Grof geweld in haven Walsoorden Delta Contract traint staf van A&P Seks op bestelling in Oostenrijk PZC zeeland 19 Middelburgse opleiders aan basis van college supermarktketen ondernemend zeeland Goes' straatorkest op Frans carnaval in Nice agenda scheepvaartberichten dinsdag 17 februari 1998 door Harmen van der Werf De maat is vol voor Walter en Nan cy de Klerk. Zij zijn de overlast zat die passerende zeeschepen in de haven van Walsoorden veroorzaken. Hun scheepswerf is aan die haven ge vestigd. Geregeld zorgen snel varende zeeschepen voor zoveel golfslag in de haven, dat er volgens hen levensge vaarlijke situaties ontstaan. Zij vra gen zich af: „Moeten er eerst slachtof fers vallen, voordat de overheden hier iets tegen doen?" Nancy de Klerk heeft een brief in de computer zitten voor alle instanties die iets te maken hebben met de scheepvaart en de haven van Walsoor den. Zij klaagt daarin haar nood. „Ze ker één keer per week is het raak", verklaart zij. „Dan passeert er een zeeschip met zo'n grote snelheid, dat eerst het water uit de haven wordt weggezogen. Vervolgens komt het met een enorme kracht terug. Het is al ge beurd dat nieuwe afmeertrossen van binnenvaartschepen knapten." Scheepswerf De Klerk heeft twee pontons in de haven liggen. Daarop worden schepen gerepareerd. „Als wij aan het werk zijn en er komt zo'n schip aan, dan moeten wij vluchten", zegt Walter de Klerk. „Zo gaat het tekeer. Ik kan me voorstellen dat er nog eens een boot op onze ponton omkiept. Dan heb je grote kans op een ernstig be drijfsongeval. Wij willen dat voor zijn." Kinderen „Op zondag lopen hier nogal eens mensen met kinderen", voegt zijn vrouw toe. „Het water komt na het passeren van zo'n zeeschip razendsnel op. Een golf van een meter is geen uit zondering. Soms loopt het tot op de kade. Ik moet er niet aan denken wat er dan kan gebeuren." De brief die Nancy de Klerk heeft ge schreven, is nog niet de deur uit. Zij wil eerst steun verwerven van de loka le watersportvereniging en betonfa- brikant Bleijko, die ook overlast on dervinden. Binnenschipper A de Graaf uit Breskens is zand aan het los sen in Walsoorden. Hij kan erover meepraten. „Afgelopen nacht is het goed gegaan, want met name 's nachts varen ze hard. Maar mijn trossen zijn ook al eens gebroken. De tegenpartij vergoedt dat niet, onder het motto 'had je maar goed vast moeten ma ken'. Ze moeten mij eens vertellen hoe dat dan moet." Het probleem zou gemakkelijk op te lossen zijn door een snelheidsbeper king bij Walsoorden in te stellen. „Of De haven van Walsoorden: hoge golven en gevaarlijke situaties door passerende schepen. moeien nun ueroep serieus nemen", oordeelt Nancy de Klerk. „Zij zijn er toch voor de veiligheid." Zo simpel is het niet, aldus manager operaties M. Groothuis van het Ne derlands Loodswezen. „Op de haven- dam van Walsoorden staat een sein, dat aangeeft of er langzaam moet worden gevaren. Dat brandt altijd. Dan kijk je bij het passeren die haven in en dan ligt er niets. Leg dat de kapi tein maar eens uit. En afstoppen en weer optrekken kost wel twintig mi