Apaches dwingen respect af Oefenen met de beste gevechtshelikopter in deze bijlage reportage zaterdag 22 november 1997 Fabrikant: McDonnell Douglas Snelheid: continu 245 km/u maximaal 290 km/u Gewicht: leeg 5571 kg maximaal 7755 kg Vliegbereik: ca. 380 km of 2 uur en 50 minuten Hoogte: maximaal 5000 meter Bewapening: m Hellfire anti-tankraket (maximaal 16 stuks) N.B.: niet alle stinger lucht-luchtraket (maximaal 4 stuks) 9 hnevpp'ih^rt ongeleide raketten worden (maximaal 76 stuks) meegenomen. 30 mm-kanon (max. 1200 patronen) Zonder dat we er veel van merken, scheren er al een tijdje Apaches over ons land. Zwarte monsters met een onvoorstelbare vuurkracht. Voor het eerst liet de Koninklijke Luchtmacht toe dat werd meegevlogen in 's werelds meest geavanceerde gevechtshelikopter. Een verslag uit de cockpit van de AH-64 Apache. HELLFIRE-RAKET Gewicht: ca. 45 kg geleide-systeem fotografie René 1990 met de eerste Amerikaanse Apache eenheid naar de Golf gestuurd. Het was dat Nederland zo vroeg nog geen toestem ming had gegeven, anders had ook hij een ï-72-tank op zijn conto kunnen schrijven. „Onze Nederlandse Apache-vliegers zijn opgeleid in Fort Rucker, Alabama en daarna in Fort Hood, een immens com plex in Texas waar 43.000 militairen zit ten", zegt Gerdsen. „Daar is werkelijk al les voor een perfecte opleiding aanwezig en waarom zouden wij dan opnieuw het wiel willen uitvinden? De meesten kwa men als volkomen 'leken' in Amerika aan en je zag de Amerikanen denken 'als dat maar goed gaat'. Maar onze eenheid slaagde >vel als één van de beste uit de ge schiedenis van Fort Hood. Van de tien Hellfires die we in Texas afvuurden, raak ten er tien hun doel. De opleiding zit er nu op en sinds september zijn we operatio neel inzetbaar". Dolblij Pablo van de Ven was één van de Neder landse vliegers die de Amerikanen ver steld deden staan. Hij begeleidt ons voor dat de aanvalsactie op de Friezen kan beginnen over de basis naar de genees kundige dienst voor de keuring. Stel je voor dat een persmuskiet in een Apache een of andere aanval krijgt. 'OK', luidt het vonnis. 'Een goede vlucht'. Als we onze vliegerspakken hebben aan getrokken en op weg gaan naar het squa drongebouw voor een spoedcursus op de simulator, zegt de 26-jarige luitenant: „Ik ben echt met mijn neus in de boter geval len. Ik ben echt niet zo lang, maar mijn ruggengraat is wel twee centimeter te lang voor een T-37 trainingstoestel. En dus werd ik afgekeurd voor de F-16. Na een paar jaar gevlogen te hebben op de Alouette, kon ik naar de Apache. En daar ben ik dolblij om. Nu wil ik niet eens meer naar de F-l 6 's.Hij zit nu nog achterin de Apache als vlieger, maar hoopt over enige tijd de grote overstap te kunnen maken naar de 'frontseat'. Daar zit immers de boordcommandant en schutter. ,Snel erin, snel eruit"is het credo voor de missie van vandaag. „We vallen 's mid dags aan en dat verwacht de tegenstander niet. Het gaat om de verrassing. De 'vijan delijke' artillerie staat gericht op het zuidwesten en we vallen ze dan ook in de rug aan", zegt kapitein Onno Eichels- heim. Hij is de missieleider van vandaag en geeft de laatste briefing. Stafkaarten op de muur. In plaats van het traditionele Groenland of Roodland, zijn nu de Frie zen eens de tegenstander. Het is maar een oefenscehario, stelt majoor Gerdsen ons gerust. Op het beton draaien de Apaches warm en worden de