Aantal verkeersdoden gestegen |„.V Nog maar één uurtje. Scouting kapt zieke iepen Benoorden de Westerschelde meeste slachtoffers op de Bevelanden Vlissiegers bekennen aandeel In overval op café en benzinestation Politieauto te water in Middelburg 1 1 SP betreurt plakactie tomaat Kleine Vera wacht al 2,5 jaar op haar boompje in ziekenhuistuin Snelle schepen maken Westerschelde onveilig zeeuwse almanak Puzzel door Willem van Dam MIDDELBURG - Het aantal verkeersdoden in Midden- en Noord-Zeeland is dit jaar geste gen. In 1997 kwamen in dat deel van de provincie 32 mensen in het verkeer om het leven. Vorig jaar waren dat er 28. Op de Be velanden waren dertien ver keersdoden te betreuren, op Schouwen acht, op Walcheren zes en op Tholen vijf. In vrijwel alle Zeeuwse regio's was sprake van een stijging. Alleen op Schouwen-Duiveland (in 1996 tien doden) liep het aantal ver keersdoden terug. Ook in Zeeuws-Vlaanderen nam het aantal dodelijke ver keersslachtoffers toe. Op de Zeeuws-Vlaamse wegen vielen negentien doden. Daarmee komt het totaal aantal verkeers doden in Zeeland over 1997 op 51. Dat is ten opzichte van 1996 (41 doden) een toename van 24 procent. Sinds het rampjaar 1991 (58 doden) is dat cijfer niet meer zo hoog geweest. Dat blijkt uit een overzicht dat het Regio naal Orgaan Verkeersveiligheid door Maurits Sep VLISSINGEN - Met de aanhou ding van zeven Vlissingse man nen in de leeftijd van 19 tot en met 23 jaar heeft de politie van Walcheren twee overvallen in Vlissingen opgelost. Dat is dins dag bekendgemaakt. De over vallen werden gepleegd in no vember van dit jaar. De zeven Vlissingers hebben te genover de politie bekend de overvallen in wisselende sa menstelling te hebben gepleegd. Als motief voerden zij 'geldge brek' aan. Op 7 november werd een benzi nestation aan de Singel/Paul Krugerstraat in Vlissingen overvallen. Rond half tien, even na sluitingstijd, werd de mede werker van het benzinestation opgewacht, tegen de grond ge werkt en gedwongen een tas met daarin onder meer geld af te ge ven. Op 15 november was een café aan de Bosjeslaan in Vlissingen het doelwit. Om twee uur 's nachts werd de eigenaresse met een mes bedreigd. De over vallers dwongen haar geld te ge ven. In beide gevallen bedroeg de buit niet meer dan enkele honderden guldens. Bij de over vallen raakte overigens nie mand gewond. De Vlissingers konden worden aangehouden naar aanleiding van een recherche-onderzoek. Bij huiszoekingen werd onder steunend bewijs gevonden voor de betrokkenheid van de man nen bij de overvallen op het benzinestation en het café. Bo vendien heeft het onderzoek in formatie opgeleverd die kan lei den tot de oplossing van nog enkele overvallen in Vlissingen. De politie verwacht de komende tijd daarom nog meer mensen aan te kunnen houden. Vier van de zeven nu aangehou den Vlissingers zijn inmiddels voorgeleid en zijn op last van de officier van justitie in bewaring gesteld. De andere drie ver dachten zijn op vrije voeten ge steld. Zeeland (ROVZ) dinsdag publi ceerde. Het ROVZ beschouwt West-Zeeuws-Vlaanderen als het onveiligste gebied van heel Zeeland. In 1986 stelden de overheden zich ten doel om het aantal ver keersslachtoffers in 2000 met een kwart verminderd te heb ben. Volgens de doelstelling zou het aantal verkeersdoden in Zeeland in dat jaar op 40 moe ten uitkomen. Met de huidige cijfers op tafel lijkt dat streven moeilijk haalbaar, ondanks in tensieve snelheidscontroles, verkeersveiligheidscampagnes en aanpassing van wegen. Het ROVZ heeft inmiddels aange kondigd dat het samen met de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid een nader onderzoek zal instel len naar de oorzaken van de on verwachte stijging van het aan tal verkeersdoden. Bestuurders De meeste slachtoffers (34) in Zeeland waren bestuurders en passagiers van personenauto's. Het ROVZ spreekt in dat ver band zelfs van een 'spectaculai re' toename. Daartegenover staat een opvallende (-25 pro cent) daling