Aanpak muskusrat moet beter Weg van de piano PZC Zeeland favoriet voor glastuinbouw Betere begeleiding van vrijwilligers Vluchtelingen W erk Nieuwe Muziek schrikt vae korting Uit de tent gelokt door sti! contract Straatfestival slaat op alle punten aan bij de Ylissingers Tijdelijk extra geld nodig om later onnodig dierenleed te voorkomen zeeland donderdag 11 december 1997 16 Jubileumfestival korps Heikant kunst cultuur Kerstconcert in Vogelwaarde Eén van de glastuinbouwbedrijven in Rilland, waar een nieuwe kas wordt gebouwd. Volgens het LEI kunnen bedrijven hier prima renderen. foto Willem Mieras Studie LEI verwacht hoge rendementen in provincie door Lianne Sleutjes DEN HAAG - Zeeland is, samen met de kop van Noord-Holland, een van de beste locaties voor de glastuinbouw. De nu aan wezige 67 hectare aan glastuinbouwbe drijven kunnen uitgroeien tot 476 hectare die goed renderen volgens een onderzoek van het Landbouw-Economisch Instituut dat gisteren is gepresenteerd. Vooral snijbloemen, vruchtgroente en potplanten zullen het zeer goed doen on der het Zeeuwse glas. Er is in Zeeland plaats voor 478 hectare. Die ruimte kan dus nagenoeg optimaal benut worden. Het LEI heeft het ideaalbeeld geschetst voor de glastuinbouw in 2010. De onder zoekers kregen de opdracht van de pro vincies Noord-en Zuid-Holland en de Land- en Tuinbouworganisatie Neder land. Uit de traditionele gebieden met veel glastuinbouw zoals het Westland en Noord-Limburg moeten volgens het on derzoek veel bedrijven vertrekken om de sector winstgevend te maken. Anders gaat het mis met de glastuinbouw in Ne derland. Als de ruimtelijke indeling van het LEI wordt gevolgd levert dat een extra winst op van bijna vijf procent; 800 mil joen gulden per jaar. Nu kampt de sector met een verlies van drie procent per jaar vanwege hoge kosten en lage prijzen. De hoge lichtopbrengst en de lagere grondprijzen in vergelij king met de Rand stad maken van Zeeland een gunstige lo catie. Zelfs zo gunstig dat de totale glas tuinbouw alleen in Zeeland en de kop van Noord-Holland gevestigd zou moeten worden als alleen wordt gekeken naar puur economische maatstaven. Van de traditionale glastuinbouwgebieden in de Randstad blijft dan niets over. Wettelijke beperkingen over bijvoorbeeld de maxi male grootte van dergelij ke bedri j ven ver hinderen echter een dergelijke concentra tie van glastuinbouw. Als de kassen niet actief worden verplaatst blijft Zeeland in 2010 steken op 280 hectare aan glastuin bouwbedrijven. Het LEI heeft uitgerekend dat er in 2010 in Nederland 9600 hectare zal zijn aan teeltoppervlakte in de glastuinbouw. Het aantal bedrijven zal dan sterk teruggelo pen zijn van 8800 nu naar ongeveer 2800 in 2010. Grote tuinders hebben de beste kansen, aldus het LEI. Volgens de opdrachtgevers LTO en de pro vincies Noord-en Zuid-Holland zijn er extra inspanningen nodig van het Rijk en de provincies om bedrijven te herhuisves ten. Tomoko Mukaiyama: „Soms speel ik piano met mijn heupen." foto Philip Mechanicus door Harmen van der Werf DEN HAAG - Vangers van mus kusratten moeten door heel Ne derland veel doelmatiger wor den ingezet en er moet tijdelijk extra geld komen voor de be strijding van muskusratten. Anders blijft de jacht op mus kusratten een gevecht tegen de bierkaai. En komt er nooit een einde aan het massaal doden van muskusratten met over heidssteun. Jaarlijks wordt in Nederland vijfentwintig miljoen gulden uitgegeven aan de bestrijding van muskusratten. Dat gebeurt al jaren. Veel succes hebben de ze inspanningen echter nog niet opgeleverd, zo blijkt uit een on derzoek van het Haagse bureau De Jonge Water en Milieu. Alleen in Flevoland, Noord- Brabant en Nooixl-Holland is de muskusrat onder controle. Als bestrijders in die provincies een dagje op pad gaan, vangen zij