Goese politiek mist cultmirgevoel De Osseberg brengt vijfmaal naakt PZC Zeeland heeft meer politie en specialisten nodig volgens CDA Niet te duiden herinneringen Nieuwe stichting haalt Van Dik Hout naar Oostburg zeeland Artistieke veld signaleert lauwheid in verkiezingsprogramma's lezers schrijven kunst cultuur Van studie tot beeld dinsdag 17 februari 1998 bw 14 door Marten de Jongh GOES - Weinig onderwerpen in Goes die zo gevoelig liggen als de strijd om de schouwburg. Het verhaal is bekend: het za lencomplex de Prins van Oran je gaat over enkele maanden dicht en een nieuw theater laat nog een paar jaar op zich wach ten. Dat een centrumgemeente als Goes het enkele jaren moet stellen zonder schouwburg, daarvan spreekt menigeen schande. Te laat zou de ge meente zijn begonnen met het ontwikkelen van een heus cul tuurbeleid. De verkiezings campagnes bieden de politiek een kans beterschap te belo ven. De culturele boodschap van de partijen lijkt tot dusver echter kracht te ontberen. Artistiek leidster van Stichting Dansz Lia Sorber mist een dui delijke stellingname van de politiek. „Cultuur is toch een vergeten stukje in Goes. Tegenwoordig gebeurt er wel wat, dat is waar. Maar nog altijd is de terughou dendheid groot." Te lijden Net als enkele andere amateur gezelschappen heeft Stichting Dansz te lijden onder de voor tijdige sluiting van de Prins van Oranje. De clubs die ge bruik maken van het gebouw moeten noodgedwongen elders onderdak zoeken. Tevergeefs smeekten zij de politiek het voortbestaan van de Prins te rekken. Nu vechten de gezel schappen ervoor dat Goes die beloofde nieuwe schouwburg zo snel mogelijk krijgt. De be lofte is gedaan, toch houdt Sor ber haar hart vast. Minimaal „Ik ben bang dat ze het nieuwe theater minimaliseren tot een veredeld verenigingsgebouw." De artistiek leidster van Dansz denkt dat de Goese raad een paar nieuwe mensen nodig heeft die bereid zijn keihard te vechten voor het schouwburg en cultuurbeleid. Naar haar idee spreekt op dit moment al leen D 6 6 klare taal. Van de hui dige cultuurwethouder mr. S. J. Heijning (WD) verwacht zij weinig. „Best een schattige man hoor. Maar hij is meer ge ïnteresseerd in financiën dan in cultuur." Teleurgesteld Ook programmeur J. Boonman van de Prins van Oranje heeft weinig lovende woorden voor wethouder Heijning. „Je zou toch van de WD mo gen verwachten dat ze er een echt item van maken. Dat ze zich nadrukkelijk inzetten voor een nieuw theater. Tot nu toe merk ik daar weinig van." Boonman is ook teleurgesteld in het gebrek aan gedrevenheid bij andere partijen. „Alleen PvdA en D66 steken duidelijk hun nek uit voor een goed schouwburgbeleid. Waar die lauwheid van andere partijen vandaan komt? Boon man heeft wel een idee. „De Goese politiek is gewoon te weinig betrokken bij het cultu rele leven in de provincieIk zie maar heel weinig raadsleden bij culturele voorstellingen in de Prins. Misschien dat er een paar naar Podium 't Beest gaan, maar verder zie je ze nau welijks." Vermaak Coordinator R. van Dokkum van 'Trechter Vijf, een stichting die zich richt op beeldende kunst, denkt dat cultuur te vaak wordt aangeboden als vorm van vermaak. Cultuur verdient volgens hem dezelfde aandacht als economie of ge zondheidszorg. Dat mist hij nu. Toch ziet Van Dokkum ook vooruitgang. Met het project Gronden heeft Trechter Vijf de aandacht weten te trekken. De organisatie hoopt op een jaarlijkse gemeentelijke bij drage voor die activiteiten. Bij de bestuurders zou er wel be reidheid bestaan. Over de schouwburgperikelen houdt Van Dokkum zijn mond. Hij is er niet goed genoeg in thuis. Eén ding weet hij wel. „De cul tuur die een schouwburg pre senteert wordt beïnvloed door de politiek. Bij ons komt de stu ring van onderaf. Wij zorgen er wel voor dat we met eigen acti viteiten aandacht krijgen." Aan de lange geschiedenis van de Prins van Oranje komt over enkele maanden een einde. foto Willem Mieras Presentatie Kapelse politiek