Een huisarts is geen supermarkt PZC Boutens-catalogus meer dan waslijst Scherper toezicht op inhoud bajeskrant Echt multicultureel is in Moluks theater nog een ver begrip Expositie in Zeeuwse Bibliotheek De vermomming is onmisbaar om leven dragelijk te maken zeeland 14 Dokters voelen weinig voor avondspreekuur Provincie vraagt Kamer houden varkens aan binden aan eigen grond geslaagd kunst cultuur zaterdag 22 november 1997 foto's Lex de Meester door Willem van Dam VLISSINGEN - De huisarts heeft het al zo druk en nu zou hij óók in de avonduren nog eens een spreekuur moeten houden? Een onderzoek van de Consumentenbond wees uit dat de meeste patiënten tevre den zijn over hun huisarts. Een kwart van hen heeft echter be hoefte aan een avondspreek uur. ,,Als de patiënt zich daar voor uitspreekt, wie zijn wij dan om te zeggen dat het geen goed idee is", reageert beleids medewerkster Y. van Nieuw- burg van het Zeeuws Patiën ten/Consumenten Platform (het Klaverblad). Voorzitter P. F. de Doelder van de Districts Huisartsen Vereniging (DHV) moet er niet aan denken. „Wij zijn Albert Heijn niet." Van Nieuivburg: „Het is wel grappig. Een paar jaar geleden hebben wij in Zeeland een ver gelijkbaar onderzoek gehou den. De uitkomsten van de enquête van de Consumenten bond komen ons bekend voor. Wij hebben destijds alleen die avondspreekuren niet meege- 'nomen. Maar als de patiënt zo iets wil, lijkt het ons een goed idee. Voor scholieren zou het een uitkomst kunnen zijn. Voor werknemers ook. Als zij 's avonds bij de huisarts terecht kunnen, hoeven ze overdag niet van school of werk te ver zuimen. Veel winkels zijn ten slotte ook tot 's avonds acht uur open omdat dat praktisch is voor de consument. Waarom de huisarts dan niet? Aan de ande re kant: je hoort vaak dat huis artsen overbelast zijn. Als ze ook nog 's avonds spreekuren moeten draaien., kan dat ten koste van de kwaliteit van de huisartsenzorg gaan." A P. van der Vlugt, huisarts in Wolphaartsdijk (hij beëindigt binnenkort zijnpraktijk, onder meer vanwege de te hoge werk druk): „Ik houd elke week al een avondspreekuur voor men sen die overdag écht niet kun nen komen. Je moet daar wel heel selectiefin zijn; je moet het de patiënten ook weer niet te makkelijk maken. Bijvoor beeld een moeder die thuis een baby heeft en he ver 's avonds dan overdag komt omdat ze dan geen oppas hoeft te betalen - daar is zo'nj spreekuur niet voor bedoeld." Directeur personeelszaken F. A C. Steutel van de Konink lijke Schelde Groep (2500 werknemers) te Vlissingen: „Op zich is het niet zo'n slecht idee. Met zo'n avondspreekuur kan worden voorkomen dat werknemers een paar uur ver stek moeten laten gaan voor een huisartsenbezoek. Ik heb geen cijfers bij de hand, maar ik denk dat de uitval aan uren wegens een bezoek aan de dok ter bij ons wel meevalt. Het is bij ons in elk geval geen op zienbarend punt van discussie. Dat neemt niet weg dat de in stelling van avondspreekuren een bijdrage kan leveren aan het terugdringen van het ar beidsverzuim." H. Hammer, huisarts in Ter- neuzen: „Ik zie de noodzaak er niet zo vanin. In ernstige situa ties kunnen patiënten altij d bij mij of een waarnemer terecht. En om zo'n avondspreekuur in te stellen voor zaken met een minder acuut karakter - een bloeddrukcontrole steekt niet op een dag - daar hoef ik mijn avond niet aan op te offeren. Iedereen heeft recht op zijn ei gen werktijden. Een huisarts ook." Plaatsvervangend rector M. Roks van de