Aantal verkeersdoden gestegen
X.I...V
Nog maar
één uurtje.
Scouting kapt
zieke iepen
Benoorden de Westerschelde meeste slachtoffers op de Bevelanden
Vlissingers bekennen aandeel In
overval op café ee benzinestation
Politieauto te water In Middelburg
11
Watersnoodexpositie in caissons
ligt gevoelig in Ouwerkerk
Man vrijgesproken van heling
Snelle schepen maken
Westerschelde onveilig
zeeuwse almanak
Puzzel
zeeland
woensdag 31 december 1997
door Willem van Dam
MIDDELBURG - Het aantal
verkeersdoden in Midden- en
Noord-Zeeland is dit jaar geste
gen. In 1997 kwamen in dat deel
van de provincie 32 mensen in
het verkeer om het leven. Vorig
jaar waren dat er 28. Op de Be
velanden waren dertien ver
keersdoden te betreuren, op
Schouwen acht, op Walcheren
zes en op Tholen vijf. In vrijwel
alle Zeeuwse regio's was sprake
van een stijging. Alleen op
Schouwen-Duiveland (in 1996
tien doden) liep het aantal ver
keersdoden terug.
Ook in Zeeuws-Vlaanderen
nam het aantal dodelijke ver
keersslachtoffers toe. Op de
Zeeuws-Vlaamse wegen vielen
negentien doden. Daarmee
komt het totaal aantal verkeers
doden in Zeeland over 1997 op
51. Dat is ten opzichte van 1996
(41 doden) een toename van 24
procent. Sinds het rampjaar
1991 (58 doden) is dat cijfer niet
meer zo hoog geweest. Dat blijkt
uit een overzicht dat het Regio
naal Orgaan Verkeersveiligheid
Zeeland (ROVZ) dinsdag publi
ceerde. Het ROVZ beschouwt
West-Zeeuws-Vlaanderen als
het onveiligste gebied van heel
Zeeland.
In 1986 stelden de overheden
zich ten doel om het aantal ver
keersslachtoffers in 2000 met
een kwart verminderd te heb
ben. Volgens de doelstelling zou
het aantal verkeersdoden in
Zeeland in dat jaar op 40 moe
ten uitkomen. Met de huidige
cijfers op tafel lijkt dat streven
moeilijk haalbaar, ondanks in
tensieve snelheidscontroles,
verkeersveiligheidscampagnes
en aanpassing van wegen. Het
ROVZ heeft inmiddels aange
kondigd dat het samen met de
Stichting Wetenschappelijk
Onderzoek Verkeersveiligheid
een nader onderzoek zal instel
len naar de oorzaken van de on
verwachte stijging van het aan
tal verkeersdoden.
Bestuurders
De meeste slachtoffers (34) in
Zeeland waren bestuurders en
passagiers van personenauto's.
Het ROVZ spreekt in dat ver
band zelfs van een 'spectaculai
re' toename. Daartegenover
staat een opvallende (- 25 pro
cent) daling van het aantal do
den onder de kwetsbaarste
groep weggebruikers: de fiet
sers, bromfietsers en voetgan
gers. In die categorie vielen 12
doden. In het Zeeuwse verkeer
verongelukten vijf motorrij
ders.
Het mei'endeel van de dodelijke
ongevallen ontstond op wegen
waar een maximumsnelheid
van 80 kilometer per uur geldt.
door Maurits Sep
VLISSINGEN - Met de aanhou
ding van zeven Vlissingse man
nen in de leeftijd van 19 tot en
met 23 jaar heeft de politie van
Walcheren twee overvallen in
Vlissingen opgelost. Dat is dins
dag bekendgemaakt. De over
vallen werden gepleegd in no
vember van dit jaar.
overvallen. Rond half tien, even
na sluitingstijd, werd de mede
werker van het benzinestation
opgewacht, tegen de grond ge
werkt en gedwongen een tas met
daarin onder meer geld af te ge-
De zeven Vlissingers hebben te
genover de politie bekend de
overvallen in wisselende sa
menstelling te hebben gepleegd.
Als motief voerden zij 'geldge
brek' aan.
Op 7 november werd een benzi
nestation aan de Singel/Paul
Rrugerstraat in Vlissingen
Op 15 november was een café
aan de Bosjeslaan in Vlissingen
het doelwit. Om twee uur
's nachts werd de eigenaresse
met een mes bedreigd. De over
vallers dwongen haar geld te ge
ven. In beide gevallen bedroeg
de buit niet meer dan enkele
honderden guldens. Bij de over
vallen raakte overigens nie
mand gewond.
De Vlissingers konden worden
aangehouden naar aanleiding
MIDDELBURG - Een 37-jarige politieman
van de politie Walcheren is in de nacht van
maandag op dinsdag met zijn dienstauto in de
sloot beland.
