Automobilist blijft te hard rijden
We moeten met de tijd mee
e
rit biedt gemeente
:Sluis tuinbank aan
Treinen vallen uit
door seinstoring en
kapotte bovenleiding
Bouwwinkel wint architectenprijsvraag
Timmerman krijgt
advies om stickers
te gaan plakken
bijlevekd
Politiecontroles hebben nauwelijks effect
Den Exter Bouw b.v
Omroep Zeeland
nu ook op tv!
Kanaal 6 Zekatel
Meubels van gerooid iepenhout
WIJ GAAN VERBOUWEN!
zeeuwse almanak
Verandering
door Harmen van der Werf
- Het effect van
de vele snelheidscontroles op de
Zeeuwse wegen is zeer beperkt.
Automobilisten nemen wel gas
'tyerug, als er op een weg veel
"wordt gecontroleerd. Over de
P-hele linie leveren de acties van
z'de politie echter nauwelijks iets
Jtop. Waar niet wordt gecontro
leerd, wordt nog steeds flink
Snelheidsmetin
gen die de provincie de laatste
jaar door heel Zeeland
heeft uitgevoerd, tonen dit aan.
foe provincie Zeeland meet
sinds eind 1995 op bijna vijftig
locaties de snelheid van het au
toverkeer. Dit gebeurt systema-
1 sch. Elk kwartaal wordt er ge-
leten, zeker vier werkdagen
ichter elkaar, een zaterdag en
jen zondag. Vierentwintig uur
dag. Zo ontstaat een com
beeld van het normale rij
De provincie werkt met
onopvallende meetinstrumen
ten.
Wat de provincie signaleert,'is
dus het gewone rijgedrag, zon
der de invloed van politiecon
troles. „In theorie zouden die
controles het algemene rijge
drag wél gunstig moeten beïn
vloeden", stelt medewerker
A Lodder van het Regionaal
Orgaan Verkeersveiligheid Zee
land (ROVZ), „maar dat blijkt
in de praktijk niet het geval te
zijn. Ondanks dat er in Zeeland
de laatste jaren honderdduizen
den auto's op maximum-snel
heid zijn gecontroleerd, wordt
er nauwelijks langzamer gere
den."
Dammenroute
Met name op wegen waar een
maximum-snelheid van 80 kilo
meter per uur geldt, wordt nog
steeds massaal te hard gereden.
De enige gunstige uitzondering
is de Dammenroute tussen Mid
delburg en de Veersedam, maar
daar lagen de snelheden altijd al
vrij laag. Het is druk op die weg.
Auto's kunnen er nauwelijks
harder rijden dan 80 kilometer
per uur.
Dat effect is ook te zien aan de
kust van West-Zeeuws-Vlaan-
deren. In het zomerseizoen
dalen de snelheden daar aan
merkelijk, om in minder drukke
tijden weer te pieken. Sinds de
politie meer controleert, is dat
niet veranderd.
„Over de hele linie bedraagt de
daling van de gemiddelde maxi-
"mum-snelheden hooguit een
paar kilometer", leidt Lodder af
uit gegevens van de provincie.
„Op 80-km wegen met een fiets
pad is de gemiddelde snelheid
afgenomen van 85 naar 83 kilo
meter en op wegen zonder een
fietspad van 89 naar 87 kilome
ter."
Extremen
Veel zeggen die cijfers echter
niet. Het gaat aldus Lodder
vooral om de extreme snelheids
overtredingen. Om automobi
listen die tussen Nieuw-Namen
en Clinge meer dan 107 kilome
ter per uur rijden. Om bestuur
ders die op de weg Tholen-Oud-
Vossemeer de teller laten oplo
pen tot boven de 106 kilometer.
Niet minder dan tien procent
van de voorbijgangers op die
wegen rijdt zo hard.
„Kijk", zegt Lodder, „bij zulke
hoge snelheden gebeuren veel
ongelukken, waarbij verkeers
doden vallen. Het beleid zou er
op gericht moeten zijn die extre
me gevallen aan te pakken. Zo
vind ik het van de gekke dat een
motor pas in beslag mag worden
genomen, als de politie de mo
torrijder aanhoudt. Een snel-
heidscontole moet voldoende
zijn, waarna de politie 's avonds
thuis langs gaat om alsnog de
motor in beslag te nemen. Dat is
pas effectief in de strijd tegen de
verkeersonveiligheid. En beter
naar mijn idee dan snelheids-
overtreders pakken die net iets
harder rijden dan de maximum
snelheid."
