Aanpak muskusrat moet beter
Weg van
de piano
PZC
Zeeland favoriet voor glastuinbouw
Niemwe Muziek schrikt van korting
Uit de tent gelokt door stil contract
Betere begeleiding
van vrijwilligers
Vluchtelingen W er k
Straatfestival slaat
op alle punten aan
bij de Vlissingers
Tijdelijk extra geld nodig om later onnodig dierenleed te voorkomen
zeeland
10
Jubileumfestival
korps Heikant
kunst cultuur
Kerstconcert in
Vogelwaarde
donderdag 11 december 1997
Eén van de glastuinbouwbedrijven in Rilland, waar een nieuwe kas wordt gebouwd. Volgens het LEI kunnen bedrijven hier prima
renderen. foto Willem Mieras
Studie LEI verwacht hoge rendementen in provincie
door Lianne Sleutjes
DEN HAAG - Zeeland is, samen met de
kop van Noord-Holland, een van de beste
locaties voor de glastuinbouw. De nu aan
wezige 67 hectare aan glastuinbouwbe
drijven kunnen uitgroeien tot 476 hectare
die goed renderen volgens een onderzoek
van het Landbouw-Economisch Instituut
dat gisteren is gepresenteerd.
Vooral snijbloemen, vruchtgroente en
potplanten zullen het zeer goed doen on
der het Zeeuwse glas. Er is in Zeeland
plaats voor 478 hectare. Die ruimte kan
dus nagenoeg optimaal benut worden.
Het LEI heeft het ideaalbeeld geschetst
voor de glastuinbouw in 2010. De onder
zoekers kregen de opdracht van de pro
vincies Noord-en Zuid-Holland en de
Land- en Tuinbouworganisatie Neder
land.
Uit de traditionele gebieden met veel
glastuinbouw zoals het Westland en
Noord-Limburg moeten volgens het on
derzoek veel bedrijven vertrekken om de
sector winstgevend te maken. Anders
gaat het mis met de glastuinbouw in Ne
derland. Als de ruimtelijke indeling van
het LEI wordt gevolgd levert dat een extra
winst op van bijna vijf procent; 800 mil
joen gulden per jaar. Nu kampt de sector
met een verlies van drie procent per jaar
vanwege hoge kosten en lage prijzen.
De hoge lichtopbrengst en de lagere
grondprijzen in vergelijking met de Rand
stad maken van Zeeland een gunstige lo
catie. Zelfs zo gunstig dat de totale glas
tuinbouw alleen in Zeeland en de kop van
Noord-Holland gevestigd zou moeten
worden als alleen wordt gekeken naar
puur economische maatstaven. Van de
traditionale glastuinbouwgebieden in de
Randstad blijft dan niets over. Wettelijke
beperkingen over bijvoorbeeld de maxi
male grootte van dergelijke bedrijven ver
hinderen echter een dergelijke concentra
tie van glastuinbouw. Als de kassen niet
actief worden verplaatst blijft Zeeland in
2010 steken op 280 hectare aan glastuin
bouwbedrijven.
Het LEI heeft uitgerekend dat er in 2010
in Nederland 9600 hectare zal zijn aan
teeltoppervlakte in de glastuinbouw. Het
aantal bedrijven zal dan sterk teruggelo
pen zijn van 8800 nu naar ongeveer 2800
in 2010. Grote tuinders hebben de beste
kansen, aldus het LEI.
Volgens de opdrachtgevers LTO en de pro
vincies Noord-en Zuid-Holland zijn er
extra inspanningen nodig van het Rijk en
de provincies om bedrijven te herhuisves
ten.
Tomoko Mukaiyama: „Soms speel ik piano met mijn heupen."
foto Philip Mechanicus
door Harmen van der Werf
DEN HAAG - Vangers van mus
kusratten moeten door heel Ne
derland veel doelmatiger wor
den ingezet en er moet tijdelijk
extra geld komen voor de be
strijding van muskusratten.