De onopvallende surveillancewagen kwam om
kwart over drie in Middelburg door steenslag
in een slip terecht.
De politieman kon niet voorkomen dat zijn
dienstauto op de splitsing Pronkenburgseweg-
Zandvoortweg rechtdoor reed en te water
raakte.
De bestuurder hield aan het ongeval wat lichte
verwondingen over.
De auto werd zwaar beschadigd en moest wor
den weggesleept.
Advertentie
4 i
De 51 verkeersdoden kwamen
om het leven bij 46 ongelukken.
Er waren drie ongevallen met
twee doden en één met drie do
den. Van de slachtoffers (43
mannen en acht vrouwen) wa
ren er 38 woonachtig in Zee
land, vijf in Noord-Brabant, één
in Zuid-Holland en één in Lim
burg. Drie doden hadden de
Duitse nationaliteit, twee de
Belgische en één de Canadese.
van een recherche-onderzoek.
Bij huiszoekingen werd onder
steunend bewijs gevonden voor
de betrokkenheid van de man
nen bij de overvallen op het
benzinestation en het café. Bo
vendien heeft het onderzoek in
formatie opgeleverd die kan lei
den tot de oplossing van nog
enkele overvallen in Vlissingen.
De politie verwacht de komende
tijd daarom nog ,meer mensen
aan te kunnen houden.
Vier van de zeven nu aangehou
den Vlissingers zijn inmiddels
voorgeleid en zijn op last van de
officier van justitie in bewaring
gesteld. De andere drie ver
dachten zijn op vrije voeten ge-
De Stichting Caisson Ouwerkerk wil in de caissons een permanent expositie inrichten.
fotografie Pieter Honhoff.
door Andries Molengraaf
OUWERKERK - De plannen voor een perma
nente expositie over de vvatèrsnood van 1953 in
een van de caissons bij Ouwerkerk liggen ge
voelig bij de plaatselijke bevolking. Veel men
sen vinden dat de caissons een monument op
zich zijn en niet aangetast mogen worden. Toch
zet de Stichting Caisson Ouwerkerk haar plan
nen door.
Dat zegt bestuurslid W. A Kuyper van de stich
ting. Hij vindt de aarzeling bij veel mensen 'be-
grijpelijk'. Op de zeshonderd Ouwerkerkers
zijn er in 1953 negenentachtig verdronken. Ie
dereen verloor dus wel een of meer familiele
den of vrienden. „Toch vinden wij dat er op het
gebied van de ramp te weinig informatie is,
vooral over wat er lokaal allemaal gebeurd is",
zegt Kuyper. „We hebben weliswaar Neeltje
Jans, maar daar gaat het vooral over de Delta
werken en niet over de ramp zelf. Mensen ko
men bovendien vaak langs en vragen zich dan
af waar die caissons precies voor waren. Als je
dan iets blijvends kunt inrichten, kun je clie
vraag beantwoorden.
Pretpark
Kuypers collega-bestuurslid N. Okker bena
drukt dat het niet de bedoeling is van het cais
son 'eenpretpark te maken'. „Wat wij willen, is
een permanente expositie die aan de ene kant
gaat over de watersnood zelf, en aan de andere
kant over het dijkherstel", zegt ze. „We gaan
niet herhalen wat bij Neeltje Jans te zien is.
Daar is geen behoefte aan. Het gaat ons er
vooral om wat hier, plaatselijk, gebeurd is."
De Stichting Caisson Ouwerkerk heeft al dui
delijke ideeën over hoe de tentoonstelling in
gericht gaat worden. Film en foto's krijgen een
belangrijke rol in de informatieoverdracht.
Het dijkherstel moet verder vooral geïllus
treerd worden aan de hand van voorwerpen en
(amfibische) voertuigen, waarover de stichting
kan beschikken dankzij een samenwerkings
verband met de in Middelburg gevestigde
Stichting Authentieke Voertuigen.
De plannen zijn nog niet rond. Wel is er een
wensenlijst. Medewerkers van de gemeente
Schouwen-Duiveland, de provincie en mensen
uit het bedrijfsleven-bekijken momenteel hoe
veel inwilliging van alle wensen gaat kosten en
wat financieel haalbaar is. Ook is inmiddels
een subsidieverzoek bij de px'ovincie inge
diend. Hoe hoog het gevraagde bedrag is, we
ten Okker en Kuyper niet. „Het zal om enkele
tonnen gaan", vermoedt Kuyper.
Aanvankelijk was het de bedoeling om al ko
mende zomer open te gaan. Dat zal niet meer
lukken, voorspelt Kuyper, „Hooguit kunnen
we deze zomer met de verbouwing beginnen.
Maar alles hangt af van de vraag of we subsidie
krijgen en of het allemaal haalbaar is."
