Kegistratie jacht wordt goedkoper Nieuwe doeken niet aan toerzeiler besteed Alles over watersport Classic 16' Bootalarmsysteem Boorncruiser met opbouw van kevlar Buitenboordmotor steeds vaker viertakt HISWA 98 presenteert Boat ID hiswa dinsdag 17 februari 1998 Met de Classic 16' heeft de H1SWA een primeur in huis. Dit 'klassieke monster' dat A4 Marine uit Kampen naar Neder land haalde, is uitgerust met een inboard 120 pk Mereruiser jet- aandrijving. De Classic valt niet alleen op door het aantal paar denkrachten waarover de schipper kan beschikken. Ook het fraaie, Italiaanse design mag er zijn. Het dek is van mahoniehout, In combinatie met de wit leren bekle- dinggeefthet de boot een exclusieve uitstraling. Bijzonder aan het schip is de onderhoudsvrije romp van fiberglas in dezelfde kleur als het houten dek. Omdat deze door Roberto Buonomo ontworpen Classic met de hand wordt gemaakt gaat het hier om boot waarvan er slechts een beperkt aantal wordt, gemaakt, een zogeheten 'limited edition'. Spy Ball is op het gebied van alarmsystemen vooral bekend bin nen de auto- en motorenindustrie. Afgelopen jaar ontwikkel de de fabrikant een systeem dat zowel op kleinere als megajachten bruikbaar is. Het gaat om een apparaatje dat uiteraard waterdicht is, maar ook zeer eenvoudig te plaatsen. Het beveiligt de hele boot. Bovendien kan men het systeem uitbreiden, zodat bij voorbeeld ook heckdri- vesystemen en bui tenboordmotoren voorzien kunnen worden van een wakend oog. Tijdens de HISWA worden er door de importeur, 't Wije uit Loosdrecht, in de Parkhal (stand 843) regelmatig de monstraties gegeven. De 43e HISWA wordt gehou den van zaterdag 21 februari tot en met zondag 1 maart. De beurs beslaat 45.000 vierkante meter met vele typen motor- en zeiljachten, - sportboten,, open zeilboten, sloepen, opblaas-, roei,- vis-, bijboten en kano's, ca tamarans, trimarans, surf- en waterski-artikelen, houtbouw en platbodems. Verder zijn er acces soires zoals masten, zeilen, dekbeslag, motoren, navigatie- apparatuur en elektronica, wa ter sportkleding, verf en onder houdsproducten. Er zijn stands met makelaars, in formatie over verhuur en overige dienstverlening, toeristische in formatie en een scholingspavil joen. Liefhebbers van de duik sport kunnen de laatste vier dagen in het Duikpaviljoen te recht, waar ook het Duiktheater gepresenteerd wordt. De ten toonstelling wordt verlevendigd met evenementen: het Havenfes tival, de Yacht Club, het Zeehis- torisch Paviljoen, de CWO Zeil- school, het Shanty Festival, Café Ome Ko, het Technisch Forum, Surfstage en de HISWA Award. De beurs is dagelijks geopend van 10 tot 18 uur. Er is een kinder crèche ingericht. Bezoekers be talen twintig gulden entree, CJ- P'ers f 12,50, evenals kinderen van 4 tot 12 jaar (onder geleide), houders van een 65-pluspas en groepen minimaal 15 personen, schriftelijk aanvragen)Een ge- zinskaart (twee volwassenen en maximaal tivee kinderen) kost vijftig gulden. Van 26 februari tot en met 1 maart, is de FietsRAI op dezelfde entreekaart als de HIS WA te bezoekenVoor HISWA 98 zijn bij de NS kaartjes te krijgen van Rail Idee (korting op de reis en entree). Jachtwerf De Boarnstream bouwt een nieuwe lijn schepen onder de noemer Boorncruiser Classic Line. Het eerste jacht uit deze serie is de 'Boorncruiser 43', een dertien meter lang motorjacht. Het opvallende van dit in klassieke lijnen uitgevoerde schip is het bouwmateriaal. De romp is zoals gebruikelijk van staal, maar voor de opbouw is gekozen voor kevlar. Deze Boorncruiser 43' is volle dig zeewaardig maar kan ook uitstekend op de binnenwateren uit de voeten. Het