De klant is méér dan een zak geld Ach Lieve Tijd richt blik op nijverheid PZC Flinke gift voor Landbouwmuseum Frank Groothof is voor kinderen van alle leeftijden Commissie adviseert Vlissingen bouw serviceflat senioren zeeland 11 agenda maandag 8 december 1997 sbw door Jacques Cats Wie herkent het niet? Je staat als klant in een su permarkt bij de kassa en wordt daar geconfronteerd met een vrouwelijke bediende die tij dens het doorschuiven van ge codeerde produkten links of rechts langs je heen kijkend onbekommerd doorwauwelt met het collegaatje achter een belendende telmachine. Wat ze gisteravond heeft gedaan en vanavond van plan is. De klant voelt zich even niemand, een indruk die wordt bevestigd als de caissière bij het afrekenen zorgvuldig enig oogcontact vermijdt. En als je zelf al zo juist duidelijk hebt gemaakt dat je geen zegels blieft en de juffrouw toch nog vraagt of er ook airmiles moeten wezen blijkt bovendien dat de mede werkster in het geheel niet heeft geluisterd. Tot zover een tafereel, dat zon der meer thuis hoort in de su permarkt ergernis-top-zoveel. Maar klanten zijn ook niet al tijd lieverdjes. Zo maakt een caissière gewag van het pro bleem dat er mensen zonder wagentje of mandje liepen te winkelen. „Als we zo'n klant daarop aanspraken kon je vaak op een grote bek rekenen. Soms liep dat echt uit op ruzie, wat voor iedereen heel vervelend was." Deze twee voorbeelden maken duidelijk dat er volop werk aan de winkel is voor trainers, die personeelsleden in de detail handel instrueren hoe ze zich klantvriendelijker kunnen op stellen en moeten omgaan met agressie en geweld. Het Hoofd bedrijfschap Detailhandel heeft dezer weken het initiatief genomen tot een campagne on der de titel 'agressieve klanten, weet met ze om te gaan'. Deze actie is bedoeld om de weer baarheid van ondernemers, bedrijfsleiders en winkelme dewerkers te vergroten. Gedu rende twee jaar worden advie zen verstrekt voor de omgang met agressieve klanten en voor het voorkomen van agressie, geweld en overvallen. Keep cool In een begeleidende brochure wordt alvast een voorschotje fenomen. Onder het kopje eep cool man worden vijf an ti-agressie tips verstrekt. Laat een kwaaie klant eerst stoom afblazen. Maak het niet erger door zelf oók agressief te worden. Je moet maar zo denken: ver baal geweld is een teken van zwakte. Uithuilen en stampen mag straks in het kantoor, als alles achter de rug is. Wind je niet op, het is geen be kende die zo tegen je tekeer gaat. Omgaan met geweld en agres sie: daar bestaan cursussen voor. Trainingen die werken met rollenspelen, waarbij ie mand uit de (amateur)toneel- wereld een agressieve of ge welddadige Mant speelt. De cursist moet daar vervolgens op reageren. Het handige van zo'n rollenspel is, dat jé er je er als winkelpersoneelslid je ei gen grenzen doorleert kennen. Aan het Deltacollege in Mid delburg is een stichting con tractactiviteiten verbonden die het hele land doortrekt om voor een verscheidenheid aan doelgroepen uiteenlopende cursussen te verzorgen. Daar zit ook een opleiding tussen, waarbij omgaan met agressie in winkels slechts een onder deel vormt. Het trainingsge- bied is veel breder en omvat een op Mant vriendelijk optreden gerichte benadering van het winkelend publiek. Gevleid Een hot item. Veel producten zijn op vele plekken te koop. Steeds meer bedrijfsvoerders komen tot het besef dat j e j e als winkel van andere neringen kunt onderscheiden door extra energie te steken