Politie in Oosten nog onderbezet Geen trippeltrap op heerlijk avondje Trekpaard onthult trekpaarden Nieuwe auto's voor hulp bij calamiteiten De Boer overweegt geen bouwverbod in Zeeuwse gemeenten Walcherse politie niet meer in actie bij kleine botsingen Kamer bezorgd over hoogte toltarief voor W esterscheldetunnel Kok houdt vast aan stadsprovincie zeeuwse almanak Nieuws District kan geen mensen vrijmaken voor Tholen, Reimerswaal en Kapelle PZC zeeland vrijdag 5 december 1997 De uitvergroting van de houtsnede van kunstenaar JohanMelse is gemaakt door leerlingen van Groot Stelle. foto Willem Mieras doorWendy van der Vliet GOES - Een Zeeuws trekpaard onthulde donderdag een uitvergrote houtsnede van schilder Johan Melse (1887-1968) op het parkeerterrein van ZLM-Verzekeringen in Goes. Op de houtsnede zijn drie ploe gende paarden te zien, een typisch Zeeuws tafereel. Het kunstwerk werd be taald van de Culturele Prijs die de Cultu rele Raad Goes in 1994 uitreikte aan Uit geverij De Koperen Tuin. Bij de Culturele Prijs Goes hoort een be drag dat de winnaar mag gebruiken voor culturele doeleinden. Uitgeverij De Ko peren Tuin wilde het bedrag graag beste den aan een kunstwerk van de Goese schilder Johan Melse, dat op groot for maat langs de openbare weg moest ver schijnen. ,Een aantal jaren geleden heb ik een boek geschreven over Johan Melse", aldus J. Bruijns, mede-eigenaar van Uitgeverij De Koperen Tuin. „Ik wilde de schilder daar mee een beetje uit de vergetelheid halen. Hij heeft namelijk erg veel mooie dingen gemaakt. Om Melse nog meer bekendheid te geven, dacht ik bij het krijgen van de Culturele Prijs meteen aan het uitvergro ten van een houtsnede van zijn hand." Geschikt Het zoeken naar een geschikte plek voor het kunstwerk nam echter nogal wat tijd in beslag. Bruijns: „Ik vond dat het kunst werk buiten moest staan, zodat iedereen het kan zien. Het terrein bij de ZLM is na tuurlijk uitermate geschikt, want ieder een kan daar het kunstwerk goed bekij ken. Bovendien heeft de ZLM vanouds veel met de landbouw te maken. Vandaar ook de keuze voor ploegende paarden." Het kunstwerk is gemaakt door leerlingen van scholengemeenschap voor beroeps onderwijs Groot Stelle (vroeger de am bachtschool). Melse was op de ambacht school de eerste leerling van de opleiding tot decoratieschilder. Later werd hij zelf leraar. De keuze voor de leerlingen van Groot Stelle lag daarmee voor de hand: hun leraar heeft vroeger nog les gehad van de schilder. foto Willem Mieras door Willem van Dam GOES - De Gemeenschappelij ke Gezondheidsdienst (GGD) in Zeeland heeft donderdag twee piketauto's officieel in gebruik genomen. De auto's worden in gezet bij grote ongevallen en rampen. Vanuit de voertuigen vindt de coördinatie plaats van de geneeskundige hulpverle ning bij calamiteiten. Eén pi ketwagen wordt in Zeeuws- Vlaanderen gestationeerd, de ander bestrijkt Midden- en Noord-Zeeland. De twee hulpverleningsvoertui gen, die worden bemand door verpleegkundigen, hebben hun nut inmiddels bewezen. Zij wer den recent al ingeschakeld bij een ernstig verkeersongèlük en een bedrijfsongeval. De aanschaf van de auto's vloeit voort uit een aantal maatrege len die worden getroffen om de geneeskundige hulpverlening bij rampen en grote ongelukken te verbeteren. In Zeeland wordt daarover al geruim tijd gespro ken. Die discussie kwam vorig jaar écht op gang, nadat tijdens een grote rampenoefening in Goes was gebleken dat de medi sche hulpverlening bij calami teiten' flink te wensen overlaat. In juni van dit jaar maakten de Zeeuwse gemeenten (de belang rijkste financiers van de GGD) geld vrij om in die situatie ver betering te brengen. Het algemeen bestuur van de GGD stemde donderdag in met het voornemen om de eigen Ar- bo-dienst af te stoten. De dienst (twaalf personeelsleden) wordt ondergebracht bij Arbo Unie Zeeland. De gezondheidsdienst wacht nóg een reorganisatie. Een aan tal taken van de GGD wordt overgeheveld naar een nieuw te vormen zelfstandige stichting. Dat betekent onder meer dat de gemeenten minder invloed krij gen. Het algemeen bestuur