Plateau haalt de valkracht eruit Ongedierte in depots vergt meer geld PZC Nuis subsidieert conservering van collectie-Boutens iJouwCenteiaDeJagerTollioek De Roovers speelt twee keer Shakespeare op één avond zeeland 12 kunst cultuur ZEELANDNET donderdag 4 december 1997 De schone badkamer met tegels en blinkend sanitair ontstond pas deze eeuw. foto Ruben Oreel door A. J. Snel De bezoeker die aanbelt bij een particuliere woning loopt de kans getuige te zijn van enig rumoer dat hem be reikt via een raampje naast de voordeur. Als hij even wacht, hoort hij water uit een stortbak vallen, als het goed is gevolgd door het geruis van een kraan en het openen en sluiten van een deur. Waarna hij wordt binnengelaten door de bewo ner van het huis die hem een hand geeft. Een natte. Niels Luning Prak. hoogleraar in ruste en oud-architect be schrijft met genoegen deze kleine scène, die als typisch Nederlands moet worden be schouwd. Immers, in heel veel Hollandse huizen is het water closet gesitueerd naast de voordeur, veelal onder de trap. Prak weet veel van sanitair. Hij werd als architect opgeleid in Delft en New York, had tussen 1955 en 1961 een architecten bureau in Vlissingen, van 1961 tot 1970 in Rotterdam en was in de jaren daarna hoogleraar vormstudie aan de Technisch Universiteit in Delft en lid van de Rijkscommissie voor de Mo numentenzorg. Dinsdag 9 de cember houdt hij, op uitnodi ging van de Werkgroep Aula Zeeland, te 20.00 in de aula van de Zeeuwse Bibliotheek in Middelburg een lezing onder de titel Waar ook de keizer... over de geschiedenis van het sani tair. Half anoniem Het toilet, dat is een half ano niem onderwerp, zo stelt Prak vast. In de literatuur is niet vaak sprake van de manier waarop mensen met hun uit werpselen omgaan. „Er zijn wel aanwijzingen over hoe het in het verdeden toeging. Zo ken ik een tekening uit de zeven tiende eeuw waarop een man te zien is die op straat een drol zit te draaien. Dat was niet onge bruikelijk in die tijd. Maar wat wij nu aan sanitair als heel ge woon beschouwen staat aan het eind van een langzame en weinig logische ontwikkeling waarover niet zo heel veel in geschrifte is vastgelegd." Het is duidelijk dat de Engel sen voorop liepen bij de ont wikkeling van het watercloset. Professor Prak: „Zij hebben vrijwel alles bedacht wat later elders ter wereld werd toege past.- De Engelsen hebben een sterke hang naar afzondering als ze hun behoeften doen. Mijn vrouw en ik zijn fervente wan delaars en we komen nogal eens in Engeland. Nederlanders hebben de gewoonte om onder weg, als ze toch in de vrije na tuur zijn, tegen een boom te plassen en vrouwen gaan als het niet anders kan even achter een struik zitten. De Britten doen dat niet. Zij willen zich, hoe primitief een toilet ook is, kunnen afzonderen. Het merk waardige is dat daar weer te genover staat dat wij in Neder land in een urinoir het schaamschot kennen. Dat heb ben de Engelsen niet. De behoefte aan reinheid, zo constateert Prak, is niet con stant, verschilt van natie tot natie en van de ene tot de ande re bevolkingsgroep. „Om riole ring en waterleiding aan te leg gen moet de noodzaak daartoe gevoeld worden en moet de overheid over voldoende geld kunnen beschikken. Dat was tot rond 1850 niet zo. Zeker voor 1800 stonk het in de ste den en roken veel mensen sme rig. Met behulp van parfum werd de stank weggewerkt door mensen die het konden betalen. Verder deerde het nie mand. Toen de steden als gevolg van de industriële revo lutie na 1780 begonnen te groeien, nam de vervuiling toe en werd de afkeer van urine en uitwerpselen sterker. Boven dien begon het inzicht door te breken dat verontreinigd wa ter een mogelijke ooi-zaak van ziekten zou kunnen zijn. Zo kwam men aan het eind van de vorige eeuw aan de aanleg van riolering toe. Tot dan was het huis autonoom. Daarna werd het gekoppeld aan voorzienin gen van