Herstel Waddenzee is trots visserij The Per houdt niet van half werk PZC Lewedorpers unaniem: uitzetting gezin Nurhusan kun je niet maken Geen plaats voor de illusie van het geluk Halfjaar cel geëist tegen om zich heen slaande discoportier Schepping van een eigen wereld zeeland 20 Natuurverenigingen zijn absoluut niet onder de indruk kunst cultuur woensdag 4 februari 1998 door Harmen van derWerf DEN HAAG - De schelpdiervis serij heeft het goed gedaan in de Waddenzee. Door beperkende maatregelen is een begin ge maakt met het herstel van oude mosselbanken en zeegrasvel den. Ook watervogels hebben geprofiteerd van het terughou dende beleid dat in 1993 is inge zet. Het Productschap Vis komt tot deze conclusies in het dinsdag gepresenteerde evaluatierap port Vissers en de natuur. In 1993 is door de rijksoverheid 26 procent van de droogvallende platen in de Waddenzee verbo den voor kokkelvisserij en mos selzaadvisserij. Ook één vijfde van de platen in de Oosterschel- de is gesloten. Strenge winters Vissers hebben deze maatrege len goed nageleefd, aldus het Productschap Vis. Mosselzaad visserij op 'vrije' droogvallende platen heeft zich sinds 1993 be perkt tot één j aargetij de, het na- jaar van 1994. Er is vooral in diepere delen gevist. Op jaarba sis loopt de mosselsector door dit beleid 12 tot 20 miljoen gul den mis. Ook de mechanische kokkelvis serij heeft zich ingehouden. In 1994 is slechts tien procent van de beschikbare hoeveelheid kokkels opgevist en in 1995 elf procent. In de twee volgende ja ren is helemaal niet gevist. De kokkelschepen moesten de schelpdieren in de Waddenzee laten liggen voor vogels, die zwaar te lijden hadden onder de strenge winters. Datisinl993 zo afgesproken. Ingeleverd De kokkelsector heeft dit ge merkt. Zij heeft de afgelopen vier jaar 72 miljoen aan winst ingeleverd. Het Productschap vindt dat de overheid moet bij springen, als zich weer magere kokkeljaren voordoen. Het strengere visserijbeleid in de Waddenzee is onder meer in gezet om mosselbanken en zee graslanden te herstellen. Dat is nog niet gelukt, moet het Pro ductschap erkennen. Op een klein aantal plaatsen hebben zich mosselbanken ontwikkeld en zeegras heeft zich slechts be perkt hersteld. Dit valt de visse rij niet te verwijten. De natuur moet ook meehelpen. Volgens het Productschap is het niet nodig méér gebieden in de Waddenzee te sluiten voor de visserijTopambtenaar L. P. van Duyn van het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij concludeerde onlangs in Yerseke hetzelfde. De schelp diersector moet dan wel met plannen komen voor het herstel van mosselbanken. Zij zal dat ook doen, aldus B. Keus van het Productschap. Adempauze De Waddenzee-vereniging is absoluut niet onder de indruk. De positieve tekens die het Pro ductschap signaleert, zijn vol gens woordvoerder P. de Cock 'absoluut onvoldoende'. Dat vier jaar te kort is om veel meer te verwachten, wijst De Cock van de hand. „Het Productschap vergeet dat de Waddenzee een natuurge bied is. Dat gaat voor alles. Ze ker voor de kokkelvisserij, die volgens onderzoek van het Ne derlands Instituut voor Onder zoek der Zee (NIOZ) de bodem voorgoed beschadigt. Wij willen een adempauze van tien jaar. In die tijd mag er geen kokkel vis serij plaatsvinden. En alle droogvallende platen moeten gesloten worden voor de mos selzaadvisserij. Alleen dan is herstel van mosselbanken mo gelijk. Eind jaren zeventig be sloegen die nog 4.000 hectare, nu nog maar honderd." Officiële evaluatie Vertegenwoordiger J. Holstein van de kokkelsector bestrijdt dat de kokkelvisserij onherstel bare schade toebrengt. Onder zoek door de Universiteit Utrecht laat volgens hem een ander beeld