Boyz II Men zoekt vier engelen Op zoek naar puurheid Gala PZC R&B aan de hand van God Hersh is meesteres van de beperking Scala aan emoties in muziek omgezet kunst cultuur 20 cd vrijdag 30 januari 1998 Met 'A song for mama', haalt het Amerikaanse kwartet Boyz II Men wereldwij deen nieuwe hit binnen.,Mij n grootmoeder huilt, iedere keer wanneer ze het nummer hoort", zegt Wanya Morris niet zonder emotie in de kleedkamer van een studio in Hilversum. „Dat komt door de manier waarop we het zingen, heeft ze mij toevertrouwd. Wtj willen er niet meer mee, dan een liefdevolle ode brengen aan onze moeders". Het nummer is afkomstig van het eind vorig jaar versche nen album Evolution. Het viertal schrikt er niet voor terug die plaat een (vooral creatieve) mijlpaal te noemen. En niet omdat hij groten deels in hun huisstudio werd vast gelegd of omdat het merendeel van het materiaal door het kwar tet werd geschreven. Shawn Stockman, Wanya Morris, Mi chael McCary en Nathan Morris zijn vooral tevreden over de in houd van het materiaal. „Het is de eerste langspeler waarop we ons innerlijk volledig blootgeven. Normaal gesproken is zingen een beetje acteren. Vaak kruip je tij dens de uitvoering in de huid van de hoofdpersoon om vervolgens zijn gevoelens te verwoorden. Evolution mag dan weer de be kende combinatie van ballades en up temp o-stukken zijn geworden, de inhoud heeft in belangrijke ma te aan persoonlijke diepte gewon nen", zegt Nathan Morris niet zonder trots. „Bovendien hebben we met onze vierstemmige zang een heel eigen stempel weten te drukken op het materiaal dat we (o.a van Babyface) kregen aange leverd". Dat het kwartet niet nog een stap je verder is gegaan in zijn muzika liteit, wordt vooral door angst in gegeven, zo blijkt. En dat lijkt vreemd voor een groep, die sinds het debuut Cooleyhighharmony in 1991 verscheen meer dan dertig miljoen albums heeft verkocht. „Die experimenten blijven voor alsnog beperkt tot de studio", aldus Wanya Morris, die zijn ka meraden in de tweede helft van de jaren tachtig ontmoette op de Highschool for the Creative and Performing Arts in Philadelphia. „We hebben nummers geschreven - en ook opgenomen - waarin we niet alleen gebruik maken van de moeilijkste vormen van harmoni ëren, maar waarin we ook de structuur van het liedje sterk heb ben laten afwijken van de gelden de norm. Wij hebben echter het idee, dat de huidige r&b-luiste- raar dit materiaal te moeilijk zal vinden. Je kunt dan denken; daar trek ik mij niks van aan, maar dat lijkt mij niet verstandig. Uiteinde lijk is zingen en platen maken ons leven. We hopen natuurlijk dat het werk ooit, ook in financieel op zicht, een hobby wordt. Wie wil er niet kunnen doen en laten wat hij wil zonder zich zorgen te hoeven maken over het volgende brood op de plank. Zover is het nu nog niet en dus perken we de volledige, cre atieve vrijheid die wij hebben, zelf in. Als Boyz II Men ldezen wij lie ver voor een zeer geleidelijke ver nieuwing. Zodoende hopen we de fans niet van ons te vervreemden". „Waarmee niet is gezegd, dat we ongelukkig zijn", vult Michael McCaiy lachend aan. „We houden van de muziek die we brengen. Dat moet ook wel, want zou het gevoel ontbreken, dan kunnen we zo'n nummer ook niet zingen". Liefde Ook bij Boyz II Men is de liefde het centrale thema. Evolution wordt er geheel (en niet altijd in even vrolijke bewoordingen) mee ge vuld. Maar, anders dan bij veel leeftijdsgenoten wordt die liefde deels door het geloof in God geïn spireerd. „Wij willen graag dienen