Kamer vreest hoog tarief tunnel
op heerlijk avondje
Geen trippeltrap
Olie vervuilt Noorddok
Nieuwe auto's voor
hulp bij calamiteiten
De Boer overweegt
geen bouwverbod in
Zeeuwse gemeenten
Walcherse politie
niet meer in actie
bij kleine botsingen
Fracties vragen minister Jorritsma hoogte tol strakker te regelen
Minister ziet geen reden
voor tunnel bij Sluiskil
Terneuzen
scherpt regels
drugspanden
verder aan
zeeuwse almanak
Nieuws
Kok houdt
vast aan
stadsprovincie
PZC zeeland
vrijdag 5 december 1997
door Wout Bareman
TERNEUZEN - Een onbekend schip heeft
donderdag rond het middaguur een grote hoe
veelheid stookolie geloosd of verloren in het
Noorddok in de haven van Terneuzen.
De milieudienst van de dienstkring Zeeuws-
Vlaanderen van Rijkswaterstaat kwam direct
in actie en liet een oliescherm om de olievlek
aanbrengen. De haven, waarin een zeeschip en
een aantal binnenschepen lagen afgemeerd,
werd tijdelijk afgesloten. Woordvoerder C. J.
Jansen van waterstaat: ,,We hebben direct een
onderzoek ingesteld naar de mogelijke her
komst van de vervuiling, maar nergens aanwij -
zingen gevonden." Waterstaat schakelde een
gespecialiseerd bedrijf in om de stookolie te
verwijderen. Die klus nam de hele middag in
beslagen was in de vooravond geklaard. Nader
onderzoek zal moeten uitwijzen wie eventueel
moet opdraaien voor de kosten. Jansen: „Maar
de kans is groot dat we de dader niet achterha
len," foto Ch a rles Strijd.
door Lianne Sleutjes
DEN HAAG - Minister A Jor
ritsma moet de toltarieven voor
de Westerscheldetunnel strak
ker regelen. Een meerderheid in
de Tweede Kamer vreest anders
dat over die tarieven evenveel
discussie zal ontstaan als over
de tarieven van de Nederlandse
Spoorwegen op dit moment.
Dit blijkt uit de eerste schrifte
lijke reacties van WD, PvdA,
D66, CDA en GPV op het voor
stel voor de Tunnelwet Wester-
schelde. De bedoeling van dit
voorstel is een naamloze ven
nootschap op te richten die de
tunnel laat bouwen en die na de
bouw de tunnel exploiteert. De
schriftelijke ronde gaat vooraf
aan een eventueel debat in de
Tweede Kamer.
Als de tunnel in 2002 klaar is,
wordt het eerste toltarief vast
gesteld door de minister van
Verkeer en Waterstaat op basis
van het laatste veertarief. Dat
gebeurt pas kort voor de ope
ning van de tunnel omdat er dan
meer duidelijkheid is over de
bouwkosten ervan, meldt het
voorstel.
De WD vraagt zich af of hieruit
blijkt dat er rekening wordt ge
houden met hogere bouwkosten
dan geraamd. De kosten zijn nu
begroot op ongeveer 1,8 miljard.
Het leeuwendeel daarvan be
taalt het Rijk, de provincie Zee
land betaalt 75 miljoen gulden.
Uitbesteden
De tunnelexploitant mag de ta
rieven jaarlijks met ten hoogste
tien procent verhogen. PvdA en
WD willen daar meer duide
lijkheid over. Beide fracties wil
len weten hoe de tarieven wor-
door Lianne Sleutjes
DEN HAAG - Minister A Jor
ritsma (Verkeer en Waterstaat)
ziet geen reden voor een tunnel
in plaats van de huidige brug bij
Sluiskil. Uit een onderzoek van
Rijkswaterstaat Zeeland blijkt
niet dat de verkeersdrukte daar
sterk toeneemt als de Wester
scheldetunnel er ligt.
