Staten slikken natuurherstelplan
PZC
Natuurorganisaties
kraken maatregelen
Speelplezier doet
le show veel goed
Nooit één snipper papier vernietigd
Doulce Mémoire te
eenvormig om lang
te kunnen boeien
zeeland
17
lleen fracties van Delta Anders en GroenLinks dringen aan op uitstel
kunst cultuur
&?e.NLJJAR.M
Boek Voskuil moet
terug naar uitgeverij
Goes deelt duurste prikken uit
Onderzoek probleemscholieren
Sociaal plan stroomproducenten
Loodsboot voor Zeeland gedoopt
Kammetje van 250 gulden
Lisette Lewin
praat over haar
werk in Kapelle
zaterdag 17 januari 1998
rRichard Hoving
S 0DDELBURG - Op een enkele
i) [zondering na is geen van de
'••«tijen in Provinciale Staten
g Zeeland gelukkig met het
](uurherstelplan voor de Wes-
S (Tichelde. Toch wijst alles er op
een meerderheid volgende
pJiid akkoord gaat met de
^gestelde compensatie voor
A natuur die verloren gaat als
E „iolgvan de verdieping van de
;<zarni.
gemoederen liepen vrijdag
L jvioop tijdens een vergadering
fjnde Statencommissie Ruim-
|üjke Ordening. Een meerder-
tidvan de partijen was het met
elkaar eens dat het natuurher
stelplan 'wel erg mager is'.
M. Wiersma (Delta Anders) en
F. H. van Kollem (GroenLinks)
stelden voor het plan voorlopig
maar op de plank te laten liggen.
De voorgestelde compensatie is
volgens beide niet alleen rond
uit slecht, maar ook rijkelijk
voorbarig. Wiersma: „Binnen
drie jaar wordt er een langeter-
mijnvisie voor de Westerschelde
en de Schelde tot aan Gent op
gesteld. Zou het niet veel beter
zijn als het bedrag van 66 mil
joen gulden dat met het huidige
plan is gemoeid, tot die tijd
wordt geparkeerd?"
Het voorstel om het natuurher
stelplan op te schorten vond
feorLianne Sleutjes
pEN'HAAG - Vijf milieu- en na-
aiirorganisaties vinden de her-
rtelplannen van minister Jor-
rilsnia (Verkeer en Waterstaat)
toor de Westerschelde volstrekt
onvoldoende. Concrete maatre-
m ontbreken om de schade
ondiep water en slikken te
onipenseren, aldus de vijf in
«nbrief aan de Tweede Kamer.
Het pakket dat Jorritsma wel
tooi' ogen staat, richt zich uit
sluitend op versterking en ver
kering van de natuur in de
leergebieden van de Wester-
jcheldevinden Vogelbescher
ming Nederland, Stichting Na-
nor en Milieu, Stichting Het
Zeeuwse Landschap, Vereni-
ing Natuurmonumenten en de
eeuwse Milieufederatie. Het
wldoet volgens hen niet aan
lichtlijnen die de Europese Unie
ierplicht heeft gesteld, noch
an de eisen die Nederland zich-
ielf heeft opgelegd via het
structuurschema Groene Ruim-
;e,De helft van de voorgestelde
lierstelprojecten heeft geen en-
tel verband met de verdieping.
5e minister wil natuur laten
afwikkelen of verbeteren in de
fiargarethapolder, Ramme-
Senshoek, Den Inkel, de broed-
ebieden Terneuzen en
lansweert, de veerhavens
Kruiningen en Perkpolder, het
ïhorrengebied Zuidgors en de
GOES, Prins van Oranje
'S-miles Kado', showpro
gramma van Tineke Schou
ten, met Nicole de Rooij,
Yolanda Lievers, Yanaica
Doesburg als instrumentale
solisten. Kostuums en decor
van Jan Aarntzen, lichtont
werp van Theo van den-
Broek. Muzikale leiding:
Jean-Louis van Dam. Regie:
Bert Schouten.
door Willem Nijssen
Er zijn niet veel shows, meer,
die - zoals in S-miles Kado -
consequent de hoofdpersoon in
een volgspot zetten. Het is een
ouderwetse vorm van 'stardom',
diewonderwel past bij de shows
van Tineke Schouten. Omdat
het niet zo gebruikelijk is, heeft
het net dat snufje ironie dat al
haar werk kenmerkt. En tezelf
dertijd heeft het - onbedorven -
ook nog altijd iets van die ou
derwetse glamour. Dat is Tineke
Schouten ten voeten uit: milde
spot, bescheiden glorie.
