Valse start voor Elsta-centrale Jazz moet weer leuk worden Stevige tenor met vette sound PZC Mobiele Eenheid in Zeeland snel paraat Zeeland vorig jaar provincie met minste doden door geweld zeeland 10 Onderneming geplaagd door technische problemen en klachten omwonenden kunst cultuur exposities vrijdag 30 januari 1998 door Marcel Modde HOEK - Het mag met recht een 'valse start worden genoemd. Ondanks een hoop stoomwol ken en nu en dan een bulderend geraas blijft het voorlopig bij wat sputteren met de Elsta - warmtekrachtcentrale in Hoek. De geplande opening werd door allerlei technische problemen verschoven van oktober 1997 naar april dit jaar en inmiddels is duidelijk geworden dat ook die datum niet wordt gehaald. De bedrijfsschade door de uit stel van de productie nadert de honderd miljoen gulden, beves tigt procesmanager C. Swem- melaar. Een fors bedrag, uit gaande van de totaalinvestering 'van achthonderd miljoen in de bouw van de fabriek. Daarnaast hebben ook de aandeelhouders te maken met een verlies. Voor Delta Nutsbedrijven en de Bra bantse partner PNEM omvat dat tot dusver zo'n zeven mil joen gulden, aldus Delta-direc- teur P. Stoter. De nutsbedrijven laten onderzoeken in hoeverre èr sprake is van verwijtbare fou ten. Zijn die er, stelt Stoter, dan zal het verlies op de verant- (Advertentie) Vernieuwend: taalonderwijs met informatie- en communicatie fs technologie (ICT) Kwaliteit is bereikbaar voor iedereen woordelijken worden verhaald. Met de opgelopen bedrijfsscha de heeft Delta niet rechtstreeks te maken. Elsta heeft destijds bij het verstrekken van de bouwopdracht een vast bedrag afgesproken met Destec Engi neering, de bouwer. Iedere gul den die daarbovenop komt, is dus voor rekening van de aanne mer. Overname Destec is tussentijds overgeno men door AES. Dit Amerikaan se energieconcern heeft 50 pro cent van de aandelen Elsta in handen en voert in de persoon van L. Ballard ook de directie over de fabriek. Delta en PNEM delen ieder voor 25 procent mee in de onderneming. Volgens Stoter is AES kapitaal krachtig genoeg om de klap te kunnen opvangen, zodat de vrees voor een voortijdige on dergang van de warmtekracht centrale niet gegrond is. Boven dien heeft AES de contracten met de verschillende bouw- en technische ontwerpbedrijven aan alle kanten afgedekt, op ba sis waarvan verwijtbare fouten vervolgens weer kunnen wor den verhaald op de direct ver antwoordelijken. Daarbij gaat het voornamelijk om buiten landse aannemers. Elsta heeft verkoopcontracten afgesloten met buurman Dow Benelux voor de levering van stoom en stroom. Delta en PNEM nemen straks ieder 150 megawatt elektriciteit van de centrale af. „Dat was dekkend voor de exploitatie van de fa briek en dan zou er nog een mooi rendement op het aandelenka pitaal overschieten ook", vertelt Stoter. Het verlies voor de nuts bedrijven schuilt momenteel vooral in het feit dat ze, zolang Elsta niet produceert, van de Samenwerkende Electriciteits- Produktiebedrijven (SEP) hun stroom moeten inkopen voor een hoog bedrag. Swemmelaar kreeg woensdag tijdens een discussieavond in Sluiskil over de milieu- en woonkwaliteit in de Kanaalzo ne flinke kritiek te verduren van omwonenden. Elsta zou onvol doende moeite doen om de ge luidsoverlast bij het opstarten en testen van de installaties bin nen de normen te houden. Swemmelaar erkende dat de fa briek met technische problemen kampt en zelfs nog dagelijks voor nieuwe verrassingen komt te staan. Van laksheid is echter geen sprake, zegt hij in een na dere toelichting op de proble matiek. De recente uitstoot van overtol lige stoom was een noodoplos sing, omdat een condensator niet deed wat de ontwerpers op de tekentafel hadden bedacht. Inmiddels is een machine be steld om dat mankement op te vangen. Daarnaast bestaat het plan alsnog een gebouw