Gans het Endemoldom juicht Ruimtegraf is voor Danny geen science fiction meer Dringen in ShowBizCity reportage zaterdag 17 januari 1998 29 het reukwater van een dikke, luid spre kende man, voorzien van pinkring en zil veren stiksels op zijn zwarte vest. Zenuw achtig hobbezakt hij heen en weer op zijn cowboylaarzen: „Ik doet 't niet, ik doet 't niet." Drie vrouwen moedigen hem aan: „Je móet het doen Toon, Ilonka heb daar recht op na alles wat er is gebeurd." Vijf dollar dient te worden betaald en dan mag Toon de liefdesbus in teneinde daar een verzoenende boodschap in te spreken die op video wordt opgenomen. Enige tekst van Robert ten Brink wordt voor en na die boodschap gemonteerd - om het echt te doen lijken - en Toon kan de berouwvolle band aan Ilonka (die er recht op heeft) doen toekomen. De juiste instelling, gestalte krijgend in een bijna beklemmende opgewektheid en een hardhouten incasseringsvermogen, komt goed van pas als we, het beeld van een zuur kijkende Ursul de Geer passe rend, een etablissement betreden ge naamd: 't Is hier fantastisch'. Volgens een folder is het hier 'oerhollands, omdat ge zelligheid geen tijd kent'. Het is er stamp vol en op een podium staat een DJ de boel met daverende versterking op te jutten; bier stroomt, dollars rollen over de tafels met pluche kleedjes. Meespelen Gedrang is er ook voor de ingang van de Comedy Club, waar moppentappers het bezoek om het uur laten gieren en brullen, in het Musical Café West End en vooral voor de ingang van TV Studio 12. Hotel Dendermonde van GTST bevindt zich daar en wie geluk heeft zal kunnen mee spelen in een scène van de bekende soap serie. Maar dat 'meespelen' valt tegen, want de sterren zelf zijn er niet. Het decor staat er wel en enkele bezoekers worden uitgenodigd om samen een scène te doen. Gastheer Louis Molenaar spoort aan tot handgeklap („een lekker, vet, vol ap plaus") en meezingen: 'De dag die als een nacht verschijnt'. Een Britse, die is uitge kozen om de rol van Jessica te spelen en daartoe wordt uitgedost met een kolossa le berg zwarte wol op haar hoofd, heeft grote moeite met het aflezen van de tek sten naast de camera en rukt tenslotte brullend van de lach de pruik van haar hoofd. Als de voorstelling is afgelopen, staat voor de deur alweer een grote menigte te wachten, met als entertainer een zwaar lijvige, hevig transpirerende grimeur van 'Salon Sweeney Todd' die bezoekers des gewenst voorziet van verminkingen en littekens. Verrassing voor de thuisblij vers, zo'n wang vol vuurrode kronkels. In The Grand Piano Bar (aan het klavier een grijzende verschijning met aange plakte glimlach) komt de op hol gejakker de geest weer enigszins tot rust. De me nigte is opgerukt naar shows, hier is nog ruimte. Verzilverde kannetjes voor melk en suiker en waxine lichtjes op tafel, wijn- rode fauteuils omvatten het vermoeide lijf. Ook hier ontkomen we niet aan de glim lach van artiesten uit de Endemol-stal, vereeuwigd in een duur ogende portret tengalerij. Blij zijn ze, blij, blij, blij dat hun neus van voren zit en niet opzij. Zo simpel is dat in ShowBizCity, waar het niet alleen bij Ursul fantastisch is, maar ook in de Bigg Apple Mega Disco, het Mu sical Café West End, het Fanmail Café, waar je de brieven kunt inzien die be roemdheden zoal plegen te krijgen, de al leen voor dames toegankelijke Beach Boy Bar, waar mannen laten zien dat zij al hun bundels op de juiste plaats dragen, en de Magie Mysteryhoek, de Rock 'n Roll-cor ner. Als één der ballen van een enorm bal- lenbad tol je rond. Overgave Pronkstuk