Eén zijn met het beeld Geen plaats voor twijfelkonten PZC Herbert Dijkstra gek van plaatjes maken dag breien Ellie van den Brom: elke winterspelen 32 Aïda Hordijk: het gaat niet alleen om punten aan japan herinneringen woensdag 4 februari 1998 Een jurylid staat bij het kunstrijden voor een zware opgave. Om te beginnen moet de schijn van subjectiviteit worden vermeden. En dat terwijl er haast geen sport denkbaar is die zo subjectief wordt beoordeeld als kunstrijden. Een jurylid is bovendien eenzaam, want samenspraak is uit den boze. En alsof dat niet erg genoeg is: van hoger hand wordt nauwlettend op zijn gangen gelet. Aida Hordijk, jurylid bij het kunstrijden: „Belangrijk is dat je vasthoudt aan je oor deel." foto Rob Keeris/GPD Kunstrijden is mooi en mysterieus. Mooi in artistieke zin, mysterieus vanwege de negen juryleden op een rij. Het beoordelingsproces voltrekt zich langs vele valkuilen. Zijn die rapporteurs eigenlijk wel te vertrouwen? En hebben ze het met hun cijfer altijd bij het rechte eind? .Meestal wel"zegt internationaal jurylid Aïda Hordijk (36) uit Den Haag. „Natuur lijk, je kunt iets missen en daardoor ie mand fout beoordelen. Maar dan nog be staat er de mogelijkheid om navraag te doen bij de hoofdscheidsrechter." Voor twijfelkonten is geen plaats aan de lange tafelwant in een spanne van enkele minuten moet een rijder een cijfer worden opgespeld. Hordijk was vroeger zelf actief als kunstrijdster en loopt sinds 1982 als jurylid mee. „Ervaring is heel belang rijk", zegt ze. „Halverwege de kür gaat het in je opkomen, waarna je snel tot een definitief oordeel moet komen. Lastig, of eigenlijk spannend, wordt het als er rij ders zijn die je niet kent. Belangrijk is dat je vasthoudt aan je oordeel." Hoger beoordeeld De mogelijke afwijkingen in het ingewik kelde proces beginnen al bij de opkomst van de eerste rijder. De cijfers van de eer sten die het ijs op gaan mogen zeker niet te hoog zijn, want er moet ruimte worden opengelaten voor de volgende, mogelijk betere deelnemers. Met andere woorden een kür wordt aan het eind van de reeks mogelijk hoger beoordeeld dan aan het begin. De vraag is in hoeverre de jury in staat is de laatste rijder nog te vergelijken met de eerste. Want in het tussenliggende uur zijn vele anderen rijders het netvlies ge passeerd. Daarbij moet steeds op twee as pecten worden gelet. Er worden per kür immers twee cijfers gegeven: een voor technische en een voor artistieke uitvoe ring. ,In het begin zal zelden een 60 (het hoog ste cijfer) worden gegeven", erkent Hor dijk. „Dat doe je alleen als je absoluut zeker weet dat er een perfecte kür is gere den. Maar ik geloof niet dat het een nadeel is voor een rij der om een wedstri j d te moe- ten beginnen. Want de volgende rijders moeten echt beter zijn om een hogere waardering te krijgen. De rangorde is be palend." In de korte kür - het verplichte program ma - bekijkt de jury in de eerste plaats in hoeverre alle vereiste onderdelen zijn ver werkt. Essentieel is de vaststelling van het basiscijfer, dat is gebaseerd op de technische schaatsvaardigheid van een rijder. „Als de eerste rijder is geweest, wordt op grond van de meerderheid een richtlijn voor het basiscijfer vastgesteld", aldus Hordijk. Aftrekposten Met het basiscijfer gaat de j ury aan de slag met aftrekposten om vervolgens tot een eindcijfer te komen. Een val is bijvoor beeld goed voor een deductie van 0.4 punt. Overigens is het opvallend dat niet altijd alle juryleden hetzelfde zien en dus ande re aftrekposten hanteren. Bij de vrije kür, werkt het andersom. In die beoordeling is sprake van een optel som van pluspunten in plaats van een reeks aftrekposten voor minpunten. Hor dijk: „Belangrijk in het bepalen van een basiscijfer is dat je het niveauverschil goed schat. Veel springen betekent niet per se dat er technisch goed wordt gere den." In de afgelopen decennia bleek uit het stemgedrag van de juryleden uit de voor malige