Zij antwoordt dit op een vraag
van CDA'er G. Leers. Hij vroeg
haar tijdens het debat over de
begroting van Verkeer en Wa
terstaat hoe het met de nood
zaak voor een Sluiskilse tunnel
staat.
Volgens een woordvoerder van
Rijkswaterstaat blijkt dat na
aanleg van de Westerschelde
tunnel het aantal voertuigen
met twintig tot vijfentwintig
procent zal stijgen. „We ontken
nen niet dat de brug een knel
punt is. Maar zet je dit af tegen
de rest van de knelpunten in het
land dan komt dit niet boven de
streep uit."
Een ander rapport van Rijkswa
terstaat over de scheepvaart bij
bruggen en sluizen Zeeland in
1995 meldt dat de brug bij
Sluiskil per jaar ruim 8000 keer
opengaat. 22 keer gemiddeld
per dag en duurt de opening ge
middeld per keer ruim 13 minu
ten.
De Schroeburg in Middelburg
gaat 4500 keer per jaar open, ge
middeld 12 keer per dag. De
openingstijd is ruim vijf minu
ten per keer. Een ander knel
punt in Zeeland, de brug over de
Zandkrreksluis gaat 5000 keer
per jaar omhoog, gemiddeld 14
keer met een gemiddelde ope-
ningsduur van bijna vier minu
ten.
den vastgesteld als de NV de
exploitatie uitbesteedt aan een
particulier. Die mogelijkheid-
geeft de wet aan de NV.
Met de WD vraagt de PvdA
zich af hoe het zit met de tarie
ven voor inzittenden van auto's
en voor fietsers en voetgangers.
Daarover meldt het wetsvoor
stel niets. Er is evenmin iets ge
regeld voor Zeeuws-Vlamingen
of abonnementhouders, stelt de
WD. Die krijgen nu kortingen
op de veertarieven.
Volgens de liberalen kan de tun
nelexploitant de toltarieven
straks zo hoog stellen dat het
verkeer niet meer komt of ver
dwijnt naar de Liefkenshoek-
tunneL Wordt in dat geval de
toltermijn, die nu is gesteld op
dertig jaar, verlengd naar bij
voorbeeld vijftig jaar?, vraagt
zij zich af. Het voorstel laat im
mers de mogelijkheid open om
bij tegenvallende inkomsten de
toltermijn te verlengen.
Niet tolvrij
Het CDA oppert om de tunnel
niet tolvrij te maken. Nu staat er
een toltermijn van dertig tot
maximaal vijftig jaar voor. Als
altijd voor gebruik van de tun
nel betaald moet worden, kun
nen de tarieven wel wat lager
zijn, redeneert het CDA
De VVD wil verder weten hoe
veel procent van cfè aandelen in
de NV Westerscheldetunnel-
maatschappij bij de provincie
komt en hoeveel procent bij het
Rijk. Dat is volgens de WD nog
steeds nergens vastgelegd.
Minister ontkent
belofte over N57
DEN HAAG - Rijk en provincie
hebben over de N57 (Middel
burg-Veerse Dam) alleen vast
gelegd dat het voornemen er is
die weg aan te leggen.
Financiële zekerheid' over de
komst van een weg is er altijd
pas nadat de begroting van Ver
keer en Waterstaat is vastge
legd. Daarom dient altijd een
voorbehoud te worden ge
maakt, stelt minister Jorritsma
(Verkeer en Waterstaat) in ant
woord op Kamervragen.
