kunst cu Ituur Wat schreef die schoft mooie teksten Jasperina zingt Bertolt Brecht Annie op herhaling Hollandse versie Fame Hamlet in zwembad woensdag 4 februari 1998 De musical Annie, die momenteel met veel succes door het land toert, gaat volgend theaterseizoen op herhaling. In verband daarmee houdt producent Stardust Theatre begin fe bruari nieuwe audities om de kinderrollen te bezetten. Nelly Frijda en Will van Seist spelen ook in het sei zoen 1998/1999 de hoofdrol len. „We hebben met deze pro ductie een nieuwe markt ontdekt", aldus een woord voerder van Stardust. „Het is voor het eerst in Neder land dat ouders samen met hun kinderen naar dezelfde musical gaan. We zijn aan het bekijken of we in de toe komst meer van dit soort producties kunnen gaan brengen." Op basis van de honderden brieven van kinderen die eerder dit jaar reageerden op de audities voor Annie heeft de producent een aan tal kandidaten uitgezocht. Die mogen deze maand 1998 hun kwaliteiten laten zien. In juli beginnen vervolgens de repetities voor het nieu we seizoen. Het is de bedoe ling dat Annie wederom een vol seizoen door het land toert. Joop van den Ende brengt volgend jaar de Neder landse versie van de Ameri kaanse musical Fame op de planken. Het spektakelstuk gaat op 18 oktober in het Luxor Theater in Rotterdam in première. Fame gaat over een groep ambitieuze studenten die worden aangenomen aan de High School of Performing Arts in New York. Ze moeten tot het uiterste gaan om hun diploma te halen. Maar niet iedereen heeft het doorzet tingsvermogen en het talent om een geslaagde artiest te worden. In de jaren tachtig waren de film en de tv-serie Fame po pulair in de hele wereld. Twee jaar geleden ging de musical in Londen in pre mière. Het concept van Fa- me is van David de Silva. Jo se Fernandez tekende voor het script, Jacques Levi schreef de liedjes en Steve Margoshes de muziek. De choreografie en de regie van de Nederlandse versie liggen in handen van de Amerikaan Jerry Mitchell. Hij was destijds ook de cho reograaf van de Nederland se editie van de West Side Story. Gijs Scholten van Aschat zal het volgende thea terseizoen de titelrol spelen in Hamlet van het Nationale Toneel. Het gezelschap had daar eigenlij k de verbouwde Koninklijke Schouwburg mee willen heropenen, maar door vertraging in de bouw werkzaamheden zal de nieuwe ingebruikname van het 'eigen huis' pas in het seizoen 1999/2000 plaats hebben. Vandaar dat Hamlet op de tijdelijke speelplaats, oud zwembad De Regentes, ge speeld gaat worden. Het ge zelschap wilde niet langer met de Hamlet van Gijs Scholten van Aschat wach ten, omdat de acteur na tuurlijk ook ouder wordt en Hamlet is nu eenmaal een jonge man. Johan Doesburg regisseert er zijn vijfde Sha kespeare mee. Voor de heropening van de Koninklijke Schouwburg zijn inmiddels nog grootsere plannen gerezen. Het Natio nale Toneel wil dan weder om een werk van Louis Cou perus dramatiseren en op de planken brengen. Gedacht wordt aan Van oude mensen, de dingen die voorbij gaan. Mrs. Einstein herneemt zich Santing en Affourtit verbeelden sprookjes Grandaddy verlegt grenzen 1 Faust voor twee gezelschappen Opera Zuid brengt Julietta Jasperina de Jong: „Je hebt iets anders nodig als je ouder wordt. Iets nieuws. Zo heb ik pas een programma gezongen met liederen van Poulenc en Satie. En de