te zet ten rond het deel van de fabriek waar de stoom straks wordt klaargemaakt voor transport naar Dow teneinde lawaai tegen te gaan, meldt Swemmelaar. Hij bestrijdt de lezing van de provincie dat van die kant afge lopen zaterdag is besloten de fabriek plat te leggen wegens hernieuwde overlast voor de omgeving. Rond één uur 's nachts ontstond er een storing in het productieproces en trad het veiligheidsmechanisme in werking. „Ik heb toen zelf twaalf uur later het besluit ge nomen de boel uit te zetten." Maandag voert het bedrijf Ondanks een hoop stoomwolken en nu en dan een bulderend geraas blijft het voorlopig bij wat sputteren met de Elsta-warmtekrachtcen- traleinHoek. foto Charles Strijd door Jacques Cats VLISSINGEN - Zeeland behoort niet tot de politieregio's waar het korps gebukt gaat onder een gebrekkige oproepbaar heid van de Mobiele Eenheid (ME). Vol gens een onderzoek van de ME-coördina- tor van het Groningse korps hebben vijf politieregio's geen alarmeringsregeling of procedure voor inzet van de oproerpolitie op papier staan. Lang niet alle korpsen beschikken over semafoons om de man schappen te alarmeren. Volgens politievoorlichter Jan van Mou- rick wordt bij de inzet van ME-leden in Zeeland volgens een vastgelegde proce dure gehandeld. Drie sectiecommandan ten en de pelotonscommandant zijn altijd per semafoon te bereiken. Deze functio narissen waarschuwen op hun beurt ver volgens de groepscommandanten. De politie Zeeland beschikt over ander half peloton aan ME. Het gaat hier om zes groepen van twaalf politiemensen. Niet alle ME'ers hebben de beschikking over een semafoon. Van Mourick: „De situatie is altijd idealer te maken, maar daar zit dan ook weer een kostenplaatje aan. De Kamerleden Van Heemst (PvdA) en Korthals (VVD) hebben minister Dijkstal van Binnenlandse Zaken gevraagd hoe het valt te verklaren dat in sommige re gio's de ME'ers geen semafoon hebben. Daardoor is een deel van de ME-pelotons in Nederland niet op tijd inzetbaar. De twee Kamerleden willen dat alle politie regio's een draaiboek samenstellen voor inzet van de Mobiele Eenheid. nieuw overleg met de provincie over de problemen rond de ge luidsoverlast. Volgens gedepu teerde A Dek is het Elsta verbo den proef te draaien 'zolang er geen grondige aanpassingen aan de installaties hebben plaatsgevonden'. Swemmelaar zegt van die maatregel niets te weten. Binnenkort wordt een nieuwe poging ondernomen de fabriek op te starten. door Jacques Cats VLISSINGEN - In een onder zoek van het weekblad Elsevier naar dood door geweld in 1997 komt Zeeland er vanaf als vei ligste provincie met één slacht offer in Westkapelle. Daarbij staal nog niet eens geheel vast of er sprake is van doodslag. Plet Openbaar Ministerie be raadt zich nog over wat twee Vlissingse verdachten ten laste zal worden gelegd. Het gaat hier om een complexe zaak. Onder- zoekspunt is of het slachtoffer, de 20-jarige Y. Cleiren uit het West-Brabantse Putte, in au gustus vorig jaar na een incident op het terras van discotheek De Hooizolder overleed aan een hersenbloeding, ongelukkig te rechtkwam nadat er naar hem was uitgehaald of dat er sprake is van een combinatie van facto ren. Het geweld maakte vorig jaar in Nederland 276 slachtoffers. De doden vielen in cafés, disco's of op straat. Schieten is de meest gebruikte methode, daarna ste ken. Wurgen en verstikken sco ren ook nog hoog. Amsterdam is met 5 5 doden door geweld de ge vaarlijkste stad van het land. Op afstand volgt Rotterdam met 31 slachtoffers. De conclusie van de studie is dat een Nederlander die ernstige ruzies mijdt, het met de partner thuis redelijk kan vinden en die niet in de nachtelijke uren uit gaat in de stadscentra weinig kans heeft op een conflict met dodelijke afloop. Ruim een der de van de slachtoffers valt in de relationele sfeer