Politie in Oosten nog onderbezet
Geen trippeltrap op heerlijk avondje
Trekpaard onthult trekpaarden
Nieuwe auto's voor
hulp bij calamiteiten
De Boer overweegt
geen bouwverbod in
Zeeuwse gemeenten
Walcherse politie
niet meer in actie
bij kleine botsingen
Kamer bezorgd over
hoogte toltarief voor
W esterscheldetunnel
Kok houdt
vast aan
stadsprovincie
zeeuwse almanak
Nieuws
District kan geen mensen vrijmaken voor Tholen, Reimerswaal en Kapelle
PZC zeeland
vrijdag 5 december 1997
De uitvergroting van de houtsnede van kunstenaar JohanMelse is gemaakt door leerlingen van Groot Stelle. foto Willem Mieras
doorWendy van der Vliet
GOES - Een Zeeuws trekpaard onthulde
donderdag een uitvergrote houtsnede van
schilder Johan Melse (1887-1968) op het
parkeerterrein van ZLM-Verzekeringen
in Goes. Op de houtsnede zijn drie ploe
gende paarden te zien, een typisch
Zeeuws tafereel. Het kunstwerk werd be
taald van de Culturele Prijs die de Cultu
rele Raad Goes in 1994 uitreikte aan Uit
geverij De Koperen Tuin.
Bij de Culturele Prijs Goes hoort een be
drag dat de winnaar mag gebruiken voor
culturele doeleinden. Uitgeverij De Ko
peren Tuin wilde het bedrag graag beste
den aan een kunstwerk van de Goese
schilder Johan Melse, dat op groot for
maat langs de openbare weg moest ver
schijnen.
,Een aantal jaren geleden heb ik een boek
geschreven over Johan Melse", aldus J.
Bruijns, mede-eigenaar van Uitgeverij De
Koperen Tuin. „Ik wilde de schilder daar
mee een beetje uit de vergetelheid halen.
Hij heeft namelijk erg veel mooie dingen
gemaakt. Om Melse nog meer bekendheid
te geven, dacht ik bij het krijgen van de
Culturele Prijs meteen aan het uitvergro
ten van een houtsnede van zijn hand."
Geschikt
Het zoeken naar een geschikte plek voor
het kunstwerk nam echter nogal wat tijd
in beslag. Bruijns: „Ik vond dat het kunst
werk buiten moest staan, zodat iedereen
het kan zien. Het terrein bij de ZLM is na
tuurlijk uitermate geschikt, want ieder
een kan daar het kunstwerk goed bekij
ken. Bovendien heeft de ZLM vanouds
veel met de landbouw te maken. Vandaar
ook de keuze voor ploegende paarden."
Het kunstwerk is gemaakt door leerlingen
van scholengemeenschap voor beroeps
onderwijs Groot Stelle (vroeger de am
bachtschool). Melse was op de ambacht
school de eerste leerling van de opleiding
tot decoratieschilder. Later werd hij zelf
leraar. De keuze voor de leerlingen van
Groot Stelle lag daarmee voor de hand:
hun leraar heeft vroeger nog les gehad van
de schilder.
foto Willem Mieras
door Willem van Dam
GOES - De Gemeenschappelij
ke Gezondheidsdienst (GGD) in
Zeeland heeft donderdag twee
piketauto's officieel in gebruik
genomen. De auto's worden in
gezet bij grote ongevallen en
rampen. Vanuit de voertuigen
vindt de coördinatie plaats van
de geneeskundige hulpverle
ning bij calamiteiten. Eén pi
ketwagen wordt in Zeeuws-
Vlaanderen gestationeerd, de
ander bestrijkt Midden- en
Noord-Zeeland.
De twee hulpverleningsvoertui
gen, die worden bemand door
verpleegkundigen, hebben hun
nut inmiddels bewezen. Zij wer
den recent al ingeschakeld bij
een ernstig verkeersongèlük en
een bedrijfsongeval.
