Citroën biedt meer luxe
Nieuwe
Xantia
Nieuw tijdschrift voor
liefhebbers oldtimers
Eerherstel voor
tweetakttraditie
PZC
Terug in de top 10
in Nederland
0
Alle modellen te
zien op FietsRAI
Audi sticht museum
Opel weer nummer 1
Racewagen voor de weg
BMW voor politie
auto motorfiets
41
kort autonieuws
zaterdag 17 januari 1998
Met de slimme slogan
'Perfectie zit 'm soms in
een kleine aanpassing'
lanceert Citroën de
vernieuwde Xantia.
Standaard airco, een iets
gewijzigde vormgeving, drie
verschillende (hydraulische)
veersysternen en een maatje
grotere wielen kenmerken de
nieuwe middenklasser, die
vanaf 40.990 gulden nu in de
showroom staat. Prijstrekker
is een 1.8i 'Deauville'-versie,
die geen airco heeft en voor
38.990 gulden wordt
aangeboden.
"|T"\ e nieuwe Xantia is eenvoudig
ly te herkennen, want hij kreeg
een ander front. De neus doet sterk
denken aan die van grote broer
XM, waarbij de beeldvorming
wordt geholpen door het feit dat
de Xantia een beetje is gegroeid.
Nieuwe bumpers deden de lengte
met acht centimeter toenemen tot
4,52 meter. Dat geldt dan voor de
Berline, want de Break-versie
nam slechts met vijf centimeter
toe tot 4,71 meter. De motorkap
kreeg wat meer profiel, de kop
lampen zijn veranderd en het Ci-
troën-logo - de 'double chevrons' -
staat wat prominenter op de neus.
Mooi is dat elke Xantia voortaan
op 15 inch wielen staat, dat geeft
de auto een beetje meer body.
De nieuwe Citroën Xantia kreeg een ander front.
Handgreep
Xantia-kenners zullen in het inte
rieur meteen opmerken dat de zo
kenmerkende balk in het dash
board is verdwenen. Deze 'hand
greep' voor de passagier (die als
zodanig nooit te gebruiken was)is
in het nieuwe model vervangen
door een tweede dashboardkastje.
Tenzij voor de optie van een twee
de airbag (700 gulden) wordt ge
kozen, want dan sneuvelt de bo
venste opbergruimte.
Verder is er een nieuw ontworpen
stuurwiel (inclusief airbag) en
kregen alle portieren opbergvak-
ken. De voorste vakken zijn zó
groot, dat er A4-clocumenten in
passen. Net als concerngenoot
Peugeot schrapte Citroën het
blokkeringssysteem met pincode
en toetsenbord; de Xantia heeft nu
een elektronische startblokkering
die werkt met een transponder in
de sleutel.
Uitrustingniveaus
De Xantia is er voortaan in drie
uitrustingniveaus, die elk een an
dere interpretatie geven aan Ci-
troëns hydropneumatische veer-
systeem. 'Basis' staat voor velours
bekleding, airco, startblokkering,
stuurbekrachtiging, centrale ver
grendeling met afstandsbedie
ning, airbag en elektrisch bedien-
bare voorste zijruiten. De basis
versie heeft het standaard veer-
systeem, met vier gasbollen.
Het tweede niveau heet 'Exclusi
ve' en biedt naast alles van 'Basis'
een tweede airbag, elektrisch ver
stelbare bestuurdersstoel, me-
taallak, een regerisensor, elek
trisch bedienbare buitenspiegels
en het hydractieve veersysteem,
zoals dat op de XM zit. Met zes
veerbollen derhalve. Het Activa-
niveau is voorbehouden aan de 20
Turbo en de 3.0 zescilinder en
biedt naast het fabuleuze Activa-
systeem (acht veerbollen en een
actief anti-rolsysteem) veel luxe,
een lederen stuurwiel, ABS, licht
metalen velgen en sportstoelen.
Volgens algemeen directeur
Roland van Ro kan Citroën
Nederland redelijk tevreden
terugkijken op 1997. Citroën
zette 23.700 personen- en be
drijfsauto's op de Nederlandse
weg, heroverde de tiende plaats
in de verkooprangdjst en werd
met de Berlingo marktleider in
het segment van de compacte
bestelauto's.
Daar zijn we niet zo'n klein
beetje trots op", zei Van Ro, die
eigenlijk alleen te klagen had
over de resultaten van de Saxo.