Regionale Scho lengemeenschap Professor Zeeman (800 leerlingen) in Zie- rïkzee: „Natuurlijk komt het wel eens voor dat leerlingen 's morgens een uurtje te laat ko men omdat ze naar de dokter moesten. Maar in de praktijk valt het nogal mee; wij ervaren het tenminste niet als een groot probleem. Ik durf geen percen tages noemen, maar we hebben het echt over minimale aantal len." P. F. de Doelder, huisarts in Middelburg en voorzitter van de Districts Huisartsen Vereni ging Zeeland: „Ook toevallig. Ik zat tiet op mijn fiets te den ken: wat zal ik nou eens zeggen als iemand mij vraagt wat ik ervan vind." En? „In spoedgevallen kan ie dereen altijd bij een huisarts terecht. Is het geen spoedgeval: blijf dan 's avonds lekker naar Goede Tijden Slechte Tijden kijken in plaats van naar de dokter te gaan. Als je ziek bent moet je gewoon je best doen om weer beter te worden. En dat betekent ook dat je op de gewo ne tijden naar een huisarts moet." door Jacques Cats MIDDELBURG - Commotie over de inhoud van een vorige bajeskrant heeft ertoe geleid dat een nieuw nummer van het gedetineerdenblad in de Mid delburgse penitentiaire inrich ting Torentijd enige tijd op zich heeft laten wachten. Gevangen bewaarders hadden zich ernstig gestoord aan een aantal in de bajeskrant opgenomen mop pen. Zij voelden zich daardoor persoonlijk aangevallen. Tijdens een overleg tussen directie, personeelsvertegen woordiging en gedetineerden commissie is duidelijk gewor den dat de redactie van het blad niet bewust op het kwetsen van privépersonen heeft aange stuurd. De trammelant heeft wel aanleiding gegeven tot het uitbreiden van het censurerend toezicht met een afdelingshoofd dat beter kan inschatten in hoe verre er in de bijdragen aan de bajeskrant te veel 'op de man wordt gespeeld'. Algemene mopjes mogen nog wel, zo blijkt uit het laatste nummer. Daarin wordt de klacht geuit dat bij steeds meer gedetineerden de wijsvinger in het midden zit. Afspraak is dat zonder nadruk kelijke toestemming van de per sonen zelf geen achternamen van gedetineerden in de krant worden opgenomen. Het blad wordt ook buiten de inrichting gelezen. Zo zou men te weten kunnen komen wie er tij delijk in Torentij d verblij ft Verscherping De verscherping van het toe zicht op de inhoud van het blad hoeft er volgens woordvoerder Peter Baijens niet toe te leiden dat de gedetineerden in hun me ningsuiting worden beknot. Al gemene reacties op situaties binnen de muren van het gevang blijven welkom. Het blad draagt volgens Baijens bij tot de handhaving van de orde en rust in de inrichting. De artikelen en berichten vormen een uitlaat klep voor ongenoegen en frus tratie over de gang van zaken binnen het huis van bewaring. De bajeskrant moet het in het vervolg stellen zonder Sjef Faas. Deze wegens drugssmok kel opgesloten Temeuzenaar schreef geruime tijd bijna het hele blad vol. Hoewel het aantal bajesbewoners hetzelfde is ge bleven steeg de oplage onder zijn redacteurschap als gevolg van een toenemend aantal le zers van 'buiten' met 30 procent Namens het huis van bewaring wordt Faas in het laatste num mer hartelijk uitgeluid. Hij komt dezer dagen op vrije voe ten. Of zoals Baijens in het krantje formuleert: Sjef ver trekt binnenkort naar een ander logement dat niet onder ons be heer valt'. door A. J. Snel MIDDELBURG - Het dagelijk bestuur van de provincie dringt er bij de Tweede Kamer op aan al bij de vaststelling van de Hes- tructureringswet voor de Var kenshouderij