Automobilist blijft te hard rijden We moeten met de tijd mee e rit biedt gemeente :Sluis tuinbank aan Treinen vallen uit door seinstoring en kapotte bovenleiding Bouwwinkel wint architectenprijsvraag Timmerman krijgt advies om stickers te gaan plakken bijlevekd Politiecontroles hebben nauwelijks effect Den Exter Bouw b.v Omroep Zeeland nu ook op tv! Kanaal 6 Zekatel Meubels van gerooid iepenhout WIJ GAAN VERBOUWEN! zeeuwse almanak Verandering door Harmen van der Werf - Het effect van de vele snelheidscontroles op de Zeeuwse wegen is zeer beperkt. Automobilisten nemen wel gas 'tyerug, als er op een weg veel "wordt gecontroleerd. Over de P-hele linie leveren de acties van z'de politie echter nauwelijks iets Jtop. Waar niet wordt gecontro leerd, wordt nog steeds flink Snelheidsmetin gen die de provincie de laatste jaar door heel Zeeland heeft uitgevoerd, tonen dit aan. foe provincie Zeeland meet sinds eind 1995 op bijna vijftig locaties de snelheid van het au toverkeer. Dit gebeurt systema- 1 sch. Elk kwartaal wordt er ge- leten, zeker vier werkdagen ichter elkaar, een zaterdag en jen zondag. Vierentwintig uur dag. Zo ontstaat een com beeld van het normale rij De provincie werkt met onopvallende meetinstrumen ten. Wat de provincie signaleert,'is dus het gewone rijgedrag, zon der de invloed van politiecon troles. „In theorie zouden die controles het algemene rijge drag wél gunstig moeten beïn vloeden", stelt medewerker A Lodder van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zee land (ROVZ), „maar dat blijkt in de praktijk niet het geval te zijn. Ondanks dat er in Zeeland de laatste jaren honderdduizen den auto's op maximum-snel heid zijn gecontroleerd, wordt er nauwelijks langzamer gere den." Dammenroute Met name op wegen waar een maximum-snelheid van 80 kilo meter per uur geldt, wordt nog steeds massaal te hard gereden. De enige gunstige uitzondering is de Dammenroute tussen Mid delburg en de Veersedam, maar daar lagen de snelheden altijd al vrij laag. Het is druk op die weg. Auto's kunnen er nauwelijks harder rijden dan 80 kilometer per uur. Dat effect is ook te zien aan de kust van West-Zeeuws-Vlaan- deren. In het zomerseizoen dalen de snelheden daar aan merkelijk, om in minder drukke tijden weer te pieken. Sinds de politie meer controleert, is dat niet veranderd. „Over de hele linie bedraagt de daling van de gemiddelde maxi- "mum-snelheden hooguit een paar kilometer", leidt Lodder af uit gegevens van de provincie. „Op 80-km wegen met een fiets pad is de gemiddelde snelheid afgenomen van 85 naar 83 kilo meter en op wegen zonder een fietspad van 89 naar 87 kilome ter." Extremen Veel zeggen die cijfers echter niet. Het gaat aldus Lodder vooral om de extreme snelheids overtredingen. Om automobi listen die tussen Nieuw-Namen en Clinge meer dan 107 kilome ter per uur rijden. Om bestuur ders die op de weg Tholen-Oud- Vossemeer de teller laten oplo pen tot boven de 106 kilometer. Niet minder dan tien procent van de voorbijgangers op die wegen rijdt zo hard. „Kijk", zegt Lodder, „bij zulke hoge snelheden gebeuren veel ongelukken, waarbij verkeers doden vallen. Het beleid zou er op gericht moeten zijn die extre me gevallen aan te pakken. Zo vind ik het van de gekke dat een motor pas in beslag mag worden genomen, als de politie de mo torrijder aanhoudt. Een snel- heidscontole moet voldoende zijn, waarna de politie 's avonds thuis langs gaat om alsnog de motor in beslag te nemen. Dat is pas effectief in de strijd tegen de verkeersonveiligheid. En beter naar mijn