als een voertuig voor Zijn liefde. Uiteindelijk was Gods zoon ook niet te beroerd om voor de mens heid te sterven. Daarom zien we het bijna als onze plicht Zijnliefde uit te dragen", zegt Michael Mc Cary. Een heel directe verwijziging is het nummer 'Dear God'. „Noem het een dankzegging voor alles wat Hij ons heeft gegeven", aldus Wanya Morris. „Het is echt een ui terst plezierige levenswandel als je aan de hand van God mag lopen. Hij heeft ons het talent geschon ken te kunnen zingen, waardoor we succes en fans hebben gekre gen. En Hij houdt ons op het rechte pad. Zonder God waren we al lang ontspoord. Waar ik mij wel eens voor schaam, is dat ik nog maar weinig in de kerk kom. Maar, als je zo'n dfuk bestaan hebt als wijdan schiet het er al snel bij in. Toch be grijpt God als geen ander waarom we er niet zijn. En het betekent niet, dat we Hem zijn vergeten. Wij Boyz II Men geeft zich op de cd Evolution innerlijk volledig bloot. hebben God voor altijd in ons hart gesloten en gedenken Hem in onze gebeden en meditaties, maar ook wanneer we de bijbel lezen". Op het gezicht van Wanya tekent zich opeens een brede glimlach af. ,Weet j e waar we nog naar op zoek zijn', zegt Mj vragend. „Naar vier engelen. Want, geluk in de liefde hebben we nog niet-gevonden". „Als je, zoals wij, constant onder weg bent, valt het niet mee een meelevende, begrijpende vrouw te vinden", vult Nathan op een som bere toon aan. „Zolang er genoeg tijd is om haar al je aandacht te schenken, is er niets aan de hand. Maar, zodra je aan het werk moet, beginnen de problemen. Dan krijg je het verwijt dat j e haar in j e sche ma probeert in te passen, terwij 1 ze natuurlijk het liefst dat schema zou willen zijn. Ik begrijp het wel. Doordat veel entertainers de naam hebben er een flamboyante en extravagante levensstijl op na te houden, zeker met betrekking tot het vrouwelijk geslacht, wordt zo'n geliefde opgezadeld met een extra lading onzekerheden. Daar om zijn wij dus op zoek naar vier engelen". Hans Piët Gala: „Ik loop niet de hele dag toonladders te oefenen." Met hits als Freed from desire en Come into my life zelte Gala zich in de markt als een eigenzinnig type binnen het dansveld. Ze wil meer zijn dan het zoveelste modepopje aan wier ledematen druk getrokken wordt door slimme producers, ze wil het heft in eigen hand hou den. Datisze welverplicht aan de lichtende voorbeelden naar wie ze doorhaal- artistiek aangelegde ouders vernoemd is: Gala, de be roemde echtgenote van schilder Salvador Dali en Gala Ulanova, de al even beroemde ballerina. „Ik heet echt zo, kijk maar in mijn paspoort!" Gala Rizzatto is een volbloed Ita liaanse, maar ze is internationaal georiënteerd. Zo studeerde zë film en fotografie aan de bekende Tisch School of Arts in New York, de school die ook regisseur Spike Lee afleverde. Verder deed ze aan fl amenco in Madrid, verkeerde ze in Londen en studeerde ze ook nog Afrikaanse dans. Maar haar eerste kennismaking met het dy namische Amerikaanse leven kwam al op haar zestiende, toen ze in Boston aankwam om daar verder te studeren. Vrijheid „Een meer traditionele stad dan New York, minder vrij en multi cultureel, maar voor iemand van die leeftijd een hele ervaring. Vrijheid, die associatie heb ik er bij Maar ja, ik was ook een echte rebel in die tijd. Nu heb ik dat ietsje minder; maar ik wil wel mijn eigen weg volgen als het even kan." Daarom neemt Gala in de muziek ook zoveel mogelijk het heft in handen, Niet dat dat altijd mee valt. „Zie je de hoes van mijn cd? Dat