De stichting mikt daax-om op de zomer van
1999. Als alles naar wens vei-loopt, zullen dan
vijftien- tot vijfentwintigduizend mensen het
expocaisson bezoeken, zo is de vex'wachting.
„Het is de bedoeling alleen in de zomer open te
zijn", zegt Okker „Dan zijn de meeste bezoe
kers te vex-wachten."
Draagvlak
Om het bij de lokale bevolking gevoelig liggen
de expositieplan meer draagvlak te geven, or
ganiseert de Stichting Caisson Ouwex'kerk
eind januari en begin februari in Ouwerkerk én
Nieuwerkerk informatiebijeenkomsten waar
op tekst en uitleg wordt gegeven en vragen
kunnen worden gesteld. De bijeenkomsten
moeten niet alleen draagvlak creëren, maar
ook vrijwilligers opleveren. „We hopen dat
mensen op die bijeenkomsten enthousiast wor
den en zich aanmelden als vrijwilliger. Daar
moeten we het als stichting immers van heb
ben, zeker voor zo'npex-manente expositie", al
dus Okker
door Aector Dooms
MIDDELBURG - Drugsver-
slaafdexx zouden een 52-jarige
man uit Middelburg in 1995 en
1996 regelmatig hebben voor
zien van goederen die van dief
stal afkomstig waren.
De vex'dachte ontkende dinsdag
.op de zitting van de Middel
burgse politiex-echter de hem ten
laste gelegde feiten. Het ging om
heling van onder meer televi
sies.
De Middelburger vex-telde het
tegenovergestelde. „Als ik ver
moedens had dat de spullen van
diefstal afkomstig waren, dan
belde ik de politie..
Voor officier van justitie mr. F.
foto Ruben Oreel
door Maurits Sep
VEERE - „Van onderen!",
schreeuwt Lennart Blom (14),
scout uit Haamstede. Triomfan
telijk blikt hij om zich fxeen.
Krakend stort de^oor ziekte en
Lennart gevelde iep zich in het
bos bij het Scoutcentrunx in Vee-
re, aan de rand van het Veerse
Meer. Dat bos is trouwens be
hoorlijk uitgedund. Al heel wat
zieke iepen zijn neergehaald,
oixder andere door scouts die in
Veere van zaterdag tot en met
dinsdag hun jaarlijkse Hout
hakkerskamp hielden.
Aan het Houthakkerskamp op
het Scoutcenti-um in Veex-e de
den dit jaar 24 Zeeuwse scouts
mee. Ze leerden vex-schillende
soorten bomen hex-kennen en
kregen theorieles over bijvoox--
beeld de iepziekte. Verder leer
den de scouts omgaan met ge
reedschap als bijlen en zagen,
bomen omhakken en die vei'vol-
gens in moten hakken en welke
veiligheidseisen ze in acht moe
ten nemen. Wie de examens op
dinsdag met goed gevolg afleg
de, kreeg het insigne houtvester.
„Bomen omhakken was het
leukste van het Houthakkers
kamp", zegt Lennax-t dinsdag
ochtend. Vervolgens zet hij zich
aan het tot een viei'kante balk
hakken van een andei'e omge
hakte iep.
„Het Houthakkerskamp wordt
al sinds de jax-en zestig gehou
den", vertelt Sjaak de Jonge van
de organiserende Jacob Valc-
kegi'oep uit Goes. „Zelfben ik ex-
ruim twintig jaar bij betrokken,'
vanaf 1975. De scouts lex-en alles
over bomen, wat een bos bete
kent voor ons leven en hoe een
bos beheerd moet wox-den."
Het bos bij het Scoutcentx-um
bestaat voor tachtig px-ocent uit
iepen, legt Joop Braamse uit. Hij
wijst naar een boom. „Kijk die
iep is ziek. En die ook. Die moe
ten eruit. Dat is een mooie gele
genheid voor de scouts om te le
ren hoe dat moet. De beheerder
van het bos wil van de gekapte
bomen een houtwal maken. Dat
is een wal die bestaat ixit paal
tjes met daax-tussen takken. De
dieren schijnen dat lekker te
vinden."
In het Scoutcentrum zelf moe
ten d^ scouts met groepjes van
drie het examen boomherken-
nen afleggen. Het is het moei
lijkste ondex-deel van het Hout-
hakkex-skamp, verzuchten de
scouts. „Ik wist er zeven van de
25 niet. Dat ha'd ik ook wel ver
wacht. Het is erg lastig die bla-
dex-en uit elkaar te houden",
vindt Wilco Jonker (14) uit
Haamstede. Of hij voldoende
punten haalt om het insigne
houtvester in ontvangst te mo
gen nemen, weet hij nog niet,
„Maar het was in ieder geval een
leuk kamp."
door Wout Bareman
VLISSINGEN - De zeevaart op
de Westerschelde vaax-t veel te
hard. De schepen van en naar
Antwerpen, Terneuzen eix Gent
halen vaak snelheden van meer
dan 20 mijl, omgerekend onge
veer 40 kilonxeter per uur. Voor
zitter Hans Jongepier van de
afdeling Walchex-en van de
schippersvereixiging Schutte-
vaer vindt die oxxveilige situatie
onhoudbaar. Koppelverban
den, zoals duw- en sleepvaart,
maar ook conventioixele sche
pen ondervinden steeds meer
hinder van de golfslag en de zui
ging die de snelheidsduivels
veroorzakexx. „Er ontstaat re
gelmatig schade", stelt Jonge
pier vast.
