Grof geweld in haven Walsoorden
Delta Contract traint staf van A&P
Seks op bestelling in Oostenrijk
PZC
zeeland
19
Middelburgse opleiders aan basis van college supermarktketen
ondernemend zeeland
Goes' straatorkest op
Frans carnaval in Nice
agenda
scheepvaartberichten
dinsdag 17 februari 1998
door Harmen van der Werf
De maat is vol voor Walter en Nan
cy de Klerk. Zij zijn de overlast
zat die passerende zeeschepen in de
haven van Walsoorden veroorzaken.
Hun scheepswerf is aan die haven ge
vestigd. Geregeld zorgen snel varende
zeeschepen voor zoveel golfslag in de
haven, dat er volgens hen levensge
vaarlijke situaties ontstaan. Zij vra
gen zich af: „Moeten er eerst slachtof
fers vallen, voordat de overheden hier
iets tegen doen?"
Nancy de Klerk heeft een brief in de
computer zitten voor alle instanties
die iets te maken hebben met de
scheepvaart en de haven van Walsoor
den. Zij klaagt daarin haar nood. „Ze
ker één keer per week is het raak",
verklaart zij. „Dan passeert er een
zeeschip met zo'n grote snelheid, dat
eerst het water uit de haven wordt
weggezogen. Vervolgens komt het met
een enorme kracht terug. Het is al ge
beurd dat nieuwe afmeertrossen van
binnenvaartschepen knapten."
Scheepswerf De Klerk heeft twee
pontons in de haven liggen. Daarop
worden schepen gerepareerd. „Als wij
aan het werk zijn en er komt zo'n schip
aan, dan moeten wij vluchten", zegt
Walter de Klerk. „Zo gaat het tekeer.
Ik kan me voorstellen dat er nog eens
een boot op onze ponton omkiept. Dan
heb je grote kans op een ernstig be
drijfsongeval. Wij willen dat voor
zijn."
Kinderen
„Op zondag lopen hier nogal eens
mensen met kinderen", voegt zijn
vrouw toe. „Het water komt na het
passeren van zo'n zeeschip razendsnel
op. Een golf van een meter is geen uit
zondering. Soms loopt het tot op de
kade. Ik moet er niet aan denken wat
er dan kan gebeuren."
De brief die Nancy de Klerk heeft ge
schreven, is nog niet de deur uit. Zij
wil eerst steun verwerven van de loka
le watersportvereniging en betonfa-
brikant Bleijko, die ook overlast on
dervinden. Binnenschipper A de
Graaf uit Breskens is zand aan het los
sen in Walsoorden. Hij kan erover
meepraten. „Afgelopen nacht is het
goed gegaan, want met name 's nachts
varen ze hard. Maar mijn trossen zijn
ook al eens gebroken. De tegenpartij
vergoedt dat niet, onder het motto
'had je maar goed vast moeten ma
ken'. Ze moeten mij eens vertellen hoe
dat dan moet."
Het probleem zou gemakkelijk op te
lossen zijn door een snelheidsbeper
king bij Walsoorden in te stellen. „Of
De haven van Walsoorden: hoge golven en gevaarlijke situaties door passerende schepen.
moeien nun ueroep serieus
nemen", oordeelt Nancy de Klerk.
„Zij zijn er toch voor de veiligheid."
Zo simpel is het niet, aldus manager
operaties M. Groothuis van het Ne
derlands Loodswezen. „Op de haven-
dam van Walsoorden staat een sein,
dat aangeeft of er langzaam moet
worden gevaren. Dat brandt altijd.
Dan kijk je bij het passeren die haven
in en dan ligt er niets. Leg dat de kapi
tein maar eens uit. En afstoppen en
weer optrekken kost wel twintig mi
nuten. De volgende keer doe je dat
niet meer."
Havenmeester Paul Baart vindt dat
onzin. „Er ligt altijd wat in de haven.
Vanaf zeeschepen kun j e alleen de die
pe haven zien en niet de getijdehaven,
waar De Klerk is gevestigd."