Deze compacte Citroën is on
langs iets opgewaardeerd en
dat zal dë Saxo-verkopen weer
in de juiste richting moeten du
wen. Citroëns pr-directeur Er
ik Verhaest het overigens door
schemeren dat de Saxo in niet
geringe mate last heeft gehad
van de opleving in de 205-ver-
kopen van concerngenoot Peu-
geot.
Aanbieden
„Laat ik maar zeggen dat Peu- I
geot ons niet bepaald heeft ge
holpen door de 205 te blijven
aanbieden", aldus Verhaest. i
Peugeot verkocht vorig jaar i
een kleine zevenduizend 205's I
en iets meer 106-en, terwijl Ci-
troën niet verder kwam clan
ruim vij f duizend Saxo 'sGPD j
Het motorenprogramma van de
Xantia is bijzonder breed. Met de
komst van de 'Xantia II' is de 1,6
liter als basismotor geschrapt. Die
werd ook nauwelijks verkocht in
ons land. De nieuwe instapmotor
van de Xantia is nu de 1.8i, die 66
kW/90 pk levert. Er is ook een zes-
tienkleppen-versie van, die goed
is voor 81 kW/112 pk.
Verder zijn er drie tweeliters: een
aan een automaat gekoppelde
achtklepper van 89 kW/123 pk,
een zestienklepper van 99 kW/135
pk en een erg fijne 2.0 CT turbo
motor van 108 kW/150 pk. Die
Oldtimers en klassieke automobielen
zijn 'booming business', maar voor
veel liefhebbers ook een fascinerende
hobby. En gewoon leuk om naar te
kijken. Dat bewijzen de talloze
autobeurzen die in de wintermaanden
duizenden bezoekers trekken, en de
recreatieve tochten van de clubs in de
zomer. Zet een paar oude auto's bij
elkaar en er komt publiek.
Voor al die liefhebbers is een
nieuw blad op de markt ver
schenen, het Onschatbare Klas
sieker Magazine, een maandblad
waarvan deze maand het eerste
nummer is verschenen. Uitgege
ven door Haakman BV in Naarden
is het een aanvulling op de vele
klassieker-activiteiten van deze
uitgeverij, die ook jaarlijks zorg
draagt voor de klassiekergidsen
De Onschatbare Klassieker, De
Onschatbare Cabrio en Klassie
kers voor dagelijks gebruik.
Dat nieuwe blad is geen slecht
idee, want zoveel is er niet op dit
gebied in Nederland, althans niet
als je het vergelijkt met de ons om
ringende landen. Naast Automo
biel (Klassiek) en Auto Motor
Klassiek nu een derde maandblad
dat zich niet op één merk of land
richt, maar dat zich van de andere
bladen zegt te willen onderschei
den door historische research, bij
zonder fotomateriaal en originele
onderwerpen. Het blad wil boven
dien veel aandacht besteden aan
autosport en bijzondere auto's die
nog niet de klassiekerstatus-heb
ben verkregen. 'Een ruwe steen'
die met behulp van de lezer een
'stalend juweel' kan worden, zo
verwacht uitgever/hoofdredac
teur Jan Haakman.
Het eerste januarinummer
brengt een coverstory over de
(ontwikkeling van de) DS/ID van
Citroën, weliswaar niet de meest
originele keuze, maar wel met in
teressante foto's en tekeningen.
Dat geldt ook voor twee profielen
van auto's voor dagelijks gebruik:
de Fiat 500 en de Jaguar Mk II.
Ook hier fraai fotomateriaal, al is
Ooit was Motorrad Zschopau (MZ) een wereldmerk. De teloorgang van het
communisme: in Oost-Duitsiand liet echter ook MZ niet onberoerd. Het
gevolg was dat do ronkende en rokende tweetaktmo toren een zelfde lot
beschoren waren als bijvoorbeeld Trabant. Maar MZ herrees in Zschopau als
Motor und Zweirad (MuZ) dat zich ging toe-leggen op de produktie van
rijwielen en viertaktmotoren. De tweetaktproduktie werd definitief
afgestoten.
Onder de naam 'Audi Forum voor
erfgoed en visie' gaat het automerk
Audi een museum oprichten. Het project
zal 30 miljoen mark kosten en moet in
2000 worden geopend.
Audi heeft een rijke historie.