De aanschaf van de auto's vloeit
voort uit een aantal maatrege
len die worden getroffen om de
geneeskundige hulpverlening
bij rampen en grote ongelukken
te verbeteren. In Zeeland wordt
daarover al geruim tijd gespro
ken. Die discussie kwam vorig
jaar écht op gang, nadat tijdens
een grote rampenoefening in
Goes was gebleken dat de medi
sche hulpverlening bij calami
teiten' flink te wensen overlaat.
In juni van dit jaar maakten de
Zeeuwse gemeenten (de belang
rijkste financiers van de GGD)
geld vrij om in die situatie ver
betering te brengen.
Het algemeen bestuur van de
GGD stemde donderdag in met
het voornemen om de eigen Ar-
bo-dienst af te stoten. De dienst
(twaalf personeelsleden) wordt
ondergebracht bij Arbo Unie
Zeeland.
De gezondheidsdienst wacht
nóg een reorganisatie. Een aan
tal taken van de GGD wordt
overgeheveld naar een nieuw te
vormen zelfstandige stichting.
Dat betekent onder meer dat de
gemeenten minder invloed krij
gen. Het algemeen bestuur zal
daarover in februari volgend
jaar een definitief standpunt in
nemen.
Hoewel de gemeenten zeggen
schap verliezen, zullen de ge
meentelijke bijdragen aan de
GGD vermoedelijk met onge
veer twee kwartjes per inwoner
omhoog moeten. Nu betalen de
gemeenten ruim veertien gul
den per hoofd van de bevolking.
Dat is vergeleken met andere re
gio's in het land betrekkelijk ge
ring. In de regio Eindhoven
bijvoorbeeld wordt meer dan
veertig gulden per inwoner be
taald. De financiële positie
waarin de GGD verkeert, baart
al geruime tijd zorgen. Nog niet
zo lang geleden moest de ge
zondheidsdienst flink bezuini
gen. Mede tegen die achter
grond zal de Inspectie voor de
Volksgezondheid er bij de ge
meenten op aan dringen zich
wat royaler op te stellen.
door Richard Hoving
MIDDELBURG - Minister M.
de Boer van VROM blijft zich
zorgen maken over het aantal
woningen dat de komende jaren
in Zeeland mag worden ge
bouwd. Een te groot huizenaan
bod leidt, volgens de bewinds
vrouwe, mogelijk tot leegstand.
Het bouwen van nieuwe wonin
gen op het platteland van
Noord-Zeeland acht ze nog al
tijd ongewenst. De Boer over
weegt echter niet haar wettelij
ke bevoegdheden aan te wenden
om haar zin te krijgen.
De minister uit haar bezorgd
heid in een brief aan gedepu
teerde J. G. van Zwieten (VVD,
volkshuisvesting). Het schrij
ven is een antwoord op een ver
zoek van de gedeputeerde om
opheldering over uitspraken die
De Boer eind oktober op een
PvdA-bijeenkomst in Wissen-
kerke deed. Ten overstaan van
een groot aantal lokale bestuur
ders verklaarde ze niet tegen
nieuwbouw op het platteland te
zijn. In eerdere gesprekken met
Van Zwieten had ze het tegen
deel beweerd. De Boer schrijft
dat er ten onrechte de indruk is
ontstaan dat het Rijk meer
ruimte biedt aan woningbouw
dan de provincie. „Ik wil u nog
maals mijn zorgen uiten om
trent een te groot woningaan
bod."
In de loop van het volgend jaar
komt minister De Boer met een
definitief oordeel over het
streekplan Zeeland en de daarin
opgenomen ruimte voor wo
ningbouw. Gedeputeerde Van
Zwieten gaat ervan uit dat Zee
land tot het jaar 2000 de moge
lijkheid krijgt om aan te tonen
dat het provinciale volkshuis
vestingsbeleid tot een vermin
derde scheefgroei tussen stad en
platteland leidt. De Boer heeft
tot dusverre altijd gezegd de
verhouding tussen stad en plat
teland alleen maar kan worden
verbeterd door niet meer op het
platteland te bouwen. „In een
aantal gesprekken met ambte
naren van VROM is het idee
naar voren gekomen om in 2000
het woningbouwbeleid op
nieuw tegen het licht te hou
den", aldus Van Zwieten.
