Kamer vreest hoog tarief tunnel op heerlijk avondje Geen trippeltrap Olie vervuilt Noorddok Nieuwe auto's voor hulp bij calamiteiten De Boer overweegt geen bouwverbod in Zeeuwse gemeenten Walcherse politie niet meer in actie bij kleine botsingen Fracties vragen minister Jorritsma hoogte tol strakker te regelen Minister ziet geen reden voor tunnel bij Sluiskil Terneuzen scherpt regels drugspanden verder aan zeeuwse almanak Nieuws Kok houdt vast aan stadsprovincie PZC zeeland vrijdag 5 december 1997 door Wout Bareman TERNEUZEN - Een onbekend schip heeft donderdag rond het middaguur een grote hoe veelheid stookolie geloosd of verloren in het Noorddok in de haven van Terneuzen. De milieudienst van de dienstkring Zeeuws- Vlaanderen van Rijkswaterstaat kwam direct in actie en liet een oliescherm om de olievlek aanbrengen. De haven, waarin een zeeschip en een aantal binnenschepen lagen afgemeerd, werd tijdelijk afgesloten. Woordvoerder C. J. Jansen van waterstaat: ,,We hebben direct een onderzoek ingesteld naar de mogelijke her komst van de vervuiling, maar nergens aanwij - zingen gevonden." Waterstaat schakelde een gespecialiseerd bedrijf in om de stookolie te verwijderen. Die klus nam de hele middag in beslagen was in de vooravond geklaard. Nader onderzoek zal moeten uitwijzen wie eventueel moet opdraaien voor de kosten. Jansen: „Maar de kans is groot dat we de dader niet achterha len," foto Ch a rles Strijd. door Lianne Sleutjes DEN HAAG - Minister A Jor ritsma moet de toltarieven voor de Westerscheldetunnel strak ker regelen. Een meerderheid in de Tweede Kamer vreest anders dat over die tarieven evenveel discussie zal ontstaan als over de tarieven van de Nederlandse Spoorwegen op dit moment. Dit blijkt uit de eerste schrifte lijke reacties van WD, PvdA, D66, CDA en GPV op het voor stel voor de Tunnelwet Wester- schelde. De bedoeling van dit voorstel is een naamloze ven nootschap op te richten die de tunnel laat bouwen en die na de bouw de tunnel exploiteert. De schriftelijke ronde gaat vooraf aan een eventueel debat in de Tweede Kamer. Als de tunnel in 2002 klaar is, wordt het eerste toltarief vast gesteld door de minister van Verkeer en Waterstaat op basis van het laatste veertarief. Dat gebeurt pas kort voor de ope ning van de tunnel omdat er dan meer duidelijkheid is over de bouwkosten ervan, meldt het voorstel. De WD vraagt zich af of hieruit blijkt dat er rekening wordt ge houden met hogere bouwkosten dan geraamd. De kosten zijn nu begroot op ongeveer 1,8 miljard. Het leeuwendeel daarvan be taalt het Rijk, de provincie Zee land betaalt 75 miljoen gulden. Uitbesteden De tunnelexploitant mag de ta rieven jaarlijks met ten hoogste tien procent verhogen. PvdA en WD willen daar meer duide lijkheid over. Beide fracties wil len weten hoe de tarieven wor- door Lianne Sleutjes DEN HAAG - Minister A Jor ritsma (Verkeer en Waterstaat) ziet geen reden voor een tunnel in plaats van de huidige brug bij Sluiskil. Uit een onderzoek van Rijkswaterstaat Zeeland blijkt niet dat de verkeersdrukte daar sterk toeneemt als de Wester scheldetunnel er ligt. Zij antwoordt dit op een vraag van CDA'er G. Leers. Hij vroeg haar tijdens het debat over de begroting van Verkeer en Wa terstaat hoe het met de nood zaak voor een Sluiskilse tunnel staat. Volgens een woordvoerder van Rijkswaterstaat blijkt dat na aanleg van de Westerschelde tunnel het aantal voertuigen met twintig tot vijfentwintig procent zal stijgen. „We ontken nen niet dat de brug een knel punt is. Maar zet je dit af tegen de rest van de knelpunten in het land dan komt dit niet boven de streep uit." Een ander rapport van Rijkswa terstaat over de scheepvaart bij bruggen en sluizen Zeeland in 1995 meldt dat de brug bij Sluiskil per jaar ruim 8000 keer opengaat. 