buitenaf." Volgens Prak is de ontwikke ling van toilet en bad mee be paald door de christelijke leer. „Afkeer van seksualiteit en naaktheid leidde ertoe dat mensen zich gingen afzonderen in gesloten ruimtes. Aan de an dere kant, de kerk heeft in de periode van de badhuizen een negatieve rol gespeeld als het gaat om hygiëne. Die werden gezien als een soort bordelen en moesten dus gemeden wor den." Chaise percée In de tweede helft van de vorige eeuw veranderden er gaande weg twee essentiële zaken in het huis. Voorheen gebruikten mensen om zich te wassen een waskom met lampetkan en em mer en voor zover mensen hun uitwerpselen niet in de vrije ruimte deponeerden, hadden ze de beschikking over een ver plaatsbare constructie, een chaise percée. Daar maakte de elite gebruik van. De po in een stoel-met-gat, die binnenshuis kon worden gebruikt, werd ge leegd door personeel dat in rui me mate voorhanden was. Toen riolering werd aangelegd, kreeg het toilet een vaste plaats in huis. Het bad werd gefixeerd nadatin 1868 de geiser was uit gevonden. Voor die tijd werd een kuip uit de kelder gehaald en in een verwarmde kamer ge zet. Uit de keuken werden dan emmers warm water aange voerd. Toen de geiser beschik baar kwam, had je ook een schoorsteen nodig en dus een vaste plaats. Zo ontstond vanaf 1900 de schone badkamer met tegels en blinkend sanitair." Een vondst waarover een mens normaal niet nadenkt, is het waterslot. Zowel het waterclo set als de afvoeren elders in huis zijn voorzien van sifons waardoor een hoeveelheid sti l staand water de binnenruimte afsluit van de riolexing en dus van stank. „De fabricage van sanitair is veel ingewikkelder dan men zich realiseert'', zegt Prak. Plateau De fabrikanten hebben diverse systemen op de markt ge bracht. Het meest gangbare is het wash-down-systeem waar bij de f ecaliën recht naar bene den in een met water gevuld gat vallen. In Nederland kennen we het op grote schaal toege paste wash-out-systeem. Daarbij blijven de uitwerpse len op een plateau liggen tot er wordt doorgetrokken. „Om voor mij onduidelijke rede nen," zegt Prak. „Je haalt de valkracht eruit en moet extra spoelen. Medici schijnen er weer wel gelukkig mee te zijn, omdat je kunt zien hoe het er mee gesteldis." Voor mensen die dat raampje naast de voordeur hebben en dat af en toe gênant vinden, is er hoop. In Japan, waar de hui zen dunne en gehorige wanden hebben, wordt een brommend apparaat verkocht dat de ge luiden van het lozend lichaam wegdrukt. Die moeten te im porteren zijn. door Lianne Sleutjes DEN HAAG - Staatssecretaris A Nuis van Cultuur geeft de Zeeuwse Bibliotheek subsidie om de collectie-Boutens op mi crofilm te zetten. Die micro films zijn dan voortaan voor het publiek in te zien. De originele papieren gaan in een speciale verpakking in ge- klimatiseerde opslagruimten. Alleen in bijzondere omstan digheden kunnen de originelen gebruikt worden voor directe raadpleging. Nuis geeft in totaal 2 miljoen gulden voor 24 collecties in 12 bibliotheken. Hoeveel geld naar welke collectie gaat, kon de woordvoerster van Nuis woens dagavond niet aangeven. De bi bliotheken krijgen in elk geval 70 procent van de kosten van de conservering vergoed. De Zeeuwse Bibliotheek heeft de conservering begroot op onge veer 25.000 gulden, aldus pr- medewerker S. Beth van de bi bliotheek. Uniek De collectie Boutens beslaat on der meer unieke handschriften en eerste drukken van zijn eigen werk evenals gesigneerde exemplaren die hij van andere schrijvers heeft gekregen. De stukken verkeren in goede staat. Het gaat om preventieve conservering, zodat 'vette vin gers' de stukken niet verknoei en. Beth: „Dat wat goed is, moet goed blijven. En het is ook de be doeling dat we een microfilm naar de Koninklijke Biblio theek in Den Haag sturen. Dan kunnen ook mensen buiten de provincie de collectie inzien." Op dit moment is er een exposi