in een gepaste benadering van de klant. Die voelt zich daardoor gevleid en zal geneigd zijn om later op zijn schreden terug te keren en in dezelfde winkel de inkopen te doen. „Wij leren de cursisten dat je iedere Mant serieus moet ne men", meldt coördinator Mare Cardon. „Daarom voeren we ook slogans als 'de Mant is ko ning, leve de klant' en 'iedere klant is een VIP'. Cardon en de zijnen maken se rieus werk van de trainingen. De docent in kwestie gaat vooraf een aantal keren een winkel binnen om te kijken hoe het personeel zich opstelt. Zo M'ijgt hij een goed beeld van de praktijksituatie en weet de do cent wat voor elementen er in de cursus moeten zitten. In de op maat gemaakte training komt alles aan bod: van het af ENTASP S ^NKELWAGF* haak i ^.verpucht Een bij de ingang opgehangen 'huisre; mandje kan agressie voorkomen. el' die wijst op verplicht gebruik van een winkelwagentje of - foto Dirk-Jan Gjeltema bekken aan de telefoon of de informatiebalie tot aan de vol slagen desinteresse bij de kas sa. De aandacht gaat uit naar vier hoofdpunten: houding, ge drag, leren luisteren, het be lang van oogcontact. Simpele dingen Het zit 'm soms in hele simpele dingen, stelt Cardon. Een cais sière kan vinden dat ze het druk heeft. Maar daar heeft, een Mant geen boodschap aan. Die vindt het vervelend wanneer een juffrouw aan de kassa al leen maar artikelen intikt en verder geen boe of bah zegt. „Wij houden de cursisten altijd voor: probeer een praatje te maken, ook al is dat misschien een standaardzinnetje. Maai de Mant krijgt er wel het gevoel door belangrijk te zijn. Een glimlach doet ook al heel wat. In de cursus wordt voorts ge leerd hoe ontevreden klanten moeten worden benaderd. „Een verkoper weet altijd wel argumenten te vinden dat een klant ongelijk heeft", weet de cursus-coördinator. Tijdens de trainingen wordt winkelperso neel geleerd zich te verplaatsen in de klant. „Wanneer je als winkelpersoneelslid door je houding een klant verliest dan blijft het meestal niet bij die ene. Zo'n klant vertelt in de kennissenkring door hoe die daar en daar is behandeld. Die negatieve reclame kan zo door werken dat ook anderen weg blijven." Maar er zijn grenzen. Zo krijgt de medewerker dus ook te ho ren tot hoever je moet gaan om een klant gelijk te geven. Want je hebt erbij die zelf nooit een fout erkennen en de schuld al tijd bij die ander zoeken. Scholieren Terug naar de ergernissen. Ze kunnen vooral ontstaan als Manten stuiten op scholieren, die in him vrije tijd een centje willen bijverdienen, vol goede bedoelingen in de supermarkt een handje komen toesteken, maar uiterst gebrekkig geïn strueerd op het publiek worden losgelaten. Cardon kent het probleem. „Het gebeurt veel, helaas. Je moet willen investe ren in je personeel. Anders maak je alleen maar misbruik van die goedkope invalkrach ten." Zoutpannen, meekrap en scheepsbouw brachten door de eeuwen heen welvaart in Zeeland door Rinus Antonisse VLISSINGEN - Voor de land bouw is de zoute omgeving in Zeeland een bron van ellende. Maar voor velen in het gewest is zout eeuwenlang een belangrij ke bron van bestaan geweest. Een vorm van nijverheid die menigeen een boterham ver schafte. Zout was van levensbe lang, omdat zonder dit product vlees, vis en zuivel beperkt houdbaar waren. Ook voor het looien van huiden was zout on misbaar. Geen wonder dat over al langs de Zeeuwse en Vlaamse kust zout werd gewonnen. Be kend is dat omstreeks 775 op Schouwen zeventien zoutpan