Anders blijft de jacht op mus
kusratten een gevecht tegen de
bierkaai. En komt er nooit een
einde aan het massaal doden
van muskusratten met over
heidssteun.
Jaarlijks wordt in Nederland
vijfentwintig miljoen gulden
uitgegeven aan de bestrijding
van muskusratten. Dat gebeurt
al jaren. Veel succes hebben de
ze inspanningen echter nog niet
opgeleverd, zo blijkt uit een on
derzoek van het Haagse bureau
De Jonge Water en Milieu.
Alleen in Flevoland, Noord-
Brabant en Noord-Holland is de
muskusrat onder controle. Als
bestrijders in die provincies een
dagje op pad gaan, vangen zij
hoogstens één a twee ratten.
Hun collega's in Friesland, Gro
ningen en Zeeland halen zo'n
oogst in een paar uur binnen.
Terwijl er aan de éne kant dus
een tekort is aan muskusratten-
bestrijders, zijn vangers in an-
HEIKANT - De muziekvereni
ging Heikant houdt dit week
einde voor de vijftigste keer een
muziekfestival. Om dit jubile
um een feestelijk tintje te geven
treden verschillende regionale
korpsen op.
Het festival begint zaterdag om
19.00 uur in de gymzaal van het
gemeenschapscentrum 't Heike.
Op het podium van deze sport-
ruimte heeft de muziekvereni
ging Heikant haar repetitie
ruimte. Het publiek krijgt
optredens te zien van percussie
en harmoniegroepen.
Zondagmiddag krijgt het festi
val vanaf 13.30 uur een vervolg.
Dan treden negen korpsen voor
het voetlicht, 's Avonds verzorgt
een gelegenheidsorkest onder
leiding van Jaap Koops een
slotoptreden met solist Patrick
van den Hoven, trombonist bij
de Johan Friso Kapel.
door Ernst Jan Rozendaal
MIDDELBURG - Tomoko Mu
kaiyama (1963) is een van Ne
derlands bekendste concertpia
nisten in het circuit van de
hedendaagse muziek. De in Am
sterdam woonachtige Japanse
komt binnen korte tijd twee
keer een concert geven in de
Kloveniersdoelen in Middel
burg. Daarin worden experi
menten niet geschuwd, want
Mukaiyama is een pianiste die
zich probeert te onttrekken aan
de beperkingen van haar instru
ment. „Ik wil weten hoe ver ik
als pianiste weg kan gaan van de
piano."
Komende zaterdag treedt ze in
Middelburg op met haar favo
riete componist Frederic Rzew-
ski (1938). Ze heeft in het verle
den veel van zijn composities
uitgevoerd, maar nooit eerder
met hem samengespeeld. ,,Ik
speel zijn werk graag, omdat hij
ook pianist is. Daardoor zijn
Rzewski's composities heel pia
nistisch, lekker voor de vingers.
Ze zijn altijd moeilijk om te spe
len, maar als je de tijd ervoor
neemt, blijkt de klank altijd te
kloppen. Je kimt ook wel eens
anderhalve maand op een stuk
studeren zonder dat eruit komt
wat je had gehoopt. Dat is bij
Rzevtfski's muziek niet zo."
„Toch zijn zijn composities niet
academisch. Het is muziek voor
gewone mensen. Hij wil altijd
een liedje maken. Rzewski
vraagt van pianisten dat ze vir
tuoos kunnen spelen, maar hij
speelt ook heel fysiek. Dat inte
resseert me. Het is hard werken
als pianist. Aan een stuk van
Rzewski moet je met je hele li
chaam werken, niet alleen met
je vingers. Dat komt ook over op
de luisteraar. Als ik zo'n stuk ge
speeld heb, vertellen mensen me
wel eens dat ze bij het luisteren
niet konden ophouden met be
wegen. Het programma dat wij
zaterdag brengen is ook fysiek.
