Flinke toename doden in verkeer JSS?varn hS
Nog maar
één uurtje.
Laatste ronde voor
Koewachtse melkboer
Geen officieel huwelijk voor
Terneuzens homopaar
Negentien weggebruikers kwamen om in Zeeuws-Vlaanderen Winkeliersvereniging
Vlissingers bekennen aandeel in
overval op café en benzinestation
Politieauto te water In Middelburg
11
u/J
Snelle schepen maken
Westerschelde onveilig
zeeuwse almanak
Puzzel
door Willem van Dam
MIDDELBURG - Het aantal
verkeersdoden in Zeeuws-
Vlaanderen is dit jaar fors ge
stegen. Op de Zeeuws-Vlaamse
wegen kwamen in 1997 negen
tien mensen om. Dat is ten op
zichte van 1996 (dertien doden)
een toename van 46 procent. Het
Regionaal Orgaan Verkeersvei
ligheid Zeeland (ROVZ)
beschouwt West-Zeeuws-
Vlaanderen, dit jaar acht ver
keersdoden, als het onveiligste
gebied van heel Zeeland.
Ook in de rest van de provincie
nam het aantal dodelijke ver
keersslachtoffers opvallend toe.
In 1997 kwamen in Zeeland in
totaal 51 mensen in het verkeer
om het leven. Het voorgaande
jaar waren dat er 41.
Sinds het rampjaar 1991 (58 do
den) is het aantal verkeersdo
den niet meer zo hoog geweest.
Dat blijkt uit een overzicht dat
het ROVZ dinsdag publiceerde.
Met negentien doden scoort
Zeeuws-Vlaanderen het
slechtst van alle regio's in Zee
land. Op de Bevelanden eiste het
verkeer dertien dodelijke
slachtoffers, op Schouwen acht,
op Walcheren zes en op Tholen
vijf. Vrijwel overal was sprake
van een stijging. Alleen op
Schouwen-Duiveland liep het
aantal verkeersdoden terug.
In 1986 stelden de overheden
zich ten doel om het aantal ver
keersslachtoffers in 2000 met
een kwart verminderd te heb
ben. Volgens de doelstelling zou
het aantal verkeersdoden in
Zeeland in dat jaar op veertig
moeten uitkomen. Met de huidi
ge cijfers op tafel lijkt dat stre
ven moeilijk haalbaar, ondanks
intensieve snelheidscontroles,
verkeersveiligheidscampagnes
en aanpassing van wegen. Het
ROVZ heeft inmiddels aange
kondigd dat het samen met de
Stichting Wetenschappelijk
Onderzoek Verkeersveiligheid
een nader onderzoek zal instel
len naar de oorzaken van de on
verwachte stijging van het aan
tal verkeersdoden.
Bestuurders
De meeste slachtoffers (34) in
Zeeland waren bestuurders en
passagiers van personenauto's.
Het ROVZ spreekt in dat ver
band zelfs van een 'spectaculai
re' toename. Daartegenover
staat een opvallende (-25 pro
cent) daling van het aantal do
den onder dekwetsbaarste
groep weggebruikers: de fiet
sers, bromfietsers en voetgan
gers. In die categorie vielen 12
doden te betreuren. In het
Zeeuwse verkeer verongelukten
vijf motorrijders.
Het merendeel van de dodelijke
ongevallen ontstond op wegen
waar een maximumsnelheid
van 80 kilometer per uur geldt.
door Maurits Sep
VLISSINGEN - Met de aanhou
ding van zeven Vlissingse man
nen in de leeftijd van 19 tot en
met 23 jaar heeft de politie van
Walcheren twee overvallen in
Vlissingen opgelost. Dat is dins
dag bekendgemaakt. De over
vallen werden gepleegd in no
vember van dit jaar.
De zeven Vlissingers hebben te
genover de. politie bekend de
overvallen in wisselende sa
menstelling te hebben gepleegd.
Als motief voerden zij 'geldge
brek' aan.
