Vier generaties in de sigaren 'Gelijk n'n vlam' stak De Scheldegalm aan Pesten oorzaak veel kinderleed op school Herinnering aan een religieus fenomeen PZC zeeland bèl bèl week 6 straatnaam R2 is verhuisd naar nr. 110 A. Plesmanweg, Goes Succesvol Oost-Zeeuws-Vlaams volkstoneel in dialect kan geen zalen meer vinden Sigarenmagazijn Diesch in vroeger tijden mengesteld. Ik mag wel zeggen dat we daarmee groot zijn ge worden. We hebben zelfs klan ten uit Duitsland, Frankrijk en België, die als ze hier op vakan tie zijn steevast langskomen voor onze sigaren. Duitsers en Belgen zijn goede sigarenro- kers. Ze hebben er geld voor over om ergens van te genieten. Een Nederlander voelt zich al snel schuldig als hij van iets kan genieten." Goedkoper En dat terwijl de Nederlandse sigaar volgens B. J. Diesch we reldberoemd is. „Nederland maakt de meeste sigaren ter we reld. En die zijn zeker niet min der dan bijvoorbeeld een Cubaanse. Maar wel een stuk goedkoper. Een goede Hollandse sigaar kost zo'n drie a vier gulden; een Cubaan is pas te verzijgen van af twaalf gulden. Verder weten maar weinig mensen dat onze sigaren veel meer verscheiden heid in zich herbergen dan een importsigaar." Toch is er pas speciaal voor de importsigaar een klimaatkamer gebouwd in de winkel. Volgens C. P. Diesch was dat pure noodzaak. „De im portsigaar zit sterk in de lift omdat mensen steeds duurdere sigaren roken. En deze sigaren moeten vochtig gehouden wor den anders gaan ze bax-sten en worden ze te scherp." De familie Diesch heeft het ro ken van sigaren nooit als iets on gezonds beschouwd. „Als je al les met mate doet, hoeft het niet ongezond te zijn", aldus C. P. Diesch. „Een sigaar is net als een goed glas wijn bij het eten. De beste ITet hoort er gewoon bij. Na het eten ga ik er echt voor zitten en steek een sigaar van De Graaff op. Dat is echt één van de beste dieeris."C. P. Diesch maakt een onderscheid tussen sigaretten en shag en sigaren. „Het roken van de eerste twee is meer een gewoonte. Voor een sigaar of pijp neem j e echt ëven de tij d om ervan te kunnen genieten. Siga retten vormen voor ons dan ook meer een bijprodukt, omdat mensen die overal kopen. Voor een sigaar of een pijp komen ze juist speciaal naar ons toe." Sigaretten C. P. Diesch vindt het leuk om in de winkel te staan. „Als ik het niet leuk zou vinden, zou ik het niet doen. Mijn ouders hebben ook nooit gezegd dat ik de winkel moest overnemen. Maar ik ben zelf pas gaan roken toen ik in de winkel stond. Je moet er toch over mee kunnen praten. Maar alleen sigaren hoor. Sigaretten, daar hou ik nog steeds niet van." ioor Rinus Willemsen Ze trokken de laatste weken volle zalen met het succes volle toneelstuk Beter laot a's jiooit nie! Eigenlijk zijn ze er 3iog niet op uitgekeken, de spe er s en speelsters van het Volks theater De Scheldegalm. Er is >ok nog heel veel vraag naar an- iere opvoeringen, maar... er zijn leze maand geen zalen beschik- )aar in het Land van Hulst. William Asselman is een van de jprichters van De Scheldegalm n 1966. Als geen ander kan hij iver de geschiedenis van de to- ïeelvereniging praten: „In het )egin speelden we alleen maar itukken die in het Nederlands geschreven waren en daarin 'onden we heel veel voldoening. Jaar in 1981 kwamen we in :ontact met Ed Steijns uit üoosterzande en die bezorgde )ns een toneelstuk van J. L. Eg- [ermont, dat toen al enige tien- Jallen jaren oud was. Ed had de «tekst aangepast aan het heden- iaagse dialect van het Land van luist. Met dat stuk, Gelijk n'n >lam, ontbrandde bij ons ook iet vuur. We trokken weken