Pascalle Cappetti
- Het zoeken is nog naar
geschikt plekje. Maar Sluis
binnenkort een zitbankje
jarigs de vaart Sluis-Brugge. De
bejaarde Engelsman J. Delahoy
lruit Kent biedt de gemeente
"Sluis-Aardenburg de tuinbank
Paan ter nagedachtenis van zijn
rin 1994 overleden vrouw. De ge-
heeft het geschenk
Aanvaard,
n
jarenlang kwam Delahoy met
zijn vrouw in Sluis. Zij verble
ven er op camping De Meidoorn
.an Sluis en waren dan 's zomers
'Vaak aan de waterkant aan het
'ckanaal tussen Sluis en Brugge te
°yinden. Toen zijn vrouw jn 1994
'stierf,- rees bij hem het idee iets
te doen ter nagedachtenis aan
hun vakanties in de Belförtstad.
Een briefwisseling met burge
meester C. van Liere volgde.
Daarbij voegde de Engelsman
foto's van zijn vrouw en van het
type bank, een klassiek Engelse
teakhouten exemplaar, dat hij
in gedachten had. De plaats was
voor hem van essentieel belang.
Alleen daar mocht de zitbank
worden neergezet.
Het college stond niet onwel
willend tegenover het verzoek,
liet Van Liere weten. De ge
meenteraad besloot dan ook het
geschenk aan te nemen. De af
deling grondgebied moet alleen
nog bekijken waar het het best
kan komen te staan. „Op de plek
waar de heer Delahoy het bank
je wil, is het behoorlijk druk.
Het is een punt waar altijd veel
motoren staan."
:±_nZL_:
Ouderen leren de NS-kaartjesautomaat bedienen.
Van onze regioredactie
«ROOSENDAAL - Door een ka-
bovenleiding reden er
vrijdagavond vanaf zeven uur
fin beide richtingen geen treinen
'tussen Oudenbosch en Zeven
bergen, op het traject Roosen-
idaal-Dordrecht. Door de sto-
Iring stonden er twee treinen stil
op lokaties die moeilijk met
waren te bereiken.
Los van deze storing heeft door
een seinstoring het treinverkeer
het traject tussen Roosen
daal en Breda vanaf half acht
stilgelegen. Die storing was na
ruim een uur verholpen.
ermoedelijk
issen Roosendaal en Dor-
Irecht was de bovenleiding over
twee sporen naar beneden ge
trokken. Volgens een woord
voerder van de NS is dat ver
moedelijk gebeurd door een
stoptrein, waarvan de beugels
van de stroomafnemers ver
strikt waren geraakt in de bo
venleiding. De bovenleiding
was op het ene spoor vernield
over een lengte van 200 meter en
op het andere spoor over 50 me
ter.
NS heeft bussen ingezet. De ver
wachting was gisteravond dat
de stremming nog de rest van de
vrijdag zou duren. Reizigers
moesten extra overstappen en
rekening houden met een ver
traging van minimaal een half
uur.
De trein Amsterdam-Parijs
werd vrijdagavond omgeleid
via Utrecht. Reizigers die in
Haarlem of Den Haag zouden
opstappen, werden nu eerst per
trein naar Lage Zwaluwe ge
bracht. Van daaruit gingen ze
per bus naar Roosendaal, waar
de trein naar Frankrijk op hen
wachtte.ANP
door Harmen van der Werf
MIDDELBURG - Jon Aartsen, rayon
instructeur van NS Reizigers, slaat de
spijker op de kop. Aan het begin van de
voorlichtingsbijeenkomst over de kaart
jesautomaat van de NS in Middelburg.
„Alles is simpel, als je weet hoe het
werkt." De ruim dertig ouderen reageren
met instemmend gemompel. Daarvoor
zijn ze juist gekomen, om te weten hoe het
'gele monster' werkt.
Allemaal hebben ze er wel eens voor ge
staan. Of ze hebben gezien hoe 'jongeren'
met het grootste gemak van de wereld een
treinkaartje uit de automaat halen. „Ik
heb het eens bekeken op het station in
Rotterdam", vertelt een oudere man uit
Middelburg, „De één na de ander liep naar
die automaat en was binnen de korste ke
ren weg, naar de trein. 'Dat moet ik ook
kunnen', dacht ik. Wij moeten tochmet de
tijd mee."
