Willy, we hebben toch nog maar één nummer? Jan Vayne zoekt rust en verstilling Sensualiteit is bij mij ver te zoeken Pianist maakte klassieke cd Maïs Girls als antwoord op de Spice Girls Helmut Lotti vervolgt zijn zegetocht woensdag 31 december 1997 Wie kent ze niet? De Maïs Girls uit Twente! Eind vori ge maand gelanceerd als een goed doordachte grap, inmiddels dank zij vele radio- en televisieshows in heel Nederland bekend als het nuchtere en betaalbare alterna tief voor de supercommerciële Britse meidenband The Spice Girls. Onlangs presenteerden de Twentse kapsters hun cd-single 'De boerenmeiden van het platte land'. Dat gebeurde in Amster dam tijdens de persvoorstelling van 'Spiceworld The Movie', een filmkomedie van de 'rivalen'. De platenindustrie voorziet gouden tijden en belooft gouden bergen. Het boekingsbu reau van Marianne Weber en Cor- rie Konings ontfermt zich over de Maïs Girls, die vanaf volgend jaar professioneel gaan optreden. Mits het repertoire op tijd is uit gebreid, want dat telt op dit mo ment slechts één song. Op hun allereerste artiestenparty kijken Judith (20), Sandra (21), Mariëlle (26) en Lilian (29) ver baasd naar de Gooise rituelen. ,Wat kust ze mekaar toch volle Intimi uit platenindustrie, om roep en showbizz begroeten el kaar langdurig zoenend op het Bunny-feest van het gelijknami ge muzieklabel. De Maïs Girls hebben bij hun ver legen entree in een Hilversums café beleefd handjes geschud. Ze maken kennis met stalgenoten als Vader Abraham, Bart 'BNN', Bed en De Deurzakkers, allemaal pa reltjes van moedermaatschappij Dino. Eigenaar Tony Berk complimen teert de Twentenaren met het 'werkelijk gewèèèèldige idee' van de parodie op The Spice Girls. „Dat niemand van ons daar eer der op is gekomen! De cd-grootgrutter spreekt van een gigantische voorintekening ('in één week ruim 2000 singles uitgeleverd aan de handel') en voorziet een topnotering. „Als het goed loopt verkopen we mis schien wel 20.000 'tot 50.000 exemplaren van de Maïs Girls." Dat wordt scoren, gilt het Gooi. Loonlijst Samen met ontdekker/manager Willy Oosterhuis (werkzaam bij de regionale omroep RTV Oost), producer Jan Eppink en kapper Frans ten Berge, die de helft van de Maïs Girls op de loonlijst heeft staan, benutten de meisjes hun vrije dag voor een korte doch hef tige promotie-toernee. Met acht radio- en tv-optredens eerder de ze maand nog vers in het geheu gen begonnen ze aan een nieuwe krachttoer. KRO's Ontbijt TV, Jos Brink, RTL 5 In Het Land, SBS Hart, van Nederland, Radio 3, Twee Vandaag en RTV Oost heb ben kennelijk goed voorwerk ge daan: de mate van herkenning is groot. Ditmaal staan de regionale omroep van Drenthe, de verza melde filmpers in Amsterdam en een artiestenparty in het Gooi op het programma. Helaas verdwalen de Maïs Girls in één van de buitenwijken van Amsterdam en arriveren ze te laat bij de voorstelling van 'Spice world'. De dames en heren recen senten smullen en gruwelen reeds van Emma, Gen, Victoria, Mel B en Mel C. Maar daarom niet getreurd. Met ritmische begeleiding van de En- terse tip-klompen zetten Judith, Sandra, Lilian en Mariëlle op volle kracht in: 'Wi-j bint de boe renmeiden van ut platteland, veur ons goat de Spice Girls-an de kant'. Paniek overmeestert zich van de dienstdoende employé van filmdistributeur PolyGram. „Ssssstttt! In de zaal zitten be langrijke gasten van ons naar de film te kijken.'- Na afloop staan de Maïs Girls journalisten te woord en wordt de kersverse cd gedistribueerd. Album De verbazing is zichtbaar. Ook bij de groep zelf. „Willy, wat is dat noe weer?", vragen de meiden hun manager, wanneer ze het hoesje van 'De Boerenmeiden (2.35 minuten) - met karaoke- versie - aandachtig hebben be studeerd. „Van het binnenkort te verschijnen boerenmeidenalbum 'Maïsie", staat er. Komt er dan een langspeler met nog meer re pertoire? .Maar Willy, we hebben toch nog maar één nummer?." De bedenker van de plattelandspop- parodie wuift alle bezwaren weg. „Dat komt allemaal goed meiden, we werken hard aan nieuwe songs voor jullie. Nachtegaaltjes Op het