Ruïnes vertellen een eigen verhaal over het verleden Xenakis Ensemble neemt cd op PZC Grenzen slechten, grenzen scheppen Nieuw boek biedt kansen voor beter beleid antieke overblijfselen zeeland 14 0118-417500 kunst cultuur zaterdag 3 januari 1998 De overblijfselen van de middeleeuwse kerk in Buttinge. foto Wim Riemens door Rinus Antonisse Het is op de keper be schouwd een wonder bo ven wonder dat er in Nederland nog historische ruïnes bestaan. Gelet op de nationale hang naar properheid en de innner aanwezige sloopdrift is elk be waard gebleven gebouwd frag ment mooi meegenomen. Waarschijnlijk ooit over het hoofd gezien en/of staande op een plek die toevallig niet voor andere doeleinden is opgeëist. Daarom zijn er zo hier en daar nog wat restanten te vinden, soms in verregaande staat van verval, soms met meer of min der succes gerestaureerd. Ge lukkig maar. want ruïnes ver tellen een eigen verhaal over het verleden en spreken vaak veel meer tot de verbeelding dan menig fraai gespaard mo numentaal pand. Tot op heden hebben ruïnes in Nederland niet de aandacht ge kregen die ze verdienen, zegt directeur A L. L. M. Assel- bergs van de Rijksdienst voor de Monumentenzorg. Hij schrijft dat onder meer toe aan het feit dat veel ruines, anders dan in veel buitenlanden, wei nig bekend en moeilijk te vin den zijn. Asselbergs vindt het hoog tijd dat er een duidelijker beleid komt voor deze restan ten uit vroeger tijden. Om zo doende de ruïnes op hun waar de te kunnen schatten, om ze in al hun onderdelen te kunnen begrijpen en om ze zo goed mo gelijk in stand te houden. As selbergs: „Kortom, om er maxi maal van te kunnen genieten." Het boek Ruïnes in Nederland, uitgegeven in de reeks Cultuur historische Studies, biedt een berg bouwstenen voor een be ter beleid. De ruïne wordt uit voerig en vanuit verschillende invalshoeken belicht: als (cul tuurhistorisch object, als the ma in kunst, literatuur en land schap, als vestigingsplaats voor flora en fauna. Uiteraard wordt ook aandacht besteed aan de aloude discussie over de mate van restauratie en conser vering van ruines. In een over zicht van de belangrijkste his torische ruïnes van Nederland worden er 81 in woord en beeld belicht. Vier ervan bevinden zich in de provincie Zeeland: de Sint-Michaëlskerk bij Buttin ge, de folly bij Zorgvliet inElle- woutsdijk, de Dubbele of Bol- lewerkspoort in Hidst en de Stenen Beer of Westpoort in Sluis. Slechts weinig gebouwen zijn in staat om zoveel emoties los te maken als ruïnes. Emoties die stil worden verwerkt of een uit weg krijgen in de vorm van een gedicht of schilderij. Geen en kel gebouw is een vruchtbaar der inspiratiebron geweest dan de ruïne. In de Romantiek was zij bron van literaire en artis tieke hoogtepunten, dankzij een onweerstaanbare aantrek kingskracht. Vooral in de acht tiende en negentiende eeuw was dat sterk het geval. Nu is in het bijzonder de vraag actueel: mag een ruïne verder vervallen of moet de monumentenzorg erop los worden gelaten en zo ja, in welke mate. Het verval vertragen of de boel (ingrij pend) herstellen. Is een geres taureerde ruïne nog wel een ru- ine? Als schrijnend voorbeeld van hoe het niet moet geldt de in 1965 uitgevoerde recon structie van de kapel te Hooge- lande bij Grijpskerlce, waarbij van de bestaande bouwval een te gaaf kerkgebouw werd ge maakt. De ruïnes zijn zeer ongelijkma tig over Nederland verspreid. De oostelijke en zuidelijke pro vincies tellen er veel meer dan Holland, Zeeland