Zij heeft de aanleg van de N57
uitgesteld tot na 2002 omdat zij
geld nodig heeft voor onder
meer de Westerscheldtunnel en
de Hogesnelheidslijn. Aanvan
kelijk was het plan dat de weg in
dat jaar klaar zou zijn. Daar
over was met de provincie een
intentieverklaring gesloten. De
N57 speelt ook een belangrijke
rol bij de ontsluiting van het
Middelburgse woongebied
Veerse Poort en de ontwikkeling
van bedrijfsterreinen. Provin
cie, gemeenten en bedrijven zijn
boos over het feit dat de aanleg
van de N57 is uitgesteld.
foto Willem Mieras
door Willem van Dam
GOES - De Gemeenschappelij
ke Gezondheidsdienst (GGD) in
Zeeland heeft donderdag twee
piketauto's officieel in gebruik
genomen. De auto's worden in
gezet bij grote ongevallen en
rampen. Vanuit de voertuigen
vindt de coördinatie plaats van
de geneeskundige hulpverle
ning bij calamiteiten. Eén pi
ketwagen wordt in Zeeuws-
Vlaanderen gestationeerd, de
ander bestrijkt Midden- en
Noord-Zeeland.
De twee hulpverleningsvoertui
gen, die worden bemand door
verpleegkundigen, hebben him
nut inmiddels bewezen. Zij wer
den recent al ingeschakeld bij
een ernstig verkeersongeluk en
een bedrijfsongeval.
De aanschaf van de auto's vloeit
voort uit een aantal maatrege
len die worden getroffen om de
geneeskundige hulpverlening
bij rampen en grote ongelukken
te verbeteren. In Zeeland wordt
daarover al geruim tijd gespro7
ken. Die discussie kwam vorig
jaar echt op gang, nadat tijdens
een grote rampenoefening in
Goes was gebleken dat de medi
sche hulpverlening bij calami
teiten flink te wensen overlaat.
In juni van dit jaar maakten de
Zeeuwse gemeenten (de belang
rijkste financiers van de GGD)
geld vrij om in die situatie ver
betering te brengeri.
Plet algemeen bestuur van de
GGD stemde donderdag in met
het voornemen om de eigen Ar-
bo-dienst af te stoten. De dienst
(twaalf personeelsleden) wordt
ondergebracht bij Arbo Unie
Zeeland.
De gezondheidsdienst wacht
nóg een reorganisatie. Een aan
tal taken van de GGD wordt
overgeheveld naar een nieuw te
vormen zelfstandige stichting.
Dat betekent onder meer dat de
gemeenten minder invloed krij
gen. Het algemeen bestuur zal
daarover in februari volgend
jaar een definitief standpunt in
nemen.
Hoewel de gemeenten zeggen
schap verliezen, zullen de ge
meentelijke bijdragen aan de
GGD vermoedelijk met onge
veer twee kwartjes per inwoner
omhoog moeten. Nu betalen de
gemeenten ruim veertien gul
den per hoofd van de bevolking.
Dat is vergeleken met andere re
gio's in het land betrekkelijk ge
ring. In de regio Eindhoven
bijvoorbeeld wordt meer dan
veertig gulden per inwoner be
taald. De financiële positie
waarin de GGD verkeert, baart
al geruime tijd zorgen. Nog niet
zo lang geleden moest de ge
zondheidsdienst flink bezuini
gen. Mede tegen die achter
grond zal de Inspectie voor de
Volksgezondheid er bij de ge
meenten op aan dringen zich
wat royaler op te stellen.
door Richard Hoving
MIDDELBURG - Minister M.
de Boer van VROM blijft zich
zorgen maken over het aantal
woningen dat de komende jaren
in Zeeland mag worden ge
bouwd. Een te groot huizenaan
bod leidt, volgens de bewinds
vrouwe, mogelijk tot leegstand.
Het bouwen van nieuwe wonin
gen op het platteland van
Noord-Zeeland acht ze nog al
tijd ongewenst. De Boer over
weegt echter niet haar wettelij
ke bevoegdheden aan te wenden
ombaar zin te krijgen.
