Aantal verkeersdoden gestegen X.I...V Nog maar één uurtje. Scouting kapt zieke iepen Benoorden de Westerschelde meeste slachtoffers op de Bevelanden Vlissingers bekennen aandeel In overval op café ee benzinestation Politieauto te water In Middelburg 11 Watersnoodexpositie in caissons ligt gevoelig in Ouwerkerk Man vrijgesproken van heling Snelle schepen maken Westerschelde onveilig zeeuwse almanak Puzzel zeeland woensdag 31 december 1997 door Willem van Dam MIDDELBURG - Het aantal verkeersdoden in Midden- en Noord-Zeeland is dit jaar geste gen. In 1997 kwamen in dat deel van de provincie 32 mensen in het verkeer om het leven. Vorig jaar waren dat er 28. Op de Be velanden waren dertien ver keersdoden te betreuren, op Schouwen acht, op Walcheren zes en op Tholen vijf. In vrijwel alle Zeeuwse regio's was sprake van een stijging. Alleen op Schouwen-Duiveland (in 1996 tien doden) liep het aantal ver keersdoden terug. Ook in Zeeuws-Vlaanderen nam het aantal dodelijke ver keersslachtoffers toe. Op de Zeeuws-Vlaamse wegen vielen negentien doden. Daarmee komt het totaal aantal verkeers doden in Zeeland over 1997 op 51. Dat is ten opzichte van 1996 (41 doden) een toename van 24 procent. Sinds het rampjaar 1991 (58 doden) is dat cijfer niet meer zo hoog geweest. Dat blijkt uit een overzicht dat het Regio naal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ) dinsdag publi ceerde. Het ROVZ beschouwt West-Zeeuws-Vlaanderen als het onveiligste gebied van heel Zeeland. In 1986 stelden de overheden zich ten doel om het aantal ver keersslachtoffers in 2000 met een kwart verminderd te heb ben. Volgens de doelstelling zou het aantal verkeersdoden in Zeeland in dat jaar op 40 moe ten uitkomen. Met de huidige cijfers op tafel lijkt dat streven moeilijk haalbaar, ondanks in tensieve snelheidscontroles, verkeersveiligheidscampagnes en aanpassing van wegen. Het ROVZ heeft inmiddels aange kondigd dat het samen met de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid een nader onderzoek zal instel len naar de oorzaken van de on verwachte stijging van het aan tal verkeersdoden. Bestuurders De meeste slachtoffers (34) in Zeeland waren bestuurders en passagiers van personenauto's. Het ROVZ spreekt in dat ver band zelfs van een 'spectaculai re' toename. Daartegenover staat een opvallende (- 25 pro cent) daling van het aantal do den onder de kwetsbaarste groep weggebruikers: de fiet sers, bromfietsers en voetgan gers. In die categorie vielen 12 doden. In het Zeeuwse verkeer verongelukten vijf motorrij ders. Het mei'endeel van de dodelijke ongevallen ontstond op wegen waar een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur geldt. door Maurits Sep VLISSINGEN - Met de aanhou ding van zeven Vlissingse man nen in de leeftijd van 19 tot en met 23 jaar heeft de politie van Walcheren twee overvallen in Vlissingen opgelost. Dat is dins dag bekendgemaakt. De over vallen werden gepleegd in no vember van dit jaar. overvallen. Rond half tien, even na sluitingstijd, werd de mede werker van het benzinestation opgewacht, tegen de grond ge werkt en gedwongen een tas met daarin onder meer geld af te ge- De zeven Vlissingers hebben te genover de politie bekend de overvallen in wisselende sa menstelling te hebben gepleegd. Als motief voerden zij 'geldge brek' aan. Op 7 november werd een benzi nestation aan de Singel/Paul Rrugerstraat in Vlissingen Op 15 november was een café aan de Bosjeslaan in Vlissingen het doelwit. Om twee uur 's nachts werd de eigenaresse met een mes bedreigd. De over vallers dwongen haar geld te ge ven. In beide gevallen bedroeg de buit niet meer dan enkele honderden guldens. Bij de over vallen raakte overigens nie mand gewond. De Vlissingers konden worden aangehouden naar aanleiding MIDDELBURG - Een 37-jarige politieman van de politie Walcheren is in de nacht van maandag op dinsdag met zijn dienstauto in de sloot beland. De onopvallende surveillancewagen