In grote lijnen wijkt S-miles Ka-
doniet af van vorige shows. De
presentatie staat op hoog ni
veau. Een goed orkest, prima
(vrouwelijke) solisten, gevari
eerde kostumering (smaakvol
naast ordinair, en snel gewis
seld), gaaf licht, visueel aan
trekkelijk decor. Goed tempo.
En afwisseling in de onderwer
pen, die tóch allemaal dicht bij
huis blijven.
Een beetje klassiek absurd in
ï-ast minute Kenia', een sketch
waarin last minute in de kook
pan van een wilde stam wat al te
letterlijk wordt. Een beetje plat
els volksvrouw, gestresst op be
zoek in een pretpark. („Prèpar-
weinig bijval. Volgens J. J. van
Ginkel (GPV/RPF) zou dat be
tekenen dat er de komende tijd
niets terecht komt van natuur
compensatie. A J. Dijkwel
(D66) voegde hieraan toe dat er
gezien de stemming onder de
Zeeuwse bevolking ook voor
zijn partij niets anders op zat
dan zich neer te leggen bij het
plan. Van Kollem kon weinig
begrip opbrengen voor het
standpunt van D66 en beschul
digde Dijkwel van 'verwerpe
lijk opportunistisch handelen'.
D. Eveleens (PvdA) had aan
zienlijk meer moeite met het ak
koord dat december vorig jaar
werd gesloten tussen de provin
cie, Rijkswaterstaat, Zeeuwse
waterschappen en de Wester-
schelde-gemeenten. „Het is
allemaal veel minder dan we een
paar maanden geleden hadden
gehoopt en verwacht."
Stadium
SGP-woordvoerder D. D. Roe
land reageerde door te zeggen
dat de PvdA in een eerder stadi
um kritiek had moeten spuien.
Het natuurherstelplan zoals het
nu op tafel ligt verschilt, vol
gens Roeland, nauwelijks van
het advies dat commissie-Hen-
drikx eind augustus 1997 pre
senteerde. „Met de behandeling
daarvan heb ik u niet gehoord",
sneerde Roeland richting Eve
leens.
De VVD en het CDA lieten een
definitief oordeel in het midden,
maar heten doorschemeren met
uitzondering van een aantal
kleine onderdelen wel met het
natuurherstelplan akkoord te
kunnen gaan. De SGP, Zeeuws-
Vlaamse Volkspartij (ZVP) en
het Algemeen Ouderen Verbond
(AOV) hadden geen grote be
zwaren.
De kritiek van de Zeeuwse Mi
lieufederatie (ZMF) op het na
tuurherstelplan voor de Wester
schelde is de Statenfractie van
de WD in het verkeerde keelgat
geschoten. „Moet de provincie
subsidie geven aan een organi
satie die zich keer op keer als te
genstander van het gevoerde
provinciale beleid opwerpt",
vroeg G. van den Ouden-Zwart
zich vrijdag tijdens de Staten
commissie Milieu af.
De WD kreeg geen bijval van de
overige commissieleden. Gede
puteerde A M. Dek erkende dat
de ZMF 'lastig kan zijn'. „Het is
soms de luis in de pels, maar dat
vind ik niet erg. Dat houdt ons
scherp."
COR DE JONGE
locatie Sloerand of Oosterzwa-
kepolder. Zij wil ook een her
stelplan voor de Zeeuwse kre
ken laten uitvoeren.
Rijkswaterstaat krijgt de op
dracht een langetermijnvisie op
te stellen voor de Westerschelde.
Daarbij bekijkt de dienst of er
een 'gecontroleerd overstro
mingsgebied' kan ontstaan als
de zeewering van de Hedwige-
polder meer landinwaarts komt
te liggen. De vijf natuurorgani
saties denken niet dat de uit
komsten leiden tot maatregelen,
gezien de afwijzende houding
van gemeenten en waterschap.
Vreemd
Ze vinden het vreemd dat de mi
nister in haar voorstel de voor
spellingen van haar eigen Rijks
waterstaat terzijde legt. Die
heeft berekend dat door de ver
dieping zeker 280 hectare on
diep water en slikken verloren
gaat. Jorritsma vindt dat die
voorspellingen niet bruikbaar
zijn. Zij bagatelliseert volgens
de organisaties de gevolgen van
de verdieping door te wijzen op
natuur die in het verleden verlo
ren is gegaan. Dat het karakter
van de Westerschelde is veran
derd door oude ingrepen bete
kent volgens de organisaties
juist dat er buitengewoon zorg
vuldig omgegaan dient te wor
den met het restant aan ondiep
water en slikken.
