Slachtofferhulp heeft het druk
Toernstentram als wapen tegen files
PZC
Een boek vol Zeeuwse vogels
zeeland zaterdag 22 november 1997 sbw 19
lezers schrijven
Meer vragen om hulp na verkeersongevallen en geweldsmisdrijven
Akkoord voor
droge voeten in
West-Brabant
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche
nen berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd beloopt uiter
lijk 7 dagen.
Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden
niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re
dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge
weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd.
Bosnië
Afgelopen zomer heb ik, enkel
gewapend met rugzak en foto
toestel, door de afwezigheid van
openbaar vervoer, gewandeld
en gelift in de republiek Srpska.
Mijn onthechte vriend Rasim
had ik beloofd zijn huis in Bile-
ca, dat hij in 1992 overhaast
moest ontvluchten omdat hij en
zijn familie ineens van een ver
keerd soort bleken te zijn, te fo
tograferen. Ook zouden, indien
mogelijk, persoonlijke bezittin
gen mee worden teruggenomen.
Het aardige van wandelen en
liften in een vreemd land is dat
je vanzelf, door dorst of moe
heid, mensen ontmoet. Vriende
lijk zeiden ze gedag en deden
wat ik hen vroeg. „Voor hetzelf
de geld rippen ze je hele lijf
open", zegt beroepsmilitair
voor bepaalde tijd Van Dam in
zijn dagboek (PZC. 16-11). ,,Je
mag geen enkel contact met de
bevolking hebben" (daarom?).
Het zijn deze, kennelijk van bo
ven opgelegde Karremaniaanse
vooroordelen, zo heeft Srebre
nica ons pijnlijk maar duidelijk
geleerd, die beschermers mede
plichtig maken aan volkeren
moord.
NAVO
PZC 17-11: Hongaren zeggen
volmondig ja tegen de NAVO.
Ruim 80% van de ruim 60% op
gekomen kiezers stemmen voor
het NAVO-lidmaatschap, meer
dan 50% van de bevolking dus.
Voor de kosten zijn ze niet be
nauwd. Kosten volgens Ameri
kaanse schatting ±30 miljard
dollar, waarvan dan een derde
voor rekening zou komen van
Hongarije, Polen en Tsjechië.
Tien miljard dollar voor drie
straatarme landen, die dan met
zijn drieën zo'n 19 miljard gul
den moeten ophoesten. Dat geld
is dan niet ter beschikking voor
economische en sociale ontwik
keling doch voor bewapening.
Bewapening tegen wie eigen
lijk? Ik zou niet weten wie. Of is
het stiekem toch bedoeld voor
een afrekening? Worden wij dan
verwacht daaraan mee te doen?
Allemaal vragen die wij ons zul
len stellen, doch waaraan de po
litieke waan van de dag klaar
blijkelijk geen moeite heeft. Zij
is voor uitbreiding. Je zou bijna
denken dat politici voordeel
trekken van een nieuwe bewa
peningsronde. Hardop zeggen
mag natuurlijk niet, dat is las
ter. Als de plannen allemaal zo
uitgevoerd worden zullen de ar
me landen arm blijven en de rij
ke hebben geen last van opko
mende concurrentie. Zo nodig
vestigen ze - om mee te helpen
aan de vooruitgang - daar wat
dochterondernemingen, die de
winst uiteraard voor het moe
derland reserveren.
J. P. M. Verheul
Weidezicht 21
Goes
Onbenul
Dat de woorden 'politiek onbe
nul' door de liberale voorman
Bolkestein aan het adres van
staatssecretaris Tommei gericht
veel opschudding zouden ver
oorzaken, ligt voor de hand. Een
andere vraag is echter of deze
opschudding terecht was. Mijns
inziens niet. Wangedrag van ui
terst links wordt in ons land bij
na altijd vergoelijkt en met de
mantel der liefde bedekt, terwijl
onbehoorlijk optreden van ui
terst rechts steeds fel wordt ge
kritiseerd. Ik acht mij ontslagen
van de plicht in details te treden,
iedereen die het nieuws volgt,
kan voorbeelden genoeg ont
dekken.