Elk van de vier ringen in het
beeldmerk staat voor een auto
merk dat aan de basis heeft ge
staan van de Auto-Union. Het zijn
Audi, Horch, DKW en Wanderer,
De Auto-Union was één van de
toonaangevende autoproducen
ten in de jaren dertig. Op een
laatste heeft Citroëns fameuze Ac
tiva-systeem, net als het topmo
del, met de nieuwe drieliter zesci
linder van 140 kW/194 pk. Wat de
diesels berteft bleef de keuze
breed: een 1,9 liter 'gewone' diesel
van 55 kW/75 pk, een turbodiesel
van dezelfde inhoud met 6 6 kW/90
pk en een fijne 2,1 liter versie die
81 kW/110 pk levert. Er is een
nieuwe, viertraps automaat lever
baar voor de zestienkleps 1.8 en
2.0-versies, alsmede voor de 1,9 li
ter turbodiesel.
Combinaties
Met al die motoren en automaten
en de drie uitrustingsniveaus zijn
er talloze combinaties mogelijk,
maar Citroën heeft het redelijk
overzichtelijk weten te houden.
Vuistregels zijn dat de 1.8-versies
alleen als Basis worden geleverd,
dat de Break er niet als Activa - en
dus ook niet als V6 - is en dat het
uitrustingsniveau Exclusive
wordt gekoppeld aan de grotere
motoren. Dat levert prijzen op als
40.990 gulden voor de 1.8i, 44.490
gulden voor de 1.9 SD en 54.990
gulden voor de 2.0i Exclusive. De
duurste Xantia is de V6 Exclusive
Automaat, voor 73.990 gulden.
Dat zijn Berline-prijzen, over de
hele linie is de Break-versie tel
kens zo'n 1.750 gulden duurder.
Mario Vos
de kennismaking met de Mark II
wel erg oppervlakkig. Verder een
leuk overzicht van de Formule 1-
wagens vanaf 1950, aandacht
voor de jubilea van Ferrari, Saab
en hetMichelin-mannetje, de cou
pés van Peugeot, Fords antwoord
op Ferrari met de GT40, een type
beschrijving van de Chrysler C-
300 uit 1955 en een kijkje op de
Amerikaanse autosloperijen. En
natuurlijk de kleine advertenties
met auto's, die voor particulieren
gratis zijn.
Al met al valt die ruwe klassieker-
steen bepaald niet tegen. Een
abonnement kost 75 gulden, een
los nummer in de boekwinkel
ƒ7,50.
Frans Alten
Medio 1996 verbaasde
het Turkse Kanuni
échter door de bekende
tweetakt nieuw leven in te
blazen als MZ-Kanuni.
Waarmee zoveel gezegd is
dat een MZ tegenwoordig
in Istanbul van de band
rolt.
In technisch opzicht ver-
anderde er niets. Wat wel
veranderde was het de
sign, wat tot vlotte Meu
ren en eigentijdse striping
leidde.
Eigentijds
De 'nieuwe' MZ-Kanuni
301 Sportstar is daarvan
een goed voorbeeld. De in
een eigentijds Meuren-
schema gespoten twee-
wieler kost inclusief giet-
wielen en schijfrem af
importeur 5.690.
Bij de prijs inbegrepen is
een bekervormig dash
board, dat ooit ook aange
troffen kon worden op de
MuZ Silverstar.
Eveneens leverbaar zijn
de 301 Classic met spaak-
wielen 5.150) en de met
een stuurkuip uitgeruste
301 Fun die 5.990 kost.
Het drietal is uitgerust
met hetzelfde 291 cc me
tende tweetaktblok dat 17
kW/23 pk levert bij 5.500
tpm. Mede daardoor zijn
de Talks e tweewielers ge
schikt voor het beperkte
A-rijbewijs.
Ruud Vos
vloeroppervlak van ongeveer
4.000 vierkante meter zullen zo'n
tachtig auto's, motoren en andere
voox-beelden van historische ont
wikkelingen en technische voor
uitgang uit de historie worden
tentoongesteld. Audi kan hierbij
putten uit een uitgebloeide verza
meling van klassieke auto's en mo
toren, die momenteel is onderge
bracht in de historische collecties
van Auto Union GmbH en NSU
GmbH, de twee dochtermaat
schappijen die nu het historisch
erfgoed beheren.
Opel is in 1997, voor de 29ste
achtereenvolgende maal, het
best verkopende automerk van
Nederland geworden. Dit succes
dankt Opel vooral aan de Astra,
die opnieuw de best verkochte au
to was. De Astra verkocht zelfs
beter dan vorig jaar, ondanks de
modelwisseling die op het pro
gramma staat.
