Slachtofferhulp heeft het druk Toernstentram als wapen tegen files PZC Een boek vol Zeeuwse vogels zeeland zaterdag 22 november 1997 sbw 19 lezers schrijven Meer vragen om hulp na verkeersongevallen en geweldsmisdrijven Akkoord voor droge voeten in West-Brabant Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche nen berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd beloopt uiter lijk 7 dagen. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. Bosnië Afgelopen zomer heb ik, enkel gewapend met rugzak en foto toestel, door de afwezigheid van openbaar vervoer, gewandeld en gelift in de republiek Srpska. Mijn onthechte vriend Rasim had ik beloofd zijn huis in Bile- ca, dat hij in 1992 overhaast moest ontvluchten omdat hij en zijn familie ineens van een ver keerd soort bleken te zijn, te fo tograferen. Ook zouden, indien mogelijk, persoonlijke bezittin gen mee worden teruggenomen. Het aardige van wandelen en liften in een vreemd land is dat je vanzelf, door dorst of moe heid, mensen ontmoet. Vriende lijk zeiden ze gedag en deden wat ik hen vroeg. „Voor hetzelf de geld rippen ze je hele lijf open", zegt beroepsmilitair voor bepaalde tijd Van Dam in zijn dagboek (PZC. 16-11). ,,Je mag geen enkel contact met de bevolking hebben" (daarom?). Het zijn deze, kennelijk van bo ven opgelegde Karremaniaanse vooroordelen, zo heeft Srebre nica ons pijnlijk maar duidelijk geleerd, die beschermers mede plichtig maken aan volkeren moord. NAVO PZC 17-11: Hongaren zeggen volmondig ja tegen de NAVO. Ruim 80% van de ruim 60% op gekomen kiezers stemmen voor het NAVO-lidmaatschap, meer dan 50% van de bevolking dus. Voor de kosten zijn ze niet be nauwd. Kosten volgens Ameri kaanse schatting ±30 miljard dollar, waarvan dan een derde voor rekening zou komen van Hongarije, Polen en Tsjechië. Tien miljard dollar voor drie straatarme landen, die dan met zijn drieën zo'n 19 miljard gul den moeten ophoesten. Dat geld is dan niet ter beschikking voor economische en sociale ontwik keling doch voor bewapening. Bewapening tegen wie eigen lijk? Ik zou niet weten wie. Of is het stiekem toch bedoeld voor een afrekening? Worden wij dan verwacht daaraan mee te doen? Allemaal vragen die wij ons zul len stellen, doch waaraan de po litieke waan van de dag klaar blijkelijk geen moeite heeft. Zij is voor uitbreiding. Je zou bijna denken dat politici voordeel trekken van een nieuwe bewa peningsronde. Hardop zeggen mag natuurlijk niet, dat is las ter. Als de plannen allemaal zo uitgevoerd worden zullen de ar me landen arm blijven en de rij ke hebben geen last van opko mende concurrentie. Zo nodig vestigen ze - om mee te helpen aan de vooruitgang - daar wat dochterondernemingen, die de winst uiteraard voor het moe derland reserveren. J. P. M. Verheul Weidezicht 21 Goes Onbenul Dat de woorden 'politiek onbe nul' door de liberale voorman Bolkestein aan het adres van staatssecretaris Tommei gericht veel opschudding zouden ver oorzaken, ligt voor de hand. Een andere vraag is echter of deze opschudding terecht was. Mijns inziens niet. Wangedrag van ui terst links wordt in ons land bij na altijd vergoelijkt en met de mantel der liefde bedekt, terwijl onbehoorlijk optreden van ui terst rechts steeds fel wordt ge kritiseerd. Ik acht mij ontslagen van de plicht in details te treden, iedereen die het nieuws volgt, kan voorbeelden genoeg ont dekken. Dat de heer Bolkestein deze wantoestand in het openbaar aan de kaak stelt, is zijn goed recht, sterker nog, hij doet hiermede niet anders dan zijn plicht vervullen. Wie als staats secretaris ook nu nog zijn be stuurslidmaatschap van de vereniging 'Nederland-DDR' verdedigt, geeft daarmede dui