laatste controles uitgevoerd. Helm op, riemen vast, handschoenen aan en duim omhoog. Majoor Gerdsen laat het boordkanon meedraaien met zijn hoofd. De missie kan beginnen. De Apache taxiet langzaam weg en met de neus naar bene den duwt majoor Wido Gerdsen de ruim zeven ton zware oorlogsmachine de lucht in. Hadden de Friezen zichmaarnooit on afhankelijk verklaard. „Een fucking-goed apparaat hè?", con stateert squadroncommandant luite nant-kolonel Theo t.en Haaf bij terug komst droog. „Tijdens jullie missie werd trouwens meteen gebeld dat er een paar paarden op hol waren geslagen toen jullie overkwamen. We hebben toen meteen de route veranderd. Kijk, het is onzin om te zeggen dat we met de Apaches nooit voor overlast zullen zorgen. Het zijn nu een maal zware helikopters, maar we houden altijd rekening met onze omgeving. Van avond ga ik bijvoorbeeld met drie Apa ches op verkenning in Noord-Limburg. Toen we de route nog eens goed doorna men, bleek dat we toch wel heel dicht in de buurt van een gevangenis zouden komen. Gezien de recente problemen met heli kopters bij gevangenissen besloten we de route te verleggen Marlijn Delaere Helikopter kan onzichtbare doelen aanvallen. Lasergeleide Helllire- raket zoekt zelf weg naar tanks nadat deze zijn 'aangestraald' me! een laser door tweede helikopter en/of grondtroepen. We jagen in formatie over weilanden, kanalen, snelwegen en nieuwbouw naar 'opstandige Friezen' die volgens het oefeningsscenario ergens in het noorden van de Veluwe hun artillerie en tanks heb ben opgesteld. We moeten opschieten. De Friezen hebben inmiddels steun gekregen van de Groningers en Drenten en staan op het punt door te breken naar Utrecht. On ze Apaches moeten hun strategische re serve de genadeklap toebrengen. Het zicht is voortreffelijk vandaag, wat overigens een tactisch nadeel is want een Apache wil niet worden gezien. Sluipen en verrassen, daar gaat het om. Maar de zon staat gelukkig in onze rug en op vele kilometers afstand heeft geen Fries ons in de gaten. Totdat een van onze Hellfire-ra- ketten inslaat in zijn T-72-tank natuur lijk, maar dan is het al te laat. De drie Apache-gevechtshelikopters van de Redskins praten niet met elkaar. We oe fenen immers een 'deep strike'-missie en dan wil je niet gepeild worden door de vij and. Ter hoogte van het schietterrein De Harskamp razen we over de 'eigen troe pen' en zakken zo laag mogelijk om niet ontdekt te worden door de vijandelijke radar. Het lijkt wel alsof onze Apache aan de herfstige boomtoppen is vastgeplakt. „Wat een prachtig land toch hè", kraakt het vrolijk door de intercom van het toe stel. En dat terwijl we met het zweet op T uitenant Gea van Meurs is 2 7 en J_Jéén van de twee vrouwelijke Apache-vliegers bij het squadron. Vandaag vliegt ze niet mee, want ze heeft dienst in de 'OPS-room', het commando- en communicatiecen trum van het 301 squadron. „De Alouette waarop ik vloog zou ver dwijnen, en op een enquête-formu lier mocht ik invullen wat ik wilde. Voor mij was er maar één kandi daat: de Apache. Dat wilde ik. Tsja, waarom de Apache? Het is de uitda ging. Een Apache vliegen is com pleetanders dan het vliegen van een transportheli. En de vrijheid overal te kunpen landen waar je wilt. Je hebt geen vliegveld nodig." Had Nederland 's werelds eerste operationele vrouwelijke Fr 16 vlie ger, ook in helikopterland loopt de luchtmacht