zien. Het wachten is op de officiële evaluatie door het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij. Die had al gereed moeten zijn. De publicatie heeft enkele weken vertraging opge lopen. Daarom vindt de Wad- denzee-vereniging de opmer kingen van visserij-ambtenaar Van Duyn in Yerseke op z'n minst voorbarig. „Wat hij heeft gedaan, is niet koosjer", aldus De Cock van de Waddenzee club. „Het heet toch niet voor niets ook het ministerie van Na tuurbeheer." Yvonne Weemaes Maatje Blom door Nicole Kluijtmans LEWEDORP - Vraag een willekeurige in woner uit Lewedorp of het Ethiopische ge zin Nurhusan mag blijven en hij of zij ant woordt gegarandeerd met ja. Niet alleen tijdens de informatiebijeenkomst in de Leeuwerikschool afgelopen maandag spra ken de Lewedorpers schande over de drei gende uitzetting van het gezin met vijf kin deren, ook op straat steken de inwoners hun mening niet onder stoelen of banken. Na een verblijf van vier jaar een gezin het land uit zetten: dat kun je niet maken. Al kent niet iedereen de familie Nurhusan persoonlijk, ze lijken allemaal zeer begaan met de Ethiopische familie. Op het school pleinvan de Leeuwerik heerst dinsdagmid dag dan ook grote eensgezindheid. B. Oom, die haar kinderen naar school heeft ge bracht, vindt dat de gemeente Borsele moet blijven hameren op een oplossing voor het gezin. Als vluchtelingen al geruime tijd er gens wonen en hebben laten zien dat ze wil len werken en zich willen aanpassen, dan moeten ze kunnen blijven. Wat haar betreft mogen er dan zelfs in Lewedorp nog wat vluchtelingen bij komen. „Het is echt jammer dat ze weg moeten", verzucht Yvonne Weemaes, een andere moe der. „De kinderen komen vast in de proble men. Ze zijn hier zo ingeburgerd." Ook Maatje Blom maakt zich zorgen over de toe komst van het gezin. In de eerste plaats over de veiligheid van het gezin, maar ook ook over de kinderen die zich waarschijnlijk niet meer kunnen redden in hun moeder taal. Om humanitaire redenen moet volgens haar worden gezocht naar een oplossing. „Het is toch al verkeerd dat een gezin na vier jaar plotseling weg moet. Door de familie zo lang te laten wachten op een beslissing heb je ze valse hoop gegeven. Dat kun je niet ma ken." Geborgen L. de Kok, adjunct-directeur van de Leeu werik, voorspelt een groot persoonlijk drama als het gezin daadwerkelijk wordt uitgezet. „Ik kan me voorstellen dat van overheidswege wordt gezegd dat ze weg moeten. Maar het is verschrikkelijk als deze mensen nu nog het land worden uitgezet. De overheid had het gewoon nooit zo ver moe ten laten komen. Die mensen wonen hier nu al zolang. Regels zijn regelsmaar een stukj e menselijkheid is heel belangrijk. Het is bo vendien afwachten hoe het verblijf in Ethi opië gaat uitpakken. Als het werkelijk zo is dat de vader in de gevangenis zit en de moe der gezocht wordt, dan wordt het een groot drama." De grote betrokkenheid bij het lot van de fa milie Nurhusan kan hij verklaren. „In een kleine gemeenschap als Lewedorp kent ie dereen iedereen. Zeker als je met kinderen te maken hebt. Die komen bij andere kinde ren thuis spelen. Het gezin voelt zich hier geborgen en veilig.Of die bereidheid en be trokkenheid net zo groot is als meerdere asielzoekersgezinnen in Lewedorp zouden moeten worden opgevangen, weet hij niet. Voor de vestiging van een asielzoekerscen trum is het dorp met 1700 zielen vermoede lijk te klein. Een paar jaar geleden, toen het vertrek van het zorgcentrum De Kraaijert ter discussie stond, ging het gerucht dat er een asielzoekerscentrum in gevestigd zou worden. De Kok herinnert zich nog goed hoeveel opschudding het verhaal in het dorp veroorzaakte. Toen stond niet iedereen