Erger
Het probleem van te snel passerende
zeeschepen speelt volgens Baart al ja
ren. Evenals De Klerk verwacht hij
dat het alleen maar erger wordt. De
Westerschelde wordt verdiept voor de
haven van Antwerpen. Er komen
steeds meer en grotere containersche
pen.
De politie te water zit er wel achter
aan, maar kan weinig uitrichten. Al
leen bij schademeldingen kan zij iets
doen. En zij kan een beroep doen op
goed zeemanschap. Snel varende zee
schepen zorgen niet alleen bij Wals
oorden voor problemen. Schepen die
aan de Dowsteiger bij Temeuzen en
aan de Totalsteiger bij Borssele lig
gen, hebben er ook last van.
Rijkswaterstaat Zeeland kan evenals
de politie te water niet veel onderne
men. De vrije doorvaart naar Antwer
pen, vastgelegd bij de officiële schei
ding van België en Nederland in 1839,
is heilig. „Op kosten van Rijkswater
staat zijn in de haven van Walsoorden
speciale lieren gemaakt om binnen
schepen beter vast te leggen", laat W.
Vinke van de dienstkring Zeeuws-
Vlaanderen weten. „Dat helpt."
Ongelukkig
Volgens Vinke is een snelheidsbeper
king technisch mogelijk. „Maar hoe
handhaaf je dat? Een schip dat hard
vaart, hoeft niet per se veel golfslag te
veroorzaken. Feitelijk is het zo dat de
haven van Walsoorden op een onge
lukkige plek ligt en ook de vormge
ving is ongelukkig. In de grond van de
zaak zijn er niet zoveel mogelijkheden
om dit probleem op te lossen."
De veerhaven van Perkpolder, die na
foto Charles Strijd
opening van de Westerscheldetunnel
in 2002 of 2003 vrijkomt, is naar de
mening van Vinke geen alternatief.
,De veerhaven heeft de akelige eigen
schap dat zij veel onderhoud vraagt.
Wij besteden elk jaar een half miljoen
aan baggerkosten. Ik denk niet dat die
haven rendabel te maken is."
Walter de Klerk houdt in elk geval de
vinger aan de pols. „Elke keer als er
zo'n zeeschip te snel passeert, neem ik
contact op met de scheepvaartdienst.
Ze zullen weten dat Walsoorden be
staat, want het lijkt erop dat ze dat op
die zeeschepen niet eens beseffen."
„Natuurlijk weten we dat wel", rea
geert Groothuis van het Loodswezen.
„Maar die haven ligt gewoon op een
slechte plek, zo dicht aan de vaargeul.
En wat betreft een snelheidsbeper
king: dat zal Antwerpen nooit pik
ken." Op het Kanaal Gent-Terneuzen
geldt wel zo'n beperking. Dat is vol
gens Groothuis ook logisch. „Dat ka
naal is veel smaller dan de Wester
schelde en dus heel iets anders."
door Claudia Sondervan
MIDDELBURG - Na de 120
bedrijfsleiders van de A&P-su-
permarkten in Nederland
neemt Delta Contractactivitei
ten in Middelburg ook de 225
plaatsvervangend bedrijfslei
ders van de supermarktketen
onder handen. Van maart tot de
eerste maanden van 1999 gaan
Middelburgse docenten hen
vertrouwd maken met het con
cept 'Coach in de lerende orga
nisatie'. Ook zijn er plannen bij
Delta en A&P om ook de rayon
managers te scholen.
Delta Contractactiviteiten, de
bedrijfsgerichte trainingseen
heid van het Delta College in
Middelburg, heeft een contract
Elektronisch
havenloket
goedgekeurd
VLISSINGEN - Het elektro
nisch systeem voor uitwisse
ling van gegevens van Zeeland
Seaports is gecertificeerd door
Deloitte Touche accountants
na toetsing aan hun Electronic
Data Processing-audit. Het
Zeeuws Haven Informatie Sys
teem (ZHIS) werkt sinds sep
tember 1996.
Het systeem is een elektronisch
loket voor het havenschap
waar bedrijven en instanties
zoals cargadoors, loodsdien-
sten, havenmeesters, rederijen,
Rijksverkeersinspectie, doua
ne en marechaussee informatie
uit halen en invoeren ten bate
van een vlotte en veilige afhan
deling van scheepvaartverkeer
op de Schelde.