van het aantal do den onder de kwetsbaarste groep weggebruikers: de fiet sers, bromfietsers en voetgan gers. In die categorie vielen 12 doden. In het Zeeuwse verkeer verongelukten vijf motorrij ders. Het merendeel van de dodelijke ongevallen ontstond op wegen waar een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur geldt. De 51 verkeersdoden kwamen om het leven bij 46 ongelukken. Er waren drie ongevallen met twee doden en één met drie do den. Van de slachtoffers (43 mannen en acht vrouwen) wa ren er 38 woonachtig in Zee land, vijf in Noord-Brabant, één in Zuid-Holland en één in Lim burg. Drie doden hadden de Duitse nationaliteit, twee de msuem HHjjl MIDDELBURG - Een 37-jarige politieman van de politie Walcheren is in de nacht van maandag op dinsdag met zijn dienstauto in de sloot beland. De onopvallende surveillancewagen kwam om kwart over drie in Middelburg door steenslag in een slip terecht. De politieman kon niet voorkomen dat zijn dienstauto op de splitsing Pronkenburgseweg- Zandvoortweg rechtdoor reed en te water raakte. De bestuurder hield aan het ongeval wat lichte verwondingen over. De auto werd zwaar beschadigd en moest wor den weggesleept. Advertentie Het verwijderen van de stickers, zoals hier in Vlissingen, kostte veel tijd. foto Ruben Oreel door Maurits Sep VLISSINGEN - Ja, de Socialistische Partij gaat in 1998 meedoen aan de gemeenteraads verkiezingen in Vlissingen. Maar nee, de stic kers met het logo en de slogan van de SP - 1998 wordt het jaar van de tomaat - die nu overal in de stad zijn opgeplakt, zijn niet van de SP. Tenminste, het zijn niet de officiële partijstic kers. „Wij wilden pas half januari met een pos teractie beginnen. Iemand is ons voor geweest. We weten niet wie, maar dit is heel vervelend", zegt Trix de Roos, SP-voorzitter in Vlissingen. Het Vlissingse stadhuis was beplakt met rode tomaten, winkels, verkeersborden, lantaarn palen, afvalbakken nog steeds. Ook de houten wanden langs een bouwplaats op de boulevard zitten vol. De gemeente is niet blij met de stic kers. „We hebben diverse klachten gekregen. Daarop hebben we direct onze SOR-ploeg aan het werk gezet om de binnenstad schoon te ma ken", zegt C. W. Bos van de gemeente Vlissin gen. Het Serviceteam Openbare Ruimte (SOR) is maandagmiddag begonnen met het verwij deren van de tomaten. Dinsdag is de ploeg daar nog de hele dag mee beziggeweest. Kerstpakket Trix de Roos betreurt het dat overal in de stad stickers zijn opgeplakt met het logo en de slo gan van de SP. „Maar ze zijn niet van ons", be nadrukt zij. Ook in de gemeente Middelburg zijn rode tomatenstickers aangetroffen op on der meer (verkeers)borden en afvalbakken. Maandagmiddag zette de gemeente daarom twee medewerkers aan het poetsen. Een verband tussen door ouders gesponsorde bomen en de naambordjes van de kinderen is moeilijk te vinden, foto's Dirk-Jan Gjeltema Klacht over gang van zaken in arboretum in Goes doorWendy van derVliet GOES - Schandalig en stijl loos vindt J. C. F.Goedemondt de gang van zaken omtrent het Arboretum van het Ooster- scheldeziekenhuis in Goes. Na de geboorte van zijn dochter Vera op 21 mei 1995, bestelde hij een boom in de tuin van het ziekenhuis. Nu, tweeënhalf jaar later, staat de bewuste boom er nog steeds niet. Het indienen van vele klachten le verde geen resultaat op. Nu wil Goedemondt zijn verhaal kwijt: „Ik wil niet dat dit an dere mensen ook overkomt." Het Oosterscheldeziekenhuis had na de opening in 1987 geen geld om een tuin aan te leggen. Als oplossing werd voor een Arboretum gekozen. In deze tuin kunnen ouders van pasgeboren kinderen een boom of heester kopen. Ou ders mogen zelf de plaats en de soort boom uitkiezen. Ernaast komt een bordje met de naam en de geboortedatum van het kind te staan. 