Het is een funky programma,
met veel noten, veel lawaai en
doorErnst Jan Rozendaal
VLISSINGEN - Het Vlissingse
Straatfestival is een evenement
voor de hele familie dat niet al
leen vanwege het culturele pro
gramma maar ook vanwege de
gezelligheid wordt bezocht. Dat
is een belangrijke conclusie uit
het publieksonderzoek dat is
gehouden door de Vrienden van
het Straatfestival. Het meren
deel van de bezoekers komt uit
Vlissingen.
Zowel de ondervraagde bezoe
kers van het festival als de
Vrienden van het Straatfestival,
waarvoor een aparte enquête
werd gehouden, waardeerden
tijdens het Straatfestival 1997
de show van het Franse Cirque
dere provincies blij als ze een
keertje een rat te pakken krij
gen. Dat is niet effectief, stelt
onderzoeker E. de Jonge in zijn
studie voor de Landelijke Coör
dinatie Commissie Muskusrat-
tenbestrijding (LCCM). In de
LCCM zijn de waterschappen
en de provincies vertegenwoor
digd.
Logisch
Het is logisch, aldus De Jonge,
dat muskusrattenbestrijders
naar gebieden worden gestuurd
met de hoogste besmettings
graad. Maar dat is niet genoeg.
Er is ook tijdelijk een extra in
spanning nodig.
Er moeten vij f tig" vangers bi j ko
men, stelt hij voor, en dat gedu
rende vijf jaar. Zo'n uitbreiding
kost jaarlijks vijf miljoen gul
den, maar die investering ver
dient zichzelf terug. Na vijfjaar
zal de muskusratbevolking zo
sterk teruggedrongen zijn, dat
het huidige budget sterk omlaag
kan, met veertien miljoen gul
den.
België
In Zeeland zijn, denkt De Jonge,
twee bestrijders extra nodig.
Momenteel werken er dertien
vangers. Diezijn vooral actief in
de besmettingshaarden West-
Zeeuws-Vlaanderen en Zuid-
Beveland. Elk jaar worden daar
duizenden ratten gevangen,
zonder uitzicht op veel verbete
ring. Belgische ratten die de
grens oversteken, zorgen in
West-Zeeuws-Vlaanderen voor
de meeste problemen.
De Jonge is ervan overtuigd dat
het ook in grensgebieden moge
lijk is de muskusrat onder con
trole te krijgen. „Noord-Bra
bant heeft het bewezen."
Voor De Jonge speelt niet alleen
mee dat de muskusrattenbe-
strijding jaarlijks vele miljoe
nen guldens kost. Hij kijkt ook
naar de muskusratten die wor
den gevangen. Een snelle ver
mindering van het aantal en het
onder controle houden van de
muskusrat kan, stelt hij-, veel
onnodig dierenleed voorkomen.
Anders blijft het aantal mus
kusratten dat in Nederland
wordt gevangen op 350.000 ste
ken. In Zeeland gaat het jaar
lijks om ruim 22.000 ratten.
Muskusrat-ten worden zo mas
saal vervolgd, omdat zij onder
water gangen maken in dijken
en slootkanten.
een lekker ritme." Mukaiyama
vormt graag gelegenheidsduo's
met andere pianisten. Ze trad
eerder op met. onder anderen
Gerard Bouwhuis en Joanna
MacGregor. In januari geeft ze
in Middelburg een concert met
du Docteur Paradi het hoogst.
De bezoekers gaven de Franse
circusartiesten een 8,1, de
Vrienden een 8,2. Maar ook de
overige programma-onderde
len werden door het publiek re
delijk goed gewaardeerd. Het
Dutch Harp Festival kreeg een
79de Straattheaterdag een 7,6,
de muziekprogrammeri ng een 7
en de expositie bij het harpf esti-
de Japanner Mahirako Ooi. „Ik
vind het leuk om met andere
pianisten te spelen, omdat ik het
zie als een vorm van. communi
catie die mensen van een onver
wachte kant laat zien. J e ziet het
andere gezicht van een persoon
val een 6,9.. Voor volgend jaar
bestaan plannen om de Straat-
theaterdag uit te breiden tot een
weekend en de muziekprogram-
mering te laten plaatsvinden op
meer pleinen en straten in de
binnenstad.