Het ZHIS verwerkt jaarlijks
een half miljoen berichten over
registratie en facturering van
bezoekende zee- en binnen
vaartschepen. Met het systeem
worden opbrengsten zoals ha
vengelden, boeiengeld en ka-
degeld volledig verantwoord,
meldt Deloitte Touche.
Het ZHIS bestaat uit een data
bank die bij het havenschaps
kantoor in Vlissingen is
geplaatst. Bij bedrijven en in
stanties staan werkstations die
met de server verbonden zijn.
Het ZHIS werd ontwikkeld
door het internationaal bureau
voor systeemadvisering, -inte
gratie en software Logica te
Amsterdam in samenwerking
met Harbinger.
daartoe gesloten met de super
marktketen. Het binnenhalen
van de opdracht wordt in Mid
delburg beschouwd als een
forse opsteker. „We hadden
concurrentie van alle major
players in de opleidingsmarkt.
Daar zitten hele grote, interna
tionale namen bij," is M. Car-
don, coördinator van Delta
Contractactiviteiten zich be
wust.
De managementstrainingen
vormen het begin van het 'A
&P-college' dat het concern wil
opzetten en waarin Delta Con
tractactiviteiten een van de
hoofdrolspelers hoopt te wor
den. Binnen dat eigen college
wil het concern alle medewer
kers gedurende hun loopbaan
voorzien van relevante (bij—
)scholing. Delta Contractacti
viteiten streeft niet naar een
positie als enige huisopleider
bij A&P. „Dat zou niet verant
woord zijn", zegt Cardon. „Je
moet de kennis halen bij dege
ne die er het meest van weet.
Voor ons is dat management.
Voor commerciële kennis bij
voorbeeld kan dat een ander
zijn."
Taken
'De coach in de lerende organi
satie' draait om de veranderen
de rol van bedrijfsleiders van
supermarktvestigingen. Do
cent A Peene:„De bedrijfslei
ders moeten van zuiver com
merciële mensen groeien naar
transformationele leiders die
een visie kunnen ontwikkelen,
daar ook een draagvlak voor
kunnen vormen en hun mensen
kunnen stimuleren." Stukken
minder abstract: „Veel be
drijfsleiders zijn ooit in het
flessenhok begonnen en hou
den ervan zelf ook de handen
uit de mouwen te steken en mee
te buffelen. Maar in de laatste
jaren is het takenpakket van
bedrijfsleiders zo uitgebreid,
dat ze die inclinatie moeilijk
kunnen combineren met goed
functioneren. Ze staan graag
midden tussen de mensen,
maar zo'n houding strookt niet
door Barend Pelgrim
WALSOORDEN - Mit Adam
und Eve können Sie geniefien
und niemand weifi etivas. Post
orderbedrijf PABO uit Wals
oorden heeft deze week de
eerste pakketten richting Oos
tenrijk verstuurd. Het postor
derbedrijf in erotische artike
len heeft daarmee een volgende
stap gezet in de uitbreiding van
zijn activiteiten.
PABO was reeds actief in Ne
derland, België en Frankrijk en
gaat in Oostenrijk nu ook te
werk volgens de beproefde me
thode. „We hebben onze eigen
filosofie voor de klantenwer
ving", legt adjunct commerci
eel directeur E. Apers-Colman
uit. „Die acquisitie verloopt al
tijd in twee stappen. Eerst wor
den er advertenties geplaatst
en kaartjes verspreid waarmee
geïnteresseerden onze gratis
catalogus kunnen aanvragen.
Dat is gebeurd vanaf half janu
ari en sinds anderhalve week
worden de catalogi verspreid.
De tweede stap is dat mensen
vanuit de catalogus telefo
nisch, schriftelijk of via Inter
net hun bestelling doen en in
die fase bevinden we ons nu."
