Flinke toename doden in verkeer JSS?varn hS Nog maar één uurtje. Laatste ronde voor Koewachtse melkboer Geen officieel huwelijk voor Terneuzens homopaar Negentien weggebruikers kwamen om in Zeeuws-Vlaanderen Winkeliersvereniging Vlissingers bekennen aandeel in overval op café en benzinestation Politieauto te water In Middelburg 11 u/J Snelle schepen maken Westerschelde onveilig zeeuwse almanak Puzzel door Willem van Dam MIDDELBURG - Het aantal verkeersdoden in Zeeuws- Vlaanderen is dit jaar fors ge stegen. Op de Zeeuws-Vlaamse wegen kwamen in 1997 negen tien mensen om. Dat is ten op zichte van 1996 (dertien doden) een toename van 46 procent. Het Regionaal Orgaan Verkeersvei ligheid Zeeland (ROVZ) beschouwt West-Zeeuws- Vlaanderen, dit jaar acht ver keersdoden, als het onveiligste gebied van heel Zeeland. Ook in de rest van de provincie nam het aantal dodelijke ver keersslachtoffers opvallend toe. In 1997 kwamen in Zeeland in totaal 51 mensen in het verkeer om het leven. Het voorgaande jaar waren dat er 41. Sinds het rampjaar 1991 (58 do den) is het aantal verkeersdo den niet meer zo hoog geweest. Dat blijkt uit een overzicht dat het ROVZ dinsdag publiceerde. Met negentien doden scoort Zeeuws-Vlaanderen het slechtst van alle regio's in Zee land. Op de Bevelanden eiste het verkeer dertien dodelijke slachtoffers, op Schouwen acht, op Walcheren zes en op Tholen vijf. Vrijwel overal was sprake van een stijging. Alleen op Schouwen-Duiveland liep het aantal verkeersdoden terug. In 1986 stelden de overheden zich ten doel om het aantal ver keersslachtoffers in 2000 met een kwart verminderd te heb ben. Volgens de doelstelling zou het aantal verkeersdoden in Zeeland in dat jaar op veertig moeten uitkomen. Met de huidi ge cijfers op tafel lijkt dat stre ven moeilijk haalbaar, ondanks intensieve snelheidscontroles, verkeersveiligheidscampagnes en aanpassing van wegen. Het ROVZ heeft inmiddels aange kondigd dat het samen met de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid een nader onderzoek zal instel len naar de oorzaken van de on verwachte stijging van het aan tal verkeersdoden. Bestuurders De meeste slachtoffers (34) in Zeeland waren bestuurders en passagiers van personenauto's. Het ROVZ spreekt in dat ver band zelfs van een 'spectaculai re' toename. Daartegenover staat een opvallende (-25 pro cent) daling van het aantal do den onder dekwetsbaarste groep weggebruikers: de fiet sers, bromfietsers en voetgan gers. In die categorie vielen 12 doden te betreuren. In het Zeeuwse verkeer verongelukten vijf motorrijders. Het merendeel van de dodelijke ongevallen ontstond op wegen waar een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur geldt. door Maurits Sep VLISSINGEN - Met de aanhou ding van zeven Vlissingse man nen in de leeftijd van 19 tot en met 23 jaar heeft de politie van Walcheren twee overvallen in Vlissingen opgelost. Dat is dins dag bekendgemaakt. De over vallen werden gepleegd in no vember van dit jaar. De zeven Vlissingers hebben te genover de. politie bekend de overvallen in wisselende sa menstelling te hebben gepleegd. Als motief voerden zij 'geldge brek' aan. Op 7 november werd een benzi nestation aan de Singel/Paul Krugerstraat in Vlissingen overvallen. Rond half tien, even na sluitingstijd, werd de mede werker van het benzinestation opgewacht, tegen de grond ge werkt en gedwongen een tas met daarin onder meer geld af te ge- Op 15 november was een café aan de Bosjeslaan in Vlissingen het doelwit. Om twee urn 's nachts werd de eigenaresse met een mes bedreigd. De over vallers dwongen haar geld te ge ven. In beide gevallen bedroeg de buit niet meer dan enkele honderden guldens. Bij de over vallen raakte overigens nie mand gewond. De Vlissingers konden worden aangehouden naar aanleiding MIDDELBURG - Een 37-jarige politieman van de politie Walcheren is in de nacht van maandag op dinsdag met zijn dienstauto in de sloot beland. De onopvallende surveillancewagen kwam om kwart over drie in Middelburg door steenslag in een slip terecht. De politieman kon niet voorkomen dat zijn dienstauto op de