te juichen. Ook bij De Kraaijert is de uitzetting van de familie het gesprek van de dag. „We hebben al zoveel asielzoekers in Nederland. Die zes kunnen er ook nog wel bijgrapt een oude re Lewedorper die komt biljarten. Zijn plaatsgenoot Jan Verdonk is serieuzer. „Ik weet niet in wat voor moeilijkheden je die mensen brengt door ze terug te sturen. Je hoort van iedereen wat anders. Maar wat is de waarheid. Laat die mensen toch blijven. Als dat niet meer kan, ziet het er slecht uit. door Frank de Klerk DEN HAAG - Wegens bedrei ging van een politieman en ge weld tegen bezoekers van disco theek Pinky's in Renesse is gisteren bij verstek in hoger be roep voor het Haagse gerechts hof tegen een 28-jarige Rotter dammer een celstraf van negen maanden waarvan drie voor waardelijk geëist. Openbare aanklager mr. D. Kui pers achtte bewezen dat de Rot terdammer, die in de zomer als discoportier bij Pinky's werkte, de politieman bedreigd heeft. De politieman vertelde gisteren over zijn ervaringen met de por tier van de discotheek. De por tier zei tegen collega's van de politieman dat deze hem een oor probeerde aan te naaien. Ver volgens maakte hij een gebaar waaruit bleek dat er in Rotter dam een andere politieman door zijn toedoen aan een rolstoel ge kluisterd is. Deze dreiging werd door collega's aan de politieman overgebracht. Deze voelde zich sterk bedreigd omdat hij wist dat de discoportier als bokser in het illegale Rotterdamse circuit talloze prijzen gewonnen had. Verder achtte de aanklager be wezen dat de portier in de zomer van 1996 zeven bezoekers van discotheek Pinky's heeft mis handeld en bij een vechtpartij op 2 augustus 1995 geweld heeft gebruikt. Voor dit gedrag heeft de rechtbank in Middelburg de man veroordeeld tot negen maanden waarvan drie voor waardelijk. De man ging in ho ger beroep omdat hij zegt on schuldig te zijn. Glashande! Advocate G. van Reede van Oudtshoorn zegt dat haar cliënt de politieman nooit heeft be dreigd. Evenmin heeft hij onno dig geweld gebruikt. Bij de mas sale vechtpartij in de discotheek heeft niemand gezien dat de portier erop lossloeg. Bij de ove rige mishandelingen hebben ge tuigen tegenstrijdige verklarin gen afgelegd, aldus de advocate. Wel heeft de portier een keer een vrouw weggeduwd omdat zij hem sloeg en racistische opmer kingen maakte. Volgens de ad vocate heeft de Rotterdammer inmiddels zijn baan als disco portier vaarwel gezegd en is hij een glashandel begonnen. De als getuige opgeroepen pol.' tiecoördinator zei echter afgej lopen zomer opnieuw door d portier bedreigd te zijn. „Hij ze dat hij met mij iets wilde doe waarvoor hij tien jaar cel ze krijgen", aldus de politiem; Op de zitting van het gerecht hof bleek het strafblad van i portier nog verder te zijn toege nomen. Vorige week werd hij 1 hoger beroep veroordeeld tc tien maanden cel voor overtax ding van de opiumwet. Daad naast heeft de man bij het ge, rechtshof nog een hoger beroa lopen tegen een veroordeling door de rechtbank in Middelt burg tot een celstraf van tiea maanden. Het gerechtshof doet over tvve» weken uitspraak. Steunfraudeur veroordeeld tot 100 uur werken MIDDELBURG - Een 40-jarigi inwoner uit Veere probeerdl begin jaren negentig uit zijt schulden te komen door als uil] keringsgerechtigde zijn ven diensten uit arbeid niet op te ge ven aan het Gemeenschappelijk Administratie Kantoor in Go« „Ik zat in grote financiële pre1 blemen. Ik zag geen uitkomst e: geen toekomst meer", verteld hij gisteren op de zitting van di Middelburgse politierechter. Dt schulden waren vooral ontstaat door gokverslaving. De man ge-; noot een werkloosheidsuitke] ring, maar werkte ook voor uit zendbureaus. Hij pleegde