kwam om kwart over drie in Middelburg door steenslag in een slip terecht. De politieman kon niet voorkomen dat zijn dienstauto op de splitsing Pronkenburgseweg- Zandvoortweg rechtdoor reed en te water raakte. De bestuurder hield aan het ongeval wat lichte verwondingen over. De auto werd zwaar beschadigd en moest wor den weggesleept. Advertentie 4 i De 51 verkeersdoden kwamen om het leven bij 46 ongelukken. Er waren drie ongevallen met twee doden en één met drie do den. Van de slachtoffers (43 mannen en acht vrouwen) wa ren er 38 woonachtig in Zee land, vijf in Noord-Brabant, één in Zuid-Holland en één in Lim burg. Drie doden hadden de Duitse nationaliteit, twee de Belgische en één de Canadese. van een recherche-onderzoek. Bij huiszoekingen werd onder steunend bewijs gevonden voor de betrokkenheid van de man nen bij de overvallen op het benzinestation en het café. Bo vendien heeft het onderzoek in formatie opgeleverd die kan lei den tot de oplossing van nog enkele overvallen in Vlissingen. De politie verwacht de komende tijd daarom nog ,meer mensen aan te kunnen houden. Vier van de zeven nu aangehou den Vlissingers zijn inmiddels voorgeleid en zijn op last van de officier van justitie in bewaring gesteld. De andere drie ver dachten zijn op vrije voeten ge- De Stichting Caisson Ouwerkerk wil in de caissons een permanent expositie inrichten. fotografie Pieter Honhoff. door Andries Molengraaf OUWERKERK - De plannen voor een perma nente expositie over de vvatèrsnood van 1953 in een van de caissons bij Ouwerkerk liggen ge voelig bij de plaatselijke bevolking. Veel men sen vinden dat de caissons een monument op zich zijn en niet aangetast mogen worden. Toch zet de Stichting Caisson Ouwerkerk haar plan nen door. Dat zegt bestuurslid W. A Kuyper van de stich ting. Hij vindt de aarzeling bij veel mensen 'be- grijpelijk'. Op de zeshonderd Ouwerkerkers zijn er in 1953 negenentachtig verdronken. Ie dereen verloor dus wel een of meer familiele den of vrienden. „Toch vinden wij dat er op het gebied van de ramp te weinig informatie is, vooral over wat er lokaal allemaal gebeurd is", zegt Kuyper. „We hebben weliswaar Neeltje Jans, maar daar gaat het vooral over de Delta werken en niet over de ramp zelf. Mensen ko men bovendien vaak langs en vragen zich dan af waar die caissons precies voor waren. Als je dan iets blijvends kunt inrichten, kun je clie vraag beantwoorden. Pretpark Kuypers collega-bestuurslid N. Okker bena drukt dat het niet de bedoeling is van het cais son 'eenpretpark te maken'. „Wat wij willen, is een permanente expositie die aan de ene kant gaat over de watersnood zelf, en aan de andere kant over het dijkherstel", zegt ze. „We gaan niet herhalen wat bij Neeltje Jans te zien is. Daar is geen behoefte aan. Het gaat ons er vooral om wat hier, plaatselijk, gebeurd is." De Stichting Caisson Ouwerkerk heeft al dui delijke ideeën over hoe de tentoonstelling in gericht gaat worden. Film en foto's krijgen een belangrijke rol in de informatieoverdracht. Het dijkherstel moet verder vooral geïllus treerd worden aan de hand van voorwerpen en (amfibische) voertuigen, waarover de stichting kan beschikken dankzij een samenwerkings verband met de in Middelburg gevestigde Stichting Authentieke Voertuigen. De plannen zijn nog niet rond. Wel is er een wensenlijst. Medewerkers van de gemeente Schouwen-Duiveland, de provincie en mensen uit het bedrijfsleven-bekijken momenteel hoe veel inwilliging van alle wensen gaat kosten en wat financieel haalbaar is. Ook is inmiddels een subsidieverzoek bij de px'ovincie inge diend. Hoe hoog het gevraagde bedrag is, we ten Okker en Kuyper niet. „Het zal om enkele tonnen gaan", vermoedt Kuyper. Aanvankelijk was het de bedoeling om al ko mende zomer open te gaan. Dat zal niet meer lukken, voorspelt Kuyper, „Hooguit kunnen we deze zomer met de verbouwing beginnen. Maar alles hangt af van de vraag of we subsidie krijgen en of het