Citroën biedt meer luxe Nieuwe Xantia Nieuw tijdschrift voor liefhebbers oldtimers Eerherstel voor tweetakttraditie PZC Terug in de top 10 in Nederland 0 Alle modellen te zien op FietsRAI Audi sticht museum Opel weer nummer 1 Racewagen voor de weg BMW voor politie auto motorfiets 41 kort autonieuws zaterdag 17 januari 1998 Met de slimme slogan 'Perfectie zit 'm soms in een kleine aanpassing' lanceert Citroën de vernieuwde Xantia. Standaard airco, een iets gewijzigde vormgeving, drie verschillende (hydraulische) veersysternen en een maatje grotere wielen kenmerken de nieuwe middenklasser, die vanaf 40.990 gulden nu in de showroom staat. Prijstrekker is een 1.8i 'Deauville'-versie, die geen airco heeft en voor 38.990 gulden wordt aangeboden. "|T"\ e nieuwe Xantia is eenvoudig ly te herkennen, want hij kreeg een ander front. De neus doet sterk denken aan die van grote broer XM, waarbij de beeldvorming wordt geholpen door het feit dat de Xantia een beetje is gegroeid. Nieuwe bumpers deden de lengte met acht centimeter toenemen tot 4,52 meter. Dat geldt dan voor de Berline, want de Break-versie nam slechts met vijf centimeter toe tot 4,71 meter. De motorkap kreeg wat meer profiel, de kop lampen zijn veranderd en het Ci- troën-logo - de 'double chevrons' - staat wat prominenter op de neus. Mooi is dat elke Xantia voortaan op 15 inch wielen staat, dat geeft de auto een beetje meer body. De nieuwe Citroën Xantia kreeg een ander front. Handgreep Xantia-kenners zullen in het inte rieur meteen opmerken dat de zo kenmerkende balk in het dash board is verdwenen. Deze 'hand greep' voor de passagier (die als zodanig nooit te gebruiken was)is in het nieuwe model vervangen door een tweede dashboardkastje. Tenzij voor de optie van een twee de airbag (700 gulden) wordt ge kozen, want dan sneuvelt de bo venste opbergruimte. Verder is er een nieuw ontworpen stuurwiel (inclusief airbag) en kregen alle portieren opbergvak- ken. De voorste vakken zijn zó groot, dat er A4-clocumenten in passen. Net als concerngenoot Peugeot schrapte Citroën het blokkeringssysteem met pincode en toetsenbord; de Xantia heeft nu een elektronische startblokkering die werkt met een transponder in de sleutel. Uitrustingniveaus De Xantia is er voortaan in drie uitrustingniveaus, die elk een an dere interpretatie geven aan Ci- troëns hydropneumatische veer- systeem. 'Basis' staat voor velours bekleding, airco, startblokkering, stuurbekrachtiging, centrale ver grendeling met afstandsbedie ning, airbag en elektrisch bedien- bare voorste zijruiten. De basis versie heeft het standaard veer- systeem, met vier gasbollen. Het tweede niveau heet 'Exclusi ve' en biedt naast alles van 'Basis' een tweede airbag, elektrisch ver stelbare bestuurdersstoel, me- taallak, een regerisensor, elek trisch bedienbare buitenspiegels en het hydractieve veersysteem, zoals dat op de XM zit. Met zes veerbollen derhalve. Het Activa- niveau is voorbehouden aan de 20 Turbo en de 3.0 zescilinder en biedt naast het fabuleuze Activa- systeem (acht veerbollen en een actief anti-rolsysteem) veel luxe, een lederen stuurwiel, ABS, licht metalen velgen en sportstoelen. Volgens algemeen directeur Roland van Ro kan Citroën Nederland redelijk tevreden terugkijken op 1997. Citroën zette 23.700 personen- en be drijfsauto's op de Nederlandse weg, heroverde de tiende plaats in de verkooprangdjst en werd met de Berlingo marktleider in het segment van de compacte bestelauto's. Daar zijn we niet zo'n klein beetje trots op", zei Van Ro, die eigenlijk alleen te klagen had over de resultaten van de Saxo. Deze compacte Citroën is on langs iets opgewaardeerd