tie van de Boutens-collectie m de Zeeuwse Bibliotheek. Ze be slaat in totaal circa 500 exem plaren. Of elk stuk op microfilm komt, weet Beth niet. Filmcyclus over vluchtelingen GOES - Als afsluiting van de vluchtelingenactie 1997 brengi Amnesty International vluchte lingen in beeld via een filmcv- clus. Er zijn 15 miljoen vluchte lingen buiten hun land van herkomst. Om dat feit nog eeiu extra onder de aandacht tel brengen, worden in samenwer king met de Stichting Cinema Middelbrug en Podium 't Beesl in Goes vier films getoond. In Podium 't Beest te Goes wordt vandaag (donderdag) 4 decem ber en vrijdag 5 december om 20.30 uur de film La Promesse vertoond. Deze film gaat over il legale vluchtelingenopvang wetteloosheid en gewetenloos heid. La Promesse werd in Bel gië uitgeroepen tot beste film van 1996 en was tijdens he: filmfestival van Rotterdam eec van de publieksfavorieten. In Cinema Middelburg gaat de cyclus op zondag 7 december om 20.00 én 22.25 uur van start met de film Carla's sotig. Het is de Nederlandse première van deze film over vluchtelingen-' problematiek in Nicaragua. Dinsdag 9 december worden de films Frozen (om 20.00 uur) en La Promesse (om 22.00 uur) ver toond. Frozen zal worden inge-j leid door Anne Sytske Keijser, taaldocent aan de Rijksuniver siteit Leiden. Advertentie TEGELMEESTER de erkende tegeladviseur Showroom, Stanleyweg 2 Goes (bij de Zeelandhallen) tel. 0113 -24 66 22 Geopend: dinsdag t/m zaterdag en tijdens de koopavond, maandag gesloten Scène uit de voorstelling Venetië door De Roovers. foto R. Mallentjer door Margriet Prinssen HAARLEM - Voor hun nieuwe productie maakte het jonge Vlaamse gezelschap De Roovers een compilatie van twee Shake- speare-stukken. Wat beide stukken gemeen hebben, zo legt Roover-speler van het eerste uur Luc Nuyens uit, is dat ze gaan over de positie van de vreemdeling, de outcast, in de welvarende havenstad Venetië. In Othello is de hoofdpersoon een zwarte generaal; in De Koopman van Venetië de jood Shyloek. Venetië was aan het eind van de zestiende eeuw een bolwerk van de christelijke beschaving, een welvarende handelsstad en een bufferzone in de strijd tegen het dreigende gevaar uit het oosten, in het bijzonder van de Turken. Tegen die achtergrond spelen beide stukken van Shakespeare. „Puur intuïtief kwamen we bij Othello en De Kooptnan van Ve netië terecht", vertelt Luc Nuy ens. „We wilden graag iets van Shakespeare spelen en deze twee stukken spraken ons in het bijzonder aan. Ze zijn heel ver schillend: Othello is een echte tragedie die je diep in het hart raakt, terwijl De Koopman van Venetië bijna poppenkast is, een komedie over maatschappelijke misstanden. Vooral De Koop man hebben we flink ingekort. Shakespeare schreef nu een maal voor een publiek dat in en uit liep en door de vele herhalin gen kon dat ook zonder de draad kwijt te raken. Voor een heden daags publiek, dat keurig blijft zitten in het theater*en boven dien gewend is aan de razend snelle televisie-cultuur, zijn die herhalingen volstrekt overbo dig." Klaagmuur Beide stukken worden achter elkaar gespeeld. Een verteller introduceert de personages en stipt en passant even aan dat Othello in Venetië is. Eerst wordt De Koopman van Venetië gespeeld en vervolgens wordt overgeschakeld naar het eiland Cyprus, waar het drama van Othello zich afspeelt: „Op Cy prus werd constant gevochten in die tijd tussen de Moren en de Venetianen. Het is eenplek waar gruwelijkheden naar boven ko men en in die zin zou je Cyprus ook als een symbool kunnen zien voor het theater." „De stad Venetië had eigenlijk twee kanten: ze werd zowel de hoer als de maagd genoemd. Naar buiten toe wei'd Venetië gezien als een mooie stad, voor uitstrevend en tolerant, een toonbeeld van westerse bescha ving. Van binnenuit bekeken was het een grote klikbende. Middenin de stad stond een soort openbare klaagmuur-, waar