Op 7 november werd een benzi
nestation aan de Singel/Paul
Krugerstraat in Vlissingen
overvallen. Rond half tien, even
na sluitingstijd, werd de mede
werker van het benzinestation
opgewacht, tegen de grond ge
werkt en gedwongen een tas met
daarin onder meer geld af te ge-
Op 15 november was een café
aan de Bosjeslaan in Vlissingen
het doelwit. Om twee urn
's nachts werd de eigenaresse
met een mes bedreigd. De over
vallers dwongen haar geld te ge
ven. In beide gevallen bedroeg
de buit niet meer dan enkele
honderden guldens. Bij de over
vallen raakte overigens nie
mand gewond.
De Vlissingers konden worden
aangehouden naar aanleiding
MIDDELBURG - Een 37-jarige politieman
van de politie Walcheren is in de nacht van
maandag op dinsdag met zijn dienstauto in de
sloot beland.
De onopvallende surveillancewagen kwam om
kwart over drie in Middelburg door steenslag
in een slip terecht.
De politieman kon niet voorkomen dat zijn
dienstauto op de splitsing Pronkenburgseweg-
Zandvoortweg rechtdoor reed en te water
raakte.
De bestuurder hield aan het ongeval wat lichte
verwondingen over.
De auto werd zwaar beschadigd en moest wor
den weggesleept.
Advertentie
De 51 verkeersdoden kwamen
om het leven bij 46 ongelukken.
Er waren drie ongevallen met
twee doden eii één met drie do
den. Van de slachtoffers (43
mannen en acht vrouwen) wa
ren er 38 woonachtig in Zee
land, vijf in Noord-Brabant, één
in Zuid-Holland en één in Lim
burg. Drie doden hadden de
Duitse nationaliteit, twee de
Belgische en één de Canadese.
van een recherche-onderzoek.
Bij huiszoekingen werd onder
steunend bewijs gevonden voor
de betrokkenheid van de man
nen bij de overvallen op het
benzinestation en het café. Bo
vendien heeft het onderzoek in
formatie opgeleverd die kan lei
den tot de oplossing van nog'
enkele overvallen in Vlissingen.
De politie verwacht de komende
tijd daarom nog meer mensen
aan te kunnen houden.
Vier van de zeven nu aangehou
den Vlissingers zijn inmiddels
voorgeleid en zijn op last van de
officier van justitie in bewaring
gesteld. De andere drie ver
dachten zijn op vrije voeten ge
steld.
Carlos van Damme: „Om tien uur 's avonds konden ze ons nog gerust bellen voor een kratje bier.
Waar kom je dat nou nog tegen?" foto Charles Strijd
door Barend Pelgrim
KOEWACHT - Al meer dan
een week deed melkboer Car
los van Damme met pijn in
zijn lijf zijn rondes door het
dorp. De wetenschap dat hij
dinsdag 30 december zijn al-
lerlaatsté toer door Koewacht
zou rijden deed hem geen
goed. „Hij is vandaag echt ze
nuwachtig, hij heeft nog nooit
zoveel gerookt als vandaag,"
beweert zijn vrouw Mies.
Veertig jaar is Carlos van
Damme melkman geweest in
Koewacht en het hele dorp
leeft mee. „Mensen komen
met bloemen, we hebben heel
veel kaarten gekregen en van
morgen zijn buren de wagen
komen versieren" vertelt het
echtpaar. „Het is wat veel van
het goede, mensen van de ra
dio zijn hier geweest, de tele
visie, de krant." Carlos en
Mies krijgen het zelf een beet
je te kwaad als ze het er over
hebben.
Van Damme houdt er mee op
omdat zijn wagen nagenoeg
versleten is en investeren in
een nieuwe geen zin heeft,
„Deze wagen is nu ongeveer
zestien jaar oud en heeft zijn
tijd gehad. Een nieuwe wagen
kost over de twee ton en ik ben
55. Dat kan ik op mijn leeftijd
nooit terugverdienen" legt de
melkboer uit. „Weet je wat het
ergste is, het is zo jammer dat
al dit soort beroepen verdwij-
nen. Het is helemaal niet zo
dat ik moet stoppen wegens de
concurrentie, ik heb wat dat
betreft meer last van Tafeltje
Dekje dan van de supermarkt.
