Het enige dat telt is emotie Ik wil Spitsbergen blijven koesteren Rampspoed wint het van romantiek PZC Bruno Dumont en La vie de Jésus Demi Moore redt het tegen de mannen kunst cultuur 21 Heieen van der Laan (28) worstelde met de poolnacht vrijdag 30 januari 1998 De film heeft ze nu drie keer gezien, en elke keer kwam ze met schele hoofd pijn de zaal uit. Vooral de eerste vertoning was een kwelling, een heftige en intense ervaring. „Er kwamen zoveel herinnerin gen en associaties op dat ik me niet zomaar kon overgeven. Ik was constant bezig de film aan de werkelijkheid te toetsen. Ik was bekaf." Dat is ook niet verwonderlijk, want de film When the light comes van Stijn Coninx - met Frances ca Vanthielen en Joachim Krol in de hoofdrol - is immers haar persoonlijke verhaal. Heieen van der Laan (28) schreef het boek 'Waar blijft het licht' dat de basis vormde voor de film die in het barre Spitsbergen is opgenomen. Het verhaal draait om een negentienjarig meisje dat een jaar lang verblijft bij een pelsj ager. Ze worstelt in het schamele hut- je op de eindeloze toendra van Spitsber gen met de eenzaamheid, de onvoorspel bare natuurkrachten en tegen de avances van de verder weinig communicatieve en onhandige pelsjager Nils. De uit Houten afkomstige Van der Laan is dat meisje uit de film, die gisteren in pre- mièrèging. Na haar eindexamen besloot ze de wij de wereld te verkennen. Ze monster de als koksmaatje aan op de Plancius, dat met passagiers naar Spitsbergen voer. Daar kwam ze in contact met het ruige en eenzame bestaan van pelsjagers. Hoe zou het zijn om maandenlang in het donker van de poolnacht te leven, zonder zon, zonder licht, terwijl het kwik is gezakt naar veertig graden onder nul? Om maan denlang in een piepkleine hut in de onein dige sneeuwvlakte te bivakkeren met een pelsjager en een roedel sledehonden als enig gezelschap? Nietig Van der Laan besloot haar droom te ver wezenlijken. „Als je de wereld wil ontdek ken moet je niet bang zijn om het bekende achter je te laten. Als je angstig bent, kom je nergens", zo verklaart ze achteraf deze opmerkelijke beslissing. „Ik scharrelde wat rond dat hutje. Wat zou het een mens doen om hier te wonen? Het mooie van dat land is de totale afwezigheid van mensen Heieen van der Laan: „Als je angstig bent, kom je nergens." foto Roland de Bruin en het feit dat de natuur regeert. Je bent je weer bewust van je eigen nietigheid. Ik be sloot om de uitdaging aan te gaan en te blijven." In het boek beschrijft Van der Laan het le ven in de houten hut Austfjordneset met zeven sledehonden en een in zichzelf ge keerde pelsjager. Samen jagen ze op zee honden, villen ze de beesten, prepareren ze huiden en maken ze vossenvallen klaar. Maar ondanks die gezamenlijk activitei ten verloopt het contact -aanvankelijk - steeds stroever. Van der Laan kan zich al leen uiten in haar brieven aan vrienden en familie. Het boek, samengesteld op basis van die brieven, bevat tal van persoonlijke gedachtenspinsels. „Sommige mensen vonden dit boek te persoonlijk, maar ik had geen ander boek kunnen schrijven. Ik was jong en dan ga je vooral uit van je ei gen ervaringen en gevoelens. Ik was er erg eenzaam, ik had geen klankbord. Voordat ik ging had ik het gevoel dat we een twee tal zouden vormen. Als je samen bent maakt het immers niet uit hoe moeilijk het is, hoe koud of hoe nat, je bent samen. Maar ik was alleen, en die wetenschap viel me zeer zwaar,Met de terugkeer van het daglicht na de vier maanden lange pool nacht, lijken