De Middelburger is al naar voren geweest.
Om te oefenen op een nep-kaartautomaat.
„D'r is niks aan." Hij krijgt bijval van een
vrouw die naast hem zit. ..Ik heb er vaak
naar gekeken, maar ik durfde er nooit aan
te beginnen. Iedereen heeft altijd zoveel
haast om de trein te halen. En hulp vra
gen? Nee, dat doe ik niet. Stel je voor, dan
pakken ze je geld af.
Pinpas
En met de pinpas dan? Een Middelburgse
bekent: „Die heb ik niet. Wat moet ik er
mee? Ze kennen me allemaal bij de bank.
Ik hoef echt geen pasje te laten zien om
geld te krijgen. Maar misschien neem ik
nu wel een pasje, voor die automaat."
De NS krijgt lof toegezwaaid voor het ini
tiatief. De automaten staan er al jaren,
maar met ingang' van 1 juni zijn cle ope
ningstijden van de loketten terugge
schroefd. Wie op de trein is aangewezen,
kan bijna niet meer om de automaat heen.
Of moet zeker voor een avondritje vante-
voren een kaartje kopen bij het loket.
Hoewel niet één bezoeker na afloop nog
moeite heeft met de kaartautomaat, zeg
gen de meesten toch bij het loket te blij
ven. Niet alleen uit de gewoonte, maar
omdat het veel persoonlijker is. „Er is al
zoveel onpersoonlijk geworden." „En",
foto Ruben Oreel
voegt een zestiger toe, „ik vind het slecht
dat de loketten zo vroeg dicht gaan. Het
kost werkgelegenheid en 's avonds is er
helemaal geen toezicht meer. Dat is verve
lend."
Eén vrouw uit West-Souburg is meegeko
men omdat haar vriendinnen gingen. „Ik
weet al hoe dat apparaat werkt. Het sta
tion Vlissingen-Souburg is alleen nog op
werkdagen geopend van zeven tot tien
uur 's morgens. Dan moet je wel. Het is ge
woon een kwestie van goed lezen. En op
tijd naar het station gaan. Anders staan ze
maar zenuwachtig te dringen. Ik betaal
altijd contant met munten van vijf gulden
of rijksdaalders. Mijn pinpasje gebruik ik
nooit. Ik ben bang dat die niet terug
komt."
Aartsen pakt de hamaak-automaat in. De
bijeenkomst heeft een uurtje geduurd. Hij
kijkt er tevreden op terug. „Zo kweek je
goodwill."
De ouderenbond ANBO, afdeling Sotiburg/Rit-
them, houdt dinsdag 25 november om 14.3 0 uur
mei de NS een voorlichtingsbijeenkomst over
de kaartautomaat in hel dienstencentrum
Backten Poorte in Oost-Souburg.
doorRené Schrier
- Ovezande
krijgt er een boomgaard met een
.vijftiental nieuwbouwwonin
gen bij. Dat is het resultaat van
een wedstrijd onder Zeeuwse
architecten. Een onafhankelij
ke jury koos een ontwerp van de
fonge architect Alexander Pas
toors van de Bouwwinkel Zee
land te Middelburg als beste in
tending.
)e tweede prijs ging naar een
ntwerp van het Laboratorium
oor Architectuur te Middel-
urg. Een onderdeel van de prijs
3 dat het ontweip, Bloesem ge-
laamd, gebouwd mag worden
i het plan Strobbelhoek 2 te
'vezande. De wedstrijd had tot
oei architecten te bewegen
ntwerpen te maken voor
ieuwbouwwoningen die pas
en in een landelijke omgeving.
>e wedstrijd was een initiatief
an de Bond van Nederlandse
Architecten (BNA) en de
Nederlandse Vereniging van
Ondernemers in de Bouw
(NVOB) afdeling Zeeland. In to
taal zijn negen ontwerpen inge
zonden.
De jury onder voorzitterschap
van de Borselse burgemeester ir.
J. L. M. Mandos schreef in zijn
beoordeling dat Bloesem een
prettig woonmilieu biedt dat
uitstekend aansluit op het land
schap en de dorpskern van
Ovezande. Als kanttekening
werd opgemerkt dat de verhou
ding tussen openbaar en privé,
omdat er geen privé-tuinenzijn,
wel gehandhaafd moet blijven
om het concept van het ontwerp
overeind te houden. De jury had
verder waardering voor de plat
tegronden van de woningen die
heel wat mogelijkheden bieden.