jongetje? Dé stiliste wilde zijn nagels schoonmaken, maar dat ging helemaal tegen mijn concept inDat soort dingen, dat gebeurt continu. Mijn idee was dat die jongen een symbool van puurheid wordt, een zuiver straatjochie uit Napels. Ik wilde mezelf niet levensgroot op de hoes, ik ben geen product! Ik wil de iets duidelijk maken over mijn bedoelingen. Ik probeer me ook zoveel mogelijk met mijn video clips te bemoeien. Ik teken de sto- rybdards, beslis wat de figuren dragen... Als je de clip van mijn volgende single Let a boy cry be kijkt, zul je zien dat mijn haar steeds in de war zit. Omdat ik het overal druk mee had De jongen van de hoes zit ook in de tekst van het openingsnum mer van Come into my life, want zo heet de eerste echte cd van Ga la. „Boy of f ifteen, böy of the time that won't come back", heet het in Keep the secret. Wat is er zo bijzonder aan dat joch? „Hij staat voor hoe ik me voelde als kind", zegt ze, „Op die leeftijd voelde ik me nog erg puur, vol passie, plezier, hoop maar ook pijn. Het is dê beste tijd van je le ven, maar tegelijk de slechtste. Je hebt je hele leven voor je, je kunt alle kanten op. Dat besef is be langrijk voor me, daarom moest die hoes ook precies zoals ik wil de." Knokkend Zo rolt Gala door de popbiz, kei hard knokkend om haar artistie ke zin door te drijven. „Ik ben geen Mariah Carey. Begrijp me goed, ik hou van haar stem, maar ze zingt haar eigen "liedjes nietk Ze koopt nummers op. Kom op, derik ik dan, wil je niet iets van je eigen wereld uitdrukken? Ik heb zelf niet zo'n fantastische stem, dat weet ik ook wel. Ik loop niet de hele dag toonladders te oefe nen iets wat Mariah ongetwij feld wel doet. Het gaat mij om het geheel van mijn visie. Mijn werk heeft meer van doen met poëzie dan met alleen muziek." Toch lijkt de commerciële dans- sector, want daar valt Gala tegen wil en dank toch in, niet de meest geschikte omgeving om je eigen artistieke visie uit te dragen. Maar Gala lijkt alweer afstand 1 e willen nemen van de muziek waarin ze dankzij de hits Freed from desire en Come into thy life haar naam vestigde. Luister naar de langzame versievan Freed from, desire en de gitaar versie van Come into my life op dè cd. Dat is de kant die ik in de toe komst uit wil. Het zou mooi zijn als de volgende plaat alleen mijn eigen versies zou bevatten." Het is ook een zeer kort plaatje geworden, die eerste cd van Gala. Na 38 minuten is het feest al voorbij, en dan staan die eerste twee hits er ook nog" twee keer op „Ik wou die cd niet volplempen omdat-ie zo. nodig vol moet. Dit zijn de nummers waaraan ik de afgelopen tijd werkte, dit zijn de mensen met wie ik ze in elkaar heb gezet. Ik vertrek binnenkort naar een andere platenmaat schappij, ik kan natuurlijk nog niet zeggen welke, en daar hoor je wat ik eigenlijk kan. Televisie Gala woont afwisselend in New York en in haar eigenlijke thuis basis Milaan. Prettig, vindt ze, want in geen van beide steden wordt ze op straat uitgebreid herkend. „In Italië kom ik nooit op televisie. Heel bewust, omdat ik gewoon rustig op straat wil lo pen. En in New York? Daar is mijn plaat nog niet uit en kom op, daar lopen wel grotere beroemd heden rond dan ik." Jacob Haagsma De Throwing Muses bestaan niet meer en dat is jammer. Ook voor Kristin Hersh, die met haar liedjes het middel punt van de band vormde maar sinds een jaar of drie weet dat ze het ook in haar eentje heel goed af kan. Mede met dank aan het onverwachte hit-suc ces van Your Ghost, een duet met R.E.M.'s Michael Stipe. Dat succes