allemaal haalbaar is." De stichting mikt daax-om op de zomer van 1999. Als alles naar wens vei-loopt, zullen dan vijftien- tot vijfentwintigduizend mensen het expocaisson bezoeken, zo is de vex'wachting. „Het is de bedoeling alleen in de zomer open te zijn", zegt Okker „Dan zijn de meeste bezoe kers te vex-wachten." Draagvlak Om het bij de lokale bevolking gevoelig liggen de expositieplan meer draagvlak te geven, or ganiseert de Stichting Caisson Ouwex'kerk eind januari en begin februari in Ouwerkerk én Nieuwerkerk informatiebijeenkomsten waar op tekst en uitleg wordt gegeven en vragen kunnen worden gesteld. De bijeenkomsten moeten niet alleen draagvlak creëren, maar ook vrijwilligers opleveren. „We hopen dat mensen op die bijeenkomsten enthousiast wor den en zich aanmelden als vrijwilliger. Daar moeten we het als stichting immers van heb ben, zeker voor zo'npex-manente expositie", al dus Okker door Aector Dooms MIDDELBURG - Drugsver- slaafdexx zouden een 52-jarige man uit Middelburg in 1995 en 1996 regelmatig hebben voor zien van goederen die van dief stal afkomstig waren. De vex'dachte ontkende dinsdag .op de zitting van de Middel burgse politiex-echter de hem ten laste gelegde feiten. Het ging om heling van onder meer televi sies. De Middelburger vex-telde het tegenovergestelde. „Als ik ver moedens had dat de spullen van diefstal afkomstig waren, dan belde ik de politie.. Voor officier van justitie mr. F. foto Ruben Oreel door Maurits Sep VEERE - „Van onderen!", schreeuwt Lennart Blom (14), scout uit Haamstede. Triomfan telijk blikt hij om zich fxeen. Krakend stort de^oor ziekte en Lennart gevelde iep zich in het bos bij het Scoutcentrunx in Vee- re, aan de rand van het Veerse Meer. Dat bos is trouwens be hoorlijk uitgedund. Al heel wat zieke iepen zijn neergehaald, oixder andere door scouts die in Veere van zaterdag tot en met dinsdag hun jaarlijkse Hout hakkerskamp hielden. Aan het Houthakkerskamp op het Scoutcenti-um in Veex-e de den dit jaar 24 Zeeuwse scouts mee. Ze leerden vex-schillende soorten bomen hex-kennen en kregen theorieles over bijvoox-- beeld de iepziekte. Verder leer den de scouts omgaan met ge reedschap als bijlen en zagen, bomen omhakken en die vei'vol- gens in moten hakken en welke veiligheidseisen ze in acht moe ten nemen. Wie de examens op dinsdag met goed gevolg afleg de, kreeg het insigne houtvester. „Bomen omhakken was het leukste van het Houthakkers kamp", zegt Lennax-t dinsdag ochtend. Vervolgens zet hij zich aan het tot een viei'kante balk hakken van een andei'e omge hakte iep. „Het Houthakkerskamp wordt al sinds de jax-en zestig gehou den", vertelt Sjaak de Jonge van de organiserende Jacob Valc- kegi'oep uit Goes. „Zelfben ik ex- ruim twintig jaar bij betrokken,' vanaf 1975. De scouts lex-en alles over bomen, wat een bos bete kent voor ons leven en hoe een bos beheerd moet wox-den." Het bos bij het Scoutcentx-um bestaat voor tachtig px-ocent uit iepen, legt Joop Braamse uit. Hij wijst naar een boom. „Kijk die iep is ziek. En die ook. Die moe ten eruit. Dat is een mooie gele genheid voor de scouts om te le ren hoe dat moet. De beheerder van het bos wil van de gekapte bomen een houtwal maken. Dat is een wal die bestaat ixit paal tjes met daax-tussen takken. De dieren schijnen dat lekker te vinden." In het Scoutcentrum zelf moe ten d^ scouts met groepjes van drie het examen boomherken- nen afleggen. Het is het moei lijkste ondex-deel van het Hout- hakkex-skamp, verzuchten de scouts. „Ik wist er zeven van de 25 niet. Dat ha'd ik ook wel ver wacht. Het is erg lastig die bla- dex-en uit elkaar te houden", vindt Wilco Jonker (14) uit Haamstede. Of hij voldoende punten haalt om het insigne houtvester in ontvangst te mo gen nemen, weet hij nog niet, „Maar het was in ieder geval een leuk kamp." door Wout Bareman VLISSINGEN - De zeevaart op de Westerschelde vaax-t veel te hard. De schepen van en naar Antwerpen, Terneuzen