kantoor van Dutch Artist Management gaat directeur Wout van Doleweerd er eens goed voor zitten. Welke mogelijkheden hij als ervaren rot ziet? „Als ik ze dit weekeinde mag boeken, kunnen ze op één avond vier keer optre den, Ik heb nu al aanvragen voor zestig optredens." Wout beweert bij hoog en laag. dat het hem als zojuist aangesteld begeleider, vooral te doen is om 'het beste uit de meiden te halen'. Hij is er de man niet naar om rap het grote geld te verdienen over de ruggen van deze Twentse nachtegaaltjes. „Nee, nee, dan ziet u het verkeerd. Ik wil een kwalitatief goed produkt." Kapper Frans ten Berge knikt. Hij wil in z'n zaak ook kwaliteit en zeker geen verknipte model len. Hoe het na 1 januari moet gaan valt nog te bezien. „Vöorlo- pig' is afgesproken dat de Maïs Girls alleen op vrijdag, zaterdag en zondag werken." Op zondag als trio, want uit ge loofsovertuiging laat Sandra die dag verstek gaan. Dolf Ruesink De Twentse Maïs Girls presenteerden bij de Nederlandse perspremière van de film van hun Engelse collega's Spice Girls hun eerste cd-single. foto Roland de Bruin Pianist Jan Vayne: „Ik ben eigenlijk een heel vrolijk persoon." foto Frans Paalman Jan Vayne is niets te gek. Of zijn vleugel nou op de middenstip van een voetbalveld staat, op een carnavalsfeest of in een chique concertzaal, Jan speelt wel. Ook op zijn cd's leek het niet op te kunnen. Steeds uitbundiger werd er uitgepakt met orkestraal 'geweld' rondom zijn virtuose piano improvisaties. Maar nu is er Secrets of Silence. Een nieuwe cd die qua inhoud volledig strookt met de titel: rust en verstilling. Bovendien is het de eerste cd van de Zwolse pianist die enkel op klassieke thema's is gebaseerd. Er is weinig verbeelding nodig om in Jan Vayne een romanti cus te zien. Ondanks zijn platte landse nuchterheid, zijn natuur lijke houding van gewone jongen en zijn opgeruimd gemoed. De aangename loomheid in zijn han delen en de wat dromerige blik van moeders mooiste verlenen hem een aureool van gekoesterde kwetsbaarheid. „Die verstilde kant is er", beaamt hij. „Maarniet alleen wat loos alarm met kaarsjes en zo." Secrets of Silence zal het goed doen op het ritme van de regen, bij een milde wijn met een vriendelij ke afdronk of bij het wat rozige ge voel na het kerstdiner of een ver rassende pakjesavond. Want de elf piano-impressies klinken even toegankelijk als rustig. Geen over daad aan noten, alleen het spel van een pianist met een tedere aanslag. Therapeutisch De romantische muziekstijl staat in dit geval voor sereniteit en me lancholie, legt de musicus uit op het cd-hoesje. „Niet zo klef dus", verduidelijkt hij. „Ik ben niet zo'n glijkikker, maar wel iemand die zijn gevoel durft te tonen. Roman tiek moet voor mij altijd wel kwa liteit hebben, het moet echt en eer lijk zijn. Niet het zoete, wel de melancholie." Van nature is de 31-jarige Vayne geen mijmeraar. „Maar het is na tuurlijk wel een mooi gevoel. Het leven is dag en nacht. Als je een tijdje erg druk bent geweest zoek je vanzelf de stilte. Ik ben eigenlijk een heel vrolijk persoon. Mijn ba- sis is optimisme en ik ben gek op humor. Toch is de verstilling een mooi sentiment. Het werkt ook therapeutisch." Bij de keuze voor de werken op de nieuwe cd heeft Jan Vayne zich la ten leiden door verzoeken van het publiek bij zijn concerten. Dus laat hij zich inspireren door het onvermijdelijke Für Elise van Ludwig' van Beethoven of het Air uit de derde suite van Johann Se bastian Bach. Al heet het eerste hier Whisper of Hope en het twee de In the Mist of Time. „Für Elise komt altijd terug, dat leeft bij iedereen", weet de toetse nist. „Aan de andere kant staat ook Memories of Venice erop, ge ïnspireerd door het Adaggiatto van Gustav Mahler. Daar vraagt naar het elementaire. Het is de kunst van het weglaten. Dat ik dat nu durf, ben ik trots op. Dat is een ontwikkeling. Daar komt bij dat ik gewoon zin had in iets anders. De vorige cd was veel spektakel, en als je een hele tijd boerenkool hebt gegeten wil je wel eens wat Indisch of zo." Er is de mediagenieke pianist nog al eens