te regelen dat in niet-concentratiegebieden zo als Zeeland veehouderij alleen wordt toegelaten op basis van grondgebondenheid. In het streekplan Zeeland zijn al bepalingen opgenomen om op de korte termijn vestiging van grootschalige varkenshouderij en te beperken. Op langere ter mijn kan daarvan alleen sprake zijn als landelijk beleid van toe passing wordt. Daartoe kan volgens Gedepu teerde Staten van Zeeland de Herstructureringswet dienen. Veehouderij zou als grondge bonden moeten worden be schouwd als mest op eigen grond kan worden afgezet of als dat kan worden gedaan via langdurige mestafzetcontrac- ten in de eigen regio. Raymond Hokken uit Vlissingen is met het proefschrift 'Aortic root replacement with a pulmonary autograft' gepromo veerd aan de medische faculteit van de Erasmus Universiteit in Rotterdam. MIDDELBURG, Stadsschouwburg 'Om het meer gelopen', co-productie van de theatergroepen Delta en Ku- bur, met Herman Bolten, Zazila Hamzah, Dindon WS e.a. Vormge ving van Han van Dien, muziek van Rudy Tuhusula. Regie Cox Habbe- door Willem Nijssen Steeds als mijn collega's van de grote kranten een reisje naar bijvoorbeeld een Russisch theaterfestival mogen maken, ben ik jaloers. Niet vanwege de reis; die dagen zijn toch overvol. De treinen ook, en van hotelka mers verwacht ik niet veel. Jaloers, omdat ze dan altijd melden dat ze prachtige voor stellingen hebben gezien ón danks het f ei t dat ze de tekst niet konden verstaan. Dat zou ik ook wel willen kunnen. Als er in een toneelstuk gesproken wordt, dan lijkt het mij altijd weer dat die tekst nodig is. En als ik hem dan niet kan verstaan, voel ik me zo gehandicapt dat niets dat nog goed kan maken. Een lange terzijde-inleiding bij Om het meer gelopen. Multicul tureel totaaltheater belooft de brochure, en daar wil ik graag getuige van zijn. Ik was er niet op voorbereid dat een gedeelte van de tekst in het Moluks wordt gesproken. Totaaltheater - en dat is deze voorstelling wel enigszins - zou dat misschien goed moeten kunnen maken. Maar hoewel ik de grote lijn van het verhaal kan volgen - er wordt' kennelijk ook wel eens wat vertaald - ontstaat ook nu het gevoel een handicap te heb ben. Heb ik wel alles begrepen? Er wordt gelachen om rappe uitbarstingen in het Moluks; mij ontgaat de clou. Is dat dan nog multicultureel te noemen? Of ben ik op zo'n moment a-cultu- reel? In Om het meer gelopen draait het om de liefde tussen een Hol landse man (Peer) en een Indo nesische vrouw (Rosa). Peer komt naar Jakarta om zijn oude (jeugd)vriend Bayoeng op te zoeken en wordt daar verliefd op zijn zus Rosa. Zij staat op het punt te trouwen met Mangoen, maar vindt hem kennelijk zo interessant dat ze begint te twijfelen. Dat roept spanningen op tussen twee cul turen, die anders omgaan met begeerte, trouw, familieband en gezag. Een spanning die ook ontstaat binnen wat ooit een vriendschap was, tussen Peer en Daarnaast schijnt het verhaal ook te draaien om een spanning tussen twee theaterculturen. Voor deze productie heeft thea tergroep Delta samengewerkt met twee acteurs van de Indone sische theatergroep Kubur. Dat is een groep die zich specia liseert in expressief theater, waarin beweging en improvisa tie een belangrijke rol spelen. Dat vinden we bijvoorbeeld te rug in een paar mooie dansen. In de bijna bezwerend en herhaal delijk uitgesproken zinsnede: 'Er is niets. Maar er is een ver haal.' En in, al dan niet als zodanig in gestudeerde, momenten waarop