delijk te kennen voor zijn hoge en verantwoordelijke ambt vol ledig ongeschikt te zijn. De uitdrukking 'politiek onbenul' is dan ook volkomen gerecht vaardigd. mr. T. W. Th. Vermeulen Kamperstraat 3 Sluis Sarajewo Naar aanleiding van uw artikel over WO I (PZC, 15-11) wil ik graag het volgende opmerken. De schoten in Sarajewo waren niet de enige oorzaak, wel een welkome aanleiding voor Oos tenrijk eindelijk af te rekenen met het Servische nationalisme. Na het verwerpen van het Oos tenrijkse ultimatum, bombar deerde Oostenrijkse artillerie de stad Belgrado, op 28 juli 1914. Met Duitse steun overigens. De Duitse kanselier en opperbevel hebber hadden reeds lang een 'preventieve oorlog' in gedach ten, om een keer af te rekenen met Frankrijk en Rusland. (Het Von Schlieffen-plan behelsde tweemaal een éénfrontenoor- log, dat wil zeggen Frankrijk in één klap uitschakelen, daarna Rusland. In Berlijn dacht men dat de Russische mobilisatie weken duren zou. Dit bleek een vergissing.) Frankrijk wilde geen oorlog, Parijs dacht aan 1870, maar mobiliseerde. Ber lijn eiste intrekking daarvan, Parijs weigerde, daarop trokken Duitse troepen op naar de onbe schermde noordgrens van Frankrijk, door België dus. Ko ning Albert had doortocht ge weigerd, de Duitsers bezetten Oost-Luxemburg, wiens neu traliteit door Nederland werd gegarandeerd in het verdrag van 1867, maar wat Den Haag vergeten was in 1914. Intussen rolde de Russische stoomwals Oost-Pruisen binnen. „Als het loof van de bomen valt zijn wij weer thuis", pochte Kaiser Wil helm. Met het wijnglas in de hand, om met J. L. Pisssuise te spreken. Cor van IJk Maasstraat 16 Oost-Souburg Schoolbank Uit het hart gegrepen... De vor mingsinstituten van GPV en RPF organiseren op vijf plaat sen in Nederland Kadercursus sen Gemeentepolitiek. Vanuit het GPV Axel gaan wijD. J. Og- gel en C. A van de Broeke-Rie- mens (respectievelijk tweede en derde op de GPV-lijst) in Gouda op cursus. In het artikel in de PZC van 14- 11 wordt door sommige raadsle den gesteld dat een goed raads lid zijn afhangt van de betrok kenheid en je interesse. Mijns inziens ben je betrokken en heb je interesse als je als raadslid bent gekozen. Als de betrokken- hied en de interesse pas komen op het moment dat je raadslid bent, is dat volgens mij redelijk aan de late kant en mis je volle dig de boot! Zo'n cursus is wel degelijk zinvol. De door ons ge volgde cursus wordt gegeven door praktijkmensen. B en W en raadsleden geven inzicht in alle aspecten afgerond door middel van oefensituaties. Wat sommi ge raadsleden in het artikel on der communicatie verstaan...? Daar is veel over te zeggen. Maar dat hopen wij te laten zien en horen. D. J. Oggel Prins Hendrikstraat 61 Axel Van Dijke In de PZC van 17 november lees ik het volgende: de heer Van Dij ke van de RPF betwijfelt of de keuze van het CDA voor: gezins politiek, gemeenschapsdenken, rentmeesterschap en sociale be trokkenheid wel recht uit het hart komt? Triest dat een zich reformatorisch christen noe mende op deze wijze tracht poli tieke winst te behalen. H. Kuiper Houtkaai 17 Middelburg Water Wanneer we het nog niet wisten schoon water is van levensbe lang voor mens en dier. Mis schien toeval, maar de PZC van zowel 19 als 20 november heeft water op de voorpagina. Een de zer dagen zijn, althans bij mij, de meterstanden opgenomen en nu maar wachten op de reke ning. Voor water bestaat een zo genaamd vast bedrag, ik betaal 88,56. Verder ven-ast het wa terschap ons met aanslagbiljet ten, ingezetenenomslag en ver ontreinigingsheffing. Het zal best kloppen maai- de logica is mij niet duidelijk. Waarom? Schoon water is schaars en on misbaar. Ongeacht