van Joop's city is de luisterrij ketheaterzaal, waar alle registers worden opengetrokken in de Broadway Soul Jam Show, geproduceerd door Endemol Thea tre Productions in New York. Drie kwar tier razen Amerikaanse artiesten in hoog tempo over het podium; soulnummers in oogverblindende kledij, mirakelse tap dans en buitelingen van het duo Faruma en Floyd Williams. Nu gaan de ai-men om hoog en juicht het ganse Endemoldom: applaus, met zijn allen applaus en fluiten op twee vingers. Weten en denken^aan op in de versimpe ling van bodemloze overgave. En als we daarna wat ontregeld weer door de stra ten van ShowBizCity dwalen, blijken de touringcars inmiddels nog meer vertier- zoekers te hebben aangevoerd. Tussen al die mensen door scharrelt de studente rechten Ellen Philippa uit Amsterdam stilletjes rond met stoffer en blik: een peukje hier, een fluimpje daar. Zij is blij met haar bescheiden rol in het le ger van dienaren dat ervoor moet zorgen dat in deze wereld van warme en koude drukte de juiste instelling behouden blijft. Gezellig. Dirk de Moor ShowBizCitw Aalsmeer: ivoensdag, donder dag en zondag: 19-21 'uur; vrijdag en zaterdag: 19-01 uur; zondagmiddag (voor het hele gezin): 12-17 uur. Reserveerlijn: 0900-3005000. fotografie Marco Hofsté Zonder de juiste instelling kan het ver maak in Joop van den Ende's Show BizCity te Aalsmeer niet op de juiste wijze worden verorberd. Overgave is vereist. Applaudisseren geschiedt derhalve niet vanuit de polsen maar vanuit de schou ders, waarbij de handen elkaar vinden hoog boven het hoofd en de armen het bo venlichaam zijwaarts in beweging bren gen. Een aansteker om mee te wuiven komt van pas. In het op louter superlatie ven gebouwde showpaleis storten spea kers van alle kanten muziek over het publiek uit. Uit cafés komen de enthousi asmerende stemmen van entertainers. Door de 'straten' bewegen zich grappen makers en de argeloze passant loopt een flinke kans zichzelf op een van de talloze beeldschermen te zien, want overal zijn videocamera's. De juiste instelling is absoluut noodzake lijk om geestdrift op te brengen voor de wassen beelden van tv-persoonlijkheden uit Van der Ende's stal die je overal aan treft. Zo'n broeierig omhoog kijkende André van Duin moet in een bui van grote neerslachtigheid zijn geboetseerd. Sterk gekrompen en geteisterd door geelzucht en maagzweren staat daar onze eigen Jeff uit GTST en twijfel bekruipt ons ook bij de ontmoeting met een verbitterd kijken de vrouw achter traliesdat moet de slech te Martine zijn, reeds lang uit die soapse rie verdwenen. Tegenover een helverlichte Amerikaanse Hamburger-tent ('Broodje Biz') staat, de- biliserend, Rolf Wouters in grijs krijt streep-kostuum: op de ene hand toont hij ons een uitwerpsel met kaas dat kennelijk voor een broodje moet doorgaan, in de an dere hand houdt hij een fles Piper Heid- sieck champagne; vreemde combinatie. Het is vrij dagavond. We hebben gereser veerd voor de toegang (ƒ69,50), het diner 39,50) en de Broadway Soul Jam Show 5,-); voor parkeren komt er nog 12,50 bij, met reserveringkosten 238,- voor twee personen. De toegezonden informa tie is nogal summier. Een routebeschrij ving, plattegrond en een programma krijgen we pas bij binnenkomst in de glo rieuze hal. Daar valt meteen iets op wat ons de hele avond blijft verbazen: de tal rijke geüniformeerde jongens en meisjes die gereed staan om de binnenstromende en rondzwervende recreanten in de juiste stemming te kietelen. Want gezelligheid, daar gaat het om. Alles en iedereen is hier gezellig of moet dat