Aanpak muskusrat moet beter Weg van de piano PZC Zeeland favoriet voor glastuinbouw Nieuwe Muziek schrikt van korting Uit de tent gelokt door stil contract Betere begeleiding van vrijwilligers Vluchtelingen W erk Straatfestival slaat op alle punten aan bij de Vlissingers Tijdelijk extra geld nodig om later onnodig dierenleed te voorkomen zeeland 16 kunst cultuur donderdag 11 december 1997 Eén van de glastuinbouwbedrijven in Rilland, waar een nieuwe kas wordt gebouwd. Volgens het LEI kunnen bedrijven hier prima renderen. foto Willem Mieras Studie LEI verwacht hoge rendementen in provincie door Lianne Sleutjes DEN HAAG - Zeeland is, samen met de kop van Noord-Holland, een van de beste locaties voor de glastuinbouw. De nu aan wezige 67 hectare aan glastuinbouwbe drijven kunnen uitgroeien tot 476 hectare die goed renderen volgens een onderzoek van het Landbouw-Economisch Instituut dat gisteren is gepresenteerd. Vooral snijbloemen, vruchtgroente en potplanten zullen het zeer goed doen on der het Zeeuwse glas. Er is in Zeeland plaats voor 478 hectare. Die ruimte kan dus nagenoeg optimaal benut worden. Het LEI heeft het ideaalbeeld geschetst voor de glastuinbouw in 2010. De onder zoekers kregen de opdracht van de pro vincies Noord-en Zuid-Holland en de Land- en Tuinbouworganisatie Neder land. Uit de traditionele gebieden met veel glastuinbouw zoals het Westland en Noord-Limburg moeten volgens het on derzoek veel bedrijven vertrekken om de sector winstgevend te maken. Anders gaat het mis met de glastuinbouw in Ne derland. Als de ruimtelijke indeling van het LEI wordt gevolgd levert dat een extra winst op van bijna vijf procent; 800 mil joen gulden per jaar. Nu kampt de sector met een verlies van drie procent per jaar vanwege hoge kosten en lage prijzen. De hoge lichtopbrengst en de lagere grondprijzen in vergelijking met de Rand stad maken van Zeeland een gunstige lo catie. Zelfs zo gunstig dat de totale glas tuinbouw alleen in Zeeland en de kop van Noord-Holland gevestigd zou moeten worden als alleen wordt gekeken naar puur economische maatstaven. Van de traditionale glastuinbouwgebieden in de Randstad blijft dan niets over. Wettelijke beperkingen over bijvoorbeeld de maxi male grootte van dergelijke bedrijven ver hinderen echter een dergelijke concentra tie van glastuinbouw. Als de kassen niet actief worden verplaatst blijft Zeeland in 2010 steken op 280 hectare aan glastuin bouwbedrijven. Het LEI heeft uitgerekend dat er in 2010 in Nederland 9600 hectare zal zijn aan teeltoppervlakte in de glastuinbouw. Het aantal bedrijven zal dan sterk teruggelo pen zijn van 8800 nu naar ongeveer 2800 in 2010. Grote tuinders hebben de beste kansen, aldus het LEI. Volgens de opdrachtgevers LTO en de pro vincies Noord-en Zuid-Holland zijn er extra inspanningen nodig van het Rijk en de provincies om bedrijven te herhuisves ten. Tomoko Mukaiyama: „Soms speel ik piano met mijn heupen." foto Philip Mechanicus door Harmen van der Werf DEN HAAG - Vangers van mus kusratten moeten door heel Ne derland veel doelmatiger wor den ingezet en er moet tijdelijk extra geld komen voor de be strijding van muskusratten. Anders blijft de jacht op mus kusratten een gevecht tegen de bierkaai. En komt er nooit een einde aan het massaal doden van muskusratten met over heidssteun. Jaarlijks wordt in Nederland vijfentwintig miljoen gulden uitgegeven aan de bestrijding van muskusratten. Dat gebeurt al jaren. Veel succes hebben de ze inspanningen echter nog niet opgeleverd, zo blijkt uit een on derzoek van het Haagse bureau De Jonge Water en Milieu. Alleen in Flevoland, Noord- Brabant en Noord-Holland is de muskusrat onder controle. Als bestrijders in die provincies een dagje op pad gaan, vangen zij hoogstens één a twee ratten. Hun collega's in