Kegistratie jacht
wordt goedkoper
Nieuwe doeken niet aan toerzeiler besteed
Alles over watersport
Classic 16'
Bootalarmsysteem
Boorncruiser met
opbouw van kevlar
Buitenboordmotor
steeds vaker viertakt
HISWA 98
presenteert
Boat ID
hiswa dinsdag 17 februari 1998
Met de Classic 16' heeft de H1SWA een primeur in huis. Dit
'klassieke monster' dat A4 Marine uit Kampen naar Neder
land haalde, is uitgerust met een inboard 120 pk Mereruiser jet-
aandrijving. De Classic valt niet alleen op door het aantal paar
denkrachten waarover de schipper kan beschikken. Ook het
fraaie, Italiaanse design mag er zijn.
Het dek is van mahoniehout, In combinatie met de wit leren bekle-
dinggeefthet de boot een exclusieve uitstraling. Bijzonder aan het
schip is de onderhoudsvrije romp van fiberglas in dezelfde kleur
als het houten dek.
Omdat deze door Roberto Buonomo ontworpen Classic met de
hand wordt gemaakt gaat het hier om boot waarvan er slechts een
beperkt aantal wordt, gemaakt, een zogeheten 'limited edition'.
Spy Ball is op het gebied van alarmsystemen vooral bekend bin
nen de auto- en motorenindustrie. Afgelopen jaar ontwikkel
de de fabrikant een systeem dat zowel op kleinere als megajachten
bruikbaar is.
Het gaat om een apparaatje dat uiteraard waterdicht is, maar ook
zeer eenvoudig te plaatsen. Het beveiligt de hele boot. Bovendien
kan men het systeem uitbreiden, zodat bij voorbeeld ook heckdri-
vesystemen en bui tenboordmotoren voorzien kunnen worden van
een wakend oog. Tijdens de HISWA worden er door de importeur,
't Wije uit Loosdrecht, in de Parkhal (stand 843) regelmatig de
monstraties gegeven.
De 43e HISWA wordt gehou
den van zaterdag 21 februari
tot en met zondag 1 maart. De
beurs beslaat 45.000 vierkante
meter met vele typen motor- en
zeiljachten, - sportboten,, open
zeilboten, sloepen, opblaas-,
roei,- vis-, bijboten en kano's, ca
tamarans, trimarans, surf- en
waterski-artikelen, houtbouw en
platbodems. Verder zijn er acces
soires zoals masten, zeilen,
dekbeslag, motoren, navigatie-
apparatuur en elektronica, wa
ter sportkleding, verf en onder
houdsproducten.
Er zijn stands met makelaars, in
formatie over verhuur en overige
dienstverlening, toeristische in
formatie en een scholingspavil
joen. Liefhebbers van de duik
sport kunnen de laatste vier
dagen in het Duikpaviljoen te
recht, waar ook het Duiktheater
gepresenteerd wordt. De ten
toonstelling wordt verlevendigd
met evenementen: het Havenfes
tival, de Yacht Club, het Zeehis-
torisch Paviljoen, de CWO Zeil-
school, het Shanty Festival, Café
Ome Ko, het Technisch Forum,
Surfstage en de HISWA Award.
De beurs is dagelijks geopend
van 10 tot 18 uur. Er is een kinder
crèche ingericht. Bezoekers be
talen twintig gulden entree, CJ-
P'ers f 12,50, evenals kinderen
van 4 tot 12 jaar (onder geleide),
houders van een 65-pluspas en
groepen minimaal 15 personen,
schriftelijk aanvragen)Een ge-
zinskaart (twee volwassenen en
maximaal tivee kinderen) kost
vijftig gulden. Van 26 februari tot
en met 1 maart, is de FietsRAI op
dezelfde entreekaart als de HIS
WA te bezoekenVoor HISWA 98
zijn bij de NS kaartjes te krijgen
van Rail Idee (korting op de reis
en entree).
Jachtwerf De Boarnstream bouwt een
nieuwe lijn schepen onder de noemer
Boorncruiser Classic Line. Het eerste
jacht uit deze serie is de 'Boorncruiser
43', een dertien meter lang motorjacht.
Het opvallende van dit in klassieke
lijnen uitgevoerde schip is het
bouwmateriaal. De romp is zoals
gebruikelijk van staal, maar voor de
opbouw is gekozen voor kevlar.
