kunst cultuur N" 23/24 V vrijdag 30 januari 1998 oerejev riep haar uit tot ster en sindsdien wordt danseres Sylvie Guillem in één adem genoemd met Pavlova, Margot Fonteyn en Makarova. Ze is 's werelds duurst betaalde danseres, een absolute diva met bijbehorend gedrag. Al gaat liet om meer dan louter steraliures. 'Mademoiselle Non' - de topattractie in hef Holland Dance Festival - heeft zo haar opvattingen over respect en over de emancipatie van de danser. Er bestaan minimaal twee Sylvie Guiüems. Allereerst is er de uitzon derlijk getalenteerde danseres, die snel ler haar voet langs haar oor kan laten suizen dan een gewoon mens met de hand aan zijn kin krabbelt. De Guillem die - bewust van haar kunnen - beroemd,e choreografen, gerespecteerde artistiel leiders en machtige producenten barmhartig bruskeert en 1 hoop kan drijven. Dal^ weerbarstige Sylvie C danseres die zich koijj hard en onbeschaa, rug te schreeuwen s meloze driftbuien g de Guillem, die in d men verwierf als 'Wild Child of Dance'. orij t danseres "die tkt\ bi] wie het cho soort pmg-pong-spel' i ?ie1 zoveel inspiratie teruggeen ats mj m haai- bewogingen stopt. FcrsvJk.- rt Lk vmden in haar de klassiel een magische uitstraling 1™™.w loze techniek, een nieuwsgierige thoa- terper&oonhjkheiddievooiMufeikiha'ars< -'Ciï V'J - ,0' iulland^omte, arsehng een lucratiet ga tnj rr-d if- beetje sch e ea te ndttt >- - slaat om eigens met een volstrekt onhe- chakmtt kkkhngwaaun jep~ kende avant-garde choreograaf te- wer- studie cfe meesterhand van een Hse ken die zij nu eenmaal interessant vindt. Miyake of andere befaamde modeo Het is ook de Sylvie Guillem die haar ci- werper ontdekt. ySéh-:ëeh ietsje lager stelt óm fe-kvn'iiev verschijnen in het qua budget beschei- verzoek nadrukkelijk haar naam Het is den Holland Dance Festival simpelweg een Spaanse naam Maar als mensen omdat opzet en thema (A dancers tale) 'Gui-icm' zeggen, \4ndik het ook goed", haar aanspreken Want als iemand vindt lacht ze. Haar stemming >s best, due toch dat het juist de persoonlijkheid van de maar een vraag gewaagd die teruggaat danser is die op toneel het sprookje tot le- naarhaartijd op de schooi van het Ballet ven brengt, als iemand staal voor de van de Panjse Opera. Een school die ze emancipatie van de danser, dan is het vanwege de militaire drilmefchoden ver- ySylvieGuilJem. loeide en haar bijna alle lust tot dansen ontnam. ,.Ik hield absoluut niet van de Jeugd De naam Sylvie Guillem staat, voor een druk bedrijf: ze gebruikt een agenda waarin ze tien jaar vooruit plant. Waarin ze in zwarte inkt de 25 optredens per jaar met het Londense Royal Ballet noteert en waarbij ze telkens andere kleuren han teert voor zaken van verschillende prio- riteit. Interviews scoren in die rangorde niet hoog. De gepubliceerde vraagge sprekken met Sylvie Guillem zijn op de j vingers van twee handen te tellen. De sterdanseres houdt er niet van over zich zelf te praten en diverse onderwerpen, zoals haar jeugd en haar familie, zijn ronduit taboe. Dus veel meer dan dat ze op 25 februari 1965 in het 11de arrondis sement te Parijs is geboren, met vermoe delijk een automonteur als vader en een gymnastieklerares als moeder, en dat ze voornamelijk door haar grootmoeder werd opgevoed, is niet bekend. Sylvie Guillem piekert, er niet over daar iets aan toe te voegen. Eén keer heeft ze alleen terloops willen opmerken dat het een fa beltje is dat ze aanvankelijk een profes sionele loopbaan als turnster tegemoet ging. In hotel Beau Rivage te Lausanne heeft Sylvie Guillem zich wat verlegen bij het haardvuur