Moslimgemeenschap versplintert Het rococo van de pop mag weer Blik op complexe Molukse cultuur Hollandse blues bestaat dus écht! zeeland woensdag 31 december 1997 14 Kleine groepen zoeken steeds vaker naar eigen ruimte om hun geloof te beleven Afrekening in Vlissingen beboet Terpstra opent nieuw Ter Weel Brand in container snel geblust Betrapt op rijden onder invloed Diefstal uit vakantiehuis Groede Gauwdieven slaan hun slag Drankrijder maakt brokken kunst cultuur MIDDELBURG - „Jou moet ik hebben", zou een 21-jarige Vlissinger tegen een plaatsgenoot hebben gezegd toen ze el kaar vorig jaar mei tegenkwamen op het Bevrijdingsfestival in Vlissingen. Niet veel later werd de man vastgepakt, gesla gen en getrapt. De verdachte, die dinsdag niet op de zitting van de Middelburgse politierechter verscheen, had de mis handeling ontkend. Het slachtoffer was door hem zo onder druk gezet dat deze zijn aangifte bij de politie later weer had ingetrokken. Dat belette niet het doorgaan van de strafzaak. Gezien de getuigenis van de moeder van het slachtoffer vond de politierechter dat er voldoende bewijs was. De Vlissinger werd veroordeeld tot 750 gulden boete en twee weken voor waardelijke gevangenisstraf. GOES - Staatssecretaris E. Terpstra opent zaterdag 21 maart officieel de nieuwbouw van verpleeghuis Ter Weel in Goes. De staatssecretaris was enkele weken geleden op bezoek in Ter Weel en beloofde toen de opening te verrichten. De openings handeling is om 14.00 uur. TERNELTZEN - De brandweer in Terneuzen moest dinsdag uitrukken voor een brand in de Arsenaalstraat. Bij aankomst bleek dat een glascontainer in brand stond. Onverlaten had den vuurwerk in de container afgestoken, waardoor een en ander was gaan branden. De brand kon met klein materieel snel worden bedwongen. De schade bleef beperkt. BURGH-HAAMSTEDE - Een 54-jarige automobilist uit Burgh-Haamstede is maandagnacht in zijn woonplaats be trapt op rijden onder invloed. Daarbij bleek dat hij bijna drie keer de toegestane hoeveelheid alcohol in zijn bloed had. Zijn rijbewijs werd ingevorderd en hij kreeg een rijverbod van ze ven uur opgelegd. GROEDE - Uit een vakantiewoning aan de N58 in Groede verdween een televisie en een videorecorder met een waarde van 1700 gulden. De 44-jarige eigenaar uit Düsseldorf (D) ontdekte de inbraak maandagmiddag, maar het is nog onbe kend wanneer de diefstal werkelijk gepleegd is. S LUIS - Tij dens het winkelen op de Kaai in Sluis werd een 59- jarige vrouw uit het Belgische Handzame maandagnamiddag het slachtoffer van een zakkenroller. De gauwdief ging ervan door met een paar honderd gulden. Ook in Hulst sloeg een zakkenroller zijn slag. Dit keer werd een 41-jarige vrouw uit Lamswaarde op de Vismarkt het slachtoffer. Zij mist haar portemonnee met daarin honderd gulden. SAS VAN GENT - Op de Westkade in Sas van Gent verloor maandagnamiddag een 30-jarige automobilist uit het Belgi sche Evergem de controle over zijn auto. Hij botste tegen een verkeersbord en kwam tot stilstand op een verkeersheuvel. Zowel het verkeersbord als de auto raakte hierbij beschadigd. De politie nam de man een ademtest af, waaruit bleek dat hij bijna drie keer meer alcohol ophad dan is toegestaan. Met een rijverbod van zes uur en een dagvaarding werd de Belg naar huis gestuurd. Vlissingen. En hun dagelijkse gebeden zegden ze meestal thuis op. Sinds Goes een eigen moskee heeft, komt een groep van zo 'n 2 5 tot 3 0 mannen er re gelmatig bij elkaar. De Marok kaanse moslims zouden ook graag een gebedsruimte voor vrouwen inrichten, maar dat is nog niet van de grond geko men. Gevaarlijk Het stichten van moskeeën voor kleine groepen moslims gebeurt niet alleen in Goes. Volgens H. Akdag is het een trend die overal zichtbaar is. Persoonlijk vind ik het een ge vaarlijke ontwikkeling", zegt de provinciaal