loor de streek en overal werd iet stuk met veel enthousiasme int vangen. We hebben toen af- [esproken: om het jaar doen we ien stuk in dialect en dit seizoen verd het Beter laot a's nooit nie! Schrijvers itreekkenner en publicist Ge- srge Sponselee uit Hulst schreef dat stuk afgelopen zomer samen net dialectkenner Ed Steijns. De schrijvers kenden de spelers van de toneelgroep De Schelde- ;alm. „Ze schreven eigenlijk de eksten op ons lijf", gaat Wil lam Asselman verder. Zelf Q-eeg' Asselman de rol van Fons le Vroe toebedeeld. Fons is een nan die groenten verkoopt uit lijn eigen tuin, in verloren uur- jes schoenen repareert, vogel- voer verkoopt en een café beheert. Fons is eigenlijk het voorbeeld van een man die twaalf ambachten heeft en der- Reacties op deze rubriek zijn welkom.. Indien u wilt reageren, of wanneer u een tip voor ons heeft kunt u schrijven of faxen naar de PZC, Postbus IS, 4380 AA Vlissingen, fax 0118-470102, onder ver melding van Bèl, bèl. tien ongelukken: hij is braaf, maar verkletst zijn tijd en is ei genlijk geen echte zakenman. Het ligt in zijn mond bestorven: 'Ik schrijf het wel op in d'n boek'. Maar zijn zuster is een fellere, die werkt en houdt Fons in de gaten. Toch krijgt ze het niet voor elkaar dat Fons haar voorband plakt. Als hij maar even naar die fiets kijkt, dan komt er iemand die hem van zijn werk afhoudt. Elvira Veerman, de pastoors meid, gespeeld door Beppie Goossen-van Meelen, komt zo nu en dan even op het toneel en laat zien dat ze een vrouw is die een heel andere levenswijze heeft dan Fons de Vroe. Fons is soms wat ruw in de mond en dat kunnen Elvira's oren eigenlijk niet waarderen. Bovenmeester Een derde bekend dorpstype is de dochter van de bovenmees ter, Irma de Maagt, die drie wor telen komt kopen. Ze spreekt Nederlands en daardoor wordt ze buiten de groep gezet. Ze ge draagt zich ook als een buiten staander. Even later komt ze het toneel op en vraagt aan Fons nog een extra wortel „want er is visite gekomen!". Prachtig vertolkt Theo van Meelen de rol van de postbode, die zelf de brieven en kaarten leest en daardoor op de hoogte is van alle nieuwtjes in de streek. Goed van de tongriem gesneden biedt hij Fons aan even te hel pen om de voorband te plakken. Het voorwiel wordt uit de fiets gehaald, en de kogeltjes rollen over het toneel. Fons is nog ver der van huis nu alles zo door el kaar ligt. En de postbode? Die drinkt nog even een pint en ex cuseert zich. Hij moet immers verder op de ronde, maar hij be looft Fons plechtig na zijn werk de fiets in orde te komen maken. Als hij na een half uurtje terug keert, is hij helemaal dronken. Het hooi zit in zijn haar en op zijn imiform: „de ruiters hooi stonden bij dien boer daar mid den op de weg!". Een rappe verteller is de reiziger in dierenvoer Marien Goossen, prachtig gespeeld door Peter Goossen. Marien weet precies op de zwakke plekken van zijn tegenspeler Fons de Vroe in te spelen. Hij paait Fons door te zeggen dat zijn concurrent zes pakken heeft besteld bij hem. „Maar gij met zo'n goeie nego tie, die moet er dan toch min stens twaalf bestellen." En Fons trapt daar natuurlijk in. Marien lijkt het erop dat het toneelstuk niet meer op de planken te zien zal zijn. „We zijn eigenlijk te laat begonnen met het reserve ren van de zalen in de streek. Dat doen we meestal een jaar van tevoren. Dat is nu niet ge beurd", merkt Asselman op. „Daarom kunnen we momen teel nergens meer terecht. We hadden graag ook in Terneuzen gespeeld, in het Zuidlandthea- ter, maar er was geen mogelijk heid meer. Meestal komen we met dialectstukken