Voor bejaarden is dat Tafeltje
Dekje een fantastische
organisatie" vindenbeiden.
Huilen
Hét ergste vinden ze echter
voor hun klantén. „Vanmor-
gen stond er een bejaarde
vrouw te huilen toen ik voor
de laatste keer aan de deur
kwam, Wat wil je, er zijn be
jaarden die niet verder kun
nen lopen dan hun eigen voor-
deur. Hoe moeten die nu aan
hun spulletjes komen", vraagt
Carlos van Damme zich zor
gelijk af. „Wij stonden altijd
voor iedereen klaar", vult
Mies hem aan. „Als de mensen
nog" iets vergeten waren dan
belden ze ons gew'oon op en
dan brachten we het nog even
Om tien uur 's avonds konden
zè ons nog gerust bellen voor
een kratje bier. Waar kom je
dat nou nog tegen?"
Van Damme is geboren en ge
togen in Koewacht. „Ik ben er
nooit weggeweest en ik heb
die behoefte ook nooit gehad.
Zijn vrouw bevestigt dat.
„Met sommige dingen is dat
wel lastig hoor. We gaan bij
voorbeeld maar één weekje
met vakantie en dat doet Car
los dan nog voor mij. Na een
week heeft hij echt last van
heimwee."
„Ik heb het altijd met heel veel
liefde én-plezier gedaan", gaat
Van Damme verder. „Mijn
klanten vonden het met slecht
weer bijvoorbeeld erger dan
ik zelf. Ik heb dit veertig jaar
gedaan en ik ken iedereen uit
het dorp. Dan weet je ook alles
van alleman. Met een vijftig
jarig huwelijk breng ik dan
een bloemetje mee, maar ook
met vervelende dingen zoals
overlijclens leef je dan auto
matisch met de mensen mee
hè."
De bijna-gepensioneerde ziet
het wel zitten met zijn toe
komstige vrije tijd. „Ik kan
eindelijk eens wat vaker gaan
vissen. Tot nu toe ging dat al
leen op zondag, maar da t ga ik
nu zeker veel vaker doen."
doorConny van Gremberqhe
TERNEUZEN - De Terneuzenaren Olaf van
Laere en Arie de Schipper zullen, zo de zaken er
nu voor staan, niet de geschiedenis ingaan als
het eerste officieel getrouwde homo-stel in Ne
derland.
De gang naar het gemeentehuis is uitgesteld in
verband met een langdurige ziekte van één van
de partners. Van Laere: „We hadden echt onze
zinnen gezet om als eerste homokoppel in den
lande geboekt te worden, maar daar komt
voorlopig echt niets van
De Terneuzense restauranthouder die maan
den stak in de voorbereiding van de plechtig
heid en de bijhorende feestelijkheden heeft
noodgedwongen alles moet afzeggen.
„Overigens", zo zei Van Laere dinsdag, „geloof
ik niet dat het kabinetsvoornemen om het ho
mohuwelijk met ingang van volgend jaar mo
gelijk te maken een haalbare kaart zal zijn. Er
wordt nu wel veel over gepraat en geschreven,
maar voor zöver ik het kan inschatten is die da
tum tekort dag."
Niettemin zijn de huwelijksplannen van de
twee nog niet de ijskast in. Mocht-Arie binnen
afzienbare tijd genezen zijn, dan wordt alles
nog eens opnieuw bekeken.
door Marcel Modde
TERNEUZEN - De onderne
mers in het Terneuzense winkel
centrum Steenen Beer zijn onte
vreden over de wijze waarop de
beheerder en dé eigenaar van de
nieuwe promenade tot dusver
met hun belangen zijn omge
sprongen. Verschillende karak
teristieke onderdelen van het
oorspronkelijke plan zijn, ruim
anderhalf jaar na de ingebruik
name van het complex, nog
steeds niet gerealiseerd. Maar
het nijpendst is wel dat minder
dan de helft van het totaal aan
tal panden is ingevuld. Een
huurverlaging over de volle
breedte -en niet slechts als lok
kertje voor potentiële nieuwko
mers- zou daarom op z'n plaats
zijn, vindt voorzitter W. Rouw
van Winkeliersvereniging
Steenen Beer.