hebben de Thro wing Muses nooit gekend en na hun matige laatste cd Limbo vroegen de vier Muses zich waarschijnlijk af of het er ooit nog van zou komen. De bedjes op die cd voltrokken zich wat in de anonimiteit en dat kun je van de songs op Strange Angels (4AD/PIAS, het tweede solo-album van Hersh) niet zeggen. Kristin Hersh toont zich hier opnieuw een meesteres van de beper king. Er zijn er niet zoveel die alleen met een gitaar en een stem vijftien bedjes lang kun nen boeien, maar Kristin gaat het ogenschijnbjk moeiteloos af. Ze is intiem, openhartig en ldinkt vertrouwd. Ze creëert in songs van zo'n drie minuten een bijzondere band met de luisteraar, die zich on middellijk bij haar thuisvoelt en het idee krijgt bij Kristin op de bank te zitten. 'Hey again, up for a spin? Pretty rain makes you smile... this is something, why don't you come in?' vraagt ze in de eerste regels van het al bum, waarmee ze de luisteraar direct een plekje in haar leven gunt. Er straalt een enorme rust van haar uit en vanzelfspre kend geldt voor de bedjes het zelfde. Vergeleken met het de buut kbnkt Hersh hier minder naïef en een stuk zelfverzeker der. Door met enige regelmaat de pianotoetsen te beroeren of een cello te gebruiken geeft ze de bedjes nog meer zeggings kracht en worden de melodieën nog wat rijker. Overigens, als je je afvraagt waarom je deze toch niet on verdienstelijke zangeres niet in het register van de nieuwste editie van Oor's Popencyclope die kunt vinden: Kristin wordt daar opgevoerd als Kb'stin Hirsch.... een onbegrijpebjke blunder, die me vertwijfeld doet afvragen hoe het met de rest van de inhoud van dit boekwerk zit: Kristin zal daar geen slapeloze nachten van hebben; ze weet zelf dat ze haar plekje gevonden heeft. SONiA Nog een dame met een gitaar: SONiA En ook deze Ameri kaanse heeft een geschiedenis met een band achter de rug, Disappear Fear. Als je daar nog nooit van hebt gehoord is dat geen doodzonde, ik heb het ook maar uit de bio. Toch is er alle reden om de vier albums van Disappear Fear eens op te gaan zoeken al was het abeen maar om te bezien of ze de intensiteit en oprechtheid hebben die SO- niA demonstreert op haar solo debuut Almost Chocolate (Phi- lo/Munich). Tien bedjes over leven en liefdes, gevoed door een onmiskenbaar sociale in slag. Met een stem die hier en daar doet denken aan Bettie Serveerts Carol van Dijk laat SONiA het achterste van haar tong zien, zeker in het persoon lijke 13. Tien mooie, vaak ge voelige bedjes, met een rootsy achtergrond. De akoestische gitaar is prominent aanwezig, maar mondharmonica, wat toetsen en een enkele elektri sche gitaar zorgen voor een heerhjke inMeuring. Nick Lowe Nick Lowe houdt niet meer zo van het geluid van brekend glas. De rauwe sfeer van vroe ger heeft plaatsgemaakt voor een wat sophisticated geluid; champagne- in plaats van bier glazen zeg maar. Op Dig My Mood (Demon/Munich) trekt Lowe de hjn door van de ver rassend goed ontvangen voor ganger The Impossible Bird. Niks geen pure popbedjes meer, maar een mooi moody geluid gevuld met blue-eyed soul, lichtvoetige jazz en wat coun try. De jaren vijftig in de jaren negentig. Bij eerste beluistering komt dat ietwat bedaagd over, maar schijn bedriegt: de wijze waar op Lowe die ouderwets aan doende muziek naar zijn hand zet en met gevoebge arrange menten het perfecte sfeertje creëert is tijdloos en dus knap gedaan. Lowe houdt het op Dig My Mood spannend tot het laatste moment, ook al omdat hij op knappe wijze van de ene authentieke stijl naar