In de ban van de reuzensteen Ook 'n pc heeft onderhoud nodig PZC Digitale atlas goede hulp voor onderweg maar slecht in details Mysterieuze megalieten wetenschap en techniek 40 computertaal zaterdag 17 januari 1998 Wie zijn topografische kennis wil vergroten, of iedere straat in Ne derland wil lokaliseren, kan nu gebruik maken van de Digitale Atlas van Neder land. De cd rom biedt een scala aan mo gelijkheden, zoals het uitstippelen en printen van (fiets)routes, het meten van afstanden en markeren van, bijvoor beeld, verkoopgebieden. De Topografische Dienst, het Kadaster en de firma Bridgis BV hebben hun krachten gebundeld voor deze cd rom, die voor bijna honderdvijftig gulden in de winkel ligt. Dit heeft een mooi resul- taat opgeleverd. De gebruiker kan de kaart van Nederland ophalen en zowel het hele land als een detail daarvan zien. Allereerst wordt een gewone wegen kaart getoond in het midden van Neder land, van waaruit naar een gewenst an der deel gegaan kan worden. Daar kan zowel in- als uitgezoomd worden, om op deze manier een groter deel, of juist een detail te kunnen zien. Er is gebruik ge maakt van gedetailleerde stafkaarten. Toch kleven er enige nadelen aan de Di gitale Atlas. Er is een zoekfunctie aan verbonden. Men kan zowel op postcode als op woonplaats een straat oproepen, maar helaas is de kaart niet zó verfijnd dat die straat ook precies in beeld komt. De gebruiker zal het dus met een goede stafkaart moeten doen, waar met een cir keltje de gewenste straat is aangegeven. Dat is jammer, zeker als je in - bijvoor beeld - het centrum van Goes een adres wilt opzoeken. Er is slechts een zwarte plekte zien, waarin de exacte locatie van de straat niet staat aangegeven. Volgens de samenstellers van de atlas kon dit ook niet, omdat een cd rom hiervoor te weinig geheugen bezit. Het zou echter de waar de van de schijf aanmerkelijk verhogen. Ook verkeersobstakels, zoals eenrich- tingsverkeer-straten en voetgangerszo nes staan niet aangegeven. Dit zal voornamelijk in steden als Goes en Mid delburg problemen opleveren. De cd rom is ook niet tijdsbestendig. Zo staan nog steeds de namen van de oude gemeenten Domburg, Westkapelle en Mariekerke aangegeven, terwijl die inmiddels al zijn opgegaan in de nieuwe gemeente Veere. Ook aanstaande grootschalige verande ringen in het wegenplan kunnen niet meegenomen worden, zoals de geplande Westerscheldetunnel en de Ruit rond Axel. Toch kan de Digitale Atlas op veel andere terreinen goed ingezet worden. Zo is het een nuttig product voor aard-, rijkskunde-onderwijs en kunnen zaken lieden er heel goed bestanden mee aan leggen. De cd rom heeft een printfunctie, ook voor details, en de gebruiker kan met verschillende kleuren routeplanners in tekenen. Dit is handig voor mensen die veelvuldig de weg op moeten. De reis kan thuis gedegen voorbereid worden en een uitgeprinte routekaart, die niet uitge klapt hoeft te worden, functioneert beter dan een grote wegenkaart of papieren at las. Bovendien kunnen meerdere routes tegelijkertijd uitgetekend en gemeten worden. Vrije tijd Ook voor de vrije tijd is de atlas een nut tige hulp. Scoutingverenigingen kunnen bijvoorbeeld van tevoren een gedetail leerde plattegrond van een bos inzien en wandel- en wielersportclubs hebben met de meetfunctie een mogelijkheid om af standen te bepalen. Maar ook voor de individuele fietser, wandelaar of consu ment kan de Digitale Atlas van Neder land een goede hulp onderweg zijn. Ben Oerlemans De Digitale Atlas van Nederland is uitgegeven door Nilsson LammDe systeemvereisten voor deze cd rom zijn: IBM Compatible PC; 486/66 Mhz. 8MB RAM; 5 MB ruimte