Staten slikken natuurherstelplan PZC Natuurorganisaties kraken maatregelen Speelplezier doet le show veel goed Nooit één snipper papier vernietigd Doulce Mémoire te eenvormig om lang te kunnen boeien zeeland 17 lleen fracties van Delta Anders en GroenLinks dringen aan op uitstel kunst cultuur &?e.NLJJAR.M Boek Voskuil moet terug naar uitgeverij Goes deelt duurste prikken uit Onderzoek probleemscholieren Sociaal plan stroomproducenten Loodsboot voor Zeeland gedoopt Kammetje van 250 gulden Lisette Lewin praat over haar werk in Kapelle zaterdag 17 januari 1998 rRichard Hoving S 0DDELBURG - Op een enkele i) [zondering na is geen van de '••«tijen in Provinciale Staten g Zeeland gelukkig met het ](uurherstelplan voor de Wes- S (Tichelde. Toch wijst alles er op een meerderheid volgende pJiid akkoord gaat met de ^gestelde compensatie voor A natuur die verloren gaat als E „iolgvan de verdieping van de ;<zarni. gemoederen liepen vrijdag L jvioop tijdens een vergadering fjnde Statencommissie Ruim- |üjke Ordening. Een meerder- tidvan de partijen was het met elkaar eens dat het natuurher stelplan 'wel erg mager is'. M. Wiersma (Delta Anders) en F. H. van Kollem (GroenLinks) stelden voor het plan voorlopig maar op de plank te laten liggen. De voorgestelde compensatie is volgens beide niet alleen rond uit slecht, maar ook rijkelijk voorbarig. Wiersma: „Binnen drie jaar wordt er een langeter- mijnvisie voor de Westerschelde en de Schelde tot aan Gent op gesteld. Zou het niet veel beter zijn als het bedrag van 66 mil joen gulden dat met het huidige plan is gemoeid, tot die tijd wordt geparkeerd?" Het voorstel om het natuurher stelplan op te schorten vond feorLianne Sleutjes pEN'HAAG - Vijf milieu- en na- aiirorganisaties vinden de her- rtelplannen van minister Jor- rilsnia (Verkeer en Waterstaat) toor de Westerschelde volstrekt onvoldoende. Concrete maatre- m ontbreken om de schade ondiep water en slikken te onipenseren, aldus de vijf in «nbrief aan de Tweede Kamer. Het pakket dat Jorritsma wel tooi' ogen staat, richt zich uit sluitend op versterking en ver kering van de natuur in de leergebieden van de Wester- jcheldevinden Vogelbescher ming Nederland, Stichting Na- nor en Milieu, Stichting Het Zeeuwse Landschap, Vereni- ing Natuurmonumenten en de eeuwse Milieufederatie. Het wldoet volgens hen niet aan lichtlijnen die de Europese Unie ierplicht heeft gesteld, noch an de eisen die Nederland zich- ielf heeft opgelegd via het structuurschema Groene Ruim- ;e,De helft van de voorgestelde lierstelprojecten heeft geen en- tel verband met de verdieping. 5e minister wil natuur laten afwikkelen of verbeteren in de fiargarethapolder, Ramme- Senshoek, Den Inkel, de broed- ebieden Terneuzen en lansweert, de veerhavens Kruiningen en Perkpolder, het ïhorrengebied Zuidgors en de GOES, Prins van Oranje 'S-miles Kado', showpro gramma van Tineke Schou ten, met Nicole de Rooij, Yolanda Lievers, Yanaica Doesburg als instrumentale solisten. Kostuums en decor van Jan Aarntzen, lichtont werp van Theo van den- Broek. Muzikale leiding: Jean-Louis van Dam. Regie: Bert Schouten. door Willem Nijssen Er zijn niet veel shows, meer, die - zoals in S-miles Kado - consequent de hoofdpersoon in een volgspot zetten. Het is een ouderwetse vorm van 'stardom', diewonderwel past bij de shows van Tineke Schouten. Omdat het niet zo gebruikelijk is, heeft het net dat snufje ironie dat al haar werk kenmerkt. En tezelf dertijd heeft het - onbedorven - ook nog altijd iets van die ou derwetse glamour. Dat is Tineke Schouten ten voeten uit: milde spot, bescheiden glorie. In grote lijnen wijkt S-miles Ka- doniet af van vorige shows. De