dt fraude tussen november '91 eJ januari '93, maar die kwam pai later aan het licht. Zijn schuld aan het GAK be draagt 24.000 gulden. De mai zit voorlopig een aantal jarei vast aan het terugbetalen vat het fraudebedrag. Politierech ter mr. M.J.M. Klarenbeek von niste de verdachte conform d: eis tot honderd uur werkstraf, Een 47-jarige Middelburg? moet vanwege uitkeringsfraud zes weken de gevangenis in. D> man werd bij verstek veroor deeld. Hij had de fraude 17.000 gulden - bij het GAKiij Goes gepleegd tussen 1 decern-! ber '92 en 1 februari '96. Joep Luijckx geeft diashow van eigen werk in Goes door ErnstJan Rozendaal GOES - Kunstenaar Joep Luijckx uit Oude Tonge heeft een passie voor ruimte. Daarom verhuisde hij vijfentwintig jaar geleden vanuit Delft naar Goe- ree Overflakkee. „Ik zoek de leegte. Het vlakke land is voor mij een inspiratiebron." Inmid dels heeft Luijckx een nog leger land ontdekt: IJsland. Regelma tig trekt hij naar het hoge noor den om daar het landschap te fotograferen. Donderdag 12 fe bruari geeft Luijckx in Goes met vier projectoren een dia show („Of een performance, een lezing of een cabaretvoorstel ling, het zit er een beetje tussen in") over zijn eigen werk. Zijn foto's uit IJsland zullen daarin een belangrijke plaats innemen. Luijckx heeft niet ge probeerd het noordelijke land schap zo nauwkeurig mogelijk vast te leggen, hij geeft zijn ei gen visie erop. Zijn afbeeldin gen houden daardoor het midden tussen landschapsfoto grafie en abstracte schilder kunst. Confrontatie „IJsland is een mekka voor foto grafen", vertelt Luijckx. „De grootsheid van het landschap is enorm. Je bent daar als mens heel klein. Je hebt het gevoel één te worden met de natuur, In de eenzaamheid van zo'n land schap word je enerzijds met je zelf geconfronteerd en ander zijds met de overmacht van die magistrale natuur. Het land schap is compleet zwart, maar opeens kronkelt daar een fluo rescerend geel riviertje door heen. En ze hebben daar de meeste soorten mos ter wereld. Dus uit dat zwart duikt steeds een kleurenpracht op." ,Ik ben een beetje filosofisch in gesteld. Naar mijn idee schept iedereen zijn eigen wereld. Hoe de wereld in werkelijkheid is, weet niemand. De werkelijk heid bestaat namelijk niet. Ie dereen is zijn eigen schepper. Als je schoonheid laat zien, laat je iets zien van je eigen wereld. De mensen kunnen dat aan vaarden of niet. Ze hoeven het van mij niet mooi te vinden. Ik wil de mensen alleen maar dui delijk maken dat iedereen zijn eigen standpunt heeft om din gen te bekijken. De plek van waaruit je iets bekijkt, bepaalt hoe je over iets denkt. Dat besef alleen al is genoeg om het belang van die standpunten waaraan mensen vasthouden te relative ren." Luijckx is in zijn foto's van landschappen niet uit op realis me. Hij zegt de diepte te zoeken. In feite doet hij in IJsland wei nig anders dan hij thuis in zijn atelier al deed: zelfgecreëerde landschappen in beeld brengen. Luijckx maakt ook objecten en schilderijen. Schilderen en fo tograferen beschouwt hij als twee kanten van één medaille. „Fotograferen komt van buiten uit, schilderen van binnen. Voor foto's maakt je gebruik van din gen om je heen die je vastlegt, voor schilderijen verzin je din gen die je op het doek zet. Dat kan soms dezelfde beelden ople veren. Maar het gaat altijd om het creëren van een wereld die anderen niet kennen. Walgelijk systeem Met zijn aangeklede lezingen weet Luijckx zich te ontrekken aan wat hij noemt het 'walgelij ke systeem' van exposeren in galeries. „In Nederland wemelt het van de galerietjes waar je zeshonderd gulden moet beta len om te mogen exposeren, ook als na afloop van de tentoon stelling niets