acht tot tien keer op de planken. De zes keer van dit seizoen is wel erg weinig. Februari is een heel goede maand om op te treden. Ik denk dat we nog zeker twee volle zalen zouden hebben kunnen trekken, want we krijgen veel reacties van mensen die geen kaarten konden bemachtigen voor de afgelopen voorstellin gen. Die wai'en allemaal uitver kocht", aldus William Assel- mans, die onlangs nog met een dialect verhaal te horen was tij dens een vertelavond in Hengst- dijk. „Ja, het is een heel succes vol seizoen geweest"besluit hij Veel mensen Want niet alleen de toneelavon den, maar ook de vex'telavonden trokken het afgelopen seizoen veel belangstelling. Vertier avonden, waarbij het er gezellig aan toe gaat. Elke avond voorde televisie zitten wordt ook verve lend. Nederlanders keken vorig jaar gemiddeld 2,5 uur naar de televisie. Beter laot a's nooitnie! duurde ook zo lang, maar de kijkintentie was zeker tien keer groter dan thuis voor de tv. En de pauzes? A êêl gezellig, dan zie je nog 's iemand, ee, om mee te praoten. Agenda Ook op zaterdag 7 februari kun nen sti-eektaalliefhebbers uit oostelijk Zeeuws-Vlaandex-en en wijde omtx-ek weer hun hax-t ophalen. In 't Meulengat in Sluiskil vindt dan een Theater Chantant plaats, met medewex-- king van Ambras, Sankie Kos ter en Piet van Puyvelde. Meer informatie via tel. (0114) 315289 of (0115)562140. (Advertentie) William Asselman van De Scheldegalm: ...te laat begonnen met reserveren van zalen... foto Charles Strijd Goossen, een koopman pur sang, een lust om naar te kijken. Hoe hij zich over het toneel be weegt: kox-te driftige stappen, zelfbewust en een opschepper van de bovenste plank. Afzetten „Wij vonden in de tekst een he leboel herkenbare figuren en momenten", legt William Assel man uit, „en daardoor is dit stuk zo goed geworden. Prettig om te leren. We zijn er omstreeks ok tober aan begonnen en begin ja nuari zat het er helemaal in'. Om zeker te zijn van de goede uit spraak kwam Ed Steijns eens langs tijdens de repetities. Ed heeft vooral op de dialectkant gelet. Verder hadden de toneel schrijvers gesprekken met de regisseuse Nelly Boogaart-de Bakker, al sinds jaar en dag aan de vereniging verbonden. „Het is misschien gek", gaat William verder, „maar stukken die in dialect zijn geschreven, leren wij meestal veel vlugger dan Nederlandstalige werken". Zeer waarschijnlijk zijn de spe lers en speelsters juist door het streekeigene nog meer gemoti veerd de rollen te leren. Het her kenbare, de zelfspot en het af zetten tegen het andex-e, het vreemde, is natuuxiijk altijd sterk aanwezig in dialectstuk ken. Het stuk, dat in de jaren zestig, zeventig speelt, heeft ook iets moderns. Fons de Vroe is verko per van biologisch-dynamisch geteelde groenten. Er kan dan ook rxiemand inzijn stalletje ko men, zonder dat hij daarop wijst. Die naam is zo moeilijk te onthouden, dat hij het maar op een papier geschreven heeft, dat in zij n pet is geplakt. Maar iede- x'e keer leest hij de naam ver- keerd en dat levext steeds komi sche momenten op. Hij lacht trouwens zelf ook met zijn groente. Aan een klant vraagt hij: „Ei je gij nog luizen om over mijn kolen te strooien?" Na twee optredens in Hulst, Ax el en Kloosterzande, samen goed voor zo'n 2500 bezoekers, Vader Diesch met zoon en schoondochter. foto Lex de Meester door Lukas Fransen Vandaag de dag zijn er ïxog maar weinig echte sigaren- boeren. De meeste zaken verko pen naast rookwaren ook kran ten, tijdschriften, snoepgoed en loterijloten. Zoniet tabakszaak Diesch aan De Markt in Middel burg- Naast de gewone sigaret ten