of iemand vijfmaal per week in bad gaat, driemaal zijn auto wast, dage lijks zijn tuin begiet, voor een klein plasje een volle stortbak gebruikt, kortom een grootwa terverbruiker is, maakt het voor de verontreinigingsheffing ken nelijk geen verschil. Dat is niet eerlijk en allerminst logisch. Voorstel: maak de verontreini gingsheffing afhankelijk van de hoeveelheid verbruikt water; dus minimaal waterverbruik beperkte heffing, grootverbruik forse heffing. Met de huidige computers moet dit simpel te re gelen zijn, zou dat niet kunnen dan heeft de heer Hoekman (wa terschap) beslist een logische verklaring. I. Dekker Den Omloop 24 's-Heer Hendrikskinderen Man vast na geweldpleging VLISSINGEN - Een 37-jarige Vlissinger is vrijdagmorgen om 5.15 uur op de President Roose- veltlaan in Vlissingen aange houden wegens geweldpleging. De man wordt ervan verdacht kort voor zijn aanhouding op het Bellamypark bij een op stootje enkele mensen met een mes te hebben bedreigd. Ook zou zijn hond toen iemand heb ben gebeten. De Vlissinger is opgepakt en wordt vastgehou den. De politie onderzoekt de zaak. Ton Besselink Brandstraat 1 Aardenburg RILLAND - West-Brabant hoeft niet meer bang te zijn voor natte voeten. Rijkswaterstaat Zeeland en het Hoogheemraad schap West-Brabant zijn een ca lamiteitenregeling overeenge komen. Daarin is bepaald dat in extreme omstandigheden, zoals begin 1995, ook de Krammer sluizen in de Philipsdam wor den opengezet. Het Brabantse rivierwater kan dan via meer wegen open water bereiken. In het grote-rivierengebied sloeg in januari 1995 de paniek toe. Ook in West-Brabant was het kantje boord. De riviertjes Mark en Dintel die op het Vol kerak-Zoommeer uitkomen, bereikten een extreem hoog peil. Bij Breda werd het alarm peil van de Mark overschreden. Het kon zover komen doordat de normale afvoerwegen via het Bathse Spuikanaal naar de Westerschelde en de Kreekraksluizen onvoldoende soelaas boden. Rijkswaterstaat besloot uiteindelijk de Kram mersluizen enkele uren open te zetten, hoewel die juist zijn ge bouwd om zoet water naar de Oosterschelde tegen te houden. Tevreden was het Hoogheem raadschap West-Brabant niet. Zeker niet toen Rijkswaterstaat Zeeland begin dit jaar besloot het waterpeil in het Volkerak- Zoommeer te wijzigen. In de winter gaat het peil omhoog, 's zomers omlaag. Dat is natuur lijker, maar daardoor kan het Volkerak-Zoommeer in de re- genrijkste periode minder af stromend rivierwater bergen. Voorwaarden Rijkswaterstaat is daarom het Hoogheemraadschap tegemoet gekomen. Er is een calamitei tenregeling opgesteld, die onder strikte voorwaarden voorziet in openstelling van de Krammer sluizen. Bij het hoge water van bijna drie jaar geleden was dat nog een noodgreep. Als de Krammersluizen open moeten, wordt het rivierwater via de voorhaven van het sluizencom- plex in de Oosterschelde ge loosd. Nabij gelegen mosselper celen die een stoot zoet water moeilijk kunnen verdragen, worden zo ontzien. De Zeeuwse directeur van Rijkswaterstaat, prof. dr. H. Saeijs, en dijkgraaf mr. Th. van der Weijden van het Hoogheem raadschap ondertekenen op 3 december de regeling. Zij ont hullen dan ook informatiebor den bij een fietsroute rondom hetMarkiezaatsmeerbij Bergen op Zoom. door Arjen Nijmeijer VLISSINGEN - De vrijwilligers van Slachtofferhulp Zeeland hebben vorig jaar veel meer mensen moeten helpen dan in de jaren daarvoor. Dat komt onder meer doordat de zware crimina liteit is toegenomen. Daarnaast heeft Slachtofferhulp veel meer verkeersslachtoffers bijge staan; 1011 vorig jaar tegen 216 in 1994. Zoals ook de politie al heeft ge constateerd, neemt de zware criminaliteit en dan vooral het