verweten dat zijn spel, hoe virtuoos ook, oppervlakkig is, achtergrondmuziek. Op de vorige vijf cd's slaagde hij er niet echt in dat oordeel te verzachten. Maar Secrets of Silence is Vayne van binnenuit. „Ik ga met de billen bloot", reali seert hij zich. „Ik heb geen gim mick, ik speel niet met een trucje. Datbewijs ik denk ik hiermee, al is nooit iemand naar. Bovendien heb ik toch geprobeerd de populaire nummers iets minder triviaal te brengen. Dat dit zijn eerste puur klassieke cd is, berust min of meer op toeval. „Ik heb daar niet echt naar ge zocht, het is ontstaan. Aanvanke lijk had ik ook dat nummer van El- ton John erbij gedaan, Candle in the Wind, maar de platenmaat schappij vond het mooier deze cd dan maar helemaal klassiek te la ten zijn. En klassiek is natuurlijk wel de basis van het pianospel. Mijn manier van spelen is altijd al heel klassiek geweest. De bron maakt niet zoveel uit, het gaat om hoe je speelt. Wat dat betreft is er- niet zoveel verschil tussen pop en klassiek. Een popsong kan heel klassiek klinken en andersom. Met Secrets of Silence ga ik terug dat niet mijn opzet. Hier was ikge- woon aan toe. De erkenning die ik toch zeker ook heb zorgt ervoor dat je meer durft. In het begin ben je niets, met een eerste cd moet je laten zien wat je kunt. Nu hoef ik me niet meer te be wij zen, ik heb nu krediet genoeg om te laten zien wie ik werkelijk ben. Deze cd staat het dichtst bij me. Het is dan wel toegankelijk, maar geen roze sui- kerspinnenmuziek, ik wil geen vlakke James-Lastplaat maken. De cd is opgenomen bij Vayne thuis, een monumentaal pand in de Zwolse binnenstad. „Dat ver sterkt de sfeer van intimiteit, al is dat een bijkomstigheid. Ik heb het vooral zo gedaan omdat ik thuis de mooiste vleugel heb. Zo'n Bösen- dorfer SE vind je nergens." Het is de plek waar Jan ook de schilderkunst beoefent. Een proe ve daarvan is afgebeeld op de hoes van de cd. Dat hij ook blijkt te schilderen, is geen echte verras sing. Dat schijnt te horen bij de 'status' van bekende Nederlander. „Met dit verschil dat ik altijd al heb geschilderd. Bovendien kom ik er niet mee naar buiten op het moment dat mijn carrière afloopt, zoals vaak het geval is." Voorrecht Hij loopt niet te koop met zijn ab stracte schilderijen, al weet hij als geen ander hoeveel gemakkelijker het is als je bekend bent. „Het is een voorrecht bekend te zijn", geeft hij toe. „Er is nu al veel inte resse voor mijn werk. Maar ik laat me niet opjagen. Ik schilder zoveel als ik zin heb. Er is een sterk ver band tussen de muziek en het schilderen. Muziek associeer ik ook met kleuren. Het komt uit hei zelfde gevoel. Ik schilder zoals ik speel. Een misser op de piano is een impuls voor een nieuwe rich ting, met schilderen gaat het net zo. En hoe drukker ik het heb met spelen, hoe meer ik wil schilderen. Maar voorlopig is schilderen nog iets van mezelf, er staat geen pla tenmaatschappij te dringen." „Muziek vliegt weg, dus schilder ik ook graag, want dat blijft. Ik wil graag mijn gevoelens delen met derden. Muziek blijft daar toch de mooiste uiting van. Muziek komt rechtstreeks uit het hart. Zelfs zonder verstand doet muziek iets met je. Ik was laatst op bezoek bij mijn oma. Ik had haar lang niet ge zien. Ze kende mij ook niet, zo de ment is ze. Maar er stond een oude piano in dat tehuis waar ik wat op ging spelen. Toen leg'de ze een hand op mijn schouder en huilde, zonder te beseffen dat ik haar kleinkind ben. Dat kan alleen mu ziek." Dick Laning Jan Vayne: Secrets of Silence. EMIMu- Platina in Zuid-Afrika en Duitsland. Goud in Canada en Nederland. De opmars van de Vlaamse zanger Helmut Lotti lijkt maar niet te stoppen. De verlegen jongeman kreeg twee jaar geleden heel België aan zijn voeten met een frivool repertoire van licht klassieke melodieën. De critici voorspelden dat zijn roem maar van korte duur zou zijn, maar inmiddels heeft Lotti na twee ,Goes classic'-cd's de halve wereld in zijn zak. Onlangs verscheen deel drie, opgenomen tijdens een openluchtconcert bij kasteel Cleydael in Aartselaar. Opnieuw nam Helmut compo