en dat zal dë Saxo-verkopen weer in de juiste richting moeten du wen. Citroëns pr-directeur Er ik Verhaest het overigens door schemeren dat de Saxo in niet geringe mate last heeft gehad van de opleving in de 205-ver- kopen van concerngenoot Peu- geot. Aanbieden „Laat ik maar zeggen dat Peu- I geot ons niet bepaald heeft ge holpen door de 205 te blijven aanbieden", aldus Verhaest. i Peugeot verkocht vorig jaar i een kleine zevenduizend 205's I en iets meer 106-en, terwijl Ci- troën niet verder kwam clan ruim vij f duizend Saxo 'sGPD j Het motorenprogramma van de Xantia is bijzonder breed. Met de komst van de 'Xantia II' is de 1,6 liter als basismotor geschrapt. Die werd ook nauwelijks verkocht in ons land. De nieuwe instapmotor van de Xantia is nu de 1.8i, die 66 kW/90 pk levert. Er is ook een zes- tienkleppen-versie van, die goed is voor 81 kW/112 pk. Verder zijn er drie tweeliters: een aan een automaat gekoppelde achtklepper van 89 kW/123 pk, een zestienklepper van 99 kW/135 pk en een erg fijne 2.0 CT turbo motor van 108 kW/150 pk. Die Oldtimers en klassieke automobielen zijn 'booming business', maar voor veel liefhebbers ook een fascinerende hobby. En gewoon leuk om naar te kijken. Dat bewijzen de talloze autobeurzen die in de wintermaanden duizenden bezoekers trekken, en de recreatieve tochten van de clubs in de zomer. Zet een paar oude auto's bij elkaar en er komt publiek. Voor al die liefhebbers is een nieuw blad op de markt ver schenen, het Onschatbare Klas sieker Magazine, een maandblad waarvan deze maand het eerste nummer is verschenen. Uitgege ven door Haakman BV in Naarden is het een aanvulling op de vele klassieker-activiteiten van deze uitgeverij, die ook jaarlijks zorg draagt voor de klassiekergidsen De Onschatbare Klassieker, De Onschatbare Cabrio en Klassie kers voor dagelijks gebruik. Dat nieuwe blad is geen slecht idee, want zoveel is er niet op dit gebied in Nederland, althans niet als je het vergelijkt met de ons om ringende landen. Naast Automo biel (Klassiek) en Auto Motor Klassiek nu een derde maandblad dat zich niet op één merk of land richt, maar dat zich van de andere bladen zegt te willen onderschei den door historische research, bij zonder fotomateriaal en originele onderwerpen. Het blad wil boven dien veel aandacht besteden aan autosport en bijzondere auto's die nog niet de klassiekerstatus-heb ben verkregen. 'Een ruwe steen' die met behulp van de lezer een 'stalend juweel' kan worden, zo verwacht uitgever/hoofdredac teur Jan Haakman. Het eerste januarinummer brengt een coverstory over de (ontwikkeling van de) DS/ID van Citroën, weliswaar niet de meest originele keuze, maar wel met in teressante foto's en tekeningen. Dat geldt ook voor twee profielen van auto's voor dagelijks gebruik: de Fiat 500 en de Jaguar Mk II. Ook hier fraai fotomateriaal, al is Ooit was Motorrad Zschopau (MZ) een wereldmerk. De teloorgang van het communisme: in Oost-Duitsiand liet echter ook MZ niet onberoerd. Het gevolg was dat do ronkende en rokende tweetaktmo toren een zelfde lot beschoren waren als bijvoorbeeld Trabant. Maar MZ herrees in Zschopau als Motor und Zweirad (MuZ) dat zich ging toe-leggen op de produktie van rijwielen en viertaktmotoren. De tweetaktproduktie werd definitief afgestoten. Onder de naam 'Audi Forum voor erfgoed en visie' gaat het automerk Audi een museum oprichten. Het project zal 30 miljoen mark kosten en moet in 2000 worden geopend. Audi heeft een rijke historie. Elk van de vier ringen in het beeldmerk staat voor een auto merk dat aan de basis heeft ge staan van de Auto-Union. Het zijn Audi, Horch, DKW en Wanderer, De