22 keer gemiddeld per dag en duurt de opening ge middeld per keer ruim 13 minu ten. De Schroeburg in Middelburg gaat 4500 keer per jaar open, ge middeld 12 keer per dag. De openingstijd is ruim vijf minu ten per keer. Een ander knel punt in Zeeland, de brug over de Zandkrreksluis gaat 5000 keer per jaar omhoog, gemiddeld 14 keer met een gemiddelde ope- ningsduur van bijna vier minu ten. den vastgesteld als de NV de exploitatie uitbesteedt aan een particulier. Die mogelijkheid- geeft de wet aan de NV. Met de WD vraagt de PvdA zich af hoe het zit met de tarie ven voor inzittenden van auto's en voor fietsers en voetgangers. Daarover meldt het wetsvoor stel niets. Er is evenmin iets ge regeld voor Zeeuws-Vlamingen of abonnementhouders, stelt de WD. Die krijgen nu kortingen op de veertarieven. Volgens de liberalen kan de tun nelexploitant de toltarieven straks zo hoog stellen dat het verkeer niet meer komt of ver dwijnt naar de Liefkenshoek- tunneL Wordt in dat geval de toltermijn, die nu is gesteld op dertig jaar, verlengd naar bij voorbeeld vijftig jaar?, vraagt zij zich af. Het voorstel laat im mers de mogelijkheid open om bij tegenvallende inkomsten de toltermijn te verlengen. Niet tolvrij Het CDA oppert om de tunnel niet tolvrij te maken. Nu staat er een toltermijn van dertig tot maximaal vijftig jaar voor. Als altijd voor gebruik van de tun nel betaald moet worden, kun nen de tarieven wel wat lager zijn, redeneert het CDA De VVD wil verder weten hoe veel procent van cfè aandelen in de NV Westerscheldetunnel- maatschappij bij de provincie komt en hoeveel procent bij het Rijk. Dat is volgens de WD nog steeds nergens vastgelegd. Minister ontkent belofte over N57 DEN HAAG - Rijk en provincie hebben over de N57 (Middel burg-Veerse Dam) alleen vast gelegd dat het voornemen er is die weg aan te leggen. Financiële zekerheid' over de komst van een weg is er altijd pas nadat de begroting van Ver keer en Waterstaat is vastge legd. Daarom dient altijd een voorbehoud te worden ge maakt, stelt minister Jorritsma (Verkeer en Waterstaat) in ant woord op Kamervragen. Zij heeft de aanleg van de N57 uitgesteld tot na 2002 omdat zij geld nodig heeft voor onder meer de Westerscheldtunnel en de Hogesnelheidslijn. Aanvan kelijk was het plan dat de weg in dat jaar klaar zou zijn. Daar over was met de provincie een intentieverklaring gesloten. De N57 speelt ook een belangrijke rol bij de ontsluiting van het Middelburgse woongebied Veerse Poort en de ontwikkeling van bedrijfsterreinen. Provin cie, gemeenten en bedrijven zijn boos over het feit dat de aanleg van de N57 is uitgesteld. foto Willem Mieras door Willem van Dam GOES - De Gemeenschappelij ke Gezondheidsdienst (GGD) in Zeeland heeft donderdag twee piketauto's officieel in gebruik genomen. De auto's worden in gezet bij grote ongevallen en rampen. Vanuit de voertuigen vindt de coördinatie plaats van de geneeskundige hulpverle ning bij calamiteiten. Eén pi ketwagen wordt in Zeeuws- Vlaanderen gestationeerd, de ander bestrijkt Midden- en Noord-Zeeland. De twee hulpverleningsvoertui gen, die worden bemand door verpleegkundigen, hebben him nut inmiddels bewezen. Zij wer den recent al ingeschakeld bij een ernstig verkeersongeluk en een bedrijfsongeval. De aanschaf van de auto's vloeit voort uit een aantal maatrege len die worden getroffen om de geneeskundige hulpverlening bij rampen en grote ongelukken te verbeteren. In Zeeland wordt daarover al geruim tijd gespro7 ken. Die discussie kwam vorig jaar echt op gang, nadat tijdens een grote rampenoefening in Goes was gebleken dat de medi sche hulpverlening bij calami teiten flink te wensen overlaat. In juni van dit jaar maakten de Zeeuwse gemeenten (de belang rijkste financiers van de GGD) geld vrij om in die situatie ver betering te brengeri. Plet algemeen bestuur van de GGD stemde donderdag in met het voornemen om de eigen Ar- bo-dienst af te stoten. De dienst (twaalf personeelsleden) wordt ondergebracht bij Arbo Unie Zeeland. De gezondheidsdienst wacht nóg een reorganisatie. Een aan tal taken van de GGD wordt overgeheveld naar een nieuw te vormen zelfstandige stichting. Dat betekent onder meer dat de gemeenten minder invloed krij gen. Het algemeen bestuur zal daarover in februari volgend jaar