zal daarover in februari volgend jaar een definitief standpunt in nemen. Hoewel de gemeenten zeggen schap verliezen, zullen de ge meentelijke bijdragen aan de GGD vermoedelijk met onge veer twee kwartjes per inwoner omhoog moeten. Nu betalen de gemeenten ruim veertien gul den per hoofd van de bevolking. Dat is vergeleken met andere re gio's in het land betrekkelijk ge ring. In de regio Eindhoven bijvoorbeeld wordt meer dan veertig gulden per inwoner be taald. De financiële positie waarin de GGD verkeert, baart al geruime tijd zorgen. Nog niet zo lang geleden moest de ge zondheidsdienst flink bezuini gen. Mede tegen die achter grond zal de Inspectie voor de Volksgezondheid er bij de ge meenten op aan dringen zich wat royaler op te stellen. door Richard Hoving MIDDELBURG - Minister M. de Boer van VROM blijft zich zorgen maken over het aantal woningen dat de komende jaren in Zeeland mag worden ge bouwd. Een te groot huizenaan bod leidt, volgens de bewinds vrouwe, mogelijk tot leegstand. Het bouwen van nieuwe wonin gen op het platteland van Noord-Zeeland acht ze nog al tijd ongewenst. De Boer over weegt echter niet haar wettelij ke bevoegdheden aan te wenden om haar zin te krijgen. De minister uit haar bezorgd heid in een brief aan gedepu teerde J. G. van Zwieten (VVD, volkshuisvesting). Het schrij ven is een antwoord op een ver zoek van de gedeputeerde om opheldering over uitspraken die De Boer eind oktober op een PvdA-bijeenkomst in Wissen- kerke deed. Ten overstaan van een groot aantal lokale bestuur ders verklaarde ze niet tegen nieuwbouw op het platteland te zijn. In eerdere gesprekken met Van Zwieten had ze het tegen deel beweerd. De Boer schrijft dat er ten onrechte de indruk is ontstaan dat het Rijk meer ruimte biedt aan woningbouw dan de provincie. „Ik wil u nog maals mijn zorgen uiten om trent een te groot woningaan bod." In de loop van het volgend jaar komt minister De Boer met een definitief oordeel over het streekplan Zeeland en de daarin opgenomen ruimte voor wo ningbouw. Gedeputeerde Van Zwieten gaat ervan uit dat Zee land tot het jaar 2000 de moge lijkheid krijgt om aan te tonen dat het provinciale volkshuis vestingsbeleid tot een vermin derde scheefgroei tussen stad en platteland leidt. De Boer heeft tot dusverre altijd gezegd de verhouding tussen stad en plat teland alleen maar kan worden verbeterd door niet meer op het platteland te bouwen. „In een aantal gesprekken met ambte naren van VROM is het idee naar voren gekomen om in 2000 het woningbouwbeleid op nieuw tegen het licht te hou den", aldus Van Zwieten. De kans dat de minister Zeeuw se gemeenten, die volgens de provincie mogen bouwen voor natuurlijke groei en op vrijge komen plaatsen, een formeel bouwverbod oplegt, lijkt defini tief van de baan. Dat blijkt uit de reactie van De Boer op vra gen van WD-Kamerlid N. Ver- bugt over een dergelijk verbod. ARNHEM - Premier Kok houdt een voorkeur voor de vorming van stadsprovincies in de regio's Rotterdam en Eindhoven. Hij zei dat donderdag in Arn hem bij de presentatie van een notitie over de toekomst van het Stedelijk Knooppunt Arnhem- Nijmegen (KAN). De overgang van Goeree- Overflakkee naar Zeeland i hangt af van de vorming van de stadsprovincie Rotterdam. Kok wilde donderdag niet verder in gaan op de impasse in de oprich ting van de stadsprovincies. Na de weigering van de Eerste Ka mer de plannen goed te keuren, wacht Kok op informatie van de bewindslieden van Binnen landse Zaken vrijdag in de mi nisterraad. Een overleg dat 'hoofdpijn zal veroorzaken', zei Kok. ANP Tranen met tuiten. Ontroost baar. Het kleine Middelburg se peutertje van drie was zo ondersteboven van het nieuws dat ze er niet van kon slapen. Tesseltjes grote zus van zes was ermee thuisgekomen, en die had het weer van een ui terst betrouwbaar vriendin netje: Barbie wordt dikker! En hoe moet dat nou met al haar kleertjes Wéééhhh!" door René Schrier GOES - Het regionaal bestuur van de Zeeuwse politie moet met een oplossing komen voor de onderbezetting van de politie in Oost-Zeeland. Desnoods moet er maar een extra