mensen briefjes in konden stoppen wanneer ze iets ver- dachts hadden gesignaleerd bij buren of kennissen. Elk briefje, elke verdachtmaking, wex-d se rieus onderzocht door de machthebbex's. Othello zou zich niet in Venetië hebben kunnen afspelen. Dan had allang ie mand Othello verklikt. De ogenschijnlijke openheid be stond in feite uit een grote on verdraagzaamheid Extreem-rechts Venetië, zoals de voorstelling van De Roovers heet, ging in België in première in Antwer pen, een stad die volgens Luc Nuyens wel wat weg heeft van Venetië. „Het zijn allebei prach tige steden, belangrijk als wes terse handelspoox-t en met van oudsher veel vreemdelingen. Net als in bij voorbeeld Marseil- le, ook zo'n grote havenstad, neemt in Antwerpen de laatste tijd het rechtsextremisme ver ontrustende vormen aan. In Antwerpen stemt maar liefst één op de vier mensen extreem rechts. Voor ons als acteurs die wonen en werken in Antwer pen, vormt dat besef een van zelfsprekend uitgangspunt bij het maken van theater." De Roovers is opgericht in 1994 en maakte een aantal spraak makende producties, waaron der De Bezetenen (geselecteerd voor het Theaterfestival) en De Rechtvaardigen, naar Camus. Luc Nuyens vormt samen met Sara de Bosschere en Robby Clairen de vaste kern van De Roovers. Hun naam ontlenen ze aan hun allereerste productie: De Roovers van Friedrich Schiller, destijds gespeeld samen met Discorclia. Luc: „De Roovers is een stuk over jonge mensen midden in hun Sturm und Drang-periode. Samen gaan ze de Boheemse bossen in om zich op de maatschappij te beraden. Wij voelen ons verwant met die Roovers. Al zijn wij natuurlijk in de allereerste plaats toneel spelers; we doen geen politieke statements. In onze speelstijl en in de keuze voor stukken probe ren wij het persoonlijke te ver binden met de politiek." GPD Venetië, naar 'Olhello' en 'De Koop man van Venetië' van William Sha kespeare, door De Roovers is vrijdag 12 december te zien in 't Beest in Goes (20.30 uur). (Advertentie) Vanavond je schoen gezet morgen al op ZeelandNet Twee ton voor Zeeuws Museum volstrekt onvoldoende voor afdoende bestrijding door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - De tweehonderddui zend gulden die de provincie heeft toege zegd aan het Zeeuws Museum om de col lectie te ontdoen van ongedierte is volstrekt ontoereikend. Het budget is niet eens voldoende voor een tijdelijke oplossing van de problemen, laat staan voor de structurele aanpak die de provin cie voor ogen beeft. Daarbij blijkt het probleem groter dan aanvankelijk ge dacht, want onlangs is ook de bonte knaagkever aangetroffen in de depots, iets wat niet bekend was toen twee ton voor de bestrijding van ongedierte werd uitgetrokken. Conservator drs. H. R S. M. van den Donk: „Op deze ma nier wordt het geld in een bodemloze put gegooid." Toen het Zeeuws Museum in 1972 zijn in trek nam in het Abdijcomplex in Middel burg, is verzuimd geschikte depots in te richten. De diverse opslagruimten be vatten te veel spullen en voldoen niet aan elementaire museale eisen als klimaat beheersing. -Daarbij komt dat het hout van de Abdijzolders, mede door de tallo ze gaten en kieren, allerlei ongedierte aantrekt. Sinds september 1996 is de situatie alar merend. Het depot waar de natuurhisto rische collectie is opgeborgen, kampt met een schimmelexplosie, in het textiel- depot huizen mot en museumkever en de vijf jaar geleden van houtworm ontdane meubelcollectie wordt bedreigd door de bonte knaagkever die onlangs in de bal ken van de Abdijzolder is ontdekt. Voor lopig lijken de problemen zich te beper ken tot de depots, maar Van den Donk maakt zich zorgen over de museumzalen. Ze betwijfelt of de bonte knaagkever niet is doorgedrongen in de folklorezaal en weet dat er problemen zijn met de VOC- en textielopstellingen. Een van de depots, een onverwarmde en tochtige loods in Middelburg, is