is verkocht. Dat is belachelijk. In andere landen is exposeren gratis en proberen galeries je werk echt aan de man te brengen. Dat moet ook wel, anders verdienen ze zelf niets. Maar in Nederland zit er geen vuur achter, want de galeries nemen geen risico. Dat ligt bij de kunstenaar. Ja, kunstenaar zijn is in Nederland een dure lief hebberij." Dia-show van Joep Luijckx, 12 fe bruari in de vestiging van het ROC aan de J.P. Coenstraat 5 in Goes. Aanvang: 19.30 uur. Joep Luijckx:„De plek van waaruit je iets bekijkt, bepaalt hoe je over iets denkt." foto Wi llem Mieras Walcherse popgroep presenteert tweede cd door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - The Walcherse pop groep The Per is het beginnerstadium de finitief ontgroeid. Twee jaar geleden werd, nauwelijks zes weken nadat de groep was opgericht, de cd Live uitge bracht, de registratie van een concert in Domburg. Over anderhalve week pre senteert The Per in Middelburg de opvol ger People. „De eerste cd was niet meer dan een visi tekaartje", zegt zanger Olof Sinke. „On ze nieuwe cd is een absolute tegenhanger daarvan. Het is een verzameling met de beste liedjes die we de afgelopen ander half jaar hebben gemaakt, zo professio neel mogelijk vastgelegd. De cd mar keert het begin van een nieuwe periode. Het is de eerste stap naar een professio nele carrière." Zanger Tonny Hooftman: ,We zijn volwassen geworden. Gedegen Het kenmerkt The Per (afkorting van Project Emotions in a Row) dat de zes bandleden - naast Sinke en Hooftman zijn dat gitarist Matthijs Apner, bassist Richard van den Berg, drummer Angelo Noziglia en gitarist John-Peter Moens - alles even gedegen aanpakken. De cd People werd opgenomen in de Rotter damse studio Excess, nadat eerst tien Nederlandse studio's aan een vergelij kend onderzoek werden onderworpen. „We wilden per se niet in Zeeland opne men", vertelt Sinke. „Niet omdat met de studio's hier iets mis zou zijn, maar om dat we weg wilden zijn van vrienden en kennissen. We hebben ons met zijn zessen The Per. geïsoleerd en we zijn dagenlang alleen met muziek bezig geweest." In totaal verbleef de band tien dagen in de studio. De vaste geluidstechnicus Alex Kemkes fungeerde als co-producer. Het resultaat is ernaar. People bevat een aantal frisse, originele rocknummers, waarin zowel akoestische als elektrische gitaar een hoofdrol spelen. Vrijwel elk nummer krijgt spanning door verrassen de wisselingen tussen breekbare, melo dieuze passages en overdonderende uit barstingen van gitaargeweld. foto Lex de Meester „The Per heeft duidelijk akoestische roots", verklaart Hooftman. „Dat probe ren we altijd terug te laten komen, omdat we dat mooi vinden." Sinke: „Maar met de j aren is het geluid ook steviger gewor den. Krachtiger, voller. Iedereen heeft zijn plek gevonden in de band. Met de contrasten in onze muziek blijven we het publiek boeien." De teksten, geschreven door Hooftman en Sinke, zijn autobiografisch. „As ik ergens mee zit, probeer ik het in een liedje te verwerken", legt Sinke uit. „Op die manier raak ik het kwijt. Dat is heerlijk.' Hooftman: „Ik heb geen zin om niemen dalletjes te schrijven. Als ik zing: 'O, wa ben ik blijdan wil ik ook vertellen waai' om ik blij ben. Ik heb geen geheimen. I hoop altij d dat mensen door het luistere naar de teksten hetzelfde gevoel krijget dat ik erin heb gelegd. Uit onze tekstes valt iets te halen. Ze maken ook emotie voelbaar." Eigen ambities Niet alleen op muzikaal gebied is de aan pak van The Per serieus, ook bij het ver wezenlijken van de eigen ambities word weinig aan het toeval overgelaten. Ir Monique van den Berg heeft de groep ie mand die de public relations verzorgt „We hebben