geïnstalleerd. Ze heeft haar gast geen minuut langer laten wachten dan noodzakelijk en toont helemaal niet de dwingende houding van een diva. Eerlijk gezegd straalt ze na het afleggen van haar witte bontmantel ook niet meer de allure uit van Worlds Greatest Balle rina, zoals ze op Internet wordt aange kondigd. Een onopvallende jongedame met lang rood haar, een mager gezichtje, discipline. Wat me uiteindelijk toch deed doorgaan, was het plezier van het optre den. Ik had geen idee wat ik wilde met mijn leven. Ik wilde wel reizen, maar ver der Je hebt jonge meisjes die heel zeker weten 'ik wil danseres worden'. Ik wist alleen wat ik niet wilde. Pas op het toneel ontdekte ik het plezier van dansen. Van af de eerste keer dat ik op het podium stond, vond ik het leuk." Dat was aan het eind van het eerste op leidingsjaar, tijdens het schoolgala. Ze was 12 j aar en vanaf dat moment, ging het snel Want het was al spoedig duidelijk dat Sylvie Guillem talent combineerde met doorzettingsvermogen en bij elke toets, bij elk examen, bleek ze gewoon de beste. Op haar 16e werd ze al opgenomen in het corps de ballet van het gezelschap. Het maakte haar leven niet gemakkelij ker. „Ik was al snel succesvol en je hoopt dan natuurlijk datje hogerop komt. Je realiseert je op zeker moment dat je an ders bent. Je merkt dat de anderen ja loers op je zijn, zich tegen je keren. Je probeert transparant te zijn." Etoile Maar met de snelheid waarmee haai' ster rees, lukte het niet meer dm onzichtbaar te zijn. Noerejev negeerde alle tradities en hiërarchische verhoudingen binnen de Parijse Opera en plukte haar in 1982 demonstratief uit de groep om haar in zijn Don Quichot te laten schitteren. Vanaf dat moment was ze zijn ontdek king, zijn protégé. Twee jaar later, hij was inmiddels directeur van het gezel schap, liet hij haar op kerstavond de hoofdrol in het Zwanenmeer dansen. Ze Vrijheid Gerrit Komrij plaatst vergeten dichters in het volle licht Bewogen dagboek van Marie Bashkirtseff 1873-1884 Taalteken van Theo Joekes Hylke Speerstra schetst Friesland in de kou Jeugdboek aan boord van Noachs Ark Antonio Lobo Antunes is een schrijvend kunstenaar was pas 19 jaar oud. Toen het doek viel. rees het verwende Parijse publiek in het Palais Gamier massaal op om haar een staande ovatie te geven. Noerejev stapte op dat moment het. podium op om aan te kondigen dat Mademoiselle Guillem met onmiddellijke ingang werd gepromo veerd tot de ultieme balletrang van étoi- le. Een ster was geboren..Rudolf heeft mijn leven veranderd", heeft ze in het verle den wel eens gezegd. Maar nu, vijf jaarna Noerejevs dood, praat ze daar met iets meer relativering over. „Ik wil niet zeg gen dat het echt mijn leven heeft veran derd, want ik zat al op het juiste spoor. Het is niet zo dat iemand ineens iets zegt en dat je er dan bent, als ware je aange raakt met een toverstaf. Niemand heeft mijn leven veranderd. Maar toen Rudolf dat zei, was het alsof ik een goedkeu- ringsstempel kreeg opgedrukt. Als Ru- dolf iets zei. dan was het zo. Hij maakte dingen duidelijk. Ik werd bovendien vrijer om dingen te doen. Maar je moet uiteindelijk zelf iets van je leven maken. Zodra je op het podium staat, heb je geen support van anderen." Er waren al spoedig ook niet veel ande ren meer te vinden die haar support wil den geven. Noerejev adoreerde haar, danste vele malen met haar en noemde haar de enige vrouw met wie hij ge trouwdhad kunnen zijn. Maar binnen de Parijse Opera werd ze vervloekt om haar krengerige eigenzinnigheid en bazige gedrag, Bewust van haar status als ster danseres eiste Sylvie Guillem dezelfde privileges en rechten als Noerejev. Dat hield vooral in dat ze vrij zou zijn om el ders in de wereld gastoptredens te aan vaarden. Maar wat van de grootste bal letdanser van zijn tijd - de 'onstuimige Tataar en het symbool van de Koude Oorlog - werd geaccepteerd, gold niet voor een opstandig Parijs meïske van nauwelijks twintig jaar. 