voorop. Amerika, met zijn achthonderd Apaches, heeft slechts enkele Apache-vliegers van het vrouwelijk geslacht. Gea van Meurs vindt het overigens helemaal niet bijzonder dat ze als vrouw in een Apache vliegt. „Voor mij is er geen pikorde", zegt ze. „We zijn al lemaal vliegers." het voorhoofd de TADS-doelaanwijzer bestuderen en het diepste wezen van de FLIR-infraroodsensor proberen te door gronden. Terwijl de AH-64 Apache van kapitein Peter Grijspaardt voor de boomtoppen naar links afzwaait om vanaf een be schutte positie de vijandelijke artillerie uit te schakelen, draaien wij en het toestel van kapitein Onno Eichelsheim naar rechts. De opdracht is simpel: van de 35 vijandelijke tanks moeten wij minstens de helft uitschakelen. Majoor-vlieger Wi do Gerdsen manoeuvreert onze Apache behendig tegen de bosrand. Beneden ons staren 'verbijsterde wandelaars de ver vaarlijke heli aan. Je beleeft nog eens wat in de bossen rond'Epe. We zijn op 'battle position' en klaar om de vijandelijke tanks op het oefenterrein van de Olde- broeksche Heide onder vuur te nemen. Kudde bizons De Apache schiet omhoog en we kijken uit over het gebied waar de vijandelijke tanks zich als een kudde niets vermoeden de bizons ophouden. „Nu is het aan jou", zegt majoor Gerdsen over de intercom. In het achteruitkijkspiegeltje glinstert zijn zwarte helm. Wat met het blote oog niet te zien is, moet ik in de 'frontseat' van de Apache op mijn computerschermpje to veren. Ik zet de infraroodkijker aan en kijk in een groene beeldbuis kilometers ver weg. Gerdsen houdt de Apache stil zo dat ik de camera's in de neus van de heli kopter kan laten zoeken naar de vijande lijke tanks. Opeens ontwaren we op zo'n zes kilometer afstand witte stippen. De stukken staal stralen zoveel warmte uit dat de infraroodkijker ze ontdekt. „Het is net alsof er een video-opname uit de Golfoorlog wordt afgespeeld, vind je niet?", klinkt hét over de intercom. Ik zet de FLIR-infraroodkijker op daglicht-tv, pak de joystick en zoem de tv-camera (of ficieel TADS, target acquisition/designa tion sight) in op de tank. Nu gewoon even het vierkantje op de reeds vele malen doorzeefde tank Toeken' en weg is de Hel- lfire-raketVandaag hebben we de Hellfi res weliswaar thuis gelaten, maar bij een echte lancering gaat deze raket (waarvan de Apache er zestien kan meevoeren) in het spoor van een door de Apache verzon den laserstraal op zijn doel af. Geen ont komen aan. Als wij het wapentuig van de Friezen niet hebben vernietigd, dan hebben de twee andere Apaches dat toch zeker gedaan. Video-opnames moeten dat bij de 'de- briefing' uitwijzen. De trainingsmissie is ten einde. Majoor Gerdsen draait de Apache weg. De rust kan terugkeren in de Epese bossen. In formatie jagen we terug naar de basis Coyote, voor de meesten onder ons beter bekend als de vliegbasis Gilze-Rijen, thuisbasis van het 301 squadron Redskins. Nachtmerrie „Ja, de Apache kun je wel de nachtmerrie van de cavalerist noemen. Stel je voor: het is nacht. Je ziet niéts, jé hoort niets maar ze zijn er wel. Doodeng, want je weet dat zij je met hun infraroodkijker wél zien. Dat geeft een flinke kriebel op de rug", lacht kolonel Dick Bos, commandant van de basis Gilze-Rijen én tevens baas van de tactische helikoptergroep. „Wij dwingen met de Apache respect af, alleen al door de aanwezigheid. Ze wor den niet voor niets in Bosnië ingezet. Sommigen