Kustwacht schiet ernstig tekort Collectieve bouwvak steeds meer onder druk Klassejustitie bij aanpak van collaborerende ondernemers Nederlandse man is weinig attent Man dood na botsing met trein Employés van Philips hebben volgens Unie recht op aandelen Ijskoude blikvanger voor RAI binnenland Kritiek Rekenkamer op beschikbaarheid vloot Geen tocht, wel Elfstedentulp Arrestaties na geweld discotheek Wijk krijgt kwelwaternet Tiener misbruikt vier peuters Museum grijpt naast beelden Meldpunt voor documentatie Indisch tegoed Grote twijfel over studie van drie jaar Verdachte in moord op fan Ajax blijft in voorarrest Inzet langere trucks: 10% minder ritten woensdag 4 februari 1998 EMMEN - De 40-jarige P. Dijkens uit Hooge- veen is gisteren om het leven gekomen toen zijn auto werd gegrepen door een trein. Het ongeval gebeurde op een met halve bomen beveiligde spoorwegovergang in de Emmen. Volgens de politie heeft het slachtoffer vermoedelijk door de laagstaande zon niet gezien dat de halve bo men op de overweg naar beneden waren. Door het ongeval ontstond een ravage. De bovenlei ding was over een lengte van honderd meter vernield. Ook moest grond worden weggegra- ven die was vervuild door olielekkage uit het autowrak. Het treinverkeer tussen Emmen en Nieuw- Amsterdam was gisteren tot na de avondspits gestremd. foto Jan Sibon/ANP doorFransvan de Berg IJMUIDEN - De Algemene Re kenkamer heeft in een gisteren gepresenteerd rapport felle kri tiek geuit op het Kustwachtcen- trum in IJmuiden. Het centrum functioneert na de reorganisatie van 1996 wel beter, maar er wordt nog veel te weinig toe zicht uitgeoefend. Ij De Kustwacht moet toezien op de visserij en het scheepvaart verkeer, handhaving van mi lieuregels, douanecontrole en 'grensbewaking. Op hoog amb telijk niveau moeten de betrok ken ministeries dan ook beter toezicht houden op de Kust wacht. Het Kustwachtcentrum is het meest bekend van rampenbe strijding en het redden van drenkelingen. Die werkzaam- van onze redactie binnenland EINDHOVEN - Alle ruim 250.000 werknemers van Phi lips, verspreid over de hele we reld, moeten vijftig aandelen krijgen. Dat gaat de vakbond De Unie vragen bij de komende CAO-onderhandelingen. Tegen de huidige koers komt dat neer op een pakket ter waarde van bijna 7.000 gulden. Invoe ring kost 1,7 miljard gulden. Bestuurder A Verhoeven van De Unie denkt dat Philips dat ge makkelijk kan betalen. Hij gokt erop dat Philips dit jaar, in na volging van andere grote con cerns, voor enkele miljarden guldens aan eigen aandelen zal inkopen om aldus de aandeel houders te plezieren. Philips kan een deel van de ingekochte stukken aan het eigen personeel geven, redeneert hijMocht Phi lips geen aandelen inkopen, dan beschouwt De Unie een optie heden verlopen goed en zijn dan ook buiten het onderzoek van de Rekenkamer gebleven. Juist de andere taken zijn tegen het licht gehouden en daarop was de re- oi'ganisatie gericht. De leiding van het centrum is overgegaan van het ministerie van Verkeer en Waterstaat naar de Konink lijke Marine. Ook de samenwer king tussen de verschillende mi nisteries moest verbeteren. Het centrum heeft nu een strak kere leiding en de directeur heeft meer bevoegdheden. De Rekenkamer heeft echter naar de dagelijkse praktijk van 1996 en begin 1997 gekeken. Daarbij blijkt dat de directeur onvol doende mogelijkheden heeft om geplande acties uit te voeren. Ook kan hij niet ingrijpen wan neer boten, vliegtuigen of personeelsleden van de ver pakket