Dat de heer Bolkestein deze
wantoestand in het openbaar
aan de kaak stelt, is zijn goed
recht, sterker nog, hij doet
hiermede niet anders dan zijn
plicht vervullen. Wie als staats
secretaris ook nu nog zijn be
stuurslidmaatschap van de
vereniging 'Nederland-DDR'
verdedigt, geeft daarmede dui
delijk te kennen voor zijn hoge
en verantwoordelijke ambt vol
ledig ongeschikt te zijn. De
uitdrukking 'politiek onbenul'
is dan ook volkomen gerecht
vaardigd.
mr. T. W. Th. Vermeulen
Kamperstraat 3
Sluis
Sarajewo
Naar aanleiding van uw artikel
over WO I (PZC, 15-11) wil ik
graag het volgende opmerken.
De schoten in Sarajewo waren
niet de enige oorzaak, wel een
welkome aanleiding voor Oos
tenrijk eindelijk af te rekenen
met het Servische nationalisme.
Na het verwerpen van het Oos
tenrijkse ultimatum, bombar
deerde Oostenrijkse artillerie de
stad Belgrado, op 28 juli 1914.
Met Duitse steun overigens. De
Duitse kanselier en opperbevel
hebber hadden reeds lang een
'preventieve oorlog' in gedach
ten, om een keer af te rekenen
met Frankrijk en Rusland. (Het
Von Schlieffen-plan behelsde
tweemaal een éénfrontenoor-
log, dat wil zeggen Frankrijk in
één klap uitschakelen, daarna
Rusland. In Berlijn dacht men
dat de Russische mobilisatie
weken duren zou. Dit bleek een
vergissing.) Frankrijk wilde
geen oorlog, Parijs dacht aan
1870, maar mobiliseerde. Ber
lijn eiste intrekking daarvan,
Parijs weigerde, daarop trokken
Duitse troepen op naar de onbe
schermde noordgrens van
Frankrijk, door België dus. Ko
ning Albert had doortocht ge
weigerd, de Duitsers bezetten
Oost-Luxemburg, wiens neu
traliteit door Nederland werd
gegarandeerd in het verdrag
van 1867, maar wat Den Haag
vergeten was in 1914. Intussen
rolde de Russische stoomwals
Oost-Pruisen binnen. „Als het
loof van de bomen valt zijn wij
weer thuis", pochte Kaiser Wil
helm. Met het wijnglas in de
hand, om met J. L. Pisssuise te
spreken.
Cor van IJk
Maasstraat 16
Oost-Souburg
Schoolbank
Uit het hart gegrepen... De vor
mingsinstituten van GPV en
RPF organiseren op vijf plaat
sen in Nederland Kadercursus
sen Gemeentepolitiek. Vanuit
het GPV Axel gaan wijD. J. Og-
gel en C. A van de Broeke-Rie-
mens (respectievelijk tweede en
derde op de GPV-lijst) in Gouda
op cursus.
In het artikel in de PZC van 14-
11 wordt door sommige raadsle
den gesteld dat een goed raads
lid zijn afhangt van de betrok
kenheid en je interesse. Mijns
inziens ben je betrokken en heb
je interesse als je als raadslid
bent gekozen. Als de betrokken-
hied en de interesse pas komen
op het moment dat je raadslid
bent, is dat volgens mij redelijk
aan de late kant en mis je volle
dig de boot! Zo'n cursus is wel
degelijk zinvol. De door ons ge
volgde cursus wordt gegeven
door praktijkmensen. B en W en
raadsleden geven inzicht in alle
aspecten afgerond door middel
van oefensituaties. Wat sommi
ge raadsleden in het artikel on
der communicatie verstaan...?
Daar is veel over te zeggen.
Maar dat hopen wij te laten zien
en horen.
D. J. Oggel
Prins Hendrikstraat 61
Axel
Van Dijke
In de PZC van 17 november lees
ik het volgende: de heer Van Dij
ke van de RPF betwijfelt of de
keuze van het CDA voor: gezins
politiek, gemeenschapsdenken,
rentmeesterschap en sociale be
trokkenheid wel recht uit het
hart komt? Triest dat een zich
reformatorisch christen noe
mende op deze wijze tracht poli
tieke winst te behalen.
H. Kuiper
Houtkaai 17
Middelburg
Water
Wanneer we het nog niet wisten
schoon water is van levensbe
lang voor mens en dier. Mis
schien toeval, maar de PZC van
zowel 19 als 20 november heeft
water op de voorpagina. Een de
zer dagen zijn, althans bij mij,
de meterstanden opgenomen en
nu maar wachten op de reke
ning. Voor water bestaat een zo
genaamd vast bedrag, ik betaal
88,56. Verder ven-ast het wa
terschap ons met aanslagbiljet
ten, ingezetenenomslag en ver
ontreinigingsheffing. Het zal
best kloppen maai- de logica is
mij niet duidelijk. Waarom?
