Geschil om Wielingen beslecht PZC Handleiding voor Zeeuws archief Sober werk van toegewijde Ruissen wekt bewondering Nighthawks at the Diner serveren liflafjes a la Watts Voor Adèle is oud wijs en grijs mooi WAO-Platform kijkt tevreden terug op de eerste vijfjaar zeeland 16 België en Nederland leggen slepend grensconflict bij TEGELMEESTER eBouwCenteriDeJager-Tollioek kunst cultuur donderdag 18 december 1997 door Harmen van der Werf C ADZ AND - Nederland en Bel gië kunnen eindelijk door één- en dezelfde deur in de monding van de Westerschelde. De Wie lingen-kwestie, een grenscon flict dat al speelt sinds de schei ding van beide landen in 1839, is ten langen leste bijgelegd. Ne derland verliest 385 vierkante kilometer Noordzeewater, maar dat heeft de regering ervoor over in het kader van goed na buurschap. Het tussen België en Nederland gesloten verdrag biedt immers ook het hoofd aan lastige juridische kwesties, zo als rond de stranding van de Griekse tanker Attican Unity. Die zaak kostte Nederland in 1994 tien miljoen gulden. Wie inzicht in de aehtei'grond van de Wielingen-kwestie wil krijgen, moet terug naar de ja ren dertig van de vorige eeuw. Zelfs nog verder. België liet Ne derland in 1830 in de steek. Ne derland spartelde wel wat tegen, maar de grote mogendhe den van die dagen - Engeland, Frankrijk, Pruisen, Oostenrijk en Rusland - hakten negen jaar later op de Conferentie van Londen de knoop door. Neder land en België moesten elkaar de hand schudden en sloten het Scheidingstractaat. België zag haar wensen gehono reerd in het Tractaat van 1839, zoals het recht op vrije door vaart naar Antwerpen. De Bel gen stonden daarop, want zij wisten nog maar al te goed wat er in voorgaande eeuwen was gebeurd. Antwerpen viel in 1585 in vijandelijke Spaanse handen. Nederland gooide prompt de voordeur naar Ant werpen op slot en hield dat vol tot het einde van de achttiende eeuw. Oorlog De vaargeul door de Wielingen werd daarom voor het gemak in twee stukken verdeeld, een Ne derlands en Belgisch deel. Zo hadden beide landen er iets aan, en konden ze elkaar nooit in de weg zitten. Voor België is die 'oplossing' al tijd onverteerbaar gebleven. De Wielingen loopt immers vlak voor haar kust. Waarom zou Ne derland daar iets over te zeggen hebben? Eén keer is het de Belgen, al thans de Belgische bergingsfir ma Union en haar Vlissingse compagnon Van den Akker, niet slecht uitgekomen. Dat was eind augustus 1977. De bergers stonden voor een lastige klus, een brand op de Griekse tanker Attican Unity. Zij sleepten het schip eerst richting Noordzee, om het vervolgens tegen de uit drukkelijke wens van de Neder landse autoriteiten op het strand van Cadzand te zetten. Bergingskosten Jaren en jaren heeft de Neder landse Staat een procedure ge voerd tegen Union exx Van den Akker, om de bergingskosten a tien miljoen gulden vergoed te krijgen. Advocaat mr. F. K. Adriaanse uit Middelburg haal de eind 1980 tijdens een rechts zitting fijntjes de Wielingen kwestie uit de kast. „De Staat heeft altijd gesteld dat dat de Wielingen tot Nederlands grondgebied behoort. Als dat zo is, was het schip in Nederland toen bx-and uitbrak. Het bevel van het loodswezen om niet in het Nederlands territoxium te komen, kan dan ook niet op gaan." Overleg De vrije doorvaart door de Wes terschelde was dus geregeld en gedekt door alle grote mogend heden, maar wat met de grens buitengaats? Nedexiand wilde per se door de Wielingen naar buiten kunnen, om uit Vlissin- gen naar het zuiden te kunnen varen. Want stel: er breekt oor log uit, België kiest de éne kant, Nederland de andere kant, dan zou Nederland niet over eigen bodem naar buiten kunnen. x'echte lijn vanaf 't Zwiix