Aantal verkeersdoden gestegen
|„.V
Nog maar
één uurtje.
Scouting kapt
zieke iepen
Benoorden de Westerschelde meeste slachtoffers op de Bevelanden
Vlissiegers bekennen
aandeel In overval op
café en benzinestation
Politieauto te water in Middelburg
1 1
SP betreurt plakactie tomaat
Kleine Vera wacht al 2,5 jaar op
haar boompje in ziekenhuistuin
Snelle schepen maken
Westerschelde onveilig
zeeuwse almanak
Puzzel
door Willem van Dam
MIDDELBURG - Het aantal
verkeersdoden in Midden- en
Noord-Zeeland is dit jaar geste
gen. In 1997 kwamen in dat deel
van de provincie 32 mensen in
het verkeer om het leven. Vorig
jaar waren dat er 28. Op de Be
velanden waren dertien ver
keersdoden te betreuren, op
Schouwen acht, op Walcheren
zes en op Tholen vijf. In vrijwel
alle Zeeuwse regio's was sprake
van een stijging. Alleen op
Schouwen-Duiveland (in 1996
tien doden) liep het aantal ver
keersdoden terug.
Ook in Zeeuws-Vlaanderen
nam het aantal dodelijke ver
keersslachtoffers toe. Op de
Zeeuws-Vlaamse wegen vielen
negentien doden. Daarmee
komt het totaal aantal verkeers
doden in Zeeland over 1997 op
51. Dat is ten opzichte van 1996
(41 doden) een toename van 24
procent. Sinds het rampjaar
1991 (58 doden) is dat cijfer niet
meer zo hoog geweest. Dat blijkt
uit een overzicht dat het Regio
naal Orgaan Verkeersveiligheid
door Maurits Sep
VLISSINGEN - Met de aanhou
ding van zeven Vlissingse man
nen in de leeftijd van 19 tot en
met 23 jaar heeft de politie van
Walcheren twee overvallen in
Vlissingen opgelost. Dat is dins
dag bekendgemaakt. De over
vallen werden gepleegd in no
vember van dit jaar.
De zeven Vlissingers hebben te
genover de politie bekend de
overvallen in wisselende sa
menstelling te hebben gepleegd.
Als motief voerden zij 'geldge
brek' aan.
Op 7 november werd een benzi
nestation aan de Singel/Paul
Krugerstraat in Vlissingen
overvallen. Rond half tien, even
na sluitingstijd, werd de mede
werker van het benzinestation
opgewacht, tegen de grond ge
werkt en gedwongen een tas met
daarin onder meer geld af te ge
ven.
Op 15 november was een café
aan de Bosjeslaan in Vlissingen
het doelwit. Om twee uur
's nachts werd de eigenaresse
met een mes bedreigd. De over
vallers dwongen haar geld te ge
ven. In beide gevallen bedroeg
de buit niet meer dan enkele
honderden guldens. Bij de over
vallen raakte overigens nie
mand gewond.
De Vlissingers konden worden
aangehouden naar aanleiding
van een recherche-onderzoek.
Bij huiszoekingen werd onder
steunend bewijs gevonden voor
de betrokkenheid van de man
nen bij de overvallen op het
benzinestation en het café. Bo
vendien heeft het onderzoek in
formatie opgeleverd die kan lei
den tot de oplossing van nog
enkele overvallen in Vlissingen.
De politie verwacht de komende
tijd daarom nog meer mensen
aan te kunnen houden.
Vier van de zeven nu aangehou
den Vlissingers zijn inmiddels
voorgeleid en zijn op last van de
officier van justitie in bewaring
gesteld. De andere drie ver
dachten zijn op vrije voeten ge
steld.
Zeeland (ROVZ) dinsdag publi
ceerde. Het ROVZ beschouwt
West-Zeeuws-Vlaanderen als
het onveiligste gebied van heel
Zeeland.