150 gulden Goedemondt koos voor een Quercus Palustris, die ge plaatst zou moeten worden bij de vijver in de tuin van het zie kenhuis. Op 24 mei 1995 werd daarvoor 150 gulden betaald. ,We hadden op de kraamaf de ling voor het eerst van het ar boretum gehoord en we von den het meteen een heel leuk idee. We wilden het dan ook graag ondersteunen," aldus Goedemondt. Maar toen hij na een half jaar op de bewuste plek ging kijken, was de boom niet geplant. Na een paar tele foontjes bleek dat de boom nog niet bij het hoveniersbe drijf besteld was. Goedem ondt: „Daar had ik een heel rottig gevoel over. Volgens mij klopt het niet helemaal als je iets koopt wat zes maanden later nog besteld moet wor den." In januari 1996 werd wel een naambordje geplaatst, maar de Quercus Palustris was in geen velden of wegen te be kennen. „Er staat wel zo'n boom in de buurt, maar die is van een ander kind. Ze hebben er vier bordjes omheen gezet. Dat zie je op meer plaatsen in de tuin. Volgens mij is er ge woon iets grondig mis met de organisatie," zegt Goedem ondt. Na nog een half jaar van ongeduldig wachten, stond er nog steeds geen boom voor dochter Vera. „Toen begon ik pas echt boos te worden. Ik had geen zin in een klachtenbriefwisseling over zo'n eenvoudige kwestie als het planten van een boom. Daarom heb ik het Ooster scheldeziekenhuis in mei 1996 gesommeerd de boom te plan ten of mijn geld terug te stor ten." Het ziekenhuis reageerde hierop met de belofte het geld terug te geven en als pleister op de wonde de boom alsnog te planten. Het is nu december 1997 en in het Arboretum is de situatie onveranderd. „Dat is toch geen stijl. Mijn dochter is intussen al tweeënhalf jaar. Ik heb weliswaar mijn geld te rug, maar ze hebben ook die boom beloofd. En belofte maakt schuld. Ik zou het zon de vinden als meer mensen hetzelfde zou overkomen. Daarom hoop ik dat ouders door mijn verhaal voortaan twee keer nadenken voordat ze een boompje kopen." In het Oosterscheldezieken huis wenste gisteren niemand te reageren op de kritiek van Goedemondt. foto Ruben Oreel door Maurits Sep VEERE - „Van onderen!", schreeuwt Lennart Blom (14), scout uit Haamstede. Triomfan telijk blikt hij om zich heen. Krakend stort de door ziekte en Lennart gevelde iep zich in het bos bij het Scoutcentrum in Vee- re, aan de rand van het Veerse Meer. Dat bos is trouwens be hoorlijk uitgedund. Al heel wat zieke iepen zijn neergehaald, onder andere door scouts die in Veere van zaterdag tot en met dinsdag hun jaarlijkse Hout hakkerskamp hielden. Aan het Houthakkerskamp op het Scoutcentrum in Veere de den dit jaar 24 Zeeuwse scouts mee. Zè leerden verschillende soorten bomen herkennen en kregen theorieles over bijvoor beeld de iepziekte. Verder leer den de scouts omgaan met ge reedschap als bijlen en zagen, bomen omhakken en die vervol gens in moten hakken en welke veiligheidseisen ze in acht moe ten nemen. Wie de examens op dinsdag met goed gevolg afleg de, kreeg het insigne houtvester. „Bomen omhakken was het leukste van het Houthakkers kamp", zegt Lennart dinsdag ochtend. Vervolgens, zet hij zich aan het tot een vierkante balk hakken van een andere omge hakte iep. „Het Houthakkerskamp wordt al sinds de jaren zestig gehou den", vertelt Sjaak de Jonge van de organiserende Jacob Valc- kegroep uit Goes. „Zelf ben ik er ruim twintig jaar bij betrokken, vanaf 1975De scouts leren alles over bomen, wat een bos bete kent voor ons leven en hoe een bos beheerd moet worden." Het bos bij het Scoutcentrum bestaat voor tachtig procent uit iepen, legt Joop Braamse uit. Hij wijst naar een boom. „Kijk die iep is ziek. En die ook. Die moe ten eruit. Dat is een mooie gele genheid voor de scouts om te le ren hoe dat moet. De beheerder van het bos wil van de gekapte bomen een houtwal maken. Dat is een wal die bestaat uit paal tjes met daartussen takken. De dieren schijnen dat lekker te vinden." In het Scoutcentrum zelf moe ten de scouts met groepjes van drie het examen boomherken- nen afleggen. Het is het moei lijkste onderdeel van het Hout hakkerskamp, verzuchten de scouts. „Ik wist er zeven van de 25 niet. Dat had ik ook wel ver wacht. Het is erg lastig die bla