Het Walsoordense bedrijf
maakt een stormachtige ont
wikkeling door. „In 1992 zijn
we teruggekeerd naar onze
kernactiviteit, het postorder-
gebeuren", schetst directeur A
Boddaert. Onze bezigheden
waren te zeer versnipperd aan
het raken en het werd onover
zichtelijk." Deze verandering
heeft PABO geen windeieren
Tot 1994 werkten er twintig
mensen in de vestiging aan de
Paardenmarkt in Hulst. Het
pand werd te klein en na enig
zoekwerk belandde het bedrijf
in Hontenisse, waar het alle
medewerking kreeg van de ge
meente. Het postorderbedrijf is
nu gevestigd in een modern ge
bouw en heeft 85 vaste mede
werkers op de loonlijst staan.
Jaarlijks worden vanuit de kop
van Oost-Zeeuws-Vlaanderen
ongeveer vier miljoen catalogi
verstuurd.
Het heeft er volgens Boddaert
alle schijn van dat het succes
verhaal van PABO in Oosten
rijk wordt voortgezet. „We zijn
benaderd door iemand die kan
sen zag in dat land. Aan de
hand van informatie die we zelf
hebben ingewonnen zijn we er
in gestapt", gaat Boddaert ver
der. „Oostenrijk staat bekend
als een goed postorder-land.
Dat is een vast gegeven, hoe
groter een land is en hoe lager
de bereikbaarheid van win
kels, des te hoger is het procen
tuele marktaandeel van
postorderbedrijven. Het is na
tuurlijk nog prematuur om nu
al conclusies te trekken, maai
de eerste geluiden zijn zeker
positief."
met de efficiency-regels: dan
komen de dingen die ze eigen
lijk moeten doen, in het ge
drang."
Een belangrijk deel van de trai
ning is het leren delegeren.
„Dat is heel moeilijk voor veel
mensen. Je kan het eens zijn
over het probleem en over het
doel waar je naar toe moet. Be
drijfsleiders moeten durven
zeggen: de weg daarnaartoe die
jij kiest is anders dan die ik
voor ogen had, maar neemt die
weg maar. Zo creëer je een le
rende organisatie. Ze moeten
ook leren om contact te houden
met de werkvloer via hun mid
denkader en plaatsvervangers.
Dat maakt de taak van die laat-
sten ook weer anders."
Stijl
Met regelmaat worden de cur
sisten gevraagd hun handels
wijze uit de praktijk te toetsen
aan het geleerde. „Zo ontdek je
ook een persoonlijke stijl van
leiding geven", stelt Peene,
„Wij reiken een set manage
mentinstrumenten aan, maar
hoe en wanneer iemand ze toe
past ligt aan hem."
„Flexibiliteit is onze sterkste
troef", meent Cardon over het
concurrentiepotentiëel van
zijn organisatie „We passen
ons aan bij het bedrijf. Blijkt
een afspraak enkele dagen te
voren niet te schikken, dan zoe
ken we in overleg een andere
datum. Dat wordt gewaar
deerd door de opdrachtge
vers."
Die troef wil Delta Contractac
tiviteiten niet uit handen ge
ven, wanneer de commerciële
trainingspoot van het Delta
College in de eerste fusieronde
in het ROC Zeeland moet inte
greren met andere trainings
eenheden binnen het nieuw ge
vormde scholingsinstituut.
Welke gevolgen de fusie voor
Delta Contractactiviteiten
gaat hebben, wordt pas over
enkele maanden duidelijk, ver
wachten Cardon en Peene.
Vanuit het PABO-magazijn in Walsoorden zijn deze week de eerste sexpakketten naar Oostenrijk
gestuurd. foto Charles Strijd
De rubriek Onderne
mend Zeeland staat on
der redactie van Claudia
Sondervan. Vragen, tips
en mededelingen kunnen
schriftelijk worden aan
geboden aan de redactie
van de PZC, postbus 18.
4380 AA Vlissingen, of
via fax 0118-470102.
door Jacqueline Pons-Maas.
GOES - 'Bonjour madame et
monsieur comment allez vous.
Kiek us oe aioij ier eel gek voe
jullie doe. Merci pour votre hos-
pitalité, dans Nice, en van vin
rouge bin wij ok zeker nie vies'.
Luid en duidelijk zal het Straat
orkest Olé uit Goes met deze
tekst de komende dagen in Nice
op de Franse toer gaan, zonder
het eigen Zeeuwse te verlooche
nen. Vijf dagen zijn ze er te gast
om de grootste carnavalsparade
aan de Cöte d'Azur luister bij te
zetten met hun swingende mu
ziek, humor en show.