De minister uit haar bezorgd
heid in een brief aan gedepu
teerde J. G. van Zwieten (VVD,
volkshuisvesting). Het schrij
ven is een antwoord op een ver
zoek van de gedeputeerde om
opheldering over uitspraken die
De Boer eind oktober op een
PvdA-bijeenkomst in Wissen-
kerke deed. Ten overstaan van
een groot aantal lokale bestuur
ders verklaarde ze niet tegen
nieuwbouw op het platteland te
zijn. In eerdere gesprekken met
Van Zwieten had ze het tegen
deel beweerd. De Boer schrijft
dat er ten onrechte de indruk is
ontstaan dat het Rijk meer
ruimte biedt aan woningbouw
dan de provincie. „Ik wil u nog
maals mijn zorgen uiten om
trent een te groot woningaan
bod."
In de loop van het volgend jaar
komt minister De Boer met een
definitief oordeel over het
streekplan Zeeland en de daarin
opgenomen ruimte voor wo
ningbouw. Gedeputeerde Van
Zwieten gaat ervan uit dat Zee
land tot het jaar 2000 de moge
lijkheid krijgt om aan te tonen
dat het provinciale volkshuis
vestingsbeleid tot een vermin
derde scheefgroei tussen stad en
platteland leidt. De Boer heeft
tot dusverre altijd gezegd de
verhouding tussen stad en plat
teland alleen maar kan worden
verbeterd door niet meer op het
platteland te bouwen. „In een
aantal gesprekken met ambte
naren van VROM is het idee
naar voren gekomen om in 2000
het woningbouwbeleid op
nieuw tegen het licht te hou
den", aldus Van Zwieten.
De kans dat de minister Zeeuw
se gemeenten, die volgens de
provincie mogen bouwen voor
natuurlijke groei en op vrijge
komen plaatsen, een formeel
bouwverbod oplegt, lijkt defini
tief van de baan. Dat blijkt uit
de reactie van De Boer op vra
gen van WD-Kamerlid N. Ver-
bugt over een dergelijk verbod.
TERNEUZEN - Burgemeester
en wethouders van Terneuzen
willen strenger optreden tegen
het betreden van verzegelde
panden. B en W willen de Alge
mene Plaatselijke Verordening
(APV) zo aanscherpen, dat over
treding van het verbod j uridisch
verder wordt afgedekt.
De aanpassing van het onder
deel in de Gemeentewet gebeurt
op advies van de Nederlandse
hereniging van Gemeenten. Het
gaat om toevoeging van een
strafbepaling op basis waarvan
kan worden opgetreden in die
gevallen dat een woning niet
verzegeld kan worden, de verze
geling is verbroken en het pand
blijkt te zijn betreden door on
bevoegden. Het college wil de
aangescherpte maatregel nog
deze maand van kracht laten
worden.
Tranen met tuiten. Ontroost
baar. Het kleine Middelburg
se peutertje van drie was zo
ondersteboven van het
nieuws dat ze er niet van kon
slapen.
Tesseltjes grote zus van zes
was ermee thuisgekomen, en
die had het weer van een ui
terst betrouwbaar vriendin
netje:
Barbie ivordt dikkerEn
hoe moet dat nou met al haar
kleertjes Wéééhhh!"
ARNHEM - Premier Kok houdt
een voorkeur voor de vorming
van stadsprovincies in de regio's
Rotterdam en Eindhoven.
De overgang van Goeree-
Overflakkee naar Zeeland
hangt af van de vorming van de
stadsprovincie Rotterdam. Kok
wilde donderdag op een bijeen
komst in Arnhem niet verder in
gaan op de impasse in de oprich
ting van de stadsprovincies. Na
de weigering van de Eerste Ka
mer de plannen goed te keuren,
wacht Kok op informatie van de
bewindslieden van Binnen
landse Zaken vrijdag in de mi
nisterraad. Een overleg dat
'hoofdpijn zal veroorzaken', zei
Kok. ANP
d6or Jacques Cats
VLISSINGEN - Veroorzakers
en materiële slachtoffers van
eenvoudige aanrijdingen met
slechts geringe schade zullen
voortaan op Walcheren onder
ling de zaken voor hun verzeke
ring moeten regelen. De politie
heeft meer aan het hoofd en kan
voor zulke gebeurtenissen niet
meer in actie komen. De Wal
cherse politie loopt met de nieu
we regeling in Zeeland voorop,
maar volgt wel het voorbeeld
van politieregio's elders in het
land.