presentatie staat op hoog ni veau. Een goed orkest, prima (vrouwelijke) solisten, gevari eerde kostumering (smaakvol naast ordinair, en snel gewis seld), gaaf licht, visueel aan trekkelijk decor. Goed tempo. En afwisseling in de onderwer pen, die tóch allemaal dicht bij huis blijven. Een beetje klassiek absurd in ï-ast minute Kenia', een sketch waarin last minute in de kook pan van een wilde stam wat al te letterlijk wordt. Een beetje plat els volksvrouw, gestresst op be zoek in een pretpark. („Prèpar- weinig bijval. Volgens J. J. van Ginkel (GPV/RPF) zou dat be tekenen dat er de komende tijd niets terecht komt van natuur compensatie. A J. Dijkwel (D66) voegde hieraan toe dat er gezien de stemming onder de Zeeuwse bevolking ook voor zijn partij niets anders op zat dan zich neer te leggen bij het plan. Van Kollem kon weinig begrip opbrengen voor het standpunt van D66 en beschul digde Dijkwel van 'verwerpe lijk opportunistisch handelen'. D. Eveleens (PvdA) had aan zienlijk meer moeite met het ak koord dat december vorig jaar werd gesloten tussen de provin cie, Rijkswaterstaat, Zeeuwse waterschappen en de Wester- schelde-gemeenten. „Het is allemaal veel minder dan we een paar maanden geleden hadden gehoopt en verwacht." Stadium SGP-woordvoerder D. D. Roe land reageerde door te zeggen dat de PvdA in een eerder stadi um kritiek had moeten spuien. Het natuurherstelplan zoals het nu op tafel ligt verschilt, vol gens Roeland, nauwelijks van het advies dat commissie-Hen- drikx eind augustus 1997 pre senteerde. „Met de behandeling daarvan heb ik u niet gehoord", sneerde Roeland richting Eve leens. De VVD en het CDA lieten een definitief oordeel in het midden, maar heten doorschemeren met uitzondering van een aantal kleine onderdelen wel met het natuurherstelplan akkoord te kunnen gaan. De SGP, Zeeuws- Vlaamse Volkspartij (ZVP) en het Algemeen Ouderen Verbond (AOV) hadden geen grote be zwaren. De kritiek van de Zeeuwse Mi lieufederatie (ZMF) op het na tuurherstelplan voor de Wester schelde is de Statenfractie van de WD in het verkeerde keelgat geschoten. „Moet de provincie subsidie geven aan een organi satie die zich keer op keer als te genstander van het gevoerde provinciale beleid opwerpt", vroeg G. van den Ouden-Zwart zich vrijdag tijdens de Staten commissie Milieu af. De WD kreeg geen bijval van de overige commissieleden. Gede puteerde A M. Dek erkende dat de ZMF 'lastig kan zijn'. „Het is soms de luis in de pels, maar dat vind ik niet erg. Dat houdt ons scherp." COR DE JONGE locatie Sloerand of Oosterzwa- kepolder. Zij wil ook een her stelplan voor de Zeeuwse kre ken laten uitvoeren. Rijkswaterstaat krijgt de op dracht een langetermijnvisie op te stellen voor de Westerschelde. Daarbij bekijkt de dienst of er een 'gecontroleerd overstro mingsgebied' kan ontstaan als de zeewering van de Hedwige- polder meer landinwaarts komt te liggen. De vijf natuurorgani saties denken niet dat de uit komsten leiden tot maatregelen, gezien de afwijzende houding van gemeenten en waterschap. Vreemd Ze vinden het vreemd dat de mi nister in haar voorstel de voor spellingen van haar eigen Rijks waterstaat terzijde legt. Die heeft berekend dat door de ver dieping zeker 280 hectare on diep water en slikken verloren gaat. Jorritsma vindt dat die voorspellingen niet bruikbaar zijn. Zij bagatelliseert volgens de organisaties de gevolgen van de verdieping door te wijzen op natuur die in het verleden verlo ren is gegaan. Dat het karakter van de Westerschelde is veran derd door oude ingrepen bete kent volgens de organisaties juist dat er buitengewoon zorg vuldig omgegaan dient te wor den met het restant aan ondiep water