nuten. De volgende keer doe je dat niet meer." Havenmeester Paul Baart vindt dat onzin. „Er ligt altijd wat in de haven. Vanaf zeeschepen kun j e alleen de die pe haven zien en niet de getijdehaven, waar De Klerk is gevestigd." Erger Het probleem van te snel passerende zeeschepen speelt volgens Baart al ja ren. Evenals De Klerk verwacht hij dat het alleen maar erger wordt. De Westerschelde wordt verdiept voor de haven van Antwerpen. Er komen steeds meer en grotere containersche pen. De politie te water zit er wel achter aan, maar kan weinig uitrichten. Al leen bij schademeldingen kan zij iets doen. En zij kan een beroep doen op goed zeemanschap. Snel varende zee schepen zorgen niet alleen bij Wals oorden voor problemen. Schepen die aan de Dowsteiger bij Temeuzen en aan de Totalsteiger bij Borssele lig gen, hebben er ook last van. Rijkswaterstaat Zeeland kan evenals de politie te water niet veel onderne men. De vrije doorvaart naar Antwer pen, vastgelegd bij de officiële schei ding van België en Nederland in 1839, is heilig. „Op kosten van Rijkswater staat zijn in de haven van Walsoorden speciale lieren gemaakt om binnen schepen beter vast te leggen", laat W. Vinke van de dienstkring Zeeuws- Vlaanderen weten. „Dat helpt." Ongelukkig Volgens Vinke is een snelheidsbeper king technisch mogelijk. „Maar hoe handhaaf je dat? Een schip dat hard vaart, hoeft niet per se veel golfslag te veroorzaken. Feitelijk is het zo dat de haven van Walsoorden op een onge lukkige plek ligt en ook de vormge ving is ongelukkig. In de grond van de zaak zijn er niet zoveel mogelijkheden om dit probleem op te lossen." De veerhaven van Perkpolder, die na foto Charles Strijd opening van de Westerscheldetunnel in 2002 of 2003 vrijkomt, is naar de mening van Vinke geen alternatief. ,De veerhaven heeft de akelige eigen schap dat zij veel onderhoud vraagt. Wij besteden elk jaar een half miljoen aan baggerkosten. Ik denk niet dat die haven rendabel te maken is." Walter de Klerk houdt in elk geval de vinger aan de pols. „Elke keer als er zo'n zeeschip te snel passeert, neem ik contact op met de scheepvaartdienst. Ze zullen weten dat Walsoorden be staat, want het lijkt erop dat ze dat op die zeeschepen niet eens beseffen." „Natuurlijk weten we dat wel", rea geert Groothuis van het Loodswezen. „Maar die haven ligt gewoon op een slechte plek, zo dicht aan de vaargeul. En wat betreft een snelheidsbeper king: dat zal Antwerpen nooit pik ken." Op het Kanaal Gent-Terneuzen geldt wel zo'n beperking. Dat is vol gens Groothuis ook logisch. „Dat ka naal is veel smaller dan de Wester schelde en dus heel iets anders." door Claudia Sondervan MIDDELBURG - Na de 120 bedrijfsleiders van de A&P-su- permarkten in Nederland neemt Delta Contractactivitei ten in Middelburg ook de 225 plaatsvervangend bedrijfslei ders van de supermarktketen onder handen. Van maart tot de eerste maanden van 1999 gaan Middelburgse docenten hen vertrouwd maken met het con cept 'Coach in de lerende orga nisatie'. Ook zijn er plannen bij Delta en A&P om ook de rayon managers te scholen. Delta