Op jaarbasis is, zo rekent hoofd
inspecteur J. D. D. Visser voor,
de politie in het district Walche
ren duizend manuren kwijt om
achter het bulkwerk van 1400
kleine aanrijdinkjes aan te
gaan. Daarmee wordt eigenlijk
werk gedaan voor de verzeke
ring. Zoekend naar mogelijkhe
den om meer tijd te kunnen be
steden aan de wijkproblemen is
nu gekozen voor het afstoten
van die taak.
Veiligheid
Visser stelt nadrukkelijk dat de
politie altijd in actie komt wan
neer mensen en de verkeersvei
ligheid in het geding zijn. Dat
betekent dat de wetsdienaren zo
snel mogelijk ter plekke zijn als
er sprake is van persoonlijk let
sel of wanneer de doorstroming
van het doorgaand verkeer
wordt belemmerd.
Komt men er als verkeersdeel
nemers ook in de afhandeling
van een eenvoudige aanrijding
onderling niet uit dan zal de po
litie backup blijven geven, Vis
ser: „Wij kunnen in het kader
van de hulpverlening niet zeg
gen: zoek het maar uit."
Wel moet het publiek er reke
ning mee houden dat er enige
wachttijd kan ontstaan, omdat
er aan de aanrijdingen met lich
te schade een lagere prioriteit
worclt toegekend. In zulke ge
vallen zal, zo 'verwacht Visser,
aan cle betrokkenen worden
voorgesteld om even naar het
bureau te komen, waar kan
worden bekeken of beide partij
en alsnog tot elkaar kunnen ko
men:
Consequenties
De hoofdinspecteur vreest niet
voor mogelijke juridische con
sequenties nu burgers in be
paalde gevallen niet meer de
bemiddeling van de politie kun
nen inroepen. Wanneer er later
lichamelijke klachten komen
kan dat, net zoals nu gebeurt,
worden voorgelegd aan de eigen
verzekering die de kwestie ver
volgens kan oppakken in de
richting van de tegenpartij.
Het districtscollege van de poli
tie Walcheren heeft met de
goedkeuring van het beleids
plan voor 1998 inmiddels ja ge
zegd tegen de nieuwe aanpak.
Visser: „Er wordt nu gewerkt
aan een goed concept, want we
willen geen half werk doen.
Daarom zetten we eerst de con
sequenties goed op een rijtje.
Maar we zullen op z'n minst de
vraagbaakfunctie moeten rege
len".
VLISSINGEN - De jarige
Sint maakt vandaag over
uren. De bebaarde bis
schop vliegt van hot naar
her om kinderen hun ca
deautjes te bezorgen. Die
race tegen de klok wordt
steeds moeilijker door al
die nieuwe woonwijken
die aan steden en dorpen
worden geplakt. Weer
meer schoorstenen dan vo
rig jaar, verzuchtte hij on
langs.
De goedheiligman mag
dan stokoud zijn, zijn lo
gistiek probleem pakt hij
met jeugdige voortvarend
heid aan. Zijn schimmel,
die in veel gevallen te lang
zaam is geworden, heeft hij
noodgedwongen op stal
gezet om gemotoriseerd
zijn ronde te doen. Mis
schien minder sfeervol,
maar wel effectiever.
De Sint en zijn pieten be
dienen zich soms van op
merkelijk rollend materi
eel. Zo is hij met drie van
zijn helpers gesignaleerd
in een Mini, waarvan het
schuifdak open moest blij
ven om ook de staf mee te
kunnen nemen. Nog spar-
taanser ging het eraan toe
in de motor met zijspan,
waarmee de zuiderlingen
door Vlissingen tuften.
De Sint laat weten dat
wortelen en suikerklontjes
nu niet; meer zo vanpas ko
men. Hij heeft liever een
tankpasje.
foto Lex de Meester