ook de overwinteraars te ont dooien. Er bloeit zowaar iets moois tussen Van der Laan en haar pelsjager. Zo mooi, dat ze nog een half jaar langer in Austf jordneset blijft. Na een heftige romance besluit Van der Laan op een gegeven moment echter toch weer naar Nederland te vertrekken. Daar zet ze haar avonturen een paar jaar later op papier. Het boek 'Waar blijft het Licht' komt in maart 1993 uit, een paar maanden later al neemt producent Paul Voorthuij- zen een optiè op de filmrechten. „Aanvan kelijk was ik natuurlijk erg verrast: een bioscoopfilm, dat is niet niks. Nu zie ik wel in dat het verhaal veel mensen aanspreekt. Wie droomt er niet van hoe het zou zij n om zijn leven helemaal om te gooien. De film is erg mooi geworden, al kan ik er natuur lijk niet onbevangen naar kijken. 'Mijn' karakter, in de film heet het personage El len, is flink aangescherpt. We lijken niet erg op elkaar. In het boek krijg je veel meer inzicht in de beweegredenen. Ik beschrijf mijn angsten, mijn wanhoop en vertwijfe ling. Die achtergronden ontbreken in de film. Dat is wel jammer. Hutje „Ellen is een 'superwoman'. Ik geloof niet dat ik de film nog een keer wil zien. Ik ben bang dat mijn herinneringen zullen weg vagen, dat ik als ik aan het hutje denk, ik alleen nog het hutje zie zoals dat in de film eruit ziet. Dat wil ik niet laten gebeuren. Ik zal mijn herinneringen blijven koeste ren." Van der Laan is sinds dat stormachtige jaar nog twee keer op Spitsbergen ge weest. Veel contact heeft ze niet meer met 'haar' pelsjager, die nu overigens 'gewoon' in Noorwegen woont. Ook heeft ze niet meer de behoefte om naar het bare noor den terug te keren. Met haar partner en kind van tien maanden woont ze op een schip, waarmee ze in de zomer tochten over het IJsselmeer en door de Waddenzee maken met passagiers. „We wonen klein, maar in voortdurend contact met de na tuur en het water. Die liefde is sinds Spits bergen nooi meer weggegaan." Monique Brandt Waar blijft het Licht f24, 90, Luitingh-Sijthoff (filmeditie) Scène uit Titanic met Leonordo di Caprio en Kate Winslet. In 'Starship Troopers' zagen we mannen en vrouwen als gelijken vechten en het aardige was dat er geen enkel punt van werd gemaakt. In G.I. Jane is het wel een punt. Hier moet de gelijkheid der seksen in het Amerikaanse leger nog zwaar bevochten worden en omdat dat gebeurt in Hollywood-stijl stapt Demi Moore in de frontlinie. Geloof het of niet, ze scheert eigenhandig haar hoofd kaal en bewijst dat ze ook vol builen en schrammen nog heel aantrekkelijk kan zijn. Regisseur Ridley Scott maakte eerder 'Thelma Louise', maar die film over twee strijdlus tige vrouwen ademde een vol strekt andere sfeer. Ondanks de fe ministische suggestie is G.I. Jane een obligaat stervehikel met een verhaal dat nergens de clichés van de ouderwetse soldatenheroiek ontstijgt. Demi Moore speelt een marine-of ficier die door een ambitieuze vrouwelijke senator (Anne Ban croft, met mannelijke dictie) wordt uitgekozen om te bewijzen dat vrouwen in ieder onderdeel van de strijdkrachten op hun plaats zijn. Ook in het elitecorps de Navy Seals, berucht om de gru welijke selectietraining die zelfs de meeste mannen niet weten te doorstaan. Demi uiteraard wel, want behalve door het fraaie ca merawerk blinkt G.I. Jane vooral uit door voorspelbaarheid. Bij gebrek aan inhoud van beteke nis - het grootste deel van de film bestaat uit het betere afknijpen - viel Ridley Scott terug op iets wat hij goed kan: het creëren van ruige en toch