Mandos merkte in een toe
spraak bij de prijsuitreiking op
dat de architectuur vooral in
stedelijke gebieden nogal veel
op elkaar lijkt. Dat is volgens
hem niet alleen de schuld van de
architecten, maar ook van be
stuurders en ambtenaren die te
weinig nadenken over kwaliteit
van bebouwing en hoe er ge
bouwd zou moeten worden. De
discussie gaat volgens de Bor
selse burgemeester meer over
aantallen woningen dan over
kwaliteit. Hij vroeg meer aan
dacht van ambtenaren, be
stuurders, aannemers, architec
ten en projectontwikkelaars
voor dit probleem en pleitte er
voor dat ze vaker met elkaar in
de slag gaan.
Passief
BNA-Zeeland-voorzitter ir. B.
Gillissen merkte op dat overhe
den beter een stimulerend be
leid dan een repressief en pas
sief beleid kunnen voeren. In
dat laatste geval zoeken pro
jectontwikkelaars toch naar
kruip-door-sluip-door manie
ren om hun plannen uit te voe
ren. Een stimulerend beleid kan
ook stimulerend werken voor de
markt, merkte hij op. Gillissen
wees er nog op dat de landelijk
voorzitter van de BNA K. We
ber, gesuggereerd heeft om iede
re Nederlander twee hectare
bouwgrond te geven en die zon
der beperkingen van bouwver
gunningen en welstandseisen
vol te laten bouwen. Mandos
zag dat bepaald niet zitten.
„Weber moet met dat soort
plannen maar snel naar Jezus-
eikof Sint Job in 't Goor, in ieder
geval naar België, verbannen
worden," aldus Mandos.
(Advertentie)
Veerweg 30
4471 BK Wolphaartsdijk
Postbus 24 - 4470 AA Wolphaartsdijk
Tel. 0113-581601 Fax. 0113-581061
door Richard Hoving
VLISSINGEN - Afgekeurde
Zeeuwse bouwvakkers vinden
zelden een nieuwe baan. Werk
gevers durven het risico niet aan
om gedeeltelijk arbeidsonge
schikte werknemers in dienst te
nemen. Meer dan de helft van de
bouwvakkers die vanwege slij
tage aan rug of gewrichten hun
oorspronkelijke beroep niet
meer kunnen uitoefenen wordt
nooit benaderd voor bemidde
ling naar werk of scholing. Dat
blijkt uit een enquête van de
Bouw- en Houtbond, district
Zuid-West-Nederland onder
ruim vierhonderd bouwvak
kers, waaronder honderd uit
Zeeland.
Bijna driekwart van de onder
vraagde bouwvakkers uit Zee
land en West-Brabant heeft na
de invoering van de strengere
WAO-wetgeving een herkeu
ring ondergaan. De uitslag van
de keuring was dat het meren
deel minimaal geschikt was om
vijftig procent te werken. On
danks de verminderde arbeids
ongeschiktheid vinden veel
bouwvakkers geen baan. Van de
25 ondervraagden die wel weer
aan het werk zijn gegaan, is het
grootste gedeelte om uiteenlo
pende reden alweer gestopt.
Geen kans
De uitkomsten van de enquête
tonen volgens districtshoofd J.
van der Borgt van de Bouw- en
Houtbond aan dat arbeidsonge
schikten, alle overheidsmaatre
gelen ten spijt, geen kans krij
gen opnieuw deel te nemen aan
het arbeidsproces.
„Werkgevers zijn door de invoe
ring van de nieuwe ziektewet
huiverig om bouwvakkers met
een vlekje aan te nemen", aldus
Van der Borgt.
De wet verplicht werkgevers in
geval van ziekte zes maanden
lang het loon van werknemers
door te betalen. Na een half jaar
belanden ze pas in de ziektewet.
Ruim veertig procent van de
ondervraagden is ooit openlijk
afgewezen bij een sollicitatie
vanwege gedeeltelijke arbeids
ongeschiktheid,
Nooit
De instanties die de mensen in
de WAO aan een baan moeten
helpen, schieten tekort, conclu
deert de Bouw- en Houtbond
FNV. Meer dan de helft van de
geënquêteerde uitkeringsge
rechtigden is nooit benaderd
voor bemiddeling naar een
nieuwe baan of scholing.