en slikken. Tineke Schouten. kuh dat benne senuwparkuh! Als jong lokaal talent tenen krommend stuntelig; daarna door een producer opgekalefa terd tot een dertien-dozijns sterretje. Met haar 'vati' een Ti- roler dirndl, die haai" dorpje Kröpelklöten komt promoten. Als Tineke-moeder is ze be zorgd over de seksuele kennis van haar dochters, die heel wat verder gaat dan de hare ooit ge gaan is. Dat kan ze goed. De re actie uit de. zaal bewijst vol doende dat het nog altijd een 'eikel' onderwerp is, en Tineke kan er precies de goede toon voor vinden. Niet te plat en niet te vaag, niet te flauw en niet te diep. Soms wordt het voor even wat serieuzer. Een liedje als 'Spe lend kind' roert aan het pro bleem van adoptiekinderen. Het 'nemen' ervan. De moeder die een kind moet laten gaan. De sluimerende discriminatie. Alle facetten die er aan künnen op lichten, in één poëtische tekst verwerkt. Heel verrassend dan een sketch over een hoertje, schitterend ge- ensceneerd, prachtige blues, stemmig weemoedig. Zomaar tussendoor, eenpareltje. Zonder kern, zonder afloop. Het is in derdaad heel afwisselend. En hoe dan ook altijd weer licht verteerbaar. Met tegen het einde die andere hef de van Tineke Schouten: de parodiërende imi tatie. Dit keer mag Mary Dres- selhuys een sterrenparade pre senteren, en zoals die dat doet - met dat licht-bekakte toontje over 'het grote toneel', verdwa lend in het achterdoek, bijna doof luisterend naar de souf fleur in haar oordopje - is koste lijk om te zien. Om maar te zwij gen van de sterren die te gast zijn: van Sugar Lee Hooper tot Mrs. Einstein. Er is niets nieuws meer onder de Ti neke Schouten- zon, maar hij schijnt dan ook op zomerse sterkte. Vakbekwaam amusement, nog altijd met veel speelplezier ge bracht. En dat laatste doet een show veel goed. S-miles Kado'' is vandaag (17/1) nog te zien in de Stads schouwburg te Mid delburg P. J. Meertens voor het dialectbureau, dat later naar hem werd vernoemd en dat centraal staat in de romancyclus van J. J. Voskuil, foto Zeeuws Documentatiecentrum J. J. Voskuil, foto Klaas Koppe Expositie en literaire avond J. J. Voskuil in Zeeuwse Bibliotheek door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Dinsdag 10 februari komt de Amsterdam se schrijver J. J. Voskuil voor een literaire avond naar de Zeeuwse Bibliotheek in Mid delburg. Hij zal worden geïnterviewd door literatuur criticus Arjan Peters van de Volkskrant. Onderwerp van gesprek is Voskuils populaire romanserie Het Bureau waar van volgende week het vierde deel verschijnt. Dat is getiteld Het A P. Beerta Instituut, een andere naam voor het werke lijk bestaande P. J. Meertens Instituut in Amsterdam waar Voskuil dertig jaar werkte. Ter gelegenheid van het verschij nen van deel vier van Het Bu reau en Voskuils komst naar Middelburg is vanaf komende dinsdag in de Zeeuwse Biblio theek een kleine expositie in gericht met documenten uit de nalatenschap van Meertens en daarmee corresponderende ci taten uit Het Bureau. „Het is vooral een expositie voor de fans van Het Bureau", meent samensteller W. Helm van het Zeeuws Documenta tiecentrum. Maar dat is zeer de vraag. De combinatie van do cumenten uit het persoonlijk archief van de in Middelburg geboren taalkundige Meertens (1899-1985) met citaten uit Het Bureau bewijst namelijk eens te meer hoe nauwgezet de schrijver de Werkelijkheid volgt in zijn romancyclus, die bij voltooiing 5500 bladzijden zal beslaan. „Voskuil is hier nooit geweest", aldus Helm. „Hij heeft zijn boeken geschre ven aan de hand van dagboek aantekeningen. Het is verbluf fend om hier te zien hoe alles klopt." Een voorbeeld uit Meneer Beerta, deel één van Het Bu reau, waar Beerta tegen de hoofdpersoon Maarten Ko- ningzegt: 'Heb je er wel aan ge dacht om je briefin drievoud te tikken?' 