In 1986 stelden de overheden
zich ten doel om het aantal ver
keersslachtoffers in 2000 met
een kwart verminderd te heb
ben. Volgens de doelstelling zou
het aantal verkeersdoden in
Zeeland in dat jaar op 40 moe
ten uitkomen. Met de huidige
cijfers op tafel lijkt dat streven
moeilijk haalbaar, ondanks in
tensieve snelheidscontroles,
verkeersveiligheidscampagnes
en aanpassing van wegen. Het
ROVZ heeft inmiddels aange
kondigd dat het samen met de
Stichting Wetenschappelijk
Onderzoek Verkeersveiligheid
een nader onderzoek zal instel
len naar de oorzaken van de on
verwachte stijging van het aan
tal verkeersdoden.
Bestuurders
De meeste slachtoffers (34) in
Zeeland waren bestuurders en
passagiers van personenauto's.
Het ROVZ spreekt in dat ver
band zelfs van een 'spectaculai
re' toename. Daartegenover
staat een opvallende (-25 pro
cent) daling van het aantal do
den onder de kwetsbaarste
groep weggebruikers: de fiet
sers, bromfietsers en voetgan
gers. In die categorie vielen 12
doden. In het Zeeuwse verkeer
verongelukten vijf motorrij
ders.
Het merendeel van de dodelijke
ongevallen ontstond op wegen
waar een maximumsnelheid
van 80 kilometer per uur geldt.
De 51 verkeersdoden kwamen
om het leven bij 46 ongelukken.
Er waren drie ongevallen met
twee doden en één met drie do
den. Van de slachtoffers (43
mannen en acht vrouwen) wa
ren er 38 woonachtig in Zee
land, vijf in Noord-Brabant, één
in Zuid-Holland en één in Lim
burg. Drie doden hadden de
Duitse nationaliteit, twee de
msuem
HHjjl
MIDDELBURG - Een 37-jarige politieman
van de politie Walcheren is in de nacht van
maandag op dinsdag met zijn dienstauto in de
sloot beland.
De onopvallende surveillancewagen kwam om
kwart over drie in Middelburg door steenslag
in een slip terecht.
De politieman kon niet voorkomen dat zijn
dienstauto op de splitsing Pronkenburgseweg-
Zandvoortweg rechtdoor reed en te water
raakte.
De bestuurder hield aan het ongeval wat lichte
verwondingen over.
De auto werd zwaar beschadigd en moest wor
den weggesleept.
Advertentie
Het verwijderen van de stickers, zoals hier in Vlissingen, kostte veel tijd.
foto Ruben Oreel
door Maurits Sep
VLISSINGEN - Ja, de Socialistische Partij
gaat in 1998 meedoen aan de gemeenteraads
verkiezingen in Vlissingen. Maar nee, de stic
kers met het logo en de slogan van de SP - 1998
wordt het jaar van de tomaat - die nu overal in
de stad zijn opgeplakt, zijn niet van de SP.
Tenminste, het zijn niet de officiële partijstic
kers. „Wij wilden pas half januari met een pos
teractie beginnen. Iemand is ons voor geweest.
We weten niet wie, maar dit is heel vervelend",
zegt Trix de Roos, SP-voorzitter in Vlissingen.
Het Vlissingse stadhuis was beplakt met rode
tomaten, winkels, verkeersborden, lantaarn
palen, afvalbakken nog steeds. Ook de houten
wanden langs een bouwplaats op de boulevard
zitten vol. De gemeente is niet blij met de stic
kers. „We hebben diverse klachten gekregen.
Daarop hebben we direct onze SOR-ploeg aan
het werk gezet om de binnenstad schoon te ma
ken", zegt C. W. Bos van de gemeente Vlissin
gen. Het Serviceteam Openbare Ruimte (SOR)
is maandagmiddag begonnen met het verwij
deren van de tomaten. Dinsdag is de ploeg daar
nog de hele dag mee beziggeweest.