Zeven van de tien afgekeurde
bouwvakkers zijn het niet eens
met de uitkomsten van de her
keuring.
Wanneer tijdens de keuring
blijkt dat er minstens drie func
ties bestaan die WAO'ers on
danks hun lichamelijke klach
ten kunnen vervullen, vervalt de
volledige arbeidsongeschikt
heid.
Bouwvakkers wordt over het
algemeen geadviseerd in een fa
briek te gaan werken.
Absurd
Tweeëntwintig van de vierhon
derd ondervraagden wordt nog
altijd het idee aan de hand ge
daan om bij een bonsaïkwekerij
te gaan werken, volgens Van der
Borgt een absurd advies. „In
Nederland bestaan slechts een
paar van dergelijke kwekerij
en." Andere genoemde nieuwe
banen voor een timmerman,
metselaar, schilder of stukadoor
zijn: Delftsblauwe-bordjes-
schilder, loempiavouwer, stic
kerplakker, worstenvuller en
lampenkapmaker.
Advertentie
door Rinus Antonisse
MIDDELBURG - Houtrijk Ne
derland, de vereniging voor
duurzaam houtbewerken,
vraagt Provinciale Staten van
Zeeland zich in te zetten voor
een goede en verantwoorde be
stemming van het hout dat be
schikbaar komt door het rooien
van ruim 75.000 iepen.
Volgens de vereniging leveren
Zeeuwse iepen heel mooi hout
(vroeger in Frankrijk zeer ge
waardeerd als fineerhout).
Houtrijk Nederland stelt voor
een provinciaal project op te
zetten voor toepassing van het
iepenhout in meubels, scheeps
bouw en speelgoed. Misschien is
er een overheidsinstelling die
toe is aan nieuw meubilair en
graag iets heel karakteristieks
en streekeigens wil, aldus de
vereniging, die hulp aanbiedt
bij de uitwerking van een plan.
(Advertentie)
Vanwege de voorbereiding van onze
verbouwingsopruiming zijn wij
maandag 3 nov. t/m
woensdag 5 nov. gesloten
Donderdag 6 nov. om 9.00 uur
start onze opruiming!
Nieuwe Burg 12
Middelburg
A Pastoors (rechts) van de Bouwwinkel Zeeland, wiens ontwerp
van een boomgaard met nieuwbouwwoningen gisteren een prijs
won. Naast hem Bouwwinkel-collega W. Kooijman.
Het winnende ontwerp.
foto's Willem Mieras
Meneer is een weinig avon
tuurlijk type; hij hecht aan
warm eten op vaste tijden,
wenstzijnpilsje op de tempe
ratuur zoals die op het etiket
wordt aanbevolen, ergert
zich zeer aan een rommelige
huiskamer en kan buitenspo
rig uit de slof schieten wan
neer de radiobode weer eens
onvindbaar blijkt. Aardige
man, maar soms een beetje
moeilijk in de omgang.
Mevrouw is van een geheel
ander soort. Zij heeft een he
kel aan vastgeroeste ge-
woonten. brengt de maaltijd
op de meest onverwachte
momenten op tafel, mag
graag met een nonchalant
gebaar de vuile ivas in me-
neers favoriete fauteuil de
poneren en loopt voortdu
rend meubels te versjouwen.
Dat botst wel eens.
Gisteren, toen meneer na een
inspannende werkdag in de
echtelijke woning arriveer
de, kon hij zijn ogen niet ge
loven; was dit zijn huis? De
koelkast waarin hij zijn zorg
vuldig gekoelde pilsjes be
waarde was van de keuken
naar de schuur verhuist, z'n
comfortabele leunstoel van
de voor- naar de achterka
mer gesleept, boekenkast en
eettafel stonden plots geheel
ergens anders en zijn bureau -
ja, waar had ze zijn bureau in
hemelsnaam gelaten?
En hoe vind je het staan,
vroeg mevrouw verwach
tingsvol.
De reactie was enigszins
voorspelbaar. Woedend ver
liet meneer het pand; alleen
als je me écht nodig hebt, kun
je me in de kroeg vinden.
Doe toch niet zo flauwriep
mevrouw hem na, verande
ring van spijs doet eten, ja
toch?
In een café zelden een meneer
gezien die met zulke lange
tanden een portie lauwe bit
terballen naar binnenwerk-