deren uit elkaar te houden", vindt Wilco Jonker (14) uit Haamstede. Of hij voldoende punten haalt om het insigne houtvester in ontvangst te mo gen nemen, weet hij nog niet. ,Maar het was in ieder geval een leuk kamp." door Wout Bareman VLISSINGEN - De zeevaart op de Westerschelde vaart veel te hard. De schepen van en naar Antwerpen, Terneuzen en Gent halen vaak snelheden van meer dan 20 mijl, omgex-ekend onge veer 40 kilometer per uur. Voor zitter Hans Jongepier van de afdeling Walcheren van de schippersvereniging Schutte- vaer vindt die onveilige situatie onhoudbaar. Koppelverban den, zoals duw- en sleepvaart, maar ook conventionele sche pen ondervinden steeds meer hinder van de golfslag en de zui ging die de snelheidsduivels veroorzaken. „Er ontstaat re gelmatig schade", stelt Jonge pier vast. Hij kaartte de zaak dinsdag middag aan in zijn jaarrede op de algemene ledenvergadering van de afdeling in Vlissingen. Met het oog op de veiligheid van mensen, schepen en milieu, pleitte hij voor een stevige aan pak. „Er moet paal en perk aan deze levensgevaarlijke situatie worden gesteld. We zullen met nog meer nadruk bij de Neder landse en Belgische autoriteiten beperkingen ten aanzien van die snelheden moeten beplei ten." Kanaal Walcheren De gebruikers van de Zeeuwse vaai-wegen wachten met span ning op het moment dat het cen trale bedieningssysteem voor de sluizen en bruggen van het Ka naal door Walcheren inwerking treedt. Vanuit het nieuwe bedienings huis op de sluis in Vlissingen moeten in de toekomst én die sluis én de bmggen van Vlissin gen, .Souburg en Middelburg worden bediend. Half mei wordt begonnen met centrale bediening van de twee bruggen in Vlissingen en Souburg, in ok tober volgt ook de bediening van de bruggen in Middelburg. Jongepier vroeg zich af of het in de praktijk mogelijk zal blijken vanaf een centraal punt tegelij kertijd meerdere bruggen te be dienen. Hij waarschuwde ook voor een andere bedreiging van de scheepvaart. Over niet al te lange tijd zullen de aankomst en vertrektijden van de treinen worden gewijzigd. „De ope ningstijden van de bruggen mo gen hier niet onder lijden. De haven van Middelburg beschikt over een containerterminal en het zal duidelijk zijn dat het in ieders belang is dat we die be houden. Leveren we in op de openings tijden dan is het gevaar dat die terminal verdwijnt levensgroot aanwezig. We moeten - trou wens in z'n algemeenheid - op passen dat de beroeps- en recre- atievaart geen alternatieve routes gaan kiezen door de ne gatieve uitwerking van ovei- heidsmaatregelen", aldus Jon gepier. Politiek Hij stelde overigens niet onte vreden vast dat de binnenvaart bij 'politiek Den Haag' weer he lemaal in beeld is. Maar dat zal dan wel moeten leiden tot ver hoging voor de budgetten voor aanpassing van de infrastruc tuur voor vervoer over water. Jongepier wees erop dat vooral het toenemende containerver voer per schip bijzondere eisen stelt aan het vaarwegennet, ze ker wat betreft de onderdoor- vaarthoogte en breedte van de bruggen. De kerstvakantie van de tienjarige Tim uit Terneuzen begint voor zijn ouders toch wel erg lang te duren. De ar me jongen weet zich met de opeenstapeling van het aan tal zon- en feestdagen nau welijks meer raad. Vader en moeder haalden dan ook op gelucht adem toen zoonlief zich op een middag na een paar uur dralen, aan het op lossen van een heuse kruis woordpuzzel zette. „Als ik eeh woord niet weet, help jij mij dan?", vroeg de jongen zijn vader hoopvol. De Ter- neuzenaar, al lang blij dat zijn zoon iets om handen had, antwoordde bevestigend. „Voor de oplossing van het laatste woord moet je alleen niet bij mij aankomen", ver volgde hij op waarschuwen de toon. De jongen keek zijn vader onbegrijpend aan. „Dat is nu eenmaal de specia liteit van je moeder. De treinen stoppen vanavond rond acht uur. Maar vanaf één uur rijden de nachttreinen weer. Gelukkig nieuwjaar.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 13