schip heeft een multiknikspant romp met een ro buuste, lang doorgetrokken kiel. De schepen uit de Classic Line hebben standaard twee stuurstanden en een boegschroef. De navigatieuitrusting bestaat uit kompas, log en echolood inclusief dochterinstrumenten op de twee de stuurstand. Ook aan het interi eur is veel aandacht besteed. On der het motto 'gemak dient de mens' is de boot van veel luxe voorzien. Zo behoren een wasma chine met droger en een 100 liter grote koelkast tot het vaste pak ket. Maar ook beschikt deze drij vende woning over centrale ver warming. Standaard zijn de vier slaapplaatsen verdeeld over een ruim tweepersoons, vrijstaand bed in de eigenaarshut in het ach terschip en twee éénpersoons bed den in het gastenverblijf voorin. Ook is het schip ruim voorzien van sanitaire voorzieningen. De Boorncruiser 43' is 13 meter lang, 4.55 breed en heeft een diep gang van 1.20 meter. Het schip wordt aangedreven door een zes- cylinder Perkins 225i van 225 pk. Frans Visser De nieuwe motoren van Suzuki voldoen al aan milieunormen die in 2006 pas van kracht worden. De zeilen die de deelnemers aan de Whitbread Race gebruiken, zullen voor de meeste toerzeilers onbereikbaar zijn. Het was een veelgehoorde klacht van de bemanning van de Brunel/Sunergy na de eerste etappe van de Whitbread Race: „We hebben nog niet de beschikking over het nieuwste van het nieuwste in onze zeilgarderobe." En dan gaat het over het niet hebben van een speciale asymmetrische gennaker, die voor die geringe extra bootsnelheid moet zorgen. Nu heeft de Nederlandse Whitbreadracer dat zeil wel, maar toch blijft echt resultaat uit. Hoe belangrijk is dan wel de kwaliteit van de zeilen voor een schip? Voor een formuleracer van levensbelang. Voor een toer zeiler gelden andere criteria. Maar hoe dan ook: de zeilen blijven de motor van een schip. Op HISWA 98 staan de zeilmakers weer bij elkaar. Zo op het eerste gezicht een gezellig clubje, maar dat is schijn. De concurrentie tus sen deze veelal kleine bedrijfjes is groot en elke ontwikkeling wordt met argusogen gevolgd. Volgens Ton Leeuwestein van Lion Sails uit Kats hebben de meesten welis waar geen high-tech-klanten, maar ook in de wedstrijdzeilerij van cruiser-racers willen zij hun partijtje meeblazen. Er wordt druk geëxperimenteerd met nieu we doeken en ook de snit is de laat ste vijftien jaar drastisch veran derd. Van horizontaal, naar radiaal, tri-radiaal en zelfs vier- radiaal. Bovendien worden de zei len in die categorie meestal ge maakt van laminaten. De nieuw ste vindingen worden vooral getest door de kleine top in cle IMS-klasse, zeg maar de formule 1, de boten boven de 11 meter. Daaronder ziet de gemiddelde zeilgarderobe er ook goed uit, al moet er gezien de kosten langer met een set zeilen worden gevaren. Voor de zeilmakers is toch voox-al die laatste grootste groep belang rijk. De fabrikant die 'in' wil zijn en blijven, zal constant heel goede kwaliteit moeten leveren. De mond-op-mondreclame moet voor de rest zorgen. Op die manier hopen de zeilmakers hun grootste doelgroep te bereiken, de toerzei ler. Voor deze grote groep liefheb bers mag wedstrijdzeilen een vies woord zijn, ook binnen hun wereld is de laatste tien jaar veel veran derd. De rolfok en gennaker heb ben hun intrede gedaan. Waardoor varen op schepen met een twee koppige bemanning veel veiliger is geworden. Zo hoef je niet meer naar het voordek, waardoor je met slecht weer kimt doorvaren. Volgens Leeuwestein is de ideale uitrusting van een toerschip dan ook een grootzeil met minimaal drie reefmogelijkheid, een rolge- nua - liefst horizontaal gesneden - een high