KAPELLE - De politieke partijen die 4 maart een gooi doen naar een zetel in de Kapelse gemeente raad, houden 28 februari een verldezingsmarkt. De bijeenkomst is be doeld om de kiezers te la ten kennismaken mét de kandidaten en de be- langrij kste standpunten van CDA, Gemeentebe lang, PvdA, SGP en WD. Verder nodigen dé partij en de bezoekers uit Om bepaalde kwesties bij hen onder de aandacht te brengen. Ook is het mo gelijk om te oefenen met de stemcomputer. De ver kiezingsmarkt is in de Vroone In Kapelle en duurt van 13 tot 17 uur. door Maurits Sep VLISSINGEN - Zeeland moet de beschikking krijgen over meer agenten. Om dat te beta len moet kritisch worden geke ken naar de verdeling van de gelden voor politie. De Rand stad kan met minder geld toe en Zeeland moet er wat bij krij gen. Dat zei Siem Buijs, de Goese nummer drie van de CDA-kandidatenlijst voor de Tweede Kamerverkiezingen, maandagavond op een verkie zingsbijeenkomstvan zijn par tij in Vlissingen. Veiligheid op straat is volgens Buijs een van de drie pijlers voor een goed ouderenbeleid. Behalve meer blauw op straat - „Volwaardige agenten, geen doekjes voor het bloeden zoals Melkertbanen" - moet er ook meer respect komen voor el kaar. Dat moet kinderen in het gezin en op school worden bij gebracht. „Zie wat in Gronin gen en Arnemuiden is gebeurd. Daar ligt ook een stuk verant woordelijkheid bij de ouders, 's Nachts wordt er bij mijn we ten met gehonkbald." gemeenteraadsverkiezingen 4 maart Voor een goed ouderenbeleid is een goede gezondheidszorg on ontbeerlijk, stelde Buijs, in het dagelijks leven (nog) huisarts. Hij zei zich ernstig zorgen te maken over de toenemende wachttijden. Die veroorzaken volgens hem een tweedeling in de zorg. Hij legde de zwarte piet bij het paarse kabinet. Er zijn te weinig middelen be schikbaar, er is een tekort aan verzorgend personeel, de capa citeit van de verpleeghuizen is onvoldoende en ziekenhuizen die te veel werk vernchten worden financieel gestraft in plaats van beloond. Zeeland moet er specialisten bij krij gen, vervolgde Buijs. „Het aantal specialisten is hier het zelfde als elders. Dat lijkt rechtvaardig, maar is het niet. De gemiddelde leeftijd is hier veel hoger. Er moet rekening worden gehouden met die ster ke vergrijzing." De derde pijler van het door Buijs voorgestane ouderenbe leid is de (langere) deelname van ouderen aan de samenle ving. „We moeten zuiniger om gaan met de kennis van oude ren, die niet wegsaneren met vut-regelingen. Mensen boven de vijftig moeten langer deel uitmaken van het arbeidspro ces, bijvoorbeeld in deeltijd werk of via flexibele pensione ring." Buij s wil ouderen ook financië le zekerheid geven: een 'hon derd procent aow-garantie'. Daarvoor moet onder meer het financieringstekort worden te ruggedrongen. Toerisme DeVlissingselijsttrekker!,. C. Poppe-de Looff hield onder het motto 'Vlissingen, wij blijven erin geloven' een betoog voor het uitbouwen van het toeris me. Dat levert werk op, is goed voor de economische ontwik keling en vitaliteit van de stad en moet, samen met het aantrekken van kleine indu strieën, de teloorgang van werkgelegenheid bij de grote bedrijven opvangen. Onont beerlijk voor Vlissingen zijn volgens Poppe-de Looff een tweede binnenstadsontslui ting en een blijvende verbin ding met Breskens over de Wes- terschelde. door Nico Out Het vrouwelijk naakt heeft in de beeldende kunst een lan ge traditie. Die loopt van vruchtbaarheidssymbool via 'de verleidster' Eva tot de my thologische vrouwen uit de Renaissance. Kunstenaars pro jecteren hun wisselende schoonheidsidealen op het mo del en voeren later vrouwelijk bloot op als symbool voor hoge re zaken. Pas in de 19e eeuw ko men de mannelijke schilders vaker uit voor hun erotische verlangens. Schaars geklede dames zijn zelfs een reis naar de harems van Tanger waard. In- gi'es spant met zijn volgepakte 'Turkse bad' de kroon. De expressionisten zijn aan het begin van de 2 Oe eeuw het meest