'Waarom in drievoud? 'Als zo'n man later beweert dat hij die brief niet ontvangen heeft, dan kun je hem dat later tonen.' Dit citaat is geplaatst bij een van de vele in drievoud getypte brieven van Meertens. Uit deel één is ook een citaat genomen over de vorm van Beerta's brieven. Tot in detail is beschreven waarom het 'kleine typografische meester werkjes' zijn. De bijgevoegde brieven van Meertens illustre ren de passage perfect. Systeemkaartjes De titel van de expositie luidt: 'Ik heb nog nooit één snipper papier vernietigd'uiteraard opgetekend uit de mond van Beerta. Tal van citaten uit Het Bureau benadrukken dat de directeur van het dialectbu reau brieven, notulen en sys teemkaartjes hergebruikte om zelf weer informatie op te ty pen. De expositie toont het be wijs. In sommige gevallen is in de nalatenschap van Meertens zelfs het document terugge vonden waarover in het bu reau sprake is. Dat geldt ook voor de kaart waarop aangegeven is in welke delen van Nederland het ge bruikelijk was om de nage boorte van een paard in een boom op te hangen. In deel één van Het Bureau is het Maarten Konings taak daarvoor gege vens te verzamelen. De exposi tie toont de kaart uit de Volkskunde-Atlas, die onder redactie stond van - onder an deren - P. J. Meertens en J. J. Voskuil. De expositie in Middelburg bevestigt wat in recensies en interviews telkens wordt be nadrukt: dat Voskuil tot in de tail zijn werk op het P. J. Meer tens Instituut beschrijft. Meertens signeerde zijn docu menten in de linkerbovenhoek DEN HAAG - Uitgeverij G. A van Oorschot heeft de boek handel gevraagd het boek Plankton Het Bureau 3) van J. J. Voskuil terug te sturen. Het gaat om de paperbackuitgave van de zevende druk van Voskuils literaire werk, die tussen 9 december 1997 en 8 ja nuari 1998 aan de boekhandel werd uitgeleverd. Op de pa gina's 794-807 zi t naar de mening van de uitgeverij een sto rende bindfout: de pagina's zitten door elkaar; zo volgt na pagina 794 pagina 799 en na 798 komt 795. In Boekblad, het nieuwsblad voor het boekenvak, wordt de detailhandel opgeroepen de exemplaren uit de schappen te halen en, voor zover mogelijk, de kopers van Plankton te achterhalen teneinde ook hun boeken te kunnen retourne ren. Vanaf dinsdag 20 januari ligt de nieuwe paperback in de winkel. GPD met M/M, Beerta doet dat met B/B. In deel drie, Plankton, zegt Beerta tegen Maarten Ko ning: 'Je weet dat ik een huis in Middelburg heb?' 'Ja, meneer Beerta.' 'Daarvan heb ik een zolderverdieping verhuurd aan de zoon van een vriend van me. Kun je dat volgen?' 'Ja, meneer Beerta. Heel goed.' "Maar nu is er een maand gele den een lid van de andere sexe bij die jongen ingetrokken.' 'Dat kan ik nog volgen.' 'Juist! zei Beerta tevreden. 'Hetpro bleem- is nu dat ik sterk het vermoeden heb dat ze niet ge- trouivd zijn.Wat zijn de docu menten die bij die citaat zijn gevoegd? Een brief van Meer tens aan de burgemeester van Middelburg, gedateerd 21 sep tember 1968, waarin hij meldt enkele kamers te hebben ver huurd aan een echtpaar, en een trouwkaart, door datzelfde stel verstuurd aan Meertens. Datum: 26 november 1968. Samensteller Plelm is een en thousiast lezer van Voskuils boeken, net als veel medewer kers van de Zeeuwse Biblio theek. „Er wordt hier veel over gesproken. Niet eens vanwege de Zeeuwse elementen die erin zitten, maar omdat de situatie op zo'n instituut, de dagelijkse werkwijze en de machtsver houdingen, zo herkenbaar is. Dat is zó knap opgeschreven. Ik heb zelf Meertens nooit ge kend, maar door