hoogstens één a twee ratten. Hun collega's in Friesland, Gro ningen en Zeeland halen zo'n oogst in een paar uur binnen. Terwijl er aan de éne kant dus een tekort is aan muskusratten- bestrijders, zijn vangers in an- HEIKANT - De muziekvereni ging Heikant houdt dit week einde voor de vijftigste keer een muziekfestival. Om dit jubile um een feestelijk tintje te geven treden verschillende regionale korpsen op. Het festival begint zaterdag om 19.00 uur in de gymzaal van het gemeenschapscentrum 't Heike. Op het podium van deze sport- ruimte heeft de muziekvereni ging Heikant haar repetitie ruimte. Het publiek krijgt optredens te zien van percussie en harmoniegroepen. Zondagmiddag krijgt het festi val vanaf 13.30 uur een vervolg. Dan treden negen korpsen voor het voetlicht, 's Avonds verzorgt een gelegenheidsorkest onder leiding van Jaap Koops een slotoptreden met solist Patrick van den Hoven, trombonist bij de Johan Friso Kapel. door Ernstjan Rozendaal MIDDELBURG - Tomoko Mu kaiyama (1963) is een van Ne derlands bekendste concertpia nisten in het circuit van de hedendaagse muziek. De in Am sterdam woonachtige Japanse komt binnen korte tijd twee keer een concert geven in de Kloveniersdoelen in Middel burg. Daarin worden experi menten niet geschuwd, want Mukaiyama is een pianiste die zich probeert te onttrekken aan de beperkingen van haar instru ment. „Ik wil weten hoe ver ik als pianiste weg kan gaan van de piano." Komende zaterdag treedt ze in Middelburg op met haar favo riete componist Frederic Rzew- ski (1938). Ze heeft in het verle den veel van zijn composities uitgevoerd, maar nooit eerder met hem samengespeeld. „Ik speel zijn werk graag, omdat hij ook pianist is. Daax-door zijn Rzewski's composities heel pia nistisch, lekker voor de vingers. Ze zijn altijd moeilijk om te spe len, maar als je de tijd ex-voor neemt, blijkt de klank altijd te kloppen. Je kunt ook wel eens andex-halve maand op eèn stuk studeren zonder dat ex-uit komt wat je had gehoopt. Dat is bij Rzewski's muziek niet zo." „Toch zijn zijn composities niet academisch. Het is muziek voor gewone mensen. Hij wil altijd een liedje maken. Rzewski vraagt van pianisten dat ze vir tuoos kunnen spelen, maar hij speelt ook heel fysiek. Datinte- resseexd me. Het is hard werken als pianist. Aan een stuk van Rzewski moet je met je hele li chaam werken, niet alleen met je vingers. Dat komt ook over op de luistex-aar. Als ik zo'n stuk ge speeld heb, vertellen mensen me wel eens dat ze bij het luisteren niet konden ophouden met be wegen. Het px-ogramma dat wij zatex-dag brengen is ook fysiek. Het is een funky programma, met veel noten, veel lawaai en door Ernst Jan Rozendaal VLISSINGEN - Het Vlissingse Straatfestival is een evenement voor de hele familie dat niet al leen vanwege het culturele pro gramma maar ook vanwege de gezelligheid woi-dt bezocht. Dat is een belangrijke conclusie uit het publieksonderzoek dat is gehouden door de Vrienden van het Straatfestival. Het meren deel van de bezoekers komt uit Vlissingen. Zowel de ondex-vraagde bezoe kers van het festival als de Vrienden van het Straatfestival, waarvoor een aparte enquête wei-d gehouden, waardeerden tijdens het Straatfestival 1.997 de show van het Fx-anse Cirque dere provincies blij als ze een keertje een rat te pakken kx*ij- gen. Dat is niet effectief, stelt onderzoeker E. de Jonge in zijn studie voor de Landelijke Coör dinatie Coixxmissie Muskusrat- tenbestrijding (LCCM). In de LCCM zijn de waterschappen en de provincies vertegenwoor digd. Logisch Het is logisch, aldus De Jonge, dat muskusrattenbestrijders naar gebieden wox-den gestuxu'd met de hoogste besmettings graad. Maar dat is niet genoeg. Er is ook tijdelijk een extra in spanning nodig. Er moeten vij ftig vangers bij ko men, stelt hij voor, en dat gedu