op de harddisk; SVGA 800 x 600; double speed cd rom-speler. Windows 3.x of hoger. Prijs 149,95. Beseffend dat er over formaties van reuzenstenen een hoop mystieke onzin wordt verkondigd, zegt cultureel antropoloog Wim Ravesteijn: „Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in mysteries, maar ik benader ze in principe op een wetenschappelijke manier. Dus ga ik er niet van uit dat voor megalitische bouwwerken buitenaardse krachten of verloren technologieën zijn gebruikt. Het was niet meer dan een kwestie van technische creativiteit en noeste arbeid. Gezweet en gezwoeg van grote groepen mensen". Hij gelooft dus niet in akoestische levi tatie: een hogepriester die zijn stokje tegen een blok steen houdt en het gevaarte door middel van toverspreuken op z'n plaats brengt. De mogelijkheid van tele kinese, verplaatsing door gedachte kracht, verwerpt hij ook. En dat demega- lietenbouwers bezoekers uit het heelal waren, wil er bij hem al evenmin in. Hij ontdekte dat op het Indonesische eiland Sumba nog vandaag de dag megalitische graven worden gemaakt, door gewone mensen. Dr. Wim Ravesteijn is als cultureel antro poloog werkzaam aan de TechnischeUni- versiteit Delft. De nadruk heeft daar ui teraard de technische kant van de mense lijke geschiedenis. Binnen de culturele evolutie van de mens boeien hem per soonlijk in het bijzonder de megalitische bouwwerken, waarvan de hunebedden in Drenthe en steenkringen als Stonehenge in Engeland voorbeelden zijn. „Als iets wetenschappelijk op eenvoudige wijze te verklaren valt, kan men zich beter niet verliezen in speculaties", zegt hij. „Eind vorige eeuw dacht men op Mars 'kanalen' te zien, wat zou wijzen op een beschaving. Dat was meteen de meest in gewikkelde uitleg. Wat meer voor de hand lag, werd overgeslagen. Optisch bedrog bijvoorbeeld, wat het later bleek te zijn". Dit klinkt allemaal heel nuchter. Maar Ravesteijn spreekt van 'verruimde ratio naliteit', die van pas kan komen wanneer de wetenschap blijft steken. Dan is fanta sie toegestaan. Hij wijst op de science-fic- tion-literatuur, waarin de consequenties van bepaalde wetenschappelijke of maat schappelijke ontwikkelingen heel over tuigend worden geschetst. Ravesteijn: „Schrijvers hoeven immers geen afstand tot hun onderwerp te hou den, wat wél gevraagd wordt van weten schappers. Een inwoner van Salisbury, dat vlak bij Stonehenge ligt, schreef een roman over het ontstaan van deze steen cirkel. In zijn boek zijn de bouwers van Stonehenge de voorouders van de mensen die vele eeuwen daarna de kathedraal van Salisbury hebben gebouwd. De mensen die in de Steentijd in die streek woonden, zouden er dus altijd gebleven zijn met be houd van hun 'steenkennis'. Over Stone henge is weinig bekend en dat geeft een Plaatselijk zorgden de oudere mensen, die in hoog aanzien stonden, voor een gelei- delijke groei en overdracht van kennis. Daarnaast maakte scheepvaart,, vaak over zeer grote afstanden, sprongen mo gelijk". Sommigen beschouwen Palestina als oer bron van de megalitische cultuur. Rave steijn houdt het op het zuid-zuidwesten van Azië. In Assam bijvoorbeeld is een megalitische steencirkel aangetroffen die daarop zou kunnen wijzen. Vanuit dit ge bied ziet Ravesteijn een oostelijke ver spreiding tot ver in Polynesië (Paasei land) en in westelijke richting via he! Middellandse-Zeegebied naar Noord west-Europa. In de Nieuwe Wereld zijn Bolivia, Peru, Colombia en Mexico lan den waar de megalietenbouw grote hoog ten heeft bereikt. Ravesteijn: „Cultuurverbreiding over grote afstanden is vaak moeilijk te bewij zen. Oude handelsroutes kunnen verloren zijn gegaan. De geschiedenis