een definitief standpunt in nemen. Hoewel de gemeenten zeggen schap verliezen, zullen de ge meentelijke bijdragen aan de GGD vermoedelijk met onge veer twee kwartjes per inwoner omhoog moeten. Nu betalen de gemeenten ruim veertien gul den per hoofd van de bevolking. Dat is vergeleken met andere re gio's in het land betrekkelijk ge ring. In de regio Eindhoven bijvoorbeeld wordt meer dan veertig gulden per inwoner be taald. De financiële positie waarin de GGD verkeert, baart al geruime tijd zorgen. Nog niet zo lang geleden moest de ge zondheidsdienst flink bezuini gen. Mede tegen die achter grond zal de Inspectie voor de Volksgezondheid er bij de ge meenten op aan dringen zich wat royaler op te stellen. door Richard Hoving MIDDELBURG - Minister M. de Boer van VROM blijft zich zorgen maken over het aantal woningen dat de komende jaren in Zeeland mag worden ge bouwd. Een te groot huizenaan bod leidt, volgens de bewinds vrouwe, mogelijk tot leegstand. Het bouwen van nieuwe wonin gen op het platteland van Noord-Zeeland acht ze nog al tijd ongewenst. De Boer over weegt echter niet haar wettelij ke bevoegdheden aan te wenden ombaar zin te krijgen. De minister uit haar bezorgd heid in een brief aan gedepu teerde J. G. van Zwieten (VVD, volkshuisvesting). Het schrij ven is een antwoord op een ver zoek van de gedeputeerde om opheldering over uitspraken die De Boer eind oktober op een PvdA-bijeenkomst in Wissen- kerke deed. Ten overstaan van een groot aantal lokale bestuur ders verklaarde ze niet tegen nieuwbouw op het platteland te zijn. In eerdere gesprekken met Van Zwieten had ze het tegen deel beweerd. De Boer schrijft dat er ten onrechte de indruk is ontstaan dat het Rijk meer ruimte biedt aan woningbouw dan de provincie. „Ik wil u nog maals mijn zorgen uiten om trent een te groot woningaan bod." In de loop van het volgend jaar komt minister De Boer met een definitief oordeel over het streekplan Zeeland en de daarin opgenomen ruimte voor wo ningbouw. Gedeputeerde Van Zwieten gaat ervan uit dat Zee land tot het jaar 2000 de moge lijkheid krijgt om aan te tonen dat het provinciale volkshuis vestingsbeleid tot een vermin derde scheefgroei tussen stad en platteland leidt. De Boer heeft tot dusverre altijd gezegd de verhouding tussen stad en plat teland alleen maar kan worden verbeterd door niet meer op het platteland te bouwen. „In een aantal gesprekken met ambte naren van VROM is het idee naar voren gekomen om in 2000 het woningbouwbeleid op nieuw tegen het licht te hou den", aldus Van Zwieten. De kans dat de minister Zeeuw se gemeenten, die volgens de provincie mogen bouwen voor natuurlijke groei en op vrijge komen plaatsen, een formeel bouwverbod oplegt, lijkt defini tief van de baan. Dat blijkt uit de reactie van De Boer op vra gen van WD-Kamerlid N. Ver- bugt over een dergelijk verbod. TERNEUZEN - Burgemeester en wethouders van Terneuzen willen strenger optreden tegen het betreden van verzegelde panden. B en W willen de Alge mene Plaatselijke Verordening (APV) zo aanscherpen, dat over treding van het verbod j uridisch verder wordt afgedekt. De aanpassing van het onder deel in de Gemeentewet gebeurt op advies van de Nederlandse hereniging van Gemeenten. Het gaat om toevoeging van een strafbepaling op basis waarvan kan worden opgetreden in die gevallen dat een woning niet verzegeld kan worden, de verze geling is verbroken en het pand blijkt te zijn betreden door on bevoegden. Het college wil de aangescherpte maatregel nog deze maand van kracht laten worden. Tranen met tuiten. Ontroost baar. Het kleine Middelburg se peutertje van drie was zo ondersteboven van het nieuws dat ze er niet van kon slapen. Tesseltjes grote zus van zes was ermee thuisgekomen, en die had het weer van een ui terst betrouwbaar vriendin netje: Barbie ivordt dikkerEn hoe moet dat nou met al haar kleertjes Wéééhhh!" ARNHEM - Premier Kok houdt een voorkeur voor de vorming van stadsprovincies in de regio's Rotterdam en Eindhoven. De overgang van Goeree- Overflakkee naar