Tineke Schouten.
kuh dat benne senuwparkuh!
Als jong lokaal talent tenen
krommend stuntelig; daarna
door een producer opgekalefa
terd tot een dertien-dozijns
sterretje. Met haar 'vati' een Ti-
roler dirndl, die haai" dorpje
Kröpelklöten komt promoten.
Als Tineke-moeder is ze be
zorgd over de seksuele kennis
van haar dochters, die heel wat
verder gaat dan de hare ooit ge
gaan is. Dat kan ze goed. De re
actie uit de. zaal bewijst vol
doende dat het nog altijd een
'eikel' onderwerp is, en Tineke
kan er precies de goede toon
voor vinden. Niet te plat en niet
te vaag, niet te flauw en niet te
diep.
Soms wordt het voor even wat
serieuzer. Een liedje als 'Spe
lend kind' roert aan het pro
bleem van adoptiekinderen. Het
'nemen' ervan. De moeder die
een kind moet laten gaan. De
sluimerende discriminatie. Alle
facetten die er aan künnen op
lichten, in één poëtische tekst
verwerkt.
Heel verrassend dan een sketch
over een hoertje, schitterend ge-
ensceneerd, prachtige blues,
stemmig weemoedig. Zomaar
tussendoor, eenpareltje. Zonder
kern, zonder afloop. Het is in
derdaad heel afwisselend.
En hoe dan ook altijd weer licht
verteerbaar. Met tegen het einde
die andere hef de van Tineke
Schouten: de parodiërende imi
tatie. Dit keer mag Mary Dres-
selhuys een sterrenparade pre
senteren, en zoals die dat doet -
met dat licht-bekakte toontje
over 'het grote toneel', verdwa
lend in het achterdoek, bijna
doof luisterend naar de souf
fleur in haar oordopje - is koste
lijk om te zien. Om maar te zwij
gen van de sterren
die te gast zijn:
van Sugar Lee
Hooper tot Mrs.
Einstein.
Er is niets nieuws
meer onder de Ti
neke Schouten-
zon, maar hij
schijnt dan ook op
zomerse sterkte.
Vakbekwaam
amusement, nog
altijd met veel
speelplezier ge
bracht. En dat
laatste doet een
show veel goed.
S-miles Kado'' is
vandaag (17/1) nog
te zien in de Stads
schouwburg te Mid
delburg
P. J. Meertens voor het
dialectbureau, dat later naar
hem werd vernoemd en dat
centraal staat in de
romancyclus van J. J. Voskuil,
foto Zeeuws
Documentatiecentrum
J. J. Voskuil,
foto Klaas Koppe
Expositie en literaire avond J. J. Voskuil in Zeeuwse Bibliotheek
door Ernst Jan Rozendaal
MIDDELBURG - Dinsdag 10
februari komt de Amsterdam
se schrijver J. J. Voskuil voor
een literaire avond naar de
Zeeuwse Bibliotheek in Mid
delburg. Hij zal worden
geïnterviewd door literatuur
criticus Arjan Peters van de
Volkskrant. Onderwerp van
gesprek is Voskuils populaire
romanserie Het Bureau waar
van volgende week het vierde
deel verschijnt. Dat is getiteld
Het A P. Beerta Instituut, een
andere naam voor het werke
lijk bestaande P. J. Meertens
Instituut in Amsterdam waar
Voskuil dertig jaar werkte. Ter
gelegenheid van het verschij
nen van deel vier van Het Bu
reau en Voskuils komst naar
Middelburg is vanaf komende
dinsdag in de Zeeuwse Biblio
theek een kleine expositie in
gericht met documenten uit de
nalatenschap van Meertens en
daarmee corresponderende ci
taten uit Het Bureau.
„Het is vooral een expositie
voor de fans van Het Bureau",
meent samensteller W. Helm
van het Zeeuws Documenta
tiecentrum. Maar dat is zeer de
vraag. De combinatie van do
cumenten uit het persoonlijk
archief van de in Middelburg
geboren taalkundige Meertens
(1899-1985) met citaten uit
Het Bureau bewijst namelijk
eens te meer hoe nauwgezet de
schrijver de Werkelijkheid
volgt in zijn romancyclus, die
bij voltooiing 5500 bladzijden
zal beslaan. „Voskuil is hier
nooit geweest", aldus Helm.