Oostbloklanden dat zij meer ge- charmeerd waren van de sprongen dan van de techniek. „Je ziet dat de vrije kur niet meer helemaal vrij is. Er is een aantal beperkingen aangebracht omdat het niet alleen om springen gaat. Er moet bijvoor beeld ook een passenserie inzitten en een minimum aantal pirouetten." De Internationale Schaats Unie heeft de jurering tot in de puntjes gereglemen teerd, maar dat sluit niet uit dat er af en toe een scheve schaats wordt gereden door een jurylid. Er is immers nogal wat speelruimte in de vrijheid van handelen. De meest voorkomende vormen van 'wangedrag' zijn de voorkeur voor natio naliteit, de - onbewuste - bevoordeling van een kunstrijder met een grote reputa tie (de wereldkampioen heeft krediet) en de gevoeligheid voor populariteit. Verslag Niets is erger dan 'national bias' verweten te worden. Het feit dat de ISU in deze ter men praat, geeft aan dat het fenomeen be staat. Een jurylid met verdachte voorkeu ren voor de eigen nationaliteit of die van een bevriende natie, wordt nauwlettend in de gaten gehouden. De ultieme sanctie is een langdurige schorsing. „Elke scheidsrechter stelt na afloop van een toernooi een verslag op over hoe de jure ring is verlopen. Daarin kan ook 'national bias' aan de orde komen", licht Hordijk toe. Er zijn juryleden die sterk leunen op de re putatie en de populariteit van de deelne mer. Een wereldkampioen heeft op de Olympische Spelen een streepje voor. Al thans, daar leek het op in 1994 toen Oksa- na Baiul in Lillehammer het goud voor de neus van de ogenschijnlijk betere Nancy Kerrigan wegkaapte. „Dat zou ik niet zo durven stellen", zegt Hordijk. „Een we reldkampioen heeft een hogere standaard van schaatsen en om die reden vaak een hoger basiscijfer." Juryleden zouden voorts bang zijn uit de pas te lopen bij de overige acht die achter de tafel zitten en stemmen daarom vol gens de lijn der verwachtingen. Een uit schieter naar boven of naar beneden kan bevreemding wekken. Dan moet je er wel naast zitten en door de scheidsrechter op het matje worden geroepen. „Maar", zegt Hordijk, „het gaat niet alleen om de pun ten. Het gaat erom dat je je rijtje goed hebt. De rijder die door de meerderheid van de juryleden als eerste wordt aange merkt, wint het kampioenschap, Omkoping Omkoping is volgens Hordijk niet aan de orde. „Het zou kunnen dat, nu er in de we reldtop van het kunstrijden enorme be dragen aan prijzengelden te verdienen zijn en daardoor de belangen ook groter zijn, de verleiding er is. Maar ik geloof het niet. In ieder geval gebeurt het in Neder land zeker niet. Maar dan praten we ook over een heel klein landje." Gijs van Oosten Herbert Dijkstra (31) was tien jaar geleden één van de schaatsers die in het Olympisch Calgary dacht eeuwige roem te vergaren. Maar in die koude winter stond iedereen in de schaduw van Yvonne van Gennip. De geboren Drent beklimt dit jaar weer de Olympus. Niet meer als schaatser, maar als tv-verslaggever. Een opmerkelijk verhaal achter de winterstem van Nederland. NAGANO 19 9 8 Er is afgesproken in het Heerenveense hotel Tjaarda en daar kleeft, valt Herbert Dijkstra met de deur in huiseen prach tig verhaal aan vast. Het was de kernploegtijd van Hans van Helden en Jan Bols toen tijdens de lunch een grazende pony in een aangrenzend weiland werd ontdekt. Van Helden excuseerde zich, haalde de viervoeter binnen, zet te hem in de kamer van Bols en maakte vervolgens doodleuk de lunch af. Toen Bols bovenkwam was tot zijn grote schrik z'n kamer volgekakt. De geshockeerde pony weigerde vervolgens het hotel te verlaten, waarna het dier geblinddoekt de trap werd afgeleid. „Dat was uiteindelijk de krachttraining van die dag. Ik moet daar iedere keer weer aan denken als ik dit hotel binnenstap." beeld moest brengen die zich in besloten zitting af vroegen of de veiligheid wel gegarandeerd kon worden. Daarbij, in alle wijsheid uiteraard, bijge staan door een goed glas berenburg. „Ik zag dat