ze maand verschijnt een cd, waarop ik sa men met Lieuwe Visser en pianist René Eckhardt oude Hollandse teksten zing die door allerlei klassieke componisten op muziek zijn gezet. Weet je dat er wel drie verschillende mensen muziek hebben ge maakt bij 'Jantje zag eens pruimen han gen'? En dat is nog behoorlijk moeilijk te zingen." Het idee voor het Brecht-concert kwam van de AVRO-radio, de ooit zo liberale zender, waar niet bepaald veel liefde voor de communist-vriendelijke Brecht viel te verwachten. Aanleiding is de honderdste geboortedag van Brecht van wie veel werk door Weil, Eisler en Dessau vaak in drukwekkend mooi op muziek is gezet. Ze werd dan ook gevraagd door de afdeling klassieke muziek. Ze vertelt het met een gezicht van 'Kijk mij nou, klassiek...!' Maar wie anders dan Jasperina de Jong zou dat werk kunnen zingen? „Ik wist eerlijk gezegd niets van dat re pertoire, maar intuïtief begreep ik meteen dat ik het moest doen. Ik zei dus meteen: 'ja'. Ik voelde gewoon: dit is goed. Weetje, als het voor je is weggelegd, dan komt het ook. En omdat ik toch bezig was, leek het mij een goed idee om met pianist Gerard Bouwhuis hier een serie van te maken. Ze ventien voorstellingen. In de klassieke wereld staan ze daar van te kijken. Daar wordt zo'n programa een paar keer ge daan en dat is het dan. Maar voor mij is ze ventien voorstellingen niets." Vriendinnen Ze is er helemaal ingedoken. „Ik heb het hartstikke voorbereid." Ze begon aller eerst veel te lezen óver Brecht, zijn tijd en natuurlijk zijn werk. Dat leidde soms tot vervelende conclusies. „Brecht was een nare man, die zijn vrien dinnen domweg misbruikte. 'Die Drei- groschenoper' bij voorbeeld, is voor 80 procent geschreven door Elisabeth Hauptmann. Toen hij de rechten ver kocht, moest zij tevreden zijn met 12,5 procent. Kurt Weill was gedwongen ge noegen te nemen met 25 procent. Zelf nam hij 62,5 procent. De schoft.... En toen het een succes bleek te zijn en de rechten naar het buitenland werden verkocht, kreeg zij niets! Die vrouw was onafhankelijk, maar dat heeft hij veranderd. Zelfmoord pogingen heeft ze gedaan." „En dan die jaren dat hij achter de Muur, in Oost-Berlijn werkte. Nou, dat is voor hem óók nog wel meegevallen: hij had een Oostenrijks paspoort en kon eruit wan neer hij maar wilde. Maar ach, wie ben ik om daar over te oordelen. Ik heb mezelf in ieder geval behoorlijk moeten toespreken om me ervan te overtuigen dat hij toch verantwoordelijk is voor al die mooie tek sten die ik nu ga zingen." Voor het project werd een specialist aan getrokken: „Herr Gruber. Ik hoorde zo'n vijftien jaar geleden eens een vreemd stuk muziek op Radio 4: 'Frankenstein'Ik wil de dat graag in het Nederlands gaan bren gen, maar daar is het nooit van gekomen. De componist bleek Gruber te zijn. En nu werken we dan toch samen. Vele groten gingen haar in dit repertoire voor. Zoals Lotte Lenya, de weduwe van Kurt Weill, die het werk van haar man en Brecht bij wijze spreken geboren zag wor den. „Ik kreeg van Gruber af en toe band jes opgestuurd om een idee te krijgen van bepaalde stukken. Maar muzikaal ge sproken heb ik aan haar opnamen niet veel. Ze 'rommelt' een beetje, zingt niet zo precies. Maar bij Gruber moet je elke noot heel exact zingen." Brecht geldt als een sterk bij de samenle ving betrokken auteur. Geëngageerd dus, eerst