Hij kaax-tte de zaak dinsdag
middag aan in zijn jaarrede op
de algemene ledenvergadering
van de afdeling in Vlissingen.
Met het oog op de veiligheid van
mensen, schepen en milieu,
pleitte hij voor een stevige aan
pak. „Er moet paal en pei-k aan
deze levensgevaarlijke situatie
worden gesteld. We zullen met
nog meer nadruk bij de Neder
landse en Belgische autoriteiten
beperkingen ten aanzien van
die snelheden moeten beplei
ten."
Kanaal Walcheren
De gebruikers van de Zeeuwse
vaax-wegen wachten met span
ning op het moment dat het cen
trale bedieningssysteem voor de
sluizen en bx-uggen van het Ka
naal door Walcheren inwerking
treedt.
Vanuit het nieuwe bedienings
huis op de slxiis in Vlissingen
moeten in de toekomst én die
sluis én de bruggen van Vlissin
gen, Souburg en Middelburg
worden bediend. Half mei
wordt begonnen met centrale
bediening van de twee bruggen
in Vlissingen en Souburg, in ok
tober volgt ook de bediening
van de bx-uggen in Middelbui-g,
Jongepier vroeg zich af of het in
de px-aktijk mogelijk zal blijken
vanaf een centraal punt tegelij
kertijd xxxeex-dere bx-uggen te be
dienen. Hij waarschuwde ook
voor een andex-e bedreiging van
de scheepvaaxl. Over niet al te
lange tijd zullen de aankomst
en vex-trektijden van de treinen
worden gewijzigd. „De ope
ningstijden van de bx-uggen mo
gen hier niet.onder lijden. De
haven van Middelburg beschikt
over een containex-tex-minal en
het zal duidelijk zijn dat het in
iedex-s belang is dat we die be
houden.
Leveren we in op de openings
tijden dan is het gevaar dat die
terminal verdwijnt levensgroot
aanwezig. We moeten - ti*ou-
wens in z'n algemeenheid - op
passen dat de bex-oeps- en recx-e-
atievaart geen altei-natieve
routes gaan kiezen door de ne
gatieve uitwex-king' van over-
heidsmaatx-egelen", aldus Jon
gepier.
Politiek
Hij stelde overigens niet onte
vreden vast dat de binnenvaart
bij 'politiek Den Haag' weer he
lemaal in beeld is. Maar dat zal
dan wel moeten leiden tot ver
hoging voor de budgetten voor
aanpassing van de infrastruc
tuur voor vervoer over water.
Jongepier wees erop dat vooral
het toenemende containerver
voer per schip bijzondere eisen
stelt aan het vaarwegennet, ze
ker wat betreft de onderdoor-
vaarthoogte en breedte van de
bruggen.
van Es achtte gewoonteheling
bewezen en eiste een boete van
5.000 gulden en een maand
voorwaardelijke gevangenis-
stx-af.Raadsman F. A M. te
Braake vond de tenlastelegging
te mager. Hij vroeg om vrij
spraak. Ook politierechter mr.
R. C, R Rammeloo twijfelde en
spx-ak de man vrij
De kerstvakantie van de
tienjarige Tim uit Terneuzen
begint voor zijn ouders toch
wel erg lang te duren. De ar
me jongen weet zich met de
opeenstapeling van het aan
tal zon- en feestdagen nau
welijks meer raad. Vader en
moeder haalden dan ook op
gelucht adem toen zoonlief
zich op een middag 7ia een
paar uur dralen, aan het op
lossen van een heuse kruis
woordpuzzel zette. Als ik
een woord niet weet, help jij
mij dan?", vroeg de jongen
zijn vader hoopvol. De Ter-
neuzenaar, al lang blij dat
zijn zoon iets om handen had,
antwoordde bevestigend.
„Voor de oplossing van het
laatste woord moet je alleen
niet bij mij aankomen", ver
volgde hij op waarschuwen
de toon. De jongen keek zijn
vader onbegrijpend aan.
„Dat is nu eenmaal de specia
liteit van je moeder."
De treinen stoppen vanavond rond acht uur.
Maar vanaf één uur rijden de nachttreinen weer.
Gelukkig nieuwjaar.