idee dan snelheids- overtreders pakken die net iets harder rijden dan de maximum snelheid." Pascalle Cappetti - Het zoeken is nog naar geschikt plekje. Maar Sluis binnenkort een zitbankje jarigs de vaart Sluis-Brugge. De bejaarde Engelsman J. Delahoy lruit Kent biedt de gemeente "Sluis-Aardenburg de tuinbank Paan ter nagedachtenis van zijn rin 1994 overleden vrouw. De ge- heeft het geschenk Aanvaard, n jarenlang kwam Delahoy met zijn vrouw in Sluis. Zij verble ven er op camping De Meidoorn .an Sluis en waren dan 's zomers 'Vaak aan de waterkant aan het 'ckanaal tussen Sluis en Brugge te °yinden. Toen zijn vrouw jn 1994 'stierf,- rees bij hem het idee iets te doen ter nagedachtenis aan hun vakanties in de Belförtstad. Een briefwisseling met burge meester C. van Liere volgde. Daarbij voegde de Engelsman foto's van zijn vrouw en van het type bank, een klassiek Engelse teakhouten exemplaar, dat hij in gedachten had. De plaats was voor hem van essentieel belang. Alleen daar mocht de zitbank worden neergezet. Het college stond niet onwel willend tegenover het verzoek, liet Van Liere weten. De ge meenteraad besloot dan ook het geschenk aan te nemen. De af deling grondgebied moet alleen nog bekijken waar het het best kan komen te staan. „Op de plek waar de heer Delahoy het bank je wil, is het behoorlijk druk. Het is een punt waar altijd veel motoren staan." :±_nZL_: Ouderen leren de NS-kaartjesautomaat bedienen. Van onze regioredactie «ROOSENDAAL - Door een ka- bovenleiding reden er vrijdagavond vanaf zeven uur fin beide richtingen geen treinen 'tussen Oudenbosch en Zeven bergen, op het traject Roosen- idaal-Dordrecht. Door de sto- Iring stonden er twee treinen stil op lokaties die moeilijk met waren te bereiken. Los van deze storing heeft door een seinstoring het treinverkeer het traject tussen Roosen daal en Breda vanaf half acht stilgelegen. Die storing was na ruim een uur verholpen. ermoedelijk issen Roosendaal en Dor- Irecht was de bovenleiding over twee sporen naar beneden ge trokken. Volgens een woord voerder van de NS is dat ver moedelijk gebeurd door een stoptrein, waarvan de beugels van de stroomafnemers ver strikt waren geraakt in de bo venleiding. De bovenleiding was op het ene spoor vernield over een lengte van 200 meter en op het andere spoor over 50 me ter. NS heeft bussen ingezet. De ver wachting was gisteravond dat de stremming nog de rest van de vrijdag zou duren. Reizigers moesten extra overstappen en rekening houden met een ver traging van minimaal een half uur. De trein Amsterdam-Parijs werd vrijdagavond omgeleid via Utrecht. Reizigers die in Haarlem of Den Haag zouden opstappen, werden nu eerst per trein naar Lage Zwaluwe ge bracht. Van daaruit gingen ze per bus naar Roosendaal, waar de trein naar Frankrijk op hen wachtte.ANP door Harmen van der Werf MIDDELBURG - Jon Aartsen, rayon instructeur van NS Reizigers, slaat de spijker op de kop. Aan het begin van de voorlichtingsbijeenkomst over de kaart jesautomaat van de NS in Middelburg. „Alles is simpel, als je weet hoe het werkt." De ruim dertig ouderen reageren met instemmend gemompel. Daarvoor zijn ze juist gekomen, om te weten hoe het 'gele monster' werkt. Allemaal hebben ze er wel eens voor ge staan. Of ze hebben gezien hoe 'jongeren' met het grootste gemak van de wereld een treinkaartje uit de automaat halen. „Ik heb het eens bekeken op het station in Rotterdam", vertelt een oudere man uit Middelburg, „De één na de ander liep naar die automaat en was binnen de korste ke ren weg, naar de trein. 