Deze Boorncruiser 43' is volle
dig zeewaardig maar kan ook
uitstekend op de binnenwateren
uit de voeten. Het schip heeft een
multiknikspant romp met een ro
buuste, lang doorgetrokken kiel.
De schepen uit de Classic Line
hebben standaard twee
stuurstanden en een boegschroef.
De navigatieuitrusting bestaat uit
kompas, log en echolood inclusief
dochterinstrumenten op de twee
de stuurstand. Ook aan het interi
eur is veel aandacht besteed. On
der het motto 'gemak dient de
mens' is de boot van veel luxe
voorzien. Zo behoren een wasma
chine met droger en een 100 liter
grote koelkast tot het vaste pak
ket. Maar ook beschikt deze drij
vende woning over centrale ver
warming. Standaard zijn de vier
slaapplaatsen verdeeld over een
ruim tweepersoons, vrijstaand
bed in de eigenaarshut in het ach
terschip en twee éénpersoons bed
den in het gastenverblijf voorin.
Ook is het schip ruim voorzien van
sanitaire voorzieningen.
De Boorncruiser 43' is 13 meter
lang, 4.55 breed en heeft een diep
gang van 1.20 meter. Het schip
wordt aangedreven door een zes-
cylinder Perkins 225i van 225 pk.
Frans Visser
De nieuwe motoren van Suzuki voldoen al aan milieunormen die in 2006
pas van kracht worden.
De zeilen die de deelnemers aan de Whitbread Race gebruiken, zullen voor de meeste toerzeilers onbereikbaar zijn.
Het was een veelgehoorde klacht van
de bemanning van de
Brunel/Sunergy na de eerste etappe van
de Whitbread Race: „We hebben nog
niet de beschikking over het nieuwste
van het nieuwste in onze zeilgarderobe."
En dan gaat het over het niet hebben van
een speciale asymmetrische gennaker,
die voor die geringe extra bootsnelheid
moet zorgen. Nu heeft de Nederlandse
Whitbreadracer dat zeil wel, maar toch
blijft echt resultaat uit.
Hoe belangrijk is dan wel de
kwaliteit van de zeilen voor
een schip? Voor een formuleracer
van levensbelang. Voor een toer
zeiler gelden andere criteria. Maar
hoe dan ook: de zeilen blijven de
motor van een schip.
Op HISWA 98 staan de zeilmakers
weer bij elkaar. Zo op het eerste
gezicht een gezellig clubje, maar
dat is schijn. De concurrentie tus
sen deze veelal kleine bedrijfjes is
groot en elke ontwikkeling wordt
met argusogen gevolgd. Volgens
Ton Leeuwestein van Lion Sails
uit Kats hebben de meesten welis
waar geen high-tech-klanten,
maar ook in de wedstrijdzeilerij
van cruiser-racers willen zij hun
partijtje meeblazen. Er wordt
druk geëxperimenteerd met nieu
we doeken en ook de snit is de laat
ste vijftien jaar drastisch veran
derd. Van horizontaal, naar
radiaal, tri-radiaal en zelfs vier-
radiaal. Bovendien worden de zei
len in die categorie meestal ge
maakt van laminaten. De nieuw
ste vindingen worden vooral
getest door de kleine top in cle
IMS-klasse, zeg maar de formule
1, de boten boven de 11 meter.
Daaronder ziet de gemiddelde
zeilgarderobe er ook goed uit, al
moet er gezien de kosten langer
met een set zeilen worden gevaren.
Voor de zeilmakers is toch voox-al
die laatste grootste groep belang
rijk.
De fabrikant die 'in' wil zijn en
blijven, zal constant heel goede
kwaliteit moeten leveren. De
mond-op-mondreclame moet
voor de rest zorgen. Op die manier
hopen de zeilmakers hun grootste
doelgroep te bereiken, de toerzei
ler. Voor deze grote groep liefheb
bers mag wedstrijdzeilen een vies
woord zijn, ook binnen hun wereld
is de laatste tien jaar veel veran
derd. De rolfok en gennaker heb
ben hun intrede gedaan. Waardoor
varen op schepen met een twee
koppige bemanning veel veiliger
is geworden. Zo hoef je niet meer
naar het voordek, waardoor je met
slecht weer kimt doorvaren.