direct in hun heftig verbeelden. Daarnaast komt een meer for mele aanpak op die het model vooral ziet als een boeiend volu me in de ruimte. Die visie sluit aan bij de ge woonte om op de academie naakt te tekenenen om zo de menselijke figuur te leren ken nen en wéergeven. De tentoon stelling in Boerderijgalerie de Osseberg komt voort uit dat zelfde streven. Op het atelier van Theo Jordans in Groede kwamen tien jaar lang regelma- 7.: Olieverfschilderij van Teunn Nijkamp. tig kunstenaars en liefhebbers samen om zich te wijden aan modeltekenen. Vijf van hen - onder wie Jordans zelf - tonen nu een selectie uit de productie van die avonden. Jordans zocht met enkele fra giele lijnen de essentie van de vorm en voegt met enkele sub tiel gedoseerde waterverfvlek- ken plasticiteit toe. Zijn aanpak houdt het midden tussen een academisch realisme - in de goe de zin des woords - en een vluch tig impressionisme. Er zal veel mislukt zijn, maar de paar bla den die hij laat zien zijn mooi. Gerard Menken koos ook voor een studieuze verwerking. In hetzelfde idioom als zijn teke ningen van landschappen en stillevens zet hij zijn model neer. Zware contouren en hoekige ar ceringen maken de tekeningen krachtig. Als estheet in hart en nieren brengt hij achteraf met de roller kleurvlakken aan. Hij benadrukt zo de compositori sche spanning. Leendert van der Pool is vooral bekend als tekenaar van stille venachtige situaties. Langzaam kan hij daarin de compositie op bouwen en een balans vinden tussen vorm en kleur In de zwart-wit tekeningen van het naakt is hij daarin niet ge slaagd. Wellicht door de korte standen krijgt hij onvoldoende greep op de complexe organi sche vormen. Zo resteert vooral het beeld van een worsteling waarin de spanning tussen het hoekige handschrift en de zach te rondingen van het model niet is opgelost. Jozef van Mierlo kan gezien de twee grotere beelden die buiten Stijn Kriele in GHL In GHL aan de Gravenstraat in Middelburg is een instal latie te zien van Stijn Kriele. Deze jonge kunstenaar geeft er met woorden van de schrijver EC. Terbogh een motto aan: 'Of zijn wij ons heimelijk bewust dat wij het essentiële, dat wij begeren nooit zullen zien?' Kriele houdt zich bezig met herinneringen: „De afstand tussen 'toen' en 'nu' is ongrijp baar en moeilijk te definiëren. Een poging om die 'afstand' toch helder te benoemen, vormt de basis van mijn werk." Als ik binnenkom beginnen vier filmprojectoren te ratelen. Ze staan op aan de wand beves tigde glazen planken. Op elke projector draait een eindeloos filmpje dat door een spiegel op een vrijhangend matglas zicht baar is. Een horizontale rode baan boven een grijzig doorte- kend vlak; een bunker in het veld; een 'rijdende' beweging die over het dak van een bunker de akkers laat zien; een witte lamp die lijkt op een high-tech paddestoel. In het aangrenzen de klaslokaal begint een vreemd klagelijk loeien wan neer ik door de ruimte loop. Ik zie een in een rood waas gehuld filmbeeld van een weg met bo men vanuit een rijdende auto gezien. Op een muur hangen vier kleine schilderijtjes in grijs, zwart en wit. Niet meer dan twee banen en in één geval weer een bunker. Ernaast hangt een computerprint: zwart met een rood vlak boven een lichtblauw vlak dat wel op water lijkt. De vlakken vloeien wolkachtig in het duister uit. Het zijn beelden waarvan ik me kan voorstellen dat ze zich zon der te traceren reden vertonen op je netvlies. De geprojecteer de beelden zijn echter én vluch tiger, de andere zetten zich vast zonder dat ze daarmee duide lijk worden. Kriele wil een sfeer scheppen 'waarvan de kracht gelijk waardig is' aan'zijn ervaringen en herinneringen. Dat is moei lijk te toetsen. Voor mij is de in stallatie een aanzet die het vreemde proces zichtbaar maakt waarin herinneringen zich aancüenen zonder dat je erom vraagt en zonder dat je er wat van snapt. Een boeiend proces, dat zich bij Kriele het sterkst manifesteert in de film pjes op de gang. Stijn Kriele, GHL, MiddelburgTot en met 22 februari. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche nen berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd beloopt uiter lijk 7 dagen. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. Clubnaam Toen ik de kop zag van de ru briek 'Clubnaam' (PZC 6-2) viel mijn mond van verbazing open. Met grote letters stond er dat Robur duivelse invloeden moest uitbannen. Omdat de betreffen de verslaggever mij had gebeld over de herkomst van deze naam, ben ik voor mezelf het ge sprek nog eens nagegaan of ik ook werkelijk iets over duivelse invloeden gezegd had. Dat bleek niet het geval te zijn. Ik heb wel gezegd dat het in de ja ren voor de Tweede Wereldoor log gewoonte was dat katholie ken, maar ook protestanten, eigen verenigingen oprichtten om hun leden tegen invloeden van buitenaf te beschermen en dat dat in die jaren ook heel nor maal was. Over duivelse invloe den heb ik absoluut niets gezegd en het zou ook niet in me opko men, omdat ik medemensen niet als duivels kan zien. A J. de Kok Geldeloozehof 2, Goes Harteloos-II Over het schrijven van de heer of mevrouw Bosma (PZC, 4-2) wil ik het volgende opmerken. In de zaak van de familie uit Borssele is, zoals het behoort in een democratische staat, recht gesproken met als gevolg terug zending naar het land van her komst. Dat een ieder zich niet met deze uitspraak kan vereni gen, kan ik begrijpen en ik heb respect voor die overtuiging. Maar de wethouder van de ge meente Borsele, mevrouw Elen- baas-Murre, heeft natuurlijk ook haar eigen overtuiging en die heeft zij niet om er door te genstanders en zéér zeker niet vanuit de bevolking daarvan te worden afgebracht, een moedig en standvastig besluit dus. Want had zij dat niet dan staan er bin nenkort weer andere, uitgepro cedeerde families te trappelen om dezelfde weg te volgen om hier te mogen blijven (ketting reacties). En als laatste wil ik nog even kwijt, dat ik de opmer kingen aan het adres van de wethouder (lid van welke poli tieke partij dan ook) laag bij de grond vind geschreven door ie mand met een te laag IQ. En de wijze waarop over anderen wordt gedacht doet mij denken aan een citaat uit een boek der dertiger jaren: 'Wie nietvóórmij is - is tegen mij en zal ik vernieti gen'. T. M. Muller Pr. Rooseveltlaan 178 Vlissingen Kunst-II Plotseling hebben we een daad krachtige wethouder van Cul tuur in Middelburg. Geweldig! De Vleeshal, dat elitaire paleis, zal eindelijk eens de goede rich ting uitgestuurd worden. Om niet de schij n van onwetendheid op zich te laden, heeft de wet houder eerst onverdachte des kundigen geraadpleegd. Beves tigd werd het hoge niveau van de tentoonstellingen (PZC, 5-2), Geen twijfel over het beleid dus. Een totale afbraak zou het ima go van de stad geen goed doen. Helaas blijft het feit dat de ten toonstellingen maar geen grote publiekstrekkers willen wor den. Gelukkig weet wethouder Strous daar wel raad op: de kunst moet de straat op en het aantal exposities gehalveerd. Waren er geen deskundigen die hem het verschil hadden kun nen uitleggen tussen stadsver- fraaiing en kunst die het denken en verbeelden prikkelt? Voor dit laatste wordt (de woorden van wethouder Strous citerend:) ne ver nooit niet op het moment zelf een groot publiek gevon den. Maar de geschiedenis van cultuur (zelfs die van Middel burg) leert ons dat het de brood nodige brandstof is voor het le vendig houden van de geest. De uitwerking daarvan staat ga rant voor een groter publiek dan ad hoe gevonden kan worden. Vooralsnog vind ik de pogingen van directeur Lex ter Braak om in bredere kring interesse te wekken voor moderne kunst - door onder andere lezingen, dis cussies, De Verborgen Stad (zijn idee, niet dat van wethouder Strous), een consequent exposi- tiebeleid, dat zeker het huidige aantal tentoonstellingen per jaar behoeft, wil het niet tot in cidenten vervallen - interessan ter en veelbelovender dan de grabbelton-ideeën van