aantal geweldsmisdrijven flink toe in Zeeland. Ook Slachtoffer hulp bemerkt die tendens. Ver der krijgt de stichting vaker te maken met relationeel geweld (mishandeling of misbruik bin nen de relatie)Wij merken ook dat mensen in dat verband vaak naar ons toe komen, voordat of zonder dat ze aangifte doen bij de politie", zegt woordvoerder Luuc Smit van Slachtofferhulp. „Dat komt waarschijnlijk door dat wij zo laagdrempelig zijn." Mensen die betrokken zijn bij een verkeersongeval, krijgen van Slachtofferhulp bijstand op vijf gebieden: emotioneel, juri disch, medisch, sociaal en fi nancieel. „Het is daarbij vooral belangrijk dat wij het overzicht houden op al die gebieden", legt woordvoerder Luc Smit uit. Zo dat niet alleen de zaakjes voor de verzekering worden gere- Bijeenkomst over medicijnen GOES - De GGD houdt in sa menwerking met het Genees middelen Team op donderdag 27 november vanaf 10.30 uur in haar gebouw in Goes een bijeen komst over het thema 'Vrouwen hoeven niet alles te slikken'. Vrouwen gebruiken naar ver houding vaker medicijnen dan mannen; ook nemen ze vaker geneesmiddelen op een onjuiste manier of terwijl ze die niet no dig hebben. Tijdens de bijeen komst in Goes krijgen de deel neemster informatie over allerlei aspecten van medicij nen en hoe ze kunnen overleg gen met arts en apotheker. Aan melden voor de bijeenkomst kan via tel. 0113-249434. geld, maar er bijvoorbeeld ook even een belletje naar de familie gaat. Ook heeft de stichting een overzicht van allerlei instanties die de slachtoffers van dienst kunnen zijn. „Wij kunnen ze voor financiële zaken bijvoor beeld verwijzen naar een letsel schade-advocaat; wij weten dan welke ze wel of niet kunnen nemen, want er zitten ook boe ven tussen." De toegenomen aandacht voor verkeersslachtoffers is het re sultaat van een driejarig project daartoe, dat vorig jaar afliep. Inmiddels heeft de stichting geld gekregen om anderhalf jaar door te gaan met het pro ject. Een van de zaken die met het geld zijn opgezet, is een vijf tal lotgenotengroepen in Zeeuws-Vlaanderen en een op de Bevelanden voor nabestaan den van verkeersslachtoffers. In die groepen kunnen de nabe staanden praten met anderen, die hetzelfde is overkomen. Verder heeft Slachtofferhulp in 1996 ongeveer 250 toeristen geholpen die betrokken waren geweest bij een misdrijf of onge val. Daarnaast boden de vrij willigers steun en raad aan 138 slachtoffers van de brand in ho tel De Zeeuwse Stromen in Re- nesse. Daarnaast krijgt de stichting te maken met voorvallen waar voor ze eigenlijk niet is. Daarbij gaat het vooral om zelfdodin gen. „Die zaken staan niet in on ze doelstellingen, maar omdat er voor die mensen niets is in Zeeland, doen wij de eerste op vang toch vaak", legt Smit uit. „In andere regio's verzorgen de Riagg's dat vaak, of zijn er spe ciale groepen mensen die zich daarmee bezighouden. Wij zijn hier inmiddels ook in overleg met enkele instanties om af spraken te maken. Slachtofferhulp beschikt over negen beroepskrachten en on geveer zestig vrijwilligers. Meer medewerkers zijn altijd wel kom, maar wat de stichting echt meer wil, nu de vraag naar hulp is gegroeid, is geld. Tot nu toe kreeg de stichting van de Zeeuwse gemeenten 25 cent per inwoner, maar voortaan zou ze graag 45 cent per inwoner ont vangen. „Middelburg heeft dat al toegezegd", zegt Smit hoop vol. „Op het antwoord van de rest wachten we nog." De makers van Vogelvrij bekijken hun boekwerk: (vlnr) Arnold van der Wees, Chiel Jacobusse en Adri Karman. foto Willem Mie ras door Rinus Antonisse GOES - Ze zijn al van jongsaf gek van vogels. Hebben het ver geschopt in het vliegensvlug herkennen van de gevleugelde