de Noordzee inloopt, komtbinnen- kox-t ter ratificatie in de Tweede Kamer. Veel stof zal de kwestie niet meer doen opwaaien, al heeft de RPF-fractie er vragen over gesteld, in de veronderstel ling dat blijkbaar de hele Wes terschelde Belgisch zou zijn. De bergers wonnen het pleit, eind 1994. Nederland was tien miljoen gulden anner. Met die affaire heeft het nu gesloten ver drag over de Wielingen-kwestie niets te maken, aldus juridisch medewerker J. J. van Wieringen van Rijkswaterstaat, directie Noordzee. België heeft in 1994 gevraagd onderhandelingen te openen over de grenskwestie. Na uitvoerig overleg, waarbij vijf Nederlandse ministeries be trokken waren, is het eind 1996 tot een akkoord gekomen. Het verdrag waarin is geregeld dat de grens als een min of meer Drs. R. L. Koops (r) overhandigt het nieuwe archief boek symbolisch aan gedeputeerde drs. G. L. C. M. de Kok. foto Ruben Oreel door Ab van derSluis MIDDELBURG - Gedeputeerde drs. G L. C. M. de Kok heeft woensdagmiddag in Middelburg het eerste exemplaar ont vangen van 'Werken met Zeeuwse bron nen, tekst en uitleg bij het lezen van ar chiefstukken'. Het boek is een belangrijk hulpmiddel om (beginnende) onderzoe kers te helpen bij het lezen en begrijpen van oude teksten. Vrijwel alle Zeeuwse archiefdiensten werkten mee aan het boek. Gedeputeerde De Kok kreeg een 'stand in' overhandigd. Door een tech nisch probleem is 'Werken met Zeeuwse bronnen' pas in januari verkrijgbaar. Het boek is nieuw voor Zeeland, maar de opzet bestond al. De bijna 180 bladzijden tellende gids bevat een groot aantal foto's van historische teksten, die op de tegen overliggende pagina's zijn ontcijferd. Om de gebruiker 'achter' de oude tekst te la ten kijken, gaat de verklaring vergezeld van een brede uitleg over het ondexwerp. Rijksarchivaris drs. R. L. Koops, die het eerste exemplaar", overhandigde sprak van een belangrijk hxrlpmiddel om het Zeeuwse culturele erfgoed voor een gi'oter publiek toegankelijk te maken. Gedepu teerde De Kok onderstreepte het belang van het boek. „Vooruitkijken kunnen we niet. Terugkijken wel. De archieven lig gen te wachten op onderzoekers. Daar is specifieke kennis voor nodig. Sommige mensen hebben daarvoor geleerd.Steeds meer mensen, aldus De Kok, krijgen meer vrije tijd, hebben een betere vooroplei ding en zijn geïnteresseerd in geschiede nis. Archieven zijn toegankelijker gewor- den. „Dit boek", concludeerde de gedepu- teerde, „is een waardig visitekaartje voor de Zeeuwse archieven." Dat zouden de Belgen wel wil len, maar zover is Nederland als goede nabuur niet gegaan. door Willem van Dam GOES - Vijf jaar WAO-Plat- form Zeeland. Reden voor een feestje? Voorzitter Wim van de Voorde: „Daar hebben we het geld niet voor. Ik denk dat we het zullen moeten doen met een rondje." Zeeland telt zo'n zestiendui zend mensen die een WAO-uit- kering ontvangen. Per jaar verschijnen zo'n tweehonderd vijftig tot driehonderd WAO-ers op de spx'eekuren die het plat- form houdt. Daarnaast ver- strekt de organisatie jaarlijks ongeveer duizend telefonische adviezen aan mensen die met vragen zitten over hun WAO- uitkering. „Dus je kunt gerust stellen dat wij in een behoefte voorziexx." Initiatief Het platform werd in '93 opge richt op initiatief van Vrouwen in de WAO en het Middelburgse Activiteitencentrum. Daarmee was Zeeland één van de laatste provincies in Nederland, waar een dergelijke organisatie van de grond kwam. Aanvankelijk hield het WAO- platform kantoor in het FNV- gebouw aan de Dam in Middel burg. Tegenwoordig huist het in het GGD-gebouw aan de Goese Westwal, waar het deel uit maakt van de Stichting Het Klaverblad. Beroepskrachten Het WAO-Platform Zeeland is een