rende vijf jaar. Zo'n xxitbreiding kost jaarlijks vijf miljoen gul den, maar die investering ver dient zichzelf terug. Na vijf jaar zal de muskusratbevolking zo sterk teruggedrongen zijn, dat het huidige budget sterk omlaag kan, met veertien miljoen gul den. België In Zeeland zijn, denkt De Jonge, twee bestrijders extx-a nodig. Momenteel werken er dertien vangers. Die zijn voox-al actief in de besmettingshaarden West- Zeeuws-Vlaandex-en en Zuid- Beveland. Elk jaar worden daar duizenden ratten gevangen, zonder uitzicht op veel vex-bete- x-ing. Belgische ratten die de grens oversteken, zorgen in West-Zeeuws-Vlaandex-en voor de meeste px-oblemen. De Jonge is exvan ovextuigd dat het ook in grensgebieden moge lijk is de mxxskusrat onder con trole te krijgen. „Nooi'd-Bx'a- bant heeft het bewezen." Voor De Jonge speelt niet alleen mee dat de muskusrattenbe- strijding jaax-lijks vele miljoe nen guldens kost. Hij kijkt ook naar de muskusratten die wor den gevangen. Een snelle ver mindering van het aantal en het onder controle houden van de muskusrat kan, stelt hij, veel onnodig dierenleed voorkomen. Anders blijft het aantal mus kusratten dat in Nederland wordt gevangen op 350.000 ste ken. In Zeeland gaat het jaar lijks om i-uim 22.000 x-atten. Muskusx-atten worden zo mas saal vervolgd, omdat zij onder water gangen maken in dijken en slootkanten. een lekker ritme." Mukaiyama vormt graag gelegenheidsduo's 'met andere pianisten. Ze trad eerder op met onder anderen Gerard Bouwhuis en Joanna MacGregor. In januari geeft ze in Middelburg een concert met du Docteur Paradi het hoogst. De bezoekers gaven de Franse circusartiesten een 8,1, de Vrienden een 8,2. Maar ook de overige programma-onderde len werden door het publiek re delijk goed gewaardeerd. Het Dutch Harp Festival kreeg een 7,9,deStx-aattheaterdageen7,6, de muziekprogx-ammering een 7 en de expositie bij het harpfesti- de Japanner Mahix-ako Ooi. „Ik vind het leuk om met andex-e pianisten te spelen, omdat ik het zie als een voxm van communi catie die mensen van een onver wachte kant laat zien. Je ziet het andex-e gezicht van een persoon val een 6,9. Voor volgend jaar bestaan plannen om de Straat theaterdag uit te breiden tot een weekend en de muziekprogram- mering te laten plaatsvinden op meer pleinen en straten in de binnenstad. Voor de helft van de bezoekex-s was het Straatfestival de reden om Vlissingen te bezoeken. De gezelligheid in de stad, ont- als je piano met hem speelt. Ge rard Bouwhuis lijkt bijvoor beeld een hele macho, maar in zijn pianospel laat hij zien hoe gevoelig hij kan zijn. Een duet op piano is voor mij altijd een uitdagende confrontatie." „Mahix-ako Ooi is nog heel jong. Hij heeft een bijzondere achtei'- grond. Hij heeft niet hét consex- vatorium gevolgd, maar infor matica gestudeerd. Onlangs heeft hij een concei-t gegeven in Tokio waarbij hij alle pianowex-- ken van Boulez achter elkaar speelde. Dat duurde dx-ieënhalf uur. Dat vind ik een gek idee. Met zo iemand wil ik dan sa menspelen. Hij is iemand die de extx-emen opzoekt van de he dendaagse muziek, ik niet. Dat moet een interessante combina tie oplevex-en. Mukaiyama typeert zichzelf als een pianiste die 'een beetje weg wil van de pianotoetsen'. In sommige stukken Double Fiesta van Meredith Monk) zingt ze meer dan ze pianospeelt en samen met sopraan Jannie Pranger gaf ze recitals waax-in met theatrale effecten werd ge- expex-imenteex-d. „Soms loop ik op een vx-eemde manier op het podium, of speel ik piano met mijn heupen of mijn benen. Dat opent mijn ogen voor nieuwe dingen. Je kunt als pianist zo veel dingen doen. Hoever kun je je van de piano verwijdei-en? Dat is mijn vx-aag. Maar ik heb ook een conventionele kant. Dan speel ik een heel pianistisch en virtuoos programma. Het be langrijkste is dat ik