aspect-fok en een reach- ter. Maar, die high aspect-fok vindt een toerzeiler vaak een over bodige luxe. „Want mijn genua kan ik toch inrollen". Die water sporter vergeet dan^dat een genua niet op zwaar weer xs berekend. De moeilijkste klanten vindt Ton Leeuwestein watersporters die op latere leeftijd van een motorboot naar een zeilboot overstappen. Ze geven aan van niets te weten, maar ze bestellen wel even een triradia- le rolfok van Norlam of weet ik veel wat voor laminaat. „Ik lever ze natuurlijk wel, maar ik probeer ze er wel van te overtui gen dat ze beter een horizontaal gesneden dacron rolfok kunnen bestellen. Waarom? omdat de vorm er bij een triradiale fok me teen uit is als je hem inrolt en om dat laminaten veel te kwetsbaar zijn" Sluitpost De zeilen zijn essentieel voor een zeilboot, dat vindt ook Leeuwe stein. „Maar die 'overstappers' foto Ross Land vinden een comfortabel interieur en een goede motor vaak veel be langrijker De zeilen vormen de sluitpost van hun budget. Ook wordt er veelal nogal slordig met de zeilen omgesprongen. Als je op een winterse dag langs een jacht haven loopt, moet je niet verbaasd opkijken als je daar dure jachten ziet liggen met het grootzeil op de giek gebonden zonder enige be scherming. Voor een zeilmaker als Ton Leeuwestein zijn het situaties om te huilen. In de 34 jaar dat hij in het vak zit, heeft hij de ontwikke lingen binnen het zeilmaken aan den lijve ondervonden en is er slechts gedeeltelijk blij mee. In ternationaal moeten we wel op de hoogte blijven, maar voor de Ne derlandse markt hoeft dat niet. Toch kon hij er ook niet onderuit zijn zeilen door de computer te la ten berekenen. „Uitsnijden doe ik echter nog steeds zelf." Frans Visser Even zag het ernaar uit dat HISWA-voorzitter Jannus Boelen tijdens zijn presentatie van HISWA 98 niets had te melden. Zijn praatje kabbelde maar een beetje voort. „Het gaat goed met de branche. Weer meer exposanten en langere steigers." De bekende kreten van de afgelopen drie jaar. Boelen noemde weliswaar het rapport Conjunctuurmeting 1997 als zijnde van grote importantie, maar bij nadere bestudering bleek dat ook geen absolute cijfers te bevatten. Volgens Boelen geeft het echter wel een representatief beeld van de trends en ontwikkelingen van een tiental deelbranches. Jammer is echter dat van de 3340 bedrijven in de watersport er slechts 90 medewerking aan de enquête hebben verleend. Maar er kwam toch nog wat nieuws. Niet van de jacht bouw, maar van de HISWA-orga- nisatie zelf: bij de opening van HISWA 98 zal de organisatie een paspoort tot goedkopere kadas terregistratie presenteren, Boat ID (Boat Identification Docu ment). Is dat even schrikken? Zou de Boat ID geen handreiking aan de overheid zijn om een even tuele vaarbelasting makkelijker te kunnen invoeren? Dat is zeker niet het geval. Boat ID is uitslui tend bedoeld om de watersporter ter wille te zijn, zo verzekerde men ons vanHISWA-zijde. Waterspor ters kunnen op deze manier hun boot gemakkelijker en goedkoper laten registreren. Een minpuntje is dan wel dat dit via een gecertifi ceerd bedrijf moet gebeuren en dat zijn nu juist de partijen die belang hebben bij een transactie. Op het ogenblik zijn dat er slechts zestig. Die bemiddelaars kunnen een stormloop natuurlijk nooit aan. Gelukkig vindt een groot deel van de transacties onderhands plaats, dus zonder Boat ID Een voordeel is dat met Boat ID in ieder geval het juridisch eigendom vaststaat. De boot staat in het ka daster en dat voor slechts 200 gul den, terwijl je normaal 320 be taalt. Volgens de HISWA voorziet Boat ID dan ook in een behoefte. Twijfels bhj ven