Zeeland hangt af van de vorming van de stadsprovincie Rotterdam. Kok wilde donderdag op een bijeen komst in Arnhem niet verder in gaan op de impasse in de oprich ting van de stadsprovincies. Na de weigering van de Eerste Ka mer de plannen goed te keuren, wacht Kok op informatie van de bewindslieden van Binnen landse Zaken vrijdag in de mi nisterraad. Een overleg dat 'hoofdpijn zal veroorzaken', zei Kok. ANP d6or Jacques Cats VLISSINGEN - Veroorzakers en materiële slachtoffers van eenvoudige aanrijdingen met slechts geringe schade zullen voortaan op Walcheren onder ling de zaken voor hun verzeke ring moeten regelen. De politie heeft meer aan het hoofd en kan voor zulke gebeurtenissen niet meer in actie komen. De Wal cherse politie loopt met de nieu we regeling in Zeeland voorop, maar volgt wel het voorbeeld van politieregio's elders in het land. Op jaarbasis is, zo rekent hoofd inspecteur J. D. D. Visser voor, de politie in het district Walche ren duizend manuren kwijt om achter het bulkwerk van 1400 kleine aanrijdinkjes aan te gaan. Daarmee wordt eigenlijk werk gedaan voor de verzeke ring. Zoekend naar mogelijkhe den om meer tijd te kunnen be steden aan de wijkproblemen is nu gekozen voor het afstoten van die taak. Veiligheid Visser stelt nadrukkelijk dat de politie altijd in actie komt wan neer mensen en de verkeersvei ligheid in het geding zijn. Dat betekent dat de wetsdienaren zo snel mogelijk ter plekke zijn als er sprake is van persoonlijk let sel of wanneer de doorstroming van het doorgaand verkeer wordt belemmerd. Komt men er als verkeersdeel nemers ook in de afhandeling van een eenvoudige aanrijding onderling niet uit dan zal de po litie backup blijven geven, Vis ser: „Wij kunnen in het kader van de hulpverlening niet zeg gen: zoek het maar uit." Wel moet het publiek er reke ning mee houden dat er enige wachttijd kan ontstaan, omdat er aan de aanrijdingen met lich te schade een lagere prioriteit worclt toegekend. In zulke ge vallen zal, zo 'verwacht Visser, aan cle betrokkenen worden voorgesteld om even naar het bureau te komen, waar kan worden bekeken of beide partij en alsnog tot elkaar kunnen ko men: Consequenties De hoofdinspecteur vreest niet voor mogelijke juridische con sequenties nu burgers in be paalde gevallen niet meer de bemiddeling van de politie kun nen inroepen. Wanneer er later lichamelijke klachten komen kan dat, net zoals nu gebeurt, worden voorgelegd aan de eigen verzekering die de kwestie ver volgens kan oppakken in de richting van de tegenpartij. Het districtscollege van de poli tie Walcheren heeft met de goedkeuring van het beleids plan voor 1998 inmiddels ja ge zegd tegen de nieuwe aanpak. Visser: „Er wordt nu gewerkt aan een goed concept, want we willen geen half werk doen. Daarom zetten we eerst de con sequenties goed op een rijtje. Maar we zullen op z'n minst de vraagbaakfunctie moeten rege len". VLISSINGEN - De jarige Sint maakt vandaag over uren. De bebaarde bis schop vliegt van hot naar her om kinderen hun ca deautjes te bezorgen. Die race tegen de klok wordt steeds moeilijker door al die nieuwe woonwijken die aan steden en dorpen worden geplakt. Weer meer schoorstenen dan vo rig jaar, verzuchtte hij on langs. De goedheiligman mag dan stokoud zijn, zijn lo gistiek probleem pakt hij met jeugdige voortvarend heid aan. Zijn schimmel, die in veel gevallen te lang zaam is geworden, heeft hij noodgedwongen op stal gezet om gemotoriseerd zijn ronde te doen. Mis schien minder sfeervol, maar wel effectiever. De Sint en zijn pieten be dienen zich soms van op merkelijk rollend materi eel. Zo is hij met drie van zijn helpers gesignaleerd in een Mini, waarvan het schuifdak open moest blij ven om ook de staf mee te kunnen nemen. Nog spar- taanser ging het eraan toe in de motor met zijspan, waarmee de zuiderlingen door Vlissingen tuften. De Sint laat weten dat wortelen en suikerklontjes nu niet; meer zo vanpas ko men. Hij heeft liever een tankpasje. foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 37