Schoon water is schaars en on
misbaar. Ongeacht of iemand
vijfmaal per week in bad gaat,
driemaal zijn auto wast, dage
lijks zijn tuin begiet, voor een
klein plasje een volle stortbak
gebruikt, kortom een grootwa
terverbruiker is, maakt het voor
de verontreinigingsheffing ken
nelijk geen verschil. Dat is niet
eerlijk en allerminst logisch.
Voorstel: maak de verontreini
gingsheffing afhankelijk van de
hoeveelheid verbruikt water;
dus minimaal waterverbruik
beperkte heffing, grootverbruik
forse heffing. Met de huidige
computers moet dit simpel te re
gelen zijn, zou dat niet kunnen
dan heeft de heer Hoekman (wa
terschap) beslist een logische
verklaring.
I. Dekker
Den Omloop 24
's-Heer Hendrikskinderen
Man vast na
geweldpleging
VLISSINGEN - Een 37-jarige
Vlissinger is vrijdagmorgen om
5.15 uur op de President Roose-
veltlaan in Vlissingen aange
houden wegens geweldpleging.
De man wordt ervan verdacht
kort voor zijn aanhouding op
het Bellamypark bij een op
stootje enkele mensen met een
mes te hebben bedreigd. Ook
zou zijn hond toen iemand heb
ben gebeten. De Vlissinger is
opgepakt en wordt vastgehou
den. De politie onderzoekt de
zaak.
Ton Besselink
Brandstraat 1
Aardenburg
RILLAND - West-Brabant
hoeft niet meer bang te zijn voor
natte voeten. Rijkswaterstaat
Zeeland en het Hoogheemraad
schap West-Brabant zijn een ca
lamiteitenregeling overeenge
komen. Daarin is bepaald dat in
extreme omstandigheden, zoals
begin 1995, ook de Krammer
sluizen in de Philipsdam wor
den opengezet. Het Brabantse
rivierwater kan dan via meer
wegen open water bereiken.
In het grote-rivierengebied
sloeg in januari 1995 de paniek
toe. Ook in West-Brabant was
het kantje boord. De riviertjes
Mark en Dintel die op het Vol
kerak-Zoommeer uitkomen,
bereikten een extreem hoog
peil. Bij Breda werd het alarm
peil van de Mark overschreden.
Het kon zover komen doordat de
normale afvoerwegen via het
Bathse Spuikanaal naar de
Westerschelde en de
Kreekraksluizen onvoldoende
soelaas boden. Rijkswaterstaat
besloot uiteindelijk de Kram
mersluizen enkele uren open te
zetten, hoewel die juist zijn ge
bouwd om zoet water naar de
Oosterschelde tegen te houden.
Tevreden was het Hoogheem
raadschap West-Brabant niet.
Zeker niet toen Rijkswaterstaat
Zeeland begin dit jaar besloot
het waterpeil in het Volkerak-
Zoommeer te wijzigen. In de
winter gaat het peil omhoog, 's
zomers omlaag. Dat is natuur
lijker, maar daardoor kan het
Volkerak-Zoommeer in de re-
genrijkste periode minder af
stromend rivierwater bergen.
Voorwaarden
Rijkswaterstaat is daarom het
Hoogheemraadschap tegemoet
gekomen. Er is een calamitei
tenregeling opgesteld, die onder
strikte voorwaarden voorziet in
openstelling van de Krammer
sluizen. Bij het hoge water van
bijna drie jaar geleden was dat
nog een noodgreep. Als de
Krammersluizen open moeten,
wordt het rivierwater via de
voorhaven van het sluizencom-
plex in de Oosterschelde ge
loosd. Nabij gelegen mosselper
celen die een stoot zoet water
moeilijk kunnen verdragen,
worden zo ontzien.
De Zeeuwse directeur van
Rijkswaterstaat, prof. dr. H.
Saeijs, en dijkgraaf mr. Th. van
der Weijden van het Hoogheem
raadschap ondertekenen op 3
december de regeling. Zij ont
hullen dan ook informatiebor
den bij een fietsroute rondom
hetMarkiezaatsmeerbij Bergen
op Zoom.
door Arjen Nijmeijer
VLISSINGEN - De vrijwilligers
van Slachtofferhulp Zeeland
hebben vorig jaar veel meer
mensen moeten helpen dan in de
jaren daarvoor. Dat komt onder
meer doordat de zware crimina
liteit is toegenomen. Daarnaast
heeft Slachtofferhulp veel meer
verkeersslachtoffers bijge
staan; 1011 vorig jaar tegen 216
in 1994.