Auto-Union was één van de toonaangevende autoproducen ten in de jaren dertig. Op een laatste heeft Citroëns fameuze Ac tiva-systeem, net als het topmo del, met de nieuwe drieliter zesci linder van 140 kW/194 pk. Wat de diesels berteft bleef de keuze breed: een 1,9 liter 'gewone' diesel van 55 kW/75 pk, een turbodiesel van dezelfde inhoud met 6 6 kW/90 pk en een fijne 2,1 liter versie die 81 kW/110 pk levert. Er is een nieuwe, viertraps automaat lever baar voor de zestienkleps 1.8 en 2.0-versies, alsmede voor de 1,9 li ter turbodiesel. Combinaties Met al die motoren en automaten en de drie uitrustingsniveaus zijn er talloze combinaties mogelijk, maar Citroën heeft het redelijk overzichtelijk weten te houden. Vuistregels zijn dat de 1.8-versies alleen als Basis worden geleverd, dat de Break er niet als Activa - en dus ook niet als V6 - is en dat het uitrustingsniveau Exclusive wordt gekoppeld aan de grotere motoren. Dat levert prijzen op als 40.990 gulden voor de 1.8i, 44.490 gulden voor de 1.9 SD en 54.990 gulden voor de 2.0i Exclusive. De duurste Xantia is de V6 Exclusive Automaat, voor 73.990 gulden. Dat zijn Berline-prijzen, over de hele linie is de Break-versie tel kens zo'n 1.750 gulden duurder. Mario Vos de kennismaking met de Mark II wel erg oppervlakkig. Verder een leuk overzicht van de Formule 1- wagens vanaf 1950, aandacht voor de jubilea van Ferrari, Saab en hetMichelin-mannetje, de cou pés van Peugeot, Fords antwoord op Ferrari met de GT40, een type beschrijving van de Chrysler C- 300 uit 1955 en een kijkje op de Amerikaanse autosloperijen. En natuurlijk de kleine advertenties met auto's, die voor particulieren gratis zijn. Al met al valt die ruwe klassieker- steen bepaald niet tegen. Een abonnement kost 75 gulden, een los nummer in de boekwinkel ƒ7,50. Frans Alten Medio 1996 verbaasde het Turkse Kanuni échter door de bekende tweetakt nieuw leven in te blazen als MZ-Kanuni. Waarmee zoveel gezegd is dat een MZ tegenwoordig in Istanbul van de band rolt. In technisch opzicht ver- anderde er niets. Wat wel veranderde was het de sign, wat tot vlotte Meu ren en eigentijdse striping leidde. Eigentijds De 'nieuwe' MZ-Kanuni 301 Sportstar is daarvan een goed voorbeeld. De in een eigentijds Meuren- schema gespoten twee- wieler kost inclusief giet- wielen en schijfrem af importeur 5.690. Bij de prijs inbegrepen is een bekervormig dash board, dat ooit ook aange troffen kon worden op de MuZ Silverstar. Eveneens leverbaar zijn de 301 Classic met spaak- wielen 5.150) en de met een stuurkuip uitgeruste 301 Fun die 5.990 kost. Het drietal is uitgerust met hetzelfde 291 cc me tende tweetaktblok dat 17 kW/23 pk levert bij 5.500 tpm. Mede daardoor zijn de Talks e tweewielers ge schikt voor het beperkte A-rijbewijs. Ruud Vos vloeroppervlak van ongeveer 4.000 vierkante meter zullen zo'n tachtig auto's, motoren en andere voox-beelden van historische ont wikkelingen en technische voor uitgang uit de historie worden tentoongesteld. Audi kan hierbij putten uit een uitgebloeide verza meling van klassieke auto's en mo toren, die momenteel is onderge bracht in de historische collecties van Auto Union GmbH en NSU GmbH, de twee dochtermaat schappijen die nu het historisch erfgoed beheren. Opel is in 1997, voor de 29ste achtereenvolgende maal, het best verkopende automerk van Nederland geworden. Dit succes dankt Opel vooral aan de Astra, die opnieuw de best verkochte au to was. De Astra verkocht zelfs beter dan vorig jaar, ondanks de modelwisseling die op het pro gramma staat. Daarnaast mochten ook de Vectra en de Corsa zich in een grote be langstelling verheugen. De