nen in gebruik waren. Door de vele overstromingen raakte het veen doordrenkt met zout, om daarna weer met een laag klei te worden bedekt. In het kader van de zoutwinning werd die Mei weggeschept en het veen - ook moer of darink genaamd - afgestoken. De tur ven werden gestapeld en ge droogd. Vervolgens werd de brand erin gestoken; een lang durig karwei dat vooral door vrouwen en kinderen werd ver richt. De as die overbleef werd vermengd met zeewater in zout pannen gekookt. Na verdam ping van het water bleven zout- kristallen in de pannen achter. Risico's Deze manier van zoutwinning was niet zonder risico's. Er brandden nogal eens zoutketen af. Bovendien zorgde het afgra ven van het veen voor afwate ringsproblemen en ondermij ning van de dijken. In 1515 verbood Karei V dan ook het moerneren oftewel darinkdel- ven. De zoutwinners schakel den over op verwerMng van ruw Frans baaizout, dat onder meer bij de inmaak van haring werd gebruikt en veel werd geëxpor teerd. In de loop van de zeven tiende eeuw nam deze nijver heidstak in belang af, al had Arnemuidenin 1802 nog zestien zoutketen (waarvan de helft in dat jaar afbrandde). Het steken van -turf zorgde nog heel lang voor brood op de plank. In de Zuidhoek bij Zierikzee stopte die bezigheid pas in het begin van de twintigste eeuw. Schapen In dezelfde tijd dat de zoutpan nen werden aangelegd, werd de basis gelegd voor een andere be langrijke Zeeuwse nijverheid. Het houden van schapen zorgde voor wol. De verwerking ervan leverde velen werk op. Vooral in Vlaanderen nam de textielpro- ductie na 1100 een hoge vlucht, vooral als gevolg van de uitvin ding van het weefgetouw waar door laken gemaakt kon wor den. Ondanks beschermende maatregelen haalde de Zeeuwse lakennijverheid het niet bij de Vlaamse. Ook de linnenweverij (met vlas als grondstof) had het meestal moeilijk. De opbrengst van het land be paalde lange tijd wat voor nij verheid in een gebied mogelijk was. Van Zeeuwse klei geen aar dewerk, wel grote bakstenen. In vrijwel alle middeleeuwse ge bouwen zijn de Zeeuwse mop pen te vinden. Na 1600 verdwe nen de meeste steenbakkerijen; alleen in Aardenburg bleef lang een fabriek bestaan. In de ste den waren de gilden zeer in vloedrijk. Ze zagen erop toe dat er niet teveel beoefenaars van De heren De Vries (1) en Doeleman van het Landbouwmuseum met de cheque van de Stichting Renesse ter waarde van 7 0.000 gulden. foto Pieter Honhoff door Inge Heuff DREISCHOR -. Met veel genoegen nam voorzitter W. de Vries van het Streek- en Landbouwmuseum Schouwen-Duive- land zaterdag een cheque ter waarde van 70.000 in ontvangst. Dit royale bedragis afkomstig van Stichting Renesse, die hiermee het grootste deel betaalt van de nieuw te bouwen gepotdekselde schuur voor grote landbouwwerktuigen. In zijn toespraak roemde de voorzitter de snelheid waarmee Stichting Renesse had besloten deze geldsom toe te kennen aan het museum. De eerste contacten tussen mevrouw L. Nederhoek van het museum en de voorzitter van de stichting, C. W. Veerhoek, dateren van begin dit jaar. Veerhoek zelf was in zijn speech zeer te spreken over de goedlopende organisatie van het museum. Dit en het feit dat Stich ting Renesse nog niet eerder een project had ondersteund in deze hoek van het ei land, maakten dat het landbouwmuseum Goemanszorg in aanmerking kwam voor een schenking. Ook past het museum goed in het nieuwe beleid van de stichting. Die wil zich namelijk meer gaan richten op maatschappelijke en