Zoals ook de politie al heeft ge
constateerd, neemt de zware
criminaliteit en dan vooral het
aantal geweldsmisdrijven flink
toe in Zeeland. Ook Slachtoffer
hulp bemerkt die tendens. Ver
der krijgt de stichting vaker te
maken met relationeel geweld
(mishandeling of misbruik bin
nen de relatie)Wij merken ook
dat mensen in dat verband vaak
naar ons toe komen, voordat of
zonder dat ze aangifte doen bij
de politie", zegt woordvoerder
Luuc Smit van Slachtofferhulp.
„Dat komt waarschijnlijk door
dat wij zo laagdrempelig zijn."
Mensen die betrokken zijn bij
een verkeersongeval, krijgen
van Slachtofferhulp bijstand op
vijf gebieden: emotioneel, juri
disch, medisch, sociaal en fi
nancieel. „Het is daarbij vooral
belangrijk dat wij het overzicht
houden op al die gebieden", legt
woordvoerder Luc Smit uit. Zo
dat niet alleen de zaakjes voor
de verzekering worden gere-
Bijeenkomst
over medicijnen
GOES - De GGD houdt in sa
menwerking met het Genees
middelen Team op donderdag
27 november vanaf 10.30 uur in
haar gebouw in Goes een bijeen
komst over het thema 'Vrouwen
hoeven niet alles te slikken'.
Vrouwen gebruiken naar ver
houding vaker medicijnen dan
mannen; ook nemen ze vaker
geneesmiddelen op een onjuiste
manier of terwijl ze die niet no
dig hebben. Tijdens de bijeen
komst in Goes krijgen de deel
neemster informatie over
allerlei aspecten van medicij
nen en hoe ze kunnen overleg
gen met arts en apotheker. Aan
melden voor de bijeenkomst
kan via tel. 0113-249434.
geld, maar er bijvoorbeeld ook
even een belletje naar de familie
gaat. Ook heeft de stichting een
overzicht van allerlei instanties
die de slachtoffers van dienst
kunnen zijn. „Wij kunnen ze
voor financiële zaken bijvoor
beeld verwijzen naar een letsel
schade-advocaat; wij weten
dan welke ze wel of niet kunnen
nemen, want er zitten ook boe
ven tussen."
De toegenomen aandacht voor
verkeersslachtoffers is het re
sultaat van een driejarig project
daartoe, dat vorig jaar afliep.
Inmiddels heeft de stichting
geld gekregen om anderhalf
jaar door te gaan met het pro
ject. Een van de zaken die met
het geld zijn opgezet, is een vijf
tal lotgenotengroepen in
Zeeuws-Vlaanderen en een op
de Bevelanden voor nabestaan
den van verkeersslachtoffers. In
die groepen kunnen de nabe
staanden praten met anderen,
die hetzelfde is overkomen.
Verder heeft Slachtofferhulp in
1996 ongeveer 250 toeristen
geholpen die betrokken waren
geweest bij een misdrijf of onge
val. Daarnaast boden de vrij
willigers steun en raad aan 138
slachtoffers van de brand in ho
tel De Zeeuwse Stromen in Re-
nesse.
Daarnaast krijgt de stichting te
maken met voorvallen waar
voor ze eigenlijk niet is. Daarbij
gaat het vooral om zelfdodin
gen. „Die zaken staan niet in on
ze doelstellingen, maar omdat
er voor die mensen niets is in
Zeeland, doen wij de eerste op
vang toch vaak", legt Smit uit.
„In andere regio's verzorgen de
Riagg's dat vaak, of zijn er spe
ciale groepen mensen die zich
daarmee bezighouden. Wij zijn
hier inmiddels ook in overleg
met enkele instanties om af
spraken te maken.
Slachtofferhulp beschikt over
negen beroepskrachten en on
geveer zestig vrijwilligers. Meer
medewerkers zijn altijd wel
kom, maar wat de stichting echt
meer wil, nu de vraag naar hulp
is gegroeid, is geld. Tot nu toe
kreeg de stichting van de
Zeeuwse gemeenten 25 cent per
inwoner, maar voortaan zou ze
graag 45 cent per inwoner ont
vangen. „Middelburg heeft dat
al toegezegd", zegt Smit hoop
vol. „Op het antwoord van de
rest wachten we nog."