splitsing Pronkenburgseweg- Zandvoortweg rechtdoor reed en te water raakte. De bestuurder hield aan het ongeval wat lichte verwondingen over. De auto werd zwaar beschadigd en moest wor den weggesleept. Advertentie De 51 verkeersdoden kwamen om het leven bij 46 ongelukken. Er waren drie ongevallen met twee doden eii één met drie do den. Van de slachtoffers (43 mannen en acht vrouwen) wa ren er 38 woonachtig in Zee land, vijf in Noord-Brabant, één in Zuid-Holland en één in Lim burg. Drie doden hadden de Duitse nationaliteit, twee de Belgische en één de Canadese. van een recherche-onderzoek. Bij huiszoekingen werd onder steunend bewijs gevonden voor de betrokkenheid van de man nen bij de overvallen op het benzinestation en het café. Bo vendien heeft het onderzoek in formatie opgeleverd die kan lei den tot de oplossing van nog' enkele overvallen in Vlissingen. De politie verwacht de komende tijd daarom nog meer mensen aan te kunnen houden. Vier van de zeven nu aangehou den Vlissingers zijn inmiddels voorgeleid en zijn op last van de officier van justitie in bewaring gesteld. De andere drie ver dachten zijn op vrije voeten ge steld. Carlos van Damme: „Om tien uur 's avonds konden ze ons nog gerust bellen voor een kratje bier. Waar kom je dat nou nog tegen?" foto Charles Strijd door Barend Pelgrim KOEWACHT - Al meer dan een week deed melkboer Car los van Damme met pijn in zijn lijf zijn rondes door het dorp. De wetenschap dat hij dinsdag 30 december zijn al- lerlaatsté toer door Koewacht zou rijden deed hem geen goed. „Hij is vandaag echt ze nuwachtig, hij heeft nog nooit zoveel gerookt als vandaag," beweert zijn vrouw Mies. Veertig jaar is Carlos van Damme melkman geweest in Koewacht en het hele dorp leeft mee. „Mensen komen met bloemen, we hebben heel veel kaarten gekregen en van morgen zijn buren de wagen komen versieren" vertelt het echtpaar. „Het is wat veel van het goede, mensen van de ra dio zijn hier geweest, de tele visie, de krant." Carlos en Mies krijgen het zelf een beet je te kwaad als ze het er over hebben. Van Damme houdt er mee op omdat zijn wagen nagenoeg versleten is en investeren in een nieuwe geen zin heeft, „Deze wagen is nu ongeveer zestien jaar oud en heeft zijn tijd gehad. Een nieuwe wagen kost over de twee ton en ik ben 55. Dat kan ik op mijn leeftijd nooit terugverdienen" legt de melkboer uit. „Weet je wat het ergste is, het is zo jammer dat al dit soort beroepen verdwij- nen. Het is helemaal niet zo dat ik moet stoppen wegens de concurrentie, ik heb wat dat betreft meer last van Tafeltje Dekje dan van de supermarkt. Voor bejaarden is dat Tafeltje Dekje een fantastische organisatie" vindenbeiden. Huilen Hét ergste vinden ze echter voor hun klantén. „Vanmor- gen stond er een bejaarde vrouw te huilen toen ik voor de laatste keer aan de deur kwam, Wat wil je, er zijn be jaarden die niet verder kun nen lopen dan hun eigen voor- deur. Hoe moeten die nu aan hun spulletjes komen", vraagt Carlos van Damme zich zor gelijk af. „Wij stonden altijd voor iedereen klaar", vult Mies hem aan. „Als de mensen nog" iets vergeten waren dan belden ze ons gew'oon op en dan brachten we het nog even Om tien uur 's avonds konden zè ons nog gerust bellen voor een kratje bier. Waar kom je dat nou nog tegen?" Van Damme is geboren en ge togen in Koewacht. „Ik ben er nooit weggeweest en ik heb die behoefte ook nooit gehad. Zijn vrouw bevestigt dat. „Met sommige dingen is dat wel lastig hoor. We gaan bij voorbeeld maar één weekje met vakantie en dat doet Car los dan nog voor mij. Na een week heeft hij echt last van heimwee." „Ik heb het altijd met heel veel liefde én-plezier gedaan", gaat Van Damme verder. „Mijn klanten vonden het met slecht weer bijvoorbeeld erger dan ik zelf. Ik heb dit veertig jaar gedaan en ik ken iedereen uit het dorp. Dan weet je ook alles van alleman. Met een vijftig jarig huwelijk breng ik dan een bloemetje mee, maar ook met vervelende dingen zoals overlijclens leef je dan auto matisch met de mensen mee hè." De bijna-gepensioneerde ziet het wel zitten met zijn toe komstige vrije tijd. „Ik