is immers geen opgaande lijn. Na een bloeiperiode kan de val diep zijn en verdwijnen allerlei verworvenheden. Neem de Donkere Mid deleeuwen na het Romeinse Rijk. De theo rieën over Atlantis kun je ook in dit licht zien". Slavernij De vraag hoe de steentijdmens in staatis geweest zulke bouwwerken neer te zetten houdt Ravesteijn het meest bezig. „In elk geval, men had de tijd. De culturen heb ben altijd een voorkeur voor nietsdoen gehad. Onze eigen cultuur vormt vanaf 1500 een uitzondering daarop. Het 'moe ten werken' is dus eigenlijk een recente uitvinding. En iser veel vrije tijd, dan leun je de mensen in massa optrommelen voor een karwei als het vervoeren en plaatsen van zware stenen. Wij zouden al gauw aan slavernij denken". „Het meest aannemelijk is dat de stenen op rollende boomstammen en sleden wer den voortgetrokken door mensen en trek dieren. Daar zijn sporen van gevonden, onder andere op Malta. Op Sumba wer den nog kort geleden, in 1971, voor het vervoer van een uitgehakte steen van ze ventig ton tweeduizend mannen ingezet. Het ding werd zowel per slede als op rol lende boomstammen naar de bouwplaats gebracht. Die methode is te zien in de door Vincent Monnikendam in 1995 gemaakte film 'Moeder Dao, de schildpadgelijken de'. Hoe het rechtop zetten of tillen van megalieten in zijn werk ging, is nog in ne velen gehuld. Vandaar die vreemde spe culaties, zoals telekinese". „Meer onderzoek op Sumba zou helder heid kunnen verschaffen over de bouw techniek van de megalitische cultuur in zijn geheel. Maar we moeten er snel bij zijn. Alleen al omdat de Indonesische re gering tien jaar geleden heeft verboden meer dan vijf buffels te slachten ter gele genheid van traditionele begrafenissen. En dat is veel te weinig om het grote ar beidsleger te voeden dat nodig is voor de bouw van een megalitisch graf. Bij die be grafenis in 1971, van een raja, werden tweehonderdvijftig buffels geslacht. Ver der zorgt onderwijs voor leegloop van de dorpen. De mensen zoeken een bestaan buiten de landbouw. Ze maken zich los van hun voorouders. En daarmee is de ban van de steen verbroken". Mark Glotzbach De beroemde magische stenenkring van Stonehenge in Engeland. foto The Image Bank grote vrijheid voor verruimde rationali teit". Zelf kent Ravesteijn dit gevoel ook. „De steencirkel van Avebury, niet ver van Sto nehenge, is met een middellijn van vijf honderd meter veel groter dan Stonehen ge. In het middelpunt, en naar verluidt op het kruispunt van duizenden jaren oude wegen, ligt een kroeg, de Red Lion. Ilc heb dat persoonlijk ervaren als een magische plek. 's Avonds ontstonden er gesprekken over wat iedereen overdag had gezien en ondergaan, zó geïnspireerd dat het wel magie leek. Het werden confrontaties met jezelf: waarom zou ik die stenen hebben opgericht? Ik ervoer ze als een manier om naar de hemel te reiken, onsterfelijk te worden. Ze maakten een gevoel van machtinmelos, van eeuwigheid en onein digheid. Pas later las ik een analyse over Avebury waarin sprake was van kracht lijnen, en de Red Lion ligt precies op een knooppunt daarvan". Dodencultus De megalitische cultuur beleefde van 5000 tot 500 voor Christus haar bloeitijd. Megalieten werden het meest voor graven (dolmens) gebruikt, op z'n simpelst vier rechtopstaande stenen met een dekplaat. Ravesteijn: „De dodencultus, voorouder verering, vormde de grondslag van de me- galithische cultuur. De mensen leefden na de dood op .een bepaalde manier verder, maar daar was wel een onverwoestbaar graf voor nodig. In niet-westerse culturen hebben oude mensen vaak veel macht en gezag en dat zet zich voort na de dood. De doden