voor vijftig aandelen als een goed alternatief. Motivatie Verhoeven denkt dat de werk nemers meer betrokkenheid hebben bij het bedrijf en beter gemotiveerd zijn als ze aande len hebben of opties daarop. Vooral •in Amerika zie je dat bedrijven met werknemerspar ticipatie beter presteren", aldus de vakbondsman. De CAO-on- derhandelingen hebben welis waar uitsluitend betrekking op de Nederlandse werknemers, maar De Unie schrijft in de con ceptbrief met voorstellen dat een invoering over alle vestigin gen beter is. De Unie pleit verder voor een loonsverhoging van 3,75 pro cent dit jaar en 3,5 procent vol gend jaar. Ook moet er meer aandacht komen voor scholing en aanpassingsvermogen van het personeel. ANP schillende diensten niet op het afgesproken moment beschik baar zijn. De Kustwacht is een samenwerkingsverband van verschillende diensten zoals douane, politie, marine, visse rij-inspectie en reddingsorgani saties. Van de controle kwam door de moeilijke samenwerking niet veel terecht. Van de in 1996 ge plande acties werd slechts 30 tot 40 procent uitgevoerd. Van de 3.600 geplande vaaruren kwa men er maar 900 tot stand. De nachtelijke vluchten zijn een probleem, waardoor het toe zicht op illegale lozingen be perkt is. Het aantal visserij-in specties blijft ook sterk achter bij de planning. Knelpunten De Rekenkamer heeft hiervoor drie knelpunten gevonden: ma terieel, personeel en verreke ning van de kosten. Zo blijken bepaalde boten niet ver op zee te kunnen, is niet altijd een reser veboot beschikbaar of kunnen schepen niet op het gewenste moment aan acties deelnemen. De Rekenkamer stelt een geza menlijk vlootbeleid voor. Ook moeten de arbeidsvoorwaarden meer op elkaar worden afge stemd. Zo mag een douanier 56 uur achtereen op zee blijven, maar een politieman slechts elf uur. Dat is een probleem bij meerdaagse controles. Tevens is er een tekort aan vliegers. Ook moeten er betere afspraken ko men voor het verrekenen van de kosten. Ministeries weigeren soms rekeningen van elkaar te betalen. Het rapport is op hoofdlijnen door de betrokken ministers on derschreven. Voor een deel zijn verbeteringen al in gang gezet. De ministers verschillen nog wel van mening over de manier waarop het toezicht op de Kust wacht kan verbeteren. De Alge mene Rekenkamer blijft het jammer vinden dat het toezicht op de offshore-industrie inder tijd niet ook bij de Kustwacht is ondergebracht. De platforms op zee vallen nog altijd onder het toezicht van het ministerie van Economische Zaken. GPD DONGERADEEL - De kans da t er deze winter een Elfsteden tocht komt is gering, zeker is wel de komst van de Elfsteden- tulp. De kleur is violet, het karakter winterhard en de naam Dokkum. Het is de eerste van een serie tulpen, die in totaal uit ten hoog ste elf soorten (genoemd naar de Friese steden) zal bestaan. Met ingang van komende winter zal de bloem in de winkels verkrijgbaar zijn. Dokkum doet het goed bij vriesweer en zal tussen januari en mei te koop zijn. De tulp wordt op 16 februari gepresenteerd in Dokkum (ge meente Dongeradeel). Op de Marneflora in Groningen is de nieuwe tulp binnenkort ook te zien. Volgend jaar zijn waar schijnlijk Franeker en Harlingen aan de beurt. ANP NISTELRODE - De politie heeft gisteren een tweede arresta tie verricht wegens de geweldplegingen afgelopen weekeinde in een discotheek in het Brabantse dorp Zeeland. Eerder gis teren is al een 16-jarige inwoner van Nistelrode opgepakt. Maandag werd een 20-jarige man uit Nistelode