en Utrecht. Gelderland en Limburg zijn goed voor meer dan de helft van de belangrijkste objecten. De meeste zijn te vinden in het stroomgebied van de grote ri vieren Maas, Waal, Rijn en IJs- sel. Opmerkelijk is de situatie in Noord- en Zuid-Holland, waar ruïnes voornamelijk voorkomen in het gebied achter de duinen. De noordelijke pro vincies Groningen, Friesland en Drenthe vertonen een opval lende witte vlek. Het leeuwen deel bestaat uit overblijfselen van kastelen en adellijke hui zen. Verdedigingswerken als poorten en militaire verster kingen vormen een minderheidsgroep (stadsmu ren, bekadingen, tuinmuren en dergelijke zijn buiten beschou wing gelaten). Kerk In Buttinge staat aan de oost zijde van de weg naar Grijps- kerke, tussen twee tuinen ach ter de huizen, een fragment van de noordwesthoek van de voor malige middeleeuwse kerk. Waarschijnlijk is de kerk ver vallen toen de kerkelijke ge meente Buttinge werd opgehe ven. De kerk, gewijd aan de aartsengel Michaël, moet om streeks 1400 zijn gebouwd en werd na de Reformatie niet meer gebruikt. De ruïne is ei gendom van de Nederlands Hervormde Kerkte Grijpsker- ke. Er staat een schuur tegen aan. Het bewaarde muurfrag ment is uit kloostermoppen opgetrokken en drie meter hoog. Op de muurkruin is een bijzondere vegetatie ontstaan en aan de voet van de muur groeit tongvaren. Aan de zuidzijde van Elle- woutsdijk ligt in de tuin van het huis Zorgvliet, verscholen tus sen de bomen, een restant van een negentiende-eeuwse ruïne achtige folly in de vorm van een Romeins aquaduct. De buiten plaats Zorgvliet is aan het eind van de negentiende eeuw ge bouwd in opdracht van J. C. van Hattum, die in 1881 het ambacht Ellewoutsdijk kocht. In het park waren romantische elementen opgenomen, met daarin ook het restant van de motte, een middeleeuwse burcht. Met de kloostermoppen ervan werd de folly gebouwd. Bij een bombardement in 1944 ging het huis verloren. Het landgoed is later in tweeën ver deeld en op beide terreinen is een nieuw huis gebouwd. De ruïne, overwoekerd met klimop die de bogen in stand houdt, is nooit gerestaureerd. V eronderstellingen Op de oude vestingwallen van Hulst bevindt zich aan de noordwestzijde van de stad de ruïne van de middeleeuwse Bollewerkspoort, een dubbele land- en waterpoort. De poort is tijdens eenbelegin 1596 door kanonvuur verwoest, werd in 1956 herontdekt, ontgraven en tussen 1959-1967 geconser veerd. De arduinstenen gevels waren erg goed bewaard geble^ ven, evenals de oude bestrating en de kademuren van de haven binnen de stad. Er zijn geen af beeldingen van de poort be kend, zodat de reconstructie deels op veronderstellingen be rust. De ruïne is met het oog op vandalisme afgesloten voor publiek, maar vanaf het Brede- rode-bastion goed te bezichti gen. Aan de zuidwestzijde van Sluis liggen de overblijfselen van de voormalige stadspoort de Ste nen Beer (ook wel Brugse poort of Westpoort). Bij de verove ring van de stad in 1587 door de Spanjaarden werd de poort zwaar beschadigd; bij de aan leg van nieuwe fortificaties verdwenen de resten groten deels onder een aarden wal. Belgische schippers die tijdens de Eerste Wereldoorlog werke loos met hun schepen in de ha ven lagen, werden ingezet bij de ontgraving. In 1972 begon de (langdurige) restauratie, waarbij vooral is gelet op de netheid en toegankelijkheid voor bezoekers en volledig voorbij is gegaan aan het wezen van de ruïne. Er loopt een wan delroute langs de poort. Ruïnes in