'Dat moet ik ook kunnen', dacht ik. Wij moeten tochmet de tijd mee." De Middelburger is al naar voren geweest. Om te oefenen op een nep-kaartautomaat. „D'r is niks aan." Hij krijgt bijval van een vrouw die naast hem zit. ..Ik heb er vaak naar gekeken, maar ik durfde er nooit aan te beginnen. Iedereen heeft altijd zoveel haast om de trein te halen. En hulp vra gen? Nee, dat doe ik niet. Stel je voor, dan pakken ze je geld af. Pinpas En met de pinpas dan? Een Middelburgse bekent: „Die heb ik niet. Wat moet ik er mee? Ze kennen me allemaal bij de bank. Ik hoef echt geen pasje te laten zien om geld te krijgen. Maar misschien neem ik nu wel een pasje, voor die automaat." De NS krijgt lof toegezwaaid voor het ini tiatief. De automaten staan er al jaren, maar met ingang' van 1 juni zijn cle ope ningstijden van de loketten terugge schroefd. Wie op de trein is aangewezen, kan bijna niet meer om de automaat heen. Of moet zeker voor een avondritje vante- voren een kaartje kopen bij het loket. Hoewel niet één bezoeker na afloop nog moeite heeft met de kaartautomaat, zeg gen de meesten toch bij het loket te blij ven. Niet alleen uit de gewoonte, maar omdat het veel persoonlijker is. „Er is al zoveel onpersoonlijk geworden." „En", foto Ruben Oreel voegt een zestiger toe, „ik vind het slecht dat de loketten zo vroeg dicht gaan. Het kost werkgelegenheid en 's avonds is er helemaal geen toezicht meer. Dat is verve lend." Eén vrouw uit West-Souburg is meegeko men omdat haar vriendinnen gingen. „Ik weet al hoe dat apparaat werkt. Het sta tion Vlissingen-Souburg is alleen nog op werkdagen geopend van zeven tot tien uur 's morgens. Dan moet je wel. Het is ge woon een kwestie van goed lezen. En op tijd naar het station gaan. Anders staan ze maar zenuwachtig te dringen. Ik betaal altijd contant met munten van vijf gulden of rijksdaalders. Mijn pinpasje gebruik ik nooit. Ik ben bang dat die niet terug komt." Aartsen pakt de hamaak-automaat in. De bijeenkomst heeft een uurtje geduurd. Hij kijkt er tevreden op terug. „Zo kweek je goodwill." De ouderenbond ANBO, afdeling Sotiburg/Rit- them, houdt dinsdag 25 november om 14.3 0 uur mei de NS een voorlichtingsbijeenkomst over de kaartautomaat in hel dienstencentrum Backten Poorte in Oost-Souburg. doorRené Schrier - Ovezande krijgt er een boomgaard met een .vijftiental nieuwbouwwonin gen bij. Dat is het resultaat van een wedstrijd onder Zeeuwse architecten. Een onafhankelij ke jury koos een ontwerp van de fonge architect Alexander Pas toors van de Bouwwinkel Zee land te Middelburg als beste in tending. )e tweede prijs ging naar een ntwerp van het Laboratorium oor Architectuur te Middel- urg. Een onderdeel van de prijs 3 dat het ontweip, Bloesem ge- laamd, gebouwd mag worden i het plan Strobbelhoek 2 te 'vezande. De wedstrijd had tot oei architecten te bewegen ntwerpen te maken voor ieuwbouwwoningen die pas en in een landelijke omgeving. >e wedstrijd was een initiatief an de Bond van Nederlandse Architecten (BNA) en de Nederlandse Vereniging van Ondernemers in de Bouw (NVOB) afdeling Zeeland. In to taal zijn negen ontwerpen inge zonden. De jury onder voorzitterschap van de Borselse burgemeester ir. J. L. M. Mandos schreef in zijn beoordeling dat Bloesem een prettig woonmilieu biedt dat uitstekend aansluit op het land schap en de dorpskern van Ovezande. Als kanttekening werd opgemerkt dat de verhou ding tussen openbaar en privé, omdat er geen privé-tuinenzijn, wel gehandhaafd moet blijven om het concept van het ontwerp overeind te houden. De