samenwerkingsverband van veertien organisaties die zich inzetten voor de belangen van arbeidsongeschikten. Het WAO-platform heeft twee (part-time) beroepskrachten in dienst en telt een handvol vrij willigers. Zij doen aan voorlich ting, geven adviezen. Dat is geen overbodige luxe. Want, luidt de klacht van het WAO-platform: de wetgeving is ondoorzichtig, veel cliënten voelen zich onheus bejegend door de uitvoeringsinstanties, beroepsprocedures kunnen soms oeverloos lang dui'en. „Er zijn weinig uitkeringsgerech tigden met wie zo wox"dt gesold als met de WAO-ers." Voorschriften Enig idee van het aantal wets wijzigingen waarmee de WAO- ers de afgelopen jaren te maken kregen? Zelfs bij het platform kunnen ze het nauwelijks nog bijbenen. Het moeten er enkele tientallen zijn geweest. En er komt nog méér aan: Pemba, Amber, Wajong, Waz, Bia. Vair de Voorde: „Daar komt toch geen mens meer uit? Als je d'r niet écht in thuis bent, verdwaal je in het woud van voorschriften en bepalingen." Versoepeling De belangenbehartigingsorga- nisaties van arbeidsongeschik ten dringen op landelijk niveau al j aren aan op een vereenvoudi-) ging en versoepeling van de WAO. De successen die zij tot dusver hebben geboekt, zijn niet echt spectaculair. Maar er is wel iets bereikt: voor oudere WAO-ers zijn de keuringseisen versoepeld, oudere WAO-ers hoeven hun huis niet meer 'op te eten'. En dat, zegt dagelijks be stuurslid B. Witkamp van het WAO-Platform Zeeland, geeft toch enige reden tot voldoening.' „Het mogen dan kleine stapjes in de goede richting zijn, ze heb ben wel grote gevolgen voor dé mensen die het betreft." (Advertentie) de erkende tegeI adviseur Showroom, Stanleyweg 2 Goes (bij de Zeelandhallen) tel. 0113 -24 66 22 Geopend: dinsdag t/m zaterdag en tijdens de koopavond, maandag gesloten door Caroline Moerland GOES - Door de bescheiden heid die het werk uitstraalt, lo pen sommige bezoekers van het Museum voor Noord- en Zuid- Beveland in Goes misschien voorbij aan de expositie van Cor Ruissen (1919-1992). Toch is het de moeite waard even stil te staan bij de schilderijen, teke ningen en etsen van deze uit We- meldinge afkomstige kunste naar. Bij nader inzien roept het werk bewondering op, vooral door de toewijding waarmee het moet zijn gemaakt. Verf die laag over laag is aange bracht, pentekeningen opge bouwd uit talloze fijne streep jes, drukwerk op basis van ingewikkelde vormen. Cor Ruissen moet een man zijn ge weest die niet snel tevreden -yrmcMm was. Dat blijkt ook wel uit het feit dat hij bijna al zijn werk van voor 1960 syste matisch vernie tigde. Volgens schriftelijke in formatie van het museum vol deed het niet aan de eigen heid die Ruissen zichzelf opleg de. De in 1919 in Wemeldinge ge boren Ruissen begon zijn loop baan als huis- sschilder. Hij bekwaamde zich als kunste naar door lessen aan de Avonda cademie. Omdat hij het daar zo goed deed, kon hij vervolgens op voorspraak van zijn docen ten naar de Aca demie voor Beeldende Kun sten in Den Haag. Na de oorlog werkte hij bij een recla mebureau als ontwerper en grafisch vorm- gever. In de jaren zestig en zeven tig hoefde hij zich steeds min der met. op drachten bezig te houden en kon hij zich meer en meer toe leggen op vrij werk. Wat in het Museum voor Noord- en Zuid- Beveland hangt, stamt vooral uit die periode. De werken van Ruissen zijn niet eenvoudig te bestempelen als abstract of figuratief. Op het eerste gezicht abstracte olie verfschilderijen blijken bij na der inzien toch een dierenfiguur te verbeelden. En sommige vor men lijken te verwijzen naar be staande figuren, hoewel moei lijk te bedenken is waarnaar. Dat Ruissen in de grafische sec tor heeft gewerkt, is goed te zien