sities van Schubert, Schu- man, Grieg, Brahms en Mozart grondig onder handen door de me lodieën van een (eigen) tekst te voorzien en het geheel in een luch tig jasje te verpakken. Een beetje verbreding van de markt kan nooit kwaad en daarom mikt de Vlaming dit najaar erop ook de modale Amerikaan te be reiken. Tripjes door buurland Canada hebben al bewezen dat er in die contreien wel degelijk een markt is voor een zanger van populair klassiek. Droom Amerika plat. Dat moet toch een droom zijn van Helmut. Zijn grote held en voorbeeld Elvis kwam im mers ook uit het land van Uncle Sam. „Natuurlijk", beaamt Lotti. „Het is een bijna bovennatuurlijke er varing. Ik heb in mijn hele leven drie dromen gehad. Allereerst wil de ik een carrière als Elvis. Ten tweede droomde ik ervan met een groot orkest te zingen en ten derde wilde ik beroemd worden met net zulke shows als Elvis. „Kortgeleden moest ik een concert geven in Quebec. Dat was uitver kocht. Het orkest dat mij zou be geleiden speelde het intro van mijn show, terwijl ik nog achter de coulissen stond. Ik keek naar die stampvolle zaal met Canadezen en voelde dat al mijn dromen daar op dat moment uitkwamen. Ik moest snel aan iets anders denken, an ders was ik in tranen uitgebar sten." Hard werken „In diezelfde tijd werd een special over mij door de Amerikaanse te levisie uitgezonden. Ik kreeg er kippenvel van en dacht: 't Is toch fantastisch dat dit mij overkomt. Of het voorbestemd is? Ik denk het niet. Ik heb dit bereikt met hard werken en veel geluk. En geluk is iets watje een handje kunt helpen. Gewoon door overal op af te stap pen en risico's te nemen. Ook moet j e al je talent in de strijd werpen. Ik heb nou eenmaal meer talent voor zanger dan voor wielrenner en daarom heb ik dat laatste nooit doorgezet. Maar ik kan me na tuurlijk niet spiegelen aan Elvis. Hij was artiest op een heel andere manier. Hij was één brok sensuali teit. En mijn sensualiteit is ver te zoeken. Ik krijg eerlijk gezegd maar heel weinig dames achter mij aan, omdat ze voor mijn mu ziek vallen." „Ik ben iemand die niet tegen zijn verhes kan. Wat dat betreft ben ik een hele akelige man. Maar ik zal nooit over lijken gaan. Als ik bij wijze van spreken iemand omver moet gooien om ergens te komen dan kom ik er liever niet. Zo was ik als kind al. Ik moet trouwens zeg gen dat ik toen ook al een afwij kende smaak voor muziek had, vergeleken bij mijn leeftijdgeno ten. Ik viel op filmmuziek en zan gers als Tom Jones en Engelbert Humperdinck. Mijn vriendjes be grepen daar niets van." „Ik heb bij mezelf ontdekt dat ik val voor mooie melodieën. In de loop der jaren ben ik van alle gen res gaan houden zolang de melo die mij aanspreekt. Daarom komt die ook op de eerste plaats bij de liedjes die ik zelf maak, Ik heb heel wat eigen materiaal opgenomen in de loop der jaren, maar voordat ik met die klassieke dingen begon, interesseerde niemand zich er voor." ,Op dit moment heb ik het perfec te midden gevonden tussen wat ik zelf wil zingen en wat de mensen mooi vinden. Denk ik. De andere dingen kan ik beter door mijrr bad kamer galmen. Of op het moment dat ik niet meer hoef te werken. Ik ga nog een jaar of tien door op deze manier, maar daarna wil ik alleen platen opnemen waarop ik geen enkele concessie cloe. Want als ik nu mijn zin zou krijgen, weet ik niet of de mensen mijn cd's nog willen kopen. Dan kom ik name lijk met bluesy liedjes als Cry Me A River en composities van Erik Sa- tie en ik denk niet dat het grote pu bliek dat kan volgen." Bank „Er zijn nu nog teveel mensen af hankelijk van mijn cd-verkoop. Over tien jaar hoef ik me daar waarschijnlijk geen zorgen meer over te maken. Dan kan ik gewoon doen waar ik zin in heb. En dit suc ces blijft trouwens toch niet. Ik zet nu al mijn geld op de bank, zodat ik straks financieel onafhankelijk ben. Ja, dat is het enige wat je met geld kun kopen. Onafhankelijk heid. Geluk niet. Want dat zit in je hoofd." Harry de Jong Helmut Lotti: „Ik ben iemand die niet tegen z'n verlies kan.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 41