consulent min derheden. Hij wijst erop dat Arabische landen dergelijke initiatieven veelal financieel ondersteunen en op die manier proberen invloed uit te oefe nen. Verder vreest Akdag dat de re ligieuze versplintering de inte gratie van moslims in de Nederlandse samenleving frustreert. „En daar moeten wij ons met z'n allen zorgen om maken. De provinciaal consu lent denkt dat er twee manie ren zijn om de versnippering tegen te gaan. Hij pleit voor het vergroten van kennis over de achtergronden van de huidige religieuze ontwikkelingen. Akdag is van mening dat deze voortkomen uit de grote werk loosheid onder etnische min derheden. Verder denkt hij dat ook het bevorderen van verdraag zaamheid de toenemende ver splintering kan tegenhouden. Akdag wijst op de werkgroep dialoog christendom, joden dom en islam, die sinds twee jaar actief is. Een recent initia tief dat uit deze groep is voort gekomen, is het bezoek van enkele moslims aan de Hof- pleinkerk in Middelburg. Aan het einde van de Ramadan zal een delegatie van de Raad van Kerken een tegenbezoek bren gen aan de Demarary-moskee in de Zeeuwse hoofdstad. „De overeenkomsten tussen die drie religies zijn ontzettend groot", zegt Akdag, „Ze beginnen allemaal bij dezelfde Adam en Eva." door Caroline Moerland GOES - Voor de moslimge meenschap in Midden-Zee land begint "dezer dagen de Ra madan. Als de maan in de juiste positie staat, vangt een periode van 29 dagen vasten aan. Op vallend is dat steeds vaker klei ne groepen moslims op zoek gaan naar een eigen ruimte om hun geloof te beleven. Zoals in Goes, waar de Marokkaanse gemeenschap in een pand aan de A Joachimikade een ge bedsruimte heeft ingericht. Provinciaal consulent minder heden H. Akdag vindt deze ver splintering zorgwekkend. Hij is van mening dat die de inte gratie niet ten goede komt. De meeste moslims in Midden- Zeeland wonen in de steden, maar ook een dorp als Rilland heeft een relatief grote Turkse' gemeenschap. De Zeeuwse volgelingen van Mohammed vieren de vastenmaand Rama dan doorgaans in een vereni gingsgebouw. Sommige plaat sen beschikken ook over een eigen moskee, zoals Middel burg en Vlissingen. Soberheid Ook moslims in Goes hebben sinds enkele j aren een eigen ge bedsruimte, wat niet bij veel inwoners van de gemeente be kend is. In een pand aan de A Joachimikade heeft de Marok kaanse gemeenschap een mos kee ingericht. Soberheid kenmerkt de schaars gemeubi leerde ruimte. Er staan alleen een zetel voor de imam en een kast met daarin de Koran en andere religieuze boeken. Dia gonaal op de met tapijt beklede vloer liggen lopers in oosters motief en aan de muur hangen posters van bekende moskee- en. De Marokkaanse gemeenschap in Goes had de ruimte voor het eerst in gebruik tijdens de Ra madan van 1994. Daarna moesten de moslims plaats ma ken voor een andere organisa tie waaraan het pand was be loofd Toen die na een j aar weer vertrok, werd de Organisatie Marokkaanse moslims Goes de officiële huurder. Enkele tien tallen mensen die regelmatig gebruik maken van de gebeds Beheerder T. Eluarichi van de Goese moskee. ruimte brengen samen de huur op. Samen het geloof beleven heeft de voorkeur boven thuis bid den, legt beheerder T. Eluarichi van de Goese moskee uit. Vijf keer per dag het gezicht naar het oosten buigen is een van de pijlers waarop de islam rust. Dat doen we zo 'n twee tot drie keer per dag hier in de moskee en verder thuis of op het werk" zegt Eluarichi. Elke vrijdag komt een imam uit Krabben- dijke naar Goes om met de ge lovigen de Koran te lezen en sa men te bidden. „Vrij dag is voor ons wat zondag is voor de christenen of zaterdag voor de joden", verklaart de beheerder. Vasten Zoals elke religie haar hoogtij dagen heeft, is de Ramadan een belangrijke periode voor de is lamitische gelovigen. Gedu rende ruim vier