eix Gent halen vaak snelheden van meer dan 20 mijl, omgerekend onge veer 40 kilonxeter per uur. Voor zitter Hans Jongepier van de afdeling Walchex-en van de schippersvereixiging Schutte- vaer vindt die oxxveilige situatie onhoudbaar. Koppelverban den, zoals duw- en sleepvaart, maar ook conventioixele sche pen ondervinden steeds meer hinder van de golfslag en de zui ging die de snelheidsduivels veroorzakexx. „Er ontstaat re gelmatig schade", stelt Jonge pier vast. Hij kaax-tte de zaak dinsdag middag aan in zijn jaarrede op de algemene ledenvergadering van de afdeling in Vlissingen. Met het oog op de veiligheid van mensen, schepen en milieu, pleitte hij voor een stevige aan pak. „Er moet paal en pei-k aan deze levensgevaarlijke situatie worden gesteld. We zullen met nog meer nadruk bij de Neder landse en Belgische autoriteiten beperkingen ten aanzien van die snelheden moeten beplei ten." Kanaal Walcheren De gebruikers van de Zeeuwse vaax-wegen wachten met span ning op het moment dat het cen trale bedieningssysteem voor de sluizen en bx-uggen van het Ka naal door Walcheren inwerking treedt. Vanuit het nieuwe bedienings huis op de slxiis in Vlissingen moeten in de toekomst én die sluis én de bruggen van Vlissin gen, Souburg en Middelburg worden bediend. Half mei wordt begonnen met centrale bediening van de twee bruggen in Vlissingen en Souburg, in ok tober volgt ook de bediening van de bx-uggen in Middelbui-g, Jongepier vroeg zich af of het in de px-aktijk mogelijk zal blijken vanaf een centraal punt tegelij kertijd xxxeex-dere bx-uggen te be dienen. Hij waarschuwde ook voor een andex-e bedreiging van de scheepvaaxl. Over niet al te lange tijd zullen de aankomst en vex-trektijden van de treinen worden gewijzigd. „De ope ningstijden van de bx-uggen mo gen hier niet.onder lijden. De haven van Middelburg beschikt over een containex-tex-minal en het zal duidelijk zijn dat het in iedex-s belang is dat we die be houden. Leveren we in op de openings tijden dan is het gevaar dat die terminal verdwijnt levensgroot aanwezig. We moeten - ti*ou- wens in z'n algemeenheid - op passen dat de bex-oeps- en recx-e- atievaart geen altei-natieve routes gaan kiezen door de ne gatieve uitwex-king' van over- heidsmaatx-egelen", aldus Jon gepier. Politiek Hij stelde overigens niet onte vreden vast dat de binnenvaart bij 'politiek Den Haag' weer he lemaal in beeld is. Maar dat zal dan wel moeten leiden tot ver hoging voor de budgetten voor aanpassing van de infrastruc tuur voor vervoer over water. Jongepier wees erop dat vooral het toenemende containerver voer per schip bijzondere eisen stelt aan het vaarwegennet, ze ker wat betreft de onderdoor- vaarthoogte en breedte van de bruggen. van Es achtte gewoonteheling bewezen en eiste een boete van 5.000 gulden en een maand voorwaardelijke gevangenis- stx-af.Raadsman F. A M. te Braake vond de tenlastelegging te mager. Hij vroeg om vrij spraak. Ook politierechter mr. R. C, R Rammeloo twijfelde en spx-ak de man vrij De kerstvakantie van de tienjarige Tim uit Terneuzen begint voor zijn ouders toch wel erg lang te duren. De ar me jongen weet zich met de opeenstapeling van het aan tal zon- en feestdagen nau welijks meer raad. Vader en moeder haalden dan ook op gelucht adem toen zoonlief zich op een middag 7ia een paar uur dralen, aan het op lossen van een heuse kruis woordpuzzel zette. Als ik een woord niet weet, help jij mij dan?", vroeg de jongen zijn vader hoopvol. De Ter- neuzenaar, al lang blij dat zijn zoon iets om handen had, antwoordde bevestigend. „Voor de oplossing van het laatste woord moet je alleen niet bij mij aankomen", ver volgde hij op waarschuwen de toon. De jongen keek zijn vader onbegrijpend aan. „Dat is nu eenmaal de specia liteit van je moeder." De treinen stoppen vanavond rond acht uur. Maar vanaf één uur rijden de nachttreinen weer. Gelukkig nieuwjaar.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 51