Friesland, Gro ningen en Zeeland halen zo'n oogst in een paar uur binnen. Terwijl er aan de éne kant dus een tekort is aan muskusratten- bestrijders, zijn vangers in an- Jubileumfestival korps Heikant HEIKANT - De muziekvereni ging Heikant houdt dit week einde voor de vijftigste keer een muziekfestival. Om dit jubile um een feestelijk tintje te geven treden verschillende regionale korpsen op. Het festival begint zaterdag om 19.00 uur in de gymzaal van het gemeenschapscentrum 'tHeike. Op het podium van deze sport- ruimte heeft de muziekvereni ging Heikant haar repetitie ruimte. Het publiek krijgt optredens te zien van percussie en harmoniegroepen. Zondagmiddag krijgt het festi val vanaf 13.30 uur een vervolg. Dan treden negen korpsen voor het voetlicht, 's Avonds verzorgt een gelegenheidsorkest onder leiding van Jaap Koops een slotoptreden met solist Patrick van den Hoven, trombonist bij de Johan Friso Kapel. door ErnstJan Rozendaal MIDDELBURG - Tomoko Mu kaiyama (1963) is een van Ne derlands bekendste concertpia nisten in het circuit van de hedendaagse muziek. De in Am sterdam woonachtige Japanse komt binnen korte tijd twee keer een concert geven in de Kloveniersdoelen in Middel burg. Daarin worden experi menten niet geschuwd, want Mukaiyama is een pianiste die zich probeert te onttrekken aan de beperkingen van haar instru ment. „Ik wil weten hoe ver ik als pianiste weg kan gaan van de piano." Komende zaterdag treedt ze in Middelburg op met haar favo riete componist, Frederic Rzew- ski (1938). Ze heeft in het verle den veel van zijn composities uitgevoerd, maar nooit eerder met hem samengespeeld. „Ik speel zijn werk graag, omdat hij ook pianist is. Daardoor zijn Rzewski's composities heel pia nistisch, lekker voor de vingers. Ze zijn altijd moeilijk om te spe len, maar als je de tijd ervoor neemt, blijkt de klank altijd te kloppen. Je kunt ook wel eens anderhalve maand op een stuk studeren zonder dat eruit komt wat je had gehoopt. Dat is bij Rzewski's muziek niet zo." „Toch zijn zijn composities niet academisch. Het is muziek voor gewone mensen. Hij wil altijd een liedje maken. Rzewski vraagt van pi anisten dat ze vir tuoos kunnen spelen, maar hij speelt ook heel fysiek. Dat inte resseert me. Het is hard werken als pianist. Aan een stuk van Rzewski moet je met je hele li chaam werken, niet alleen met je vingers. Dat komt ook over op de luisteraar. Als ik zo'n stuk ge speeld heb, vertellen mensen me wel eens dat ze bij het luisteren niet konden ophouden met be wegen. Het programma dat wij zaterdag brengen is ook fysiek. Het is een funky programma, met veel noten, veel lawaai en door Ernst Jan Rozendaal VLISSINGEN - Het Vlissingse Straatfestival is een evenement voor de hele familie dat niet al leen vanwege het culturele pro gramma maar ook vanwege de gezelligheid wordt bezocht. Dat is een bèlangrijke conclusie uit het publieksonderzoek dat is gehouden door de Vrienden van het Straatfestival. Het meren deel van de bezoekers komt uit Vlissingen. Zowel de ondervraagde bezoe kers van het festival als de Vrienden van het Straatfestival waarvoor een aparte enquête werd gehouden, waardeerden tijdens het Straatfestival 1997 de show van het Franse Cirque dere provincies blij als ze een keertje een rat te pakken krij gen. Dat is niet effectief, stelt onderzoeker E. de Jonge in zijn studie voor de Landelijke Coör dinatie Commissie Muskusrat- tenbestrijding (LCCM). In de LCCM zijn de waterschappen en de provincies vertegenwoor digd. Logisch Het is logisch, aldus De Jonge, dat muskusrattenbestrijders naar gebieden worden gestuurd met de hoogste besmettings graad. Maar dat is niet genoeg. Er is ook tijdelijk een extra in spanning nodig. Er moeten vijftig vangers bij ko men, stelt hij voor, en dat gedu rende vijf jaar. Zo'n