inmid dels leeggehaald; de overige depots van het Zeeuws Museum gelden als besmet gebied. Van den Donk-,We hebben onder meer een bruikleenstop ingesteld. Er- mag geen voorwerp meer van en naar het depot. De omstandigheden voor hout worm, kevers en ander ongedierte zijn hier ideaal. In feite helpen alleen preven tieve maatregelen, net als bij een aids- epidemie. Zit er houtworm in een van de meubels, dan moet je alle meubels gas sen." Nadat externe experts rapport hadden uitgebracht, heeft het museum in febru ari bij het provinciebestuur om hulp aan geklopt. Zeer onlangs zegde dat het Zeeuws Museum twee ton toe voor een schoonmaakoperatie. Een subsidie voor- het aanstellen van een depotbeheerder werd afgewezen. Maar juist de invulling van die functie is cruciaal, aldus Van den Donk. „Je kunt alleen schoonmaken en ontsmetten als dat wordt begeleid door een depotbeheerder. Zonder iemand die aanwezig is bij alles wat in een depot ge- Meubelcollectie van Zeeuws Museum opgestapeld tot aan de balken waarin de bonte knaagkever is aangetroffen. foto Dirk-Jan Gjeltema beurt, slaat een besmetting zo over. Iede re bezoeker van het depot, ook ingehuur de krachten, moet worden begeleid. De depotbeheerder is iemand die de collec tie bewaakt en controleert." Grote dozen Een probleem is bovendien dat de gerei nigde collectie weer teruggeplaatst wordt in depotruimtes die niet voldoen. Van den Donk: „De ruimte blijft een ge vaar voor de collectie." Het plan om het ongedierte te bestrijden voorziet in de bouw van grote dozen waarin de schone voorwerpen worden opgeborgen, maar- dat is geen structurele oplossing, aldus Van den Donk. Over drie jaar krijgt het Zeeuws Museum namelijk de beschik king over de depots van het huidige Rijksarchief. Er is een flinke investering nodig om die geschikt te maken voor een museumcollectie. En dan moeten alsnog de daken van de huidige depotruimtes worden gerestaureerd, omdat daar pre- sentatieruimten zijn gepland. Op de allernoodzakelijkste maatregelen na heeft het Zeeuws Museum tot op he den nauwelijks iets aan de ongediertebe- strijding kunnen doen. omdat het pro- vinciegeld op zich laat wachten. Zelfs na de formele toezegging heeft Van den Donk geen voorschot kunnen loskrijgen. „Vorig jaar september kwam de eerste calamiteit aan het licht. Na onderzoek hebben we ons in februari tot de provin cie gewend. Nu wachten we nog. In de tussentijd is de situatie alleen maar erger- geworden." Overigens vreest Van den Donk dat het rendement van het geld uit eindelijk gering was geweest als het was ingezet. „Omdat waarborgen ontbreken die horen bij een structurele oplossing." Cultuurnota Volgens de binnenkort vast te stellen cul tuurnota van de provincie moet het Zeeuws Museum binnen de huidige for matie en begroting zelf voor een structu rele oplossing zorgen. Het Beleidsplan 1997-2001 van het Zeeuws Museum stelt echter: „De bewaaromstandigheden zijn alarmerend. Uit een landelijke vergelij king met andere provinciale musea blijkt dat het Zeeuws Museum er qua budget ten, personeelsbezetting en voorzienin gen schrijnend uit springt. De achter stand kan alleen ingelopen wanneer de formatie versterkt wordt." Volgens gedeputeerde drs. G. L. C. M. de Kok heeft het Zeeuws Museum zelf aan gegeven dat twee ton genoeg is voor de schoonmaakoperatie. Hij weigert extra geld uit te trekken voor een depotbeheer der. „Daarvoor moet het Zeeuws Muse um zelf ruimte vrijmaken. Dat is een kwestie van prioriteiten. Ik realiseer me dat dan andere taken blijven liggen." Dat de ongediertebestrijding nog niet is aan gepakt, betitelt De Kok als 'onnodige te rughoudendheid'. „Van het voorjaar hebben we al gezegd: neem de maatrege len die nodig zijn om erger te voorkomen. En die vraag om een voorschot ken ik niet." de provider die meer doet! telefoon: 0113-377770

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 24