Daarnaast mochten ook de Vectra
en de Corsa zich in een grote be
langstelling verheugen. De Corsa
staat op de vijfde plaats van de
ranglijst en de Vectra op de zesde
Porsche bi-engt in april een weg-
versie uit van de 911GT2 race
wagen. Deze speciaal voor lange-
afstandsraces geprepareerde auto
krijgt een vermogen van 330
kW/450 pk. De Porsche 911 GT2
beschikt over een luchtgekoelde
3,6 liter zescilinder boxermotor
die voortaan is uitgerust met een
dubbel ontstekingssysteem. Een
nieuwe laaddxnxkregeling laat de
twee turbo's sneller aanspx-eken.
Verbeterde aërodynamica zorgt in
de 911 GT2 voor een stabieler
weggedrag. Gewijzigde x-eglemen-
ten verbieden de toepassing van
ABS en dat zit dus ook niet op de
wegversie van de GT2.
BMW heeft het productiejubi-
liem van de exclusieve M3 ge-
viex-d met de overhandiging van
het 50.000ste exemplaar aan de
politie. Het is daarmee de eerste
M3 die van een sirene en zwaai
licht is voorzien.
De 50.000ste BMW M3 is een se
dan, die net als alle M3-modellen
een 236 kW/321 pk stextce zescilin
der motor onder de motox'kap
heeft. Het voertuig is gespoten in
de groen/witte kleux-en van de
Bayex'ische Autobahnpolizei.
Oveitgens was dit de laatste M3
Sedan die BMW bouwde; de M3 is
er nu alleen maar als coupé en als
cabxtolet.
Mario Vos
Fietsen, elektrische fietsen,
snorfietsen, scooters, on
derdelen en accessoires staan
van 26 februari tot 2 maart in
grote aantallen uitgesteld in de
Amsterdamse RAI. De traditio
nele jaai'lijkse fietsententoon-
stellingis inmiddels de grootste
en meest complete in de Bene
lux. De beux-s geeft naast alle
modellexx die te koop zijn een
totaalbeeld van wat er allemaal
met de fiets te beleven valt.
Diverse evenementen maken
de RAI-hallen aantrekkelijk
voor jong en oud. Op een groot
pai'cours kan het publiek gratis
diverse ATB-modelJen uittes
ten. Omdat het.daar in de prak
tijk vaak stevig aan toe gaat, is
een ander en rustiger parcours
uitgezet in een sooxt fietstuin.
Hier kunnen bezoekers op ont
spannen wijze modellen als lig
fietsen en elektrische fietsen
uitproberen. Kinderen krijgen
hun eigen FietsRAI. Zij mogen
rondjes rijden op kinderfietsen
en maken Kinderkeus '98, hun
eigen Kinderfiets van het Jaar.
Modeshows
Aan het begin van de tentoon
stelling wordt de jaaxdijkse
Fiets van het Jaar bekendge
maakt, Een jury van deskundi
gen beproeft daarvoor de mo
dellen die het laatste jaar
nieuw op de markt zijn geko
men. Modeshows geven een
beeld van de meest actuele
trends op het gebied van fiets-
ldeding. Ook de Fietsvakantie-
markt krijgt flink de x-uimte.
Dit jaar is Fr-ankrijk als vakan
tieland het thema, omdat dit
land momenteel het populairst
is om een vakantie per fiets te
houden. Er zijn wervende
stands, er worden lezingen ge
houden door fietsliefhebbers
met ervaring, er is een typisch
Frans café en er is gelegenheid
om een spelletje jeu de boules te
spelen.
Fietsmaand
Het is niet alleen Fx'ankxijk wat
de klok slaat, ook andere lan
den kxijgen de nodige aandacht
op de fietsvakantiemarkt. In
een paviljoen 'Inpak en Out
door' kxijgen bezoekers uitge
breid voorlichting over het be
pakken van fietsen met vakan
tiespullen en het houden van
fietsvakanties onder exti'eem
zware omstandigheden.
Tijdens de FietsRAI begint de
eex-ste Nationale Fietsmaand,
een nieuw idee van de afdeling
tweewielers van de RAI voor
een groot aantal fietsactivitei-
ten in maart. Zo komt er een
Fiets-Voordeel-Twaalf daagse
waarin fietsenwinkels aan
trekkelijke koxtingen geven op
fietsen en onderdelen. Daax-na
volgt'een Fiets-naar-je-werk-
Week. Dan zal op grote schaal
worden gestimuleerd om de au
to te laten staan en de fiets te
nemen om op het werk te ko
men. GPD