Het moest dé parel van Temeu-
zen worden. Het handjevol
pioniers dat mei vorig jaar neer
streek in het nieuwbouwcom-
plex tussen Markt en Oostelijk
Bolwerk was dol-enthousiast
over de potentie van het gebied.
„Alle winkels komen binnen de
kortste keren vol, twijfelaars
gaan meteen o verstag als ze zien
hoe druk het hier is", riep eige
naar W. den Doelder van Wout
Jeans Casuals. Optimistisch is
hij nog steeds, alleen ietwat
voorzichtiger. „We hadden ver
wacht dat het allemaal wat
sneller zou gaan. Dat is door de
recessie in de middenstandssec
tor en de uitbreiding van het to
tale winkelareaal in Terneuzen
(Zuidpolder) anders uitgepakt.
Ik blijf het positief benaderen:
We zijn hier met z'n vijven be
gonnen en nu zitten er al twaalf
ondernemers. Meer als een ver
dubbeling dus!"
Gerichte actie
Klagen doen de ondernemers
van de Steenen Beer niet. Niet
openlijk althans, want daar is
het winkelcentrum allerminst
bij gebaat. Toch vinden ze het
tijd voor gerichte actie. Het plan
van de Stichting Centrum Ma
nagement Terneuzen om een
vereniging onroerend goed op te
richten die nieuwe middenstan
ders moet gaan lokken met tien
tot vijftien procent lagere huur
prijzen, wordt omarmd. Maar,
zo gaf Rouw dinsdag aan, die
maatregel mag niet uitsluitend
gelden voor nieuwkomers.
Rouw heeft met belangstelling
kennis genomen van de uit
spraak van de rechtbank in Am
sterdam. Een plaatselijke on
dernemer wist huurverlaging af
te dwingen, omdat het winkel
centrum waarin hij is gevestigd
te veel leegstand vertoont en er
dus niet optimaal kan worden
geprofiteerd van de beoogde
concentratie. Een hogere huur
prijs op basis van de centrum
formule is daarom niet terecht,
meent de rechter.
Rechter
„De Steenen Beer verkeert in
een soortgelijke situatie. Maar
dat betekent niet dat wij ook ge
lijk naar de rechter stappen.
Nog niet althans. Eerst wordt de
normale weg bewandeld. We
zijn in onderhandeling met de
eigenaar (het Pensioenfonds
voor de Metaalnijverheid) en de
beheerder (WPM Management
en Beheer). Het is niet puur een
centenkwestie. Destijds is er
ook toegezegd dat er nog een
aantal andère zaken zou worden
geregeld om het gebied extra
aantrekkelijk te maken. Of het
plaatsen van een bankje en wat
bomen volstaat, daarover ver
schillen de meningen. Feit blijft
dat het prijsniveau voor Ter
neuzen op dit moment te hoog
ligt."
De onderhandelingen tussen
WPM en de winkeliers worden
op individuele basis gevoerd.
„Misschien zou het verstandi
ger zijn dat als blok te doen,
maar dat is nu nog niet aan de
orde", verklaart Rouw.
door Wout Bareman
VLISSINGEN - De zeevaart op
de Westerschelde vaart veel te
hard. De schepen van en naar
Antwerpen, Terneuzen en Gent
halen vaak snelheden van meer
dan 20 mijl, omgerekend onge
veer 40 kilometer per uur. Voor
zitter Hans Jongepier van de
afdeling Walcheren van de
schippersvereniging Schutte-
vaer vindt die onveilige situatie
onhoudbaar. Koppelverban
den, zoals duw- en sleepvaart,
maar ook conventionele sche
pen ondervinden steeds meer
hinder van de golfslag en de zui
ging die de snelheidsduivels
veroorzaken. „Er ontstaat re
gelmatig schade", stelt Jonge
pier vast.