Volgens Leeuwestein is de ideale
uitrusting van een toerschip dan
ook een grootzeil met minimaal
drie reefmogelijkheid, een rolge-
nua - liefst horizontaal gesneden -
een high aspect-fok en een reach-
ter. Maar, die high aspect-fok
vindt een toerzeiler vaak een over
bodige luxe. „Want mijn genua
kan ik toch inrollen". Die water
sporter vergeet dan^dat een genua
niet op zwaar weer xs berekend.
De moeilijkste klanten vindt Ton
Leeuwestein watersporters die op
latere leeftijd van een motorboot
naar een zeilboot overstappen. Ze
geven aan van niets te weten, maar
ze bestellen wel even een triradia-
le rolfok van Norlam of weet ik
veel wat voor laminaat.
„Ik lever ze natuurlijk wel, maar
ik probeer ze er wel van te overtui
gen dat ze beter een horizontaal
gesneden dacron rolfok kunnen
bestellen. Waarom? omdat de
vorm er bij een triradiale fok me
teen uit is als je hem inrolt en om
dat laminaten veel te kwetsbaar
zijn"
Sluitpost
De zeilen zijn essentieel voor een
zeilboot, dat vindt ook Leeuwe
stein. „Maar die 'overstappers'
foto Ross Land
vinden een comfortabel interieur
en een goede motor vaak veel be
langrijker De zeilen vormen de
sluitpost van hun budget. Ook
wordt er veelal nogal slordig met
de zeilen omgesprongen. Als je op
een winterse dag langs een jacht
haven loopt, moet je niet verbaasd
opkijken als je daar dure jachten
ziet liggen met het grootzeil op de
giek gebonden zonder enige be
scherming. Voor een zeilmaker als
Ton Leeuwestein zijn het situaties
om te huilen. In de 34 jaar dat hij in
het vak zit, heeft hij de ontwikke
lingen binnen het zeilmaken aan
den lijve ondervonden en is er
slechts gedeeltelijk blij mee. In
ternationaal moeten we wel op de
hoogte blijven, maar voor de Ne
derlandse markt hoeft dat niet.
Toch kon hij er ook niet onderuit
zijn zeilen door de computer te la
ten berekenen. „Uitsnijden doe ik
echter nog steeds zelf."
Frans Visser
Even zag het ernaar uit dat
HISWA-voorzitter Jannus
Boelen tijdens zijn presentatie van
HISWA 98 niets had te melden. Zijn
praatje kabbelde maar een beetje
voort. „Het gaat goed met de
branche. Weer meer exposanten en
langere steigers." De bekende
kreten van de afgelopen drie jaar.
Boelen noemde weliswaar het
rapport Conjunctuurmeting 1997
als zijnde van grote importantie,
maar bij nadere bestudering bleek
dat ook geen absolute cijfers te
bevatten. Volgens Boelen geeft het
echter wel een representatief beeld
van de trends en ontwikkelingen
van een tiental deelbranches.
Jammer is echter dat van de 3340
bedrijven in de watersport er slechts
90 medewerking aan de enquête
hebben verleend.
Maar er kwam toch nog wat
nieuws. Niet van de jacht
bouw, maar van de HISWA-orga-
nisatie zelf: bij de opening van
HISWA 98 zal de organisatie een
paspoort tot goedkopere kadas
terregistratie presenteren, Boat
ID (Boat Identification Docu
ment). Is dat even schrikken?
Zou de Boat ID geen handreiking
aan de overheid zijn om een even
tuele vaarbelasting makkelijker
te kunnen invoeren? Dat is zeker
niet het geval. Boat ID is uitslui
tend bedoeld om de watersporter
ter wille te zijn, zo verzekerde men
ons vanHISWA-zijde. Waterspor
ters kunnen op deze manier hun
boot gemakkelijker en goedkoper
laten registreren. Een minpuntje
is dan wel dat dit via een gecertifi
ceerd bedrijf moet gebeuren en dat
zijn nu juist de partijen die belang
hebben bij een transactie. Op het
ogenblik zijn dat er slechts zestig.
Die bemiddelaars kunnen een
stormloop natuurlijk nooit aan.
Gelukkig vindt een groot deel van
de transacties onderhands plaats,
dus zonder Boat ID
Een voordeel is dat met Boat ID in
ieder geval het juridisch eigendom
vaststaat. De boot staat in het ka
daster en dat voor slechts 200 gul
den, terwijl je normaal 320 be
taalt. Volgens de HISWA voorziet
Boat ID dan ook in een behoefte.