Kerstpakket
Trix de Roos betreurt het dat overal in de stad
stickers zijn opgeplakt met het logo en de slo
gan van de SP. „Maar ze zijn niet van ons", be
nadrukt zij. Ook in de gemeente Middelburg
zijn rode tomatenstickers aangetroffen op on
der meer (verkeers)borden en afvalbakken.
Maandagmiddag zette de gemeente daarom
twee medewerkers aan het poetsen.
Een verband tussen door ouders gesponsorde
bomen en de naambordjes van de kinderen is
moeilijk te vinden, foto's Dirk-Jan Gjeltema
Klacht over gang van zaken in arboretum in Goes
doorWendy van derVliet
GOES - Schandalig en stijl
loos vindt J. C. F.Goedemondt
de gang van zaken omtrent het
Arboretum van het Ooster-
scheldeziekenhuis in Goes. Na
de geboorte van zijn dochter
Vera op 21 mei 1995, bestelde
hij een boom in de tuin van het
ziekenhuis. Nu, tweeënhalf
jaar later, staat de bewuste
boom er nog steeds niet. Het
indienen van vele klachten le
verde geen resultaat op. Nu
wil Goedemondt zijn verhaal
kwijt: „Ik wil niet dat dit an
dere mensen ook overkomt."
Het Oosterscheldeziekenhuis
had na de opening in 1987
geen geld om een tuin aan te
leggen. Als oplossing werd
voor een Arboretum gekozen.
In deze tuin kunnen ouders
van pasgeboren kinderen een
boom of heester kopen. Ou
ders mogen zelf de plaats en de
soort boom uitkiezen. Ernaast
komt een bordje met de naam
en de geboortedatum van het
kind te staan.
150 gulden
Goedemondt koos voor een
Quercus Palustris, die ge
plaatst zou moeten worden bij
de vijver in de tuin van het zie
kenhuis. Op 24 mei 1995 werd
daarvoor 150 gulden betaald.
,We hadden op de kraamaf de
ling voor het eerst van het ar
boretum gehoord en we von
den het meteen een heel leuk
idee. We wilden het dan ook
graag ondersteunen," aldus
Goedemondt. Maar toen hij na
een half jaar op de bewuste
plek ging kijken, was de boom
niet geplant. Na een paar tele
foontjes bleek dat de boom
nog niet bij het hoveniersbe
drijf besteld was. Goedem
ondt: „Daar had ik een heel
rottig gevoel over. Volgens mij
klopt het niet helemaal als je
iets koopt wat zes maanden
later nog besteld moet wor
den."
In januari 1996 werd wel een
naambordje geplaatst, maar
de Quercus Palustris was in
geen velden of wegen te be
kennen. „Er staat wel zo'n
boom in de buurt, maar die is
van een ander kind. Ze hebben
er vier bordjes omheen gezet.
Dat zie je op meer plaatsen in
de tuin. Volgens mij is er ge
woon iets grondig mis met de
organisatie," zegt Goedem
ondt. Na nog een half jaar van
ongeduldig wachten, stond er
nog steeds geen boom voor
dochter Vera.
„Toen begon ik pas echt boos
te worden. Ik had geen zin in
een klachtenbriefwisseling
over zo'n eenvoudige kwestie
als het planten van een boom.
Daarom heb ik het Ooster
scheldeziekenhuis in mei 1996
gesommeerd de boom te plan
ten of mijn geld terug te stor
ten."
Het ziekenhuis reageerde
hierop met de belofte het geld
terug te geven en als pleister
op de wonde de boom alsnog te
planten. Het is nu december
1997 en in het Arboretum is de
situatie onveranderd. „Dat is
toch geen stijl. Mijn dochter is
intussen al tweeënhalf jaar. Ik
heb weliswaar mijn geld te
rug, maar ze hebben ook die
boom beloofd. En belofte
maakt schuld. Ik zou het zon
de vinden als meer mensen
hetzelfde zou overkomen.