De kans dat de minister Zeeuw
se gemeenten, die volgens de
provincie mogen bouwen voor
natuurlijke groei en op vrijge
komen plaatsen, een formeel
bouwverbod oplegt, lijkt defini
tief van de baan. Dat blijkt uit
de reactie van De Boer op vra
gen van WD-Kamerlid N. Ver-
bugt over een dergelijk verbod.
ARNHEM - Premier Kok houdt
een voorkeur voor de vorming
van stadsprovincies in de regio's
Rotterdam en Eindhoven.
Hij zei dat donderdag in Arn
hem bij de presentatie van een
notitie over de toekomst van het
Stedelijk Knooppunt Arnhem-
Nijmegen (KAN).
De overgang van Goeree-
Overflakkee naar Zeeland
i hangt af van de vorming van de
stadsprovincie Rotterdam. Kok
wilde donderdag niet verder in
gaan op de impasse in de oprich
ting van de stadsprovincies. Na
de weigering van de Eerste Ka
mer de plannen goed te keuren,
wacht Kok op informatie van de
bewindslieden van Binnen
landse Zaken vrijdag in de mi
nisterraad. Een overleg dat
'hoofdpijn zal veroorzaken', zei
Kok. ANP
Tranen met tuiten. Ontroost
baar. Het kleine Middelburg
se peutertje van drie was zo
ondersteboven van het
nieuws dat ze er niet van kon
slapen.
Tesseltjes grote zus van zes
was ermee thuisgekomen, en
die had het weer van een ui
terst betrouwbaar vriendin
netje:
Barbie wordt dikker! En
hoe moet dat nou met al haar
kleertjes Wéééhhh!"
door René Schrier
GOES - Het regionaal bestuur
van de Zeeuwse politie moet
met een oplossing komen voor
de onderbezetting van de politie
in Oost-Zeeland. Desnoods
moet er maar een extra vergade
ring worden gehouden van het
regionaal college van Zeeuwse
burgemeesters. In het district
Oosterscheldebekken (Noord-
door Lianne Sleufjes
DEN HAAG - Minister A Jor-
ritsma moet de toltarieven voor
de Westerscheldetunnel strak
ker regelen. Een meerderheid in
de Tweede Kamer vreest anders
dat over die tarieven evenveel
discussie zal ontstaan als over
de tarieven van de Nederlandse
Spoorwegen op dit moment.
Dit blijkt uit de eerste schrifte
lijke reacties van WD, PvdA,
D66, CDA en GPV op het voor
stel voor de Tunnelwet Wester-
schelde. De bedoeling van dit
voorstel is een naamloze ven
nootschap op te richten die de
tunnel laat bouwen en die na de.
bouw de tunnel exploiteert. De
schriftelijke ronde gaat vooraf
aan een eventueel debat in de
Tweede Kamer.
Als de tunnel in 2002 klaar is,
wordt het eerste toltarief vast
gesteld door de minister van
Verkeer en Waterstaat op basis
van het laatste veertarief. Dat
gebeurt pas kort voor de ope
ning van de tunnel omdat er dan
meer duidelijkheid is over de
bouwkosten ervan, meldt het
voorstel.
De VVD vraagt zich af of hieruit
blijkt dat er rekening wordt ge
houden met hogere bouwkosten
dan geraamd. De kosten zijn nu
begroot op ongeveer 1,8 miljard.
Het leeuwendeel daarvan be
taalt het Rijk, de provincie Zee
land betaalt 75 miljoen gulden.
De tunnelexploitant mag de ta
rieven jaarlijks met ten hoogste
tien procent verhogen. PvdA en
WD willen daar meer duide
lijkheid over. Beide fracties wil
len weten hoe de taxieven wor
den vastgesteld als de NV de
exploitatie uitbesteedt aan een
particulier. Die mogelijkheid
geeft de wet aan de NV.