Voor de helft van de bezoekers
was het Straatfestival de reden
om Vlissingen te bezoeken. De
gezelligheid in de stad, ont-
als je piano met hem speelt. Ge
rard Bouwhuis lijkt bijvoor
beeld een hele macho, maar in
zijn pianospel laat hij zien hoe
gevoelig hij kan zijn. Een duet
op piano is voor mij altijd een
uitdagende confrontatie."
„Mahirako Ooi is nog heel jong.
Hij heeft een bijzondere achter
grond. Hij heeft niet het conser
vatorium gevolgd, maar infor
matica gestudeerd. Onlangs
heeft hij een concert gegeven in
Tokio waarbij hij allepianower-
ken van Boulez achter elkaar
speelde. Dat duurde drieënhalf
uur. Dat vind ik een gek idee.
Met zo iemand wil ik dan sa
menspelen. Hij is iemand die de
extremen opzoekt van de he
dendaagse muziek, ik niet. Dat
moet een interessante combina
tie opleveren."
Mukaiyama typeert zichzelf als
een pianiste die 'een beetje weg
wil van de pianotoetsen'. In
sommige stukken Double
Fiesta van Meredith Monk)
zingt ze meer dan ze pianospeelt
en samen met sopraan Jannie
Pranger gaf ze recitals waarin
met theatrale effecten werd ge-
experimenteerd. „Soms loop ik
op een vreemde manier op het
podium, of speel ik piano met
mijn heupen of mijn benen. Dat
opent mijn ogen voor nieuwe
dingen. Je kunt als pianist zo
veel dingen doen. Hoever kun je
je van de piano verwijderen?
Dat is mijn vraag. Maar ik heb
ook een conventionele kant.
Dan speel ik een heel pianistisch
en virtuoos programma. Het be
langrijkste is dat ik plezier heb
in wat ik doe. Ik speel voor de
fun."
Concert Frederic Rzeioski en Tomo
ko Mukaiyama, zaterdag 13 decem
ber, met werk van Rzewski, Corneli
us Cardew, Louis Vierk, Haruna
Miyake en Charles Ives.
Concert Mukaiyama en Mahirako
Ooi, zaterdag 10 januari met werk
van John Cage, Malcoto Nomura,
Fumio Tamura, Yoshifumi Tanaka
en Makoto Shinoliara. Beide in Cen
trum Nieuwe Muziek Middelburg,
aanvang: 20.30 uur.
spanningsbehoeften en interes
se in de voorstelling werden - in
die volgorde - als belangrijkste
motieven genoemd om het festi
val mee te maken. De meeste be
zoekers bezochten ook eerdere
edities. De helft van het publiek
bestond uit gezinnen. Dertigers
en veertigers waren het sterkst
vertegenwoordigd. Veruit de
meeste bezoekers (57,3 procent)
kwamen uit Vlissingen. De auto
was het favoriete vervoermid
del (43,4 procent), gevolgd door
de fiets (33,9 procent).
Op het ogenblik wordt nog ge
werkt aan een onderzoek naar
de economische betekenis van
het Straatfestival. In 1998 vindt
het Straatfestival plaats van 2
tot en met 12 juli.
door Ernstjan Rozendaal
MIDDELBURG - De provincie
prijst de stichting Nieuwe Mu
ziek Zeeland als belangrijk po
dium en laboratorium voor he
dendaagse muziek, maar haar
eigen cultuurbeleid is een be
langrijke bedreiging voor deze
functies. Dat stellen bestuur en
directie van Nieuwe Muziek in
een reactie op de onlangs gepre
senteerde provinciale cultuur
nota Boven het maaiveld.