„Hij heeft zijn boeken geschre
ven aan de hand van dagboek
aantekeningen. Het is verbluf
fend om hier te zien hoe alles
klopt."
Een voorbeeld uit Meneer
Beerta, deel één van Het Bu
reau, waar Beerta tegen de
hoofdpersoon Maarten Ko-
ningzegt: 'Heb je er wel aan ge
dacht om je briefin drievoud te
tikken?' 'Waarom in drievoud?
'Als zo'n man later beweert
dat hij die brief niet ontvangen
heeft, dan kun je hem dat later
tonen.' Dit citaat is geplaatst
bij een van de vele in drievoud
getypte brieven van Meertens.
Uit deel één is ook een citaat
genomen over de vorm van
Beerta's brieven. Tot in detail
is beschreven waarom het
'kleine typografische meester
werkjes' zijn. De bijgevoegde
brieven van Meertens illustre
ren de passage perfect.
Systeemkaartjes
De titel van de expositie luidt:
'Ik heb nog nooit één snipper
papier vernietigd'uiteraard
opgetekend uit de mond van
Beerta. Tal van citaten uit Het
Bureau benadrukken dat de
directeur van het dialectbu
reau brieven, notulen en sys
teemkaartjes hergebruikte om
zelf weer informatie op te ty
pen. De expositie toont het be
wijs. In sommige gevallen is in
de nalatenschap van Meertens
zelfs het document terugge
vonden waarover in het bu
reau sprake is.
Dat geldt ook voor de kaart
waarop aangegeven is in welke
delen van Nederland het ge
bruikelijk was om de nage
boorte van een paard in een
boom op te hangen. In deel één
van Het Bureau is het Maarten
Konings taak daarvoor gege
vens te verzamelen. De exposi
tie toont de kaart uit de
Volkskunde-Atlas, die onder
redactie stond van - onder an
deren - P. J. Meertens en J. J.
Voskuil.
De expositie in Middelburg
bevestigt wat in recensies en
interviews telkens wordt be
nadrukt: dat Voskuil tot in de
tail zijn werk op het P. J. Meer
tens Instituut beschrijft.
Meertens signeerde zijn docu
menten in de linkerbovenhoek
DEN HAAG - Uitgeverij G. A van Oorschot heeft de boek
handel gevraagd het boek Plankton Het Bureau 3) van
J. J. Voskuil terug te sturen.
Het gaat om de paperbackuitgave van de zevende druk van
Voskuils literaire werk, die tussen 9 december 1997 en 8 ja
nuari 1998 aan de boekhandel werd uitgeleverd. Op de pa
gina's 794-807 zi t naar de mening van de uitgeverij een sto
rende bindfout: de pagina's zitten door elkaar; zo volgt na
pagina 794 pagina 799 en na 798 komt 795.
In Boekblad, het nieuwsblad voor het boekenvak, wordt de
detailhandel opgeroepen de exemplaren uit de schappen te
halen en, voor zover mogelijk, de kopers van Plankton te
achterhalen teneinde ook hun boeken te kunnen retourne
ren. Vanaf dinsdag 20 januari ligt de nieuwe paperback in
de winkel. GPD
met M/M, Beerta doet dat met
B/B. In deel drie, Plankton,
zegt Beerta tegen Maarten Ko
ning: 'Je weet dat ik een huis in
Middelburg heb?' 'Ja, meneer
Beerta.' 'Daarvan heb ik een
zolderverdieping verhuurd
aan de zoon van een vriend van
me. Kun je dat volgen?' 'Ja,
meneer Beerta. Heel goed.'
"Maar nu is er een maand gele
den een lid van de andere sexe
bij die jongen ingetrokken.'
'Dat kan ik nog volgen.' 'Juist!
zei Beerta tevreden. 'Hetpro
bleem- is nu dat ik sterk het
vermoeden heb dat ze niet ge-
trouivd zijn.Wat zijn de docu
menten die bij die citaat zijn
gevoegd? Een brief van Meer
tens aan de burgemeester van
Middelburg, gedateerd 21 sep
tember 1968, waarin hij meldt
enkele kamers te hebben ver
huurd aan een echtpaar, en een
trouwkaart, door datzelfde
stel verstuurd aan Meertens.
Datum: 26 november 1968.
Samensteller Plelm is een en
thousiast lezer van Voskuils
boeken, net als veel medewer
kers van de Zeeuwse Biblio
theek. „Er wordt hier veel over
gesproken. Niet eens vanwege
de Zeeuwse elementen die erin
zitten, maar omdat de situatie
op zo'n instituut, de dagelijkse
werkwijze en de machtsver
houdingen, zo herkenbaar is.