Na maanden van voorbereiding
gaan 23 leden en supporters van
het straatorkest Olé uit Goes
naar Zuid-Frankrijk. Na de
laatste repetitie gisteravond
vertrekken zij vanavond rond
zeven uur met de bus naai- Nice
om er deel te nemen aan de car-
navalesque parade met het the
ma Circus. Een spektakel waar
bij duizenden mensen langs de
vijf kilometer lange promenade
aan de Middellandse Zee wor
den verwacht.
Al direct na aankomst gaat het
blaasorkest Olé van start.
Woensdag vanaf 14.15 uur
swingen zij in kleurige narren-
pakken mee in de stoet met de
naam Bataille des Fleurs. Deze
optocht wordt zaterdagmiddag
herhaald. Met hun uitgelezen
melodieën gaan ze mee in de
show, die volgens secretaris
Maya de Klerk goed in elkaar
zit. „Uit ons repertoire vangaim
veertig nummers hebben we de
vrolijkste liedjes gekozen,
waarbij niet alleen maar wordt
geblazen. Er aijn veel humoris
tische scènes in verwerkt. Zoals
bij voorbeeld een zogenaamde
ruzie met de dirigent. Soms spe
len wij in hoog tempo en dan
weer eens langzaam. We gaan
tijdens een gezongen gedeelte
tussen de mensen met de fles
rond. Afhankelijk van de situa
tie lopen en zitten we tussen het
publiek. Omdat de stoet kilome
ters lang is kunnen we ons pro
gramma steeds herhalen."
Tulpen
Tussen het trompetgeschal door
wordt de Nederlandse bloemen
pracht gepromoot met steeds
weer het a cappella te zingen
'Tulpen uit Amsterdam'. Zater
dagavond vanaf kwart voor ne
gen dweilen de muzikanten
weer over de boulevard in het
Défilé Camavalesque en zon
dag is de groep om half drie voor
de laatste maal te zien in het
Corso Camavalesque.
Elf jaar geleden speelde een
groot aantal leden nog in show
korps Excelsior uit Goes. Dat
korps verzette de bakens en
koos gedeeltelijk voor muziek in
de Amerikaanse stijl. Vijftien
leden voelden hier niet voor en
vormden een nieuwe groep met
de naam 'Oud Leden van Excel
sior' (Olé).
De groep telt nu 28 leden tussen
21 en 70 jaar. Het orkest vierde
in 1997 het tienjarig jubileum en
traden in deze periode op in
Spanje, België en ontelbare ke
ren in eigen provincie.
EVENEMENTEN
GOES - Grote Kerk, 13.30 uur: Carillonbe
speling door Sjoerd Tammïnga;
MIDDELBURG - Zeeuwse Bibliotheek
(aula), 20 uur: Lezing Recente ideeën
over de evolutie door Jan Wattel;
TERNEUZEN - Zuidlandtheater, 20 uur.