het lezen van die boeken en de vergelijking met zijn archief, is hij steeds meer voor mij gaan leven. Zo erg dat ik hem vorige week zelfs bij de HEMA dacht te zien." De tentoonstelling begint dinsdag 20 jan en duurt tot en met 21 febru ari. De avond met Voskuil lOfeb begint om 20 uur. GOES - Vakantiegangers die uit voorzorg een prik tegen DTP en hepatitis bij één van de 54 GGD's in het land halen, zijn in Goes het duurst uit: 90 gulden. Dat blijkt uit een onderzoek dat de reisorganisatie Fox te Hoofddorp heeft laten uitvoe ren. Een DTP-cocktail en een vaccinatie tegen hepatitis kos ten bij de GGD in Goes samen 50 gulden. De consultkosten bedragen 40 gulden. De GGD in Bergen op Zoom is iets voor deliger. Daar gaat het om een totaalbedrag van 85 gulden. De goedkoopste prikken worden in Roermond uitgedeeld: 56 gulden. Het onderzoek werd uitgevoerd door een studente van de Hoge Hotelschool in Maastricht. Fox verstrekte de op dracht omdat de organisatie regelmatig vragen krijgt over te nemen voorzorgsmaatregelen. DEN HAAG - Het ministerie van Onderwijs onderzoekt of het extra geld dat basisscholen krijgen om achterstanden van scholieren weg te werken, rechtvaardig wordt verdeeld. Scholen krijgen extra geld voor schipperskinderen, kinderen van woonwagenbewoners en kinderen van buitenlandse ouf ders die een lage opleiding hebben. Met het extra geld moet de achterstand worden weggewerkt door bijvoorbeeld extra be geleiding. Scholen krijgen pas extra geld als het aantal leer lingen met achterstanden boven een bepaalde drempel komt. Tot die drempel moet de school leerlingen met een achter stand bijspijkeren uit het gewone budget. DE BILT - De vakbonden hebben met de directies van de' stroomproductiebedrij ven een akkoord bereikt over een soci aal plan voor de vorming van het Grootschalig Productiebe drijf (GPB). De vier elektriciteitsbedrijven EPZ, Epon, EZH enUNAfuseren tothet GPB, waardoor 1.500 arbeidsplaatsen verdwijnen. Afgesproken is dat er gedurende de looptijd van het sociaal plan (tot 1 juli 2001, eventueel tot 1 januari 2002) geen gedwongen ontslagen zullen vallen. Voor medewerkers die boventallig zijn wordt zoveel mogelijk ander werk ge^- zocht, zowel binnen als buiten de nieuwe organisatie. Er komt een mobiliteitsbureau. Voor mensen die in 1998 55 jaar of ou derzijn is een speciale regeling afgesproken. In Zeeland heeft de komst van het GPB gevolgen voor de medewerkers van het energiecomplex van EPZ bij Borssele. BENEDEN-LEEUWEN - Een tweede snelle loodstender voor het Nederlands Loodswezen in Vlissingen, de Enterpri- se, is vrijdagmiddag in het Gelderse Beneden-Leeuwen ge doopt door mevrouw J. M. Falhaber-Verberkmoes. De doop7 ster is de echtgenote van de oudste kapitein van de rede- en tenderdienst. van het loodswezen in de regio Scheldemonden. Het schip, gebouwd bij Engelaer Scheepsbouw BV, komt in februari naar Vlissingen, waar het voor het wisselen van' loodsen op de rede en als transportschip (tender) naar de' loodskotter voor Westkapelle wordt ingezet- Het Nederlands Loodswezen beschikt in Vlissingen sinds april 1996 over een vergelijkbare loodstender, de Discovery: Beide schepen hebben een maximumsnelheid van 52 kilome ter per uur. In totaal krijgt het loodswezen in heel Nederland de beschikking over elf van zulke schepen, inclusief het pro- totype van de Voyager die in Vlissingen is gestationeerd als re serveboot SLUIS - Een 57-jarige vrouw uit het Belgische Kaprijke werd vrij dagmiddag in een winkel in Sluis betrapt op het stelen van een kam met een waarde van nog geen tientje. Het vergrijp kwam haar op een boete te staan van 250 gulden. MIDDELBURG. Burger zaal Septet