als gevolg van huwelijks- en gezinsproblemen, jaloezie, afgewezen minnaars, andere liefdesaffaires en oude vetes. In deze categorie kennen dader en slachtoffer elkaar vrij wel altijd. Het onderzoek maakt ook dui delijk dat disco's, cafés, koffie shops en cafetaria's in de centra van grote steden vooral in het weekend en tegen sluitingstijd risicovolle plaatsen zijn gewor den. Steeds vaker dragen bezoe kers schiet- of steekwapens bij zich, die niet altijd worden op gemerkt bij detectiepoortjes en fouillering. Overmatig gebruik van alcohol en pepmiddelen was in de meeste gevallen een grote boosdoener. De onderzoekers zagen zich ge hinderd door een weigerachtig, heid bij de politie om de landsaard of etnische achter grond van een dader te achter halen. Criminoloog Van de Bunt betreurt die verhullende voor zichtigheid. „Voor het verkrij- gen van een goed inzicht in ach tergronden van het levensdelict, moet je weten uit welke gege vens de problematiek bestaat, Etniciteit is een van die gege vens." Plet frappeert Van de Bunt dat et zoveel slachtoffers in de relatio nele sfeer vallen. Dat toont aan dat de politie niet alleen alert moet zijn op de zware criminali teit. De politie moet ook in een vroeg stadium reageren op ru zies die uit de hand dreigen te lo pen. Door sneller conflicten in de kiem te smoren kan worden voorkomen dat ze later in moord of doodslag ontaarden. GOES Epilepsie - De afdeling Zeeland van de Epilepsie Vereniging Ne derland (EVN) houdt dinsdag 17 februari een thema-avond in het Oosterscheldeziekenhuis in Goes. Gesproken zal worden over nieuwe mogelijkheden van medicijnen en over de gevolgen van medicijngebruik voor het geheugen. Voor het publiek is et de mogelijkheid om vragen te stellen. De bijeenkomst in het ziekenhuis begint om 19.30 uur. (Advertentie) In de expositieruimte van zie kenhuis De Honte in Terneuzen is tot en met 5 maart een over zichtstentoonstelling ingericht van werk van de fotograaf An gel Ros. De in het Spaanse Pyre- neeëndorpje Tiurana geboren Ros (1958) kocht op veertienja rige leeftijd zijn eerste fotoca mera, waarmee hij mens en na tuur vastlegde. In 1985 vestigde Ros zich als beroepsfotograaf. Een belangrijk deel van zijn werk bestaat uit kunstfotogra fie. De foto's zijn te zien tijdens kantooruren. Hein Naereboutuit Vlissingen exposeert tot en met 28 februari gouaches in de galerie van de VSB Bank in BreskensHij is ge specialiseerd in scheepvaart- schilderijen. Geopend: ma t/m vr 9-12 uur. Aquarellen, olieverfschilde rijen en beelden van Kees Wisse uit Kloetinge zijn tot en met 2" februari te zien in het gemeente huis van Kapelle. In een groot deel van het werk van deze g boren Vlissinger neemt de zee een belangrijke plaats in. Ge opend: ma t/m vr 8.30-12 en 13- 16 uur. Beelden van Danny van Rijt staan tot eind april in het café- gedeelte van 't Beest in Goes Het werk komt onder meer tot stand tastend in de ongrijpbare complexiteit en reizend door oneindig veel structuren en ver banden. Geopend: op avonden dat er activiteiten in 't Beest zijn vanaf 2 0.00 uur. Ludmila Kalmaeva exposeert tot 22 maart bij De Kapper in Middelburg. Met behulp van olieverf of acryl op doek geeft zij haar kijk op het leven van c mens. Te bekijken tijdens het knippen. In Metro S in de Kuiperspoort in Middelburg wordt zaterdag om 17.00 uur een expositie opend van werk van Martina Florians. Te zien tot 28 februari: di t/m za en de eerste zondag van de maand 13-17 uur. Onder de titel I paint the sha dows in your hair exposeert Frits van Til negenenveertig schilderijen (olieverf op linnen) in de Raadskelder in Sluis. Elk schilderij afzonderlijk is als een fragment uit een interieur. Df tentoonstelling wordt zaterdag om 15.00 uur geopend en is daarna te zien tot en met 22 fe bruari: dagelijks, behalve vrij dag, 14-17 