waterpas Willem van Oranje was een werktuig van God PZC reportage zaterdag 17 januari 1998 26 RUDEN RIEMENS FO TOGRAFIE Willem van Oranje is in opstand gekomen tegen de Spaanse overheersing uit weerzin tegen de inquisitie, uit medelijden met het verdrukte volk van de Nederlanden en uit afkeer van de 'hispanisering' en 'katholisering' van de Nederlanden, waardoor de Nederlandse adel meer en meer buiten spel kwam te staan. Tot deze conclusie komt Huib Klink in zijn proefschrift Opstand politiek en religie bij Willem van Oranje 1559-1568, een thematische biografie over de Vader des Vaderlands. De hervormde predikant Klink is na uitgebreide studie tot de slot som gekomen dat het niet eigenbe lang was dat Oranje dreef, maar christelijk medelijden. Hij baseert zijn mening op tot nu toe ongelezen correspondentie van de prins. Daar uit blijkt volgens Klink dat Willem van Oranje diep begaan was met het lot van de protestanten in de Neder landen die door de Spaanse vorst Phi lips als ketters werden vervolgd. De prins beschouwde het als zijn taak en roeping om hen te beschermen. Huib Klink promoveerde onlangs op een studie naar het waarom van Oran- je's houding. Handelde de prins bij voorbeeld onder invloed van de Lutheranen, of voelde hij zich juist gesteund door de Calvinisten? En hoe keek Willem van Oranje aan tegen het recht van opstand, dat zowel door de Lutheranen als door de Calvinisten wordt erkend? Het recht van opstand heeft betrek king op de vraag in hoeverre een volk in verzet mag komen tegen de over heid. De volgelingen van Luther stel len zich op het standpunt dat als de keizer tegen alle natuurlijke rechten en tegen elke vorm van billijkheid grof onrecht gebruikt, men zich tegen hem moet verdedigen. De volgelingen van Calvijn vinden dat als de keizer zich te buiten gaat aan dergelijke ex cessen, de lagere overheden (de adel) het volk tegen deze tiran moet be schermen. Willem van Oranje, zo blijkt uit de studie van Klink, mag worden beschouwd als een mengvorm van beide stromingen. Totaalbeeld Klink (39) heeft het gevoel dat door zijn studie een completer beeld is ont staan van Oranje, die door de eeuwen heen afwisselend is afgeschilderd als een opportunist, een slimme politicus, een liberaal en humanist. ,,Ik durf te zeggen dat ik alle brieven voor zover daarvan het bestaan bekend is, heb doorgenomen. Nu is er een totaal beeld van Oranje mogelijk", zegt Klink. De Hoornaarse predikant heeft een verrassende hoeveelheid brieven ge traceerd die waren geschreven door en aan Willem van Oranje. „Op alle vorstenhoven worden die brieven be waard. Ik heb zelfs kladjes terugge vonden!", zegt hij enthousiast. Klink dook voor zijn onderzoek in de archie ven van het Koninklij k Huis en Duitse vorstenhuizen. „Groen van Prinsterer heeft in de vorige eeuw een aantal brieven van Willem van Oranje gepu bliceerd, maar hij heeft nooit gekeken in de Duitse archieven. Pas in de jaren zeventig heeft het Instituut voor Ne derlandse Geschiedenis deze brieven, voor het merendeel uit de periode 1560-1564 geïnventariseerd, maar niet bestudeerd. Dat heb ik gedaan." Een monnikenwerk, al was het alleen maar omdat de brieven met de hand waren geschreven in oud-Duits. „Bo vendien behandelden ze zoveel ver schillende onderwerpen, dat ik alle brieven systematisch heb moeten or denen voordat ik er wat mee kon", zegt Klink. „Men had me van tevoren al gewaarschuwd dat ik me waagde aan een prestigieus onderwerpEr zit ten zo veel kanten aan Willem van Oranje. Hij was ontzettend slim, zeer diplomatiek en hij liet nooit