plezier heb in wat ik doe. Ik speel voor de fun." Concert Frederic Rzewski en Tomo ko Mukaiyama, zaterdag 13 decem ber, met werk van Rzewski, Corneli us Cardew, Louis Vierk, Haruna Miyake en Charles Ives. Concert Mukaiyama en Mahirako Ooi, zaterdag 10 januafi met werk van John Cage, Makoio Nomura, Fumio Tamura, Yoshifumi Tanalca en Makoto Shinohara Beide in Cen trum Nieuwe Muziek Middelburg, aanvang20.30 uur. spanningsbehoeften en intex-es- se in de voorstelling werden - i n die volgorde - als belangrijkste motieven genoemd om het festi val mee te maken. De meeste be zoekers bezochten ook eerdere edities. De helft van het publiek bestond uit gezinnen. Dertigers en veertigers waren het sterkst vertegenwoordigd. Veruit de meeste bezoekers (57,3 procent) kwamen uit Vlissingen. De auto was het favoriete vex-voermid- del (43,4 procent), gevolgd door de fiets (33,9 procent). Op het ogenblik wordt nog ge welkt aan een onderzoek naar de economische betekenis van het Straatfestival. In 1998 vindt het Straatfestival plaats van 2 tot en met 12 juli. door ErnstJan Rozendaal MIDDELBURG - De provincie prijst de stichting Nieuwe Mu ziek Zeeland als belangrijk po dium en laboratorium voor he dendaagse muziek, maar haar eigen cultuurbeleid is een be langrijke bedreiging voor deze functies. Dat stellen bestuur en directie van Nieuwe Muziek in een reactie op de onlangs gepre senteerde provinciale cultuur nota Boven het maaiveld. Daarin staat dat de jaarlijkse subsidie van Nieuwe Muziek ge lijk blijft, maar de stichting be toogt dat in werkelijkheid een korting van bijna 86.000 gulden plaatsvindt. Bestuur en directie van Nieuwe Muziek zijn 'nogal geschrok ken' van de cultuurnota. De structurele subsidie wordt ver- minderd met 69.800 gxdden en omdat het convenant voor de podiumkunsten tussen pi-ovin- cie en Middelburg is opgezegd, gaat er nog eens 16.000 gulden vanaf. Dat betekent een verla ging van de jaarlijkse provinci ale subsidie van 375.000 gulden met achttien procent. Zonder goede argumenten, vindt Nieu we Muziek. Positieve ontwikkelingen bij Nieuwe Muziek dreigen nu de nek te worden omgedraaid. Door de afgelopen jax-en te snij den in de personeelskosten, is meer geld in de programmering gestoken. Dat heeft geleid tot meer concerten, een verdubbe ling van de bezoekersaantall en, hogere recettes en meer dona- teux-s. Als de provincie nu geld bespaart op de programmering, wordt die tendens teniet ge daan, aldus Nieuwe Muziek. Op de tocht Volgens de stichting heeft de provincie te weinig oog voor het feit dat het Rij k en verschillende fondsen ook flink in Nieuwe Muziek investeren. Die bijdra gen komen mogelijk op de tocht te staan, als de provinciesubsi die omlaag gaat. Verder proeven bestuur en directie enkele onte- door Andries Molengraaf ROTTERDAM - De ondersteu ning van vluchtelingen werk groepen in Zeeland zal verbete ren als vandaag in Rotterdam het regiobureau West-Zuid van de vereniging Vluchtelingen- Werk is geopend. Dat voorspelt consulent J. Bom van het nieu we bureau. Behalve Zeeland valt ook Zuid-Holland onder het bureau in Rotterdam. 'Rotterdam' gaat als doorgeef luik van informatie en nieuwe beleidslijnen van het landelijk bureau in Amsterdam fungeren en speelt problemen aan de ba sis door naar 'boven', zodat daar weer oplossingen bedacht kun nen worden. „Wij vervullen een intermediaix-functie", zegt Bom. Actiever „Sinds vorig jaar is het Centraal orgaan voor de Opvang van Asielzoekers bijvoorbeeld met het project dagstx-ucturex-ing bezig. Daarmee willen ze asiel zoekers in de centra actieverbe zig laten zijn met onder meer taalcursussen. Vluchtelingen- Werk heeft daarin van het COA een ondersteunende taak gekre gen. Wij als consulenten moeten er dan voor zorgen dat de groe pen aan de basis op die taak voox'bereid zijn. Je