Nederland. Onder redac tie van A G. Schulte. Uitgave Waanders in Zwolle, in samenwer king met de Rijksdienst voor de Monumentenzorg. ISBN 90 400 9974x. Prijs 69,50. SCHOONMAAKBEDRIJF BLEIJENBERG B.V. voor totaaD schoonmaak onderhoud gecertificeerd volgens de NEN-ISO 9002 Literatuur en grafiek van Nederlandse en Vlaamse kunstenaars door Ernstjan Rozendaal BREDA - Parabels bieden soms de helder ste verklaringen. Deze bijvoorbeeld: „Van iemand die een muurtje om zijn tuin met selde zei men in mijn geboortedorp dat hij zich vrij aan het zetten was. Hoezo vrij? Zette hij zich dan niet juist gevangen? Neen, want hij bracht ook een poortje aan in die muur waarlangs hij in de lente zijn zaai- en plantgoed aan kon voeren en in hel najaar zijn oogst af kon voeren, maar dat hij elke avond, voor het slapengaan dicht kon doen." Het is de epiloog die de Vlaamse auteur Walter van den Broeck heeft geschreven bij zijn verhaal 'Voor een levende grens', een van de vijf teksten die deel uitmaken van de expositie Grafiek, op de grens (2). Elke tekst was voor een zuid-Nederlandse én een Vlaamse kunstenaar inspiratie bron voor een serie grafische werken. De werkstukken van de tien kunstenaars en vijf auteurs zijn op het ogenblik tentoon gesteld bij de Nieuwe Brabantse Kunst Stichting in Breda en het Provinciaal Centrum voor Beeldende Kunsten in Has selt. Van den Broeck verduidelijkt in één ali nea nog eens de essentie van zijn verhaal, dat een pleidooi is voor een grens die 'veel meer is dan een domme afsluiting': „Een grens is een soepele en poreuze scheiding tussen binnen en buiten waarop een le vendige dialoog, een intensief en veelzij dig ruilverkeer plaatsheeft." De tekst is bijna programmatisch voor het in alle opzichten geslaagde project Gra fiek op de grens (2). Plet is precies de po- j-euze scheiding tussen Vlaanderen en de Nederlandse provincies Zeeland, Noord- Brabant en Limburg die de levendige dia loog en het veelzijdige ruilverkeer moge lijk maakt waarvan deze expositie de weerslag is. Rond het thema grens zijn vijf verrassen de teksten geschreven waarvan goed voorstelbaar is dat zij de fantasie van beeldend kunstenaars prikkelen. De Zeeuwse bijdrage komt van PZC-hoofd- redacteur en schrijver Andreas Oosthoek. In de grafische ateliers van Kasterlee, Eindhoven en 's-Hertogenbosch zijn vijf kunstenaarskoppels, elk bestaande uit een Nederlander en een Vlaming, met de teksten aan het werk gegaan. Marinus van Dijke is de enige Zeeuwse kunstenaar die deelneemt. Met Albert Daniëls nam hij Oosthoeks tekst 'Schermutselingen aan de grens (drie associaties)' als uitgangs punt voor zijn grafiek. De beeldende wer ken zijn in hun veelzijdigheid eveneens verrassend. Opvallend is hoe ruim de kunstenaars het begrip grafiek hebben genomen. Tal van technieken zijn gebruikt, van zeefdruk tot ets, maar daarbij is het niet gebleven. Ton Slits heeft Van den Broecks idee van een poreuze, ademende grens letterlijk ver beeld door zijn grafische afbeeldingen op te hangen in een doos met een van gaten voorziene deksel die voor meer dan de helft is opengeschoven. Fosforpigment Het is niet van alle werken af te lezen of de kunstenaars die zich op dezelfde tekst ba seerden ook in alle gevallen hebben sa mengewerkt. Bij Jos van der Sorame en Eric van de Pitte is dat zeker wel het geval Zij hebben hun zeefdrukken met fosfor pigment in een donkere, met zwarte gor dijnen afgesloten, ruimte gehangen, waardoor in feite een installatie is ge maakt. De