uitbreiding kost jaarlijks vijf miljoen gul den, maar die investering ver dient zichzelf terug. Na vijfjaar zal de muskusratbevolking zo sterk teruggedrongen zijn, dat het huidige budget sterk omlaag kan, met veertien miljoen gul den. België In Zeeland zijn, denkt De Jonge, twee bestrijders extra nodig. Momenteel werken er dertien vangers. Die zij n vooral actief in de besmettingshaarden West- Zeeuws-Vlaanderen en Zuid- Beveland. Elk jaar worden daar duizenden ratten gevangen, zonder uitzicht op veel verbete ring. Belgische ratten die de grens oversteken, zorgen in West-Zeeuws-Vlaanderen voor de meeste problemen. De Jonge is ervan overtuigd dat het ook in grensgebieden moge lijk is de muskusrat onder con trole te krijgen. „Noord-Bra bant heeft het bewezen." Voor De Jonge speelt niet alleen mee dat de muskusrattenbe- strijding jaarlijks vele miljoe nen guldens kost. Hij kijkt ook naar de muskusratten die wor den gevangen. Een snelle ver mindering van het aantal en het onder controle houden van de muskusrat kan, stelt hij, veel onnodig dierenleed voorkomen. Anders blijft het aantal mus kusratten dat in Nederland wordt gevangen op 350.000 ste ken. In Zeeland gaat het jaar lijks om ruim 22.000 ratten. Muskusratten worden zo mas saal vervolgd, omdat zij onder water gangen maken in dijken en slootkanten. een lekker ritme." Mukaiyama vormt graag gelegenheidsduo's met andere pianisten. Ze trad eerder op met onder anderen Gerard Bouwhuis en Joanna MacGregor. In januari, geeft ze in Middelburg een concert met du Docteur Paradi het hoogst. De bezoekers gaven de Franse circusartiesten een 8,1, de Vrienden een 8,2. Maar ook de overige programma-onderde len werden door het publiek re delijk goed gewaardeerd. Het Dutch Harp Festival kreeg een 7,9, de Straattheaterdag een 7,6, de muziekprogrammering een 7 en de expositie bij het harpfesti- de Japanner Mahirako Ooi. „Ik vind het leuk om met andere pianisten te spelen, omdat ik het zie als een vorm van communi catie die mensen van een onver wachte kant laat zien. Je ziet het andere gezicht van een persoon val een 6,9. Voor volgend jaar bestaan plannen om de Straat theaterdag uit te breiden t'bt een weekend en de muziekprogram mering te laten plaatsvinden op meer pleinen en straten in de binnenstad. Voor de helft van de bezoekers was het Straatfestival de reden om Vlissingen te bezoeken. De gezelligheid in de stad., ont- als je piano met hem speelt. Ge rard Bouwhuis lijkt bijvoor beeld een hele macho,maar in zijn pianospel laat hij zien hoe gevoelig hij kan zijn. Een duet op piano is voor mij altijd een uitdagende confrontatie," „Mahirako Ooi is nog heel jong. Hij heeft een bijzondere achter grond. Hij heeft niet het conser vatorium gevolgd, maar infor matica gestudeerd. Onlangs heeft hij een concert gegeven in Tokio waarbij hij allepianower- ken van Boulez achter elkaar speelde. Dat duurde drieënhalf uur. Dat vind ik een gek idee. Met zo iemand wil ik dan sa menspelen. Hij is iemand die de extremen opzoekt van de he dendaagse muziek, ik niet. Dat moet een interessante combina tie opleveren." Mukaiyama typeert zichzelf als een pianiste die 'een beetje weg wil van de pianotoetsen'. In sommige stukken Double Fiesta van Meredith Monk) zingt ze meer dan ze pianospeelt en samen met sopraan Jannie Pranger gaf ze recitals waarin met theatrale effecten wérd ge- experimenteerd. „Soms loop ik op een vreemde manier op het podium, of speel ik piano met mijn heupen of mijn benen. Dat opent mijn ogen voor nieuwe dingen. Je kunt als pianist zo veel. dingen doen. Hoever kun je je van de piano verwijderen? Dat is mijn vraag. Maar ik heb ook een conventionele kant. Dan speel ik een heel pianistisch en virtuoos programmaHet be langrijkste is dat ik plezier heb in wat ik doe. Ik speel