aangehouden. Het tweetal is in verzekering gesteld. De politie zegt de ko mende dagen meerdere arrestaties te kunnen verrichten. In de nacht van zaterdag op zondag sloeg een gi-oep van veertig tot vijftig jongeren de discotheek kort en klein, nadat zij verhaal ti-achtten te halen op de portier na een conflict. ANP WAGENINGEN - De Wageningse nieuwbouwwijk Noord west krijgt als eerste in Nederland een tweede waterleiding net voor kwelwater-. In totaal 450 nieuwbouwwoningen ko men apaite kranen waaruit water van huishoudkwaliteit stroomt. In Noordwest is een gx-ote hoeveelheid kwelwater be schikbaar-. Dit water moest tot nu toe worden afgevoerd om de wijk bewoonbaar te houden. Samen met energiebedrijf NUON heeft Wageningen een plan ontwikkeld om een deel van het kwelwater via een leidingnet te laten sti-omen. Water van huishoud- of zwembadkwaliteit is geschikt voor auto- wassen, de tuin sproeien, de was doen en het toilet doorspoe len. Voor die klussen is geen kostbaar drinkwater nodig. ANP LOSSER - Een 14-jarige jongen uit het Overijsselse Losser heeftbij de politie bekend vaxxaf oktober vier peutex-s seksueel te hebben misbruikt. De kinderen vax-iëx-en in leeftijd van twee tot driejaar. Ze komen uit vier gezinnen die bevriend zijn met de ouders van de dader. De tiener werd 29 januari al aangehouden op verdenking van seksueel misbruik van twee peuters. De jeugdige vex-dachte zal een persoonlijkheidsonderzoek ondergaan en blijft voor lopig ter beschikking van justitie. ANP LEIDEN - Het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden grijpt naast de historische Romeinse beelden die in 1995 uit het wrak van de Nederlandse vx-achtvaax-der Castor voor de En gelse kust zijn opgedoken, De Britse kustwacht heeft besloten dat de vijf Romeinse graf teksten uit de eerste eeuw en twee portretkoppen van Marcus Aurelius en de godin Venus uit de tweede eeuw naar Turkije gaan. Turkije is het land vanwaar de Nederlandse consul Alfred van Lennep de beelden hondei-d jaar geleden in een houten kist naar het Leidse museum stuux-de De beelden kwamen echter nooit aan, omdat de Castor op 28 juli 1894 in dichte mist ver ging na een botsing met een Duits zeilschip. De beelden bleven al die tijd in het wrak liggen. Totdat vier duikers uit Folkestone drie jaar geleden de kist vonden en boven water- haalden. ANP van onze redactie binnenland NAARDEN - De Nederlandse echtgenoot toont zich in de praktijk een weinig attente minnaar: één op de drie vrou wen krijgt nooit een bloemetje of een cadeautje. Dit blijkt uit een enquête onder vrouwen in 21 landen naar romantiek. De peiling, waarvan de resulta ten zijn vastgelegd in het RomaxxtiekRappox-t 1998, is uit gevoerd in opdracht van Har lequin, uitgeverij van damesro mans. Een 'reis voor twee' is volgens 63% van de Nederlandse vx-ou- wen dé manier om meer van ro mantiek te genieten. Portugese en Spaanse vrouwen vinden de- slaapkamex-deur-op-slot-doen hét middel om aandacht te ki"ij- gen. Het succesrecept van Turk se vrouwen is de tv uitzetten; Amerikaanse vrouwen leggen de telefoon van de haak. Een gestresste of vermoeide DEN HAAG - Mensen die in de Tweede Wereldoorlog bezittin gen zijxx kwijtgeraakt in het door Japan bezette voormalig Nederlands Indië mogen niet al te veel hoop hebben dat zij daar xxog iets van terug zien. Dat zei rnr. A van Galen, oud president van de Centrale Raad van Bex-oep en Staatsraad in buitengewone dienst? Hij is de voorzitter van de Begeleidings commissie Onderzoek