'Niemand verlaat het beste balletgezel schap ter wereld', moet Pierre Bergé, de voorzitter van de Parijse Opera hebben gezegd, toen Sylvie Guillem haar ontslag indiende. Zijn dreiging dat haar briljan te carrière voorbij zou zijn, was een loos gebaar. Het Royal Ballet in Londen ver welkomde haar met open armen en bood haar het riante contract zoals zij het wil de: een vastgesteld aantal gastoptredens per jaar en verder alle vrijheid om te doen en laten wat ze wilde. De Franse, minister van Cultuur Jack Lang werd in de Assemblée gevraagd wat hij onder nam om haar voor Frankrijk te behou den. Maar Jack Lang kon niets meer doen. Haar komst naar Londen in april 1989 bracht zo mogelijk nog meer opschud ding dan haar vertrek uit Parijs. In de Britse traditie waar de choreograaf de absolute ster is en de danser alleen maar mooi moet bewegen, konden conflicten natuurlijk niet uitblijven. Want Guillem weigerde de ene na de andere rol. In de balletten waarin ze wel optrad, veran derde ze desnoods eigenmachtig iels aan een choreografie, omdat haar dat beter leek. Ze is bovendien niet vies van effect- werk, om even te laten zien wat ze alle maal met haar voeten en benen kan. De talloze botsingen met dein 1992 over leden artistiek directeur Kenneth Mac- t niet meer van deze tijd. S dingen kan ik niet doen, wil ik niet doen, omdat het niet moor is. Ik heb een eigen stijl ontwikkeld. Ik heb dingen veran- derd. In het begin dacht ik dat ik geen keus had. Maar je moet jezelf zijn. Je moet vrijheid nemen. Ik heb wel ontdekt dat bet. moeilijk is om die vrijheid te vin den. In klassieke dans ligt alles vast. ïïet verklaart haar keuze voor Maurice Béjart, William Forsythe, Jonathans Burrows en Mats Ëk. „Ik heb niets tegen klassiek, ik heb iets tegen conservatisme Ik wil niet alleen maar een poppetje zijn dat beweegt op de manier waarop het is voorgeschreven. Het interessante aan moderne dans is voor mij vooral dat je zelf tot inspirator wordt." Voor het Holland Dance Festival had ze dolgraag iets met Jiri Kylian of Hans van Manen gedaan, maar de agenda's bleken niet op elkaar te zijn afgestemd. Het is nu een door haarzelf samengesteld pro gramma geworden met zowel klassieke als moderne elementen: Sommerlicher Tanz van Mary Wigman, Steptext van William Forsythe en een nieuw ballet van Dana Caspersen van Ballett Frank furt. Met haarzelf als middelpunt wor den deze drie balletten afgewisseld met scènes uit de film Classic Instinct van Francoise Ha Van. Het programma is ge heel ontwikkeld volgens haar eigen con cept. Coos Versteeg Sylvie Guillem danst samen met Michael Schumacher, Peter Abegglen en Brian Reeder 4 en 5 februari in het Lucent Danstheater in Den Haag. De Avro zendt dinsdagavond 3 februari op Ne derland 1 (22.47 uur) in het programma Close- up de documentaire Sylvie Guillem, beeld van een danseres uit. Boyz II Men zingt luisterbare R&B Muzikale poëzie van Gala Cd-rubriek: Kristin Hersh, SONiA, Nick Lowe, MC5, Florilegium Dumont dringt Titanic biedt vooral rampspoed Verliefd op Spitsbergen Leidse Lakenhal werkte kunstroof in de hand In Berlijn wint de opera van de dans Hollandia speelt bij KLM Cargo

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 17