vergade ring worden gehouden van het regionaal college van Zeeuwse burgemeesters. In het district Oosterscheldebekken (Noord- door Lianne Sleufjes DEN HAAG - Minister A Jor- ritsma moet de toltarieven voor de Westerscheldetunnel strak ker regelen. Een meerderheid in de Tweede Kamer vreest anders dat over die tarieven evenveel discussie zal ontstaan als over de tarieven van de Nederlandse Spoorwegen op dit moment. Dit blijkt uit de eerste schrifte lijke reacties van WD, PvdA, D66, CDA en GPV op het voor stel voor de Tunnelwet Wester- schelde. De bedoeling van dit voorstel is een naamloze ven nootschap op te richten die de tunnel laat bouwen en die na de. bouw de tunnel exploiteert. De schriftelijke ronde gaat vooraf aan een eventueel debat in de Tweede Kamer. Als de tunnel in 2002 klaar is, wordt het eerste toltarief vast gesteld door de minister van Verkeer en Waterstaat op basis van het laatste veertarief. Dat gebeurt pas kort voor de ope ning van de tunnel omdat er dan meer duidelijkheid is over de bouwkosten ervan, meldt het voorstel. De VVD vraagt zich af of hieruit blijkt dat er rekening wordt ge houden met hogere bouwkosten dan geraamd. De kosten zijn nu begroot op ongeveer 1,8 miljard. Het leeuwendeel daarvan be taalt het Rijk, de provincie Zee land betaalt 75 miljoen gulden. De tunnelexploitant mag de ta rieven jaarlijks met ten hoogste tien procent verhogen. PvdA en WD willen daar meer duide lijkheid over. Beide fracties wil len weten hoe de taxieven wor den vastgesteld als de NV de exploitatie uitbesteedt aan een particulier. Die mogelijkheid geeft de wet aan de NV. Met de WD vraagt de PvdA zich af hoe het zit met de tarie ven voor inzittenden van auto's en voor fietsers en voetgangers. Daarover meldt het wetsvoor stel niets. Er is evenmin iets ge regeld voor Zeeuws-Vlamingen of abomxementhoudei's, stelt de WD. Die kiljgen nu koilingen op de veertarieven. Volgens de liberalen kan de tun nelexploitant de toltarieven straks zo hoog stellen dat het verkeer niet meer komt of ver dwijnt naar de Liefkenshoek- tunnel. Wordt in dat geval de toltermijn, die nu is gesteld op dertig jaar, verlengd naar bij voorbeeld vijftig jaar?, vraagt zij zich af. Het CDA oppeil om de tunnel niet tolvilj te maken. Nu staat er een toltermijn van dertig tot maximaal vijftig jaar voor. Als altijd voor gebruik van de tun nel betaald moet worden, kun nen de tarieven wel wat lager zijn, redeneert het CDA door Jacques Cats VLISSINGEN - Veroorzakers en materiële slachtoffers van eenvoudige aanrijdingen met slechts geringe schade zullen voortaan op Walcheren onder ling de zaken voor hun verzeke ring moeten regelen. De politie heeft meer aan het hoofd en kan voor zulke gebeurtenissen niet meer in actie komen. De Wal cherse politie loopt met de nieu we regeling in Zeeland voorop, maar volgt wel het voorbeeld van politieregio's elders in het land. Op jaarbasis is, zo rekent hoof d- inspecteur J. D. D. Visser voor, de politie in het district Walche ren duizend manuren kwijt om achter het bulkwerk van 1400 kleine aamijdinkjes aan te gaan. Daarmee wordt eigenlijk werk gedaan voor de verzeke- ring. Zoekend naar mogelijkhe den om meer tijd te kunnen be steden aan de wijkproblemen is nu gekozen voor het afstoten van die taak. Veiligheid Visser stelt nadrukkelijk dat de politie altijd in actie komt wan neer mensen en de verkeersvei ligheid in het geding zijn. Dat betekent dat de wetsdienaren zo snel mogelijk ter plekke zijn als er sprake is van persoonlijk let sel of wanneer clë doorstroming van het doorgaand verkeer wordt belemmerd. Komt men er als verkeersdeel nemers ook in de afhandeling van een eenvoudige aanrijding onderling niet uit dan zal de po litie backup blijven geven. Vis ser: „Wij kunnen in het kader van de hulpverlening niet zeg gen: zoek het maar uit." Wel moet het publiek er reke ning mee houden dat er enige wachttijd kan ontstaan, omdat er aan de aanrijdingen met lich te schade een lagere prioriteit wordt toegekend. In zulke ge vallen zal, zo verwacht Visser, aan de betrokkenen worden voorgesteld om even naar het