voor de fun." Concert Frederic Rze wski en Tomo ko Mukaiyama, zaterdag 13 decem ber, met werk van Rzewski, Corneli us Cardew, Louis Vierlc, Haruna Miyake en Charles Ives. Concert Mukaiyama en Mahirako Oöi, zaterdag 10 januari met werk van John Cage, Malcoto Nomura, Fwnio Tamura, Yoshifumi Tanaka enMakoto Shinohara. Beide in Cen trum Nieuwe Muziek Middelburg, aanvang: 20.30 uur. spanningsbehoeften, en interes se in de voorstelling werden - in die volgorde - als belangrijkste motieven genoemd om het festi val mee temaken. De meeste be zoekers bezochten ook eerdere edities. De helft van het publiek bestond uit gezinnen. Dertigers en veertigers waren het sterkst vertegenwoordigd. Veruit de meeste bezoekers (57,3 procent) kwamen uit Vlissingen. De auto was het favoriete vervoermid del (43,4 procent), gevolgd door de fiets (33,9 procent). Op het ogenblik wordt nog ge werkt aan een onderzoek naar de economische betekenis van het Straatfestival. In 1998 vindt het Straatfestival plaats van 2 tot en mét 1.2 juli. door ErnstJan Rozendaal MIDDELBURG - De provincie prijst de stichting Nieuwe Mu ziek Zeeland als belangrijk po dium en laboratorium voor he dendaagse muziek, maar haar eigen cultuurbeleid is een be langrijke bedreiging voor deze functies. Dat stellen bestuur en directie van Nieuwe Muziek in een reactie op de onlangs gepre senteerde provinciale cultuur nota Boven het maaiveld. Daarin staat dat de jaarlijkse subsi die van Nieuwe Muziek ge lijk blijft, maar de stichting be toogt dat in werkelijkheid een korting van bijna 86.000 gulden plaatsvindt. Bestuur en directie van Nieuwe Muziek zijn 'nogal geschrok ken' van de cultuurnota. De structurele subsidie wordt ver minderd met 69.800 gulden en omdat het convenant voor de podiumkunsten tussen provin cie en Middelburg is opgezegd, gaat er nog eens 16.000 gulden vanaf. Dat betekent een verla ging van de jaarlijkse provinci ale subsidie van 375.000 gulden met achttien procent. Zonder goede argumenten, vindt Nieu we Muziek. Positieve ontwikkelingen bij Nieuwe Muziek dreigen nu de nek te worden omgedraaid. Door de afgelopen jaren te snij den in de personeelskosten, is meer geld in de programmering gestoken. Dat heeft geleid tot meer concerten, een verdubbe ling van de bezoekersaantallen, hogere recettes en meer dona teurs. Als de provincie nu geld bespaart op de programmering, wordt die tendens teniet ge daan, aldus Nieuwe Muziek. Op de tocht Volgens de stichting heeft de provincie te weinig oog voor het feit dat het Rijk en verschillende fondsen ook flink in Nieuwe Muziek investeren. Die bijdra gen komen mogelijk op de tocht te staan, als de provinciesubsi die omlaag gaat. Verder proeven bestuur en directie enkele onte- door Andries Molengraaf ROTTERDAM - De ondersteu ning van vluchtelingenwerk- groepen in Zeeland zal verbete ren als vandaag in Rotterdam het regiobureau West-Zuid van de vereniging Vluchtelingen- Werk is geopend. Dat voorspelt consulent J. Bom van het nieu we bureau. Behalve Zeeland valt ook Zuid-Holland onder het bureau in Rotterdam. 'Rotterdam' gaat als doorgeef luik van informatie en nieuwe beleidslijnen van het landelijk bureau in Amsterdam fungeren en speelt problemen aan de ba sis doornaar 'boven', zodat daar weer oplossingen bedacht kun nen worden. „Wij vervullen een intermediair-functie", zegt Bom. Actiever „Sinds voiïg jaar is het Centraal orgaan voor de Opvang van Asielzoekers bijvoorbeeld met het project dagstructurering bezig. Daarmee willen ze asiel zoekers in de centra actieverbe zig laten zijn met onder' meer taalcursussen. Vluchtelingen- Werk heeft daarin van het COA een ondersteunende taak gekre gen. Wij als consulenten moeten er dan voor zorgen dat de groe pen aan de basis op die taak voorbereid zijn. Je inventari seert de mogelijkheden