kan eindelijk eens wat vaker gaan vissen. Tot nu toe ging dat al leen op zondag, maar da t ga ik nu zeker veel vaker doen." doorConny van Gremberqhe TERNEUZEN - De Terneuzenaren Olaf van Laere en Arie de Schipper zullen, zo de zaken er nu voor staan, niet de geschiedenis ingaan als het eerste officieel getrouwde homo-stel in Ne derland. De gang naar het gemeentehuis is uitgesteld in verband met een langdurige ziekte van één van de partners. Van Laere: „We hadden echt onze zinnen gezet om als eerste homokoppel in den lande geboekt te worden, maar daar komt voorlopig echt niets van De Terneuzense restauranthouder die maan den stak in de voorbereiding van de plechtig heid en de bijhorende feestelijkheden heeft noodgedwongen alles moet afzeggen. „Overigens", zo zei Van Laere dinsdag, „geloof ik niet dat het kabinetsvoornemen om het ho mohuwelijk met ingang van volgend jaar mo gelijk te maken een haalbare kaart zal zijn. Er wordt nu wel veel over gepraat en geschreven, maar voor zöver ik het kan inschatten is die da tum tekort dag." Niettemin zijn de huwelijksplannen van de twee nog niet de ijskast in. Mocht-Arie binnen afzienbare tijd genezen zijn, dan wordt alles nog eens opnieuw bekeken. door Marcel Modde TERNEUZEN - De onderne mers in het Terneuzense winkel centrum Steenen Beer zijn onte vreden over de wijze waarop de beheerder en dé eigenaar van de nieuwe promenade tot dusver met hun belangen zijn omge sprongen. Verschillende karak teristieke onderdelen van het oorspronkelijke plan zijn, ruim anderhalf jaar na de ingebruik name van het complex, nog steeds niet gerealiseerd. Maar het nijpendst is wel dat minder dan de helft van het totaal aan tal panden is ingevuld. Een huurverlaging over de volle breedte -en niet slechts als lok kertje voor potentiële nieuwko mers- zou daarom op z'n plaats zijn, vindt voorzitter W. Rouw van Winkeliersvereniging Steenen Beer. Het moest dé parel van Temeu- zen worden. Het handjevol pioniers dat mei vorig jaar neer streek in het nieuwbouwcom- plex tussen Markt en Oostelijk Bolwerk was dol-enthousiast over de potentie van het gebied. „Alle winkels komen binnen de kortste keren vol, twijfelaars gaan meteen o verstag als ze zien hoe druk het hier is", riep eige naar W. den Doelder van Wout Jeans Casuals. Optimistisch is hij nog steeds, alleen ietwat voorzichtiger. „We hadden ver wacht dat het allemaal wat sneller zou gaan. Dat is door de recessie in de middenstandssec tor en de uitbreiding van het to tale winkelareaal in Terneuzen (Zuidpolder) anders uitgepakt. Ik blijf het positief benaderen: We zijn hier met z'n vijven be gonnen en nu zitten er al twaalf ondernemers. Meer als een ver dubbeling dus!" Gerichte actie Klagen doen de ondernemers van de Steenen Beer niet. Niet openlijk althans, want daar is het winkelcentrum allerminst bij gebaat. Toch vinden ze het tijd voor gerichte actie. Het plan van de Stichting Centrum Ma nagement Terneuzen om een vereniging onroerend goed op te richten die nieuwe middenstan ders moet gaan lokken met tien tot vijftien procent lagere huur prijzen, wordt omarmd. Maar, zo gaf Rouw dinsdag aan, die maatregel mag niet uitsluitend gelden voor nieuwkomers. Rouw heeft met belangstelling kennis genomen van de uit spraak van de rechtbank in Am sterdam. Een plaatselijke on dernemer wist huurverlaging af te dwingen, omdat het winkel centrum waarin hij is gevestigd te veel leegstand vertoont en er dus niet optimaal kan worden geprofiteerd van de beoogde concentratie. Een hogere huur prijs op basis van de centrum formule is daarom niet terecht, meent de rechter. Rechter „De Steenen Beer verkeert in een soortgelijke situatie. Maar dat betekent niet dat wij ook ge lijk naar de rechter stappen. Nog niet althans. Eerst wordt de normale weg bewandeld. We zijn in onderhandeling met de eigenaar (het Pensioenfonds voor de Metaalnijverheid) en de beheerder (WPM Management en Beheer). Het is niet puur een centenkwestie. Destijds is er ook toegezegd dat er nog een aantal andère zaken zou worden geregeld om het gebied extra aantrekkelijk te maken. Of het plaatsen