Dat is zó knap opgeschreven.
Ik heb zelf Meertens nooit ge
kend, maar door het lezen van
die boeken en de vergelijking
met zijn archief, is hij steeds
meer voor mij gaan leven. Zo
erg dat ik hem vorige week
zelfs bij de HEMA dacht te
zien."
De tentoonstelling begint dinsdag
20 jan en duurt tot en met 21 febru
ari. De avond met Voskuil lOfeb
begint om 20 uur.
GOES - Vakantiegangers die uit voorzorg een prik tegen DTP
en hepatitis bij één van de 54 GGD's in het land halen, zijn in
Goes het duurst uit: 90 gulden. Dat blijkt uit een onderzoek
dat de reisorganisatie Fox te Hoofddorp heeft laten uitvoe
ren. Een DTP-cocktail en een vaccinatie tegen hepatitis kos
ten bij de GGD in Goes samen 50 gulden. De consultkosten
bedragen 40 gulden. De GGD in Bergen op Zoom is iets voor
deliger. Daar gaat het om een totaalbedrag van 85 gulden. De
goedkoopste prikken worden in Roermond uitgedeeld: 56
gulden. Het onderzoek werd uitgevoerd door een studente
van de Hoge Hotelschool in Maastricht. Fox verstrekte de op
dracht omdat de organisatie regelmatig vragen krijgt over te
nemen voorzorgsmaatregelen.
DEN HAAG - Het ministerie van Onderwijs onderzoekt of het
extra geld dat basisscholen krijgen om achterstanden van
scholieren weg te werken, rechtvaardig wordt verdeeld.
Scholen krijgen extra geld voor schipperskinderen, kinderen
van woonwagenbewoners en kinderen van buitenlandse ouf
ders die een lage opleiding hebben. Met het extra geld moet de
achterstand worden weggewerkt door bijvoorbeeld extra be
geleiding. Scholen krijgen pas extra geld als het aantal leer
lingen met achterstanden boven een bepaalde drempel komt.
Tot die drempel moet de school leerlingen met een achter
stand bijspijkeren uit het gewone budget.
DE BILT - De vakbonden hebben met de directies van de'
stroomproductiebedrij ven een akkoord bereikt over een soci
aal plan voor de vorming van het Grootschalig Productiebe
drijf (GPB). De vier elektriciteitsbedrijven EPZ, Epon, EZH
enUNAfuseren tothet GPB, waardoor 1.500 arbeidsplaatsen
verdwijnen. Afgesproken is dat er gedurende de looptijd van
het sociaal plan (tot 1 juli 2001, eventueel tot 1 januari 2002)
geen gedwongen ontslagen zullen vallen. Voor medewerkers
die boventallig zijn wordt zoveel mogelijk ander werk ge^-
zocht, zowel binnen als buiten de nieuwe organisatie. Er komt
een mobiliteitsbureau. Voor mensen die in 1998 55 jaar of ou
derzijn is een speciale regeling afgesproken. In Zeeland heeft
de komst van het GPB gevolgen voor de medewerkers van het
energiecomplex van EPZ bij Borssele.
BENEDEN-LEEUWEN - Een tweede snelle loodstender
voor het Nederlands Loodswezen in Vlissingen, de Enterpri-
se, is vrijdagmiddag in het Gelderse Beneden-Leeuwen ge
doopt door mevrouw J. M. Falhaber-Verberkmoes. De doop7
ster is de echtgenote van de oudste kapitein van de rede- en
tenderdienst. van het loodswezen in de regio Scheldemonden.
Het schip, gebouwd bij Engelaer Scheepsbouw BV, komt in
februari naar Vlissingen, waar het voor het wisselen van'
loodsen op de rede en als transportschip (tender) naar de'
loodskotter voor Westkapelle wordt ingezet-
Het Nederlands Loodswezen beschikt in Vlissingen sinds
april 1996 over een vergelijkbare loodstender, de Discovery:
Beide schepen hebben een maximumsnelheid van 52 kilome
ter per uur. In totaal krijgt het loodswezen in heel Nederland
de beschikking over elf van zulke schepen, inclusief het pro-
totype van de Voyager die in Vlissingen is gestationeerd als re
serveboot
SLUIS - Een 57-jarige vrouw uit het Belgische Kaprijke werd
vrij dagmiddag in een winkel in Sluis betrapt op het stelen van
een kam met een waarde van nog geen tientje. Het vergrijp
kwam haar op een boete te staan van 250 gulden.