inventari seert de mogelijkheden en geeft informatie." Zo gaat het ook met nieuwe wet ten. De consulenten van de re giobureaus informeren de vrij willigers aan de basis over de inhoud daarvan en communice ren eventuele problemen terug naar het landelijk bureau. Een andere belangrijke taak van het regiobureau wordt het onder houden en intensiveren van contacten met instellingen en overheden die bij vluchtelingen betrokken zijn. Minderjarig De opening van het x-egiobureau in Rottei'dam door de Zeeuwse commissaris van de koningin drs. W. T. van Gelder is het ge volg van een gx-ote reorganisatie van Vluchtelingenwerk Neder land. Daarmee heeft de organi satie de ondersteuning van vrij willigers beter geregeld. Voorafgaand aan de officiële rechte verwijten in de cultuur nota. De provincie wil niet opdraaien voor de huisvestings kosten van Nieuwe Muziek in de Kloveniersdoelen. Maar met het oog daarop heeft de gemeente Middelburg de subsidie voor Nieuwe Mixziek verhoogd. Een 'strafkoxding' door de provincie kan dus achterwege blijven. Daarbij zegt Nieuwe Muziek, in tegenstelling tot wat de provin cie suggex-eert, wel degelijk sa men te werken met andere orga nisaties in en buiten Zeeland. Als de provincie haar voorne men doorzet, vreest Nieuwe Muziek fors te moeten bezuini gen op de festivalprogramme- xing. De jaarlijkse J.S. Bach-sa- lon zou dan het eerste slachtoffer worden. Verder maakt de provincie het onmoge lijk om met musici verplichtin gen voor de langere teiTnijn aan te gaan. Nieuwe Muziek ervaart een niet-structurele subsidië ring als een 'loterij'. Daarbij komt dat Provinciale Staten pas definitief over de cultuurnota opening mag de vluchtelingen- werkgroep uit Goes haar proj eet 'juridische begeleiding van al leenstaande minderjarige asiel zoekers' (ama's) presenteren. In drie woningen in Goes worden jonge alleenstaande asielzoe kers opgevangen, onder bege leiding van mentoren van het Agogisch Zox-gcentnxm Zeeland (AZZ). „Het VluchtelingenWei'k heeft in de loop der jaren veel juridi sche kennis opgebouwd", zegt L. Willem, coördinator van het ama-project in Goes. „Daarom hebben we aangeboden de op vang van die jongeren juridisch te ondersteunen.Die steun kan van belang zijn bij het verkrij gen van een status. „Vroeger bo den we ook wel juridische hulp, maar nu is het structureler op gezet", aldus Willem. Zeeland telt diverse ama-projecten, on der meer in Middelburg, Vlis singen en Zierikzee. VOGELWAARDE - Het Ge mengd Koor Stoppeldijk uit Vo gelwaarde verzorgt op vrijdag 19 december voor de negentien de keer haar traditionele Ad vents- en Kerstconcert. De uitvoering vindt plaats in de plaatselijke parochiekerk van Stoppeldijk en staat onder lei ding van Johan Verninunen. Het concert begint om 19.30 uur met een optreden van de man nen uit het Gemengd Koor met een vesperhymne uit de ad ventstijd Creator alme sideruin. Vervolgens zal het koor nog een aantal liederen in advents- en kerstsfeer vexfolken. Als vast onderdeel van het kerstconcert zal ook het Stop- peldijkse jeugdkoor De Babbe- liekes een paar liederen uit ei gen kerst-repertoire brengen. Bovendien is ook de folkloristi sche zang- en dansgroep Pofaj- dok uit Hulst van de partij om een aantal Poolse kerstliederen te zingen. Het instrumentale ge deelte wordt verzorgd door de harmonie Sint Cecilia uit Kloosterzande onder leiding van Eddy Meyers. De toegang tot dit concert is gratis. beslissen als de nieuwe subsi dieperiode al is begonnen, wat het ook moeilijk maakt ensem bles vroegtijdig te programme ren. Onterecht De bezwaren van Nieuwe Mu ziek worden onderschreven i door de gemeente Middelbxxrg. De aangekondigde bezuiniging is onterecht, aldus het college van burgemeester en wethou ders in een brief aan de provin cie, nu de gemeente 'op uw na drukkelijk