de ande re verhuist. Plet ene moment waan je je dus in een decadente nachtclub (You Inspire Me), het andere moment in een rokerig hol (het Johnny Cash-achtige Man That I've Become). De cd wordt afgesloten met een versie van Ivory Joe Hunters Cold Grey Light Of Dawn. Alsof Lo we op het laatste moment nog even zijn bronnen wil onthul len. MC5/Skatalites De ooit vermaarde punkers van MC5 en de uitvinders van de ska onder één kopje? Ja, met dank aan ROIR. Deze platen maatschappij bracht, toen ze nog een cassettemaatschappij was, verschibende aardige ta pes uit die nu geremastered zijn voor cd. Babes In Arms (ROIR/- Bertus) van MC5 is een in 1983 uitgebrachte verzameling out- takes, mixes en remixes en nummers uit de oefenruimte, die volgens Wayne Kramer het beste is dat MC5 ooit heeft ge maakt. Dan heeft Kramer - met wijlen Fred 'Sonic' Smith het bekendste lid van MotorCity 5 - het beslist niet over de kwab- teit van het geluid, maar wel- bcht over de hier verzamelde nummers. Zo zijn er obscure covers van Little Richards Tut ti Fruti en Van Morrisons I Can Only Give You Everything en is er de de orginele, ongecensu reerde versie van Kick Out The Jams, het nummer waarmee MC5 zich definitief vestigde als de ultieme mix van The Stooges en Blue Cheer. En waarmee het en passant ook nog in 1969 als eerste band het woord 'mother fucker' op vinyl wist te krijgen. Ook de Skatabtes hebben hun betekenis voor de muziek. Ze stonden immers in 1963 aan de wieg van de ska en componeer den in de slechts twee jaar van hun oorspronkelijke bestaan (1963-1965) de ene na de ande re klassieker. De Skatabtes zijn vaak heropgericht en bij een van die pogingen werd Stretch Out (ROIR/Bertus) opgeno men, een weerslag van de gene rale repetitie in 1983 voor het Reggae Sunsplashfestival in Kingston, Jamaica. Dat ge beurde op een eenvoudig deck- je en dat is te horen ook. Omdat de meeste nummers op deze dubbel-cd in een betere versie elders te vinden zijn, had Stretch Out wat mij betreft wel bij een cassette-release mogen blijven. Gert Meijer Kristin Hersh Carl Philip Emanuel Bach is de meester van de Emp- findsamer Stil, de muzikale taal die door middel van dyna mische contrastwerking, dra matische stemmingsverande ringen en structuurtegenstel lingen de diepste roerselen van de menselijke ziel bloot wil leg gen. Woede, ergernis, droefheid, verbitterdheid, melancholie, vreugde; het hele scala aan emoties wordt in klank omge zet. Niet door middel van de menselijke stem, maar louter instrumentaal - dus zonder woorden - zoals de componist op treffende wijze laathoren in zijn 'Konversation zwischen einem Sanguineus und einem Melancholicus'. Deze sonate voor twee violen, cebo en clavecimbel zit vol ver rassingen op melodisch, har monisch en dynamisch gebied, die in die dagen vast het nodige zuben hebben losgemaakt. Dat de componist zelf in het hante ren van deze stijl een behoorlij ke ontwikkeling heeft doorge maakt, blijkt uit de nog op barokke leest geschoolde Trio- sonate in C uit 1731 en het veel modernere Kwartet in D uit 1788. Fris In de handen van de vijf musici van Florilegium kbnkt alles fris en vol overtuigingskracht. Contrasten worden extreem uitgewerkt en in de snelle delen stellen zij hun virtuositeit na drukkelijk onder bewijs. Zo ef fectief en hartstochtehjk zal de componist het zich zeker ge wenst hebben. Jos Frusch Saiiguineus and Melancholicus - Carl Philip Emanuel Bach; Florile gium; Channel Classics CCS 11197.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 20