Indische Tegoeden die gisteren door mi nister Borst (VWS) werd geïn stalleerd. Van Galen vindt vooral van be lang dat boven water komt wat er gebeurd is met de bezittingen. De slachtoffers van de Japanse bezetting vinden dat te lang te weinig aandacht is besteed aan hun lot. De begeleidingscommissie zal binnenkort bekendmaken wie bronnen- en archiefonderzoek, gaan doen naar particuliere Ne- derlandse bank- en verzeke ringstegoeden. Ook komt er een Meldpunt Onderzoek Indische Tegoeden, waar mensen terecht kunnen die menen te beschik ken over documentatie die bruikbaar kan zijn voor het on derzoek. Het is niet de bedoeling dat het meldpunt gebruikt wordt voor het indienen van in dividuele claims. ANP partner bezorgt echtgenotes een afknapper. Maar volgens de en quête komt zij wel weer in de stemming als de vader van haar kindex-en tijd voor i-omantiek schept. Dus zox-gt voor een 'ver wen-arrangement', dan wel voor een hulp in de huishouding overdag. Een keertje zelf koken doet ook wonderen. Bubbelbad Om zichzelf in de juiste stem ming te bx-engen, kijken de ondervraagden naar een zwij- melfilm of luisteren ze naar sfeexvolle muziek. De aanpak blijkt overigens per land te ver- schillen. Zo stappen Canadese vrouwen bij wijze van voorbe reiding het bubbelbad in en kie zen Portugese vrouwen voor fit ness. Vermoeidheid en te laat tussen de lakens kx-uipen zijn de hoofd redenen waarom de dames min der zin hebben in romantiek. 'Hoofdpijn' blijkt slechts in 4% van de gevallen aanleiding om af te haken. Als het dan tot vrijen komt - vol gens eigen zeggen gebeurt dat bij eenvijfde van de lezei-essen iedere dag - is de nacht favoriet. Alleen inwoonsters van Gx-oot- Brittannië verkiezen de mid dag. GPD DEN HAAG - VVD en PvdA twijfelen aaxx het nut van drieja rige studies aan de universiteit. Minister Ritzen van Onderwijs wil dat studenten aan de univer siteit na drie jaar een kandi- daatstitel kunnen krijgen. Daarmee mogen ze gaan werken of verder studeren. De fracties vrezen dat teveel studenten na drie jaar een baan zoeken. PvclA-Kamerlid Van Gelder wees gisteren bij de behande ling van het Hoger Onderwijs en Onderzoek Plan 1996 met klem op de kritiek van werkgevers. Volgens het Kamerlid hebben ze geen behoefte aan studenten die slechts drie jaar aan de univer siteit hebben gestudeerd. Kamerlid M. de Vries van de WD zei niet te geloven in stu dies met maatschappelijke rele vantie die maar dxte jaar duren. De minister wil een kortere stu dieduur aan universiteiten in voeren om een grotere verschei denheid in het hoger onderwijs aan te brengen. ANP doorErikvan derVeen DEN HAAG - Industriëlen die werkten voor de Duitsers, zijn na de oorlog op grote schaal de hand bovexx het hoofd gehou den om de wederopbouw van Nederland niet te belemmeren. Van de 32.232 gemelde geval len van economische collabo ratie is ruim zestig procent welbewust terzijde geschovexx. 'Meneer de directeur' ont- sproxxg de daxxs daarbij veel ge makkelijker daxx het 'groente boertje om de hoek'. Dat stelt jurist J.P. Meihuizen in zijn boek 'Farce, de bestraf- fing vaxx economische collabo ratie 1944-1951'. In het kader van zijn promotieonderzoek aan de Universiteit van Am sterdam boog hij zich over tal loze straf dossiers en andei"e ar chiefstukken. De jurist zette zijn bevindin gen op papier voor een onlangs in Brussel gehouden congres over de bestraffing van econo mische collaborateurs na de Tweede Wereldoorlog. Over anderhalf jaar verschijnt zijn proefschrift. Dramatisch