he lemaal voor me. Die gier tank die water sproeit, die mannen die langzaam dronken worden. Ik ben gek van tv, van plaatjes maken. Het gaat me voor al om het optische gedeelte, ik maak me vaak minder druk om de tekst." Toch had Dijkstra's persoonlijke hoogte punt afgelopen j aar niets met sport te ma ken. Via een vriend van een vriend be landde hij bij de broers Fathi en Yasser Arafat, inderdaad, de leider van Palesti na. Dijkstra: „Als je ze naast elkaar zet, zie je geen vei'schil. Een echte look-a-li- ke." en voor tien dagen een camera gehuurd. Het was tegelijkertijd onze vakantie." Via de Drentse psychiater Willem Vugte- veen, de bewuste vriend, werd contact ge legd met Fathi Arafat, die het tweetal hartelijk verwelkomde in Ramallah, waar hij het hoofdkwartier van het Palestijnse Rode Kruis bestiert. Ze zagen een modern geklede man die het geld dat zijn broer verdiende met de Nobelprijs voor de vre de gebruikt om de sociale voorzieningen in Palestina te verbeteren. Er ontstond wederzijds vertrouwen en op een avond, het was ongeveer half elf, ge lastte Fathi zijn Hollandse gasten zich aan te kleden. „We gaan naar Yasser"was de mededeling. In Jeruzalem was net een zware bom ontploft en de verblijfplaats van Yasser Arafat was in die dagen omsin geld door de internationale pers. Maar de Palestijnse leider had geen zin in een ver klaring. Perplex Mijn vriendin is klein en blond en die liep met haar camera achter Fathi aan. We passeerden een wel twee meter lange ca meraman van CNN, die perplex stond toen hij ons ongemoeid langs het kordon van bewakers zag lopen. 'Who are you?' vroeg hij Anouska met jaloerse ogen. Een moment later stonden we oog in oog met Yasser Arafat. Ik zei tegen Anouska 'fil men!Zoiets overkomt je gewoon, je bent direct scherp. We hebben die twee broers naast elkaar gezet, een prachtig plaatje. De NOS zond uiteindelijk een kwartier Kunstrijden op de schaats werd voor het eerst beoefend in de 17e eeuw door de gegoede burgerij in Holland. Naast de verplich te figuren is het de bedoeling dat de rijders, al dan niet paarsge wijs, de pirou- h etten, spron- L* gen en andere schaatsbe- wegingen op zelfgekozen muziek uit voeren. De nadruk ligt op sportieve elementen als kracht, lichaams- beheer- sing en harmo- Voor zowel individuele schaatsers als paren bestaat de wedstrijd uit verplichte figuren en een kür op muziek met figuren en sprongen naar vrije keuze. White Ring Arenas Kunstrijden, short track. Het afgeronde dak van roestvrij staal lijkt op een waterdruppel. 7350 toeschouwers. Bouwkosten 225 miljoen gulden. Salchow: Afzet links naar binnen; landing op rechts e naar buiten Het ijzer van de kunst- chaats is ronder dan dat van de hockeyschaats om draai en en bochten gemakkelij- tc maken. De punt foto GPD uit van Dijkstra's wonderbaarlijke trip naar Gaza. Maar in dat verslag zat geen politieke boodschap verpakt terwijl die tiendaagse het tweetal behoorlijk aan grepen had. „In Gaza wonen niet alleen mensen die een hekel aan joden hebben. Dat beeld hebben wij in Nederland. Er is inmiddels een stichting opgericht, 'Tul pen in Gaza', waarvan ik bestuurslid ben. We hebben als doel de sociale voorzienin gen aldaar te verbeteren." Nog steeds is Herbert Dijkstra voorzich tig met zijn herziene mening over de situ atie in de bezette gebieden in het Midden- Oosten. „Er is sprake van zware onder drukking door de Israëlische autoritei ten. Dat heeft me zeer getroffen. Ik ben er nog steeds trots dat mijn opa's en oma's in concentratiekampen hebben gezeten om dat ze joodse onderduikers hadden. Maar ik weet ook zeker dat ze dat voor Palestij- nen hadden gedaan. Het moet niet uitma ken welke achtergrond je hebt. Iedereen is mens. Dat heb ik nu wel weer gezien." Renze Lolkema sprong die recht vooruit wordt uitgevoerd. Afzet en landing op rechterbultenblad. Hol geslepen blad waardoor het mogelijk is op binnen of buitenblad te schaatsen. Bron: NAOC GRAPHIC NEWS/GPD