sociaal-culturele doelen. Niet alleen Stichting Renesse kwam met een cadeau. Als de schuur er eenmaal staat - de bouwvergunning is al verleend - ontvangt Goemanszorg van de Vrienden kring van het museum een rosmolen. De rosmolen werd vroeger gebruikt voordat er stoommachines waren. Een paard draaide de molen rond, die weer zorgde voor de aandrijving van bijvoorbeeld snijmachines. Sponsors De schenking door de stichting werd be krachtigd door de overhandiging van een symbolische cheque en de ondertekening van de vereiste papieren. De Stichting Re nesse werd met een naamplaatje bijgezet op de bescheiden plaquette waar alle sponsors staan. Voorts gaf voorzitter De Vries buiten drie slagen op een piket waarmee de afmetin gen van de nieuwe schuur worden aange geven. TERNEUZEN, Zuidlandtheater 'Boris Godoenov',(try-out) muziek theater naar een opera van Modest Moesorgski, spel en zang Frank Groothof, tekst Imme Dros, muziek het Max Tak Orkest. doorTreesvan Herpen Er is lef en ambitie nodig om een familievoorstelling te maken. Om een publiek te boei en dat zo divers in leeftijd en in teresse is, moet je veel in huis hebben. Frank Groothof is een clown, een verteller, een acteur, een zanger en cabaretier die dankbaar gebruik maak van de theatertechniek om, notabene, een opera te brengen. Hij maakt er een eigentijds muzikaal sprookje van voor kinderen en volwassen die het kind in zich zelf de ruimte durven geven. Boris Godoenov was een gelief de tsaar in Rusland, eind zes tiende, begin zeventiende eeuw. De grondlegger van het moder ne Russisch, .de schrijver en dichter Aleksandr Poesjkin, voltooide in 1825 een geroman tiseerd levensverhaal over deze Boris. Op zijn beurt gebruikte Modest Moesorgski die roman voor de gelijknamige opera die in 1874 in première ging. Frank Groothof, die al eerder op geheel eigen wijze de opera's Carmen en Don Giovanni be werkte, weet Boris Godoenov te tranformeren tot een tijdloos en spannend muziekspektakel. De invloed die tekstschrijver Imme Dros op de loop van het verhaal heeft gehad laat zich slechts ra den - Poesjkïns' versie is ver weg -, wél herkenbaar is zijn zorg vuldig taalgebruik. Groothof voegt hedendaagse grappen en sprookjeselemen ten, vooral de enge, toe aan het historische verhaal. Simpele verkleedpartijen met her en der op het toneel verspreide, Meur- rijke kledingstukken of attribu ten 'zowel als stembuigingen kondigen een rolwisseling aan. Zo zien we een stervende tsaar Iwan, een wijfelende Boris, een onbezonnen Dimitri, een ver dorven SjoejsM en een bij tijden radeloos ratelende verteller. Een aardige bijrol is weggelegd voor Cato Fluitsma a(f dochter Xenia. In opera's speelt ook de muziek een hoofdrol. Aanvankelijk wekt de positie van het orkest, helemaal weggestopt achter de corstukken tegen het achter doek, verwondering. Het blijkt een prima vondst. De twaalf le den van het Max Tak Orkest, eveneens afwisselend uitgedost in prachtige kostuums, zijn on misbare figuranten in dit spek takel. Ze gaan zelfs zover dat ze als dweilorkest optreden of als koor. Het levendige spel van Groothof drukt Moesorgski's muziek helaas toch enigszins in een bijrol. Dat mag, dit is een fa milievoorstelling; geen opera. Dit is een spannend verhaal met magie, dit is cabaret met een ge voelig lied, dit is show met af en toe een macaber trekje; kortom, Frank Groothof is niet in een hokje te plaatsen. Nog te zien. 10 mei 1998,15.00 uur, Stadsschomoburg Middelburg. Politie bekeurt tweehonderd