het ach terste van zijn tong zien, Hij zei van alles, maar het was soms moeilijk te begrijpen wat hij nu werkelijk be doelde. Soms lijkt het alsof hij de vij and naar de mond praat, terwijl hij tegelijkertijd juist bezig is hem te on dermijnen." Als voorbeeld van Oranje's ondoor grondelijke houding noemt Klink in zijn studie de brieven die Oranje in de zomer van 1562 schreef aan Duitse vorsten. Daarin gaf hij in geheim schrift staatsgeheimen prijs. Name lijk dat Philips II van plan was de pro testanten uit te roeien. Dit nieuwtje had Hendrik II van Frankrijk per on geluk uit zijn mond laten vallen tij dens een gesprek met Oranje, in 1559. Lange tijd werd in historische krin- gen aangenomen dat dit gesprek tus sen Hendrik en Willem niet zou heb ben plaatsgehad, maar inmiddels heeft Klink de authentieke brieven gezien waarin naar deze ontmoeting wordt verwezen. „Vanaf dat moment raakt Oranje ver vuld van wat hij zelf noemt 'christe lijk medelijden' met het lot van de protestanten. Misschien is dat voor Oranje het beslissende moment ge weest waarop hij besloot zich voor honderd procent te wijden aan de op stand. Hij ziet het als zijn taak, zijn goddelijke roeping om leiding te ge ven aan het verzet." Oranje had gehoopt op steun van de Lutheranen, maar werd daarin te leurgesteld. De Duitse vorsten, met wie hij mede door zijn huwelijk met Anna van Saksen, een vertrouwelijke band onderhield, waren niet bereid om zich op Oranje's verzoek concreet uit te spreken over de vraag: mag je terwille van religie in opstand komen tegen de overheid? Oranje zocht ver volgens toenadering tot de Calvinis ten en besloot de hei-vormden in Ne derland te willen beschermen. Volkskerk 'De motivatie voor het verzet van de prins komt overeen met en staat in de lijn van het protestantse verzets- recht', schrijft Huib Klink in zijn boek. 'De lagere overheden zijn van Godswege geroepen om de vrijheden en rechten van het volk te bescher men.' Van Oranje bestaan nauwelijks theo- logisch-dogmatisch inhoudelijke uit spraken over de leergeschillen die zich voordeden in de tijd van de Her vorming. De geloofsuitspraken die hij deed, hebben alle te maken met de praktisch-politieke situatie waarin hij verkeerde. Wel laten ze in toene mende mate een groot vertrouwen in God en in de rechtvaardigheid van de opstand zien. Dat blijkt bijvoorbeeld ook uit de tekst van het Wilhelmus. Huib Klink heeft met zijn studie naar de beweegredenen van Oranj e niet al leen de beeldvorming rond deze illus tere figuur gewijzigd. „Als christenen predikant geloof ik in de hand van God in de geschiedenis. In die zin be schouw ik Oranje als een werktuig van God. Als hij er niet was geweest, was de staat der Nederlanden waar schijnlijk nooit ontstaan. Zijn gewa pende verzet luidde de Tachtigjarige Oorlog in, en legde de basis voor de huidige Nederlandse staat, konings huis en Nederlands Hervormde Kerk, zeg maar de volkskerk." Klinks bewondering voor de prins van Oranje was al groot, maar is door zijn studie zo mogelijk nog gestegen. „Wat ik bewonder is zijn enorme grootmoedigheid, zijn tolerantie. Zijn begaanheid met het volk. En zijn taai heid. Willem van Oranje wordt wel eens vergeleken met Erasmus, maar waar Erasmus het opgaf wanneer het al te moeilijk werd, ging Oranje juist door." Trudy van der Wees Willem van Oranje op jeugdige leef tijd; houtsnede door Cornelis Antho- niszoon, circa 1545. C5''!>rii^ftnKiiamrivUin^cfoinl)4frolaaf{urtfröUurc^piu:mo}t5ctjrtH'{lrftta(^Cafilci«Ctj1(0ur»,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 26