Meihuizen noemt het aantal bestrafte collaborateurs in ons land 'dramatischlaag'. Neder land valt daarmee echter niet uit de toon bij landen als Bel gië, Denemarken, Frankrijk en Nooxwegen. „De algemene te neur is dat er van de vervolging geen donder is terechtgeko men", zegt hij. Het enige ver schil is dat andere Europese landen hierbij het strafrecht hanteerdexi, texwijl Nederland koos voor een mildere tucht rechtelijke aanpak. Daarin had het bedxïjfsleven zelf een stevige stem. „In feite is het hier binnenskamers opgelost", zegt Meihuizen. Doorslaggevend voor die keu ze waren Nederlands economi sche belangen. Volgens de re gering was de wederopbouw er niet mee gediend als het toch al gehavende bedrijfsleven ver stoken zou raken van veel lei dinggevenden die in de ooi-log voor de bezetter hadden ge werkt. Zo ontstond een twee slachtige houding tegenover collaborerende industriëlen, schrijft Meihuizen: „Enerzijds fel, zo men wil principieel ovel de strafbaarheid, anderzijds begripvol, zo men wil barm hartig bij de sti-afuitvoei'ing." Onbestraft Het aantal gevallen van onge oorloofde economische sarnen- wei-king met de Duitsers bleef dan ook ver achter bij de ver volgde politieke collaboratie zaken. Het betrof hooguit ze ven procent van de bijna 484.000 collaboratiemeldin gen bij de Centrale Zuiverings raad. Uiteindelijk werden 5.957 economische collabox-a- tiezaken afgedaan door het Openbaar Ministerie en nog eens 2.616 door de zuiverings raden voor het bedrijfsleven, De meeste werden onbestraft terzijde geschoven. Als al een straf werd opgelegd, dan bleef dat meestal bij een boete. Zel den werd de verdachte ontzet uit de bevoegdheid zijn bedrijf te leiden. Tot op regeringsniveau werd druk uitgeoefend om verdach te industriëlen te behoeden voor strafoplegging. Minister van Buitenlandse Zaken Stik ker voorkwam als voorzitter van de Centrale Zuiverings raad een dx-eigende straf voor directeur M.H. Damme van Werkspoor, Nederlands groot ste machinefabriek die in de oorlog veel aan de Duitsex-s le verde. Het lukte Stikker zijn vriend eind 1949 onvooxwaai'- delijk buiten vei-volging te krijgen. Een jaar later ontliep diens zoon eveneens straf. Irritatie Een uitzondering vormden de bouw- en de metaalindustrie. Daar kregen veel beschuldigde ondernemers wel degelijk een fox-se douw. Door hun activitei ten voor de Duitsers (bunker bouw en levering van munitie) spx-ongen zij het meest in het oog en wekten dus ook de meeste irritatie, Bovendien ontbeerden zij meestal de juis te connecties. De winsten die waren te behalen in de bunker bouw trokken veel 'goudzoe kers'. Die kwamen eigenlijk niet uit de aannemerij en kon den dus toch wel worden ge mist bij de wederopbouw. GPD r-van onze redactie binnenland - De druk om de collectieve bouwvakantie af te schaffen, neemt langzaam toe. Tweevijfde van de bouwbedrij ven verwacht in de toekomst on- der druk van opdrachtgevers ook in de zomerperiode de deiu* I open te moeten houden, aantal bedrijven dat 's zo mers doorwerkt neemt ook toe. Momenteel sluit driekwart col lectief de deur, 5 procent werkt gewoon door en 20 procent doet het met een minimale bezetting. In 1991 ging nog 82 procent van de bedrijven in de zomervakan tie een aantal weken volledig op slot. Dit blijkt uit het onderzoek 'De bouwvakantie' van het EEB SHAARLEM - De Haarlemse [rechtbank heeft gisteren een 'verzoek afgewezen tot vrijla- jtingvan een 23-jarige man, die betrokken was bij de rellen tus sen Ajax- en