jury had verder waardering voor de plat tegronden van de woningen die heel wat mogelijkheden bieden. Mandos merkte in een toe spraak bij de prijsuitreiking op dat de architectuur vooral in stedelijke gebieden nogal veel op elkaar lijkt. Dat is volgens hem niet alleen de schuld van de architecten, maar ook van be stuurders en ambtenaren die te weinig nadenken over kwaliteit van bebouwing en hoe er ge bouwd zou moeten worden. De discussie gaat volgens de Bor selse burgemeester meer over aantallen woningen dan over kwaliteit. Hij vroeg meer aan dacht van ambtenaren, be stuurders, aannemers, architec ten en projectontwikkelaars voor dit probleem en pleitte er voor dat ze vaker met elkaar in de slag gaan. Passief BNA-Zeeland-voorzitter ir. B. Gillissen merkte op dat overhe den beter een stimulerend be leid dan een repressief en pas sief beleid kunnen voeren. In dat laatste geval zoeken pro jectontwikkelaars toch naar kruip-door-sluip-door manie ren om hun plannen uit te voe ren. Een stimulerend beleid kan ook stimulerend werken voor de markt, merkte hij op. Gillissen wees er nog op dat de landelijk voorzitter van de BNA K. We ber, gesuggereerd heeft om iede re Nederlander twee hectare bouwgrond te geven en die zon der beperkingen van bouwver gunningen en welstandseisen vol te laten bouwen. Mandos zag dat bepaald niet zitten. „Weber moet met dat soort plannen maar snel naar Jezus- eikof Sint Job in 't Goor, in ieder geval naar België, verbannen worden," aldus Mandos. (Advertentie) Veerweg 30 4471 BK Wolphaartsdijk Postbus 24 - 4470 AA Wolphaartsdijk Tel. 0113-581601 Fax. 0113-581061 door Richard Hoving VLISSINGEN - Afgekeurde Zeeuwse bouwvakkers vinden zelden een nieuwe baan. Werk gevers durven het risico niet aan om gedeeltelijk arbeidsonge schikte werknemers in dienst te nemen. Meer dan de helft van de bouwvakkers die vanwege slij tage aan rug of gewrichten hun oorspronkelijke beroep niet meer kunnen uitoefenen wordt nooit benaderd voor bemidde ling naar werk of scholing. Dat blijkt uit een enquête van de Bouw- en Houtbond, district Zuid-West-Nederland onder ruim vierhonderd bouwvak kers, waaronder honderd uit Zeeland. Bijna driekwart van de onder vraagde bouwvakkers uit Zee land en West-Brabant heeft na de invoering van de strengere WAO-wetgeving een herkeu ring ondergaan. De uitslag van de keuring was dat het meren deel minimaal geschikt was om vijftig procent te werken. On danks de verminderde arbeids ongeschiktheid vinden veel bouwvakkers geen baan. Van de 25 ondervraagden die wel weer aan het werk zijn gegaan, is het grootste gedeelte om uiteenlo pende reden alweer gestopt. Geen kans De uitkomsten van de enquête tonen volgens districtshoofd J. van der Borgt van de Bouw- en Houtbond aan dat arbeidsonge schikten, alle overheidsmaatre gelen ten spijt, geen kans krij gen opnieuw deel te nemen aan het arbeidsproces. „Werkgevers zijn door de invoe ring van de nieuwe ziektewet huiverig om bouwvakkers met een vlekje aan te nemen", aldus Van der Borgt. De wet verplicht werkgevers in geval van ziekte zes maanden lang het loon van werknemers door te betalen. Na een half jaar belanden ze pas in de ziektewet. Ruim veertig procent van de ondervraagden is ooit openlijk afgewezen bij een sollicitatie vanwege gedeeltelijke arbeids ongeschiktheid, Nooit De instanties die de mensen in de WAO aan een baan moeten helpen, schieten tekort, conclu deert de Bouw- en Houtbond FNV. Meer dan de helft van de geënquêteerde uitkeringsge rechtigden is nooit benaderd voor bemiddeling naar een