Hij kaartte de zaak dinsdag
middag aan in zijn jaarrede op
de algemene ledenvergadering
van de afdeling in Vlissingen.
Met het oog op de veiligheid van
mensen, schepen en milieu,
pleitte hij voor een stevige aan
pak. „Er moet paal en perk aan
deze levensgevaarlijke situatie
worden gesteld. We zullen met
nog meer nadruk bij de Neder
landse en Belgische autoriteiten
beperkingen ten aanzien van
die snelheden moeten beplei
ten."
Kanaal Walcheren
De gebruikers van de Zeeuwse
vaarwegen wachten met span
ning op het moment dat het cen
trale bedieningssysteem voor de
sluizen en bruggen van het Ka
naal door Walcheren inwerking
treedt.
Vanuit het nieuwe bedienings
huis op de sluis in Vlissingen
moeten in de toekomst én die
sluis én de bruggen van Vlissin
gen, Souburg en Middelburg
worden bediend. Half mei
wordt begonnen met centrale
bediening van de twee bruggen
in Vlissingen en Souburg, in ok
tober volgt ook de bediening-
van de bruggen in Middelburg.
Jongepier vroeg zich af of het in
de praktijk mogelijk zal blijken
vanaf een centraal punt tegelij
kertijd meerdere bruggen te be
dienen. Hij waarschuwde ook
voor een andere bedreiging van
de scheepvaart. Over niet al te
lange tijd zullen de aankomst
en vertrektijden van de treinen
worden gewijzigd. „De ope
ningstijden van de bruggen mo
gen hier niet onder lijden. De
haven van Middelburg beschikt
over een container-terminal en
het zal duidelijk zijn dat het in
ieders belang is dat we die be
houden.
Leveren we in op de openings
tijden dan is het gevaar dat die
terminal verdwijnt levensgroot
aanwezig. We moeten - trou
wens in z'n algemeenheid - op
passen dat de beroeps- en recre
atievaart geen alternatieve
routes gaan kiezen door de ne
gatieve uitwerking van over
heidsmaatregelen", aldus Jon
gepier.
Politiek
Hij stelde overigens niet onte
vreden vast dat de binnenvaart
bij 'politiek Den Haag' weer he
lemaal in beeld is. Maar dat zal
dan wel moeten leiden tot ver
hoging voor de budgetten voor
aanpassing van de infrastruc
tuur voor vervoer over water.
Jongepier wees erop dat vooral
het toenemende containerver
voer per schip bijzondere eisen
stelt aan het vaarweg'ennet, ze
ker wat betreft de onderdoor-
vaarthoogte en breedte van de
bruggen.
De kerstvakantie van de
tienjarige Tim uit Terneuzen
begint voor zijn ouders toch
wel erg lang te duren. De ar
me jongen weet zich met de
opeenstapeling van het aan
tal zon- en feestdagen nau
welijks meer raad. Vader en
moeder haalden dan ook op
gelucht adem toen zoonlief
zich op een middag na een
paar uur dralen, aan het op
lossen van een heuse kruis
woordpuzzel zette. „Als ik
een woord niet weet, help jij
mij dan?", vroeg de jongen
zijn vader hoopvol. De Ter-
neuzenaar, al lang blij dat
zijn zoon iets om handen had,
antwoordde bevestigend.
„Voor de oplossing van het
laatste woord moet je alleen
niet bij mij aankomen", ver
volgde hij op waarschuioen-
de toon. De jongen keek zijn
vader onbegrijpend aan.
„Dat is nu eenmaal de specia
liteit van je moeder."
De treinen stoppen vanavond rond acht uur.
Maar vanaf één uur rijden de nachttreinen weer.
Gelukkig nieuwjaar.