bureau te. komen, waar kan worden bekeken of beide partij en alsnog tot elkaar kunnen ko men. Consequenties De hoofdinspecteur vx'eest niet voor mogelijke juridische con sequenties nu burgers in be paalde gevallen niet meer de bemiddeling van de politie kun nen inroepen. Wanneer er later lichamelijke klachten komen en Zuid-Beveland, Schouwen- Duiveland en Tholen) is er te weinig ruimte om verschuivin gen uit te voeren die de onderbe zetting op kunnen heffen. Dat hebben de burgemeesters don derdagmorgen afgesproken. Deze beslissing betekent dat er op korte termijn geen oplossing komt voor het gebrek aan man kracht bij de politie in de ge meenten Tholen, Reimerswaal en Kapelle. In een brief aan zijn collega's had de Reimei-swaalse burgemeester A Verbree, mede namens de burgemeesters van Kapelle en Tholen, aangedron gen op verschuivingen in de sterkte. Maar per basiseenheid zou maximaal met twee mensen kruinen worden geschoven, dat is in totaal zes personen en dat is te marginaal, zo luidde donder dagmorgen de conclusie. Milieucriminaliteit De Zuid-Bevelandse en Thoolse burgemeesters hebben donder dag ook besloten een wijziging in de aanpak voor 1998 aan te brengen. Zo zal de politie in dat gebied minder aandacht beste den aan natuurbescherming en meer aan milieucriminaliteit die door bedrijven wordt ver oorzaakt. Verder zal de politie op Zuid- Beveland het op donderdag, vrijdag en zondag moeten doen met tien uur minder politie per etmaal. Die tien uren worden doorgeschoven naar Noord-Be veland. Dat heeft te maken met het feit dat Noord-Beveland met ingang van 1 januari deel uitmaakt van de basiseenheid Schouwen-Duivelancl. Renesse Donderdagmorgen is ook terug gekeken op de bijstand die de Zeeuwse politie het afgelopen zomerseizoen heeft gekregen. De conclusie was dat de vijftien mensen die extra in het district Oosterscheldebekken zijn inge zet, in feite volledig nodig wa ren om orde te handhaven en problemen op te lossen in Re- nesse'. Volgens de Goese burge meester drs. D. J. van der Zaag kan dat eigenlijk niet. Er zijn meer mensen nodig voor de an- dere gemeenten. Daarnaast proberen de burgemeesters in het district Oosterscheldebek ken geld vrij te maken om in de zomermaanden ook over ge schikt materiaal te kunnen be schikken. Een vooi'beeld daai-- van is de beschikbaaxheid van auto's die ook op het strand kun nen worden ingezet. Een moge lijkheid is dergelijk materiaal te leasen of te huren. kan dat, net zoals nu gebeurt, worden voorgelegd aan de eigen verzekeiring die de kwestie ver volgens kan oppakken in de richting van de tegenpartij Het districtscollege van de poli tie Walcheren heeft met de goedkeuring van het beleids plan voor 1998 inmiddels ja ge zegd tegen de nieuwe aanpak. Visser: „Er wordt nu gewerkt aan een goed concept, want we willen geen half werk doen. Daarom zetten we eerst de con sequenties goed op een rijtje. Maar we zullen op z'n minst de vraagbaakfunctie moeten rege len". VLISSINGEN - De jarige Sint maakt vandaag over uren. De bebaarde bis schop vliegt van hot naar her om kinderen hun ca deautjes te bezorgen. Die race tegen de klok wordt steeds moeilijker door al die nieuwe woonwijken die aan steden en dorpen worden geplakt. Weer meer schoorstenen dan vo rig jaar, verzuchtte hij on langs. De goedheiligman mag dan stokoud zijn, zijn lo gistiek probleem pakt hij met jeugdige voortvarend heid aan. Zijn schimmel, die in veel gevallen te lang zaam is gewoi'den, heeft hij noodgedwongen op stal gezet om gemotoriseerd zijn ronde te doen. Mis schien minder sfeervol, maar wel effectiever. De Sint en zijn pieten be dienen zich soms van op merkelijk rollend materi eel. Zo is hij met drie van zijn helpers gesignaleerd in een Mini, waarvan het schuif dak open moest blij ven om ook de staf mee te kunnen nemen. Nog spar- taanser ging het eraan toe in de motor met zijspan., waarmee de zuiderlingen door Vlissingen tuften. De Sint laat weten dat wortelen en suikerklontjes nu niet meer zo van pas ko men. Hij heeft liever een tankpasje. foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 29