Contractactiviteiten, de bedrijfsgerichte trainingseen heid van het Delta College in Middelburg, heeft een contract Elektronisch havenloket goedgekeurd VLISSINGEN - Het elektro nisch systeem voor uitwisse ling van gegevens van Zeeland Seaports is gecertificeerd door Deloitte Touche accountants na toetsing aan hun Electronic Data Processing-audit. Het Zeeuws Haven Informatie Sys teem (ZHIS) werkt sinds sep tember 1996. Het systeem is een elektronisch loket voor het havenschap waar bedrijven en instanties zoals cargadoors, loodsdien- sten, havenmeesters, rederijen, Rijksverkeersinspectie, doua ne en marechaussee informatie uit halen en invoeren ten bate van een vlotte en veilige afhan deling van scheepvaartverkeer op de Schelde. Het ZHIS verwerkt jaarlijks een half miljoen berichten over registratie en facturering van bezoekende zee- en binnen vaartschepen. Met het systeem worden opbrengsten zoals ha vengelden, boeiengeld en ka- degeld volledig verantwoord, meldt Deloitte Touche. Het ZHIS bestaat uit een data bank die bij het havenschaps kantoor in Vlissingen is geplaatst. Bij bedrijven en in stanties staan werkstations die met de server verbonden zijn. Het ZHIS werd ontwikkeld door het internationaal bureau voor systeemadvisering, -inte gratie en software Logica te Amsterdam in samenwerking met Harbinger. daartoe gesloten met de super marktketen. Het binnenhalen van de opdracht wordt in Mid delburg beschouwd als een forse opsteker. „We hadden concurrentie van alle major players in de opleidingsmarkt. Daar zitten hele grote, interna tionale namen bij," is M. Car- don, coördinator van Delta Contractactiviteiten zich be wust. De managementstrainingen vormen het begin van het 'A &P-college' dat het concern wil opzetten en waarin Delta Con tractactiviteiten een van de hoofdrolspelers hoopt te wor den. Binnen dat eigen college wil het concern alle medewer kers gedurende hun loopbaan voorzien van relevante (bij— )scholing. Delta Contractacti viteiten streeft niet naar een positie als enige huisopleider bij A&P. „Dat zou niet verant woord zijn", zegt Cardon. „Je moet de kennis halen bij dege ne die er het meest van weet. Voor ons is dat management. Voor commerciële kennis bij voorbeeld kan dat een ander zijn." Taken 'De coach in de lerende organi satie' draait om de veranderen de rol van bedrijfsleiders van supermarktvestigingen. Do cent A Peene:„De bedrijfslei ders moeten van zuiver com merciële mensen groeien naar transformationele leiders die een visie kunnen ontwikkelen, daar ook een draagvlak voor kunnen vormen en hun mensen kunnen stimuleren." Stukken minder abstract: „Veel be drijfsleiders zijn ooit in het flessenhok begonnen en hou den ervan zelf ook de handen uit de mouwen te steken en mee te buffelen. Maar in de laatste jaren is het takenpakket van bedrijfsleiders zo uitgebreid, dat ze die inclinatie moeilijk kunnen combineren met goed functioneren. Ze staan graag midden tussen de mensen, maar zo'n houding strookt niet door Barend Pelgrim WALSOORDEN - Mit Adam und Eve können Sie geniefien und niemand weifi etivas. Post