aan de expositie in het museum. Het grootste gedeelte van het tentoongestelde werk bestaat uit 'eigen druk', zoals Ruissen het consequent noemt. De schil der gaf wat hij maakte geen ti tel, maar schreef er alleen z'n naam en soms de gebruikte techniek op. Het grafische werk is veelal uitgevoerd in zwart- wit. Deze sobere kleurvoering keert oók terug in de olieverf- schilderijen. Ruissen gebruikte zelden onvermengd blauw, geel of rood. Ook dat zou kunnen verwijzen naar een kunstenaar die niet snel tevreden was. Met een beetje fantasie kun je je voorstellen dat hij de kleuren net zo lang mengde totdat hoofdzakelijk grijzige en brui- nige tinten overbleven. Museum voor Noord- en Zuid-Beve land, Singelstraat 13 in Goes, expo sitie van het iverk van Cor Ruissen, tot en met 7 februari 1998, open dinsdag tot en met vrijdag van 10 tot 17 uur en zaterdag van 13 tot-16 uur. Zanger Roderik Jansen ofwel Rood bezit een donkerbruine stem, die prachtig contrasteert met de hel dere frivole saxpartijen van Marieke van Zutplien. foto Joachim Quim van de Kwast Eigen druk, Cor Ruissen, 1970. foto Willem Mieras door Arnold Parre MIDDELBURG - Als Nighthawks at the Diner er gens optreedt, wordt de groep steevast terugge vraagd. Dat is niet zo verwonderlijk. Een gevari eerd repertoire, een intrigerende zangstem en een goede instrumentbeheersing zijn ingrediënten waarmee je het publiek achter je krijgt. Eerder dit jaar trad de Nijmeegse groep op in Middelburg tij dens het Filmfestival Zeeland. De aanwezigen meenden daar de Nederlandse Tom Waits te ho ren, in de persoon van zanger Rood. Voor het thea tercafé Schuttershof was het succesvolle optre den reden om de groep opnieuw te laten komen. Dat gebeurt aanstaande vrijdag, zodat degenen die het eerste concert misten een herkansing krij gen. In de korte tijd van haai" bestaan oogstte de groep Nighthawks at the Diner - de naam is ontleend aan een album van Tom Waits - veel succes. Zan ger Rood, ai'tiestennaam voor Roderik Jansen, neemt een spilpositie in. Verwacht van deze man, een potige kerel die als bokser in de x-ing heeft ge staan, geen lichtvoetige lyriek, al geven zijn tek sten daai"toe wel aanleiding. Hij is iemand die zijn sporen heeft verdiend in pianobars en het kleinere clubcircuit, onder begeleiding van piano, accor deon, orgel of desgewenst slagwerk. In de Night hawks neemt hij met zijn soms i'aspende ruige bariton-geluid een belangx-ijke plaats in. Zijn stemgeluid, dat van onder een grote vilten hoed opklinkt, harmonieert mooi met de gitaarklanken van Frank de Kleer en het juichende saxofoonge luid van Marieke van Zutphen. Dat blijkt bij beluistering van de cd Nighthawks at the Diner/Fool's Tango. De openingsnummers 'King in Yellow' en 'Fool's Tango' bieden muziek vol melancholie en straatromantiek. Roods bas sende stemgeluid kleurt goed bij het heldere ge luid van gitaxist Frank de Kleer. De laatste be wijst dat hij de bolero-techniek beheerst, maar ook veel heeft geluisterd naar Django Rhein- hai"dts Hot-Club-de-France. Andere nummers doen denken aan de roaring twenties, als Rood zingt alsof hi j een wasknijper op zijn neus heeft, of de boorden van de Seine, wanneer hij zijn accor deon omgespt. De stem van Rood roept herinneringen op aan die van Tom Waits, maar ook Paolo Conté en Leonard Cohen. Voorwaar geen slecht gezelschap. Dat geldt ook voor Roods begeleidei-s die kunnen bo gen op een conservatorium-opleiding en de nodi ge bühne-exvaring. Zo heeft Marieke van Zut phen gewérkt met Hans Dulfer. Ook leidt ze de saxofoonsectie van de Big Band Nijmegen. Ze be paalt met haar sterke frivole solo's en fantastische riff jes het geluid van de Nighthawks. De kwalitei ten van Frank