Bob de Moor met theatermonoloog
'Grasland';
VLISSINGEN - Arsenaaltheater, 20.15
uur: Cabaret Niet Uit Het Raam met een
try-out van hun liedjesprogramma 'Alle
dertien N.U.H.R.';
BERGEN OP ZOOM - Roxy, 19.30 uur: Ti
tanic; 20 uur. Devil's Advocate;
Cinemactueel, 20 uur: FlubberenTitanic;
20.30 uur: Priest;
GOES - Grand, 19.30 uur: Titanic;
HULST - De Koning van Engeland, 20
uur; Titanic, As good as it gets, Event Ho
rizon, Seven years in Tibet, G.I. Jane en
Devil's Advocate;
MIDDELBURG - Cinema, 20.30 uur: Prio-
ner of the Mountains;
VLISSINGEN - Alhambra, 19 uur: Titanic;
20 uur: Seven years in Tibet, As good as it
gets en G.I. Jane;
TENTOONSTELLINGEN
BERGEN OP ZOOM - Markiezenhof, 14-
17 uur: Josef van Ruyssevelt, een schil
dersleven (t/m 31/5);
BURGH-HAAMSTEDE - De Bewaerscho-
le, 13.30-16.30 uur: Henk A. Backer, foto
collages en digitale fotocomposities (t/m
28/2);
GOES - Stadskantoor, 9-17 uur Georg
Riel (schilderijen) en Ahmad Vahidi
(hout-panelen) t/m 3/4; 'De Keuze van de
Politiek' (t/m 4/3);GRIJPSKERKE- Boer
derijgalerie De Osseberg, 14-17 uur:
Werken vijf kunstenaars (o.a. beelden en
tekeningen) t/m 28/2);
HEINKENSZAND - Gemeentehuis, 8.30-
12.30 uur: Jack Smolders, zeefdrukken
en beschilderde houten sculpturen (t/m
19/2);
KAPELLE - Gemeentehuis, 8.30-12 en 13-
16 uur; Kees Wisse, aquarellen, olieverf
en beelden (t/m 20/2);
MIDDELBURG - Zeeuws Museum, 11-17
uur: 'Nehalennia 350 jaar'(t/m 1/3); 'Sau-
dara', portretten en (levens)verhalen van
oudere Molukkers (t/m 1/3);
Zeeuwse Bibliotheek, 10-21 uur: Beatrix
in Zeeland, foto's (t/m 28/2); Tien Hees
termans, De Groene Muze (t/m 7/3); 'Ik
heb nog nooit één snipper papier vernie
tigd'(t/m 21/2);
De Vleeshal, 13-17 uur: 'Space Invader',
werk van Lara Schnitger (t/m 21/2);
Metro S/ Kuiperspoort, 13-17 uur: Werk
Martina Florians (t/m 28/2);
GHL-galerie, 13-17 uur: Stijn Kriele, in
stallatie (t/m 22/2);
OOSTKAPELLE - Toeristisch Centrum
Oranjezon, 10-16 uur: Cees Wïllemsen,
schilderijen in diverse technieken (t/m
30/4);
OOST-SOUBURG - Bibliotheek, 13.30-20
uur: Werken fotoclub De Draadontspan
ner (t/m 21/2);
OUDDORP - Bezoekerscentrum De Gre-
velingen, 10-17 uur. Werken cursisten
cursus Natuur en Fotografie (t/m 25/3);
SLUIS - Raadskelder, 14-17 uur: Frits van
Til, olieverf op linnen (t/m 22/2);
TERNEUZEN - Bibliotheek, 10-17 uur: Ru
th Kübler, foto's (t/m febr.);
VLISSINGEN - Bellamy 19, 10-17 uur.
'The Looking Glass', Jan Zembsch, schil
derijen (t/m 22/2);
IJZENDIJKE - Streekmuseum, 10-12 en
13-17 uur: Werk van 5 fotografen de ge
schiedenis van de camera (t/m 28/3);
HULPCENTRA
Alarmnummer voor geheel Zeeland: tel.
112.
Centraal Meldpunt Milieuklachten Zee
land, tel. 0118 412323.
SOS Telefonische Hulpdienst Zeeland,
tel. 0118 615551 (dag en nacht hereik-
baar).
Chr. Hulpdienst Zeeland voor mensen in
nood, tel. 0118 625414.
Stichting Blijf van m'n lijf Zeeland, tel.
0118 469869 (dag en nacht bereikbaar).
Kindertelefoon Zeeland, tel. 0800 0432
(gratis), dag. van 14.00-20.00 uur.
Bureau Vertrouwensarts Kindermishan
deling, tel. 0118 628800.
Aids Infolijn, tel. 0118 638384.