de wet houder. Jeltje Ratsma Bogardstraat 31, Middelburg staan bogen op een degelijke anatomische kennis. Die stelt hem in staat gemakkelijk de vormen van het naakt te verta len in vlot geboetseerde beeld jes. De klei of dé was wordt in losse brokjes opgebracht, wat het beeld een levendig karakter geeft. De grote variatie aan hou dingen is prima gekarakteri seerd. Van Mierlo verwerkt soms zijn beeldjes tot meer dan studies. Een opengewerkt bronsje wordt zo een herinne ring aan de vluchtigheid van de dans. Als enige van de exposanten ex poseert Teunn Nijkamp een werk dat veel verder gaat dan het visueel verkennen van het naakt. Hij schilderde het afge beelde doek dat in een gamma van blond en groen licht werpt op de vrouw als persoon. Door het zorgvuldig aftasten van de uitgekiend belichte vormen ver beeldt hij zowel een innerlijke als een uiterlijke wereld. In zijn tekeningen gaat hij uit van een grijs fond van houtskool waarin hij met lichte vlekken de vor men zichtbaar maakt. Zo krij gen ze iets geheimzinnigs, dat ondanks de helderheid in dit schilderij ook daaruit spreekt. Vijfmaal model. Werk van vijf kun stenaars in de Osseberg, Singelweg, Middelburg/Sint Laurens. Tot en met 28 februari. archieffoto Lex de Meester Fragment van de installatie van Stijn Kriele. foto Ruben Oreel door Hans Heijt OOSTBURG - Het concert van de Nederlandstalige band Van Dik Hout in sporthal De Een hoorn in Oostburg op 31 mei is het eerste wapenfeit van de stichting Wall of Sound. De stichting wordt gevormd door West-Zeeuws-Vlaamse mu ziekliefhebbers die enkele ke ren per jaar een grotere band naar de regio willen halen, re gionale bands gaan begeleiden en een maandelijkse jamsessie nastreven. De stichting Wall of Sound is vorige week opgericht en be staat uit Jan-Bart van Bohee- men, Luciën Haertjens en Na thalie van Rijswijk. Haertjens legt uit dat de oprichters grote muziekliefhebbers zijn, regel matig concerten bezoeken en samen drummen. „We volgen de Zeeuws-Vlaamse popscene goed en vonden dat er op het ge bied van concerten niet zoveel gebeurde. Daarom wilden we zelf iets gaan doen." Haertjens en Van Boheemen Vinden het een goede zaak dat de sector Jeugd- en Jongeren werk van de stichting Welzijn en andere instanties regelmatig concerten verzorgen, maar stel len dat er meer mogelijk is. Van Boheemen: „Op Ledelpop speelden de laatste keer goede bandsmaar ik geloof dat er niet meer dan driehonderd mensen waren. Wij willen enkele keren per jaar een wat grotere band naar Zeeuws-Vlaanderen halen en een regionale groep voor het voorprogramma contracteren." De beide muziekliefhebbers stellen dat het mes op die manier aan twee kanten snijdt. De Zeeuws-Vlamingen krijgen een bekendere band in de eigen streek te zien en een regionale band kan voor een groter pu bliek optreden. Begeleiding Daarnaast wil de stichting Wall of Sound Zeeuws-Vlaamse groepen begeleiden bij het rege len van optredens, het opnemen van demo's en andere zaken. Haertjens: „We zijn ook een da tabank aan het opzetten met informatie over bands en muzi kanten uit de regio. We kunnen bands dan in contact brengen met muzikanten en ook het om gekeerde doen. We willen aan alle stijlen aandacht besteden." Deleden van de stichting probe ren zoveel mogelijk optredens van regionale bands te bezoe ken om in contact te komen met muzikanten uit de regio. Daar naast is het de bedoeling elke maand een jamsessie te houden. „We hebben al een locatie op het oog en willen zelf een vaste in stallatie aanschaffen", aldus Van Boheemen. Haertjens en Van Boheemen ste ken zelf geld in de installatie, omdat ze muziekliefhebbers zijn. Ook het contracteren van Van Dik Hout, met in het voor programma de regionale band Absolute Beginners, is voor de stichting een risico. Haertjens; „Maar we gaan ook nog op zoek naar sponsors." De stichting Wall of Sound is gevestigd op Weststraat 25, 4501 JE Oost burg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 26