Daarin staat dat de jaarlijkse
subsidie van Nieuwe Muziek ge
lijk blijft, maar de stichting be
toogt dat in werkelijkheid een
korting van bijna 86.000 gulden
plaatsvindt.
Bestuur en directie van Nieuwe
Muziek zijn 'nogal geschrok
ken' van de cultuurnota. De
structurele subsidie wordt ver
minderd met 69.800 gulden en
omdat het convenant voor de
podiumkunsten tussen provin
cie en Middelburg is opgezegd,
gaat er nog eens 16.000 gulden
vanaf. Dat betekent een verla
ging van de jaarlijkse provinci
ale subsidie van 375.000 gulden
met achttien procent. Zonder
goede argumenten, vindt Nieu
we Muziek.
Positieve ontwikkelingen bij
Nieuwe Muziek dreigen nu de
nek te worden omgedraaid.
Door de afgelopen jaren te snij
den in de personeelskosten, is
meer geld in de programmering
gestoken. Dat heeft geleid tot
meer concerten, een verdubbe-
ling van de bezoekersaantallen,
hogere recettes en meer dona
teurs. Als de provincie nu geld
bespaart op de programmering,
wordt die tendens teniet ge
daan, aldus Nieuwe Muziek.
Op de tocht
Volgens de stichting heeft de
provincie te weinig oog voor het
feit dat het Rijk en verschillende
fondsen ook flink in Nieuwe
Muziek investeren. Die bijdra
gen komen mogelijk op de tocht
te staan, als de provinciesubsi
die omlaag gaat. Verder proeven
bestuur en directie enkele onte-
door Andries Molengraaf
ROTTERDAM - De ondersteu
ning van vluchtelingenwerk-
groepen in Zeeland zal verbete
ren als vandaag in Rotterdam
het regiobureau West-Zuid van
de vereniging Vluchtelingen-
Werk is geopend. Dat voorspelt
consulent J. Bom van het nieu
we bureau. Behalve Zeeland
valt ook Zuid-Holland onder
het bureau in Rotterdam.
'Rotterdam' gaat als doorgeef
luik van informatie en nieuwe
beleidslijnen van het landelijk
bureau in Amsterdam fungeren
en speelt problemen aan de ba
sis doornaar 'boven', zodat daar
weer oplossingen bedacht kun
nen worden. „Wij vervullen een
intermediair-functie", zegt
Bom.
Actiever
„Sinds vorig jaar is het Centraal
orgaan voor de Opvang van
Asielzoekers bijvoorbeeld met
het project dagstructurering
bezig. Daarmee willen ze asiel
zoekers in de centra actiever be
zig laten zijn met onder meer
taalcursussen. Vluchtelingen-
Werk heeft daarin van het COA
een ondersteunende taak gekre
gen. Wij als consulenten moeten
er dan voor zorgen dat de groe
pen aan de basis op die taak
voorbereid zijn. Je inventari
seert de mogelijkheden en geeft
informatie."
Zo gaat het ook met nieuwe wet
ten. De consulenten van de re
giobureaus informeren de vrij
willigers aan de basis over de
inhoud daarvan en communice-
ren eventuele problemen terug
naar het landelijk bureau. Een
andere belangrijke taak van het
regiobureau wordt het onder
houden en intensiveren van
contacten met instellingen en
overheden die bij vluchtelingen
betrokken zijn.
Minderjarig
De opening van het regiobureau
in Rotterdam door de Zeeuwse
commissaris van de koningin
drs. W. T. van Gelder is het ge
volg van een grote reorganisatie
van Vluchtelingenwerk Neder
land. Daarmee heeft de organi
satie de ondersteuning van vrij
willigers beter geregeld.
Voorafgaand aan de officiële
rechte verwijten in de cultuur
nota. De provincie wil niet
opdraaien voor de huisvestings
kosten van Nieuwe Muziek in de
Kloveniersdoelen. Maar met het
oog daarop heeft de gemeente
Middelburg de subsidie voor
Nieuwe Muziek verhoogd. Een
'strafkorting' door de provincie
kan dus achtexwege blijven.