binnen het spel ook óver dat spel wordt gediscussieerd. („Waar om zeg je dat nou?" - „Dat staat in mijn tekst." - „Ja, ho, wacht even, dan wil ik toch..." enzo voorts.) Noch het ene, noch het andere verhaal krijgt me in zijn ban. Ik ervaar geen 'dramatische' bot sing van culturen. Hoogstens twee vergissingen van culturen, aan elke kant één. Geen dramatische vergissingen in ieder geval, zodat de span ningsboog niet hoog oploopt en dus ook niet ver reikt. Ele menten van totaaltheater - dans, muziek - kunnen dat niet wezenlijk veranderen. En on dertussen knaagt dat gevoel van iets te missen aan die Molukse teksten. Uit besprekingen van eerder werk van theatergroep Delta (inmiddels bijna 15 jaar actief) blijkt dat hun werk aanslaat bij de doelgroep, dat het een rol speelt in de discussie over de er varingen en de problemen van eerste, tweede en latere genera ties van Molukkers. Dat is een zinnige functie van toneel, en een die ik in dit geval niet kan beoordelen. Wat ik, louter afgaande op mezelf, wél kan beoordelen, is dat het nog niet zo eenvoudig is om werke lijk multicultureel bezig te zijn. Niet in de steden, de dorpen, de wijken, de centra. En ook niet op het toneel. door Ernst Jan Bozendaal MIDDELBURG - De dichter R C. Boutens (Middelburg 1870 - Den Haag 1943) hield er elitaire denkbeelden op na. Hij voelde zich verheven boven het alledaagse en beschouwde dichters als uitverkorenen die hun poëzie schreven voor een select publiek. Vandaar dat zijn bundels vaak in kleine, bi bliofiele oplagen verschenen. Met de schenking, vorig jaar, van een groot aantal boeken uit die nalatenschap van de dichter beschikt de Zeeuwse Bibliotheek over de grootste Böutens-collectie van Neder land. De vrijdag verschenen catalogus daarvan doet in vorm en inhoud alle recht aan de bijzondere boeken die erin staan beschreven. De ruim tweehonderd bladzij- den tellende, catalogus, ver schenen in een oplage van driehonderd exemplaren, be vat in afzonderlijke hoofd stukken een overzicht van de in de Zeeuwse Bibliotheek aanwezige, handschriften van Boutens, zijn oorspronkelijke werk, vertalingen van zijn hand, bloemlezingen waarin hij is opgenomen, vertalingen van zijn werk, zijn op muziek gezette poëzie, varia, boeken uit zijn bibliotheek en een op somming van boeken en arti kelen over zijn literatuur. Toch is deze catalogus meer dan een waslijst. Bladeren Natuurlijk-is het geen werk om van begin tot eind te lezen, maar wie eenmaal begint te bladeren raakt gaandeweg toch zeer geboeid. Uit de be schrijving van Boutens' oor spronkelijke werk dringt zich bijvoorbeeld een haarscherp beeld op van de snobistische boekenliefhebber die hij moet zijn geweest. Zijn bundels werden vaak in oplagen van een tiental exemplaren ge drukt, op bijzondere papier soorten, soms zelfs per exem plaar verschillend. Tegenwoordig Wordt het boek Naenia, waarvan twaalf - of misschien dertien - exempla ren verschenen, beschouwd als het zeldzaamste boekuit de moderne Nederlandse letter kunde. En wat te denken van het exemplaar van Beatrijs dat de Zeeuwse Bibliotheek in bruikleen kreeg aangeboden nadat vorig jaar bekend werd dat de boeken uit de: nalaten schap naar Middelburg gin gen? Het is een uniek exem plaar in perkamenten band op geschept Hollands papier met prachtige decoraties van G. W. J. Bruins. Over dit exem plaar vermeldt R. M. Rijkse, de samensteller van de catalogus, tal. van wetenswaardigheden die veel zeggen over de unici teit van zo