Feyenoord-sup- porters in Beverwijk op 23 vorig jaar. Advocaat mr. AS. van der Biezen vroeg om humanitaire redenen om het op- van het voorarrest van de man die volgens officier van jus titie rnr. R.C. Dtlohreg met een dauwhamer op Ajax-fan Carlo Picornie heeft ingeslagen. Volgens Van der Biezen is het ge- van de verdachte ernstig ontwricht. De moeder van de man is al lange tijd zeer depres sief door het feit dat haar zoon vastzit. Zij zal waarschijnlijk neer zin in het leven hebben, wanneer ze haar zoon weer in haar nabijheid heeft. Daarnaast zit de man, volgens zijn raads man, door slordigheidjes van het OM langer vast dan nodig is. De rechtbank dacht daar echter anders over. De beschuldigin gen aan het adi-es van de ver dachte zijn zo ernstig, oordeelde de rechter dat een humanitaire vrijlating niet op zijn plaats is. De Feyenoord-fan, die inmid dels ook de 'hamerman' wordt genoemd, zou een belangrijk aandeel hebben gehad in de ge welddadige dood van Carlo Pi cornie. Een getuige vex-klaax-de al eerder dat de vex-dachte met een klauwhamer op de Amster dammer insloeg en daarna trots over zijn aandeel in de vecht partij ver-haalde. De rechtbank behandelt de zaak verder op 19 februari. GPD (Economisch Instituut voor de Bou wnij verheid) Ruim 40 procent van de bouw bedrijven ervaart de collectieve vakantie als een knelpunt in de bedrijfsvoering. Het grote ver hes aan pi-oductiedagen noemt 38 procent als een probleem. Het niet kunnen voldoen aan de wensen van de opdrachtgever vindt 32 procent een knelpunt. Een kwaxt noemt de verhoogde druk op de opleveringsdatum als een belangrijk bezwaar Uit het onderzoek blijkt dat de bedrijven elkaar een beetje in de greep houden en daarom niet staan te trappelen de collectieve vakantie af te schaffen. Het zijn met name de grotere onderne mingen die doorwerken. Als hoofdaannemers, ondex-aanne- mers, handel en toeleveranciers tegelijk de deux-en sluiten, dan levert dat voor de betrokken be drijven de minste afstemmings- verliezen op. Bijna 20 procent van de bedrij ven verwacht problemen met de materiaalvoorziening en be schikbaarheidvan onderaanne mers als zij in de vakantie wel doorwerken. In het verlengde daarvan verwacht 15 procent vertraging en verstoring van het bouwproces. Het EIB conclu deer! dat het daarom voor be drijven economisch gezien een rationele beslissing ka n zij n met het hele bedrijf tegelijk op va kantie te gaan. ANP AMSTERDAM - IJskimstenaar Wim Vos hakt een bestelauto uit een reusachtig blok ijs. De onder koelde VW Caddy nxoet dienen als de blikvanger voor de Bedrijfsauto RAI die wordt gehouden van 5 tot en met 14 februari. foto Roland de Bruin/GPD AMSTERDAM - Het op grote schaal inzetten van langere vrachtwagens (eco-combi's) leidt in Nederland tot ruim 3,7 miljoen minder ritten met goe deren over de weg. Dat is een daling van 10 procent. De ener giebesparing bedraagt meer dan 8 procent. Andere voorde len zijn: minder uitlaatgassen en beperking van de geluids overlast. Dat blijkt uit onderzoek van Transport en Logistiek Nedei"- land (TLN), de ondernemersor ganisatie voor het goederenvei- voex-. De eco-combi bestaat uit een trekker en oplegger waaraan nog eens een aanhangwagen is gekoppeld. De combinatie voor container vervoer heeft een totale lengte van ruim 25 meter-. Nu is nog een maximum lengte van ruim 18 meter toegestaan. In een eco- combi gaat 50 procent meer la ding dan in een huidige combi natie. ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 5