De makers van Vogelvrij bekijken hun boekwerk: (vlnr) Arnold van der Wees, Chiel Jacobusse en Adri Karman. foto Willem Mie ras
door Rinus Antonisse
GOES - Ze zijn al van jongsaf
gek van vogels. Hebben het ver
geschopt in het vliegensvlug
herkennen van de gevleugelde
dieren. Vogelgeluiden thuis
brengen is meestal een makkie.
Het werd hoog tijd dat Chiel Ja
cobusse, Arnold van der Wees en
Adri Karman die kennis be
schikbaar stelden voor een bre
der publiek. Dat is nu gebeurd
dankzij uitgever Uniepers uit
Abcoude, die zestig geschreven
en getekende Zeeuwse vogel
portretten bundelde in het boek
Vogelvrij. Jacobusse en Van der
Wees zorgden voor de tekst en
Karman nam de tekeningen
voor zijn rekening.
Het gaat om vogels die heel
streekeigen zijn, oftewel 'ty
pisch Zeeuws', beklemtoonde
Chiel Jacobusse vrijdag tijdens
de officiële presentatie van het
boek in de openbare bibliotheek
van Goes. Inwoners van de pro
vincie kunnen de portretten ge
makkelijk in de eigen of naaste
omgeving in levenden lijve aan
schouwen. Dat is juist het leuke
van de bundel, vond de Goese
wethouder S. J. Heijning, die
het eerste exemplaar van Vogel
vrij in ontvangst nam. Aardig
ook voor mensen die niet zoveel
van vogels afweten, voegde hij
eraan toe. De illustraties zijn
heel duidelijk en de teksten ge
ven veel informatie.
Er worden in het boek vijf leef
gebieden onderscheiden: be
bouwd gebied, bosgebied, open
landschap, delta, plas en moe
ras en kustgebied. Bij elk gebied
is een aantal portretten onder
gebracht. Tussen de regels door
maken Jacobusse en Van der
Wees duidelijk dat de vogels een
zorgvuldige behandeling ver
dienen, ook de soorten die het
ogenschijnlijk goed gaat. Daar
passen wel enkele forse kantte
keningen bij, zei Jacobusse in
zijn presentatie-toespraak. Het
succes van vogels in de bebouw
de omgeving en bosgebied heeft
alles te maken met de vervlak
king van het Zeeuwse land
schap. En sommige soorten ma
ken het alleen redelijk dankzij
(tijdelijke) maatregelen van de
mens en het is zeer de vraag of
dat zo blijft.
Jacobusse maakte zich vooral
grote zorgen over de kustvogels,
die van de mens steeds minder
ruimte krijgen om te kunnen
(over)leven. Zeeland heeft in dit
verband een bijzondere taak,
meende hijomdat de Delta voor
sommige soorten kustvogels
van levensbelang is. Als voor
beeld noemde hij de strandple-
vier, waarvan 14 procent van de
Noordwest-Europese populatie
in Zeeland broedt, terwijl de
daarvoor geschikte gebieden al
maar afkalven. Ook wees Jaco
busse op de heel hoge sterfte on
der de scholeksters tijdens de
winter, omdat de Deltawateren
steeds nauwer in him jasje ko
men te zitten.
Vogelvrij, zestig Zeeuwse vogelpor
tretten. Tekst Chiel Jacobusse en Ar
nold van der Wees, tekeningen Adri
Karman. Met een voonooord van
Hans Warren. Uitgeverij Uniepers
Abcoude. Prijs 25 gulden.
door Ben Jansen
ZOETERMEER - De in de Tweede We
reldoorlog opgeheven tramverbinding
op Walcheren zou weer in ere moeten
worden hersteld. Zo'n tram vormt niet
alleen een toeristische attractie, maar
kan tevens verstoppingen van wegen op
toeristische hoogtijdagen helpen voor
komen. De tramverbinding dient aan te
sluiten op een bijvoorbeeld in Middel
burg of in Goes aan te leggen transferi
um, waar toeristen en dagjesmensen
hun auto kunnen achterlaten. Het idee
is van drs. H. Plasse, scheidend alge
meen directeur van de EVO, de onder
nemersorganisatie voor logistiek en
transport.