dieren. Vogelgeluiden thuis brengen is meestal een makkie. Het werd hoog tijd dat Chiel Ja cobusse, Arnold van der Wees en Adri Karman die kennis be schikbaar stelden voor een bre der publiek. Dat is nu gebeurd dankzij uitgever Uniepers uit Abcoude, die zestig geschreven en getekende Zeeuwse vogel portretten bundelde in het boek Vogelvrij. Jacobusse en Van der Wees zorgden voor de tekst en Karman nam de tekeningen voor zijn rekening. Het gaat om vogels die heel streekeigen zijn, oftewel 'ty pisch Zeeuws', beklemtoonde Chiel Jacobusse vrijdag tijdens de officiële presentatie van het boek in de openbare bibliotheek van Goes. Inwoners van de pro vincie kunnen de portretten ge makkelijk in de eigen of naaste omgeving in levenden lijve aan schouwen. Dat is juist het leuke van de bundel, vond de Goese wethouder S. J. Heijning, die het eerste exemplaar van Vogel vrij in ontvangst nam. Aardig ook voor mensen die niet zoveel van vogels afweten, voegde hij eraan toe. De illustraties zijn heel duidelijk en de teksten ge ven veel informatie. Er worden in het boek vijf leef gebieden onderscheiden: be bouwd gebied, bosgebied, open landschap, delta, plas en moe ras en kustgebied. Bij elk gebied is een aantal portretten onder gebracht. Tussen de regels door maken Jacobusse en Van der Wees duidelijk dat de vogels een zorgvuldige behandeling ver dienen, ook de soorten die het ogenschijnlijk goed gaat. Daar passen wel enkele forse kantte keningen bij, zei Jacobusse in zijn presentatie-toespraak. Het succes van vogels in de bebouw de omgeving en bosgebied heeft alles te maken met de vervlak king van het Zeeuwse land schap. En sommige soorten ma ken het alleen redelijk dankzij (tijdelijke) maatregelen van de mens en het is zeer de vraag of dat zo blijft. Jacobusse maakte zich vooral grote zorgen over de kustvogels, die van de mens steeds minder ruimte krijgen om te kunnen (over)leven. Zeeland heeft in dit verband een bijzondere taak, meende hijomdat de Delta voor sommige soorten kustvogels van levensbelang is. Als voor beeld noemde hij de strandple- vier, waarvan 14 procent van de Noordwest-Europese populatie in Zeeland broedt, terwijl de daarvoor geschikte gebieden al maar afkalven. Ook wees Jaco busse op de heel hoge sterfte on der de scholeksters tijdens de winter, omdat de Deltawateren steeds nauwer in him jasje ko men te zitten. Vogelvrij, zestig Zeeuwse vogelpor tretten. Tekst Chiel Jacobusse en Ar nold van der Wees, tekeningen Adri Karman. Met een voonooord van Hans Warren. Uitgeverij Uniepers Abcoude. Prijs 25 gulden. door Ben Jansen ZOETERMEER - De in de Tweede We reldoorlog opgeheven tramverbinding op Walcheren zou weer in ere moeten worden hersteld. Zo'n tram vormt niet alleen een toeristische attractie, maar kan tevens verstoppingen van wegen op toeristische hoogtijdagen helpen voor komen. De tramverbinding dient aan te sluiten op een bijvoorbeeld in Middel burg of in Goes aan te leggen transferi um, waar toeristen en dagjesmensen hun auto kunnen achterlaten. Het idee is van drs. H. Plasse, scheidend alge meen directeur van de EVO, de onder nemersorganisatie voor logistiek en transport. Naar de mening van Plasse (62, oud- yiissingfü houden bestuurders, onder nemers en plannenmakers bij de ont wikkeling van toeristische en recreatie ve voorzieningen in het algemeen te weinig rekening met het feit dat er ver keer door wordt aangetrokken. „Je kunt dan natuurlijk zeggen: dan moet er maar weer wat aan de wegenstruc tuur worden verbeterd. Dat lijkt mij niet zo'n beste oplossing. In een gebied waar recreatie en toerisme een voorna me rol spelen in de economie, moet je heel voorzichtig zijn met de aanleg