worden. Maar soms is het dringen en dan schiet toch even een minder gezellige elleboog de verkeerde richting uit en het is telkens weer wachten op een plekje in de zalen vol show en spektakel. Vaak is het schreeu wen om boven het tumult der mega-in- stallaties uit te komen, soms is het dwalen Rock and rollcorner. of toch weer even zoeken naar dat wat een eerste vereiste is: de juiste instelling. Na wat drentelen langs de GTST-galerij, waarin alle bekenden uit heden en verle den van de serie ons in was vereeuwigd of vanaf beeldschermen aanstaren en waar in je alle mogelijke rekwisieten aantreft (ook het messensetje waarmee Laura de lieve Linda zo lelijk in het gelaat ver wondde) alsmede een overzichtje van GTST-bloopers, gaan we dineren. Dat kan in het Italiaanse Prima Pasta Restau rant, het Amerikaanse Backstage Restau rant of het Mexicaanse Taco's Tortilla's Restaurant, alle drie bevoorraad door de keuken van Martinair Partyservice. Wij hebben gereserveerd in het Italiaanse. Ookhier blijkt al direct dathet om de juis te instelling gaat. Ons wordt in het nog nagenoeg lege res taurant een weinig aangename maar on verbiddelijk voor ons gereserveerde plek aangewezen: naast de hevig' ruisende Tre- vi fontein van kunststof en vlak achter de kassa. Bovendien manifesteert zich plot seling een gitarist vlak naast de tafel. Per soneel schiet toe, meegedeeld wordt dat het voorgerecht zal worden gebracht (keuze is niet mogelijk) en dat we voor ons hoofdgerecht bij het buffet terecht kun- Onderuitgezakt in de Woutersweg. nen. Ook het voor ons reeds uitgezochte nagerecht zal aan tafel worden afgele verd. Het voorgerecht, Italiaanse vleeswaren met een tapenade en enige gezellige ver sierselen, verschijnt binnen een minuut op tafel. Als de van het hoofdgerecht-buf fet geschepte pasta, sauzen en een zalm- lasagna nog slechts gedeeltelijk zijn genuttigd, maakt een jonge, ranke ober aanstalten de borden weg te halen. Dat kan nog net worden venjdeld, maar het gebeurt opnieuw als de lepels nog volop bewegen in het nagerecht. De kwikzilve- rige dienaar rept zich reeds weg met één der borden, maar als hem een halt wordt toegeroepen, zet hij het bord terug met een krachtig 'belachelijk', en een amicaal tikje op onze schouder. Een gérant, leidinggevend gekleed, be luistert de hieromtrent geuite klacht aan dachtig en zegt dan: „Kijkt u eens, wij hebben drie zittingen per avond, telkens weer beginnen shows, musicals, voorstel lingen moet u weten, en de mensen willen graag op tijd zijn. Dus hebben ze niet meer dan een uur voor het diner." Hij kijkt op zijn horloge. „U bent er nu drie kwartier, over een kwartier al hebben we ginds de Broadway Show, dus begint de tijd toch echt wel een beetje te dringen." Maar dat 'belachelijk' zal hij even uitzoeken. En mag hij ons een drankje aanbieden? Als we vertrekken komt hij nog even zijn opwachting maken met aan zijn zijde de flitsende ober. Het blijkt een misverstand: met dat 'belachelijk' had ober zijn eigen optreden bedoeld en niet het onze en dat tikje op onze schouder was eigenlijk be doeld voor zijn eigen hoofd. Een blooper. De juiste instelling' is dan weer helemaal terug', maar dreigt weer even een deukje te krijgen als we aan de kassa de fles rode Valpolicella afrekenen. Stom, stom. stom en niet getuigende van de juiste mentali teit: we dachten zestien gulden, maar dat moest zestien dollar zijn, 48 gulden der halve. Wantwe zijn hierniet in Nederland maar in Amerika. Liefdesbus Overal hangen automaten waar je Neder lands geld kunt wisselen voor klinkende