uur. In Galerie 'T' in Middelburg wordt zondag om 15.00 uur de eerste expositie van beelden van Loek den Hollander geopend Haar grootste uitdaging ligt h het bewerken van harde steen. Voorts hangen er schilderijen van Marijke Ardon. Geopend: do, vr en za 11-16 uur, eerste zondag van de maand 13 -17 uur. Het overzicht van de lopende exposities staat op pagina 15 Onder de naam 'Boss Tenors' maakt het trio van Rem de doorTon Ouwehand concert van mij lol beleven, niet dat ze het idee hebben dat ze zich onder intellectuelen bevin den." Net als David 'Fathead' New man wordt Person gerekend tot de zogenaamde Boss Tenors, of Texas Tenors. Zelf noemt hij zich een jazzmuzikant die uit gaat van de traditionele blues muziek uit het zuiden van de Verenigde Staten. „Je kunt aan een saxofonist hox-en of hij uit het zuiden komt. Wij hebben een bluesy benadering van het saxo foongeluid, een robuuste, x-onde toon. Het geluid staat voorop, niet de techniek. Doorslagge vend is altijd hoe we klinken, niet hoe we iets tot klinken brengen." Sport Person (63) is vrij laat met saxo foonspelen begonnen. Hij groei de op in Florence, South Cax'oli- na. Zijn moeder speelde piano en aangezien het instrument toch in huis stond, kreeg hij ook een aantal lessen. „Maar ik was meer geïnteresseex'd in sport", zegt hij lachend. „Toen ik een jaar of zeventien was, kreeg ik van mijn vader een saxofoon. Dat was mijn eerste kennisma king met het instrument. Lang zamerhand begon ik de saxo foon steeds interessanter te vinden. Toen moest ik in dienst en werd ik uitgezonden naar Duitsland. Dat was het moment waarop ik echt vaak begon te spelen. Ik luisterde ook veel naar jazz, rhythm blues en gospel. Mijn favorieten waren Illinois Jacquet en Coleman Hawkins." De gospel heeft een grote in vloed uitgeoefend op zijn stijl van spelen, vexielt Person. „Dat is spirituele muziek die veel be tekent voor degene die het uit- voexl. Zo benader ik alle muziek die ik speel. Mijn hart en mijn gevoel liggen in alles wat ik doe. Ik heb het uitvoeren van muziek altijd als een zeer emotionele zaak beschouwd en ik hoopdat de mensen die naar mijn muziek luisteren dat ook doen." Blokkades Vandaar dat hij geen intellectu ele blokkades wil opwerpen. „Mensen moeten snappen waamxee we bezig zijn. We spe len geen dingen die mensen niet kunnen volgen, want dan haken ze af. Naar mijn idee begrijpen veel mensen de jazzmuziek niet meer als techniek daarin de overhand krijgt. Dan valt er niets te dansen en daar hou ik nou juist zo van. De jazz moet gewoon weer leuk worden in plaats van intellectueel. In de loop der jaren zijn veel mensen op de jazzmuziek afgeknapt. Ik doe mijn best ze weer enthousi ast te maken. We moeten niét al leen zorgen dat we geen publiek meer verliezen, we moeten ook weer nieuwe mensen naar ons toe lokken." Person noemt geen namen, maar benadrukt dat zijn kritiek niet is gericht tegen bex'oemde tenorsaxofonisten als John Col- trane en Ornette Coleman, hoe experimenteel die ook waren. „Zij zijn enoim belangrijk, ook voor mijn spel. Dat komt omdat hun muziek ook was ingebed in de blues. Zij speelden alles, maar vergaten nooit waar de wortels van hun muziek lagen. Ik heb juist bezwaar tegen men sen die experimenteren zonder te weten waarom, omdat ze geen idee hebben waar hun muziek eigenlijk vandaan komt." Duel Als twee tenorsaxofonisten sa menspelen, is altijd de vraag of hun concerten zullen ontaarden in een bloedstollend duel. Per son bezweert dat Newman en hij niet met dat voornemen het po dium opstappen. „We gaan pro beren goeie muziek te maken. Onze ego's zijn niet belangrijk. Als we proberen elkaar af te troeven, werkt dat misschien averechts. Maar als we elkaar weten op te zwepen en mensen noemen dat een duel, dan heb ik daar geen bezwaar tegen." Houston Person. fotografie Frans