tegen de nazi's, later tegen het kapi talisme. Maar hoe actueel is zijn werk vandaag dat Jasperina zingt? „Gék, mij vragen ze altijd hoe actueel mijnrepertoi- re is. Het is actueel dat ik dit dóe! Vroeger kreeg ik wel eens brieven van een meneer uit Utrecht die daar aan de universiteit werkte en mij schreef dat ik Brecht moest zingen. Ik hoop voor hem dat hij nog leeft en nu weet dat ik het ga doen." Onschuldig „Deze teksten gaan in elk geval over her kenbare zaken. Heel mooi vind ik de 'Bal lade vom Wasserrad'. Dat gaat over het water dat altijd maar in de onderstroom voortgaat, terwijl het water dat boven stroomt en het rad in beweging brengt, ook altijd nog eens omhoog komt. Totdat alles anders wordt: communistische ideo logie natuurlijk. Zaterdag hoorde ik Lieuwe Visser bij de Ebony Band muziek van Eisler zingen met een tekst over de band tussen Moskou en Berlijn. Actueel?" „Ken je het lied van de SA-man? Dat gaat over iemand die bijna omkomt van de honger en dan buiten de nazi's brood en arbeid hoort beloven. Hij loopt daarom met een van die kerels mee en zegt dan: 'Ich wollte nach links marchieren, aber er marchierte nach rechts'. Een echt man- nenlied, dat ik toch mag zingen van Herr Gruber." Veel bekend werk zal het publiek niet ho ren. Wel stukken als 'Je ne t'aime pas' dat Weill schreef in Parijs, na zijn vlucht voor de nazis' uit Berlijn. En 'Lonely House', dat hij later in Amerika voor Broadway maakte. Daarentegen ontbrak aanvanke lijk de klassieker 'Seerauber-Jenny'. „Dat was al zo bekend." Maar het zit er uiteindelijk toch bij, net als 'Surabaya - Johnny'. „Je moet de mensen toch even rust gunnen met iets wat ze kennen." Japerina vertelt hoe Gruber haar ervan overtuigde die teksten vooral hoog te zin gen. „Met mijn sopraan, dat klinkt zo on schuldig. Die Jenny is inderdaad een jong onschuldig meisje dat droomt en de vrouw, die Surabaya-Johnny zingt, is een Jasperina de Jong: Intuïtief begreep ik meteen dat ik Brecht móest zingen. foto Marc van derKort heilsoldate. Maar je hoort het vaak bij an deren veel lager, rauwer. In ieder geval is een lange carrière een voordeel als je hier aan begint. Door mijn tour de chants ben in inmiddels gewend om in elk liedje een andere sfeer weer te geven. Steeds moet je in een volgend lied weer een ander karak ter verdedigen. En ditmaal doet ze dat ook nog in het Duits. Bijzonder is dat niet, want in 1973 maakte ze voor de Duitse televisie een show met vertaalde teksten van Guus Vleugel. Moeiteloos reproduceert ze eer ste regels van 'O ik ben zo zenuwachtig', in het Duits. Voor haar uitspraak kreeg ze destijds een compliment. „Volgens Herr Gruber schijn ik zelfs een Hamburgs ac cent te hebben." Het concert wordt rechtstreeks door de AVRO uitgezonden en resulteert wellicht in een cd. Niet dat ze die naderhand veel zal draaien. „Ik draai haast nooit iets van mezelf. Ik kijk vooruit. Die doos met die twintig cd's Nederlands cabaret... Ik heb een lijstje gekregen met wat er van mij op staatmaar ik héb hem niet eensDie laat ste dubbel-cd, dat portret van mij, een greep uit het hele repertoire dat ik ooit heb gezongen, daarover ben ik ook zelf te vreden." De radio-uitzending begint om elf uur in de ochtend. Een beetje vroeg voor haar stem? „Een probleem hoeft dat niet te zijn. Op repetities zing ik rond die tijd soms de