AALSMEERGRACHT 16750 ono Bermu
da nrRauma,ADMIRALENGRACHT pass
Den Helder nr Philadelphia, ALBLAS 15
pass Kp Finisterre nr Lissabon, ALEXAN-
DERGRACHT15 300 no Pitcairn, ANKER
GRACHT 15 900 nw Paaseilanden nr
Vlissingen, ARROW 16 pass Sicilië nr Bil
bao, ATLASGRACHT 16 330 no Blak nr
Brisbane, BALTIC LINK 15 te Gaevle,
BANJAARD 16 te Piraeus, BARENTZS-
GRACHT 16 pass Sassandra nr Amster
dam, BEURSGRACHT 16 pass Key West
nr Las Palmas, BLOEMGRACHT 15 pass
Grote Belt nr Kokkola, BORNRIF 16 pass
Texel nr Plymouth, CARIBIC 15 80 zzo El-
ba nr Vado, CASABLANCA 15 50 nw Da-
karnrLagos, CASPIC 17verwte Wismar,
CEMILE 15 te Cardiff, CGM MASCAREIG-
NES 16 te Mombasa, COMTESSE 16 120
ozo Sardinië nr La Coruna, CONSTANCE
15 60 no St. Laurent nr Port Everglades,
COOL EXPRESS 16 te Helsingborg, CO
RAL MILLEPORA 15 te Antwerpen,
CRYSTALWATER 16 te Gdynia, DAKOTA
15 vn Las Palmas nr Vigo, DANIEL 16 te
Tofte, DOCK EXPRESS-10 15 900 nw Kp
Verdische Eilanden nr Sete, DOCK EX-
PRESS-11 15 645 wzw Manilla nr Hong
kong, DOCK EXPRESS-12 15 300 nno
Socotra, DUTCH FAITH 15 in Golf van
Biscaje nr Antwerpen, DUTCH SPIRIT 15
60 zw Kp Finisterre nr Catillion, EDAM-
GRACHT16 te Sydney, EDISONGRACHT
16 200 n Dampier nr Fremantle, EEMS-
DIEP 16 pass Oland nr Napels, EEMS-
GRACHT 15 250 nwTauranga nrTauran-
ga, EEMSHORNil6 pass Ouessant nr
Rotterdam, EENDRACHT 15 30 o Las Pal
mas nr Puerto Rosario, EGMOND-
GRACHT 16 30 n Keelung nr Tokyo,
ELANDSGRACHT 16 14 zw Kangaroo Ei
land nr Melbourne, EMMAGRACHT 16
pass Belgast nr Bristol, FAIRLIFT15 200 z
Athene nr Marina di Carrara, FAIRMAST
15 900 zo Valparaiso nr New Plymouth,
FLINTERDAM 16 vn Rauma nr Antwer
pen, FLINTERLAND 16 te Valetta, FLIN-
TERZEE 16 te Kotka, FRANCESCA S 16
100 zw Brest nr Viano do Castelo,
GAASTBORG 16 te Hull, GALATEA 16
pass Ouessant nr Santander, GEOPO-
TES-15 15 270 ono Durban nr Durban,
GOUWEBORG 16 te Parnu, GRACHT-
BORG 16 te Lappohja, HAPPY BUCCA
NEER 16 240 zzo Nagasaki, HAPPY RIVER
16 280 zw Durban nr Lagos, HAPPY RO
VER 16 te Iquique (Chii), HEEMSKERK
GRACHT 16 te Gijon, HUDSONGRACHT
16 100 zo Key West nr Darrow, IJSSEL-
BORG 15 te Kotka, IKIENA 15 45 o Wight
nr Halifax, IKIENA 16 pass Casquests nr
Halifax, ILSE 15 pass Ouessant nr Civita
vecchia, IVER EXPRESS 16 200 zw Casa
blanca nr Gibraltar, JACOBUS BROERE
16 60 o Menorca nr Barcelona, JO BIRK
16 vn Juball, JO MAPLE 16 675 nno St.
Helena nr St. Helena, JO PALM 15 115
zzw Kp Blanc nr Douala, JUMBO 16 te
Trondheim, JUMBO CHALLENGER 15
1200 ozo Bermuda nr Port Arthus (VS),
JUMBO SPIRIT 15 35 wzw Dakar nr Las
Palmas. KAAPGRACHT 16 350 nw Ha
vanna, KATJA 16 120 zw Ouessant nr
Baltimore, KIRSTEN 15 pass Anholt nr
Vaasa, KONINGSBORG15 pass Dover nr
Ravenna, KONINGSGRACHT 16t.a. rede
Le Havre, LELIEGRACHT 16 35 w North
West Cape nr Keelung, LEVANTGRACHT
15 pass Skagen nr Zhenjiang, LIJN
BAANSGRACHT 16 130 wnw Freetown
nr Abidjan, LOOTSGRACHT 16 70 w St.