afbeeldingen illustreren het verhaal 'Achter het hek' van Kamiel Van hole, maar de opstelling doet dat ook. Vanhole schrijft namelijk over een jongen en een meisje die zich in een oude spoor tunnel wagen. Margriet Kemper heeft een dialoog ge schreven tussen iemand die Nederlands en iemand die Keltisch spreekt. De poëzie van Gwy Mandelinck gaat over een postu me ontmoeting. Respectievelijk Linda Vinck/Jolande Traa en Jan Vermeulen- /Magdalena Peltzer maakten daarbij gra fiek die - onder meer - als illustratie kan worden gezien van de tekst. Dat geldt niet voor de werken die Daniëls en Van Dijke maakten bij de drie associaties van Oost hoek. Zij associeerden op hun beurt op zijn mild-ironische 'Schermutselingen aan de grens'. De verleiding is groot'om de tekst van Oosthoek, net als die van Van den Broeck, programmatisch op te vatten. Hij schrijft: „Wie grenzen wil opdoeken, doet daarmee - geheel inclusief - een dringend beroep op kunstenaars om grenzen te scheppen. Duidelijke grenzen vanwege de autonomie der dingen, zelfbeschikking, de onaantastbaarheid van kunst en veel anderezaken." Van Dijke houdt zich bezig met het duin gebied, een grens bij uitstek. Zeer conse quent werkt hij door op wegen die hij eer der al is ingeslagen. Juist door dat'te doen, lijkt hij de aanmaning van Oosthoek ter harte te nemen. Het is een dergelijke dub belheid die de samenwerki ng tussen Oost hoek, Daniëls en Van Dijke tot een geslaagd voorbeeld maakt van het veelzij dige ruilverkeer dat Grafiek op de grens (2) kenmerkt. De exposities in Breda en Iiassell duren tot en met 1 februari. Maandagen gesloten. Prijs cata logus f 15.-. Van 27feb t/m 5 april is Grafiek op de grens 2 te zien in Vlaams Cultureel Centrum De Brakke Grond in Amsterdam. door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Vanuit de concertzaal in de Kloveniers doelen in Middelburg lopen en kele dikke kabels naar het trap penhuis. Wie ze volgt komt beneden in de kleedkamers die tijdelijk een volstrekt andere in richting hebben gekregen. De wanden zijn met donkerblauwe doeken afgedekt, achter een mengtafel zitten drie technici van LAC Sound/Studio Rei- merswaal en uit grote boxen klinkt glashelder het overspan nen gestrijk en geroffel van de compositie die boven ook te ho ren was, alleen daar gedempt door de isolerende klapdeuren van de concertzaal. Tegen de achterwand van de geïmprovi seerde studio zit directeur Ad van 't Veer van Nieuwe Muziek Zeeland met zijn neus in de par tituur van Xenakis' Thalleïn. Want dat is het stuk dat boven door het Xenakis Ensemble wordt uitgevoerd en beneden op cd wordt opgenomen. Behalve een plaats waar bijzon dere hedendaagse muziek ten gehore wordt gebracht, is het Centrum Nieuwe Muziek van tijd tot tijd ook een laboratori um waar deze muziek ontstaat of wordt vastgelegd. Vrijdag en vandaag is dat het geval. Aan sluitend op het Nieuwjaarscon cert is het Xenakis Ensemble in Middelburg gebleven om opna men te maken voor een cd die waarschijnlijk deze zomer, tij dens het Festival Nieuwe Mu ziek, wordt gepresenteerd. Daarop komen vier composi ties. Van Iannis Xenakis wordt behalve Thalleïn ook O-mega opgenomen. De titel geeft aan dat het wel eens zijn laatste werk zou kunnen zijn. Verder (Advertentie) staan Waakvlam van Willem Breuker en Concerto para ma rimba van David del Puerto op het repertoire, De beide laatste componisten zijn bij de cd-opnamen aanwe zig. Breuker is bovendien artis tiek leider van BV Haast, de maatschappij