de Kleer zijn reeds genoemd. Bas sist Bob Wisselink zorgt voor een stuwende bege leiding, die een warm wollig tapijt neerlegt voor de anderen. Stroomversnelling ITij is tevens de zakelijk leider van de Nighthawks en vei"telt dat de cd eigenlijk als presentatiemate riaal was bedoeld. Een visitekaartje om zich te px"esentex-en bij zaaleigenai-en. Maar alles kwam in een stroom'versnelling toen het blad Music Ma ker de cd bekroonde als demo van de maand. - Daarna volgden een aantal radio-optredens. A-Records, onderdeel van Challenge, zag muziek in de cd. Dit label bx-engt doorgaans bebop en hardbop j azz uit, maar vond de muziek een welko me aanvulling op de catalogus. Een tweede cd ligt volgend jaar in het verschiet. Voor optredens in schouwburgen of theater's is het nog te vx'oeg. De sound van de Nighthawks komt in broeierige lokalen bijzonder goed tot haarrecht en dwingt zelfs de meest fervente prater tot luiste ren. Vrijdag 19 december: Nighthawks at the Diner, theater café Schuttershof Middelburg, aanvangstijd 22.00 uur. TERNEUZEN, Zuidlandtheater Adele's Comeback nr.l door Adele Bloemendaal, m.m.v. Willem Ennes, Jeroen Lely, Andre Hoekstra en John Eskes, regie Dick Hauser. door Trees van Herpen Volgende maand ontvangt Adele Bloemendaal haar eerste AOW-uitkering. Voor de ze vakvrouw geen reden om haar werk vaarwel te zeggen. Integendeel: ze is aan een come back bezig, de eerste nog maar! Toch lijkt het onwaarschijnlijk dat haar leeftijd haar koud laat. Zij maakt er het centrale thema in haar show van. Het wordt bij na een getuigenis: Grijs is Beau tiful. Zo koketteert ze met het ouder worden op een wijze waar menig oma jaloers op zou zijn. Adèle Bloemendaal is voor alles een chansonnière op het komi sche vlak. Met de voortreffelijke begeleiding door het orkest van Willem Ennes en uitgekiende lichteffecten zijn haar liederen de hoogtepunten van de avond. Elke zin is taalkundig vol maakt, maar wat wil je met. tekstschrijvers als Boerstoel, Dorrestijn en Wilmink? Haar zo eigen lage stemgeluid doet de rest, Bloemendaal opent met een oude bekende, hetMokumse 't Is Wat, een willekeurige op somming, steeds gevolgd door het refrein. Toevallig hoorde ik vandaag een live versie van Toon Hermans' Vierentwintig Rozen. Toon's opsomming is braaf, die van Adèle schaamte loos. Maar als opwarmertje vooii een zaal werkt het allebei. Komisch is haar relaas over de tocht der tochten. Geestig zijrü ook de intermezzo's over heden-! daagse hypes als telekinese, re-i incarnatie, klonen en spiritis-1 me. Meer dan intermezzo's worden; het ook niet, Adèle worstelt met het ouder worden, dat is het the-! ma. Bernlef's Hersenschimmen. zijn verwerkt in een lied dat de; scheidslijn tussen de 'grijze ne vel in mijn brein' en het onge remd oud-zijn, inclusief deco- rumverlies, beschrijft. De muziek en het tempo zijn af wisselend ingetogen en uitgela ten. Lichamelijk verval wordtin, mooie metaforen bezongen. Overjarige Heli's Angels kam pen met prostaatklachten en ook Motormama is moe. Maar dan komt de aap uit de mouw. In een strijdbaar lied daagt Adele Bloemendaal iedereen uit om grijze panter te zijn. 'Goed is oud, oud is wijs, grijs is beauti ful.' Weiger je te laten betutte len, lijkt ze uit te schreeuwen, rauwe kreten slaakt ze daad werkelijk. Ze bewijst dat leef tijd niet bepalend hoeft te zijn: voor je daden. Energiek be weegt ze zich over het toneel; haar publiek voor elk applaus bedankend met een gerouti neerd gebaar. Ondanks al haar vechtlust kroop er her en der enige weemoed over de dingen die voorbij zijn in haar woor den. Nog te zien: 18 december in de Stadsschouwburg in Middelburg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 34