echter, want op dit ogenblik staan van de 260.000 jachten in Nederland slechts 10.300 in het kadaster geregi streerd. De rest vindt het niet no dig, want in het buitenland heb je gewoon andere documenten als eeji vlaggenbrief of een ICP-docu- ment nodig. Maar natuurlijk kan de bemiddelaar daar ook voor zor gen. De botententoonstelling die van 21 februari tot en met 1 maart in de Amsterdamse RAI wordt gehou den, biedt ook dit jaar weinig echt nieuws. Wel een overzicht van al les op het gebied van zeil-, motor jachten, motoren en technische accessoires, alsmede van naviga- tie-apparatuur, catamarans, surf planken, duikuitrusting en water sportvakanties. Genoeg om een watersporter weer even sfeer te la ten proeven. Bovendien worden er tal van wedstrij den en demonstra ties georganiseerd, waaronder na tuurlijk de strijd om de HISWA- bokaal. De top van de Nederland se zeilwereld is daar present. Een belangrijke reden waarom de naar het nieuwe seizoen smach tende watersporter een bezoek aan de HISWA niet mag over slaan, is echter de HISWA Yacht- club met als grootste attractie een dagelijkse live-verbinding met de Whitbreadvloot. Vanaf de Whit- bread-racers worden rechtstreek se verslagen verzorgd van het slot van de vijfde etappe van het Nieuw-Zeelandse Auckland via Kaap Hoorn naar Sao Sebastio aan de oostkust van Brazilië. Vol gens Roy Heiner van de Brunel/Sunergy is de boot nu in optimale conditie. „Een plaats in de middenmoot moet kunnen", meldde hij vanaf de Brunei, die op dat moment nog tussen de meer palen van de jachthaven in Auck land lag. Inmiddels is de finale van de Race begonnen en de Brunel/Sunergy heeft nog niet helemaal aan de verwachtingen kunnen voldoen. Een positie in de middenmoot is nog ver weg. Frans Visser Meer en meer fabrikanten van buitenboordmotoren stappen over op viertakt. Ten opzichte van de tweetaktfamilie bieden de 'viertjes' nogal wat voordelen. Lager brandstofverbruik, schonere uitlaatgassen en minder lawaai zijn zaken die vandaag de dag tellen. Óp de HISWA laten onder andere Honda, Suzuki en Mercury de nieuwste modellen zien. Bovendien komt Mercury met een tweetakt krachtpatser van for maat. De zwaarste, een V6 drie li ter motor is goed voor maar liefst 200 paardenkrachten. Ook Suzuki laat zich niet onbe tuigd. Op de HISWA komt de fa brikant met twee nieuwe 4-takt motoren, de DF60 en de DF70. De getallen staan voor het aantal pk's. Het betreft motoren die voldoen aan de strenge milieueisen die pas in het jaar 2006 van kracht wor den. De motoren zijn voorzien van een microchip die de motor stuurt. Het verbruik is laag en het geluid meer dan beschaafd. Tevens zijn beide motoren voor zien van een nieuw, dubbelwer- kend koelsysteem. Dat deze nieuwe loten aan de Su- zuki-stam vernieuwend zijn, bleek wel uit de presentatie die eerder werd gehouden tijdens de watersportbeurs IMTEC '97 in Chigago. Vanwege de innoverende techniek wonnen deze motoren de prestigieuze IMTEC Innovation Award. Frans Visser Honda komt met de ki'achtigste viertakt buitenbooi'dmotor ooit gemaakt. Deze viercilinders, met vier kleppen per cilinder, zor gen voor motoren die 115 of 13 0 pk levex-en. Ook Mercury laat zich niet onbe tuigd. In de viertaktsector komt de fabi'ikant met motoren die uiter mate ge'schikt zijn voor zwaardere boten en ladingen. Om het X'oest- monster terug te dringen is ge bruik gemaakt van roestvrijstaal voor de bewegende onderdelen zo als drijfstang, schakelstang en schroefas. Voor axxdere onderdelen zoals het motorblok en ondex-wa- terhuis is gekozen voor een alumi nium legering.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 11