Petersburg nr St. Petersburg, MARJA 16
310 z Azoren nr Monfalcone, MARJO
LEIN 15120wLa Roebelle nrBasselndre,
MAYA 15 38 wzw Mayaguez nr Belize,
MERCATOR 1677wGibraltarnrGandia,
MERWEBORG 16 180 wnw Kreta nr Is-
kenderun, MIR 17 verwte Bilbao, NAUTI
LUS 16 250 zw Colombo nr Colombo,
NEDLL AMERICA 15 220 z Mekka nrSuez,
NEDLL CLARENCE 15 390 ono East Lon
don nr Port Elisabeth, NEDLL COLOMBO
16 te Keelung, NEDLL DEJIMA 16 150 z
Kingston nr Manzanlllo, NEDLL DELFT
16 vn Kaoshiung nr Kobe, NEDLL
HOORN 16 210 zzw Hiroshima nr Kobe,
NEDLL HOUTMAN 15 75 ono Malta nr
Damirta, NEDLL VAN NECK 15480o Bris-
banr nr Jakarta, NORTHERN EXPLORER
15 160 zo Brest nr Agadir, OCEAAN KLIP
PER 16 147 nnw Benghazi nr Heysham,
OOCL FRANCE 15 pass Sicilië nr Sout-
hampont, PACIFIC 15 150 w Kp Sao Vi
cente nr Las Palmas, PALEISGRACHT 15
155 n Madeira nr Savannah, PALM-
GRACHT 15 te Dalian, PARKGRACHT 16
200 zw Nagasaki nr Inchon, PIONEER 15
vn Esbjerg nrFarsund, POOLGRACHT 15
30 z Ambon nr Haiphong, PRINCE OFTI-
DES 15 465 wnw Kp Finisterre nr Kings
ton, PRINS ALEXANDER 16 100 nw Du
bai nr Kandia, PRINS JOHAN WILLEM
FRISO 15 vn Braefoot, PRINS WILLEM-2
15 130 o Fujayrah nr Al Jubail, PRINSEN
GRACHT 15 280 nnw Okinawa nr
Kwangyang, ROELOF 16 pass Helgoland
nr Hull, RUBY 15130 zw Ouessant nr Ave-
iro, SAMBRE 16 te Kaskinen, SCOTIA 15
vn Swansea nr Caen, SEABOARD AT
LANTIC 16 210 nnw Belize City nr Santo
Tomas, SMIT LONDON 16 780 o Gibral
tar nr Pointe Noire, SMIT ROTTERDAM
15 60 Grand Cayman nr Rio de Janeiro,
SPRING TIGER 16 60 w Casablanca nr
Douala, STELLA LYRA 16 te Leixoes,
STELLA NOVA 1675 o Shanghai nrQing-
dao, STELLA POLLUX 16 120 z Tenerife
nr Dakar, STELLA PROCYON 15 rede Le
Havre nr Port Jerome, STELLA WEG A 16
130 no Lanzarote nr Sapele, STURGEON
16 30 nnw Landsend nr Carrington, SU
PER SERVANT-4 15 300 nnw Cartagena
nr Panamakanaal, SWAN 16 pass Ystad
nr Bilbao, SWEDER 16 pass Lissabon nr
Gent, TERTIUS 16 35 nw Guernsey nr
Bordeaux, THARSIS 15 te Duisburg,
THEODORA 15 120 w Martinique nr Cu
racao, TORNE 16 te Jacobstad, TRITON
15 te Avonmouth, TROUT 16 pass Har
wich nr Tees, VALIANT 15 120 w Brest nr
Leipzig, VELOX 16 45 nw Kp Villano nr
Sevilla, VIKINGBANK 15 220 z Azoren nr
Antwerpen, WESTERDAM 16 te San
Juan, WILMA 16 pass Lissabon nr Port
Harcourt, ZEPHYR 16 vn Dordrecht nr
Gonfreviile.
ne volgende rubriek verschijnt vrijdag.