gelikte beelden met veel dynamiek en broeierige belich ting. De camera schokt bij iedere explosie. Er is een aanhoudend ge voel van opwinding, ondersteund door dramatische muziek of een emotionele song. Demi's motivatie grenst intussen aan het ongelofe lijke, en dat allemaal omdat ze niet mocht intekenen voor de Golfoor log. In mooi tegenlicht doet ze pus hups op een arm. Ze doorstaat zware mishandeling en slingert haar sadistische trainer een hart grondig 'suck my dick' in het ge zicht. Dat is ook zo ongeveer de enige humor die te bekennen valt. R. de K. G.I. Jane is te zien in De Koning Hulst. Spelen de productiekosten van een film een rol bij de beoordeling ervan? Oftewel: leidt de wetenschap dat James Camerons Titanic ruim 400 miljoen gulden heeft gekost tot een andere visie op het eindresultaat? Het antwoord op die vraag moet waarschijnlijk bevestigend zijn, al was het maar omdat zo'n peperduur project begeleid wordt door een niet te vermijden golf aan publiciteit, waardoor onbevooroordeeld kijken bijna onmogelijk wordt. Rose en Jack belicht Cameron ook een wrang aspect van de .onder gang van de Titanic, namelijk dat de enorme standsverschillen aan boord ook in de overlevingsstatis- tieken tot uitdrukking kwamen. Terwijl een meerderheid van de Eerste Klasse de ramp overleefde, ging het leeuwendeel van de Derde Klasse ten onder. Cameron haalt in dramatisch opzicht de maxima le winst uit deze tegenstelling: de beelden van de achter hekken op gesloten ai-me drommels van de Derde Klasse maken indruk, net als de scènes in de onderbuik van het schip, waar de stokers vaak te laat waren om de dichtklappende veiligheidsschotten te passeren en dus als ratten in de val zaten. De ramp zelf, die na zo'n 100 mi nuten inzet, is het sterkste deel van de film. Vooral de momenten waarop het schip steeds schever i n het water komt te liggen en wan hopige passagiers over het schuine dek de ijskoude oceaan inzeilen, zijn adembenemend en appelleren aan het bijzondere 'meegevoel' waar elke goede rampenfilm op drijft, namelijk de vraag wat je zelf in een dergelijke situatie zou doen om je hachje te redden. Cliché Minder overtuigend, want vooral erg clichématig, is de romance die de film beheerst. Bijkomend pro bleem is dat de snel populair ge worden jonge acteur Leonardo DiCaprio eerder overkomt als een filmster-in-nood dan als arme kunstenaar. Gelukkig wordt de re latie enigszins opgefleurd door een vrolijk (historisch) personage als de 'onzinkbare Molly Brown', een door Kathy Bates gespeelde 'nouveau riche' die zich niets van normen en etiquette aantrekt. Het is daarom hoofdzakelijk de met indrukwekkende special ef fects verbeelde rampspoed die Ti tanic zijn kwaliteit geeft, ramp spoed die uitloopt op een magnifiek verstil^ beeld van tien tallen bevroren lijken in een nach telijke oceaan. Of dat enige echt onvergetelijke beeld 400 miljoen gulden waard is, dat is eigenlijk alleen nog een theoretische vraag voor moralisten, aangezien Came rons Titanic een maand na de Amerikaanse première al bijna uit de kosten is. R. de K. Titanic is te zien in Alhambra Vlissin- gen, Grand Goes, De Koning Hulst en Cinemactueel en Roxy Bergen op Zoom. Begonnen moet worden met de conclusie dat James Cameron, die ook het scenario schreef, een cruciaal probleem uitermate slim heeft opgelost. Dat probleem lag in het feit dat een verhaal over de ondergang van de onzinkbaar ge achte Titanic, waarbij ruim 1.500 slachtoffers te betreuren waren, eigenlijk per definitie geen