sterren van de hemel. Maar als ik daar in het Concertgebouw sta en er zit dan tóch een slijmpje op mijn stem, nou dan zit dat er gewoon. Ik sta in elk geval vroeg op om in te zingen." „Zingen is een grote vreugde. Misschien houdt dat mij gezond, kan ik me daarom nog altijd welbevinden. Want alles bij el kaar heb ik een ontzettend leuk leven. Weet je: ik kan geen noot muziek lezen. Maar ik kan wel heel goed luisteren, ie dereen verbaast zich erover dat ik heel snel iets kan oppikken." Danseres Als de tournee met Brecht-liederen voor bij is? Ze lacht verontschuldigend, maar antwoordt vastbesloten. „Dan ga ik met het orkest van het Rotterdams conserva torium onder leiding van Henk Guittart 'Die sieben Todsünden' van Brecht en Weill zingen. Dat is nu 'gefundenes Fres- sen' voor mij. Eigenlijk is dat geschreven voor een zangeres en een danseres. Het is indertijd voor het eerst gezongen door Lotte Lenya en Tilly Losch danste erbij Na de zomer gaat Jasperina de Jong het land in met de musical 'Heerlijk duurt het langst' van Harry Bannink en Annie M.G. Schmidt. De hoofdrol wisselt ze af met Jenny Arean. „Dat was mijn idee. Ik heb geen zin meer om zes voorstellingen per week te spelen. Ik wil genieten van mijn werk, dus ga ik daarmee met mate door. Ik woon in Amsterdam, maar ik heb een huis in Gorssel met een hectare grond en een mooie tuin. Een uur rijden van Amster dam en daar ben ik ook heel graag." En als er nu eens een grote rol.Ze onder breekt de vraag en reageert: 'Sunset Boulevard'? Na de première ben ik in Lon den naar die musical gaan kijken met het idee dat we die misschien zouden kunnen kopen, maar toen hadden we die enorme decors nog niet gezien." En toch, de rol van die oude actrice, die leeft op de illusie nog steeds een filmster te zijn en rekent op een glorieuze come back. „Joop van den Ende heeft me ge beld, maai- toen was ik al bezet: ik ga na de zomer spelen in 'Heerlijk duurt het langst'. Maar we kunnen altijd nog eens praten. En anders? Ach, voor mij ügt de wereld nu helemaal open. Een heerlijk ge voel." Hans Visser Jasperina de Jong zingt Brecht, Weill, Eisler en Dessau begeleid door het Metropole Orkest: Concertgebouw, Amsterdam, zondag 8 februa ri, 11.00 uur. Uitzending: zondag, AVRO Radio 4, 11.00 uur. Daarna tournee door Nederland met Gerard Bouwhuis (piano). Portret van Jas perina de Jong, opnamen uit haar hele carrière: Dubbel-cd: BIS 022. Tournee (selectie): 10 maart Brugge Stads schouwburg; 7 april Den Haag Diligentia; 10 april Eindhoven Muziekcentrum Frits Philips; 14 april 's-Hertogenbosch Theater aan de Para de; 25 april Tilburg Concertzaal; 16 mei Utrecht Vredenburg; 24 mei Amsterdam Concertge bouw. Na cabaret, musical, tour de chant, film en toneel zingt Jasperina de Jong zondagochtend, 8 februari, begeleid door het Metropole Orkest liederen van Bertolt Brecht, op muziek gezet door Kurt Weill, Hanns Eisler en Paul Dessau. De opmaat tot een tournee met pianist Gerard Bouwhuis. „Ik wil me graag blijven verbreden." Ze heeft er veel en graag voor gerepeteerd. „Ik oefen zelfs op de fiets." En niet alleen omdat ze er enorm veel zin in heeft. „Als ik daar sta te zingen moet het lijken alsof ik het 'zo maar even' doe. Bovendien wil ik er op dat moment ook zélf van kunnen genieten." Bertolt Brecht

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 11