Corsa staat op de vijfde plaats van de ranglijst en de Vectra op de zesde Porsche bi-engt in april een weg- versie uit van de 911GT2 race wagen. Deze speciaal voor lange- afstandsraces geprepareerde auto krijgt een vermogen van 330 kW/450 pk. De Porsche 911 GT2 beschikt over een luchtgekoelde 3,6 liter zescilinder boxermotor die voortaan is uitgerust met een dubbel ontstekingssysteem. Een nieuwe laaddxnxkregeling laat de twee turbo's sneller aanspx-eken. Verbeterde aërodynamica zorgt in de 911 GT2 voor een stabieler weggedrag. Gewijzigde x-eglemen- ten verbieden de toepassing van ABS en dat zit dus ook niet op de wegversie van de GT2. BMW heeft het productiejubi- liem van de exclusieve M3 ge- viex-d met de overhandiging van het 50.000ste exemplaar aan de politie. Het is daarmee de eerste M3 die van een sirene en zwaai licht is voorzien. De 50.000ste BMW M3 is een se dan, die net als alle M3-modellen een 236 kW/321 pk stextce zescilin der motor onder de motox'kap heeft. Het voertuig is gespoten in de groen/witte kleux-en van de Bayex'ische Autobahnpolizei. Oveitgens was dit de laatste M3 Sedan die BMW bouwde; de M3 is er nu alleen maar als coupé en als cabxtolet. Mario Vos Fietsen, elektrische fietsen, snorfietsen, scooters, on derdelen en accessoires staan van 26 februari tot 2 maart in grote aantallen uitgesteld in de Amsterdamse RAI. De traditio nele jaai'lijkse fietsententoon- stellingis inmiddels de grootste en meest complete in de Bene lux. De beux-s geeft naast alle modellexx die te koop zijn een totaalbeeld van wat er allemaal met de fiets te beleven valt. Diverse evenementen maken de RAI-hallen aantrekkelijk voor jong en oud. Op een groot pai'cours kan het publiek gratis diverse ATB-modelJen uittes ten. Omdat het.daar in de prak tijk vaak stevig aan toe gaat, is een ander en rustiger parcours uitgezet in een sooxt fietstuin. Hier kunnen bezoekers op ont spannen wijze modellen als lig fietsen en elektrische fietsen uitproberen. Kinderen krijgen hun eigen FietsRAI. Zij mogen rondjes rijden op kinderfietsen en maken Kinderkeus '98, hun eigen Kinderfiets van het Jaar. Modeshows Aan het begin van de tentoon stelling wordt de jaaxdijkse Fiets van het Jaar bekendge maakt, Een jury van deskundi gen beproeft daarvoor de mo dellen die het laatste jaar nieuw op de markt zijn geko men. Modeshows geven een beeld van de meest actuele trends op het gebied van fiets- ldeding. Ook de Fietsvakantie- markt krijgt flink de x-uimte. Dit jaar is Fr-ankrijk als vakan tieland het thema, omdat dit land momenteel het populairst is om een vakantie per fiets te houden. Er zijn wervende stands, er worden lezingen ge houden door fietsliefhebbers met ervaring, er is een typisch Frans café en er is gelegenheid om een spelletje jeu de boules te spelen. Fietsmaand Het is niet alleen Fx'ankxijk wat de klok slaat, ook andere lan den kxijgen de nodige aandacht op de fietsvakantiemarkt. In een paviljoen 'Inpak en Out door' kxijgen bezoekers uitge breid voorlichting over het be pakken van fietsen met vakan tiespullen en het houden van fietsvakanties onder exti'eem zware omstandigheden. Tijdens de FietsRAI begint de eex-ste Nationale Fietsmaand, een nieuw idee van de afdeling tweewielers van de RAI voor een groot aantal fietsactivitei- ten in maart. Zo komt er een Fiets-Voordeel-Twaalf daagse waarin fietsenwinkels aan trekkelijke koxtingen geven op fietsen en onderdelen. Daax-na volgt'een Fiets-naar-je-werk- Week. Dan zal op grote schaal worden gestimuleerd om de au to te laten staan en de fiets te nemen om op het werk te ko men. GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 41