Daarbij zegt Nieuwe Muziek, in
tegenstelling tot wat de provin
cie suggereert, wel degelijk sa
men te werken met andere orga
nisaties in en buiten Zeeland.
Als de provincie haar voorne
men doorzet, vreest Nieuwe
Muziek fors te moeten bezuini
gen op de festivalprogramme
ring. De jaaiiijkse J.S. Bach-sa-
lon zou dan het eerste
slachtoffer worden. Verder
maakt de provincie het onmoge
lijk om met musici verplichtin
gen voor de langere termijn aan
te gaan. Nieuwe Muziek ervaart
een ni et-structurele subsidië
ring als een 'loterij'. Daarbij
komt dat Provinciale Staten pas
definitief over de cultuurnota
opening mag de vluchtelingen-
werkgroep uit Goes haar project
juridische begeleiding van al
leenstaande minderjarige asiel
zoekers' (ama's) presenteren. In
drie woningen in Goes worden
jonge alleenstaande asielzoe
kers opgevangen, onder bege
leiding van mentoren van het
Agogisch Zorgcentrum Zeeland
(AZZ).
„Het Vluchtelingenwerk heeft,
in de loop der jaren veel juridi
sche kennis opgebouwd", zegt
L. Willem, coördinator van het
ama-project in Goes. „Daarom
hebben we aangeboden de op
vang van die jongeren juridisch
te ondersteunen." Die steun kan
van belang zijn bij het verkrij
gen van een status. „Vroeger bo
den we ook wel juridische hulp,
maar nu is het structureler op
gezet", aldus Willem. Zeeland
telt diverse ama-projecten, on
der meer in Middelburg, Vlis
singen en Zierikzee.
VOGELWAARDE - Het Ge
mengd Koor Stoppeldijk uit Vo
gelwaarde verzorgt op vrijdag
19 december voor de negentien
de keer haar traditionele Ad
vents- en Kerstconcert. De
uitvoering vindt plaats in de
plaatselijke parochiekerk van
Stoppeldijk en staat onder lei
ding van Johan Vernimmen.
Het conceit begint om 19.30 uur
met een optreden van de man
nen uit het Gemengd Koor met
een vesperhymne uit de ad
ventstijd Creator alme siderum.
Vervolgens zal het koor nog een
aantal liederen in advents- en
kerstsfeer vertolken.
Als vast onderdeel van het
kerstconcert zal ook het Stop-
peldijkse jeugdkoor De Babbe-
liekes een paar liederen uit ei
gen kerst-repertoire brengen.
Bovendien is ook de folkloristi
sche zang- en dansgroep Pofaj-
dok uit Hulst van de partij om
een aantal Poolse kerstliederen
te zingen. Het instrumentale ge
deelte wordt verzorgd door de
harmonie Sint Cecilia uit
Kloosterzande onder leiding
van Eddy Meyers.
De toegang tot dit concert is
gratis.
beslissen als de nieuwe subsi
dieperiode al is begonnen, wat
het ook moeilijk maakt ensem
bles vroegtijdig te programme
ren.
Onterecht
De bezwaren van Nieuwe Mu
ziek worden onderschreven
door de gemeente Middelburg.
De aangekondigde bezuiniging
is onterecht, aldus het college
van burgemeester en wethou
ders in een brief aan de provin
cie, nu de gemeente 'op uw na
drukkelijk verzoek' net haar
bijdrage heeft verhoogd. Mid
delburg pleit verder voor een
overgangsregeling als het gaat
om nieuwe manieren om avon
tuurlijk programmeren te belo
nen. Instellingen als Nieuwe
Muziek hebben zich daarop,
nauwelijks kunnen voorberei
den. Daarom zou de huidige
subsidie nog minimaal een jaar
moeten worden voortgezet.
In januari en februari discussië
ren Provinciale Staten over de
cultuurnota.