Daarom hoop ik dat ouders
door mijn verhaal voortaan
twee keer nadenken voordat
ze een boompje kopen."
In het Oosterscheldezieken
huis wenste gisteren niemand
te reageren op de kritiek van
Goedemondt.
foto Ruben Oreel
door Maurits Sep
VEERE - „Van onderen!",
schreeuwt Lennart Blom (14),
scout uit Haamstede. Triomfan
telijk blikt hij om zich heen.
Krakend stort de door ziekte en
Lennart gevelde iep zich in het
bos bij het Scoutcentrum in Vee-
re, aan de rand van het Veerse
Meer. Dat bos is trouwens be
hoorlijk uitgedund. Al heel wat
zieke iepen zijn neergehaald,
onder andere door scouts die in
Veere van zaterdag tot en met
dinsdag hun jaarlijkse Hout
hakkerskamp hielden.
Aan het Houthakkerskamp op
het Scoutcentrum in Veere de
den dit jaar 24 Zeeuwse scouts
mee. Zè leerden verschillende
soorten bomen herkennen en
kregen theorieles over bijvoor
beeld de iepziekte. Verder leer
den de scouts omgaan met ge
reedschap als bijlen en zagen,
bomen omhakken en die vervol
gens in moten hakken en welke
veiligheidseisen ze in acht moe
ten nemen. Wie de examens op
dinsdag met goed gevolg afleg
de, kreeg het insigne houtvester.
„Bomen omhakken was het
leukste van het Houthakkers
kamp", zegt Lennart dinsdag
ochtend. Vervolgens, zet hij zich
aan het tot een vierkante balk
hakken van een andere omge
hakte iep.
„Het Houthakkerskamp wordt
al sinds de jaren zestig gehou
den", vertelt Sjaak de Jonge van
de organiserende Jacob Valc-
kegroep uit Goes. „Zelf ben ik er
ruim twintig jaar bij betrokken,
vanaf 1975De scouts leren alles
over bomen, wat een bos bete
kent voor ons leven en hoe een
bos beheerd moet worden."
Het bos bij het Scoutcentrum
bestaat voor tachtig procent uit
iepen, legt Joop Braamse uit. Hij
wijst naar een boom. „Kijk die
iep is ziek. En die ook. Die moe
ten eruit. Dat is een mooie gele
genheid voor de scouts om te le
ren hoe dat moet. De beheerder
van het bos wil van de gekapte
bomen een houtwal maken. Dat
is een wal die bestaat uit paal
tjes met daartussen takken. De
dieren schijnen dat lekker te
vinden."
In het Scoutcentrum zelf moe
ten de scouts met groepjes van
drie het examen boomherken-
nen afleggen. Het is het moei
lijkste onderdeel van het Hout
hakkerskamp, verzuchten de
scouts. „Ik wist er zeven van de
25 niet. Dat had ik ook wel ver
wacht. Het is erg lastig die bla
deren uit elkaar te houden",
vindt Wilco Jonker (14) uit
Haamstede. Of hij voldoende
punten haalt om het insigne
houtvester in ontvangst te mo
gen nemen, weet hij nog niet.
,Maar het was in ieder geval een
leuk kamp."
door Wout Bareman
VLISSINGEN - De zeevaart op
de Westerschelde vaart veel te
hard. De schepen van en naar
Antwerpen, Terneuzen en Gent
halen vaak snelheden van meer
dan 20 mijl, omgex-ekend onge
veer 40 kilometer per uur. Voor
zitter Hans Jongepier van de
afdeling Walcheren van de
schippersvereniging Schutte-
vaer vindt die onveilige situatie
onhoudbaar. Koppelverban
den, zoals duw- en sleepvaart,
maar ook conventionele sche
pen ondervinden steeds meer
hinder van de golfslag en de zui
ging die de snelheidsduivels
veroorzaken. „Er ontstaat re
gelmatig schade", stelt Jonge
pier vast.