orderbedrijf PABO uit Wals oorden heeft deze week de eerste pakketten richting Oos tenrijk verstuurd. Het postor derbedrijf in erotische artike len heeft daarmee een volgende stap gezet in de uitbreiding van zijn activiteiten. PABO was reeds actief in Ne derland, België en Frankrijk en gaat in Oostenrijk nu ook te werk volgens de beproefde me thode. „We hebben onze eigen filosofie voor de klantenwer ving", legt adjunct commerci eel directeur E. Apers-Colman uit. „Die acquisitie verloopt al tijd in twee stappen. Eerst wor den er advertenties geplaatst en kaartjes verspreid waarmee geïnteresseerden onze gratis catalogus kunnen aanvragen. Dat is gebeurd vanaf half janu ari en sinds anderhalve week worden de catalogi verspreid. De tweede stap is dat mensen vanuit de catalogus telefo nisch, schriftelijk of via Inter net hun bestelling doen en in die fase bevinden we ons nu." Het Walsoordense bedrijf maakt een stormachtige ont wikkeling door. „In 1992 zijn we teruggekeerd naar onze kernactiviteit, het postorder- gebeuren", schetst directeur A Boddaert. Onze bezigheden waren te zeer versnipperd aan het raken en het werd onover zichtelijk." Deze verandering heeft PABO geen windeieren Tot 1994 werkten er twintig mensen in de vestiging aan de Paardenmarkt in Hulst. Het pand werd te klein en na enig zoekwerk belandde het bedrijf in Hontenisse, waar het alle medewerking kreeg van de ge meente. Het postorderbedrijf is nu gevestigd in een modern ge bouw en heeft 85 vaste mede werkers op de loonlijst staan. Jaarlijks worden vanuit de kop van Oost-Zeeuws-Vlaanderen ongeveer vier miljoen catalogi verstuurd. Het heeft er volgens Boddaert alle schijn van dat het succes verhaal van PABO in Oosten rijk wordt voortgezet. „We zijn benaderd door iemand die kan sen zag in dat land. Aan de hand van informatie die we zelf hebben ingewonnen zijn we er in gestapt", gaat Boddaert ver der. „Oostenrijk staat bekend als een goed postorder-land. Dat is een vast gegeven, hoe groter een land is en hoe lager de bereikbaarheid van win kels, des te hoger is het procen tuele marktaandeel van postorderbedrijven. Het is na tuurlijk nog prematuur om nu al conclusies te trekken, maai de eerste geluiden zijn zeker positief." met de efficiency-regels: dan komen de dingen die ze eigen lijk moeten doen, in het ge drang." Een belangrijk deel van de trai ning is het leren delegeren. „Dat is heel moeilijk voor veel mensen. Je kan het eens zijn over het probleem en over het doel waar je naar toe moet. Be drijfsleiders moeten durven zeggen: de weg daarnaartoe die jij kiest is anders dan die ik voor ogen had, maar neemt die weg maar. Zo creëer je een le rende organisatie. Ze moeten ook leren om contact te houden met de werkvloer via hun mid denkader en plaatsvervangers. Dat maakt de taak van die laat- sten ook weer anders." Stijl Met regelmaat worden de cur sisten gevraagd hun handels wijze uit de praktijk te toetsen aan het geleerde. „Zo ontdek je ook een persoonlijke stijl van leiding geven", stelt Peene, „Wij reiken een set manage mentinstrumenten aan, maar hoe en