MIDDELBURG, Schouwburg
'Foolhouse', door het Trestle Theatre, met
Alan Riley, Karina Gamett, Chaya Asch-
kenasy en Egbert Jan Arnold. Regie van
Joff Chafer en Toby Wilsher.
door Willem Nijssen
Wereldwijd is het Trestle Theatre in
middels een standaard als het gaat
om maskertheater. Theater zonder woor
den dat uitnodigt mee te gaan in een ver
haal, dat dankzij de stereotypen verras
send gemakkelijk te volgen is. het Trestle
Theatre neigt in zijn voorstellingen naar
de serieuze ondertoon, maar houdt de be
langstelling levend met een unieke anek
dotiek. Die is een tikje Brits, maar fijnzin
nig genoeg om uiiiverseel te zijn.
'Foolhouse' is het resultaat van een sa
menwerking met Nederlandse mime
kunstenaars en heeft een typisch Neder-
lands onderwerp: het samenleven in een
(Amsterdams) trappenhuis. Met deze keer
meer anekdotiek dan dramatiek!®, de per
sonages, die dat trappenhuis bewonen.
Dat zijn Truus Janssen -prototype van de
hospita - Lydia en. Peter de Vries op de eer
ste en op de tweede verdieping Daniel
Smith, een erg Bi-itse dirigent van moder
ne muziek.
De tekening van deze karakters.is al ver
makelijk genoeg. Want behalve dat Truus
onvervalst nieuwsgierig is, is ze ook nog
geïnteresseerd in New Age-achtige prak
tijken, legt ze tarotkaarten en denkt ze na
het knopen van een Oosters hoofddoekje
bovennatuurlijke gaven te hebben. Peter
Trestle Theatre in Fool House.
foto Gert van den Ham
en Lydia zijn verschrikkelijk doorsnee als
jong paartje, hij loodgieter, zij studente
aan een kunstacademie. Hun relatie ont
wikkelt zich zeer verrassend (en komisch!
als Peter ineens uitkomt voor zijn nei
ging tot travestie. En Daniel Smith is al
leen al in het ophijsen van zijn broek een
levende parodie op alles tegelijk.
Hun levens spelen in identieke ruimten -
zo zijn trappenhuizen nu eenmaal ge
bouwd - en om het nog spannender te ma
ken speelt het Trestle Theatre ze allemaal
in hetzelfde decor, regelmatig dwars door
elkaar heen. Dat is veel minder verwar
rend dan het lijkt, ook dankzij een uitzon
derlijk slim uitgewerkt trappenhuis
waarin iedereen klimt en afdaalt. Maar
het berust allemaal wel op een stil con
tract met het publiek om nog wat méér te
geloven in toneel dan gewoonlijk wordt
gevraagd. Dat je alles zonder één woord
moet begrijpen, lokt je ook al verder uitje
toeschouwerstent dan normaal, en dus sta
je als publiek als het ware ook met één
been mee te doen. Dat maakt dit soort the
ater ook juist zo leuk.
Dwars door deze op zich al vermakelijke
huis-, voordeur- en trappenhuisscènes
heen speelt nog een tweede verhaal. Op de
plaats waar nu dit huis staat, is ooit een
schip vergaan. De zeelui zijn 'verveend' en
staan nu ineens op uit hun dood en gaan
zich - onzichtbaar voor de rest - ook door
het huis bewegen. Met een lugubere
vondst op sleeptouw: in het souterrain
hebben ze het lijk gevonden van de bewo
ner, die zich daar aan het begin van de
voorstelling zèer levensmoe heeft opge
knoopt, Hun zwerftocht zorgt voor extra
verwarring, die in feite de aanleiding is tot
de ingrijpende veranderingen in het ge
drag van die trappenhuisbewoners.
Het is de speelsheid van het medium mas
kertheater gecombineerd met de slimme
en fijnzinnig op het detail gerichte humor
die elke voorstelling van dit gezelschap
steeds weer een bijzondere lust voor het
oog maken.