Hij kaartte de zaak dinsdag
middag aan in zijn jaarrede op
de algemene ledenvergadering
van de afdeling in Vlissingen.
Met het oog op de veiligheid van
mensen, schepen en milieu,
pleitte hij voor een stevige aan
pak. „Er moet paal en perk aan
deze levensgevaarlijke situatie
worden gesteld. We zullen met
nog meer nadruk bij de Neder
landse en Belgische autoriteiten
beperkingen ten aanzien van
die snelheden moeten beplei
ten."
Kanaal Walcheren
De gebruikers van de Zeeuwse
vaai-wegen wachten met span
ning op het moment dat het cen
trale bedieningssysteem voor de
sluizen en bruggen van het Ka
naal door Walcheren inwerking
treedt.
Vanuit het nieuwe bedienings
huis op de sluis in Vlissingen
moeten in de toekomst én die
sluis én de bmggen van Vlissin
gen, .Souburg en Middelburg
worden bediend. Half mei
wordt begonnen met centrale
bediening van de twee bruggen
in Vlissingen en Souburg, in ok
tober volgt ook de bediening
van de bruggen in Middelburg.
Jongepier vroeg zich af of het in
de praktijk mogelijk zal blijken
vanaf een centraal punt tegelij
kertijd meerdere bruggen te be
dienen. Hij waarschuwde ook
voor een andere bedreiging van
de scheepvaart. Over niet al te
lange tijd zullen de aankomst
en vertrektijden van de treinen
worden gewijzigd. „De ope
ningstijden van de bruggen mo
gen hier niet onder lijden. De
haven van Middelburg beschikt
over een containerterminal en
het zal duidelijk zijn dat het in
ieders belang is dat we die be
houden.
Leveren we in op de openings
tijden dan is het gevaar dat die
terminal verdwijnt levensgroot
aanwezig. We moeten - trou
wens in z'n algemeenheid - op
passen dat de beroeps- en recre-
atievaart geen alternatieve
routes gaan kiezen door de ne
gatieve uitwerking van ovei-
heidsmaatregelen", aldus Jon
gepier.
Politiek
Hij stelde overigens niet onte
vreden vast dat de binnenvaart
bij 'politiek Den Haag' weer he
lemaal in beeld is. Maar dat zal
dan wel moeten leiden tot ver
hoging voor de budgetten voor
aanpassing van de infrastruc
tuur voor vervoer over water.
Jongepier wees erop dat vooral
het toenemende containerver
voer per schip bijzondere eisen
stelt aan het vaarwegennet, ze
ker wat betreft de onderdoor-
vaarthoogte en breedte van de
bruggen.
De kerstvakantie van de
tienjarige Tim uit Terneuzen
begint voor zijn ouders toch
wel erg lang te duren. De ar
me jongen weet zich met de
opeenstapeling van het aan
tal zon- en feestdagen nau
welijks meer raad. Vader en
moeder haalden dan ook op
gelucht adem toen zoonlief
zich op een middag na een
paar uur dralen, aan het op
lossen van een heuse kruis
woordpuzzel zette. „Als ik
eeh woord niet weet, help jij
mij dan?", vroeg de jongen
zijn vader hoopvol. De Ter-
neuzenaar, al lang blij dat
zijn zoon iets om handen had,
antwoordde bevestigend.
„Voor de oplossing van het
laatste woord moet je alleen
niet bij mij aankomen", ver
volgde hij op waarschuwen
de toon. De jongen keek zijn
vader onbegrijpend aan.
„Dat is nu eenmaal de specia
liteit van je moeder.
De treinen stoppen vanavond rond acht uur.
Maar vanaf één uur rijden de nachttreinen weer.
Gelukkig nieuwjaar.