en geeft informatie." Zo gaat het ook met nieuwe wet ten. De consulenten van de re giobureaus informeren de vrij willigers aan de basis over de inhoud daarvan en communice-' ren eventuele problemen terug naar het landelijk bureau. Een andere belangrijke taak van het regiobureau wordt het onder houden en intensiveren van contacten met instellingen en overheden die bij vluchtelingen betrokken zijn. Minderjarig De opening van het regiobureau in Rotterdam door de Zeeuwse commissaris van de koningin drs. W. T. van Gelder is het ge volg van een grote reorganisatie van Vluchtelingenwerk Neder land. Daarmee heeft de organi satie de ondersteuning van vrij willigers beter geregeld. Voorafgaand aan de officiële rechte verwijten in de cultuur nota. De provincie wil niet opdraaien voor de huisvestings kosten van Nieuwe Muziek in de Kloveniersdoelen. Maar met het oog daarop heeft de gemeente Middelburg de subsidie voor Nieuwe Muziek verhoogd. Een 'strafkorting' door de provincie kan dus achterwege blijven. Daarbij zegt Nieuwe Muziek, in tegenstelling tot wat de provin cie suggereert, wel degelijk sa men te werken met andere orga nisaties in en buiten Zeeland. Als de provincie haar voorne men doorzet., vreest Nieuwe Muziek fors te moeten bezuini gen op de festivalprogramme ring. De jaarlijkse J.S. Bach-sar Ion zou dan het eerste slachtoffer worden. Verder maakt de provincie het onmoge lijk om met musici verplichtin gen voor de langere termijn aan te gaan. Nieuwe Muziek ervaart een niet-structurele subsidië ring als een 'loterij'. Daarbij komt dat Provinciale Staten pas definitief over de cultuurnota opening mag de vluchtelingen- werkgroep uit Goes haar proj eet 'juridische begeleiding, van al leenstaande minderjarige asiel zoekers' (ama's) presenteren. In drie woningen in Goes worden jonge alleenstaande asielzoe^ kers opgevangen, onder bege leiding van mentoren van het- Agogisch Zorgcentrum Zeeland (AZZ). „Het Vluchtelingenwerk heeft in de loop der jaren veel juridi sche kennis opgebouwd", zegt L. Willem, coördinator van het ama-projeet in Goes. „Daarom hebben we aangeboden de op vang van die jongeren juridisch te ondersteunen." Die steun kan van belang zijn bij het verkrij gen van een status„Vroeger bo den we ook wel juridische hulp, maar nu is het structureler op gezet", aldus Willem. Zeeland telt diverse ama-projecten, on der meer in Middelburg, Vlis singen en Zierikzee. Kerstconcert in Vogelwaarde VOGELWAARDE - Het Ge mengd Koor Stoppeldijk uit Vo gelwaarde verzorgt op vrijdag 19 december voor de negentien de keer haar traditionele Ad vents- en Kerstconcert. De uitvoering vindt plaats in de plaatselijke parochiekerk van Stoppeldijk en staat onder lei ding van Johan Vernimmen. Het concert begint om 19.30 mm met een optreden van de man nen uit het Gemengd Koor met een vesperhymne uit de ad ventstijd Creator alme siderum. Vervolgens zal het koor nog een aantal liederen in advents- 'en kerstsfeer vertolken. Als vast onderdeel van het kerstconcert zal ook het Stop- peldijkse jeugdkoor De Babbe- liekes een paar liederen uit ei gen kerst-repertoire brengen, Bovendien is ook de folkloristi sche zang- en dansgroep Pofaj- dok uit Hulst van de partij om een aantal Poolse kerstliederen te zingen. Het instrumentale ge deelte wordt verzorgd door de harmonie Sint Cecilia uit Kloosterzande onder leiding van Eddy Meyers. De toegang tot dit concert is gratis. beslissen als de nieuwe subsi dieperiode al is begonnen, wat het ook moeilijk maakt ensem bles vroegtijdig te programme ren. Onterecht De bezwaren van Nieuwe Mu ziek worden onderschreven door de gemeente Middelburg. De aangekondigde bezuiniging is onterecht, aldus het college van burgemeester en wethou ders in een brief aan de provin cie, nu de gemeente 'op uw na