heersen zelfs over de elementen. Wederopstanding was het uiteindelijke blijk van onsterfelijkheid, een overtui ging die verbonden is met dolmens over de hele wereld". Op den duur leerde men van de kolossale keien grote bouwwerken te maken. Sto nehenge, waar ook graven zijn gevonden, was mogelijk een dans- en verzamel plaats voor een dodencultus en is in fasen ontstaan, aldus Ravesteijn. De cirkelvor mige wal van honderd meter middellijn is het oudste onderdeel en dateert van rond 3800 voor Christus. De tempelachtige binnencirkels zijn ruim tweeduizend jaar jonger. Stonehenge heeft ook een kalenderfunc tie gehad, zo blijkt uit astronomische ori ëntatiepunten. De opkomst van de mid dernachtzon en de dag- en nachtevening in het voorjaar en najaar zijn in het bouw plan duidelijk terug te vinden. Rave steijn: „De megalitische cultuur ging sa men met de vroege landbouw, die sterk van de seizoenen afhankelijk was. De sterren vormden de kalender en dat vond op den duur zijn weerslag in de megalie tenbouw. Later namen de Egyptenaren deze astronomische kennis over en het kan zi j n dat zij later vanuit hun hoger ont wikkelde cultuur de megalietenbouwers weer beïnvloedden. Beide culturen over- Hedendaagse megalitische graftombe op lappen elkaar enkele duizendèn jaren. Bij de Egyptenaren is de megalietenbouw echte bouwkunst met nauwkeurig be werkte steenblokken geworden". Er zijn op plaatsen over de hele wereld ui tingen van de megalitische cultuur te vin den. Een cultuur is èen samenhangend ge heel van dezelfde kenmerken verspreid over een bepaald gebied. Culturen volgen elkaar op in de tij d en geven de geschiede nis van de menselijke beschaving een ge laagde opbouw, wat overeenkomt met de ervaringen van de archeologie. Over de verbreiding van een cultuur be staan binnen de wetenschap verschillen de opvattingen. De 'diffusionisten' spre- imba, Indonesië. foto Wim Ravesteijn ken van cultuurkringen: ergens ontstaat een bepaalde cultuur, die vervolgens door migranten, veroveraars, reizigers en han delaren of door beïnvloeding door buur volkeren wordt verspreid. Aanhangers van deze theorie vragen zich altijd af waar een cultuur vandaan komt. Daar te genover staan de geleerden die menen dat alle cultuur van lokale oorsprong is. Alles wordt op verschillende plaatsen gelijktij dig uitgevonden, gewoon omdat de mens er rijp voor is, stellen zij. Mengvorm Ravesteijn: „Wat de megalitische cultuur betreft, zie ik zelf meer in een mengvorm. Computers maken geen fouten, zeg gen ze. Was het maar zo. En vlak daarnaast de gebruikers van computers niet uit. Want boven op de onvermijdelij ke fouten die wel degelijk door een pc worden gemaakt, komen nog eens vele verkeerde handelingen en vergissingen van menselijke oorsprong. Een personal computer die aanvankelijk als een zon netje draaide, vertoont na enkele maan den dan ook niet zelden kuren. Het op starten gaat lang niet meer zo snel als voorheen; programma's die eerder nooit problemen gaven lopen om onverklaar bare redenen vast; en de harde schijf, die bij aankoop nog zo riant leèk, begint steeds voller te geraken. Dc pc is net een auto: het ding heeft zo nu en dan onderhoud nodig. En dat geldt dan vooral voor de programmatuur, want de harde schijf hoeft nooit te wor den gesmeerd en afstoffen van het in wendige kun je ook beter maar niet doen. Het gaat om wat er op die harde schijf staat: de bestanden en programma's heb ben zo nu en dan eens een stevige poets beurt nodig. Want tijdens het gebruik raakt de schijf gefragmenteerd; onder delen van bestanden staan dan erg ver spreid over de schijf. Het besturingssysteem kan ze nog