happy- end kan hebben. En dat is bij een megaproject toch wel zoiets als een voorwaarde. Cameron (Aliens, The Abyss, The Terminator, True Lies) vond de op lossing in een raamvertelling: de eerste en tevens laatste vaart van de MS Titanic, die in 1912 tegen een ijsberg voer, wordt verteld vanuit het heden, waarin een ber- gingsploeg met hypermoderne ap paratuur het wrak onderzoekt. Cameron maakt daarbij gebruik van eigen beelden van het wrak, die een wonderlijke, bijna ijle kwaliteit hebben. Het bergings team in de film is, onder het mom van wetenschappelijk onderzoek, vooral op zoek naar een dure dia mant die met de Titanic ten onder zou zijn gegaan. In plaats daarvan stuit men op een tekening van een naakte vrouw, die de diamant draagt. Via de tv uitgezonden beelden van de tekening zorgen voor een onverwachte reactie: de afgebeelde vrouw, inmiddels 101 jaar oud, meldt zich. Deze Rose Dewitt Bukater (Gloria Stuart), de dochter uit een verarmd aristo cratisch geslacht, fungeert verder als gids in het verleden. De jonge Rose (Kate Winslet) ging in 1912 scheep als verloofde van de arrogante Cal Hockley (Billy Zane), maar verliet vier dagen la ter het schip in een reddingsvest als de geliefde van Jack Dawson (Leonardo DiCaprio), een armlas tige kunstenaar die zijn ticket pas op het allerlaatste moment had veroverd bij een spelletje kaax-t. Voor alle duidelijkheid: deze hoofdpersonages zijn fictief, in te genstelling tot vele bijrollen. Met behulp van de in geuren en klem-en vertelde romance tussen Bruno Dumont werd naar aan leiding van La vie de Jésus be dolven onder de prijzen. Zo werd hij uitgeroepen tot 'Europese Ont dekking van het Jaar'. Opgewon den werd hij daar niet van, zo meldt hij in een café in Lille: „Het zegt me niks. Wat betekent dat nu helemaal, 'De ontdekking van het jaar'? Waar ik wel blij mee ben, is de Fassbinder Prijs die me ook is toegekend. Fassbinder, dat zegt iets. Maar het enige wat me echt raakt in al die buitenlandse erken ning is het besef dat film univer seel kan zijn." Het leven van Jezus. Is die titel een provocatie? Jamisschien welMij n uitgangs punt was de vraag hoe je aan het eind van de twintigste eeuw nog over Christus kunt praten in een wereld die zich van God bevrijd heeft en waarin slechts de mens rest. In de geschiedenis van de schilderkunst is Christus in aller lei gedaantes afgebeeld: als lam, als vorst, als boer. Maar nu is er al leen de mens. Er is alleen Freddy. En Freddy, dat zijn u en ik." „Ik besef heel goed dat de titel af stand schept, maar poëzie schept nu eenmaal afstand. Zonder de ti tel had ik nooit deze film gemaakt, denk ik. Ik had met die monsterlij ke Freddy ook niet uit de voeten gekund, als ik aan de andere kant niet in hem geloofd had. Ik geloof in Freddy. Dat is wat ik aan het Christendom overgehouden heb: een geloof in de mens, de rest is voor kleine kinderen." Freddy pleegt wat je een racisti sche moord zou kunnen noemen, maar U oordeelt niet, u toont. „Dat klopt. Mijn film is heel dub belzinnig, zeker in een tijd waarin de televisie en veel films een een duidige mening opleggen. Ik laat het denken en oordelen aan de kij - ker in de zaal over. Die mag beslis sen wat goed is en wat slecht, dat is niet mijn taak." Dierlijk Dierlijk is ook de manier waarop u de seksuele relatie tussen Freddy en Marie verbeeldt. Er wordt geen woord gesproken. „Woorden zijn alleen een andere vorm voor iets wat in de eerste plaats fysiek isHet gaat mij om de blikken, om het aanraken. Seksu aliteit is