namaakdollars. Daar zitten dan guldens tussen om het bedrag kloppend te krijgen. Alles dient in dollars te worden afgere kend: een pilsje kost een dollar (drie gul den), een glas wijn twee (zes). Makkelijk voor het personeel en prettig voor Joop, die er tenslotte veel geld in heeft gestoken dat op de een of andere manier moet wor den terugverdiend. Heb je bij vertrek na al dat stappen toch nog' wat dollars over dan kun je die kwijt in de 'Last; Dollar Shop', waar heftig gekleurde souvenirs van En- demols soapseries in de vorm van t-shirts, riemen, ballpoints en buttons liggen uit gestald. De zware, neerdrukkende geur van iets akeligs hangt voor de zilveren All You Need is Love Caravan. Ratelband hier? Nee, de geur is kennelijk afkomstig van Voor Joop van den Ende's ShowBizCity moet je lang van te voren reserveren. Commercieel gezien lijkt dit Aalsmeerse project, nog geen twee maanden na de opening, een schot in de roos. Maar is het nu echt allemaal zo leuk? Verslaggever Dirk de Moor bericht: 'gezellig, gezellig'. De GTST-galerij in ShowBizCity. Danny van der Hoek uit Hoogvliet is de eerste Nederlander die een ruim tegraf krijgt. Op 26 januari wordt zeven gram van zijn as vanaf de luchtmachtba sis Vandenberg in Lompoc, Californië, aan boord van een ruimteschip in een baan om de aarde gebracht. Danny's fa milie heeft daarover nog één grote zorg: 'Hoe moet deze bijzondere plechtigheid worden betaald?' Hij was helemaal idolaat van de science fiction serie 'Star Trek'. De 15-jarige Danny van der Hoek uit Hoogvliet wilde dolgraag geloven in de prachtige wereld die in de tv-serie wordt gepresenteerd. Een wereld waarin mensen elkaar niet naar het leven staan, maar het heelal ver kennen om zichzelf te verbeteren. Danny's werkelijkheid was niet altijd zo vrolijk. „Dat mensen elkaar pijn doen vond hij moeilijk te verdragen", zegt zijn oom Karl-Heinz van Hardeveld, die spreekt namens de familie omdat Dan ny's moeder Tineke en Danny's vader de publiciteit zoveel mogelijk schuwen. „Alle toestanden in Bosnië, Algerije. Mensen die elkaar het leven niet gunnen. Kindermisbruik. Zinloos geweld. Het paste totaal niet in de manier waarop hij vond dat de wereld eruit moest zien," Zijn familieleden omschrijven Danny als een slimme jongen. Een wedstrijd zwemmer die een mooi leven voor zich had. Dat mooie leven kwam echter nooit tot volledige bloei, want op 17 september van het vorig jaar maakte Danny er een einde aan. Compleet onaangekondigd hing hij zich thuis op aan zijn broekriem. Hij had, legt Danny's 16-jarige vriendin Ruby Sahtoe uit, de avond te voren nog ruzie gehad met zijn vader. Maar dat conflict was uitgepraat. Niemand had dus reden extra alert te zijn. „De volgende dag", vervolgt Ruby, „heb ik 's ochtends nog' met hem gesproken." Diezelfde ochtend meldde Danny zich ziek op school. Hij belde zijn nichtje Jes sica en vroeg haar te komen omdat hij met haar wilde praten. Jessica zou haar neefje niet meer levend ontmoeten: Dan ny's vader vond zijn zoon dood. Samen met Jessica probeerde hij Danny nog te reanimeren. Vergeefs. „Het was onver wacht", zegt Ruby. Oom Karl Heinz: „We wisten dat hij het moeilijk had met het reilen en zeilen in de wereld, maar dit is niet te verklaren." Het idee om Danny, in navolging van Star Trek-bedenker Gene Roddenberry, een ruimtegraf te geven, ontstond tij dens het overleg met de begrafenisonderne mer. De vraag 'Hoe wilde Danny het zelf' bleek niet al te moeilijk te beantwoor den. Danny had, hoe absurd dat mis schien mag klinken bij een 15-jarige jon