Met de WD vraagt de PvdA
zich af hoe het zit met de tarie
ven voor inzittenden van auto's
en voor fietsers en voetgangers.
Daarover meldt het wetsvoor
stel niets. Er is evenmin iets ge
regeld voor Zeeuws-Vlamingen
of abomxementhoudei's, stelt de
WD. Die kiljgen nu koilingen
op de veertarieven.
Volgens de liberalen kan de tun
nelexploitant de toltarieven
straks zo hoog stellen dat het
verkeer niet meer komt of ver
dwijnt naar de Liefkenshoek-
tunnel. Wordt in dat geval de
toltermijn, die nu is gesteld op
dertig jaar, verlengd naar bij
voorbeeld vijftig jaar?, vraagt
zij zich af.
Het CDA oppeil om de tunnel
niet tolvilj te maken. Nu staat er
een toltermijn van dertig tot
maximaal vijftig jaar voor. Als
altijd voor gebruik van de tun
nel betaald moet worden, kun
nen de tarieven wel wat lager
zijn, redeneert het CDA
door Jacques Cats
VLISSINGEN - Veroorzakers
en materiële slachtoffers van
eenvoudige aanrijdingen met
slechts geringe schade zullen
voortaan op Walcheren onder
ling de zaken voor hun verzeke
ring moeten regelen. De politie
heeft meer aan het hoofd en kan
voor zulke gebeurtenissen niet
meer in actie komen. De Wal
cherse politie loopt met de nieu
we regeling in Zeeland voorop,
maar volgt wel het voorbeeld
van politieregio's elders in het
land.
Op jaarbasis is, zo rekent hoof d-
inspecteur J. D. D. Visser voor,
de politie in het district Walche
ren duizend manuren kwijt om
achter het bulkwerk van 1400
kleine aamijdinkjes aan te
gaan. Daarmee wordt eigenlijk
werk gedaan voor de verzeke-
ring. Zoekend naar mogelijkhe
den om meer tijd te kunnen be
steden aan de wijkproblemen is
nu gekozen voor het afstoten
van die taak.
Veiligheid
Visser stelt nadrukkelijk dat de
politie altijd in actie komt wan
neer mensen en de verkeersvei
ligheid in het geding zijn. Dat
betekent dat de wetsdienaren zo
snel mogelijk ter plekke zijn als
er sprake is van persoonlijk let
sel of wanneer clë doorstroming
van het doorgaand verkeer
wordt belemmerd.
Komt men er als verkeersdeel
nemers ook in de afhandeling
van een eenvoudige aanrijding
onderling niet uit dan zal de po
litie backup blijven geven. Vis
ser: „Wij kunnen in het kader
van de hulpverlening niet zeg
gen: zoek het maar uit."
Wel moet het publiek er reke
ning mee houden dat er enige
wachttijd kan ontstaan, omdat
er aan de aanrijdingen met lich
te schade een lagere prioriteit
wordt toegekend. In zulke ge
vallen zal, zo verwacht Visser,
aan de betrokkenen worden
voorgesteld om even naar het
bureau te. komen, waar kan
worden bekeken of beide partij
en alsnog tot elkaar kunnen ko
men.
Consequenties
De hoofdinspecteur vx'eest niet
voor mogelijke juridische con
sequenties nu burgers in be
paalde gevallen niet meer de
bemiddeling van de politie kun
nen inroepen. Wanneer er later
lichamelijke klachten komen
en Zuid-Beveland, Schouwen-
Duiveland en Tholen) is er te
weinig ruimte om verschuivin
gen uit te voeren die de onderbe
zetting op kunnen heffen. Dat
hebben de burgemeesters don
derdagmorgen afgesproken.