wel het boek als zijn auteur. Uit dé catalogus valt ook te le ren dat componisten Boutens' ppëzie kennelijk graag op mu ziek zetten. Dat is in totaal meer dan zeventig: keer ge- beurd. De Zeeuwse Biblio theek bezit 29 partituren. Ook bleek de dichter zich, anders dan vaak isbeweerd, wel dege lijk te interesseren voor de lite ratuur van: zij n ti j d. Hij bezat niet alleen een ruime collectie met werken van. in- temationaal bekende auteurs,; opdrachten - van onder ande ren Thomas Mann - bewijzen dat hij een aantal van hen ook persoonlijk kende. Leven en werk In een van de drie essays'waar- mee de catalogus opent, laat M. Goud zien hoe aan de hand van de boeken uit Boutens' bi bliotheek, veel valt te zeggen over leven- en werk .van de dichter. Over datleven enwerk schrijft ook B. Peperkamp een uiterst leesbare verhandeling. Hij betoogt, dat Boutens niets moest hebben van het idee dat kunst ook iets voor de massa zou kunnen zijn. Wellicht is dat een van de verklaringen voor het feit dat het werk. van Boutens in de vergetelheid is geraakt. Rijkse haalt de we tenschapper A L. Sötemann aan, die in 1993 schreef: 'In de afgelopen vijfentwintig jaar is de volstrekte stilte gedaald over de eens zo vereerde dich- ter.' Literatuurvorsers die deze. stilte willen doorbreken kun nen hiet om de Boutens-col- lectie van de Zeeuwse Biblio theek héeh. De smaakvol uitgegevencatalogus is de sleutel die hun daartoe tal Van ingangen biedt. De P :C. Boutenscöllectie van de Zeeuwse Bibliotheek te Middel burg, samengesteld en ingeleid door R. M. Rijkse, Uitgeverij 'Schiphouwer en Brinkman, Am sterdam 1997. Geïll. Prijs: f 36,50. Omslagillustratie van de catalogus: portret van P. C. Boutens door J. Franken Pzn. MIDDELBURG - De dichter P.O. Boutens overleed tijdens de Tweede Wereldoorlog in Den Haag. Daardoor ging een van zijn liefste wensen niet in vervulling: begraven te wor den in zijn geboortestad Mid delburg. „Misschien is het een stukje symboliek dat de groot ste collectie van zijnboeken nu wel in Zeeland is terechtgeko men", aldus drs. R. M. Rijkse, conservator oud bezit en bij zondere collecties van de Zeeuwse Bibliotheek, vrijdag middag bij de opening van de tentoonstelling Daar is niet 'een die eenzaam gaat als ik- ...Uit de nalatenschap van P.C. Boutens, Tegel ij kei-tij d werd een e at aio - gus gepresenteerd waarin de ruim 500 exemplaren tellende verzameling staat beschreven. Het eerste exemplaar werd door de Middelburgse Wet houder M. L. Strous (cultuur) aangeboden aan mevrouw J. Adriaanse-de Klerk, een nicht van de dichter, van wie de Zeeuwse Bibliotheek een jaar geleden zo'n honderd boeken uit Boutens' nalatenschap verwierf. Het nieuws daarover deed een. aantal particulieren besluiten bijzondere boeken van Bou tens aan de Zeeuwse Biblio theek in bruikleen te geven, zoals een uniek exemplaar van Beatrijs, Tot en mét 10 januari is het mooiste deel van de Boutens- collectiein de Zeeuwse Biblio theek te bezichtigen. TERNEUZEN, Zuidiandtheater 'De Ideale Echtgenoot' van Oscar Wilde, in een bewerking van Pierre Laville, door het Nieuw Ensemble Raamtheater, regie en vertaling Walther Tillernans. doorTreesvan Herpen Oscar Wilde (1854-1900), de Iers-Britse dichter, roman cier en toneelschrijver, was in zijn tijd beroemd en berucht vanwege zijn levenswijze en zijn spottende pennenvruchten. Na zijn studententijd stortte hij zich in het Londense society-le- ven, dat hij later in zijn theater stukken aan een grondige