Doulce Mémoire on der leiding van Denis Raisin Dadre. Franse muziek uil de Renaissance, met werken van onder anderen Janequin, De Sermisy en Certon. door Douwe Eisenqa Het in renaissancemuziek gespecialiseerde gezel schap Doulce Mémoire bood het publiek gisteravond een inte ressant doorkijkje uit de zes tiende eeuw. Door het wel erg bescheiden spel van het ensem ble bleef het echter te lang bij interessant en werden de muzi kale zinnen te weinig behaagd. Zowel in Duitsland als in Italië en Frankrijk werd aan het begin van de zestiende eeuw vooral het wereldlijk lied het voertuig' van nieuwe muzikale ontwikke lingen. De ingewikkelde polyfo nie, voortgekomen uit de kerk muziek, maakte plaats voor een simpeler stijl. Een stijl waarin de verschillende stemmen veel meer gelijk opgaan en die zich kenmerkt door een lichtheid van toon en overwegend snelle markante ritmische patronen. De componisten uit die tijd - originaliteit werd pas in de ne gentiende eeuw een must - ba seerden vaak hun meerstemmi ge chansons op populaire liedjes van anonieme afkomst. Op hun beurt schreven anderè compo nisten weer instrumentale dan sen, geënt op het chanson van hun collega. Door bij sommige werken het liedje, het bijbeho rende chanson en de dansen te koppelen, gaf Doulce Mémoire de toehoorders gisteravond een aarcüg beeld van de Franse we reldlijke muziekpraktijk uit die tijd. Tegelijkertijd was het concert, vooral voor de pauze, hierdoor te eenvormig van karakter. De verschillende 'blokken' leken in tempo, dynamiek en melodische contour te veel op elkaar om lang te kunnen boeien. Ook de homogene instrumentatie en het zeer bescheiden spel van de musici werkten in dat opzicht niet bepaald mee. De enige die van begin tot einde vuur in zijn voordracht legde, was de tenor Serge Goubioud. Dat van de componisten die voorbij kwa men Clément Janequin terecht de bekendste is, bleek uit zijn II Etait une Fillette. Dit lied ont steeg wat inventiviteit en afwis-* seling betreft de overige chan^ sons. Pas in het laatste kwartiertje van het concert kwam de zo no-, de gemiste geestdrift bij het ge zelschap tevoorschijn. De Alle mande et tourdions, uitgegeven door de Parijse drukker At- taingnant, kreeg een prettig ge differentieerd klankbeeld dooi de heterogene bezetting van zink, pommer en blokfluit. Het ensemble kwam uiteindelijk op één lijn met het elan van de zan ger in het afsluitende NouS étions trois jeunes filles van Jean Planson. En dat was veel te laat. KAPELLE - De schrijfster Lisette Lewin komt donderdag 5 februari naar Kapelle om voor- te dragen uit haar werk en met aanwezigen over haar boeken te pralen. De bijeenkomst is geor ganiseerd door de Culturele Commissie Kapelle en vindt plaats in de hal van het gemeen tehuis. Lewin werd in 193 9 in Den Haag geboren en woont tegenwoordig in Amsterdam. Zij werkte twin-i tig jaar als journaliste bij de, Volkskrant, NRC Handelsblad en Vrij Nederland. In 1989' maakte zij haar literaire debuut met de roman Voor bijna alles bang geiveest. In 1992 verscheen de succesvolle roman Een hartl van prikkeldraad, die gaat over een 'moffenhoer'. Lewin schreef ook journalistie ke boeken en reportages. In 1983 verscheen Het clandestie ne boek, over ondergrondse uiG geverijen in de Tweede Wereld oorlog. Over haar eigen reizen en verleden schreef zij Van Gor- kistraat naar Beer-Sheva (1985), Vorig jaar in Jeruzalem. (1995) en, onlangs, Herfstreis, naar Dantzig (1997). De litera tuur in de bezettingstijd, Russi sche literatuur en de Tweede Wereldoorlog zijn terugkerende thema's in het oeuvre van Le win. Aanvang lezing: 20.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 61