hardrijders OUD VOSSEMEER - Bij snel heidscontroles op tachtig-kilo- meterwegen op Tholen en Schouwen zijn het afgelopen weekeinde bijna tweehonderd hardrijders bekeurd. Op de Broekseweg in Oud-Vos- semeer kwamen 310 auto's langs. Daarvan reden er 43 te hard. De hoogst gemeten snel heid was er 108 kilometer per uur. Op de Oud-Vossemeerse- dijk werden 198 voertuigen ge controleerd waarvan er 16 te snel gingen. Eentje reed 119 ki lometer per uur. Op de Bram Groenewegeweg in Poortvliet werden 24 reden van de 172 auto's gecontroleerde au to's te hard. De hoogstgemeten snelheid was 111 kilometer per uur. Op de Nieuwe Kooiweg op Schouwen kwamen 425 auto's langs waarvan er 18 te hard gin gen. Het hardst reed er één bij wie een snelheid van 105 kilo meter per uur werd gemeten. Op de Serooskex-kseweg in Seroos- kerke reed iemand 137; van de 1245 gecontroleerde voertuigen reden er 96 te hard. een ambacht kwamen en be paalden lonen en werktijden. Middelburg had tot 1795 zesen zestig gilden. In elke stad was wel een bierbrouwerij. Veel brouwers behoorden tot de rijke burgerij. De scheepsbouw kreeg door de oprichting van de Ver enigde Oost-Indische Compag nie in 1602 een fikse opsteker. Kleurstof Een aparte tak van nijverheid was de verwerking van meek rap. Uit de wortels van dit ge was kon rode ldeurstof worden gewonnen. De wortels werden gedroogd en vermalen in een meestoof. Schouwen-Duive- land en Tholen waren de belangrijkste centra. In 1820 stonden 44 van de negentig Nederlandse meestoven in Zee land. Na dat jaar kwam er ernstig de klad in door Franse concurrentie. De bouw van stoomfabrieken zorgde voor een korte opbloeiperiode. Na 1875 was het voorgoed gedaan met de meekrap, weggeconcurreerd door de uit koolteer gewonnen kleurstof alizarine. Een echte industriële ontwikke ling voltrok zich na de aanleg van spoorlijnen (Gent-Terneu- zen, 1869) en Terneuzen-Me- chelen, 1871) langs het kanaal van Gent naar TerneuzenIn Sas van Gent werden een meelfa briek en een suikerfabriek opgericht en in 1900 zetten Bel gische ondernemers een glasfa briek op en de stijfselfabriek Zeelandia. Bij Sluiskil kwam in 1911 een cokesfabriek en in 1930 een kunstmestfabriek. In de rest van Zeeland voerden lang de kleine familiebedrijven de boventoon of soms coöpera ties. Zout, wol en scheepsbouw. Met deze drie woorden zijn twintig eeuwen Zeeuwen en hun nijver heid grotendeels samengevat. In aflevering 14 van de historische serie Ach Lieve Tijd geeft Ar nold Wiggers een gedegen over zicht van deze bestaansbron. Daaruit blijkt dat de nijverheid in de provincie uiteraard wel hoogte- en dieptepunten kende, maar nauwelijks spectaculaire uitschieters. Opvallend is ook in de sfeer van de nijverheid de rol die de werf De Schelde in Vlis singen vanaf 1875 als grootste industriële onderneming in de provincie vervulde. Ach Lieve Tijd deel 14. Tiointig eeu wen Zeeuwen en hun nijverheid. Door Arnold Wiggers. Uitgeverij Waanders, Zwolle. Prijs 7,95 gul den. door Maurits Sep VLISSINGEN - De Adviescom missie voor het Ouderenbeleid in Vlissingen vindt dat in Vlis singen een serviceflat gebouwd moet worden. Als locatie gaat de voorkeur van de commissie uit naar de Spuikom. Het gemeentebestuur moet hierbij zelf het initiatief nemen en de realisatie van een service flat niet volledig overlaten aan particulier initiatief. Dat schrijft de Adviescommissie in haar reactie op de voortgangs notitie over het ouderenbeleid, 'Ouderen op weg naar de 21e eeuw'. Pakket