een lijstje met dingen die Wt willen bereiken", aldus Hooftman. „Zi gaat daarmee aan de slag." Tot dusver zijn de resultaten bemoedi gend. Een optreden vorig jaar in he Utrechtse muziekcafé Stairway ti Heaven van Henk Westbroek zal dit jaar worden herhaald. Verder staat een optre den met BI of op het programma en is d: kans groot dat binnenkort het voorpro gramma van K's Choice wordt verzorgd Hooftman: „Een van onze eerste doeleü is nu om de cd bij een platenmaatschap pij onder te brengen." Sinke: „We willet Blaf achterna. Hun single is nu regelma tig op de Nederlandse radio te horen.' Hooftman: „En wat we ook willen is di jaar Zeeland vertegenwoordigen tijden1 de Grote Prijs van Nederland." Cd-presentatie The Per, vrijdag 13 februari V het nieuwe café-restaurant naam nog ge heim) aan de Markt 81, Middelburg. AanvatIJ 22 uur. Edwin de Vries en Will van Kralingen in Scènes uit een Huwelijk van Ingmar Berg man. foto Ulbo de Sitter MIDDELBURG, Schouwburg 'Scènes uit een huwelijk', van Ingmar Bergman, met Will van Kralingen en Edwin de Vries. Kostuums van Leonie Polak, decor van Jan Klatter. Bewer king en regie van Bodewijk de Boer. doorWillem Nijssen Na 'Scènes uit een huwelijk' weet je weer, hoe het kan zijn: een relatie die om onbe grijpelijke redenen niet de kansen krijgt, die er in schui len. Hoe de dagdagelijkse din gen - met inbegrip van alle bal last van karakter en opvoeding - verhinderen dat het wezenlij ke niveau bereikt wordt. En hoe geruststellend het lange tijd kan zijn, om daar niet lang bij stil te hoeven staan. 'Scènes uit een huwelijk' blijkt een tijdgebonden stuk in die zin, dat de 'trucs' om elkaar (of jezelf) te ontlopen typisch uit de jaren zeventig stammen. Werk als belangrijkste middel van zelfontplooiing, kinderen krijgen als een bijna irratione le keuze in wat verder zo pret tig' geregeld is... dat bestaat in die leerstellige post-Vietnam toonaarden niet echt meer. Maar verder is er weinig veran derd, en is de kern van het. stuk nog altijd actueel. En wat me destijds (1973) bij de spraak makende film niet zo opviel, springt nu duidelijk in het oog: het script van 'Scènes uit een huwelijk' zit echt goed in el kaar. In een aantal losse scènes, die samen vier 'huwelijksjaren' samenvatten, wordt de ontta keling van een huwelijk uitge werkt. Vandaar ook de aanha lingstekens. Aan het slot hebben de beide voormalige echtelieden - allebei her trouwd - als laatste redmiddel aanvaard, dat er tussen men sen geen plaats is voor de illu sievan het geluk. Dat is in ieder geval wel eerlijk en bevrijdend, maar echt vrolijk stemt het niet-. Vier jaar onttakeling is ook vier jaar van aantrekken en af stoten, van liefhebben en ha ten. En daar komt de kracht van het script naar voren. In weinig woorden wordt telkens zo'n lading meegegeven, dat die heftige bewegingen ook 'lo gisch' zijn. Kunnen mensen dingen zeggen als „Zie ons hier zitten met on ze lafheid" en ondertussen doorgaan met gewichtige en veeleisende volwassenen te zijn. 'Scènes uit een huwelijk' geeft een helder zicht op de mecha nismen die ervoor zorgen dat mensen onbereikbaar worden. Elkaar niet meer kunnen bereiken, maar vooral ook zichzelf niet meer. En het uit stekende spel van Will van Kralingen en Edwin de Vries (die elk een geheel verschillen de dwaalweg heten zien) gaf inhoud aan wat anders niet méér hoefde te zijn dan woor den, héél veel woorden. Met hun gebaren, met de kleine de- tails in ontwijken en verzwij gen, maakten ze een legenda risch verhaal opnieuw levend. Zodat je voor even het gevoel kon hebben, weer grip te heb ben op de dingen waar het in het leven op aan komt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 20