Twijfels bhj ven echter, want op dit
ogenblik staan van de 260.000
jachten in Nederland slechts
10.300 in het kadaster geregi
streerd. De rest vindt het niet no
dig, want in het buitenland heb je
gewoon andere documenten als
eeji vlaggenbrief of een ICP-docu-
ment nodig. Maar natuurlijk kan
de bemiddelaar daar ook voor zor
gen.
De botententoonstelling die van
21 februari tot en met 1 maart in de
Amsterdamse RAI wordt gehou
den, biedt ook dit jaar weinig echt
nieuws. Wel een overzicht van al
les op het gebied van zeil-, motor
jachten, motoren en technische
accessoires, alsmede van naviga-
tie-apparatuur, catamarans, surf
planken, duikuitrusting en water
sportvakanties. Genoeg om een
watersporter weer even sfeer te la
ten proeven. Bovendien worden er
tal van wedstrij den en demonstra
ties georganiseerd, waaronder na
tuurlijk de strijd om de HISWA-
bokaal. De top van de Nederland
se zeilwereld is daar present.
Een belangrijke reden waarom de
naar het nieuwe seizoen smach
tende watersporter een bezoek
aan de HISWA niet mag over
slaan, is echter de HISWA Yacht-
club met als grootste attractie een
dagelijkse live-verbinding met de
Whitbreadvloot. Vanaf de Whit-
bread-racers worden rechtstreek
se verslagen verzorgd van het slot
van de vijfde etappe van het
Nieuw-Zeelandse Auckland via
Kaap Hoorn naar Sao Sebastio
aan de oostkust van Brazilië. Vol
gens Roy Heiner van de
Brunel/Sunergy is de boot nu in
optimale conditie. „Een plaats in
de middenmoot moet kunnen",
meldde hij vanaf de Brunei, die op
dat moment nog tussen de meer
palen van de jachthaven in Auck
land lag.
Inmiddels is de finale van de Race
begonnen en de Brunel/Sunergy
heeft nog niet helemaal aan de
verwachtingen kunnen voldoen.
Een positie in de middenmoot is
nog ver weg.
Frans Visser
Meer en meer fabrikanten van
buitenboordmotoren stappen over
op viertakt. Ten opzichte van de
tweetaktfamilie bieden de 'viertjes'
nogal wat voordelen. Lager
brandstofverbruik, schonere
uitlaatgassen en minder lawaai zijn
zaken die vandaag de dag tellen. Óp de
HISWA laten onder andere Honda,
Suzuki en Mercury de nieuwste
modellen zien.
Bovendien komt Mercury met een
tweetakt krachtpatser van for
maat. De zwaarste, een V6 drie li
ter motor is goed voor maar liefst
200 paardenkrachten.
Ook Suzuki laat zich niet onbe
tuigd. Op de HISWA komt de fa
brikant met twee nieuwe 4-takt
motoren, de DF60 en de DF70. De
getallen staan voor het aantal pk's.
Het betreft motoren die voldoen
aan de strenge milieueisen die pas
in het jaar 2006 van kracht wor
den.
De motoren zijn voorzien van een
microchip die de motor stuurt. Het
verbruik is laag en het geluid meer
dan beschaafd.
Tevens zijn beide motoren voor
zien van een nieuw, dubbelwer-
kend koelsysteem.
Dat deze nieuwe loten aan de Su-
zuki-stam vernieuwend zijn,
bleek wel uit de presentatie die
eerder werd gehouden tijdens de
watersportbeurs IMTEC '97 in
Chigago. Vanwege de innoverende
techniek wonnen deze motoren de
prestigieuze IMTEC Innovation
Award.
Frans Visser
Honda komt met de ki'achtigste
viertakt buitenbooi'dmotor
ooit gemaakt. Deze viercilinders,
met vier kleppen per cilinder, zor
gen voor motoren die 115 of 13 0 pk
levex-en.
Ook Mercury laat zich niet onbe
tuigd. In de viertaktsector komt de
fabi'ikant met motoren die uiter
mate ge'schikt zijn voor zwaardere
boten en ladingen. Om het X'oest-
monster terug te dringen is ge
bruik gemaakt van roestvrijstaal
voor de bewegende onderdelen zo
als drijfstang, schakelstang en
schroefas. Voor axxdere onderdelen
zoals het motorblok en ondex-wa-
terhuis is gekozen voor een alumi
nium legering.