Een serviceflat is volgens de Ad viescommissie voor het Oude renbeleid van wezenlijk belang voor het totale pakket van vor men van ouderenhuisvesting dat de oudere Vlissingers wordt aangeboden. Zo'n voorziening ontbreekt op dit moment in Vlissingen. De Adviescommissie consta teert dat steeds meer rijkere ou deren om die reden de stad ver laten. Zij vindt dat een slechte ontwikkeling. Voor de stad is het van groot belang zijn deze mensen hier te houden, aldus de commissie. Initiatief In de voortgangsnotitie over het ouderenbeleid schrijft het ge meentebestuur dat het initiatief voor de bouw van een service flat wordt overgelaten aan een particuliere projectontwikke laar. Die wordt wel de volledige medewerking van het gemeen tebestuur toegezegd. De Ad viescommissie vindt dat echter te weinig. Zij dringt er bij het college van B en W van Vlissin gen op aan, zelf het initiatief te nemen. BERGEN OP ZOOM - Roxy, 20 uur: Father's day; Volcano; Cinemactueel, 20 uur; Alien 4; Double Team; 20.30 uur; Marvin's room; GOES - Grand, 20 uur: My best friend's wedding HULST - De Koning van Engeland, 20 uur: Alien 4; Father's day; The Game;The Peacemaker; DoubleTeam; Contact; MIDDELBURG - Cinema, 20.30 uur; A life less ordinary; VLISSINGEN - Alhambra, 20 uur: Alien 4, The Peacemaker; The Game; Addicted to love; TENTOONSTELLINGEN HEINKENSZAND- Gemeentehuis, 8.30- 12.30 uur: Kees van der Wal, acrylschil- derijen (t/m 1/1 '98); HULST - Galerie Rattenfanger, 13.30-17 uur: Werk diverse kunstenaars (olieverf, aquarel, vazen, schalen en sculpturen) t/m 30/1; KAPELLE -Gemeentehuis, 8.30-12 en 13- 16 uur: P.A. van de Kreeke, schilderijen en conté-tekeningen (t/m 24/12); KRUININGEN - Gemeentehuis, 8.30-12 en 13-16 uur: Kara Jansen, foto's (t/m dec.); MIDDELBURG - Zeeuws Museum, 11-17 uur: 'Nehalennia 350 jaar'(t/m 1/3/98); Depot, 14-17 uur: Margot Oomen, schil derijen en objecten; Willem Pastoor, sie raden (t/m 22/12); Zeeuwse Bibliotheek, 17.30-21 uur: Daar is niet één die eenzaam gaat als ik....Uit de nalatenschap van P.C. Boutens (t/m 10/1/98); Kerstgroepen uit de collectie van Riet Kruitbosch (t/m 6/1/98); OOSTKAPELLE - Toeristisch Centrum Oranjezon, 10-16 uur; Joke Plomp- Kroes, aquarellen (t/m 15/12); Zeeuws Biologisch Museum, 12-17 uur; 'Naar de haaien' (t/m 1/3/98); Hannie Jo- ziasse, foto's van paddestoelen (t/m 3/1/98); SLUIS - Raadskelder, 14-17 uur: Roe meense ikonen van Mariana Papara en haar leerlingen (t/m 4/1/98); VLISSINGEN - Bellamy 19, 10-17 uur: 'She loves Carrots Very Much', van beel dend kunstenaar Ronald van Dokkum (t/m 11/1); Theo van Doesburgcentrum, 9-17 uur; Zeeuwen kieken 't Zuiden' (t/m 19/12); YERSEKE- Museum, 10-16 uur; 'Wat een kreeft beleeft' (t/m aug. '98); ZIERIKZEE - Galerie Galerij, 13-16 uur: Arie Berkulin, tekeningen, aquarellen en kleine plastieken (t/m 3.0/1 Alarmnummer voor geheel Zeeland: tel. 112. Centraal Meldpunt Milieuklachten Zee land, tel. 0118 412323. SOS Telefonische Hulpdienst Zeeland, tel. 0118 615551 (dag en nacht bereik baar). Chr, Hulpdienst Zeeland voor mensen in nood, tel. 0118 625414. Stichting Blijf van m'n lijf Zeeland, tel. 0118 469869 (dag en nacht bereikbaar). Kindertelefoon Zeeland, tel. 0800 0432 (gratis), dag. van 14.00-20.00 uur. Bureau Vertrouwensarts Kindermishan deling,nel. 0118 628800. Aids Infolijn, tel. 0118 638384. P De politie houdt vandaag snelheidscon troles op de Sandberglaan in Middel burg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 11