Deze beslissing betekent dat er
op korte termijn geen oplossing
komt voor het gebrek aan man
kracht bij de politie in de ge
meenten Tholen, Reimerswaal
en Kapelle. In een brief aan zijn
collega's had de Reimei-swaalse
burgemeester A Verbree, mede
namens de burgemeesters van
Kapelle en Tholen, aangedron
gen op verschuivingen in de
sterkte. Maar per basiseenheid
zou maximaal met twee mensen
kruinen worden geschoven, dat
is in totaal zes personen en dat is
te marginaal, zo luidde donder
dagmorgen de conclusie.
Milieucriminaliteit
De Zuid-Bevelandse en Thoolse
burgemeesters hebben donder
dag ook besloten een wijziging
in de aanpak voor 1998 aan te
brengen. Zo zal de politie in dat
gebied minder aandacht beste
den aan natuurbescherming en
meer aan milieucriminaliteit
die door bedrijven wordt ver
oorzaakt.
Verder zal de politie op Zuid-
Beveland het op donderdag,
vrijdag en zondag moeten doen
met tien uur minder politie per
etmaal. Die tien uren worden
doorgeschoven naar Noord-Be
veland. Dat heeft te maken met
het feit dat Noord-Beveland
met ingang van 1 januari deel
uitmaakt van de basiseenheid
Schouwen-Duivelancl.
Renesse
Donderdagmorgen is ook terug
gekeken op de bijstand die de
Zeeuwse politie het afgelopen
zomerseizoen heeft gekregen.
De conclusie was dat de vijftien
mensen die extra in het district
Oosterscheldebekken zijn inge
zet, in feite volledig nodig wa
ren om orde te handhaven en
problemen op te lossen in Re-
nesse'. Volgens de Goese burge
meester drs. D. J. van der Zaag
kan dat eigenlijk niet. Er zijn
meer mensen nodig voor de an-
dere gemeenten. Daarnaast
proberen de burgemeesters in
het district Oosterscheldebek
ken geld vrij te maken om in de
zomermaanden ook over ge
schikt materiaal te kunnen be
schikken. Een vooi'beeld daai--
van is de beschikbaaxheid van
auto's die ook op het strand kun
nen worden ingezet. Een moge
lijkheid is dergelijk materiaal te
leasen of te huren.
kan dat, net zoals nu gebeurt,
worden voorgelegd aan de eigen
verzekeiring die de kwestie ver
volgens kan oppakken in de
richting van de tegenpartij
Het districtscollege van de poli
tie Walcheren heeft met de
goedkeuring van het beleids
plan voor 1998 inmiddels ja ge
zegd tegen de nieuwe aanpak.
Visser: „Er wordt nu gewerkt
aan een goed concept, want we
willen geen half werk doen.
Daarom zetten we eerst de con
sequenties goed op een rijtje.
Maar we zullen op z'n minst de
vraagbaakfunctie moeten rege
len".
VLISSINGEN - De jarige
Sint maakt vandaag over
uren. De bebaarde bis
schop vliegt van hot naar
her om kinderen hun ca
deautjes te bezorgen. Die
race tegen de klok wordt
steeds moeilijker door al
die nieuwe woonwijken
die aan steden en dorpen
worden geplakt. Weer
meer schoorstenen dan vo
rig jaar, verzuchtte hij on
langs.
De goedheiligman mag
dan stokoud zijn, zijn lo
gistiek probleem pakt hij
met jeugdige voortvarend
heid aan. Zijn schimmel,
die in veel gevallen te lang
zaam is gewoi'den, heeft hij
noodgedwongen op stal
gezet om gemotoriseerd
zijn ronde te doen. Mis
schien minder sfeervol,
maar wel effectiever.
De Sint en zijn pieten be
dienen zich soms van op
merkelijk rollend materi
eel. Zo is hij met drie van
zijn helpers gesignaleerd
in een Mini, waarvan het
schuif dak open moest blij
ven om ook de staf mee te
kunnen nemen. Nog spar-
taanser ging het eraan toe
in de motor met zijspan.,
waarmee de zuiderlingen
door Vlissingen tuften.
De Sint laat weten dat
wortelen en suikerklontjes
nu niet meer zo van pas ko
men. Hij heeft liever een
tankpasje.
foto Lex de Meester