Naar de mening van Plasse (62, oud-
yiissingfü houden bestuurders, onder
nemers en plannenmakers bij de ont
wikkeling van toeristische en recreatie
ve voorzieningen in het algemeen te
weinig rekening met het feit dat er ver
keer door wordt aangetrokken. „Je
kunt dan natuurlijk zeggen: dan moet
er maar weer wat aan de wegenstruc
tuur worden verbeterd. Dat lijkt mij
niet zo'n beste oplossing. In een gebied
waar recreatie en toerisme een voorna
me rol spelen in de economie, moet je
heel voorzichtig zijn met de aanleg van
nog meer asfalt, want daarmee zet je je
aantrekkingskracht op het spel. De
aanleg van een tramverbinding kan
daar misschien een alternatief voor
zijn. In een gebied dat hoogwaardige
toeristische voorzieningen wil bieden,
moet ook worden gezorgd voor ver-
voers- en transportmogelijkheden op
hetzelfde niveau. Het lijkt me een boei
ende uitdaging: maak Zeeland interes
sant ook zonder auto."
Creatief
Niet alleen op het gebied van recreatie
en toerisme in Zeeland mist Plasse sa
menhang in het beleid. „Welke econo
mische activiteit je ook ontwikkelt, of
het nu handel, nijverheid of dienstver
lening is, het resultaat is altijd dat er
meer verkeer dient te worden verwerkt.
Dat betekent niet zonder meer dat er
meer wegen moeten worden aangelegd.
Er zijn vaak ook creatievere oplossin
gen voor mogelijk. Om die te bedenken
is goede samenwerking noodzakelijk
tussen Rijk en provincies en tussen pro
vincies en gemeenten." Volgens Plasse
mag die samenwerking niet vrijblij
vend zijn. Ze dient in wat hij strategi
sche convenanten noemt te worden
vastgelegd.
Samenhang moet naar de mening van
de directeur ook worden gezocht bij de
ontwikkeling van bedrijfsterreinen.
„Die moet je bij voorkeur plannen op
plaatsen waar je verschillende vormen
van vervoer kunt combineren. Dus: weg
en spoor, weg en water, water en spoor
en dergelijke. Kun je die drie combine
ren dan is het helemaal mooi." Met in
stemming heeft Plasse dan ook kennis
genomen van de verkenning van de mo-
Herinvoering van de tram op Walcheren is niet alleen leuk voor de toeristen, maar lokt ze bovendien de auto uit.
foto Ruden Riemens
gelijkheden om in het oosten van Zuid-
Beveland, tegen de grens met Noord-
Brabant een zogenaamde multimodale
terminal aan te leggen, waar vervoer
over weg, water en spoor kunnen sa
menkomen. Zelf spreekt Plasse liever
over een multifunctioneel distributie
centrum. „Je moet niet alleen aan
transport denken. Zo'n knooppunt van
vervoersstromen biedt meer kansen
dan de overslag van goederen van de
ene op de andere transportvorm. Er is
veel meer bedrijvigheid mogelijk. Denk
eens aan assemblage. Dat levert toege
voegde waarde en werkgelegenheid
op."
De EVO is een van de organisaties die
hun lobby-instrumenten hebben inge
zet om de aanleg van de Dammenroute
op Walcheren (N57) spoedig uitgevoerd
te krijgen. Het zal in deze kabinetspe
riode in elk geval niet meer lukken
daarmee een begin te maken. Plasse:
„Dat is jammer, maar ik kan het me wel
voorstellen. Als je kijkt naar het belang
van de wegverbindingen in Zeeland
komt de Dammenroute na de A58 en de
Midden-Zeelandroute op de derde
plaats. In onze opvatting verdient het
aanbeveling de Dammenroute zo aan
trekkelijk mogelijk te maken voor het
toeristisch verkeer. Daarom streven wij
een ontmoedigingsbeleid na voor het
vrachtverkeer op deze route. Zo van:
wat heb je hier te zoeken?"
In de Midden-Zeelandroute (van Brui-
nisse via de Zeelandbrug naar Goes en
in de toekomst via de Westerschelde-
tunnel naar Zeeuws-Vlaanderen) zijn
naar het oordeel van Plasse nog genoeg
knelpunten op te lossen. Hij noemt de
brug over de sluis bij Bruinisse, het
kruispunt bij Zierikzee, de smalle Zee
landbrug, de brug over de sluis in de
Zandkreekdam en de brug bij Sluiskil.
Dat het verkeer tussen Goes en de Wes-
terscheldetunnel met een wijde bocht
om de Zak van Zuid-Beveland moet
rijden, kan Plasse billijken. „Nog afge
zien van de ongetwijfeld hoge ecologi
sche waarde, is dit landschappelijk
bijzonder aantrekkelijke gebied van
belang voor de toeristische functie van
Midden-Zeeland. Daar kun je dus niet
zomaar een weg dwars doorheen leg
gen."