die de geluids drager uitbrengt. Hij vertelt hoe het initiatief is ontstaan. „Ad van 't Veer kwam naar mij toe en zei: 'We gaan een cd opnemen waar jouw compositie ook op komt te staan.' Ik vroeg: 'Zo, en waar komt die cd dan uit?' Zegt hij: 'Bij jou, natuurlijk.' Zo gaat dat dus. Maar het is eigenlijk wel logisch, want wij hebben in het verleden ook cd's van Nieu we Muziek uitgebracht. En als het nu niet gebeurt, was het nooit gebeurd. Van 't Veer heeft het doorgedrukt. Hij is zo'n Zeeuwse stijfkop. Hij heeft zo'n idee in zijn hoofd en op een ge geven moment jaagt hij de kogel door de kerk. Dat is ook de juiste mentaliteit. Je ideeën uitvoeren, zodat er weer ruimte komt voor nieuwe ideeën." Vervroegd Volgens Van 't Veer was het aan vankelijk de bedoeling de cd volgend jaar uit te brengen, als het dertigjarig bestaan van Nieuwe Muziek Zeeland wordt gevierd. Praktische redenen hebben de opnamen vervroegd. Het Xenakis Ensemble was be schikbaar en, aldus Van 't Veer, op dit moment in topvorm. „We hebben er een mooi huis voor, de goede techniek en van de zomer hebben we al proef opnamen ge maakt. 'We doen het nu', zeiden we dusHet werd ook tij d om het klavecimbelconcert van Breu ker, dat in opdracht van Nieuwe Muziek is geschreven, op de plaat te zetten." Breuker zegt alleen aanwezig te zijn omdat Van 't Veer hem heeft gevraagd. Bij de opnamen speelt hij geen rol. „Het kan ook zonder mij. De noten staan in de partituur, ik heb daar niks aan toe te voegen. Misschien kan ik nog eens mijn mening geven als de dirigent of de musici iets on duidelijk vinden, maar dat is peanuts hoor." Traditie Ook Del Puerto dicht zichzelf een beperkte rol toe. „De diri gent heeft de leiding. Gelukkig verschilt zijn visie op de compo sitie weinig met die van mij. En de uitvoering van het Xenakis Ensemble is fantastisch. Ik heb het stuk nooit beter gehoord. Dat komt omdat zij met passie spelen. Zij zijn meer dan tech nisch begaafde musici die hun partij uitvoeren. Zij leven zich in het stuk in en hebben kennis van de traditie. Dat is belang rijk want als componist grijp ik terug op een aantal vormen die tot voor kort taboe waren bij de foto Lex de Meester avant-garde. Ik hecht veel be lang aan harmonie, melodie en een eenduidig ritme. Dat zijn dingen die lange tijd als te tradi tioneel werden gezien. Toch zie je dat een modern orkest als hel Xenakis Ensemble er uitste kend mee overweg kan." Breuker is zeer te spreken ovei het geluid dat wordt verzorgd door Zeeuwse technici. De par tijen worden direct op twee spo ren ingespeeld, zodat een mis achteraf overbodig is. Als de af stelling goed is, en dat is volgens Breuker het geval, wordt op die manier het geluid van een con cert het dichtst benaderd. Ook dirigent Diego Masson is opgetogen. „We kennen deze zaal en voelen ons hier thuis. Op de techniek hebben we niets aar. te merken. Dat maakt het opne men hier veel prettiger dan if een studio die we niet kenner, met technici die we niet kennen Het is heel bijzonder dat Nieu we Muziek ons deze cd laat ma ken. Platenmaatschappij er. willen tegenwoordig alleen no| albums opnemen waarvan ze gegarandeerd duizenden exem plaren verkopen. Dat zal mei deze niet gebeuren. Maar de muziek is zó fantastisch. Hei zijn enkele van onze favoriete stukken, Dan is het toch gewel dig dat iemand als Van 't Veer ons uitnodigt ze op de plaat te zetten?" Werk van Albert Daniëls. foto Peter Cox

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 48