prima vinden, maar het kost meer tijd om ze in te lezen. En ook kunnen er, door het in stalleren en later weer weggooien van programma's, stukjes programmacode op de schijf achterblijven die al lang niet meer nodig zijn. Of er raken onderdeel tjes verloren van programma's die nog wél gebruikt worden. Nog erger: door een beschadiging zijn de gegevens op een harde schijf of ee'n diskette niet meer te gelezen. Als dat belangrijke, onvervang bare bestanden betreft, dan heeft de ei genaar een groot probleem. Al meer dan vijftien jaar worden voor het oplossen van al dergelijke moeilijkheden dikwijls programma's gebruikt van Pe ter Norton. De zogenaamde Norton Uti lities waren al beroemd in de periode dat op het scherm van de pc na het opstarten nog slechts een kale C: in de linkerboven hoek stond. En nu vrijwel elke moderne pc is uitgerust met een grafische gebrui kersinterface, zijn de Utilities nog steeds op menige computer terug te vinden. Softwarefabrikant Symantec bracht on langs versie 3.0 uit van Norton Utilities voor Windows 95. Ten opzichte van de oude dos-versies is er heel wat veran derd, maar nog steeds verlenen de hulp programma's van Norton alle functies die Microsoft niet zelf in zijn besturings programma heeft gestopt - plus sommige die daar wél in zitten, maar die dan door Norton zijn aangevuld met allerlei extra mogelijkheden. De Utilities in hun nieuwste uitvoering bevatten diverse onderdelen die continu op de achtergrond actief zijn en die zor gen voor een zo optimaal mogelijk wer kend systeem. WinDoctor is een van de meest interessante onderdelen. Dit pro gramma controleert op intelligente ma nier of alle applicaties die volgens het besturingssysteem zijn geïnstalleerd, op de juiste manier werken. Zo checkt WinDoctor het zogenaamde register van Windows 95 en signaleert verloren gega- ne snelkoppelingen, ontbrekende pro grammabestanden en andere installatie- fouten. Het programma kan in bijna alle gevallen alle gevonden fouten zelfstan dig herstellen. De Utilities zijn in de nieuwe versie uit gebreid met CrashGuard 3.0 een pro gramma dat ingrijpt zodra een andere applicatie dreigt vast te lopen. De ge bruiker krijgt op die manier de gelegen heid om 'bevroren' bestanden op een vei lige manier op te bergen. Het programma houdt continu allerlei kritische functies in de gaten die zouden kunnen leiden tot een systeemcrash. Ook het nieuwe on derdeel System Doctor houdt op de ach tergrond allerlei systeemcondities in de gaten. Bij problemen grijpt de module in. Ook nieuw is het onderdeel LiveUpdate Pro, waarmee vanaf het Internet auto matisch verbeteringen van de Utilities kunnen worden opgehaald, maar ook nieuwe virusdefinities en zelfs nieuwe drivers voor bijvoorbeeld de geluids kaart of de video-adapter die in de pc zit. Te zamenmet alle andere onderdelen van het pakket, die in de meeste gevallen flink zijn verbeterd, vormen de Utilities een berg hulpmiddelen voor allerhande problemen. De Starters EditionvanNoi*- ton Antivirus is een plezierig extraat j e in het pakket. Voor nóg meer zekerheid is de complete uitvoering van Antivirus beschikbaar. Norton Utilities 3.0 voor Windows 95 heeft een adviesprijs van 229 gulden. Ge registreerde gebruikers kunnen voor rond de honderd gulden overstappen. Van Norton Antivirus is zojuist de Ne derlandstalige versie 4.0 verschenen. Paul Houkes Een personal computer die aanvankelijk als een zonnetje draaide, kan soms al na enkele maanden kuren vertonen. Op de foto beeldschermen op de lopende band op weg naar het controlestation van een Siemens-pc-fabriek.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 40