo de menselijke figuur te leren ken nen en weergeven. De tentoon stelling in Boerderijgalerie de Osseberg komt voort uit dat zelfde. streven. Op het atelier van Theo Jordans in Groede kwamen tien jaar lang regelma- staan bogen op een degelijke anatomische kennis. Die stelt hem in staat gemakkelijk de vormen van het naakt te verta len in vlot geboetseerde beeld jes. De klei of de was wordt in losse brokjes opgebracht, wat het beeld een levendig karakter geeft. De grote variatie aan hou dingen is prima gekarakteri seerd. Van Mierlo verwerkt soms zijn beeldjes tot meer dan studies. Een opengewerkt brons je wordt- zo een herinne ring aan de vluchtigheid van de dans. Als enige van de exposanten ex poseert Teunn Nijkamp een werk dat veel verder gaat dan het visueel verkennen van het naakt. Hij schilderde het afge beelde doek dat in een gamma van blond en groen licht werpt op de vrouw als persoon. D ooi- het zorgvuldig aftasten van de uitgekiend belichte vormen ver beeldt hij zowel een innerlijke als een uiterlijke wereld. In zijn tekeningen gaat hij uit van een grijs fond van houtskool waarin hij met lichte vlekken de vor men zichtbaar maakt. Zo krij gen ze iets geheimzinnigs, dat ondanks de helderheid in dit schilderij ook daaruit spreekt. Vijfmaal model. Werk van vijf kun stenaars in de Osseberg, Singeliveg, Middelburg/Sint Laurens. Tot en met 2S.februari. Van Dik Hout naakt is hij daarin niet ge slaagd. Wellicht door de korte standen krijgt hij onvoldoende greep op de complexe organi sche vormen. Zo resteert vooral het beeld van een worsteling waarin de spanning tussen het hoekige handschrift en de zach te rondingen van het model niet is opgelost. Jozef van Mierlo kan gezien de twee grotere beelden die buiten archieffoto Lex de Meester tig kunstenaars en liefhebbers samen om zich te wijden aan modeltekenen. Vijf van hen - onder wie Jordans zelf - tonen nu een selectie uit de productie van die avonden. Jordans zocht met enkele fra giele lijnen de essentie van de vorm en voegt met enkele sub tiel gedoseerde waterverfvlek- ken plasticiteit toe. Zijn aanpak houdt het midden tussen een academisch realisme - in de goe de zin des woords - en een vluch tig impressionisme. Er zal veel mislukt zijn, maar de paar bla den die hij laat zien zijn mooi. Gerard Menken koos ook voor een studieuze verwerking. In hetzelfde idioom als zijn teke ningen van landschappen en stillevens zet hij zijn model neer. Zware contour-en en hoekige ar ceringen maken de .tekeningen krachtig. Als estheet in hart en nieren brengt hij achteraf met de roller kleurvlakken aan. Hij benadrukt zo de compositori sche spanning. Leendert van der Pool is vooral bekend als tekenaar van stille- venachtige situaties. Langzaam kan hij daarin de compositie op bouwen en een balans vinden tussen vorm en kleur. In de zwart-wit tekeningen van het Olieverfschilderij van Teunn Nijkamp.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 30