MIDDELBURG. Burger
zaal
Septet Doulce Mémoire on
der leiding van Denis Raisin
Dadre. Franse muziek uil de
Renaissance, met werken van
onder anderen Janequin, De
Sermisy en Certon.
door Douwe Eisenqa
Het in renaissancemuziek
gespecialiseerde gezel
schap Doulce Mémoire bood het
publiek gisteravond een inte
ressant doorkijkje uit de zes
tiende eeuw. Door het wel erg
bescheiden spel van het ensem
ble bleef het echter te lang bij
interessant en werden de muzi
kale zinnen te weinig behaagd.
Zowel in Duitsland als in Italië
en Frankrijk werd aan het begin
van de zestiende eeuw vooral
het wereldlijk lied het voertuig'
van nieuwe muzikale ontwikke
lingen. De ingewikkelde polyfo
nie, voortgekomen uit de kerk
muziek, maakte plaats voor een
simpeler stijl. Een stijl waarin
de verschillende stemmen veel
meer gelijk opgaan en die zich
kenmerkt door een lichtheid
van toon en overwegend snelle
markante ritmische patronen.
De componisten uit die tijd -
originaliteit werd pas in de ne
gentiende eeuw een must - ba
seerden vaak hun meerstemmi
ge chansons op populaire liedjes
van anonieme afkomst. Op hun
beurt schreven anderè compo
nisten weer instrumentale dan
sen, geënt op het chanson van
hun collega. Door bij sommige
werken het liedje, het bijbeho
rende chanson en de dansen te
koppelen, gaf Doulce Mémoire
de toehoorders gisteravond een
aarcüg beeld van de Franse we
reldlijke muziekpraktijk uit die
tijd.
Tegelijkertijd was het concert,
vooral voor de pauze, hierdoor
te eenvormig van karakter. De
verschillende 'blokken' leken in
tempo, dynamiek en melodische
contour te veel op elkaar om
lang te kunnen boeien. Ook de
homogene instrumentatie en
het zeer bescheiden spel van de
musici werkten in dat opzicht
niet bepaald mee. De enige die
van begin tot einde vuur in zijn
voordracht legde, was de tenor
Serge Goubioud. Dat van de
componisten die voorbij kwa
men Clément Janequin terecht
de bekendste is, bleek uit zijn II
Etait une Fillette. Dit lied ont
steeg wat inventiviteit en afwis-*
seling betreft de overige chan^
sons.
Pas in het laatste kwartiertje
van het concert kwam de zo no-,
de gemiste geestdrift bij het ge
zelschap tevoorschijn. De Alle
mande et tourdions, uitgegeven
door de Parijse drukker At-
taingnant, kreeg een prettig ge
differentieerd klankbeeld dooi
de heterogene bezetting van
zink, pommer en blokfluit. Het
ensemble kwam uiteindelijk op
één lijn met het elan van de zan
ger in het afsluitende NouS
étions trois jeunes filles van
Jean Planson. En dat was veel te
laat.
KAPELLE - De schrijfster
Lisette Lewin komt donderdag
5 februari naar Kapelle om voor-
te dragen uit haar werk en met
aanwezigen over haar boeken te
pralen. De bijeenkomst is geor
ganiseerd door de Culturele
Commissie Kapelle en vindt
plaats in de hal van het gemeen
tehuis.
Lewin werd in 193 9 in Den Haag
geboren en woont tegenwoordig
in Amsterdam. Zij werkte twin-i
tig jaar als journaliste bij de,
Volkskrant, NRC Handelsblad
en Vrij Nederland. In 1989'
maakte zij haar literaire debuut
met de roman Voor bijna alles
bang geiveest. In 1992 verscheen
de succesvolle roman Een hartl
van prikkeldraad, die gaat over
een 'moffenhoer'.
Lewin schreef ook journalistie
ke boeken en reportages. In
1983 verscheen Het clandestie
ne boek, over ondergrondse uiG
geverijen in de Tweede Wereld
oorlog. Over haar eigen reizen
en verleden schreef zij Van Gor-
kistraat naar Beer-Sheva
(1985), Vorig jaar in Jeruzalem.
(1995) en, onlangs, Herfstreis,
naar Dantzig (1997). De litera
tuur in de bezettingstijd, Russi
sche literatuur en de Tweede
Wereldoorlog zijn terugkerende
thema's in het oeuvre van Le
win.
Aanvang lezing: 20.00 uur.