wanneer iemand ze toe past ligt aan hem." „Flexibiliteit is onze sterkste troef", meent Cardon over het concurrentiepotentiëel van zijn organisatie „We passen ons aan bij het bedrijf. Blijkt een afspraak enkele dagen te voren niet te schikken, dan zoe ken we in overleg een andere datum. Dat wordt gewaar deerd door de opdrachtge vers." Die troef wil Delta Contractac tiviteiten niet uit handen ge ven, wanneer de commerciële trainingspoot van het Delta College in de eerste fusieronde in het ROC Zeeland moet inte greren met andere trainings eenheden binnen het nieuw ge vormde scholingsinstituut. Welke gevolgen de fusie voor Delta Contractactiviteiten gaat hebben, wordt pas over enkele maanden duidelijk, ver wachten Cardon en Peene. Vanuit het PABO-magazijn in Walsoorden zijn deze week de eerste sexpakketten naar Oostenrijk gestuurd. foto Charles Strijd De rubriek Onderne mend Zeeland staat on der redactie van Claudia Sondervan. Vragen, tips en mededelingen kunnen schriftelijk worden aan geboden aan de redactie van de PZC, postbus 18. 4380 AA Vlissingen, of via fax 0118-470102. door Jacqueline Pons-Maas. GOES - 'Bonjour madame et monsieur comment allez vous. Kiek us oe aioij ier eel gek voe jullie doe. Merci pour votre hos- pitalité, dans Nice, en van vin rouge bin wij ok zeker nie vies'. Luid en duidelijk zal het Straat orkest Olé uit Goes met deze tekst de komende dagen in Nice op de Franse toer gaan, zonder het eigen Zeeuwse te verlooche nen. Vijf dagen zijn ze er te gast om de grootste carnavalsparade aan de Cöte d'Azur luister bij te zetten met hun swingende mu ziek, humor en show. Na maanden van voorbereiding gaan 23 leden en supporters van het straatorkest Olé uit Goes naar Zuid-Frankrijk. Na de laatste repetitie gisteravond vertrekken zij vanavond rond zeven uur met de bus naai- Nice om er deel te nemen aan de car- navalesque parade met het the ma Circus. Een spektakel waar bij duizenden mensen langs de vijf kilometer lange promenade aan de Middellandse Zee wor den verwacht. Al direct na aankomst gaat het blaasorkest Olé van start. Woensdag vanaf 14.15 uur swingen zij in kleurige narren- pakken mee in de stoet met de naam Bataille des Fleurs. Deze optocht wordt zaterdagmiddag herhaald. Met hun uitgelezen melodieën gaan ze mee in de show, die volgens secretaris Maya de Klerk goed in elkaar zit. „Uit ons repertoire vangaim veertig nummers hebben we de vrolijkste liedjes gekozen, waarbij niet alleen maar wordt geblazen. Er aijn veel humoris tische scènes in verwerkt. Zoals bij voorbeeld een zogenaamde ruzie met de dirigent. Soms spe len wij in hoog tempo en dan weer eens langzaam. We gaan tijdens een gezongen gedeelte tussen de mensen met de fles rond. Afhankelijk van de situa tie lopen en zitten we tussen het publiek. Omdat de stoet kilome ters lang is kunnen we ons pro gramma steeds herhalen." Tulpen Tussen het trompetgeschal door wordt de Nederlandse bloemen pracht gepromoot met steeds weer het a cappella te zingen 'Tulpen uit Amsterdam'. Zater dagavond vanaf kwart voor ne gen dweilen de muzikanten weer over de