vinden de Apache lelijk, maar wie heeft ooit gezegd dat een gevechtshe likopter mooi moet zijn? Hij moet kunnen aanvallen, verkennen en beveiligen. Hij moet al met al kracht hebben, en dat heeft de Apache. Om een voorbeeld te geven: je hebt maar vier Apaches nodig om een heel tankbataljon uit te schakelen", legt ma joor Wido Gerdsen uit. „Hare Majesteit had ons geen mooier cadeau kunnen ge ven", zegt het hoofd operatiën van het squadron die, als hij destijds niet de bon van Defensie uit de KRO-Microgids had ingevuld, nu waarschijnlijk voor de klas had gestaan als leraar biologie en schei kunde. De Apache kan overal en altijd vernieti gend uithalen, maar het liefst doet hij dat toch 's nachts. „We own the night", zegt majoor Gerdsen. „Hoe donkerder hoe be ter, dus zo min mogelijk maan." Wat een Apache dan teweeg kan brengen, bleek wel in de nacht van 17 januari 1991. Twee Apache-teams van Task Force Normandy vlogen in het pikkedonker diep Irak in om Iraakse radarstations te vernietigen, zo dat de eerste geallieerde jachtbommen werpers ongestoord op weg konden naar Bagdad. De Irakezen roken onraad en hulden zich in het donker, maar de infra- roodkij kers toverden een kraakhelder beeld op de computerschermpjes van de Apaches. Vier;mïnutènlang was het prijs schieten met meer dan dertig Hellfire-ra- ketten en tientallen 70mm-raketten. De nacht stond in brand en de Golfoorlog was begonnen. Driekleur In een hangar op het immense complex van Gilze-Rijen staan nu twaalf van de Amerikaanse landmacht geleende AH- 64A Apaches. Geleend, maar wel uitge dost met de vaderlandse driekleur en vol ledig inzetbaar als Den Haag mocht be slissen om Apaches naar Bosnië te sturen. Te beginnen in 1999 maken de Apaches van het oudere A-type plaats voor de nieuwste en hypermoderne D's, waarvan Nederland er in 1995 dertig kocht voor een vriendenprijsje van 1,3 miljard gul den. De 24 Nederlandse Apache-vliegers zijn eigenlijk militaire pioniers. De Konink lijke Luchtmacht vloog wel met de ver trouwde Alouettes en Bölkows, maar de gevechtshelikopter is natuurlijk een aparte klasse. Vandaar dat iedereen bij het squadron in Gilze-Rijen dolblij is dat Defensie twee jaar geleden koos voor de Amerikaanse Apache en niet voor de Frans/Duitse Tigre gevechtshelikopter. Niet omdat de Tigre een inferieur toestel zou zijn, maar omdat Nederland met de Apache gewoon bij de Amerikanen ach terop kon springen. Die hebben meer dan achthonderd Apaches in dienst, de Fran sen en Duitsers niet één Tigre. Tel uit je winst. Maj oor Wido Gerdsen weet als geen ander hoe het is om in de Verenigde Staten opge leid te worden tot Apache-vlieger. Nog voordat de Nederlandse luchtmacht de Apache kocht, was Gerdsen van 1990 tot 1993 bij Uncle Sam ondergebracht als Apache-vlieger en -instructeur. En het had weinig gescheeld of hij was na de Iraakse inname van Koeweit in augustus 2 motoren van General Electric (1685 pk per motor) Hellfire- raketten Fotorubriek: herfstkleuren Pietje de Leugenaar leefde in Oosterdonk Politici vertellen hoe ze hun pubers aanpakken Zeeuwen moeten nadenken over hun omgeving Wonen op de uitvliegroute van Schiphol Opzij krijgt steeds meer mannelijke lezers Oud-NSB'ster (107) wordt met de nek aangekeken Mariniers lieten Indonesische krijgsgevangenen creperen infrarooden laserwapen- richtsysleem

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 23