en shag is daar een grote ver scheidenheid aan sigaren, pijpen en aanstekers te verkrij gen. „Wij zijn de enige tabakszaak in Middelburg die uitsluitend rookwaren verkoopt. Andex-e artikelen horen daar gewoon niet bij. Wij zijn niet voor niets Jeen speciaalzaak", aldus de hui- ■dige eigenaar, C. P. Diesch. Hij itaat samen met zijn vrouw, zijn vader, B. J. Diesch, en zijn moe der in de winkel. Geld lenen C, P. Diesch (32) is een achtex'- kleinzoon van C. F. Diesch, de man waar het allemaal mee be- gon. Ruim een eeuw geleden, 13 april 1881 om precies te zijn, leende Diesch zevenhonderd gulden, waarmee hij een winkel opende aan de Gravenstraat in Middel - bxxrg. Naast sigaren konden klanten er toen ook nog terecht voor verschillende soorten bier en koloniale waren als koffie en thee. Rond 1890 ver- hvxisde de Zeeuwse ondernemer naar het nieuwe pand aan de Markt. Vanaf dat moment besloot de grond legger van het fa miliebedrijf zich te specialiseren in si garen, pijpen en verschillende soorten tabak. Rond 1900 kwa men daar ook nog sigaretten bij, die uit Rusland in Ne derland werden geïntroduceerd. ZoonJ. L. Diesch kwam in 1910 in de zaak om zijn vader te assis teren. De zaken gingen voortva rend totdat aan het begin van de Tweede Wereldoorlog het nood lot toesloeg. Tijdens bombardementen bo ven Middelburg in 1940 vloog het winkelpand in brand. B. J. Diesch (71) kan het zich nog goed herinneren: „We zijn hals over kop gevlucht op de fiets. Toen we de volgende dag terug kwamen, was alles verdwenen. Dat was erg zonde, want het was zo'n mooie winkel." Een jaar later werd de winkel al weer opgebouwd en in 1950 kwam ook de volgende telg van de familie, B. J. Diesch, in de rookwarenzaak terecht. In 1994 nam zijn zoon C. P. Diesch, alweer de vierde generatie, het van zijn vader over. B.J. Diesch heeft wel een verklaring voor het feit dat de wiixkel het al ruim een eeuw zo goed doet. „Al die jaren zijn we sterk gespecialiseerd ge bleven in de sigarenbusiness. We hebben onze eigen melanges, die speciaal voor ons worden sa- maandag 2 februari 1998 door Miriam van der Schot Hoe smaakt het eten in de ge vangenis? Waar staat daar de wc? Wat moet je doen als het wc-papier in de gevangenis op is? Dit zijn enkele vragen die de kinderen van de christelijke ba sisschool Het Baken in Arne- muiden dinsdag gaan stellen aan de ex-gedetineerde Ray mond Bos. Hij komt voor het project 'pesten en omgaan met elkaai-' uitleg geven over het le ven achter de tralies. De 27-jarxge Bos heeft jaren ge leden vastgezeten omdat hij ie mand in het oor had gestoken. Momenteel begeleidt hij gevan genen en geeft uitleg op scholen. Aan de kleutex-s van Het Baken zal hij niet vertellen wat hij ge daan heeft, aan de anderen wel. Door zijn ervax-ing wil hij een steentje bijdx-agen aan het pest- project op de school. Alles wat onder het begx-ip pes ten valt, wordt deze week be handeld. „Net als op andere scholen maken kinderen van onze school zich schuldig aan duwen, trappen, schelden en slaan", zegt Anneke Haalboom die als leerkx-acht het project heeft verzorgd. „Afpersing vindt hier volgens mij niet plaats, maar ook daax-aan wordt komende week aandacht be steed." Naast leerboekjes over'pestex-s', 'gepesten' en 'neutralen', kre gen de kinderen afgelopen don derdag uitleg van de politie. De kleutei's, de kinderen uit de la gere klassen en die uit de hogere konden daarna meedoen aan een verschillende wedstrijden per leeftijdsgroep. De wiixnaai-s mogen aanstaande donderdag een ri tje maken in een politieau to. Groep zes en zeven gaan maandag naar het