boulevard in het Défilé Camavalesque en zon dag is de groep om half drie voor de laatste maal te zien in het Corso Camavalesque. Elf jaar geleden speelde een groot aantal leden nog in show korps Excelsior uit Goes. Dat korps verzette de bakens en koos gedeeltelijk voor muziek in de Amerikaanse stijl. Vijftien leden voelden hier niet voor en vormden een nieuwe groep met de naam 'Oud Leden van Excel sior' (Olé). De groep telt nu 28 leden tussen 21 en 70 jaar. Het orkest vierde in 1997 het tienjarig jubileum en traden in deze periode op in Spanje, België en ontelbare ke ren in eigen provincie. EVENEMENTEN GOES - Grote Kerk, 13.30 uur: Carillonbe speling door Sjoerd Tammïnga; MIDDELBURG - Zeeuwse Bibliotheek (aula), 20 uur: Lezing Recente ideeën over de evolutie door Jan Wattel; TERNEUZEN - Zuidlandtheater, 20 uur. Bob de Moor met theatermonoloog 'Grasland'; VLISSINGEN - Arsenaaltheater, 20.15 uur: Cabaret Niet Uit Het Raam met een try-out van hun liedjesprogramma 'Alle dertien N.U.H.R.'; BERGEN OP ZOOM - Roxy, 19.30 uur: Ti tanic; 20 uur. Devil's Advocate; Cinemactueel, 20 uur: FlubberenTitanic; 20.30 uur: Priest; GOES - Grand, 19.30 uur: Titanic; HULST - De Koning van Engeland, 20 uur; Titanic, As good as it gets, Event Ho rizon, Seven years in Tibet, G.I. Jane en Devil's Advocate; MIDDELBURG - Cinema, 20.30 uur: Prio- ner of the Mountains; VLISSINGEN - Alhambra, 19 uur: Titanic; 20 uur: Seven years in Tibet, As good as it gets en G.I. Jane; TENTOONSTELLINGEN BERGEN OP ZOOM - Markiezenhof, 14- 17 uur: Josef van Ruyssevelt, een schil dersleven (t/m 31/5); BURGH-HAAMSTEDE - De Bewaerscho- le, 13.30-16.30 uur: Henk A. Backer, foto collages en digitale fotocomposities (t/m 28/2); GOES - Stadskantoor, 9-17 uur Georg Riel (schilderijen) en Ahmad Vahidi (hout-panelen) t/m 3/4; 'De Keuze van de Politiek' (t/m 4/3);GRIJPSKERKE- Boer derijgalerie De Osseberg, 14-17 uur: Werken vijf kunstenaars (o.a. beelden en tekeningen) t/m 28/2); HEINKENSZAND - Gemeentehuis, 8.30- 12.30 uur: Jack Smolders, zeefdrukken en beschilderde houten sculpturen (t/m 19/2); KAPELLE - Gemeentehuis, 8.30-12 en 13- 16 uur; Kees Wisse, aquarellen, olieverf en beelden (t/m 20/2); MIDDELBURG - Zeeuws Museum, 11-17 uur: 'Nehalennia 350 jaar'(t/m 1/3); 'Sau- dara', portretten en (levens)verhalen van oudere Molukkers (t/m 1/3); Zeeuwse Bibliotheek, 10-21 uur: Beatrix in Zeeland, foto's (t/m 28/2); Tien Hees termans, De Groene Muze (t/m 7/3); 'Ik heb nog nooit één snipper papier vernie tigd'(t/m 21/2); De Vleeshal, 13-17 uur: 'Space Invader', werk van Lara Schnitger (t/m 21/2); Metro S/ Kuiperspoort, 13-17 uur: Werk Martina Florians (t/m 28/2); GHL-galerie, 13-17 uur: Stijn Kriele, in stallatie (t/m 22/2); OOSTKAPELLE - Toeristisch Centrum Oranjezon, 10-16 uur: Cees Wïllemsen, schilderijen in diverse technieken (t/m 30/4); OOST-SOUBURG - Bibliotheek, 13.30-20 uur: Werken fotoclub De Draadontspan ner (t/m 21/2); OUDDORP - Bezoekerscentrum De Gre- velingen, 10-17 uur. Werken cursisten cursus Natuur en Fotografie (t/m 25/3); SLUIS - Raadskelder, 14-17 uur: Frits van Til, olieverf op linnen (t/m 22/2); TERNEUZEN - Bibliotheek, 10-17 uur: Ru th Kübler, foto's (t/m febr.); VLISSINGEN - Bellamy 19, 10-17 uur. 