Herbert Dijkstra staat aan de vooravond van zijn zoveelste krachtproef, de Olym pische Spelen in het Japanse Nagano. Sa men met de collega's Frank Snoeks en Ria Visser becommentarieert hij twee weken lang voor de NOS alle schaatswedstrijden vanuit de M-Wave in Nagano. Heinze Bakker polste enkele jaren terug Herbert Dijkstra om voor Studio Sport het schaatsen van hem over te nemen. Dijkstra was bekend in die sport vanwege zijn jarenlange dienst voor de kernploeg. Zijn stem is inmiddels zo vertrouwd bij de vierkante winterse decors, dat iedere tv- kijker zijn enthousiasme bij al die fraaie plaatjes direct herkent. Giertank Dijkstra is vaak één met het beeld. De eer ste marathon op natuurijs van dit jaar, in Veenoord, was daar een perfect voorbeeld van. Op dinsdag werd bekend dat er woensdag geschaatst zou worden. Via zijn contacten bij TV Drenthe regelde hij een cameraman die de dikbuikige Drenten in iverkkamer siert. Op de 1000 meter weet Van den Brom niet beter of ze is zevende geworden, terwijl ze haar klas sering op de 500 meter zich niet eens meer weet te herinneren. De Spelen verliepen in 1972 voor haar niet echt naar wens. Het vertrek uit Japan staat de oud- schaatster daarentegen nog wel helder voor de geest. In plaats van een gepland tripje naar Tokyo moest de Nederlandse ploeg wegens noodweer Japan hals over kop verlaten. „Het water stond tot in het olympisch dorp aan onze knieën en in het vliegtuig vlogen de zuurstofmaskers je om de oren. Nee, de terugreis verliep allerminst gladjes.De Amsterdamse schaatste na het olympisch jaar nog één seizoen om zich vervolgens op haar rechtenstudie te werpen. Tegenwoordig runt Van den Brom, die is getrouwd met de voormalige schaatsverslaggever van de Volkskrant, Ronald ten Brink, een eigen advocatenkantoor. Met de schaatssport heeft zij geen banden meer. dag-in-dag-uit aangestoken door gemas kerde stenengooiers. Het is het beeld dat jaar-in-jaar-uit miljarden huiskamers bereikt. Dijkstra leerde echter een andere kant kennen.,Het is moeilijk voor te stel len, maar er wonen daar ook mensen die niets van politiek moeten hebben. Die net als jij en ik vredig naast elkaar leven en zich verre houden van het geweld. Maar dat is bij bijna niemand bekend." „Dat was voor mij ook de invalshoek van de reportage. Het leven in Gaza. En dan een keer niet de stenengooiers in beeld brengen. En we wilden aan de hand van Fathi een portret van Yasser maken, ver teld door zijn broer dus. Dat deden we trouwens zonder de garantie dat het zou lukken. De afspraken waren immers vaag en je krijgt niet zomaar een cameraploeg mee. We hebben daarom alles zelf betaald Gaza-strook Met zijn vriendin Anouska Rijnhout, technicus bij de NOB, toog Herbert Dijk stra op eigen initiatief na de Tour de Fran ce naar de Gaza-strook, die hij alleen maar kende van het Journaal. Een strook gemarkeerd door brandende autobanden, Herbert Dijkstra maakt kennis met Yasser Arafat. Ze moet diep in haar geheugen graven. „Omdat het al zo lang geleden is." Maar als langzaam maar zeker de herinneringen aan Japan bij flarden naar boven komen, blijkt Ellie van den Brom de olympische reis naar Sapporo niet als het lolligste schaatstnpje te hebben ervaren. „Dan waren de Olympische Spelen in Grenoble in '68 leuker. Daar gingen we nog wel eens uit. Wat ik me herinner, ben ik in Sapporo één keer uit wezen eten. Met Jan Heemskerk, de toenmalige hoofdredacteur van, ik geloof, Panorama. Verder breiden we elke dag, omdat we veronderstelden dat dat ontstressend zou werken. Tegenwoordig wordt de kernploeg begeleid door een sportpsycholoog, maar wij namen breiwerkjes mee. Niet voor te stellen, hè." Sportief heeft Van den Brom evenmin reden met vreugde terug te kijken op de eerste Winterspelen onder de rijzende zon. Haar beste prestatie zoas een vierde plaats op de 1500 meter, goed voor een diploma, dat anno 1998 de muur van haar

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 32