asielzoekers centrum en groep acht voext vrijdag een toneelstuk op voor ouders. Regels Een ander onderdeel van de pro- jectweek voi-mt het 'protocol', Iedere gi'oep kindex-en stelt met losse lettei's een zin samen. Alle zinnen bij elkaar vormen het px'otocol. Als afsluiting van het project wordt het gedragsregle ment vx'ijdag opgehangen in de school. De leerlingen zetten er daxx hun handtekeningen onder en moeten zich daarna aan die regels houden. Of het px-oject vruchten zal af werpen, blijft de vx-aag. „Het is bedoeld om kindei-en bewuster met elkaar om te laten gaan", zegt Haalboom. „Veel kinderen staan er niet bij stil dat iedex-een respectvol behandeld wil wor den. We hopen dat de kinderen er iets van opsteken, maar ik vex-wacht geen wondex-en." Leerlingen en medewerkers van Het Baken in Amemuiden. Geheel rechts Anneke Haalboom. foto Ruben Oreel door Miriam van derSchot Het is 30 juni 1566. Ongeveer driehonderd mensen lopen tegen het ochtendgloren naar Slobberduin bij Dishoek. De schoenmaker Adriaan Jeroens- zoon Obry, ook doctor Leest ge noemd, leidt de samenkomst. Obry houdt een preek over 'de epistole ende de evangelie'. Daarmee is de eerste hagepi-eek op Walcheren een feit. Enkel de naam van een stx-aatje in Middelburg - de Hagepreek- gang - doet nog denken aan die periode. Hagepi-eek is de bena ming voor de predikaties in de open lucht. In de zestiende eeuw wex'den die door pi'otestanten gehouden. Nadat het Eedverbond der Ede len op 5 april 1566 in Bx-ussel het Smeekschrift aan de landvoog des Margaret ha van Parma aan bood, wax'en veel hex-vox-mden van mening dat de vrijheid van godsdienst eindelijk werkelijk heid was. De landvoogdes kon digde echter aan dat de predi king, die toen nog niet i n de open lucht werd gehouden maar in besloten bijeenkomsten, in strij d was met het rooms-katho- lieke geloof en verbood het. Sindsdien hing de doodstraf bo ven de hoofden van predikan ten. Initiatief De 'geheime' bijeenkomsten die in het begin werden gehouden, vonden niet lukraak plaats. Er zat een complete organisatie achter-. De belangrijkste initia tiefnemers waren de gemeen ten. In juixi 1566 werd tijdens de synodevergadering in Antwer pen besloten dat de samenkom sten voortaan beter veranderd konden worden in openbare prediking. Overal doken daarna de ha- gepreken op. Vanaf de zomer in 1566 werden de samenkomsten massaal op de vroege zondag ochtend bijgewoond. Uit vrees voor ovex-vallen door de over heid hielden gewapende man nen tijdens de bijeenkomsten de wacht. De zelfbewuste houding van de Calvinisten wei'd in die periode zo duidelijk tentoonge spreid dat de hagepreek als een fenomeen werd gezien. De tweede openbare prediking op Walcheren werd op 2 juli 1566 gehouden op een weide bij Bi'igdamme. Tussen de 1500 en 1600 mensen kwamen luisteren naar Obry die als prediker woonde en werkte in Veere. Ook Gelein Janszoon d'Hoorne pre dikte vanaf toen regelmatig in de streek. Later vonden de bij eenkomsten plaats op Schou- wen-Duiveland, waar de uit Ziei'ikzee afkomstige Jacob Jo- xiszoon Baselis de hagepreken leidde. Poortjes De verbinding tussen de D wars- kaai en de Rouaansche kaai in Middelburg kreeg op 28 januari 1942 de naam Hagepreekgang. Het straatje ontstond toen de binnenstad herbouwd wex-d. Twee van de drie ingangen van de Hagepx-eekgang zijn bei-eik- baar via eeuwenoude poortjes. Die wekken de illusie dat de gang inderdaad nog getuige is geweest van de verboden ha gepreken. De Hagepreekgang in Middelburg. foto Dirk-Jan Gjeltema

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 29