drukkelijk verzoek' net haar bijdrage heeft verhoogd. Mid delburg pleit verder voor een overgangsregeling als het gaat om nieuwe manieren om avon tuurlijk programmeren te belo nen. Instellingen als Nieuwe Muziek hebben zich daarop nauwelijks kunnen voorberei den. Daarom zou de huidige subsidie nog minimaal een jaar moeten worden voortgezet. In januari en februari discussië ren Provinciale Staten over de cultuurnota. MIDDELBURG, Schouwburg 'Foolhouse', door het Trestle Theatre, met Alan Riley, Karina Garnett, Chaya Asch- kenasy en Egbert Jan Arnold. Regie van Joff Chafer en Toby Wilsher. doorWijlem Nijssen Wereldwijd is het Trestle Theatre in middels een standaard als het gaat om maskertheater. Theater zonder woor den dat uitnodigt mee te gaan in een ver haal, dat dankzij de stereotypen verras send gemakkelijk te volgen is. het Trestle Theatre neigt in zijn voorstellingen naai de serieuze ondertoon, maar houdt de be langstelling levend met een unieke anek dotiek. Die is een tikje Brits, maar fijnzin nig genoeg om universeel te zijn. 'Foolhouse' is het resultaat van een sa menwerking met Nederlandse mime kunstenaars en heeft een typisch Neder lands onderwerp: het samenleven in een (Amsterdams) trappenhuis. Met deze keer meer anekdotiek dan dramatiek in de per sonages, die dat trappenhuis bewonen. Dat zijn Truus Janssen -prototype van de hospita - Lydia en Peter de Vries op de eer ste en op de tweede verdieping Daniel Smith, een erg Britse dirigent van moder ne muziek. De tekening van deze karakters is al ver makelijk genoeg. Want behalve dat Truus onvervalst nieuwsgierig is, is ze ook nog geïnteresseerd in New Age-achtige prak tijken, legt ze tarotkaarten en denkt ze na het knopen van, een. Oosters hoofddoekje bovennatuurlijke gaven te hebben. Peter Trestle Theatre in Fool House. foto Gert van den Ham en Lydia zijn verschrikkelijk doorsnee als jong paartje, hij loodgieter, zij studente aan een kunstacademie. Hun relatie ont wikkelt zich zeer verrassend (en komisch als Peter ineens uitkomt voor zijn nei ging tot travestie. En Daniel Smith is al leen al in het ophijsen van zijn broek een levende parodie op alles tegelijk. Hun levens spelen in identieke ruimten - zo zijn trappenhuizen nu eenmaal ge bouwd - en om het nog spannender te ma ken speelt het Trestle Theatre ze allemaal in hetzelfde decor, regelmatig dwars door elkaar heen. Dat is veel minder verwar rend dan het lijkt, ook dankzij een uitzon derlijk slim uitgewerkt trappenhuis waarin iedereen klimt en afdaalt. Maar het berust allemaal wel op een stil con tract met het publiek om nog wat méér te geloven in toneel dan gewoonlijk wordt gevraagd. Dat je alles zonder één woord moet begrijpen, lokt je ook al verder uit je toeschouwerstent dan normaal, en dus sta je als publiek als het ware ook met één been mee te doen. Dat maakt dit soort the ater ook juist zo leuk. Dwars door deze op zich al vermakelijke huis-, voordeur- en trappenhuisscènes heen speelt nog een tweede verhaal. Op de plaats waar nu dit huis staat, is 'ooit een schip vergaan. De zeelui zijn 'verveend en staan nu ineens öp uit hun dood en gaan zich - onzichtbaar voor de rest - ook door het huis bewegen. Met een lugubere vondst op sleeptouw: in het souterrain hebben ze het lijk gevonden van de bewo ner, die zich daar aan het begin van de voorstelling zeer levensmoe heeft opge knoopt. Hun zwerftocht zorgt voor extra verwarring, die in feite de aanleiding is tot de ingrijpende veranderingen in het ge drag yan die trappenhuisbewoners. Het is de speelsheid van het medium mas kertheater gecombineerd met de slimme en fijnzinnig op het detail gerichte humor die elke voorstelling van dit gezelschap steeds weer een bijzondere lust voor het oog maken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 30