'The Looking Glass', Jan Zembsch, schil derijen (t/m 22/2); IJZENDIJKE - Streekmuseum, 10-12 en 13-17 uur: Werk van 5 fotografen de ge schiedenis van de camera (t/m 28/3); HULPCENTRA Alarmnummer voor geheel Zeeland: tel. 112. Centraal Meldpunt Milieuklachten Zee land, tel. 0118 412323. SOS Telefonische Hulpdienst Zeeland, tel. 0118 615551 (dag en nacht hereik- baar). Chr. Hulpdienst Zeeland voor mensen in nood, tel. 0118 625414. Stichting Blijf van m'n lijf Zeeland, tel. 0118 469869 (dag en nacht bereikbaar). Kindertelefoon Zeeland, tel. 0800 0432 (gratis), dag. van 14.00-20.00 uur. Bureau Vertrouwensarts Kindermishan deling, tel. 0118 628800. Aids Infolijn, tel. 0118 638384. AALSMEERGRACHT 16750 ono Bermu da nrRauma,ADMIRALENGRACHT pass Den Helder nr Philadelphia, ALBLAS 15 pass Kp Finisterre nr Lissabon, ALEXAN- DERGRACHT15 300 no Pitcairn, ANKER GRACHT 15 900 nw Paaseilanden nr Vlissingen, ARROW 16 pass Sicilië nr Bil bao, ATLASGRACHT 16 330 no Blak nr Brisbane, BALTIC LINK 15 te Gaevle, BANJAARD 16 te Piraeus, BARENTZS- GRACHT 16 pass Sassandra nr Amster dam, BEURSGRACHT 16 pass Key West nr Las Palmas, BLOEMGRACHT 15 pass Grote Belt nr Kokkola, BORNRIF 16 pass Texel nr Plymouth, CARIBIC 15 80 zzo El- ba nr Vado, CASABLANCA 15 50 nw Da- karnrLagos, CASPIC 17verwte Wismar, CEMILE 15 te Cardiff, CGM MASCAREIG- NES 16 te Mombasa, COMTESSE 16 120 ozo Sardinië nr La Coruna, CONSTANCE 15 60 no St. Laurent nr Port Everglades, COOL EXPRESS 16 te Helsingborg, CO RAL MILLEPORA 15 te Antwerpen, CRYSTALWATER 16 te Gdynia, DAKOTA 15 vn Las Palmas nr Vigo, DANIEL 16 te Tofte, DOCK EXPRESS-10 15 900 nw Kp Verdische Eilanden nr Sete, DOCK EX- PRESS-11 15 645 wzw Manilla nr Hong kong, DOCK EXPRESS-12 15 300 nno Socotra, DUTCH FAITH 15 in Golf van Biscaje nr Antwerpen, DUTCH SPIRIT 15 60 zw Kp Finisterre nr Catillion, EDAM- GRACHT16 te Sydney, EDISONGRACHT 16 200 n Dampier nr Fremantle, EEMS- DIEP 16 pass Oland nr Napels, EEMS- GRACHT 15 250 nwTauranga nrTauran- ga, EEMSHORNil6 pass Ouessant nr Rotterdam, EENDRACHT 15 30 o Las Pal mas nr Puerto Rosario, EGMOND- GRACHT 16 30 n Keelung nr Tokyo, ELANDSGRACHT 16 14 zw Kangaroo Ei land nr Melbourne, EMMAGRACHT 16 pass Belgast nr Bristol, FAIRLIFT15 200 z Athene nr Marina di Carrara, FAIRMAST 15 900 zo Valparaiso nr New Plymouth, FLINTERDAM 16 vn Rauma nr Antwer pen, FLINTERLAND 16 te Valetta, FLIN- TERZEE 16 te Kotka, FRANCESCA S 16 100 zw Brest nr Viano do Castelo, GAASTBORG 16 te Hull, GALATEA 16 pass Ouessant nr Santander, GEOPO- TES-15 15 270 ono Durban nr Durban, GOUWEBORG 16 te Parnu, GRACHT- BORG 16 te Lappohja, HAPPY BUCCA NEER 16 240 zzo Nagasaki, HAPPY RIVER 16 280 zw Durban nr Lagos, HAPPY RO VER 16 te Iquique (Chii), HEEMSKERK GRACHT 16 te Gijon, HUDSONGRACHT 16 100 zo Key West nr Darrow, IJSSEL- BORG 15 te Kotka, IKIENA 15 45 o Wight nr Halifax, IKIENA 16 pass Casquests nr Halifax, ILSE 15 pass Ouessant nr Civita vecchia, IVER