van nog meer asfalt, want daarmee zet je je aantrekkingskracht op het spel. De aanleg van een tramverbinding kan daar misschien een alternatief voor zijn. In een gebied dat hoogwaardige toeristische voorzieningen wil bieden, moet ook worden gezorgd voor ver- voers- en transportmogelijkheden op hetzelfde niveau. Het lijkt me een boei ende uitdaging: maak Zeeland interes sant ook zonder auto." Creatief Niet alleen op het gebied van recreatie en toerisme in Zeeland mist Plasse sa menhang in het beleid. „Welke econo mische activiteit je ook ontwikkelt, of het nu handel, nijverheid of dienstver lening is, het resultaat is altijd dat er meer verkeer dient te worden verwerkt. Dat betekent niet zonder meer dat er meer wegen moeten worden aangelegd. Er zijn vaak ook creatievere oplossin gen voor mogelijk. Om die te bedenken is goede samenwerking noodzakelijk tussen Rijk en provincies en tussen pro vincies en gemeenten." Volgens Plasse mag die samenwerking niet vrijblij vend zijn. Ze dient in wat hij strategi sche convenanten noemt te worden vastgelegd. Samenhang moet naar de mening van de directeur ook worden gezocht bij de ontwikkeling van bedrijfsterreinen. „Die moet je bij voorkeur plannen op plaatsen waar je verschillende vormen van vervoer kunt combineren. Dus: weg en spoor, weg en water, water en spoor en dergelijke. Kun je die drie combine ren dan is het helemaal mooi." Met in stemming heeft Plasse dan ook kennis genomen van de verkenning van de mo- Herinvoering van de tram op Walcheren is niet alleen leuk voor de toeristen, maar lokt ze bovendien de auto uit. foto Ruden Riemens gelijkheden om in het oosten van Zuid- Beveland, tegen de grens met Noord- Brabant een zogenaamde multimodale terminal aan te leggen, waar vervoer over weg, water en spoor kunnen sa menkomen. Zelf spreekt Plasse liever over een multifunctioneel distributie centrum. „Je moet niet alleen aan transport denken. Zo'n knooppunt van vervoersstromen biedt meer kansen dan de overslag van goederen van de ene op de andere transportvorm. Er is veel meer bedrijvigheid mogelijk. Denk eens aan assemblage. Dat levert toege voegde waarde en werkgelegenheid op." De EVO is een van de organisaties die hun lobby-instrumenten hebben inge zet om de aanleg van de Dammenroute op Walcheren (N57) spoedig uitgevoerd te krijgen. Het zal in deze kabinetspe riode in elk geval niet meer lukken daarmee een begin te maken. Plasse: „Dat is jammer, maar ik kan het me wel voorstellen. Als je kijkt naar het belang van de wegverbindingen in Zeeland komt de Dammenroute na de A58 en de Midden-Zeelandroute op de derde plaats. In onze opvatting verdient het aanbeveling de Dammenroute zo aan trekkelijk mogelijk te maken voor het toeristisch verkeer. Daarom streven wij een ontmoedigingsbeleid na voor het vrachtverkeer op deze route. Zo van: wat heb je hier te zoeken?" In de Midden-Zeelandroute (van Brui- nisse via de Zeelandbrug naar Goes en in de toekomst via de Westerschelde- tunnel naar Zeeuws-Vlaanderen) zijn naar het oordeel van Plasse nog genoeg knelpunten op te lossen. Hij noemt de brug over de sluis bij Bruinisse, het kruispunt bij Zierikzee, de smalle Zee landbrug, de brug over de sluis in de Zandkreekdam en de brug bij Sluiskil. Dat het verkeer tussen Goes en de Wes- terscheldetunnel met een wijde bocht om de Zak van Zuid-Beveland moet rijden, kan Plasse billijken. „Nog afge zien van de ongetwijfeld hoge ecologi sche waarde, is dit landschappelijk bijzonder aantrekkelijke gebied van belang voor de toeristische functie van Midden-Zeeland. Daar kun je dus niet zomaar een weg dwars doorheen leg gen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 19