het ontmoetingspunt van lichamen en twee neukende licha men vormen het toppunt van tragiek, want tijdens de 'gemeen schap' overheerst de onmogelijk- heid om één te worden. Er zit bo vendien een groot element van geweld in de liefde. Daarom toon ik de seksualiteit op een uitzinni ge, heftige, dierlijke manier. Er is alleen het geweld van die twee li chamen." La vie de Jésus is met zijn panora ma's onmiskenbaar diep gewor teld in Frans Vlaanderen, de streek waar Dumont geboren werd en opgroeide. Dumont haast Regisseur Bruno Dumont: „Wat me in de buitenlandse erkenning raakt, is het besef, dat de film universeel kan zijn." zich echter het belang van de loca tie te relativeren: „Personen en landschappen zijn voor mij slechts middelen om het innerlijk te be reiken van degene die naar de film kijkt. De werkelijkheid kan me ge stolen worden, het enige dat telt is de emotie, het binnendringen bij de kijker. Voor mij is het ook niet zo dat mensen naar een film kij- David Douche, hoofdrolspeler in La vie de Jésus. foto Contact Film Cinematheek ken, het is de film die naar de men sen kijkt. Dat is cinema. Een film moet een kijker fysiek raken. Het verstand laat ik buiten beschou wing, dat is voor de volgende dag, als je nadenkt over wat je gezien hebt. Daarom streef ik naar een ruwe, brute, heel fysieke cinema." Waarom koos U toch zo nadrukke lijk voor Uw geboortestreek? „Ik heb in Parijs gestudeerd en ben pas later naar deze streek te ruggekeerd. Pas toen realiseerde ik me hoezeer ik het landschap van mijn jeugd in me draag. Toen be sloot ik temg te keren naar het platteland, gewoon om mensen en bomen te filmen. Heel simpel. De eenvoud die ik nu bereikt heb, zie ik als een enorme vooruitgang". Amateurs Ligt die hang naar eenvoud ook aan de basis van Uw keus voor amateurspelers? „Ja, dat denk ik. Vanwege de af wezigheid van een psychologie. Als ik een acteur uitkies dan is het om diens lichaam, niet om diens psychologie. Ik wilde Freddy om zijn uiterüjk, om zijn manier van lopen. Werken met professionele acteurs is zo vervelend, zo intel lectueel Dat haalt alle leven emit. Ik wil de kunstmatigheid vermij den, die haat ik. Dat verdraag ik niet. Met amateurs moet je je aan passen, je regisseert een beetje, maar je moet het doen met wat je hebt. Het heeft geen zin om je uren lang het hoofd te breken over het hoe en waarom van een rol." U vertelde dat er in uw omgeving een stevig debat is geweest over de film. „Ja, er zijn mensen hier die de film racistisch vinden. En dat de film de streek een slecht imago bezorgt. En er zijn mensen die vinden dat film alleen moet verstrooien. Voor hen is dit een film die van Mars komt. De traagheid, het ritme, men is dat niet gewend." Rob de Kam Een van de opvallende producties op het lopende filmfestival van Rotterdam: La Vie de Jésus. Het is de gelauwerde debuutfilm van de 40-jarige Bruno Dumont, een in Lille wonende regisseur die voor zijn eerste speelfilm terugkeerde naar zijn geboorteplaats Bailleul. Zijn even rauwe als ontroerende film gaat over Freddy, een aan epilepsie lijdende jongen zonder perspectief die zijn vriendin Marie verliest aan een Arabische jongen, waarna de stoppen bij hem op gruwelijke wijze doorslaan. Aan de oppervlakte lijkt de door amateurs gespeelde film een realistisch beeld van liefde, uitzichtloosheid en racisme op het platteland te geven, maar daaronder broeit een rijk drama: „Er is alleen Freddy. En Freddy, dat zijn u en ik."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 21