nieuwe baan of scholing. Zeven van de tien afgekeurde bouwvakkers zijn het niet eens met de uitkomsten van de her keuring. Wanneer tijdens de keuring blijkt dat er minstens drie func ties bestaan die WAO'ers on danks hun lichamelijke klach ten kunnen vervullen, vervalt de volledige arbeidsongeschikt heid. Bouwvakkers wordt over het algemeen geadviseerd in een fa briek te gaan werken. Absurd Tweeëntwintig van de vierhon derd ondervraagden wordt nog altijd het idee aan de hand ge daan om bij een bonsaïkwekerij te gaan werken, volgens Van der Borgt een absurd advies. „In Nederland bestaan slechts een paar van dergelijke kwekerij en." Andere genoemde nieuwe banen voor een timmerman, metselaar, schilder of stukadoor zijn: Delftsblauwe-bordjes- schilder, loempiavouwer, stic kerplakker, worstenvuller en lampenkapmaker. Advertentie door Rinus Antonisse MIDDELBURG - Houtrijk Ne derland, de vereniging voor duurzaam houtbewerken, vraagt Provinciale Staten van Zeeland zich in te zetten voor een goede en verantwoorde be stemming van het hout dat be schikbaar komt door het rooien van ruim 75.000 iepen. Volgens de vereniging leveren Zeeuwse iepen heel mooi hout (vroeger in Frankrijk zeer ge waardeerd als fineerhout). Houtrijk Nederland stelt voor een provinciaal project op te zetten voor toepassing van het iepenhout in meubels, scheeps bouw en speelgoed. Misschien is er een overheidsinstelling die toe is aan nieuw meubilair en graag iets heel karakteristieks en streekeigens wil, aldus de vereniging, die hulp aanbiedt bij de uitwerking van een plan. (Advertentie) Vanwege de voorbereiding van onze verbouwingsopruiming zijn wij maandag 3 nov. t/m woensdag 5 nov. gesloten Donderdag 6 nov. om 9.00 uur start onze opruiming! Nieuwe Burg 12 Middelburg A Pastoors (rechts) van de Bouwwinkel Zeeland, wiens ontwerp van een boomgaard met nieuwbouwwoningen gisteren een prijs won. Naast hem Bouwwinkel-collega W. Kooijman. Het winnende ontwerp. foto's Willem Mieras Meneer is een weinig avon tuurlijk type; hij hecht aan warm eten op vaste tijden, wenstzijnpilsje op de tempe ratuur zoals die op het etiket wordt aanbevolen, ergert zich zeer aan een rommelige huiskamer en kan buitenspo rig uit de slof schieten wan neer de radiobode weer eens onvindbaar blijkt. Aardige man, maar soms een beetje moeilijk in de omgang. Mevrouw is van een geheel ander soort. Zij heeft een he kel aan vastgeroeste ge- woonten. brengt de maaltijd op de meest onverwachte momenten op tafel, mag graag met een nonchalant gebaar de vuile ivas in me- neers favoriete fauteuil de poneren en loopt voortdu rend meubels te versjouwen. Dat botst wel eens. Gisteren, toen meneer na een inspannende werkdag in de echtelijke woning arriveer de, kon hij zijn ogen niet ge loven; was dit zijn huis? De koelkast waarin hij zijn zorg vuldig gekoelde pilsjes be waarde was van de keuken naar de schuur verhuist, z'n comfortabele leunstoel van de voor- naar de achterka mer gesleept, boekenkast en eettafel stonden plots geheel ergens anders en zijn bureau - ja, waar had ze zijn bureau in hemelsnaam gelaten? En hoe vind je het staan, vroeg mevrouw verwach tingsvol. De reactie was enigszins voorspelbaar. Woedend ver liet meneer het pand; alleen als je me écht nodig hebt, kun je me in de kroeg vinden. Doe toch niet zo flauwriep mevrouw hem na, verande ring van spijs doet eten, ja toch? In een café zelden een meneer gezien die met zulke lange tanden een portie lauwe bit terballen naar binnenwerk-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 53