verzoek' net haar bijdrage heeft verhoogd. Mid- delbux'g pleit verder voor een overgangsregeling als het gaat om nieuwe maxxiex'en om avon tuurlijk programmeren te belo nen. Instellingen als Nieuwe Muziek hebben zich daarop nauwelijks kunnen voorberei den. Daarom zou de huidige subsidie nog minimaal een jaar moeten worden voortgezet. In januai'i en februari discussië- ren Provinciale Staten over de cultuurnota. MIDDELBURG, Schouwburg 'Foolhouse', door het Trestle Theatre, met Alan Riley, Karina Garnett, Chaya Asch- kenasy en Egbert Jan Arnold. Regie van Joff Chafer en Toby Wilsher. doorWillem Nijssen Wereldwijd is het Trestle Theatre in middels een standaard als het gaat om maskertheater. Theater zonder woor den dat uitnodigt mee te gaan in een ver haal, dat dankzij de stereotypen verras send gemakkelijk te volgen is. het Trestle Theatre neigt in zijn voorstellingen naar de serieuze ondertoon, maar houdt de be langstelling levend met een unieke anek dotiek. Die is een tikje Brits, maar fijnzin nig genoeg om universeel te zijn. 'Foolhouse' is het resultaat van een sa menwerking met Nederlandse mime kunstenaars en heeft een typisch Nedex-- lands ondexwex-p: het samenleven in een (Amsterdams) trappenhuis. Met deze keer meer anekdotiek dan dramatiek in de per sonages, die dat tx-appenhuis bewonen. Dat zijn Tïuus Janssen -prototype van de hospita - Lydia en Peter de Vries op de eer ste en op de tweede vei-dieping Daniel Smith, een ex-g Britse dirigent van moder ne muziek. De tekening van deze karakters is al ver makelijk genoeg. Want behalve dat Tx-uus onvervalst nieuwsgierig is, is ze ook nog geïnteresseerd in New Age-achtige prak tijken, legt ze tarotkaaxien en denkt ze na het knopen van een Oostex's hoofddoekje bovennatuurlijke gaven te hebben, Peter Trestle Theatre in Fool House. foto Gert van den Ham en Lydia zijn verschrikkelijk doorsnee als jong paartje, hij loodgieter-, zij studente aan een kunstacademie. Hun relatie ont wikkelt zich zeer verrassend (en komisch ).als Peter ineens uitkomt voor zijn nei ging tot travestie. En Daniel Smith is al leen al in het ophijsen van zijn broek een levende parodie op alles tegelijk. Hun levens spelen in identieke ruimten - zo zijn trappenhuizen nu eenmaal ge bouwd-en om het nog spannender te ma ken speelt het Trestle Theatre ze allemaal in hetzelfde decor, regelmatig dwars door elkaar heen. Dat is veel minder vexwar- rend dan het lijkt, ook dankzij een uitzon derlijk slim uitgewerkt trappenhuis waarin iedereen klimt en afdaalt. Maar het berust allemaal wel op een stil con tract met het publiek om nog wat méér te geloven in toneel dan gewoonlijk wordt gevraagd. Dat je alles zonder één woord moet begrijpen, lokt je ook al verder uit je toeschouwerstent dan normaal, en dus sta je als publiek als het ware ook met één been mee te doen. Dat maakt dit soort the ater ook juist zo leuk. Dwars door deze op zich al vex-makelijke huis-, voox-deui- en ti'appenhuisscènes heen speelt nog een tweede verhaal. Op de plaats waar nu dit huis staat, is ooit een schip vex'gaan. De zeelui zijn 'vexweend' en staan nu ineens op uit hun dood en gaan zich - onzichtbaar voor de rest - ook door het huis bewegen. Met een lugubere vondst op sleeptouw: in het souterrain hebben ze het lijk gevonden van de bewo ner, die zich daar aan het begin van de voorstellixxg zeer levensmoe heeft opge knoopt. Him zwerftocht zorgt voor extra verwarring, die in feite de aanleiding is tot de ingrijpende veranderingen in het ge drag va!n die trappenhuisbewoners. Het is de speelsheid van het medium mas- kertheater gecombineerd met de slimme en fijnzinnig op het detail gerichte humor die elke voorstelling van dit gezelschap steeds weer een bijzondex-e lust voor het oog maken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 16