EXPRESS 16 200 zw Casa blanca nr Gibraltar, JACOBUS BROERE 16 60 o Menorca nr Barcelona, JO BIRK 16 vn Juball, JO MAPLE 16 675 nno St. Helena nr St. Helena, JO PALM 15 115 zzw Kp Blanc nr Douala, JUMBO 16 te Trondheim, JUMBO CHALLENGER 15 1200 ozo Bermuda nr Port Arthus (VS), JUMBO SPIRIT 15 35 wzw Dakar nr Las Palmas. KAAPGRACHT 16 350 nw Ha vanna, KATJA 16 120 zw Ouessant nr Baltimore, KIRSTEN 15 pass Anholt nr Vaasa, KONINGSBORG15 pass Dover nr Ravenna, KONINGSGRACHT 16t.a. rede Le Havre, LELIEGRACHT 16 35 w North West Cape nr Keelung, LEVANTGRACHT 15 pass Skagen nr Zhenjiang, LIJN BAANSGRACHT 16 130 wnw Freetown nr Abidjan, LOOTSGRACHT 16 70 w St. Petersburg nr St. Petersburg, MARJA 16 310 z Azoren nr Monfalcone, MARJO LEIN 15120wLa Roebelle nrBasselndre, MAYA 15 38 wzw Mayaguez nr Belize, MERCATOR 1677wGibraltarnrGandia, MERWEBORG 16 180 wnw Kreta nr Is- kenderun, MIR 17 verwte Bilbao, NAUTI LUS 16 250 zw Colombo nr Colombo, NEDLL AMERICA 15 220 z Mekka nrSuez, NEDLL CLARENCE 15 390 ono East Lon don nr Port Elisabeth, NEDLL COLOMBO 16 te Keelung, NEDLL DEJIMA 16 150 z Kingston nr Manzanlllo, NEDLL DELFT 16 vn Kaoshiung nr Kobe, NEDLL HOORN 16 210 zzw Hiroshima nr Kobe, NEDLL HOUTMAN 15 75 ono Malta nr Damirta, NEDLL VAN NECK 15480o Bris- banr nr Jakarta, NORTHERN EXPLORER 15 160 zo Brest nr Agadir, OCEAAN KLIP PER 16 147 nnw Benghazi nr Heysham, OOCL FRANCE 15 pass Sicilië nr Sout- hampont, PACIFIC 15 150 w Kp Sao Vi cente nr Las Palmas, PALEISGRACHT 15 155 n Madeira nr Savannah, PALM- GRACHT 15 te Dalian, PARKGRACHT 16 200 zw Nagasaki nr Inchon, PIONEER 15 vn Esbjerg nrFarsund, POOLGRACHT 15 30 z Ambon nr Haiphong, PRINCE OFTI- DES 15 465 wnw Kp Finisterre nr Kings ton, PRINS ALEXANDER 16 100 nw Du bai nr Kandia, PRINS JOHAN WILLEM FRISO 15 vn Braefoot, PRINS WILLEM-2 15 130 o Fujayrah nr Al Jubail, PRINSEN GRACHT 15 280 nnw Okinawa nr Kwangyang, ROELOF 16 pass Helgoland nr Hull, RUBY 15130 zw Ouessant nr Ave- iro, SAMBRE 16 te Kaskinen, SCOTIA 15 vn Swansea nr Caen, SEABOARD AT LANTIC 16 210 nnw Belize City nr Santo Tomas, SMIT LONDON 16 780 o Gibral tar nr Pointe Noire, SMIT ROTTERDAM 15 60 Grand Cayman nr Rio de Janeiro, SPRING TIGER 16 60 w Casablanca nr Douala, STELLA LYRA 16 te Leixoes, STELLA NOVA 1675 o Shanghai nrQing- dao, STELLA POLLUX 16 120 z Tenerife nr Dakar, STELLA PROCYON 15 rede Le Havre nr Port Jerome, STELLA WEG A 16 130 no Lanzarote nr Sapele, STURGEON 16 30 nnw Landsend nr Carrington, SU PER SERVANT-4 15 300 nnw Cartagena nr Panamakanaal, SWAN 16 pass Ystad nr Bilbao, SWEDER 16 pass Lissabon nr Gent, TERTIUS 16 35 nw Guernsey nr Bordeaux, THARSIS 15 te Duisburg, THEODORA 15 120 w Martinique nr Cu racao, TORNE 16 te Jacobstad, TRITON 15 te Avonmouth, TROUT 16 pass Har wich nr Tees, VALIANT 15 120 w Brest nr Leipzig, VELOX 16 45 nw Kp Villano nr Sevilla, VIKINGBANK 15 220 z Azoren nr Antwerpen, WESTERDAM 16 te San Juan, WILMA 16 pass Lissabon nr Port Harcourt, ZEPHYR 16 vn Dordrecht nr Gonfreviile. ne volgende rubriek verschijnt vrijdag.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 19