gen, wel degelijk nagedacht over zijn uitvaart, al had hij geen afscheidsbrief met details nagelaten. „Hij had met zijn nicht Jessica gepraat over hoe het moest als hij dood was zegt oom Karl Heinz.. „Danny had dat gezegd na de begrafenis van een doodgeboren neefje. Hij vond dat allemaal maar pop penkast. Die wens is gerespecteerd, en Danny is gecremeerd. Het enige wat we voor onszelf wilden beslissen is dat we Danny's laatste wens in vervulling kon den laten gaan. Hij wilde gelanceerd worden, net als Roddenberry Dat was voor hem de manier om afscheid te ne- Maar hoe organiseer je een ruimtegraf? „Ik had eerst het idee dat zoiets onbe taalbaar was", zegt Van Hardeveld. Maar wij zijn het gaan uitzoeken, en via Internet kwam ik al gauw in contact met Celestis in Houston, een bedrijf dat ruimtebegrafenissen verzorgt." Celestis huurt de ruimte in meteorologische en communicatiesatellieten bij het bedrijf Orbital Sciences Corporation. Als alles volgens plan verloopt, wordt op 26 januari een capsule met zeven gram van Danny's as de lucht in geschoten vanaf de luchtmachtbasis Vandenberg in Lompoc in Califomië. Aan boord zijn nog 27 andere capsules met as. De PTT heeft de capsiüe met Danny's as al naai de Verenigde Staten gebracht. „Zij zijn de enig'e die dat mogen doen", licht Karl Heinz toe. Celestis heeft nabestaanden nauwkeurig op de hoogte gebracht van hun rechten en plichten. Een hele baan om de aarde is het minimum. „Als de satelliet eerder te rug is, wordt-ie opnieuw de lucht in ge schoten", zegt Danny's oom. Verder wordt Danny's naam vermeld op een mo nument met de namen van alle mensen die een ruimtegraf hebben gehad, komt zijn naam op een Internet-site en ook in15 een speciaal boek. De familie kan zelfs vanuit de controlekamer zien wat er ge beurt aan boord van de satelliet die een camera aan boord heeft. De nabestaan den krijgen de videoband die daarvan wordt gemaakt. En er is een plechtigheid op de luchtmachtbasis. Emotioneel Danny's vader, die gescheiden leeft van Danny's moeder, zal tijdens die plechtig heid niet aanwezig zijn, omdat hij dat emotioneel moeilijk vindt. Danny's moe der, zijn broertje Robert en vriendin Ruby willen deze bijzondere gebeurtenis graag meemaken, maar dat is nog niet zeker want een ruimtegraf is een dure aangelegenheid. De ruimtebegrafenis zelf kost alleen al 10.000 gulden. „Tel daar drie vliegretours van 1400 gulden bij op en de verblijfskostendan kom j e al gauw op 15.000 gulden." Dat geld heeft Danny's moeder niet. Daarom is haar zwager Karl Heinz een actie begonnen om Danny alsnog te geven waar hij als Star Trek-fan zo vurig' naar verlangde. De datum van de lancering staat nog niet vast. „De geplande datum 26 januari is één dag na de Super Bowl", vertelt Karl Heinz. Dat grote American Football- evenement krijgt in Amerika altijd gi gantisch veel publiciteit, en Celestis is bang dat deze aandacht ten koste zal gaan van media-score van de ruimtebe grafenissen, Ook de Amerikaanse lucht macht kan nog roet in het eten gooien. Ondanks al deze onzekerheden is Van Hardeveld overtuigd van een goede af loop. Zelf gaat hij op eigen kosten mee. „Op deze manier willen wij hem tonen hoeveel_we van hem gehouden hebben", zegt hij.' „Na de lancering draait hij nog jaren boven ons, in een lange baan om de aarde, totdat hij de dampkring weer aan raakt. Hij wordt dan volledig verbrand. Een soort vallende ster eigenlijk. Dat is voor ons ook een manier om weer verder te gaan met het leven. Peter Louwerse

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 29