ana lyse onderwierp. Kunst om de kunst werd zijn principe in zo wel zijn leven als zijn literaire werk. Met humor en scherpzin nigheid nam hij de kleinburger lijkheid van zijn Victoriaanse tijdgenoten genadeloos op de korrel.. InDe Ideale Echtgenoot viert de hypocrisie hoogtij. Angst voor ontdekking van wat verborgen moet blijven is beklemmend voelbaar.Oorspronkelijk is het stuk in vier bedrijven nog langer dan de ruim twee uur die het Raamtheater ervoor uittrekt. Alles draait om een ogenschijn lijk integer politicus die met een corrupt verleden wordt gecon fronteerd, een verrassend he dendaags thema. De publieke vernedering die hem te wachten staat is zo mogelijk een nog gro tere schande dan de ontluiste ring tegenover zijn onkreukba re, nobele en adorerende echtgenote. Zoals steeds in Wil des stukken is ook hier een be duidende rol weggelegd voor .een heuse dandy; iemand wiens leven uitsluitend gericht is op het zalig nietsdoen en het oever loos converseren over niets, wat vooral gestalte krijgt in de dia logen met zijn vader. Voor Oscar Wilde is de vermom ming, de metamorfose, onmis baar om het leven dragelijk te maken en zelf op die manier minder kwetsbaar te worden. Zo draagt ook ieder in deze voorstelling zijn of haar masker. De intrigante, Madame Olivia Cheveley, speelt de wereldwijze vrouw, met daaronder een ge broken hart. De echtgenote van de politicus, Lady Gertrude Chiltern, is zo onkreukbaar op recht, maar totaal afhankelijk van de liefde van haar echtge noot. Sir Robert Chiltem, een toonbeeld van integriteit, blijkt eveneens over een klein hart te beschikken. Zelfs dandy Lord Arthur Goring kiest ondanks zijn pose voor zekerheid. In een decor van traditionele Engelse Chesterfields, pilaren en een bombastisch schilderij, compleet met serviele butlers, worden spitsvondige dialogen uitgewisseld. De veelal kern achtig geformuleerde levens wijsheden zouden met gemak een literaire scheurkalender vullen. Grappig is vooral het soevereine commentaar dat zo wel mannen als vrouwen op el- kaars seksegenoten leveren. „De kracht van de vrouwen ligt erin dat de psychologie er geen vat op heeft." „Mannen kunnen tegen alles, behalve verzoe ning." Dat de hypocrisie eind vorige eeuw nog stevig stand hield blijkt wel uit het happy end dat Oscar Wilde nodig vond voor dit spektakel. De bedrieger bedro gen, eind goed al goed. Jammer dat de enige niet-Vlaamse ac teur, Robert de la Hay.e, behept is met dat nadrukkelijke Neder landse toneeltoontje. De Vla mingen speelden naturel, het geen voor leuke contrasten zorgde wanneer op een keurig uitgesproken Engelse naam een onvervalst Vlaamse uitdruk king volgde. Nog te zien: vandaag (zaterdag) in De Prins van Oranje te Goes. Vroeg werk van Reimond Kimpe onder de hamer MIDDELBURG - Hij heeft me nig schilderij van Reimond Kimpe (1885-1970) verkocht, maarnognooit één uit 1911.Het vroege werk van de Belgische schilder is een van de opval lendste voorwerpen in de vei ling die A I. Verhage dinsdag 25 november houdt in de Stads schouwburg in Middelburg. Tevens wordt werk aangeboden van de schilders Albert Saverijs, L. J. Klein, Frans Hals, E. Ver- boeckhoven, Louis Madiol, J. H. B. Koekkoek en een schil derij dat is toegeschreven aan Joseph Israels. Verder bevat de te veilen collectie antieke meu belen en sieraden. De veiling is dinsdag om 14 uur. Kijkdagen zijn maandag (15-20 uur) en dinsdag (10-11.30 uur).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 56