Schellekens Graaff een tiendaag se tour door ons land. De Groningse jazz pianist laat daarvoor twee vermaarde Amerikaanse tenor saxofonisten naar ons land komen: Houston Person (links) en David 'Fa thead' Newman. Ko mende zondag tre den ze op in jazzclub Porgy Bess in Ter- neuzen. Aanvang: 16 uur. door Ernstjan Rozendaal TERNEUZEN - Jazz moet bo venal swingen, vindt de Ameri kaanse tenorsaxofonist Hous ton Person. Naar zijn smaak is de afgelopen twintig jaar het ac cent in de jazzmuziek te veel ge legd op technische experimen ten en te weinig op gevoel. „Ik wil mensen met mijn muziek vermaken. Dat kan door de mu ziek dansbaar te houden en niet uit het oog te verliezen dat de wortels liggen in blues en gos pel. Ik wil dat de mensen aan een TERNEUZEN - De Groningse jazzpianist Rein de Graaff heeft de Amerikaanse tenor saxofonisten David 'Fathead' Newman en Houston Person al eens eerder besteld voor een touxije door Nederland. Maar nooit te gelijk. Person kwam indertijd in het gezel schap van Etta Jones, de zangeres van wie hij al vele jaren de orkestleider was. En 'Fa thead' werd door De Graaff op Hollands grondgebied gekoppeld aan andere stevige tenoren met de zogeheten 'vette' sound. Mannen als Marchel Ivery en James Clay. Maar om Person en 'Fathead' samen te ont bieden, dat is nog niet eerder vertoond. Met een ontspannen, uiterst vriendelijke stem, vertelt David 'Fathead' Newman dat hij uitkijkt naar de Nederlandse conceilen. „Of ik Houston Person goed ken? Man, we stonden laatst nog samen in de studio voor een plaatopname met gitarist Randy Johns ton en organist Joey DeFranscesco. We wa ren allebei solist in ver-schillende stukken. In één compositie speelden we samen. Bij het afscheid zeiden we nog tegen elkaar: in '.-^Holland praten we wel vex-der." Legendarisch David 'Fathead' Newman (64) behoor! tot het ras der stevige tenoren. Een legendari sche vette sound, die te horen is op vele tien tallen elpees en cd's. Hij schat dat-ie er der tig maakte als bandleider. Dan nog een heel stel als solist in de bands van Ray Charles en Hei'bie Mann en als gastmuzikant van onder anderen T-Bone Walker, Aretha Frarxklin, Dr. John, Lou Rawls en Roberta Flack. In de blues is men doox-gaans vrij scheutig met bijnamen, maar David Newman wei'd al 'Fathead' (stommeling, sufferd) genoemd toen hij nog highschoolleerling was. „Vijf tien of zestien was ik. Tijdens muziekles sig naleerde de leraar dat ik alles op gehoor stond te spelen. Ik had wel bladmuziek voor mijn neus, maar ik speelde de muziek zoals het in mijn geheugen zat. 'Fathead', schreeuwde die vent tegen me, 'je moet niet uit je hoofd spelen, je moet de noten spelen die daar op het. papier staan.Toen gaf-ie me een har-de klap op m'n kop. De hele klas la- 'Chen natuurlijk. Maar vanaf dat moment •noemden ze me 'Fathead'. En daar ben ik David 'Fathead' Newman. nooit meer van afgekomen. Elke muzikant wist het. Toen Ray Charles me de kans gaf een plaat onder mijn eigen naam te maken, zorgde hij voor de titel: Ray Charles intro duces 'Fathead'." Terwijl het tegenwoordig vx-ij gebruikelijk is dat een saxofonist de gehele saxfamilie bespeelt, is 'Fathead', net als Houston Per son trouwens, een pure tenorsaxofonist. „Vanaf 1956 speel ik tenor. Daarvoor was het alt- en baritonsax. Als baritonsaxofo nist kwam ik in 1.954 in de band van Ray Charles. Maar op zo'n sax was mijn rol al leen maar partijtjes knox-ren. Het leek me zo leuk om ook soioruimte te krijgen. Maar de tenorsaxofonisten hadden alle solo's. Toen er eentje wegging' vroeg ik aan Ray of ik 'm mocht vervangen. Was geen probleem. 'Als jij een tenorsaxofoon kunt regelen, ben jij de nieuwe tenor,' zei Ray. Ik schafte er eentje aan en ik heb sindsdien geen andex-e sax meer aangeraakt." GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 38