weken vasten de moslims van zonsopgang tot zonsondergang. Ook mogen man en vrouw tijdens dit ge deelte van de dag bijvoorbeeld geen gemeenschap hebben. Na deze periode van matiging volgt het suikerfeest. Dat is vergelijkbaar met het carna val. Eluarichi: „Dan krijgen de kinderen bijvoorbeeld cadeau tjes en nieuwe kleren, bezoe ken we familie en eten en drin ken we samen." Tijdens de Ramadan speelt de gebedsruimte een nog belang- foto Dirk-Jan Gjeltema rijkere rol in het leven van de gelovigen dan anders. De gees telijk leider bezoekt de Goese moskee in die periode elke avond in plaats van één keer in de week. De gelovigen bidden dan samen een speciaal gebed, de tarahue. Vaak eten en drin ken ze ook samen. Voordat de moslims in Goes een eigen gebedsruimte hadden, gingen ze tijdens de Ramadan vaak naar de moskee in bij voorbeeld Bergen op Zoom of MIDDELBURG, Concertzaal 'Adem uit', programma met songs van Maarten van Roozendaal, met Egon Kracht op contrabas doorWillem Nijssen Een degelijke verklaring heb ik er niet voor, maar stie kempjes denk ik regelmatig dat Engelse songteksten veel beter klinken dan Nederlandse. Ge lukkig bestaat er tenminste nog een bescheiden aandeel echt goede Nederlandstalige pop. Voor de blues was ik minder overtuigd, maar wie Maarten van Roozendaal eenmaal ge hoord heeft, weet het: Holland se blues bestaat écht! Niet alles uit het repertoire dat hij - samen met contrabassist Egon Kracht - ten gehore brengt valt rechtstreeks onder die noe mer. Er zit tussen 'het levens lied' en de blues (en ik spreek nu niet op muzikale gronden) een breed grijs gebied van gevoeli ge, melancholieke liedjes. Bram Vermeulen put er regelmatig uit, en ook Maarten van Roozen daal. De laatste doet zelfs regel matig aan de eerste denken, zo wel in zang als in 'stage-act'. (Daar heb je weer zo'n woord dat in het Engels beter werkt.) De liedjes uit dat tussengebied hebben een wrange inhoud - zo als Maartens openingsnummer 'Soldatenbrief', dat gemakke lijk is over te plaatsen naar de eigen belevingswereld. En dat nogal wat bitterheid uitstraalt tegenover wat 'de mensen' van de wereld maken. En bitter, met de nodige zelfspot, hoort ook wel bij blues. Maar wat er meestal in die lied jes ontbreekt, is het woordje 'ik'. En dat is een onmisbaar element voor de ware blues. In 'Het zou fijn zijn' komt het wel voor. Maarten bezingt daarin zijn. aanwezigheid op de bruiloft van een vroeger vriendinnetje. Al- lerlei gevoelens en stemmingen (niet jaloers, cool, scherp, vro lijk) waarvan het fijn zou zijn, dat hij dat zou hebben, heeft hij niét. Zoals alle goede blues niet te beschrijven, maar een prach tig nummer. Ook in het samen spel van contrabas (Egon Kracht is een fantastische mu zikant) en vleugel. Met zijn tweetjes maken ze een mooi programma. Een sterk duo, op elkaar ingespeeld en van eenzelfde geest. Veel liedjes, met zeer krachtige beroering der toetsen en 'gespierde' zang. Vaak met grappige wendingen in de tekst, en met een onder koelde presentatie. Grote ronde ogen, veelbetekenend spottende blik. Mooie nummers als 'Adem uit' en 'Doden met verlof' of 'Oude vriend' en 'Schuilen in het portiek'. Die allemaal de on volmaaktheid bezipgen van het bestaan. De vergelijking met Bram Ver meulen is heel even onvermijde lijk, maar toch heeft Maarten van Roozendaal een heel eigen kleur. Hij is ondanks alles lich ter van stemmi ng en boodschap daardoor ook gevarieerder, lijkt het wel. Zijn stem wordt wel be schreven als 'grofkorrelig schuurpapier', maar dat moet beeldspraak zijn. Mij lijkt die stem soepeler dan die van zijn veel bekender collega, en per fect voor het genre. Optredens van dat niveau zijn in het Zeeuwse eigenlijk veel te schaars. The Royal Dutch Disco Philharmonic op Bevrijdingsfestival Vlissingen door Frank Balkenende VLISSINGEN - Disco really made it, it's empty and I liate it." Hans Vandenburg van Gruppo Sportivo, de clown van de Nederlandse pop, schoot in de jaren ze ventig met scherp op de populaire kitsch- dance met zijn pulserende ritme, overda dige orkestratie en verwijfde mode. Maar Vandenburg deinde tegelijkertijd op de connnerciële golf mee door onder het nummer een dikke diScobeat te leggen. Disco verkocht goed, maar je had een re putatie te verliezen als je toegaf er plezier aan te beleven. Nu de ene revival de andere tribute aflost, is een tijdsprong naar de hoogtijdagen van de disco niet bij voorbaat meer fout. The Royal Dutch Disco Philharmonic, met Vlissingen als uitvalsbasis, acht de tijd er rijp voor. Saxofonist Cor de Jonge, een van de grondvesters, vindt het een uitdaging om toppers uit het discotijdperk 'live' te brengen. Het acbttienkoppige orkest wil tijdens het Bevrijdingsfestival in Vlissin gen (5 mei) een proeve van bekwaamheid afleggen. De totale afwijzing in zijn jeugd heeft bij Cor de Jonge het veld geruimd voor gen genuanceerder oordeel. „Destijds vond ik het walgelijke muziek. Maar sinds ik me in die oude nummers verdiep, heb ik er ook waardering voor gekregen. Neem nou 'Starmaker' van The kids van Fame, ook een tv-serie geweest. De zang is echt prachtig, al blij ft het mierzoet. Maar datis inherent aan disco. Als je de vergelijking trekt met architectuur, is disco het rococo van de popmuziek. Kitsch, mooi van le lijkheid." Afgelopen voorjaar rijpte het idee voor een discoproject. „Ik hoorde in een café enkele discohits voorbijkomen. Sinds de ze zomer duiken in de housemuziek ook regelmatig samples van bekende disco nummers op, Het raakt weer in." Met en kele muziekvrienden smeedde hij plannen voor een band die alles 'naturel' zou uit voeren, dus zonder bijstand van compu ters. Daarmee haalden de vrienden zich een hoop narigheid op de hals. „Disco nummers zitten vol met waanzinnige ar rangementen voor strijkers en blazers. Vind die maar eens op papier. We hebben alles geprobeerd, tot en met de NOB-ar- chieven en Internet. Niks. Dus moet je luisteren naar tapes en al die partij en weer arrangeren. Vervolgens zoeken naar de juiste mensen. Het was bijna een mission impossible." Het kostte een paar maanden tijd om ge schikte muzikanten te vinden, waarbij werd gegrasduind in milieus van jazz, klassiek en pop. In Randy Hoekwater, ex- drummer van VOF De Kunst, vonden Cor en kompanen (onder wie bassist en kar- trekker Ad Osté) de perfecte stem. „Luis ter naar Tavares, Commodores, Earth, Wind Fire. Als je daarvan werk wilt doen, heb je een enorm bereik nodig, Ran dy heeft dat en is tevens een showman, want het oog wil ook wat." De Zeeuwse dirigent Han Beekman en alt- violiste Petra Flipse (ex-Metropole Or kest) waren bereid de arrangementen te verzorgen. Via via raakten uiteindelijkal- le secties bezet met deels professionele en deels goede amateurmuzikanten uit Zee land en daarbuiten. „Het is erg leuk om mensen uit die verschillende disciplines bij elkaar te zetten en dart disco te spelen. Voor jazz- en popmusici is het best wen nen. Die zijn gewend te improviseren. Dat kan nu niet. Alles is strak gearrangeerd. Als de nootjes op zijn, stopt de muziek." De basis (drums, bas, gitaar, keyboard), de strijkers, blazers en zang repeteren nu meestal los van elkaar. In zo'n groot gezel schap lopen de agenda's immers zelden synchroon. „Omdat je met zovelen bent, heb je ook logistieke problemen. Daarom is besloten voor de zang alleen met men sen uit Tilburg te werken, zodatze makke lijk met elkaar kunnen repeteren. The Royal Dutch Disco Philharmonic pakt de zaken rustig en gedegen aan. Een voorproefje op 5 mei is zondag 11 januari (17 uur) in het Vlissingse Arsenaaltheater te horen tijdens een receptie van de Cultu rele Raad. Outfit en show zijn