van een bankje en wat bomen volstaat, daarover ver schillen de meningen. Feit blijft dat het prijsniveau voor Ter neuzen op dit moment te hoog ligt." De onderhandelingen tussen WPM en de winkeliers worden op individuele basis gevoerd. „Misschien zou het verstandi ger zijn dat als blok te doen, maar dat is nu nog niet aan de orde", verklaart Rouw. door Wout Bareman VLISSINGEN - De zeevaart op de Westerschelde vaart veel te hard. De schepen van en naar Antwerpen, Terneuzen en Gent halen vaak snelheden van meer dan 20 mijl, omgerekend onge veer 40 kilometer per uur. Voor zitter Hans Jongepier van de afdeling Walcheren van de schippersvereniging Schutte- vaer vindt die onveilige situatie onhoudbaar. Koppelverban den, zoals duw- en sleepvaart, maar ook conventionele sche pen ondervinden steeds meer hinder van de golfslag en de zui ging die de snelheidsduivels veroorzaken. „Er ontstaat re gelmatig schade", stelt Jonge pier vast. Hij kaartte de zaak dinsdag middag aan in zijn jaarrede op de algemene ledenvergadering van de afdeling in Vlissingen. Met het oog op de veiligheid van mensen, schepen en milieu, pleitte hij voor een stevige aan pak. „Er moet paal en perk aan deze levensgevaarlijke situatie worden gesteld. We zullen met nog meer nadruk bij de Neder landse en Belgische autoriteiten beperkingen ten aanzien van die snelheden moeten beplei ten." Kanaal Walcheren De gebruikers van de Zeeuwse vaarwegen wachten met span ning op het moment dat het cen trale bedieningssysteem voor de sluizen en bruggen van het Ka naal door Walcheren inwerking treedt. Vanuit het nieuwe bedienings huis op de sluis in Vlissingen moeten in de toekomst én die sluis én de bruggen van Vlissin gen, Souburg en Middelburg worden bediend. Half mei wordt begonnen met centrale bediening van de twee bruggen in Vlissingen en Souburg, in ok tober volgt ook de bediening- van de bruggen in Middelburg. Jongepier vroeg zich af of het in de praktijk mogelijk zal blijken vanaf een centraal punt tegelij kertijd meerdere bruggen te be dienen. Hij waarschuwde ook voor een andere bedreiging van de scheepvaart. Over niet al te lange tijd zullen de aankomst en vertrektijden van de treinen worden gewijzigd. „De ope ningstijden van de bruggen mo gen hier niet onder lijden. De haven van Middelburg beschikt over een container-terminal en het zal duidelijk zijn dat het in ieders belang is dat we die be houden. Leveren we in op de openings tijden dan is het gevaar dat die terminal verdwijnt levensgroot aanwezig. We moeten - trou wens in z'n algemeenheid - op passen dat de beroeps- en recre atievaart geen alternatieve routes gaan kiezen door de ne gatieve uitwerking van over heidsmaatregelen", aldus Jon gepier. Politiek Hij stelde overigens niet onte vreden vast dat de binnenvaart bij 'politiek Den Haag' weer he lemaal in beeld is. Maar dat zal dan wel moeten leiden tot ver hoging voor de budgetten voor aanpassing van de infrastruc tuur voor vervoer over water. Jongepier wees erop dat vooral het toenemende containerver voer per schip bijzondere eisen stelt aan het vaarweg'ennet, ze ker wat betreft de onderdoor- vaarthoogte en breedte van de bruggen. De kerstvakantie van de tienjarige Tim uit Terneuzen begint voor zijn ouders toch wel erg lang te duren. De ar me jongen weet zich met de opeenstapeling van het aan tal zon- en feestdagen nau welijks meer raad. Vader en moeder haalden dan ook op gelucht adem toen zoonlief zich op een middag na een paar uur dralen, aan het op lossen van een heuse kruis woordpuzzel zette. „Als ik een woord niet weet, help jij mij dan?", vroeg de jongen zijn vader hoopvol. De Ter- neuzenaar, al lang blij dat zijn zoon iets om handen had, antwoordde bevestigend. „Voor de oplossing van het laatste woord moet je alleen niet bij mij aankomen", ver volgde hij op waarschuioen- de toon. De jongen keek zijn vader onbegrijpend aan. „Dat is nu eenmaal de specia liteit van je moeder." De treinen stoppen vanavond rond acht uur. Maar vanaf één uur rijden de nachttreinen weer. Gelukkig nieuwjaar.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 59