dan nog niet panklaar. „Je moet ook niet meteen al je kruit verschieten." Voor de productie van dat kruit is een legertje rondom de band geformeerd: een manager, styliste (voor de kleding), een danschoreografe, geluids man en lichtman. Al die moeite wordt niet voor een beperkte tijd gedaan, de band. moet toch anderhalf jaar 'houdbaar' zijn. Inmiddels is op grond van-oude contacten ook een optreden in België geboekt. „Ik denk dat er voldoende emplooi is, zo'n dis coband bestaat nu nergens. Grappig is dat we nog geen wapenfeiten hebben, geen tape of zo. Tot nu is er alleen gebakken lucht verkocht..." door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - De in Oost burg geboren fotograaf Jan Ma- lawauw wil in beeld brengen hoe gevarieerd de Molukse cul tuur is en hoe die nog steeds, ook in Nederland, van generatie op generatie wordt doorgegeven. Voor de expositie Saudara, die sinds enkele weken te zien is in het Zeeuws Museum in Middel burg, portretteerde hij 32 Molukkers die in 1951 in Neder land aankwamen, vertegen woordigers van een verdwij nende generatie. De prachtige, sobere foto's zijn nu gebundeld in een catalogus. De bijbehoren de teksten verklaren hoe de fo to's tot stand zijn gekomen, maar bieden ook een verhelde rende blik op de caleidoscopi sche cultuur van de Molukken. Malawauw fotografeerde de ou de Molukkers, allemaal afkom stig uit verschillende delen van het eilandenrijk, met een voor werp dat een rol heeft gespeeld in hun leven. Vrijwel altijd be treft het dingen die iets met de Molukken te maken hebben: een klewang, een Molukse handbe zem, een oude familiefoto of ty perende kleding. Het blijken symbolen van een leven. Pas na lange gesprekken wisten de ge- fotografeerden waarmee ze op de foto wilden en wist de foto graaf hoe hij ze wilde verbeel den. Ada Lilipaly-de Voogt uit Mid delburg gebruikte Malawauws interviews als uitgangspunt voor de teksten in het boek Sau dara. Eigen research zorgde Oom Leo Rehatta met een sapu lidi (handbezem). foto Jan Malawauw voor aanvullende informatie. Dat levert een geslaagd geheel op. Bij elke, groot afgedrukte, foto is één bladzijde met tekst en wat kleine illustraties gevoegd. Achter de toch al veelzeggende foto's gaat daardoor een hele wereld open. Mala way w en Li- lipaly geven veel inzicht in de diversiteit en rijkdom van de Molukse cultuur. Subtiel worden in het boek lijn tjes getrokken. Zo is het eerste portret dat van tante Bath Ma- tulessy. Zij stamt af van de le gendarische negentiende- eeuwse vrijheidsstrijder Patti- mura. Plaatsing van haar foto biedt de gelegenheid zijn ver haal kort uit de doeken te doen, maar zegt ook iets over de com plexiteit van de Molukse ge schiedenis. Immers, de mensen die door Malawauw zijn gepor tretteerd, waren allen verbon den met het Koninklijk Neder lands Indische Leger (KNIL), medewerkers dus van de 'bezet tingsmacht' waartegen Patti- mura in opstand was gekomen. Thematisch Het is geen toeval dat op de daaropvolgende foto's wapens zijn te zien. Zo zijn de afbeeldin gen steeds thematisch gegroe peerd; rond verschillende religies op de Molukken, tradi tionele gewaden, of huishoude lijke voorwerpen en gebruiken. Vanuit een beschrijving van de foto's kan in de teksten elk on derwerp aan de orde komen, in alle soorten genres, van gedich ten en oude mythische verhalen tot geschiedkundige verhande lingen en recepten. Net als de gelijknamige expositi e biedt het boek Saudara op een toeganke lijke manier een vracht aan in formatie over de Molukse cul tuur. Een cultuur die van ver stamt, maar ook dichtbij nog volop leeft. Saudara is een publicatie van het Zeeuws Museum. Prijs: f 22,50. De expositie in het Zeeuws Museum loopt nog tot en met 1 maart. The Royal Dutch Disco Philharmonic. foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 60